eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
620 عکس
52 ویدیو
159 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
تامل کوتاه ✍محمد علی ملک دانشمندان نحو عربی معتقدند موصول همراه صله اش مؤوّل به مشتق است و از این جهت می تواند نعت هم باشد. 👇👇👇 الضعيف من عدوه، أقرب إلى السلامة من القويّ ، أو يستهين. والتأويل: الضعيف من عدوه، أقرب إلى السلامة من القوي ... فمعناها معنى المشتق ... [نام کتاب : النحو الوافي ؛ نویسنده : عباس حسن ؛ جلد : 3 ؛ صفحه : 459] اما آیا واقعا در عرف عرب تفاوتی میان موصول و صله اش که فعل باشد (مثل : الذین اشرکوا) با "ال موصوله+وصف" (مثل : المشرکین) نیست؟ اگر بگوییم تفاوتی نیست از این جهت مشکلی پیش نمی آید که مسیحیان نجس باشند چرا که مسیحیان جزء (الذین یشرکون) هستند 👈 {اتَّخَذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُواْ إِلاَّ لِيَعْبُدُواْ إِلَهًا وَاحِدًا لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿31﴾ سورة التوبة} و (مشرکون) هم نجس هستند 👈 {إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ ﴿28﴾ سورة التوبة} و اما اگر تقاوتی باشد آنگاه از این جهت نمی توانیم مسیحیان را نجس بدانیم. با اقتباس از فلسفه لغت آیت الله علیدوست —————————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
منابع ارشد زبان شناسی دانشگاه تهران https://literature.ut.ac.ir/linguistics-arshad
منابع دکتری زب.doc
68.1K
منابع دکتری دانشگاه بهشتی
منابع دکتری زبان شناسی دانشگاه تهران https://literature.ut.ac.ir/linguistics-doctora
linguistics_ma_chart.pdf
116.7K
دروس مصوب ارشد زبان شناسی
MALinguistic.pdf
631.4K
منابع تدریس دانشگاه اصفهان
و دو عنصر و در نصوص قرآن کریم ✍محمد علی ملک برخی از متفکرین زبان شناس معاصر جهان عرب معتقدند بلاغت نصوص قرآن کریم و اعجاز آنرا در فضای فرهنگ زبانی عرب تعریف کرده است. این حرف سخنی نادرست در حق این اندیشمند بزرگ است. در مقدمه دو اثر نفیس خود یعنی و ، "نظم" موجود در زبان عرب را نه به عنوان یک نماد بلکه به عنوان معیار مطرح می کند و قرآن کریم را حائز بالاترین رتبه در این زمینه معرفی می کند. برای آشنایان با نظریه نظم کاملا مشخص است که محتوای این نظریه مطابق با عقلانیت گفتاری کل ابناء بشر از هر فرهنگ و محیطی است و از همین جهت در آثاری که پیرامون زیباشناختی ادبیات و شعر نوشته شده ، محتوای این نظریه نیز به عنوان یکی از معیارهای زیباشناختی پذیرفته شده است. که ستون نظریه نظم است اگر چه از اسالیب به ظاهر نحو عربی تشکیل می شود اما درون مایه معنوی این اسالیب برخواسته از نیازهای عرف عام عقلاء (خصوصا فرهیختگان ایشان) در مقام محاوره است و از این جهت فهم دلالت معنوی آنها متوقف بر حداقل شناخت از فرهنگ و زبان عرب و در عوض متکی بر تفکر عمیق و ذوق سلیم است. تمام آنچه گفته شد به صورت کاملتر توسط خود در مقدمه دو اثر نفیسش (یعنی و ) تبیین شده است. کلام زیر می تواند به عنوان یک نمونه کوچک ، نوع نگاه را به کلام عرب فصیح به عنوان منبع شناخت اعجاز کلامی قرآن کریم نشان دهد ؛ در کلام زیر نمی پذیرد که قرآن کریم ، پیامبر (ص) را مطلقا از شعر نهی کرده باشد چون قبول ندارد که قرآن کریم پیامبر (ص) را از حکمت در گفتار (فصاحت و بلاغت و براعت) نهی کند ؛ 👇👇👇 و هذا هو الجواب لمتعلق إن تعلّق بقوله تعالى: وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ وَ ما يَنْبَغِي لَهُ‌ [يس: 69]، و أراد أن يجعله حجّة في المنع من الشعر، و من حفظه و روايته. و ذاك أنّا نعلم أنه صلى اللّه عليه و سلم لم يمنع الشعر من أجل أن كان قولا فصلا، و كلاما جزلا، و منطقا حسنا، و بيانا بيّنا، كيف؟ و ذلك يقتضي أن يكون اللّه تعالى قد منعه البيان و البلاغة، و حماه الفصاحة و البراعة، و جعله لا يبلغ مبلغ الشعراء في حسن العبارة و شرف اللفظ. و هذا جهل عظيم، و خلاف لما عرفه البلغاء و أجمعوا عليه من أنّه صلى اللّه عليه و سلم كان أفصح العرب، و إذا بطل أن يكون المنع من أجل هذه المعاني، و كنا قد أعلمناه أنّا ندعوه إلى الشعر من أجلها، و نجدوه بطلبه على طلبها، كان الاعتراض بالآية محالا و التعلّق بها خطلا من الرأي و انحلالا. [نام کتاب : دلائل الإعجاز في علم المعاني ؛ نویسنده : الجرجاني، عبد القاهر ؛ صفحه : 28] فراموش نکنیم 👇👇👇 👈 نگران فراموشی حیثیت کلام عرب نبود ، او نگران فراموشی حیثیت کلام عرب بود ... 👈 او شعر عرب را کلاس درس (فصاحت و بلاغت و براعت) می دید نه کلاس درس ... 👈 قرآن را کلامی ما فوق نمی دید (چون اصلا عربیت را در کلام عرب نمی دید) بلکه قرآن را ما فوق قدرت می دید. (عربی که خود در قله حکمت زبانی در جهان ایستاده است) 👈 نظریه نظم را برخواسته از می دید که طریق شناخت آن نیز است ، او به دنبال معرفی صحیح اندیشیدن پیرامون کلام عرب فصیح بر اساس معیارهای جهان شمول و عقلانی گفتار بود نه آنکه در صدد سفر به اعماق تاریخ و فرهنگ و تمدن عرب 1400 سال پیش برای پی بردن به اسرار کلام او بود ... 👈 او را نمی دید و نمی خواست ، او را می دید و می جست ... 👈 زبان عربی را بیشتر از آنکه ببیند ، می دید که می تواند بر اساس مقبول ترین ساختار های کلامی برای فطرت و جان آدمی ، مقاصد خود را بیان کند ... 👈 به شعر و کلام عرب فصیح رجوع می کرد نه برای شناخت وجهه قرآن کریم بلکه به آن رجوع می کرد برای آمادگی جهت شنا کردن در دریای ساختارهای کلامی قرآن کریم ... 👈 در سرتاسر کتاب دعوت به تدبر و تفکر می کند نه شناسی 🔴 گویا ... نتوانسته است پیش فرض های خود را حتی در بررسی مقدمه بر کتاب کنار بگذارد ... 😉 _____ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
کیس ورستیگ هلندی است، وی هم اکنون استاد تمام عربی و اسلام دانشگاه نیجمگن است. ورستیگ بسیار پر کار و در حوزه تخصصی خود یعنی " زبان شناسی عربی" دارای چندین کتاب و نزدیک 100 مقاله است. ✅ کتاب حاضر به نام : "نقاط عطف در زبان شناسی" به سنت زبان شناسی عربی اختصاص پیدا کرده است. این کتاب سومین دفتر از مجموعه سه جلدی انتشارات راتلج در خصوص زبان شناسی است. 🔸 این کتاب، در سال 1394 توسط احمدرضا خواجه فرد و سیروس عزیزی به فارسی ترجمه و انتشارات جهاد دانشگاهی تحت عنوان " تاریخ مختصر زبان شناسی اسلامی" آن را منتشر کرده است. 💠 در این کتاب سعی شده است که در سیزده فصل نقاط عطف زبان شناسی عربی توضیح داده شود. فصل اول: زبان شناسی و تفسیر فصل دوم: خلیل بن احمد فراهیدی فصل سوم: سیبویه و آغاز دستوز زبان فصل چهارم: مناظره منطق و نحو فصل پنجم: توسعه نظریه زبان شناسی زجاجی فصل ششم: رابطه زبان و اندیشه فارابی فصل هفتم: نظریه اخوان در آوا و معنا فصل هشتم: ابن جنی فصل نهم: نگرش معنایی نو جرجانی و سکاکی فصل دهم: ویژگی قراردای زبان فصل یازده: ابن مضاء فصل دوازده:خلدون فصل سیزده: مقایسه مدل زبان عربی با زبان های ترکی و عبری —————— ✍️ متاسفانه نگاه ابزاری ما به زبان شناسی عربی باعث شده است تا اکثر نگاشته های در این زمینه توسط مستشرقین صورت گیرد؛ ترجمه ضعیف این اثر در معادل یابی ها نیز ضرورت حضور اساتید ارزشمند زبان عربی در این حوزه را بیش از پیش به رخ می کشد. —— 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
Landmarks In Linguistic Thought III_ The Arabic Linguistic Tradition (History of Linguistic Thought) ( PDFDrive ).pdf
1.62M
☝️☝️☝️ متن زبان اصلی کیس ورستیگ هلندی است، وی هم اکنون استاد تمام عربی و اسلام دانشگاه نیجمگن است. ورستیگ بسیار پر کار و در حوزه تخصصی خود یعنی " زبان شناسی عربی" دارای چندین کتاب و نزدیک 100 مقاله است. ✅ کتاب حاضر به نام : "نقاط عطف در زبان شناسی" به سنت زبان شناسی عربی اختصاص پیدا کرده است. این کتاب سومین دفتر از مجموعه سه جلدی انتشارات راتلج در خصوص زبان شناسی است. 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
شبکه آموزش نوآورانه موسوم به میانجی‌گری اسلام در عصر دیجیتال (MIDA) با همکاری شبکه اروپایی مطالعات اسلامی (ENIS) یک مدرسه بهاری با موضوع «تصاویر گفتاری از/در اسلام: زبان‌ها و ترجمه‌ها در متن‌ها و تصاویر» در کاتانیا (سیسیل) برگزار خواهند کرد. علاقمندان تا دوازده فروردین ماه جهت ارسال درخواست برای شرکت در این مدرسه فرصت دارند. در صورت برگزاری به شکل حضوری، هزینه شرکت کنندگان برگزیده پرداخت خواهد شد. نقل از وب سایت طومار اندیشه 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
این-فایل-1 (1).pdf
1.04M
توضیحات مدرسه بهاری ارتباط میان متن و تصویر در اسلام کاتانیا، ایتالیا __ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
تامل کوتاه ✍محمد علی ملک عاقبت و دانش نحو عربی برای خودش اسالیب و قواعدی دارد ، اما متکلم بلیغ نمی تواند همواره تابع اسلوب های نحوی باشد ، بلکه وی بر اساس اغراض معنوی که دارد ، بعضا می گردد و در این موارد برای تفسیر کلامش باید بود. جناب سیبویه در زمینه فراموشی مباحث معنامحور ادب عربی ، حکایت جالبی دارند : ... إذا أردت الإلغاء فكلّما أَخّرتَ الذي تلغيهِ كان أحسنَ. وإذا أردت أن يكون مستقراً تكتفي به فكلما قدمته كان أحسن، لأنه إذا كان عاملاً في شيء قدمته كما تقدم أظن وأحسب، وإذا أَلغيتَ أَخّرتَه كما تؤخَّرهما، لأنهما ليسا يَعملانِ شيئاً. والتقديمُ ههنا والتأخير " فيما يكون ظرفاً أو يكون اسماً، في العناية والاهتمامِ، مثلُه فيما ذكرتُ لك في باب الفاعل والمفعول. وجميعُ ما ذكرت لك من التقديم والتأخير " والإلغاء والاستقرار عربي جيّد كثير، فمن ذلك قوله عزّ وجلّ: " ولم يكن له كفوا أحد ". وأهل الجَفاَء من العرب يقولون: ولم يكن كفواً له أَحدٌ، كأنهم أخّروها حيث كانت غيرَ مستقَرَّة. وقال الشاعر: لَتَقْْرُبِنَّ قَرَباً جُلْذِياَّ ... ما دامَ فيهن فصل حياَّ ...فقدْ دَجا اللَّيلُ فَهَِيَّا هِيَّا شرح متن : (با توجه به مطالب صفحات قبلی الکتاب سیبویه) در متنی که ذکر شد ، جناب سیبویه در بحث خبر آمدن ظروف برای مبتدای نکره عام (که به خاطر عام بودن مسوغ ابتدا به نکریت را دارد و نیازی به تقدیم خبر جارومجرورش ، برای مبتدا بودن ندارد) ، مناط تقدیم ظروف را مستقر بودن ظروف می داند ، چون ظروف مستقر عامل هستند و از همین جهت افعال باب "ظن" نیز وقتی عامل هستند مقدم اند و مناط تاخیر ظروف را لغو بودن ظروف می داند (لازم به تذکر است در مورد ظروف لغو باید گفت در اصل متعلق مذکورشان خبر است و این ظروف کنار متعلقشان خبر هستند) ، چون ظروف لغو عامل نیستند و از همین جهت افعال باب "ظن" تیز وقتی عامل نیستند و ملغی هستند ، موخر می شوند. اما در ادامه جناب سیبویه علاوه بر استقرار و الغاء ظروف و ملاک بودن آن برای تقدیم و تاخیر ظروف ، معیارهای معنامحور همچون اهتمام و عنایت برای تقدیم ظروف را نیز ، عربی جید می داند و در بحث تقدیم و تاخیر فاعل و مفعول نیز ماجرا را از این قرار می داند که بر اساس اهتمام و اعتنا هر یک از فاعل و مفعول می تواند مقدم شود هر چند مقتضای قاعده نحوی ، تقدم فاعل است. در ادامه نیز جناب سیبویه ، عرب خطاکاری که بدون توجه به معنا و صرفا بر اساس قاعده ، آیه کریمه آخر سوره توحید را به صورت تاخیر ظرف لغو خوانده بود (لم یکن احد کفوا له / له : ظرف لغو) را مذمت می کند که چرا به معنا توجه نکرده است(مطابق شناخت صحیح از معنای مقصود خداوند سبحان در این آیه قرآن بایستی ظرف لغو مقدم شود : لم یکن له کفوا احد) ، چنانچه شاعری با توجه به معنایی که قصد کرده ، ظرف لغو را در شعرش مقدم کرده است. [نام کتاب : الكتاب لسيبويه ؛ نویسنده : سيبويه ؛ جلد : 1 ؛ صفحه : 56] زمخشری نیز در مورد تفسیر بلاغی آیه آخر سوره توحید می نویسد : وقوله وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ ... فإن قلت: الكلام العربي الفصيح أن يؤخر الظرف الذي هو لغو غير مستقر ولا يقدم، وقد نص سيبويه على ذلك في كتابه [3] ، فما باله مقدّما في أفصح كلام وأعربه؟ قلت هذا الكلام إنما سيق لنفى المكافأة عن ذات الباري سبحانه، وهذا المعنى مصبه ومركزه هو هذا الظرف، فكان لذلك أهم شيء وأعناه، وأحقه بالتقدم وأحراه. [3] قال محمود: «إن قلت الكلام العربي الفصيح أن يؤخر الظرف وقد نص سيبويه على ذلك» قال أحمد: نقل سيبويه* أنه سمع بعض الجفاة من العرب يقرأ: ولم يكن أحدا كفوا له، وجرى هذا الجلف على عادته فجفا طبعه عن لطف المعنى الذي لأجله اقتضى تقديم الظرف مع الخبر على الاسم، وذلك أن الغرض الذي سيقت له الآية نفى المكافأة والمساواة عن ذات الله تعالى، فكان تقديم المكافأة المقصود بأن يسلب عنه أولى، ثم لما قدمت لتسلب ذكر معها الظرف ليبين الذات المقدسة بسلب المكافأة، والله أعلم. *مراد از نقل سیبویه همان مطلب بود که ذکر شد. [نام کتاب : الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل ؛ نویسنده : الزمخشري ؛ جلد : 4 ؛ صفحه : 818و819] ■ حکایت حال این عرب خطاکار ، حکایت حال برخی از ما است که بدون توجه به مباحث معنا محور بلاغی و صرفا بر اساس قواعد نحوی ، کلام قرآن و سنت را تفسیر و تحلیل می کنیم. ____ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💠برنامه کمینه گرای ✅نوآم چامسکی چرا مهم است؟ ✍️ مجتبی رستمی کیا نوآم چامسکی در حال حاضر بر روی برنامه کمینه گرای (The Minimalist Program (MP در حال فعالیت است. همانطور که می دانید وی مؤسس نگرش به زبان شناختی است، وی در مقاله ای با عنوان " صرفه جویی در اشتقاق و نمودهای زبانی" از نوعی برنامه بهینه کردن زبان و حذف مراحل زائد از زبان و به خصوص اشتقاق پرده برداشت. برنامه کمینه گرا در حقیقت چهره امروزی بدنه اصلی دستور زایشی است. و در حقیقت روح حاکم بر این برنامه اینست که "هرچه نظریه مختصر تر و موجزتر باشد ، پسندیده تر است" و بدین دلیل به آن برنامه گفته میشود (نه نظریه) چراکه به شروع یک برنامه پژوهشی اشاره دارد. بعدها وی همین ایده را در کتاب نام آشنای زبان شناسی «» ارائه کرد. وی در ارائه برنامه _ نه نظریه _ کمینه گرایی خود دو نوع کمینه گرایی را از هم متمایز می کند: - کمینه گرایی روش شناختی: هیچ پژوهش‌گری نباید آنچه را که در تجربه جایگاهی ندارد، به نظریۀ خود راه دهد - کمینه گرایی جوهری: زبان ، ویژگی‌هایی از قبیل تقارن، اقتصاد، کم‌کوشی، نا‌هم‌پوشی با خود به همراه دارد 👈دیدگاه اصالة الخذفی چامسکی و نگاه پیرایشگرانه وی در زبان شناسی از جمله مواردی است که بر روی زبان شناسی نوین در شاخه زایشی اثرات بی شماری گذاشته است. و به نوعی به سمت زبان مادری و زبان زایشی حرکت کرده است و دستور زبان های شکل گرفته در دوران بزرگسالی که عمدتا بر نوعی تکثیر غیر ضرور بنا شده اند را به اصل خود باز گردانده است. به نوعی می توان وی را از طرفداران بازگشت به دانست ———————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
The Minimalist Program ( PDFDrive ).pdf
7.62M
متن اصلی کتاب 💠برنامه کمینه گرای 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
جلسه ارائه‌ی "واقعیت اجتماعی از دیدگاه جان سرل و قرابت ها با نظریات اسلامی در فلسفه و علم اصول " مدرسه امام کاظم، 6 اسفند 1399 ✍ به زودی انشالله گزارش و صوت جلسه تقدیم خواهد شد 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
socialreality.mp3
29.46M
جلسه ارائه‌ی "واقعیت اجتماعی از دیدگاه جان سرل و قرابت ها با نظریات اسلامی در فلسفه و علم اصول " مدرسه امام کاظم، 6 اسفند 1399 ————————————-- در این فایل مسائل زیر مطرح شده است: 🔻پیشینه شناسی تأثیرات کانت بر فیلسوفان قاره ای و تحلیلی 🔻تلاش سرل برای خروج از ایدئالیسم کانتی 🔻شاخه های مختلف فلسفه تحلیلی ( فلسفه تحلیلی زبان استاندارد، فلسفه تحلیلی زبان متعارف) 🔻مختصری از نظریه فعل theory of act 🔻مسئله اصلی جان سرل 👈 دوره فلسفه زبان سرل (فعل مضمون در سخن، واقعیت نهادی) 👈 دوره فلسفه ذهن ( حیث التفاتی و علوم شناختی) 👈دوره فلسفه اجتماع ( ساخت واقعیت اجتماعی و جهان اجتماعی) —————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
از تا ✍محمد علی ملک برخی از مباحث زبانی اصول فقه مبتنی بر پیش فرض های منطقی و فلسفی شکل گرفته است. به نظر می رسد این امر مبتنی بر این تفکر شکل گرفته که چون مباحث منطق و فلسفه مختص به قوم و زمانی خاص نیست ، پس می توان مبانی مباحث زبانی و معناشناختی الفاظ قرآن و سنت را بر اساس آن تحلیل کرد. در پس پرده متن زیر از آیت الله سیستانی ، این تفکر نمایان می شود که برخی از چنین پیش فرض های زبان شناختی برآمده از است و محدود به فهم محاورات همان قوم است و نمی توان از آن پیش فرضها برای تحلیل مباحث زبانی اصول فقه که هدف از آن شناخت متون است ، استفاده کرد. 👇👇👇 ... المقدمة الثانية: في بيان مفهوم التلبس بالمبدأ وفقدانه بالنظر الفلسفي والعرفي : إن النزاع في كون لفظ المشتق ظاهراً في خصوص المتلبس أم في الأعم إنما يتصور بعد كون المشتق ذا حالتين ، حالة تلبس الذات بمبدئه وحالة فقدانها ، بحيث يعد الوجدان والفقدان من الحالات الطارئة على الذات مع عدم تغير حقيقتها. وأما لو كان التباين بين الحالتين ذاتياً ، بحيث تكون الذات حقيقتين متغايرتين عند التلبس وعدمه فليس ذلك داخلاً في البحث بلا ريب ، إذ لا يصح إطلاق حد حقيقة على حقيقة أخرى الا تجوزاً. وكلامنا الآن في معيار التمايز بين حالة التلبس وحالة الفقدان واعتبارهما حالتين أو حقيقتين ، فهل المعيار فلسفي أم عرفي ؟ وبعبارة أوضح : لا ريب أن شيئية الشيء ـ التي بها يمتاز عن غيره ويكون حقيقة منفصلة عن الحقائق الأخرى ـ بصورته لا بمادته ، ولكن ما هو المعيار في الصورة الفاصلة للحقيقة هل هو النظر العرفي أم النظر الفلسفي ؟ المعيار الفلسفي: ويرى الفلاسفة أن الصورة المقومة للحقيقة هي الصورة النوعية المعبر عنها بالفصل ، فالانسان مثلاً بناطقيته لا بجسمه ، فلو تحول الجسم إلى تراب فالإنسان باق باعتبار عدم تغير صورته الانسانية وهي روحه الناطقة. المعيار العرفي: وهو الذي يرى تمايز الاشياء بالصورة الشكلية والآثار الملموسة عند العرف. وبينهما عموم من وجه ، فالجسد البشري ـ مثلاً ـ بعد فقدانه للحياة يراه العرف بأنه هو الإنسان وأنه مات ، والموت والحياة حالات طارئة لا حقائق مختلفة ، بينما الفلاسفة لا يعتبرون الجسد الميت إنساناً بل يعتبرونه جماداً والانسان غيره فيختلفان حقيقة بالموت والحياة. كما أن الحليب واللبن المصنوع منه حقيقتان عرفاً وذات واحدة فلسفة ، لاتحاد الصورة النوعية فيهما. وبعد البيان المذكور نقول : بأن المعتبر في الصورة الفاصلة للحقيقة هو النظر العرفي لا النظر الفلسفي لعدة أسباب : أولاً : إن الرؤية الفلسفية لا دليل على واقعيتها وصحتها ، فربما يكون المعيار الواقعي في الفصل بين الأشياء هو الفصل بالعوارض والآثار كما ورد في بعض الروايات : « وخلق خلقاً مختلفاً بأعراض وحدود» [١]. 👈 ولا دليل على لزوم كون الفاصل بالصور النوعية والفصول ، ولعل الاتجاه الفلسفي في جعل معيار التمييز مبنياً على الصور النوعية والفصول تعبير عن عرف خاص في المجتمع اليوناني الذي نشأت فيه بذرة الفلسفة ، ومن الواضح أن الأعراف والمجتمعات تختلف في معيار التمييز كما نلاحظ اختلاف المجتمعات في جعل بعض الفواكه أو الحيوانات تحت عنوان واحد أو عناوين متعددة. فمن المحتمل جداً كون الفلسفة اليونانية في اعتمادها على الصور النوعية كمعيار للتمييز بين الحقائق تعبر عن عرف خاص ورؤية إنسانية معينة لا أن ذلك هو المعيار الواقعي المعتمد ... [١] التوحيد : ٤٣٠ ، باب ٦٥ ، ضمن ح ١. [نام کتاب : الرافد في علم الأصول ؛ نویسنده : محاضرات السید علی السیستانی، السيد منير السيد عدنان القطيفي ؛ صفحه : 214و215] ● تا چه اندازه با دیدگاه آیت الله سیستانی موافق هستید؟ ● به نظر شما دیدگاه آیت الله سیستانی تا چه اندازه می تواند مبانی زبان شناختی اصول فقه موجود را متحول کند؟ ______ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا و تلگرام 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💠یک گفتگوی علمی و جای خالی بحث از فلسفه فعل و واقعیت اجتماعی ✍️ مجتبی رستمی کیا 🔻در گفتگوی صورت گرفته میان استاد علوی بروجردی و استاد خسروپناه مهمترین مسئله « بنای عقلاء» و « ارتکازات عقلائیه» بود، پیدایش، رصد و یا اضمحلال بناها و ارتکازات عقلائیه در طول تاریخ و عباراتی همچون « عقلا بما هم عقلا» و عنوان گذاری شارع به عنوان « رئیس العقلاء» از جمله نکاتی است که در علم اصول فقه و در ساخت فقه معاصر از آن زیاد گفته شده است اما بحث فلسفی در پیرامون آن صورت نگرفته است. 🔻فتوا دادن یک مجتهد در سیستم شرعی و استنباطی از متن در دیدگاه شناختی و عقل نظری به علوم، به صورت یک قضیه متشکل از دوگانه « موضوع – محمول«، « موضوع – حکم» تشکیل شده است؛ اما در دیدگاه فلسفه فعل و حکمت عملی، فتوا دادن خود یک فعل است و منطق افعال انسانی در مورد آن وجود دارد؟ فتوا دادن و توصیه کردن خود یک بنای عقلایی و یک سیستم فعل اختیاری است که از سویی با متن مقدس و از سوی دیگر با پدیده های عملی مختلفی ارتباط دارد. 🔻فلسفه اسلامی و علم اصول فقه، فاقد دستگاه تبیینی لازم برای رسیدن به پازل تحلیل افعال این چنینی هستند، دو فتوایی که هیچ کدام نظری به ندارند. تحلیل رفتار عقلا چه در اخباریات و چه در انشائیات، بررسی حیث های گسترده التفاتی که عمدتاً جنبه شناختی ندارند، بازی علم ( از میان بازی های زبانی)، مسئله تعین و قطعیت در ساخت واقعیت اجتماعی، سخن از پیشران هایی را به دنبال خواهد داشت که نه در چارچوب مرسوم فلسفه می گنجد و نه در چارچوب علم اصول؛ فلسفه زبانی می طلبد مبتنی بر فلسفه فعل، که به غیر از منطق ادراکات، از منطق و فلسفه افعال و دیگر حیث های التفاتی نیز بتواند سخن بگوید. 🔻به دیگر سخن، انسان حتی اگر تعلیم دیده هم نباشد می‌تواند اخبار یا انشاء کند، با معنا یا بی‌معنا سخن بگوید. توصیف‌های زبانی بدون نیاز به هیچ معیار مفهومی یا مصداقی صورت می‌پذیرند. در واقع توصیف‌های زبانی، توصیف شهودهای زبانی‌اند و شهودهای زبانی نیز همان مهارت‌های زبانی‌اند که اهل زبان آنها را به طور طبیعی و شهودی فرا می‌گیرند و استعمال می‌کنند، و چقدر ساده خواهد بود که جریان این ارتکازات را در ساخت واقعیت اجتماعی فقط تحت عنوان بازی های شناختی، و بازی « علم – دانشگاه – مدرنیته و ...» دسته بندی کنیم. ———————— 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
💠یک گفتگوی علمی و جای خالی بحث از فلسفه فعل و واقعیت اجتماعی ✍️ مجتبی رستمی کیا 🔻در گفتگوی صورت گر
✍حسین صبوری 🔻باسلام و احترام خدمت دکتر عزیز و با تشکر از نکات ارزشمند شما در یادداشت «یک گفتگوی علمی و جای خالی بحث از فلسفه فعل و واقعیت اجتماعی» 🔻 به نظر می رسد تحلیل افعال اختیاری انسان از جهت مناشی و روش و منطق، اگر چه به عنوان یک فصل متمایز و جدا در اصول فقه مطرح نگردیده است ولی با بررسی برخی از عناوین مرتبط، می توان به پاره ای از شاخصه های آن دست یافت. 🔻مباحثی نیز «فعل و تقریر معصوم»، «اعتباریات و سیستم افعال اختیاری»، «عرف و نحوه تعامل آن با پدیده ها»، «تحلیل تاریخی افعال معصومین و تفسیر آن براساس اقتضائات زمان و مکان»، «ضوابط و شرایط احراز بناء عقلا و موافقیت یا عدم موافقت شارع با آن»، «تحلیل مصداقی بناءات عقلا در موضوعات عقلایی و غیرمخترعه فقهی نظیر مباحث معاملات و قراردادها» از جمله موضوعاتی هستند فقها و اصولیون تا حدودی به شاخصه های تحلیل فعل انسان و بنائات عقلایی پرداخته اند. 🔻بی شک، متن محور بودن کتب مقدس، فاصله زمانی تا عصر معصوم و غلبه دسترسی به متون احادیث نسبت به وقایع تاریخی، غلبه گفتمان فقهی متاثر از احادیث نسبت به گفتمان عقل عملی از منظر فسلفه در اتمسفر گزاره های دینی، غفلت به نگرش های تاریخی به وقایع و عدم رشد نگاه سیره محور به جای نگاه فعل محور، توسعه و رشد گفتمان شهرت محور و اجماع محور در فقه که به دلیل نگاه به عقب و تعصب به پیشنینه های فقهی، مانع از توسعه سایر گفتمان های تحلیلی در برداشت متفاوت از متون می گردد، از جمله اموری هستند که مانع از توسعه و تاثیر فلسفه فعل و منطق تحلیل آن، در زمان بررسی موضوعات و گزاره های دینی می گردد. ___ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
💠یک گفتگوی علمی و جای خالی بحث از فلسفه فعل و واقعیت اجتماعی ✍️ مجتبی رستمی کیا 🔻در گفتگوی صورت گر
✍علی ابراهیم پور یادداشت دغدغه‌مند شما را در کانال فلسفه زبان اسلامی خواندم. پرسشی ساده به ذهنم که جهت آموزش خودم می‌پرسم: فرمودید: "...اما در دیدگاه فلسفه فعل و حکمت عملی، فتوا دادن خود یک فعل است و منطق افعال انسانی در مورد آن وجود دارد..." به‌نظرمی‌رسد این تعبیر که زیربنای یادداشت شماست، محل تامل باشد. در واقع جمله صحیح این است که:"فتوا دادن خود یک فعل هست" در واقع تحویل فتوا به فعل، نوعی مغالطه کنه‌وجه است. حقیر باورمندم مطالعات معاصر علوم انسانی دچار آسیب یک سری مغالطه است که این تحویلی‌نگری نیز جزئی از آن‌هاست. بله؛ فتوا فعل هم هست؛ ولی فقط فعل نیست. خودش انضباط‌های ذاتی دارد. هنر این است که جمع سالمی میان بعد ذاتی و بعد نهادی آن ارائه داد. این را شاید بتوان ماموریت فلسفه زبان اسلامی دانست. از توجه شما سپاس‌گزارم. 🥀 _______ 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
پیشنهاد منابع مطالعاتی.docx
16K
سلام علیکم بنده طلبه درس خارج هستم، علاقه مندم که در زمینه های مربوط به زبانشناسی مطالعه داشته باشم، این علاقه ام از آنجا ناشی می شود که به نظرم تحصیل سواد دینی هم اکنون از طریق "متون" وحیانی برای ما ممکن است. غرض از مزاحمت می خواستم ببینم پیشنهاد شما برای شروع چه کتابی است؟ نکته آخر اینکه بنده توانایی خواندن متون به زبان انگلیسی را دارم، و همچنین سالهای متمادی فلسفه تحلیلی از جمله فلسفه زبان خوانده ام. 💠 آنچه در فایل بالا مشاهده می کنید پاسخ بنده به ایشان بوده است، اگر دوستان منابع قابل توجه دیگری را بیفزایند سپاسگزار می شوم، منابع معرفی شده ترکیبی از معناشناسی، فلسفه تحلیلی و قاره ای و مباحث معنا در فلسفه دین و خطابات دینی است —————————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
http://meeting.iict.ir/qotb
🔶حوزه عمومی public sphere هابرماس و آزادی در فضای اجتماعی گزارشی کوتاه از سخنرانی دکتر قائمی نیا در نشست آزادی دیجیتال، آزادی معنوی بر اساس دیدگاه هابرماس حوزه عمومی چهار خصوصیت دارد، 🔻مشارکت 🔻عدم تبعیض 🔻حوزه مستقل 🔻استفاده از ابزار منطقی و تحلیلی در تفاهم حوزه عمومی با ویژگی هایی که هابرماس گفت در عرصه تحقق عینی موجودینی نیافت. به نظر برخی در فضای مجازی cyber این اتفاق افتاده است؛ اما خب این یک حرف ایده آل است چرا که آزادی دیجیتال ابعاد بسیار پیچیده ای دارد، از سوی دیگر بنابر اصطلاح شهید مطهری، رشد تکثر گونه در فضای مجازی چندان با آزادی معنوی سازگار نیست، از سوی دیگر فضای مجازی بسیار تبلیغات زده است و چندان آزادی در آن وجود ندارد، این را می توان به واسطه زبان تصویری و زبان های نشانه شناسی ( تصویری) یافت. و به نوعی فضای مجازی دارد به تمامیت خواهی می رسد؛ توده ها بیشتر با تخیل و وهم شان عمل می کنند و توان سنجش حرف دیگران را ندارند. ✍️ امتداد مباحث زبان و نشانه شناسی از فلسفه قاره ای به عرصه اجتماع و فضای مجازی در نوع تحلیل هابرماس دیده می شود؛ این جنس تطبیق ها و امتداد بخشی ها در حوزه فضای مجازی مبتنی بر یکی از موارد بسیار لازمی است که باید در دستور کار قرار گیرد. ماهیت سپهر عمومی، عرف؛ عقلا و میزان خطاپذیری و ارتباط آن با انگاره های زبان استاندارد از جمله نکاتی است که می تواند دستخوش تحولات جدی در زبان شناسی اسلامی شود 👈 امیدوارم هر چه سریعتر کتاب " " دکتر قائمی نیا به زیور چاپ آراسته شود و جامعه علمی از آن بهره گیرند. ——————- 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
The structural transformation of the public sphere_ an inquiry into a category of bourgeois society ( PDFDrive ).pdf
19.65M
متن اصلی کتاب: تحول ساختاری حوزه عمومی درآمدی بر طبقات جامعه بورژوازی اثر یورگن هابرماس 🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💠به فضل الهی و به مناسبت عید مبعث، سایت خبری، تحلیلی " فلسفه زبان اسلامی" جهت انعکاس اخبار، رویدادها و نظریات فرهیختگان فلسفه زبان و معناشناسی با رویکرد حوزوی و اسلامی در حال طراحی است؛ خواهشمندم از همه سروران ارجمند، نظرات خود را در مورد قسمت های مختلف سایت مطرح نمایند. 🔶 " فلسفه زبان اسلامی" مرجع مباحث فلسه زبان و زبان شناسی در حوزه های علمیه و علوم اسلامی ———— 👈 در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🔺 توسط گروه منطق فهم دین پژوهشگاه برگزار می شود: ✅ کرسی علمی- ترویجی "نظریه فهم شبکه ای متن ( با تاکید بر گزاره‌های توصیفی)" 🎙 با حضور: عبدالحمید واسطی عبدالهادی مسعودی رمضان علی تبار محمدعلی سوادی 📅 سه شنبه 26 اسفند ماه 99 / ساعت 19:00 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 join.skype.com/jiH7ab0F0Ybu 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 02537603571 داخلی 115 (آقای عزیزی) ┄┅═══••✾••═══┅ 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd