eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
624 عکس
53 ویدیو
164 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی آدم حسابی‌ای مثل استاد حشمت‌پور دچار بحران روحی و معنا می‌شود، دیگر از من چه انتظاری است؟ یگانه استاد شفا در حوزه و مدرس مبرز متون پیچیده فلسفی، متنفر از فلسفه شده و به مسیر پیشینش بدبین شده و روح و توان کارش را از دست داده... سبحان‌الله. من از بیرون فکر می‌کنم کسی مثل استاد حشمت‌پور دقیقا در یک نقطه ویژه مشغول به کار حسابی است، ولی او خودش را بی‌معنا می‌بیند. چقدر آدم و زندگی پیچیده است. چقدر کار خدا سخت است. چقدر خدا بزرگ است. چقدر ما کوچک و ضعیف هستیم. iqna.ir/fa/amp/news/4183268 @aliebrahimpour_ir 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ظرفیت‌های حکمت اسلامی در مرزبانی از اندیشه اسلامی فلسفه اسلامی به مثابه سیاست‌گذار آموزش‌عالی فلسفه اسلامی تأثیر بسیار زیادی بر نهاد دانش اسلامی به‌جای گذاشته‌است. یکی از مهم‌ترین اضلاع این توجه تکیه فلسفه اسلامی بر ترویج نگاه کل‌نگر است. نگاه کل‎نگری که در ضمن تکیه‌بر نقاط قوت و انسانی فلسفه اسلامی، ارتباط منظم و سیستماتیکی میان انسان، خدا و طبیعت برقرار می‌کند و به‌نوعی هستی‌شناسی دانش را دچار توسعه و بسط می‌کند. دانش‌های اسلامی از رهاورد ارتباط دوگانه «عبد_مولی» به روابط سه گانه هستی‌شناسی «انسان، خدا، طبیعت» سوق پیدا می‌کند و با تغییر این زیرساخت استعاری در فضای هستی‌شناسی، کلیت دانش‌های اسلامی تغییر پیدا کرده و راه برای علوم طبیعی، ریاضی، نجوم، موسیقی، هیئت، تدبیر منزل، سیاست مدن و... در حکمت اسلامی باز می‌شود. این مسئله در سیر زمان حتی ارتباط مسلمانان با محیط زیست و بهره گیری از هوش عاطفی و معنوی در شکل گیری جامعه تراز اسلامی را فراهم کرده است. یعنی در ضمن حفظ محیط داخلی فلسفه و بهره گیری از ظرفیت کل نگری و هستی‌شناسی متفاوت، اثرگذاری خود به لایه بیرونی فلسفه اسلامی همچون جامعه را رقم زده‌است. مشروح مصاحبه 👇 B2n.ir/p27664 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💢 تنویر و تکمله؛ دربارهٔ مصاحبهٔ اخیرا استاد حشمت‌پور ✔️ اخیرا مصاحبه‌ای از استاد محمدحسین حشمت‌پور با یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شد که در فجازی هیاهوی زیادی ایجاد کرد (این مصاحبه در دو بخش تنظیم شده و فعلا بخش اول آن منتشر شده است). برخی از شاگردان و مریدان استاد، آن خبرگزاری را به شیطنت یا تقطیع متهم کردند و عده‌ای از فلسفه‌پژوهان، پاره‌ای از سخنان استاد را فلسفه‌ستیزی یا رویگردانی ایشان از فلسفه استنباط کردند. این‌بنده - امین صیدی؛ از شاگردان استاد - ساعاتی قبل، به تفصیل با ایشان سخن گفته و در مورد ابهامات آن مصاحبه، پرسش‌هایی را با حضرت‌شان در میان گذاشته‌ام. عین آن پرسش‌وپاسخ‌ها را که ضبط و پیاده کرده‌ام، در اینجا می‌آورم. در نهایت دقت و امانت‌داری سخنان استاد را نقل کرده‌ و تنها شکل گفتاری را به نوشتاری تبدیل کرده‌‌ام. از پرسش‌گر (امین صیدی) با عنوان «امین» و از استاد حشمت‌پور با عنوان «استاد» یاد کرده‌ام: امین: آیا می‌دانستید که در موقعیت مصاحبه قرار دارید یا نه؟ استاد: وقتی جلسه شروع شد، من اصلا در ذهنم این نبود که قرار است چاپ شود. فکر می‌کردم در یک جلسهٔ خصوصی دارم صحبت می‌کنم و چیزهایی گفتم که نباید می‌گفتم. امین: متنی که منتشر شده را پیش از انتشار به شما داده‌اند که بخوانید؟ استاد: نخیر؛ اما مطالب، همان مطالبی است که من گفته‌ام و آن‌ها چیزی از نزد خود، اضافه نکرده‌اند؛ اما تصور من این بود که در جمعی خصوصی صحبت می‌کنم و مطالب بین خودمان است. امین: یعنی می‌دانستید که ضبط می‌شود؟ استاد: بله؛ اسمش مصاحبه بود و طبعا باید چاپ می‌شد اما در ذهن من این نبود که چاپ خواهد شد. امین: آن مطلبی که گویا در حالتی بین شوخی و جدی دربارهٔ ابن‌سینا طرح فرمودید را هم گفته بودید؟ استاد: بله؛ اما من کجا ابن‌سینا؟! من هیچ‌وقت به ابن‌سینا توهین نمی‌کنم. ممکن است با برخی عباراتش مشکل داشته باشم؛ چون عباراتش سنگین است؛ اما هرگز به خودش توهین نمی‌کنم. در این مصاحبه هم در مجموع از فلسفه تعریف کرده‌ام؛ حتی گفته‌ام برخی عبارت‌های ابن‌سینا در حد معجزه است؛ خیلی عبارت‌های عجیب‌وغریبی دارد؛ عبارت‌هایش فوق‌العاده است. امین: آیا مراد شما از این سخنان این بود که فلسفه، مهملات است و‌ خواندنش مفید نیست؟ استاد: از همان اول، علاقهٔ من به تفسیر و حدیث بود و فلسفه را از باب مقدمه برای فهم آنها تدریس می‌کردم. نمی‌گویم از فلسفه متنفرم؛ بلکه می‌گویم به آن علاقه‌ای ندارم. امین: من خاطرم هست که شما بارها از فلسفه دفاع کرده بودید و در همین مصاحبه هم اشاره فرموده بودید به این که بسیاری از سخنان فیلسوفان درست و دقیق است استاد: من همین الان هم مشغول تدریس فلسفه هستم و یک فن از منطق شفا - که قیاس است - را درحال حاضر تدریس می‌کنم. اگر نفرت داشتم که نمی‌گفتم. [در آن مصاحبه] نفرت که گفتم یعنی دل‌خوشی چندانی ندارم. وقت زیادی صرف می‌کنم ولی استفادهٔ چندانی نمی‌برم؛ چون مطالب یادم می‌رود و الا شاید اگر این درس‌ها بماند برای دیگران هم استفاده داشته باشد. امین: در حال حاضر اگر کسی، در مقام مشورت، نزد شما بیاید و بگوید که فلسفه بخوانم یا نه؟ شما منعش می‌کنید و پیشنهاد می‌کنید که نخواند؟ استاد: نه، می‌گویم بخوان؛ ولی به عنوان مقدمه. من فلسفه را رد نمی‌کنم. خیلی از روایات ما را بر اساس فلسفه خواهی فهمید.‌ هنوز هم این اعتقاد را دارم، از قبل هم این اعتقاد را داشتم. می‌خواستم خودم که مدتی به مقدمه پرداخته بودم، دیگر برسم به ذی‌المقدمه؛ اما الان تصمیم گرفتم که ان‌شاءالله به سمت ذی‌المقدمه بیایم. [در پایان] این را هم اضافه کنید که این حرفی که من زدم بخاطر عبارت‌های ابن‌سینا زده بودم و الا اگر عبارت‌هایش راحت بود من این حرف را نمی‌زدم، حتی در مجالس خصوصی. به کانال «بیت‌الحکمه» بپیوندید. 👇 https://t.me/joinchat/Tci4IQuau99W6BZT 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
رضا داوری اردکانی، فیلسوف ایرانی، یاداشتی مفصل در مجله سیاست‌نامه درباره‌ی تجربه‌ی شخصی‌اش از شصت سال زندگی با فلسفه نوشته‌است که متن کامل آن را در ادامه بخوانید. 👇 B2n.ir/a35618 ⬅️ کشور « برنامه علم » ندارد، علم را با خشت زنی اشتباه گرفته اند. 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
رضا داوری اردکانی، فیلسوف ایرانی، یاداشتی مفصل در مجله سیاست‌نامه درباره‌ی تجربه‌ی شخصی‌اش از شصت سا
مجله سیاست‌نامه در شمارۀ اخیر خود تصویری از رضا داوری اردکانی را روی جلد برده و با تیتر «فیلسوف ِ بازنده» به استقبال نود سالگی این متفکر معاصر رفته است. داوری اردکانی در واکنش به این مجله با اشاره دو نوع شکست بیرونی و شکست درونی، نوشت: «من در درون شکست نخورده‌ام، زیرا تعلقم به تفکر را حفظ کرده‌ام.» او در ادامه این متن صراحتاً اعلام می‌کند که متن منتشر شده در مجلۀ سیاست‌نامه یادداشت‌های تنهایی او بوده که آن را برای چاپ و انتشار ننوشته است! 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از فکرت
| فلسفه اسلامی به مثابه سیاست‌گذار آموزش‌عالی 👤دکتر مجتبی رستمی کیا، پژوهشگر حوزه فلسفه فلسفه اسلامی تأثیر بسیار زیادی بر نهاد دانش اسلامی به‌جای گذاشته‌است. یکی از مهم‌ترین اضلاع این توجه تکیه فلسفه اسلامی بر ترویج نگاه کل‌نگر است. نگاه کل‎نگری که در ضمن تکیه‌بر نقاط قوت و انسانی فلسفه اسلامی، ارتباط منظم و سیستماتیکی میان انسان، خدا و طبیعت برقرار می‌کند و به‌نوعی هستی‌شناسی دانش را دچار توسعه و بسط می‌کند. دانش‌های اسلامی از رهاورد ارتباط دوگانه «عبد_مولی» به روابط سه گانه هستی‌شناسی «انسان، خدا، طبیعت» سوق پیدا می‌کند و با تغییر این زیرساخت استعاری در فضای هستی‌شناسی، کلیت دانش‌های اسلامی تغییر پیدا کرده و راه برای علوم طبیعی، ریاضی، نجوم، موسیقی، هیئت، تدبیر منزل، سیاست مدن و... در حکمت اسلامی باز می‌شود. این مسئله در سیر زمان حتی ارتباط مسلمانان با محیط زیست و بهره گیری از هوش عاطفی و معنوی در شکل گیری جامعه تراز اسلامی را فراهم کرده است. یعنی در ضمن حفظ محیط داخلی فلسفه و بهره گیری از ظرفیت کل نگری و هستی‌شناسی متفاوت، اثرگذاری خود به لایه بیرونی فلسفه اسلامی همچون جامعه را رقم زده‌است. مشروح مصاحبه اینجا را لینک کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
👓 نکاتی مهم از استادی مهم: رعایت کنید تا خسته و ملول نشوید: 2⃣ همه‌ی متون سخت را ابتدا تا انتها نخوانید! : یکی دیگر از مشکلات برای طلاب این است که متون بسیار دشوار را می‌خواهند از ب بسم‌الله تا آخر بخوانند و تطبیق دهند! توجه به متون کهن خوب است اما با توجه به پیچیدگی شدید، آیا ارزش این را دارد که انسان عمر خود را پای آن بریزد؟! همین است که استاد هم شدیدا از سخت نویسی بوعلی ناراحت است البته بعدا حق هم به او می‌دهد😊 برای فهمیدن متون سخت شاید یک سال تمرکز روی اینگونه کتابها انسان را بسیار جلو ببرد و خود استاد محترم هم فرمودند که شفا را درس نگرفته اند و با تلاش توانسته‌اند تدریس کنند، پس اگر تمرکز و دقت روی متن باشد و با یک استاد یکی دوسال با مدل نوشتن بوعلی آشنا شوید خودتان تا حد زیادی می‌توانید به این متون رجوع کنید و بزرگانی مثل علامه مصباح و شهید مطهری هم تمام شفا را درس نگفته اند. 3⃣ در فلسفه از متون جذاب‌تر و دارای اشاره روایی استفاده کنید و در کنار آن شرح ایات و روایات یک فیلسوف برجسته (نظیر صدرا) را ببینید: وقتی شما با یک متن خشک و کاملا استدلالی آن‌هم با اغلاق نویسی روبرو هستید، اثر آن را در فهم آیات و روایات نخواهید دید، از این رو ممکن است بعد ۴۰سال بگویید ۴۰سال در مقدمه ماندم! در حالیکه بعضی بحوث فلسفی مثل نفس معاد واجب عین آیات و روایات است! وقتی نفس اسفار را بخوانید و کنار آن تفسیر آیه ((و جائت کل نفس معها سائق و شهید)) را از صدرا ببینید امکان ندارد خسته و ملول شوید و بگویید پس کی به اصل کار برسیم! غوامض آیات نفس و معاد و بحث تجلی و... بدون حکمت قابل فهم نیست. 4⃣ اگر استاد هستید فقط به درخواست‌های طلاب اکتفا نکنید: یکی از مشکلاتی که استاد محترم با تواضع و اخلاص بی‌نظیر اشاره کردند این بود که مثلا دلیل اینکه این کتاب را گفتم درخواست طلاب بود، قطعا درخواست طلاب موثر است اما اگر انسان روی برنامه و نقشه این راه را نرود بعدا از نیامدن طلاب هم خسته خواهد شد؛ 5⃣ فلسفه بدون استاد و نظارت استاد خسته کننده است: همه این عوامل بالا اگر یک استاد دین‌شناس (فقیه) راه رفته به انسان مشورت بدهد پیش نخواهد آمد. خود استاد حشمت‌پور فرموده بودند که این موارد را زیاد درس نگرفته‌اند و روی نبوغ و تفکر خودشان آموخته‌اند. به نظر می‌رسد وجود استاد هم در فهم هم در تکمیل مباحث نقش خیره کننده دارد. علامه کل اسفار را طوری خوانده بود که می‌گفت اگر خود صدرا هم بیاید بیش از این نمی‌تواند به من یاددهد! اما وقتی پیش اقای رفتم فهمیدم که یک کلمه هم نفهمیدم! ❗️ و در آخر اینکه استاد عزیز کمی کسالت بدنی دارند که قطعا در نحوه بیان موثر بوده است، خدا این استاد محبوب و حقیقتا متواضع را حفظ کند ان‌شاءالله @HozeTwit 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️فلسفه تحلیلی و علوم انسانی اسلامی ▫️استاد مجتبی رستمی کیا 🔹 دوشنبه ۱۳ آذر ماه / ساعت ۱۵تا۱۷ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6093 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
اخبار و مباحث راجع به هوش مصنوعی این روزها نقل محافل علمی شده و بقول یکی از اساتید آینده پژوه ( استاد مجتبی رستمی کیا ) به احتمال خیلی زیاد یکی از پیشران های آینده خواهد بود و تغییر و تحولات زیادی در پی آن رخ خواهد داد به هر روی هوش مصنوعی مباحث آکادمیک مخصوص بخود را دارد که در جای خودش باید پیگیری شود و مطمئنا این کانال و امثال این کانال چیزی جز اطلاع رسانی در این زمینه را نمی توانند عهده دار باشند چیزی که مهم است این نکته خواهد بود که پیگیری کردن اخبار و دانستن جنبه های مختلفش به معنای مرعوب شدن در مقابل آن نخواهد بود و به عبارتی نباید ما را به هوش مصنوعی دوستی افراطی برساند بلایی که حماس در طوفان الاقصی بر سر اسرائیل در آورد دقیقا مثال بارز این نکته بود ؛ چرا که رژیم منحوس بشدت فریفته هوش مصنوعی شده و به خیال خودش حماس را کنترل می کرد، غافل از اینکه حماس با دادن اطلاعاتی متفاوت با آنچه که در حال رخ دادن بوده سعی در فریب هوش مصنوعی داشته و موفق هم شد اما نباید از نظر دور داشت که هر چه زمان رو به جلو می برد ابرازهای کنترلی انسان هم به طرز عجیبی رو به فزونی می گذارد و گویی انسان را در یک زندان قرار می دهد یکی از این ابزارهای کنترلی را میشود هوش مصنوعی هم دانست ؛ همانطور که در همین چند خطی که برایتان نوشتم ملاحظه فرمودین هوش مصنوعی تبدیل به ابزاری چند وجهی شده که حوزه های مختلف را درگیر خودش کرده ، حوزه اقتصاد ، سیاست ، سلامت و...و حتی مباحث الهیاتی !! سیاست مدار آینده سیاست مداری است که علاوه بر مسائل سیاسی این را هم بداند که هوش مصنوعی در سیاست چه تاثیری خواهد گذاشت اقتصاددان آینده ، اقتصاددانی است که علاوه بر مطالبی که در کتاب های اقتصادی می خواند مطالبی از هوش مصنوعی هم بداند الهی دان آینده ، فقیه آینده ، الهی دان و فقیهی است که علاوه بر مطالب مدون در کتب مربوط از هوش مصنوعی هم بداند برای فقیه از این جهت که متعلق مسائلش در آینده گره خورده با مسائل هوش مصنوعی است و الهی دان هم از این جهت که جنس مطالبی که در آینده مسئله خواهد شد گرهی از مباحث علوم شناختی که یکی از زیرشاخه هایش هوش مصنوعی است ، خواهد بود شاید این مطلب را در مباحث آینده پژوهانه باید پیگیری کرد که هوش مصنوعی تا کجا قصد ادامه دارد و چه تغییرات کلانی را قرار است در حوزه های مختلف بوجود آورد اما آنچه که مسلم است این است که باید دورنمایی از آینده را مد نظر داشت و متناسب با آن جلو رفت تا اهل زمانه خود بود و او سوار بر مطلب باشد نه مطالب تهدید کننده حیثیت وجودی اش !!!