هدایت شده از حکمت بالغه
فلسفه دین 1400.10.8.mp3
19.61M
#نشست علمی
📌 موضوع: هوش مصنوعی و تأثیر آن در آینده فلسفه دین
✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر قائمی نیا عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🕰زمان: چهارشنبه 8 دی ماه در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی با همکاری قطب فلسفه دین
🆔 https://eitaa.com/hekmatebalge
👈به کانال #حکمت_بالغه بپیوندید؛ کانال علمی استاد عزیز و گرانقدر دکتر قائمی نیا
✅ به زودی خبرهای خوبی از حمکت بالغه خواهید شنید!
در این کانال نکاتی پیرامون آیات قرآن و روایات با رویکردهای جدید از قبیل معناشناسی و مباحث جدید فکری و فلسفی و عرفانی با قلم و تحلیل حضرت استاد مطرح میشود.
🌐 https://eitaa.com/hekmatebalge
جرج یول در کتاب مطالعه زبان
بعد از ارائه ده صفحه مطلب درباره معناشناسی و شاخه های آن منابع بالا را برای مطالعات بیشتر معرفی کرده است.
——————
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
الهیات سایبر؛
🔻بیست و یکمین قسمت برنامه تلویزیونی سوره به موضوع «الهیات سایبر» اختصاص دارد. علیرضا قائمی نیا متولد ۱۳۴۳، پژوهشگر علوم دینی و فلسفه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است. الهیات سایبر و نگرشهای نوین در فلسفه، بیولوژی نص: نشانهشناسی و تفسیر قرآن از جمله کتابهای قائمینیا است.
بخشی از سرمقاله:
در روزگار معاصر، پیشوند سایبر بیش از آنکه صرفا مقولهای تکنولوژیک محسوب شود، حامل اشاراتی به شکلگیری جهان و انسانی جدید است. در فضای مسیحی در رویکرد افرادی همچون آنتونیو اسپادارو فضای مجازی بستر جدیدی برای الهیات بود، خدای مسیحی در فضای سایبر سکونت داشت، و ارتباطات در هم تنیدهی انسانی « خانوادهی خدا» را محقق میکرد. در کنار این مواجهی خوشبینانه و امیدوارانه ار تلاقی ایمان و سایبر اما نقدها و دغدغهها، نگرانیهای جدی نسبت به این رویکرد الهیاتی به فضای سایبر ابراز شده است.
🗓 پخش: امشب، سهشنبه، ۲۸ دی ساعت ۲۲، شبکه چهار سیما | بازپخش: شنبهها ساعت ۱۴
@Sooreh_tv4
با سلام و احترام خدمت همراهان گرامی
نظر به درخواست مکرر دوستان
و نظر به موافقت استاد قائمی نیا و ضمن تشکر از ایشان و هماهنگی با انتشارات بنیاد پژوهش های آستان قدس، تهیه کتاب #موافقت_معنایی با تخفیف 25 درصدی #مجددا فراهم شده است؛ چنانچه سروران ارجمند مایل به تهیه کتاب هستند به ادمین اطلاع دهند.
👈قیمت روی جلد : 150 هزار تومان
👈قیمت با تخفیف 25 درصدی: 112.500 تومان
مهلت ثبت نام: تا ساعت 24 روز جمعه 1 بهمن ماه
مشهد دعاگوی دوستان هستم
——————————-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
"من با فلسفه دینی ها مشکل دارم"
✍️مجتبی رستمی کیا
✅سال 92 وقتی تحصیلاتم را در رشته فلسفه دین آغاز کردم ، با مسئله قابل تأملی مواجه شدم؛ استاد سرشناسی در فلسفه اسلامی به کلاسمان آمد و نقل به مضمون گفت " من با فلسفه دینی ها مشکل دارم" سر کلاس من خیلی سؤال نپرسید، حرف های جدید هم نزنید، فقط گوش بدید که در حکمت متعالیه چه می گذرد، از خدا که پنهان نیست از شما چه پنهان تازه دستمان آمد که وارد یه رشته دو سر باخت شده ایم.
🔰فلسفه دینی ها مظلومانه در وسط مبناگرایان انتزاعی، در حال دیپلماسی کلامی و در حال رصد آینده دینداری در دنیا هستند اما چه کنیم که فلسفه موجود از ما فقط اصالت وجود می خواهد و نفی اصالت ماهیت و اگر شما در حال رصد و یا آینده پژوهی یا انسان شناسی انسان دوران سایبر باشی لابد مؤاخذه می شوید که این بحث ها چه ربطی به فلسفه اسلامی دارد؟
🔰دو هفته پیش در کارگروه فلسفه اسلامی دبیرخانه حمایت از فعالیت های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه که طرح " آینده فلسفه اسلامی" من و تعدادی از تیم همکارم ـ که همگی از فضلای این عرصه هستند ـ با این استدلال که طرح ربطی به فلسفه اسلامی ندارد رد شد؛ می شد حدس زد که همان طیف بر سیاستگذاری و مدیریت دانش و پژوهش فلسفی حوزه و کشور در حال تصمیم گیری هستند.
👈شاید بهتر بود که ما هم مثل بسیاری از طلاب همدوره خود فلسفه اسلامی را با همان قرائت سنتی ادامه می دادیم و الان جزء همین حلقه های تصمیم گیر و سیاستگذار فلسفه بودیم و شاید های دیگر ...
🔸کاشکی این رفتارها فقط خطابش متوجه ما شاگردان می شد و به حوزه اساتید این رشته کشیده نمی شد. اساتیدی که در دوره کنونی چون وسط ایستاده اند از هر دو طرف می خورند، جمعی آن ها را به روشنفکری رجم می کنند و جمعی دیگر به انجماد فکری شان معترف اند و گناه شان چیست؟ جز این است که حرف جدید می زنند و با تکیه بر مبانی در پاسخ به مسائل فلسفی و آینده دین و دینداری قلم می زنند؟ با ما هر چه می خواهید بکنید اما چرا برای اساتیدی که اولین بار دست به نگارش " الهیات سایبر" می برند به جای قدردانی و تشکر، باید سیبل اتهامات همین سیاستگذاران در شبکه چهار هم باشد؛ باورم نمی شد همه خاطرات تحصیلمان را در یک فریم تقریبا 70 دقیقه ای در برنامه #سوره 28 دیماه دیدیم و همان کلام در ما تداعی شد که " من با فلسفه دینی ها مشکل دارم"
💠الهیات سایبر موضعی آینده پژوهانه در مورد آینده دینداری در ایران دارد و از این رو می طلبد فارغ از ادعاهای دگم اندیشانه و انتزاعی به آن نگریسته شود و از برچسب زدن های متعدد " شما از روشنفکرها هم روشنفکرترید" و یا " صریح تر باشید و محافظه کار نباشید" و " یکبار دیگر بگید آقای دکتر" که شایسته مراکز بازجوئی است تا یک بحث علمی، خودداری شود. تغییرات محیط دینداری در آینده نزدیک اینقدر سهمگین است که با مبناگروی و روش های بنیادین در فلسفه علوم اجتماعی نتوان آن را فهم کرد
هر زمان میگفتم از درد درون ** اهد قومی إنهم لا یعلمون
——-
جهت مشاهده فیلم کامل برنامه سوره به لینک زیر مراجعه کنید:
https://tv4.ir/episodeinfo/285883
جهت اظهار نظر در پیج برنامه به آدرس زیر مراجعه کنید:
https://www.instagram.com/sooreh_tv4/
https://www.instagram.com/p/CY3jSG-Myej/
#سوره
#الهیات_سایبر
#قائمی_نیا
#شبکه_چهار
#معاونت_پژوهش
——————————-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
اگر پروندمون رو برای آخرت بازتر نکنند در این زمینه کارگروه فلسفه دبیرخانه معاونت پژوهشی حوزه، دوستان عزیز و استاد ارجمند رو به چالش گفتگو و شفاف سازی فرا می خوانم
چه تعداد موضوع مصوب کردید؟ در چه موضوعاتی بوده است؟ از چه اشخاصی بوده است؟ ناظر پروژه ها چه کسانی بوده اند؟
بنده هم مشروح و مضمون گفتگوی خودم را با دبیرخانه مذکور در طی سه مرحله منتشر می کنم
فلسفه زبان اسلامی
پاسخ دکتر علیرضا قایمی نیا:
سلام علیکم. بنده سویه متافیزیکی را کمرنگ نکردم فقط به دو نکته اشاره کردم: یکی محدودیتهای دینداری متافیزیکی در فضای سایبر و دیگر، عدم اهمیت این دینداری بدون دینداری وجودی
بسمه تعالی
✍️دلنوشتهها (۱)
علیرضا قائمی نیا
🔸به یاد دارم زمانی که «مجله نقد و نظر» تازه داشت منتشر میشد یکی به مزاح میگفت این آقایان نمیخوانند و نقد میکنند و بعد نظر میدهند. این مزاح برخورد جامعه علمی! ایران، اعم از حوزه و دانشگاه، با مقولات علمی را منعکس میسازد؛ نخوانده و ندیده شروع به نقد میکنند. شاید اقتضای جناحبندیهای سیاسی در ایران و عدم استقلال نهاد علم از سیاستزدگی همین باشد. این ماجرا در واقع ماجرای خیلی از نقدهایی است که بر «الهیات سایبر» میشود و یا پیشتر از این بر مباحث بیولوژی نص و معناشناسی شناختی و.. میشد.
🔸باز به یاد دارم ک سالهای نخستی که مباحث معناشناسی را به طور جدی مطرح میکردم با انبوهی از دانشجویان و طلاب رو به رو میشدم که به این مباحث هجوم میآوردند و حتا رساله میخواستند بنویسند. اما مراکز مختلف و اساتید بزرگوار، که نمیخواهم نامی از آنها ببرم و همواره دعایشان کردهام به شدت از هر راهی میتوانستند مخالفت میکردند، و چه بسا زبان به تکفیر میگشودند. یا با ضعف اندوختهای که داشتند، مقاله در نقد مبانی زبانشناسی شناختی مینوشتند. اما به تدریج کار به جایی رسید که روی به معناشناسی آوردند و خود را جزو سران این دانش دانستند و با نوشتن آثاری که مملو از خطاهاست دنبال وجاهتی در این زمینه شدند. با این که به خود زحمت مطالعه مطالب نوشته شده را نمیدادند و تلاش میکردند با منطق «التقاط فکری» این مباحث پربرکت را از سر سفرة اهل علم کنار بزنند. همینها که میشناسیم اعیان ثابته در همه مراکز علمی شدهاند و هر جایزهای برسد باید سهمی داشته باشند، با همه ضعف علمی که دارند. و شاید در طول عمر یک منبع خارجی را به زبان اصلی نخوانده و نمیتوانند بخوانند. آثاری که بسیار مضحک و باید در دورة انقلاب اسلامی عصر مجازی فاخر به شمار آیند! فارغ از این که اسلام چه میخواهد و انقلاب چه میخواهد، منطق آنان این شد که چه میخواهیم.
♦️امروز هم سخن بر سر الهیات سایبر همین است. هنوز منتشر نشده هزاران نقد شده است؛ چرا که به طور ضمنی خود عنوان نشان میدهد فلسفه اسلامی دچار رکود شده است. اساتید فلسفه هزاران بحث در باره کتابهای مشهور فلسفی حوزوی دارند و هر روز بر جزئیاتی در این میان میافزایند. درس خارج اسفار و نهایه و فصوص و غیره دارند که جای بسی خوشحالی است، اما این فلسفه کی باید به فضای مجازی؛ به تکنولوژی، و به صدها محصول عصر جدید بپردازد. مقام معظم رهبری بعد از بازدید از نمایشگاه کتاب که در آن با کتاب «فلسفه فوتبال» رو به رو شده بودند، فرمودند غربیها با امتداد فلسفههای خودشان مسایل سیاسی، اجتماعی و حکومتی خود را حل کردهاند (۲۳اردیبهشت ۹۷).
♦️آری فلسفه ما هنوز مشکلات آسمان را حل میکند، ولی از حل مشکلات انسان امروزی باز مانده است. امروز باید حوزه درس خارج فلسفه فضای سایبر، درس خارج پدیدارشناسی، هوش مصنوعی و صدها چیز دیگر باشد. این سخن بدین معنا نیست که تراث خود را کنار بگذاریم. بلکه بدین معناست که نباید همچون کرم ابریشم بر دور خود بتنیم و از عالم خارج بیخبر باشم. آیا علامه طباطبایی امروز زنده بود باز دنبال حل مسأله شهود و اتصال حسی بود و ادراکات بود؟ آیا برای شهید مطهری، اگر امروز زنده بود، هوش مصنوعی مسأله فلسفی مهم نبود، یا درس خارج منظومه میگفت و با همان اصالت وجود و بحث از ماهیت و هیولی و صورت خوش میکرد؟
https://eitaa.com/hekmatebalge
طبق اطلاع از دوستان انتشارات کتابخانه مجلس:
سلام علیکم چاپ نشدن کتاب به علت نداشتن کاغذ و مشکل مالی کتابخانه مجلس بود و تا آنجا که بنده اطلاع دارم تنها این کتاب با این مشکل رو به رو نشده و کتابهای برخی از اساتید مانند کتاب دکتر خسروپناه نیز همین وضعیت را دارد و انشاالله بزودی چاپ خواهد شد. دوستان کتابخانه و موزه مجلس پیگیر نشر این کتاب ها خواهند بود
🔹مسئله ی دوم که آقایان مطرح کردید، مسئله ی چشم انداز است. خیلی خوب است که شما به فکر چشم انداز ده ساله و بیست ساله و پنجاه ساله باشید. به نظر من آن چشم انداز بلند مدت - حالا چه فرض کنیم که این بلند مدت، به قول شما پنجاه سال است، یا سی سال است، یا بیست سال است - باید گسترش گفتمان فلسفه ی اسلامی در دنیا باشد؛ این را هدف قرار دهید.
🔺 امروز مطلقاً اینجور نیست، بلکه بعکس است. یعنی امروز در ایران مثلاً در محیطهای دانشگاهی و علمی ما فلسفه ی کانت بمراتب رائجتر و شناخته شده تر است از فلسفه ی بوعلی سینا. یعنی ابن سینای با این عظمت که همه ی تاریخ بشر، از هزار سال پیش به این طرف، با اسم او درگیر است، در مجامع دانشگاهی ما حکمت و فکر فلسفی اش شناخته شده نیست به آن اندازه ای که کتاب فکر فلسفىِ مثلاً کانت شناخته شده است. این یک مسئله ی مهمی است. ما باید عکس این را عمل کنیم. یعنی باید هدف را این قرار بدهیم که تفکر فلسفه ی اسلامی - حالا با همان مشخصاتی که دارد؛ که خود این، جای بحث و گفتگو دارد که فلسفه ی اسلامی چیست - در دنیا به عنوان گفتمان فلسفی شناخته شود، در دانشگاهها رواج پیدا کند، متفکرین عالم از آنها مطلع باشند، روی آنها بحث کنند، نقد و انتقاد کنند، در مجلات علمی شان منعکس شود. خب، این کار طبعاً متوقف به این است که شما کارهای بین المللی داشته باشید؛
دیدار با اعضا مجمع عالی حکمت، 23- 11-1391
————-
#فلسفه_بین_المللی
#مجمع_عالی_حکمت
#الهیات_سایبر
#چشماندار_فلسفی
#گفتمان_فلسفه
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قائمینیا در گفتوگو با تسنیم، از آزادی دیجیتال و تمامیتخواهی شرکتهای چندملیتی در این فضا سخن گفته است که فیلم آن را در بالا میبینید:
#فلسفه_بین_المللی
#مجمع_عالی_حکمت
#الهیات_سایبر
#چشماندار_فلسفی
#گفتمان_فلسفه
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
✅طراحی فقه اجتماعی بر محوریت مهدویت
به پاس خدمات مرجعیت بیدار حضرت آیت الله صافی گلپایگانی
✍️مجتبی رستمی کیا
🔶تجربیات سترگ این مرجع عظیم القدر در فقه شیعه و شاگردی بزرگانی همچون آیت الله بروجردی از وی شخصیتی بی بدیل ساخته است که در عین تحفظ بر حفظ فقه سنتی ـ و مخالفت با فقه پویا ـ در عرصه سیاست و حکمرانی نیز ورود قابل توجهی داشته است؛ اما یادداشت من نه از سر قدردانی از زحمات وی در زمینه فقه سنتی و نه حتی از سر تلاش های وی در حکمرانی نظام فقهی در جمهوری اسلامی است
🔸بلکه لایه ای از طراحی فقه را مد نظر دارم که می تواند آیت الله صافی را در زمره طراحان نظامات جای دهد. نظامواره های حکمرانی دین ( دینداری) همواره قائم به هسته های مرکزی است که این هسته مرکزی و کانونی، دال های شناوری را در اطراف خود تولید می کند، برخی از فقهیان هسته مرکزی شان سیاست، برخی ولایت، برخی بازگشت به سنت، برخی ظاهرلفظ و برخی همچون مرحوم صافی بر مفهوم جدیدی در طراحی تحت عنوان « مهدویت» تاکید کرده اند،
🔶 مهدویت هسته مرکزی طراحی نظامواره فقهی و عرصه حکمرانی دینداری در دیدگاه ایشان بوده است، و اگر با چیزی موافقت کرده و اگر با چیزی مخالفت ورزیده است از سر تعهد و سر سپردن به مفهوم کلیدی مهدویت است، اگر با فلسفه و عرفان مخالفت می کند نه از روی تحجر، نه از روی دگم اندیشی، نه از روی ظاهرگرایی بلکه بواسطه دوری این دانش ها از مفهوم مرکزی « مهدویت» است.
👈مهدویت در ضمن اینکه مفهوم ولایت، حرکت و مقاومت را در اندیشه شیعی با خود می کشد نگاهی آینده پژوهانه نیز به قلمرو حکومت شیعی دارد که می تواند کلیت فقه و طراحی آن را دستخوش تغییر کند، و این از هوشمندی های این فقیه انقلابی است. شاید این حلقه مفقوده فهم آیت الله صافی است که می تواند برای برساخت یک فقه اجتماعی مناسب ایده و راه جدیدی را پیشنهاد دهد.
خدایش بیامرزد و با اولیای الهی محشور؛
#طراحی
#نظام_فقهی
#طرح_کلی
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
May 11
💡موضوع: تبیین سند اخلاق هوش مصنوعی یونسکو
🤖هوش مصنوعی در کنار فواید خود، ارزش های اخلاقی انسان را نیز تهدید میکند. به همین دلیل یونسکو سندی را تصویب کرده و از کشورهای عضو - از جلمه ایران- خواسته به نحوی این سند را در جوامع خود اجرا کنند.
در این نشست بدین موضوعات می پردازیم:🔰🔰🔰
✅اخلاق هوش مصنوعی و رویکردهای قوی و ضعیف در هوش مصنوعی به چه معناست؟
✅ آیا مبانی و اصول اخلاقی این سند با مبانی نظریه اخلاقی اسلام سازگاری دارد؟
✅تیم متخصص متن اولیه این سند چه کسانی هستند؟ از آمریکا، روسیه و چین ، حتی از عربستان و امارات کارشناس هست ولی از ایران...
📅زمان: چهارشنبه 13 بهمن 1400 ساعت 15
🌐لینک مجازی: aparat.com/itsetad/live
اینستاگرام: ainews_ir
👌به راستی چه رابطهای بین امور ذهنی (ذهن) با امور جسمی (مغز) وجود دارد؟
👌 آیا نوروساینس (Neuroscience) میتواند به امور ذهنی دست پیدا کند؟
👌 آیا میتوانیم با استدلالهای تجربی و آزمایشگاه🔬🌡 وجود بعد غیر فیزیکی را در انسان به اثبات برسانیم؟
🧐 به راستی آیا ما روح داریم یا همه ابعاد ما را صرفا فیزیکی است؟💀
شما تنها با صرف 4 ساعت و 6 دقیقه می توانید اشراف لازم برای آشنایی و نیز ورود به فلسفه ذهن پیدا کنید لینک مستقیم صفحه دانلود فیلم ها و پاورپوینت را در ذیل تقدیم می کنیم : https://faradars.org/fvphl102
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religio
——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
306.3K
✅شرکت در همایش ها چه فایده ای خواهد داشت؟
✅در چه صورت مطمئن باشیم همایش ها دارای مجوز هستند؟
🎙 مجتبی رستمی کیا
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#همایش
#علوم_شناختی
🔺به همت گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔷 فراخوان مقاله همایش بینالمللی #قرآن_و_علوم_شناختی منتشر شد
📌 محورهای همایش:
✅ هوش مصنوعی و قرآن
✅ فلسفه ذهن و قرآن
✅ انسانشناسی شناختی و قرآن
✅ روانشناسی شناختی و قرآن
✅ عصبشناسی شناختی و قرآن
✅ زبانشناسی شناختی و قرآن
✅ علوم رایانهای و قرآن
✅ زبانشناسی رایانشی و قرآن
📅 مهلت ارسال مقاله به این همایش تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ تمدید شد
📱کسب اطلاعات بیشتر : 09139426068 (دکتر رستمی کیا)
🆔 @iictchannel
______
انشالله به زودی گرید ISC همایش اخذ و مقالات برگزیده در مجلات علمی پژوهشی پژوهشگاه به چاپ خواهد رسید