رضا داوری اردکانی، فیلسوف ایرانی، یاداشتی مفصل در مجله سیاستنامه دربارهی تجربهی شخصیاش از شصت سال زندگی با فلسفه نوشتهاست که متن کامل آن را در ادامه بخوانید.
👇
B2n.ir/a35618
⬅️ کشور « برنامه علم » ندارد، علم را با خشت زنی اشتباه گرفته اند.
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
رضا داوری اردکانی، فیلسوف ایرانی، یاداشتی مفصل در مجله سیاستنامه دربارهی تجربهی شخصیاش از شصت سا
مجله سیاستنامه در شمارۀ اخیر خود تصویری از رضا داوری اردکانی را روی جلد برده و با تیتر «فیلسوف ِ بازنده» به استقبال نود سالگی این متفکر معاصر رفته است. داوری اردکانی در واکنش به این مجله با اشاره دو نوع شکست بیرونی و شکست درونی، نوشت: «من در درون شکست نخوردهام، زیرا تعلقم به تفکر را حفظ کردهام.» او در ادامه این متن صراحتاً اعلام میکند که متن منتشر شده در مجلۀ سیاستنامه یادداشتهای تنهایی او بوده که آن را برای چاپ و انتشار ننوشته است!
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از فکرت
#گفتگو | #فلسفه_اسلامی
فلسفه اسلامی به مثابه سیاستگذار آموزشعالی
👤دکتر مجتبی رستمی کیا، پژوهشگر حوزه فلسفه
فلسفه اسلامی تأثیر بسیار زیادی بر نهاد دانش اسلامی بهجای گذاشتهاست. یکی از مهمترین اضلاع این توجه تکیه فلسفه اسلامی بر ترویج نگاه کلنگر است. نگاه کلنگری که در ضمن تکیهبر نقاط قوت و انسانی فلسفه اسلامی، ارتباط منظم و سیستماتیکی میان انسان، خدا و طبیعت برقرار میکند و بهنوعی هستیشناسی دانش را دچار توسعه و بسط میکند.
دانشهای اسلامی از رهاورد ارتباط دوگانه «عبد_مولی» به روابط سه گانه هستیشناسی «انسان، خدا، طبیعت» سوق پیدا میکند و با تغییر این زیرساخت استعاری در فضای هستیشناسی، کلیت دانشهای اسلامی تغییر پیدا کرده و راه برای علوم طبیعی، ریاضی، نجوم، موسیقی، هیئت، تدبیر منزل، سیاست مدن و... در حکمت اسلامی باز میشود. این مسئله در سیر زمان حتی ارتباط مسلمانان با محیط زیست و بهره گیری از هوش عاطفی و معنوی در شکل گیری جامعه تراز اسلامی را فراهم کرده است. یعنی در ضمن حفظ محیط داخلی فلسفه و بهره گیری از ظرفیت کل نگری و هستیشناسی متفاوت، اثرگذاری خود به لایه بیرونی فلسفه اسلامی همچون جامعه را رقم زدهاست.
مشروح مصاحبه اینجا را لینک کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
👓 نکاتی مهم از استادی مهم: رعایت کنید تا خسته و ملول نشوید:
2⃣ همهی متون سخت را ابتدا تا انتها نخوانید! :
یکی دیگر از مشکلات برای طلاب این است که متون بسیار دشوار را میخواهند از ب بسمالله تا آخر بخوانند و تطبیق دهند!
توجه به متون کهن خوب است اما با توجه به پیچیدگی شدید، آیا ارزش این را دارد که انسان عمر خود را پای آن بریزد؟! همین است که استاد هم شدیدا از سخت نویسی بوعلی ناراحت است البته بعدا حق هم به او میدهد😊
برای فهمیدن متون سخت شاید یک سال تمرکز روی اینگونه کتابها انسان را بسیار جلو ببرد و خود استاد محترم هم فرمودند که شفا را درس نگرفته اند و با تلاش توانستهاند تدریس کنند، پس اگر تمرکز و دقت روی متن باشد و با یک استاد یکی دوسال با مدل نوشتن بوعلی آشنا شوید خودتان تا حد زیادی میتوانید به این متون رجوع کنید و بزرگانی مثل علامه مصباح و شهید مطهری هم تمام شفا را درس نگفته اند.
3⃣ در فلسفه از متون جذابتر و دارای اشاره روایی استفاده کنید و در کنار آن شرح ایات و روایات یک فیلسوف برجسته (نظیر صدرا) را ببینید:
وقتی شما با یک متن خشک و کاملا استدلالی آنهم با اغلاق نویسی روبرو هستید، اثر آن را در فهم آیات و روایات نخواهید دید، از این رو ممکن است بعد ۴۰سال بگویید ۴۰سال در مقدمه ماندم!
در حالیکه بعضی بحوث فلسفی مثل نفس معاد واجب عین آیات و روایات است!
وقتی نفس اسفار را بخوانید و کنار آن تفسیر آیه ((و جائت کل نفس معها سائق و شهید)) را از صدرا ببینید امکان ندارد خسته و ملول شوید و بگویید پس کی به اصل کار برسیم!
غوامض آیات نفس و معاد و بحث تجلی و... بدون حکمت قابل فهم نیست.
4⃣ اگر استاد هستید فقط به درخواستهای طلاب اکتفا نکنید:
یکی از مشکلاتی که استاد محترم با تواضع و اخلاص بینظیر اشاره کردند این بود که مثلا دلیل اینکه این کتاب را گفتم درخواست طلاب بود، قطعا درخواست طلاب موثر است اما اگر انسان روی برنامه و نقشه این راه را نرود بعدا از نیامدن طلاب هم خسته خواهد شد؛
5⃣ فلسفه بدون استاد و نظارت استاد خسته کننده است:
همه این عوامل بالا اگر یک استاد دینشناس (فقیه) راه رفته به انسان مشورت بدهد پیش نخواهد آمد. خود استاد حشمتپور فرموده بودند که این موارد را زیاد درس نگرفتهاند و روی نبوغ و تفکر خودشان آموختهاند. به نظر میرسد وجود استاد هم در فهم هم در تکمیل مباحث نقش خیره کننده دارد. علامه کل اسفار را طوری خوانده بود که میگفت اگر خود صدرا هم بیاید بیش از این نمیتواند به من یاددهد! اما وقتی پیش اقای #قاضی رفتم فهمیدم که یک کلمه هم نفهمیدم!
❗️ و در آخر اینکه استاد عزیز کمی کسالت بدنی دارند که قطعا در نحوه بیان موثر بوده است، خدا این استاد محبوب و حقیقتا متواضع را حفظ کند انشاءالله
#حشمت_پور
@HozeTwit
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
◽️فلسفه تحلیلی و علوم انسانی اسلامی
▫️استاد مجتبی رستمی کیا
🔹 دوشنبه ۱۳ آذر ماه / ساعت ۱۵تا۱۷
🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6093
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
هدایت شده از 🌿••[هومص]••|°هوش مصنوعی°|
اخبار و مباحث راجع به هوش مصنوعی این روزها نقل محافل علمی شده و بقول یکی از اساتید آینده پژوه ( استاد مجتبی رستمی کیا ) به احتمال خیلی زیاد یکی از پیشران های آینده خواهد بود و تغییر و تحولات زیادی در پی آن رخ خواهد داد
به هر روی هوش مصنوعی مباحث آکادمیک مخصوص بخود را دارد که در جای خودش باید پیگیری شود و مطمئنا این کانال و امثال این کانال چیزی جز اطلاع رسانی در این زمینه را نمی توانند عهده دار باشند
چیزی که مهم است این نکته خواهد بود که پیگیری کردن اخبار و دانستن جنبه های مختلفش به معنای مرعوب شدن در مقابل آن نخواهد بود و به عبارتی نباید ما را به هوش مصنوعی دوستی افراطی برساند
بلایی که حماس در طوفان الاقصی بر سر اسرائیل در آورد دقیقا مثال بارز این نکته بود ؛ چرا که رژیم منحوس بشدت فریفته هوش مصنوعی شده و به خیال خودش حماس را کنترل می کرد، غافل از اینکه حماس با دادن اطلاعاتی متفاوت با آنچه که در حال رخ دادن بوده سعی در فریب هوش مصنوعی داشته و موفق هم شد
اما نباید از نظر دور داشت که هر چه زمان رو به جلو می برد ابرازهای کنترلی انسان هم به طرز عجیبی رو به فزونی می گذارد و گویی انسان را در یک زندان قرار می دهد یکی از این ابزارهای کنترلی را میشود هوش مصنوعی هم دانست ؛ همانطور که در همین چند خطی که برایتان نوشتم ملاحظه فرمودین هوش مصنوعی تبدیل به ابزاری چند وجهی شده که حوزه های مختلف را درگیر خودش کرده ، حوزه اقتصاد ، سیاست ، سلامت و...و حتی مباحث الهیاتی !!
سیاست مدار آینده سیاست مداری است که علاوه بر مسائل سیاسی این را هم بداند که هوش مصنوعی در سیاست چه تاثیری خواهد گذاشت
اقتصاددان آینده ، اقتصاددانی است که علاوه بر مطالبی که در کتاب های اقتصادی می خواند مطالبی از هوش مصنوعی هم بداند
الهی دان آینده ، فقیه آینده ، الهی دان و فقیهی است که علاوه بر مطالب مدون در کتب مربوط از هوش مصنوعی هم بداند
برای فقیه از این جهت که متعلق مسائلش در آینده گره خورده با مسائل هوش مصنوعی است و الهی دان هم از این جهت که جنس مطالبی که در آینده مسئله خواهد شد گرهی از مباحث علوم شناختی که یکی از زیرشاخه هایش هوش مصنوعی است ، خواهد بود
شاید این مطلب را در مباحث آینده پژوهانه باید پیگیری کرد که هوش مصنوعی تا کجا قصد ادامه دارد و چه تغییرات کلانی را قرار است در حوزه های مختلف بوجود آورد اما آنچه که مسلم است این است که باید دورنمایی از آینده را مد نظر داشت و متناسب با آن جلو رفت تا اهل زمانه خود بود و او سوار بر مطلب باشد نه مطالب تهدید کننده حیثیت وجودی اش !!!
این کتاب برای کسانی مناسب است که گرچه مشتاق دانستن دربارۀ هوش مصنوعی هستند، اما از خود میپرسند، چرا این پدیده همواره ده یا بیست سال از ما فاصله دارد! این مسئله، دلیلی علمی دارد که من توضیح میدهم.
◽️همچنین اگر فکر میکنید که پیشرفت هوش مصنوعی به سمت ابرهوش اجتنابناپذیر است و نگرانید که وقتی این امر محقق شد چه باید کرد، این کتاب را بخوانید. اگرچه نمیتوانم اثبات کنم که اربابان هوش مصنوعی هیچگاه ظاهر نخواهند شد، اما قادرم دلیلی پیش روی شما بگذارم که چشمانداز وقوع این سناریو را به صورتی جدی تضعیف کند. اکثر شما باید این کتاب را مطالعه کنید؛
اگر راجع به انبوه جاروجنجالهای شکلگرفته دربارۀ هوش مصنوعی در جامعه کنجکاو و در عین حال سردرگم شدهاید. من ریشههای شکلگیری افسانه هوش مصنوعی و آنچه درباره چشماندازهای دستیابی واقعی به هوش مصنوعی در سطح انسانی میدانیم یا نمیدانیم را توضیح داده و خواهم گفت چرا باید بیش از این، قدردان تنها هوش واقعی که میشناسیم، یعنی هوش خودمان باشیم. موفقیت در دستاوردهای محدود، ما را یک قدم هم به هوش عمومی نزدیک نمیکند. سیستمها برای هوش عمومی نیاز به استنباطهایی دارند که از طریق آنها بتوانند برای مثال، روزنامه بخوانند یا مکالمهای پایه برقرار کنند یا مانند «رُزی» روبات کارتون «جِتسونها» دستیار شوند. این استنباطها را نمیتوان با دانش کنونی ما در حوزه هوش مصنوعی برنامهنویسی کرد، آموخت یا مهندسی نمود.
#افسانه_هوش_مصنوعی
اریک لارسون
ترجمه محمد مظفرپور
انتشارات امیرکبیر
@Question_the_Unquestioned
👈 فلسفه زبان اسلامی
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هوش مصنوعی: رویکرد مدرن (AIMA) یک کتاب درسی دانشگاهی در زمینه هوش مصنوعی است که توسط استوارت جی راسل و پیتر نورویگ نوشته شده است. این کتاب برای اولین بار در سال 1995 منتشر شد و ویرایش سوم کتاب در 11 دسامبر 2009 منتشر شد. این کتاب در بیش از 1100 دانشگاه در سراسر جهان استفاده می شود و "محبوب ترین کتاب درسی هوش مصنوعی در جهان" نامیده می شود. این متن استاندارد در زمینه هوش مصنوعی محسوب می شود.
Stuart J. Russel, Peter Norvig - Artificial Intelligence_ A Modern Approach-Pearson Education Inc. (2009)
#معرفی_کتاب
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#شیخ_مفید پدر استعدادیابی حوزه در زمان آل بویه است، خروجی های این دوره سید مرتضی، سید رضی، #شیخ_طوسی و نجاشی و... مثال زدنی اند. وی حائز سیستم رتبه بندی در پرداخت شهریه نخبگانی در حوزه است. یک نظام بورسیه جذاب و اثربخش در سنت تعلیمی گذشته حوزه علمیه
واقعا #مفید بود
9 آذر سالگشت شیخ مفید گرامی باد
https://virasty.com/rostamikia/1701353343224547376
🔘 رسانه نخبگان، مشاور امین نخبگان ایران اسلامی
https://eitaa.com/najmnews
فلسفه زبان اسلامی
صد رحمت بر مخالفین و متنفرین از فلسفه ای که با مخالفت خود باب جدیدی از گفتگوی فلسفی پیش کشیدند ( غزا
برای نسل ما که با راهبری استاد #حشمت_پور با تراث فلسفه اسلامی آشنا شدیم، این مصاحبه بهممان ریخت و بعد از تعاریف آقا از #علامه_طباطبایی کمی تحمل چنين موضع گیری سخت شد. و گرنه شأن این استاد عزیز و زحماتشان محفوظ است و تا همیشه خود را #شاگرد ایشان می دانیم
از همه سرورانی که تذکر اخلاقی دادند ممنونم
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd