eitaa logo
رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
2.9هزار دنبال‌کننده
58 عکس
35 ویدیو
2 فایل
خاطرات و تأملات علیرضا کمیلی @komaili فعال عرصه بین الملل و عضو اتحادیه امت واحده محقق عرصه های دینی اجتماعی و تشکلی
مشاهده در ایتا
دانلود
🇵🇸 وقتی احساس امت واحده بودن نداریم! با شگفتی سازی تیم در جام جهانی که به حق به جام تبدیل شده، بیشتر دلم به حال جامعه ایرانی می سوزد... چرا؟ چون همه چیزش دولتی بوده و حتی امشب از احساس خوشحالی مشترکی که سراسر جهان عرب و اسلامگرایان غیرعرب را فرا گرفته نیز محروم است. احساس بودن با ایجاد روابط اجتماعی و مردمی با سایر مسلمانان و رفع موانع مذهبی و فکری در ما رخ می دهد. چیزی که در آن می لنگیم! باید فکری اساسی کنیم به حال دولتی کردن همه چیز! به حال سیره مسلمانانی که آنقدر شیعی شده اند که نقاط اشتراک شان با پیکره امت را کمرنگ کرده اند! به حال ملی گرایی و غرب گرایی مان که مانع دیدن نقاط قوت امتی بزرگ و توانمند است و حالا با رفتن مراکش به بالا، تازه از خود می پرسد اصلا کجا هست این کشور اسلامی! یعنی اینقدر رشد کرده؟! چند سال قبل که مهمانی از تونس داشتم با هم در مشهد به خانه یکی از نخبگان حوزه که گفته می شد استاد جریانات فکری غرب است رفتیم. مهمان ما آنقدر اندیشمند از نام برد و استاد ما نشناخت‌ که خسته شد و گفت پس شما چه کسی را می شناسید بجز الجابري؟! وقتی بيرون مي آمدیم به من گفت مترجم فارسی داری بدهم برخی کتب را ترجمه کنند؟! * پ ن: راستی چرا ترجمان و رصد فکری جهان اسلام برای ایرانی ها نداریم؟! 📍 @komeilialireza
👈 لزوم تغییر در بین الملل دفتر رهبری و اما قصة جوالدوز (1) من اینقدر عقل دارم که وسط هجمه بی َسابقه کل بیشرف های تاریخ، آب به آسیاب آنها نریزم ولی حالا که اوضاع آرام شده قصد دارم کمی هم جوالدوز را بردارم چون دلم خون است از خیلی چیزها.. باز هم خیلی آشکار نمی نویسم ولی منشا اتفاقاتی مانند بولتن های فارس، یعنی اصل وجود بولتن بازی که نهایتا تعطیل کردن عقل و استناد به دو جمله از منتسبان به بیت است، خود دفتر رهبری است. جایی که امیدوارم جوان گرایی و تغییرات را به زودی در خودش ببیند و از رویه های اینگونه به سمت اصلاح حقیقی مسائلی که به آنها مربوط است بروند مثل کار فرهنگی بین المللی... من که با بخش بین الملل ش آشناترم می دانم که هر دستور رهبری چند سال در پیچ وخم اقدامات ش می ماند و دستگاه‌های فرهنگی خارجی که عمدتا زیر نظر آنجاست چقدر ضعیف است.. خب توجیه تا کی؟ تا کی باید حرف از اصلاح تدریجی زد و واقعا هم تغییری را شاهد نبود؟! واقعا سازمان فرهنگ و ارتباطات، مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام، مجمع تقریب و... بهبود عملکرد داشته اند؟! نه اینکه دفتر رهبری ماهیت اجرایی داشته باشد. نه. ولی ماهیت اثربخشی مدیریتی بالایی دارد اگر بخواهد... حداقل در برخی نهادها خصوصا در حوزه بين الملل! نگویید قحطی آدم هست که نیست. اقلا جوان ترها از اینها که هستند باعرضه ترند. * پ ن : 1. اینجا جای تفصیل نیست لذا کلی نوشتم ولی خودم از قضاوت های کلی و خام بیزارم. نه اینکه هیچ کار نمی شود بلکه مساله است که بسیار کم است! 2. تعطیل کردن عقل و درک عمق مسائل و روی آوردن به نقل مشکوک از رهبری - که مخالف رویه خود ایشان است - مصداق تبعیت تعبدی است حال آنکه ما نیازمند تبعیت عقلانی و فهم هستیم. مسوولان اگر مساله را درک نکنند در مصادیق مشابه باز هم اشتباه می کنند و چرخه معیوب باقی می ماند! 📍 @komeilialireza
👳‍♂ طالبان و مساله زن 🧕 این روزها خبرهایی به یکباره از می آید که بنظر من تعجب برانگیز است و دلایل آنرا توضیح میدهم. اولا واضح است که نگاه طالب به زن سنتی است. او با نگاه مدرن سر تعارض دارد. در مناطق پشتونی مثل ننگرهار شما در دوران بیست ساله حضور غرب هم نمی توانستید زن های زیادی را ببینید ثانيا باید بدانیم جامعه افغانستان در این مقوله خیلی سنتی است. به چهار تا رقاصه ساختار شکن که در این بیست سال آمدند نگاه نکنید. همه کسانی که در آنجا زیسته اند می دانند که روابط زن و مرد هنوز سنتی است ثالثا وزير امربمعروف طالب و سایر سران رده یک آن بارها اعلام کردند علم آموزی زن را که خدا و پیامبر ص و صحابه جواز داده اند ما چطور می توانیم مانع شویم. 🧕 پس دغدغه آنها چیست؟ اختلاط دغدغه اصلی آنهاست. با این همه اما دانشگاه‌ها باز بود و زنان به دانشگاه و محل کار و بیمارستان و.. می رفتند و محدودیت خاصی در این یک سال و نیم اعمال نشده بود و این اخبار اخیر هم مصادف با پایان درس مدارس و دانشگاهها بود چرا که زمستان ها فصل تعطیلی آموزشی در افغانستان است. البته اخیرا متاسفانه چند فیلم بد از حمام های زنانه هرات خارج شد که منجر به بستن آنها شد وضع حجاب برخی دختران در کابل ناهنجار بود که منجر به حساسیت طالب شد و شاید موثر تر از بقیه، نهایتا هم اتفاقات اخیر ایران بود که یک نوع هراس را در دل آنان کاشت که آزادی های اجتماعی نهایتا به این وضعیت یعنی بی حجابی و توهین به روحانیون و.. منجر خواهد شد! اما مساله اصلی بنظر من چیز دیگری است چرا که من در ارتباط نزدیک با خیلی از افراد موثر حکومت جدید، یافته ام که همگی مخالف بستن مدارس هستند و حالا خبر استعفای برخی مؤثرين شنیده می شود.. البته منکر وجود برخی نگاه‌های رادیکال نیستم ولی تجربه نزدیک ام می گوید اینها در حد پنج درصد بدنه طالب اند نه بیشتر! 👈 اما مساله اصلی سیاسی است! مساله بنظرم من عدم داشتن ابزار کافی در دست طالب برای به رسمیت شناخته شدن است. این حرف سنگین است ولی می تواند یک احتمال مهم باشد که طالب دارد کاری می کند که در چانه زنی با دولت‌های بیرونی، آزادی های اجتماعی را بعنوان گرو نگه دارد تا در ازای به رسمیت شناخته شدن انها را باز کند چرا که نمی خواهد از ابزارهای ناامنی و... که هزینه زاست بهره ببرد. تاخیر کشورها خصوصا همسایگان در تعامل با این دولت، تبعات منفی داشته که از جمله آنها عدم همراهی آنها با مطالبات جهانی است. طالب تاکید بر حضور نمایندگان اقوام را بازگرداندن مسوولان فاسد گذشته می داند که برای او غير قابل مذاکره و کوتاه آمدن است ولذا در مسائل اجتماعی بدنبال ایجاد فشار می باشد... 📍 @komeilialireza
🕔 تا کی هزینه تاخیر بدهیم؟! من از برخی بزرگان اهل سنت بلوچستان گله مندم که چرا وقتی نظام در این شرایط سخت که همه دشمنان از سلطنت طلب عقب مانده تا منافقین قاتل همدست شده بودند به میدان آمده، همه مسوولین انتظامی استان را بخاطر وقایع تلخ جمعه خونین تغییر داده و کشته های آن حادثه را شهید معرفی کرده است هنوز طوری برخورد می کنند انگار اتفاقی نیفتاده و همچنان برخی شان سخنانی بیان می کنند که گویی هیچ اقدام ایجابی انجام نشده است! انصاف تان کجاست ؟! ولی از مسؤولين قضایی استان و کشور هم گله مندم چرا که در اعلام احکام صادره برای مجرمین این حوادث کوتاهی آشکار دارند! و مثل همیشه داریم چوب تاخیر را می خوریم.. همه که مثل بنده پیگیر نیستند که بروند بپرسند حکم مامور فاسد متخلف پرونده چابهار چه شد یا بدانند سربازان متخلف و خصوصا کسانی که دستور تیر روز جمعه خونین را داده بودند دستگیر شده اند و مراحل قضایی شان در حال انجام است.. نمی دانم تا کی بناست چوب تاخیرهای ادارات خسته مان را بخوریم؟! 📍 @komeilialireza
🌐 آفت ایجاد بدیل ناقص برای امت اسلامی! هفته پیش بار دیگر در همایشی در استانبول بودم که نود درصدشان هیچ وقت به همایش های ایرانی دعوت نشده یا اگر بشوند هم احتمالا نمی آیند! بله! همگی اسلام‌گرا بودند و دغدغه های شان خیلی شبیه ما بود مثل استقلال، دوری از تطبیع، ضدیت با آمریکا، اجرای شریعت و... و اتفاقا با وجود نقدهای زیادشان به ما بخاطر دفاع از سوریه و عراق و یمن، ولی این روزها خیلی نگران تحولات ایران بودند و دائم می گفتند منطقه به اندازه کافی مشکل دارد و کاش دیگر ایران دچار بحران نشود. یک جوان که گویی تازه بخاطر تبلیغات رسانه ها فهمیده بود حجاب در ایران یک الزام قانونی است به شوخی می گفت نمی شود برای من پاس ایرانی بگیری؟! خب اینها همه در کشورهای مختلف اسلامی رشد کرده اند و میزان تطابق شریعت را دیده اند!! اینها همان بدنه ای هستند که ما از حذف کرده و هیچ ارتباطی با آنها نداریم و بجایش برای خودمان بدیل هایی در منطقه درست کرده ایم و ذهن نخبگان مان را هم با آن پوشش می دهیم! چندی قبل با دوستانی اهل فکر جلسه ای داشتیم که طرح را ارائه می دادند. گفتم چرا فقط لبنان و سوریه و عراق و یمن در این طرح هست؟ گفت خب مقاومت اینها هستند! گفتم یعنی مقاومت فقط است؟ این همه مقاومت فکری سیاسی اقتصادی در ترکیه و مصر و تونس و الجزایر و موریتانی و مالزی و اندونزی و پاکستان و... چی ؟؟ وقتی ایرانیان تصویری از جریان گسترده و فرصت های بیشمار امت اسلامی ندارند و درگیر روایت های سیاسی رسانه ای یا گاها مذهبی می شوند چه کسی ضرر می کند؟ دوستان تازه وارد من که در این همایش ها فهمیدند ما اصلا در جهان اسلام واقعی که بیش از 1.5 میلیارد هست نیستیم و دل مان را نباید به صد میلیون مخاطب خودمان خوش کنیم چرا که فکر انقلاب اسلامی برای اکثر جهان اسلام جذاب است... 📍 @komeilialireza
🌹 تقابل رهبری با دو جبهه تحجر و تجدد در مساله حجاب 🧕و یک تامل نظری! سخن چند روز قبل رهبری متضمن یک رویکرد با مبنایی نظری است که تذکر آن یکبار دیگر برای همه ما مفید و ضروری بود. اول این را واضح بگویم: 👈 همان طور که ادبیات برخی باصطلاح مذهبی ها در قبال ضعیف الحجاب ها، فاحشه خواندن آنان و در مسیر دور کردن از دینداران است، ادبیات مسیح علی نژاد هم از گذشته، ایجاد تعارض و درگیری عملی بین مذهبی ها و آنهاست! و این یعنی اینها دو سر یک قیچی اند چه بدانند چه ندانند! ایجاد دوری و شکاف در اقشار جامعه و دوقطبی سازی مهمترین رویکرد دشمن در تخریب انقلاب است که بین شیعه و شیعه یا شیعه و سنی هم در جریان است. 🚨 و اما بعد.. تفکیک میان ساحت نظر و عمل در عقیده اسلامی صحیح نیست چرا که عمل انسان مرهون عقیده اوست ولی آیا در همه آحاد جامعه چنین تلازمی وجود دارد؟ آیا انسان اندیشه است یا نوع انسانها چنانچه علامه در المیزان اشاره می کنند در ساحت حس و خیال و عواطف خود زیست می کنند؟! آیا تفکیک میان ارزش و روش میسر نیست یعنی نمی شود عملکرد اشتباه یک عده از جامعه را تسری به تغییر ارزش ها ندهیم و برعکس لازم نیست برای اثبات یک ارزش، همه افراد ضعیف الایمان را تکفیر نکنیم!؟ 🤝 پیش تر در مساله مذهبی هم گفته بودیم که لازمه حقانیت، نفی و طرد دیگری نیست. برخی این مساله را نمی فهمند تو گویی همه انسان ها را راسخ العقيدة و الاراده می دانند و تفکیکی میان قاصر و مقصر در ذهن شان نیست. درست است که ارزش و حقیقت تغییر نمی کند ولی مسیر تحقق آن و روش رسیدن به آن مطلوب، مرز کشیدن در عرصه عمل نیست. این ملاک را در ذهن نگاه داریم و افراد شدیدالعمل ضد عامه جامعه را نفی کنیم! راسخ در عقیده و متسامح در عمل اجتماعی خصوصا با مردم عادی روش صحیح است. بعبارت صریح تر، پلورالیزم در عرصه نظر غلط ولی در عرصه عمل بمعنای و همزیستی و جذب حداکثری تدریجی کاملا صحیح است. مداراه الناس نصف الایمان. اندکی به سیره تغافلی و تعاملی اهل بیت علیهم السلام حتی با گناهکاران و خطاکارانی که عالم قاصد جاحد نبودند بنگریم. پس لازم نیست بی حجابی را تایید کنیم ولی تکفیر بی حجاب هم روا نیست. چه بسیار بی حجاب کامل از سر نفرت و لج بازی و... مصادیق حق و باطل در مقام عمل - نه نظر- نسبی اند بدین معنا که به میزان عمل به آنها بدان حقیقت نزدیک می شویم و جز معصوم مصداق کامل حقیقت نداریم. 📍 @komeilialireza
🚨 چرا حجتیه و تجزیه طلب در ارومیه جولان می دهد؟ برای من که در کشور می چرخم، شاید تلخ ترین تجربه اجتماعی ام باشد! نه بخاطر مردمان خون گرم کرد و ترک شیعه و سنی و مسیحی و آن تاریخ پرافتخارش، بلکه بخاطر کینه ورزی های تمام نشدنی یک عده منفعت طلب و خائن که اتفاقا گفتمان شان در برخی نهادهای رسمی هم طرفدارانی دارد!! عده ای رسانه ای و سیاسی و برخی روحانیون بومی چنان درگیری های تلخ اوایل انقلاب با کومله و دموکرات را در یادها زنده نگه می دارند و آن را به نام کل مردمان کردتبار می زنند که گویی بنا نیست هیچ گاه در استان و شهری که نیمی از آن را و نیم دیگر را تشکیل می‌دهد همزیستی و رفاقت و همدلی شکل بگیرد! در این مجال طبیعی است که تجزیه طلب کرد هم جای جولان داشته باشد و از آن مهم‌تر، برخی رنگ مذهبی به این درگیری قومی بزنند و در روغن کینه ای که خلق می شود، نان حجتیه و افراطیون شیعی چرب گردد! بعد آقایان مدعی مدیریت استان بجای برخورد با علت، دائما به دنبال حل معلول اند!! خب آقای محترم! تو خودت مسبب هستی وقتی می خواهی دوستانت در شورای شهر اکثریت باشند و به مسوول ت می گویی برو و نطق قومی تندی بکن و مردم را تحریک کن که چه نشسته اید که شهر را کردها گرفتند! تو خودت مجرم امنیت ملی هستی! بله! آن تجزیه طلب کرد هم که حضور در انتخابات را بجای ملاک شایستگی به قومیت تقلیل می‌دهد مقصر است ولی پاس گل را تو به آنها داده ای! تا کی بناست با بازی قومیتی بقاء عده ای سیاسی بی خاصیت را حفظ کنید و مردم را از انتخاب اصلح و شایسته دور نگه دارید؟ مگر دزدی کرد و ترک و بلوچ و فارس دارد؟! مگر کارآمدی مال یک قوم خاص است؟ تا کی بناست مردمان یک شهر را بخاطر بازی خودتان به جان هم بیاندازید؟ اگر صادق هستید شعارهای وحدت تان را در ایام انتخابات و با لیست مشترک نشان بدهید والا در همایش هایی که سخنرانانش هم در خلوت باوری به وحدت ندارند فایده ای نیست! دلها از محبت خشکید که آب آن دریاچه زیبا هم خشکید والا من اولین بار دو دهه قبل با ماشین سوار بر کشتی از آن گذشتم... و سوال اخرم از مسوولان سطح ملی است... واقعا نمی دانید بقاء این وضعیت خیانت است و آن روز که خداکند نرسد اگر ناامنی شود کینه شعله ور شده و حادثه ای بدتر از جمعه خونین زاهدان رخ خواهد داد؟! آقایان تهران نشین! بترسید و فکری بکنید به حال این دلهای پرکینه... 📍 @komeilialireza
🕌 جناب مولوی عبدالحمید! صلح با اشغالگر فلسطین عین ظلم است رویه سخنرانی های جناب مولوی عبدالحمید از سیزدهم آبان امسال کاملا رنگ و بوی غربزدگان را داشته است و رفته رفته از همه پرسی با حضور خارجی ها به حمایت از بهائیت و حالا هم در کمال تعجب به صلح مردم فلسطین با حکومت اسرائیل!! رسیده است!!! اطرافیان و دوست داران ایشان هم اگر شکی داشتند حالا دیگر راهی برای توجیه ندارند. خلط تبعیض و ظلمی که در داخل حس می کنند با این مسائل، هم متاسفانه در فضای عاطفی مخاطبان در حال رخ دادن است ولی انصاف این است که همه در مقابل این سکولاریزم آشکار و همراهی با غرب و حتی پروژه منحوس "دو دولت" در مورد فلسطین موضع شفاف بگیرند. بنده شخصا بعنوان کسی که معتقدم باید مجرمان حادثه جمعه خونین زاهدان، بدون مسامحه به اشد مجازات برسند، از همه می خواهم بین این مسائل خلط نکنند. بخدا قسم اعتراض به عملکرد مجرمانه نیروی انتظامی که توسط رهبری هم مورد پیگیری قرار گرفت هیچ ربطی به توجیه بهائیت و اسرائیل و.. ندارد! این سخنان بطور آشکار خیانت به قدس شریف و هم نوایی با سازش کاران است که در روز ریخته شدن خون دهها جوان در اردوگاه جنین، خود بزرگ ترین ظلم به شهدای فلسطین با توجیه صلح و سازش است! 📍 @komeilialireza
 «چه کسی گفته که ما صلح می‌خواهیم؟ ما جنگی را می‌خواهیم که پایانی نداشته باشد»؛ این متنی بود که شهید «خیری علقم» ۲۱ ساله قبل از شهادت خود، نوشته و با آن عکس گرفته بود. شهیدی که در پاسخ به عملیات کشتار فلسطینی‌ها در جنین که منجر به کشته شدن ۱۰ جوان شده بود، عملیات انتقام تکان دهنده‌ای را علیه اشغالگران صهیونیست اجرا کرد که منجر به کشته شدن ۸ نفر از آنان شد. در همین روزها که جوانان نسل جدید فلسطینی با خون خود، شهادتنامه عدم پذیرش دولت اشغالگر را امضا می‌کنند در کمال تعجب، مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان، در سخنانی نادر و خلاف آنچه تاکنون درباره فلسطین گفته بود تصریح می‌کند که «مردم ایران در فلسطین هم خواهان صلح هستند و معتقدند حکومت اسرائیل و مردم فلسطین باید صلح کنند و فلسطینی‌ها به یک حکومت مستقل برسند.» این تصریح متضمن چند امر حقوقی است. اولاً اذعان به پذیرش موجودیتی به‌نام حکومت اسرائیل و ثانیاً پذیرش راه‌حل دو دولت که در واقع نظریه غربی‌ها برای حل نزاع طولانی مدت فلسطینی- اسرائیلی است. اینکه ایشان با چه مبنایی سرزمین‌های مقدس فلسطین و قسمت غربی قدس شریف را به رژیم صهیونیستی می‌بخشند معلوم نیست ولی نگارنده بر این باور است که این امر، باور اهل سنت ایران زمین نمی‌باشد و حتی خود ایشان نیز در سوابق نطق‌هایشان به پذیرش چیزی به‌نام رژیم صهیونیستی باور نداشته‌اند و بر جهاد به عنوان تنها راه‌حل احقاق حقوق فلسطینی‌ها تأکید کرده بودند؛ لذا امیدوارم تعابیر نمازجمعه این هفته‌شان را اصلاح کنند. اما درباره این نوع اظهارنظرهای ایشان چند نکته قابل تأمل است.  اولاً پس از ماجرای تلخ 8 مهر، با وجود اعزام نماینده رهبری به استان و عزل مسئولان نیروی انتظامی استان و دستگیری مجرمان، ولی جناب مولوی، پس از آن، به همراهی با جنبش غربی موسوم به «زن زندگی آزادی» پرداخت و اظهارنظرهایی را که پیش‌تر توسط جریانات غربگرا و سکولار مطرح می‌شد ایراد کرد.ثانیاً اینکه یک روحانی اهل سنت و رئیس حوزه علمیه، برخلاف نظر همه علمای اهل سنت از بهاییان دفاع نماید و اخیراً هم به صلح مردم فلسطین با حکومت اسرائیل(!) تأکید کند امری خلاف رویه علمای اهل سنت در سراسر جهان خصوصاً ایران‌زمین بوده است. حق مردم فلسطین در حاکمیت بر اراضی خودشان که مورد اشغال علنی قرار گرفته آنقدر واضح است که هیچ انسان آزاده‌ای به خود حق انکار آن را نمی‌دهد.  حمایت هزاران فعال صلح حامی فلسطین از این حق، نشانه‌ای بر این ماجراست. گرچه ایشان برخی انتقادات بجا نیز مطرح می‌کنند که نباید آنها را نادیده گرفت ولی تأکید بر مواضعی که پیش‌تر، جامعه ایرانی آنها را از زبان جریانات غربگرا و سکولار می‌شنید و اینک نیز از تریبون‌های خارج کشور می‌شنود، از یک عالم دین غیرقابل قبول می‌باشد.جام جهانی امسال، تنها گوشه‌ای از ابراز محبت مردم آزادی‌خواه و خصوصاً مسلمانان سراسر جهان به فلسطین و اعلام انزجارشان به اشغالگران صهیونیست بود و نشان داد که گرچه رسانه‌ها می‌توانند در کوتاه‌مدت، به قلب حقایق دست بزنند ولی نمی‌توانند آنها را در قلوب مردم از بین ببرند و آنچه خواهد ماند حمایت صادقانه از حق مردم فلسطین است. منبع: روزنامه ایران
🌙چرا مبعث پیامبر ص بین ما جشن واقعی نیست؟ دیشب هییتی بودم که سخنران و مداح ش، عید مبعث را با عید غدیر اشتباه گرفته بودند و کلا درباره مولا علی علیه السلام سخنرانی و مداحی کردند. البته جای تعجب ندارد چون وجود گرانقدر پیامبر ص در میان ما غریب بوده و هست. وقتی تمرکز ما روی تقابل می رود بجای تفاعل و تمرکز روی اشتراکات، خود به خود مساله ولایت و امامت می شود همه چیز و اینگونه است که حتی روز مبعث یعنی آغاز راهیابی انسان به آسمان از طریق بهترین مسیر آن نیز اینگونه فراموش می شود. عده ای هم بلافاصله می گویند همه دین ولایت است و غیر آن باطل است که سخنی نابجاست. تفکری که دینداری این همه مسلمان را زیر سوال می برد فهمی از دین ندارد. وجود مراتب در ایمان امری پذیرفته است ولی نفی کلی ایمان در سایر مسلمانانی که اتفاقا بشدت محب اهل بیت علیهم السلام نیز هستند نارواست. اینکه عده ای تلاش دارند این محبت را بی‌فایده در رستگاری تعریف کنند نیز خلاف خود سیره اهل بیت است. شاید عده ای متوجه نیستند که اهل بیت علیهم السلام خود را ذیل سنت پیامبر ص تعریف کرده و تعبیر "عبد من عبيد محمد" را برای معرفی استفاده می کردند لذا اینگونه بی تفاوتی ما به جایگاه و سیره نبوی نه تنها یک انحراف که مایه اختلاف و دوری از سایر بدنه امت اسلامی نیز هست. چنانچه در رفتار اهل بیت با برخی شیعیان شاهد بوده ایم شیعه گی به تبعیت عملی از فرامین آنها که یکی از مهمترین آن تقویت وحدت و قدرت مسلمانان بوده است می باشد نه به ادعای زبانی که بارها توسط خود ائمه اطهار در شیعه نماها زیر سوال رفته است لذا باید مراقب رفتارهای خودساخته مان باشیم! 📍 @komeilialireza
🚨 لزوم ثبت خاطرات تجریه حکمرانی قبل از اقدام عزرائیل! چهل و چهار سال گذشته و تجارب موفق و شکست خورده فراوانی در این مدت انجام شده که برخی از آنها بسیار عبرت بار و درس آموز هستند. اما متاسفانه تاریخ شفاهی ما نوعا روی خاطره نگاری و نه تجربه نگاری و همچنین روی موضوعات هویتی و نه مدیریتی متمرکز است. حال آنکه امروز بیش از همیشه به ثبت تجارب مدیرانی نياز داریم که گاها بیش از سه دهه تجربه کار جدی در یک حوزه تخصصی را دارند. البته برخی اقدامات تاریخ شفاهی پیشرفت که راه یار و برخی دیگر منتشر کرده اند خیلی مفید ند ولی واقعا جا دارد که یک جنبش ثبت تجارب با نگاه انتقادی در حوزه های مختلف شکل بگیرد و به نسل جوان تری که احتمالا در دهه پیش رو و پس از زحمت عزراییل به مدیریت خواهند رسید منتقل شود تا دچار تکرار خطاهای گذشته نشوند. انشالله 📍 @komeilialireza
👈 مرز تدبیر با شرک چیست؟ همه دردهای ما از مدیران تا بقیه از منیت است. بر خلاف تصور عمومی، نیت را صاف کردن و فقط برای او کار کردن اصلا آسان نیست. چه بسیار که می خواهی حرفی بزنی که به صلاح مردم است و خوش آمد یا ناراحتی مدیران را بر آن مصلحت عمومی ترجیح می دهی! چه بسیار کارها که چون تو در آن ضریب کافی نداری آن را کوچک می نمایی یا کار دیگران است و تو خود را دلیل موفقیت آن معرفی می کنی! تشخیص مرز "تدبیر" با "شرک" ساده نیست: خیلی از دل به دست آوردن ها از جنس شرک اند ولی به نام تدبیر و برای بهتر اجرا شدن کارهای مردم صورت می گیرند! کسی که فقط او را می بیند اِلـهي كَاَنّي بِنَفْسي واقِفَةٌ بَيْنَ يَدَيْكَ... و فقط أو را موثر در عالم می داند لا موثر في الوجود الا الله چطور تدبیر می کند؟! نیازمند ثبت سیره مدیریتی مخلصانه نیز هستیم.. چرا که بنظرم برخی از سلوک، تجربه و از جنس مشاهده اعمال صالحان است چون ما خیلی وقت ها در تشخیص مصداق دچار افراط یا تفریط می شویم. پ ن: اگر در این دهه آخر توفیق مناجات شعبانیه داشتید ما را هم یاد کنید چون اینقدر غرق کمک به دیگران شدیم که از خود غافلیم. 📍 @komeilialireza