eitaa logo
کنفرانسهای مفید
29 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
698 ویدیو
51 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💖✨💖 بر این مبناست که امام حتی حکومت را با همین معیار از مردم می پذیرد تا بتواند جایگاه حق را ثابت کند و باطل را از میان بردارد: 💖✨ «به خدا قسم! این کفش نزد من از امارت و حکومت بر شما محبوب تر است؛ مگر اینکه حقّی را ثابت گردانم یا باطلی را براندازم.»5 💖✨ امام علی علیه السلام معتقد است: «اگر زمانی حق و باطل با هم آمیزند، تنها کسانی که مورد لطف خدا قرار دارند، نجات می یابند. پس اگر باطل از امتزاج و آمیختگی با حق جدا باشد با آن در بیامیزد مردم حقجو منحرف نمی شوند (زیرا مردم حق را با باطل اشتباه می گیرند و باطل را حق می پندارند) و اگر حق از پوشش باطل جدا شود و آزاد گردد، زبان بدخواهان از آن قطع می گردد، لکن قسمتی از حق و قسمتی از باطل گرفته و مخلوط می شوند. در این جاست که شیطان بر اولیای خود مسلط می شود و فریب شان می دهد، ولی نجات می یابند آنانی که مورد لطف الهی هستند و از جانب خدا نیکی به آنها شده است.»6 💖✨ و از این رو کسانی که از حق پیروی می کنند، در پیشگاه خدا شایسته ترند: 💖✨ «همانا برترین مردم نزد پروردگار کسی است که عمل به حق را بیش تر از باطل دوست داشته باشد، هرچند حق به او زیان رساند و اندوهگین اش کند و باطل به او سود رساند.»7 💖✨💖✨💖 ۳
کنفرانسهای مفید
 ۱.حق مداری و اخلاق سیاسی 💖✨💖✨ مبنای اخلاق از دیدگاه امام علی علیه السلام حق مداری و دستورهای الهی ا
این بحث بسیار مهم است برای فهم بهتر باز هم مثال میزنم 💖✨ شخصی پرسید چرا تعداد قابل توجهی از مسئولین دروغ میگویند و خجالت هم نمیکشند؟ 💖✨ جوابی که دیگری به او داد جالب بود 👇👇👇 تعداد قابل توجهی از مردم به دروغگوها علاقه دارند مگر ندیدیم که شخصی وعده صد روزه برای حل مشکلات داد و بعد از چهار سال پرسیدند صد روز چه شد؟ گفت هیچ احمقی وعده صد روزه نمیدهد (نقل به مضمون) ،تقریبا ده روز بعد گفتن این جمله ، دوباره وعده صد روزه حل مشکل داد و رای آورد 💖✨ ملاک وعده دادن ،خلاف حق گفتن است و ملاک رای دادن هم ، رعایت نکردن اصلح در حق مداری است 💖✨ تا وقتی که ملاک در سیاست اخلاقی ،حق مداری نباشد مشکلات بیشتر میشود . 💖✨💖
💖✨ ۲. آخرت گرایی، مبنای نگرش اخلاقی به سیاست 💖✨ در نظام اخلاقی حضرت علی علیه السلام غایت نهایی «آخرت» است. هدف تمام اندیشه ها و افعال امام کسب سعادت اخروی و نزدیکی به خداست. او در این زمینه ذرّه ای کوتاه نمی آید و غایت اخروی افعال خود را هیچ گاه از نظر دور نمی دارد. در عرصه سیاسی نیز، اخلاق و سیاست امام علی علیه السلام اخلاق و سیاستی آخرت گراست و به همین دلیل در گستره اخلاق، امام هیچ گونه مصالحه ای را نمی پذیرد. 💖✨ امام دنیا را تنها گذرگاه می داند؛ گذرگاهی که بیش از موقعیتش بدان پرداختن، موجب خسران است: 💖✨ «دنیا! از من دور شو که مهارت بردوشت نهاده است گسسته و من از چنگالت به درجسته ام و از ریسمان هایت رسته و از لغزشگاه هایت دوری گزیده ام. کجایند مهترانی که به بازیچه های خود فریب شان دادی؟ کجایند مردمی که با زیورهایت دام فریب بر سرراهشان نهادی؟ آنها در گورها گرفتارند و در لا به لای لحدها ناپایدار.»10 💖✨💖✨ ۴
کنفرانسهای مفید
این بحث بسیار مهم است برای فهم بهتر باز هم مثال میزنم 💖✨ شخصی پرسید چرا تعداد قابل توجهی از مسئول
این از کجا ناشی میشه؟ چطور افراد میتونن به باطل و دروغ علاقمند باشن و راضی به خودفریبی باشن؟ 💖✨💖✨ 💖✨💖✨ عوامل مختلفی دارد : از مهم ترین عوامل فرقان نداشتن(تشخیص ندادن حق از باطل) به گفته قرآن ،گناه کردن است (نداشتن تقوا)، هر گناهی در زندگی ما تاثیر خودش را میگذارد(تا توبه صورت نگرفته) 💖✨ نتیجه این سبک زندگی ، عوض شدن اولویتها در انتخاب است و ضعیف شدن ملاکهای خوب ،در نگاه انسان است 💖✨ دروغ گو نبودن ملاک انتخاب نیست یا ارزش خودش را ندارد یا ملاک توانایی اقتصادی ،جای خودش را به کنسرت و ورود زنان به ورزشگاه و حصر و مانند اینها میدهد 💖✨ و همین سبک زندگی باعث میشود از توهمات و شایعات بترسد و ملاک انتخابش عوض شود 💖✨
کنفرانسهای مفید
💖✨ ۲. آخرت گرایی، مبنای نگرش اخلاقی به سیاست 💖✨ در نظام اخلاقی حضرت علی علیه السلام غایت نهایی «آخرت
در این رابطه، «آخرت» غایت است و «دنیا» وسیله، و این وسیله تا زمانی که در خدمت غایت نهایی باشد، بسیار ارزشمند است، به گونه ای که حضرت آن را دار صدق می خواند. بدین سبب می فرماید: 💖✨ «اگر کسی دنیا را به عنوان ابزار و وسیله بنگرد، دنیا بیدارش می کند، ولی اگر آن را هدف بداند، کورش می سازد.»13 💖✨ در جای دیگر می فرماید: «آگاه باشید که دنیا پشت کرده، شتابان می رود و آخرت روی آورده، می آید.»14 💖✨ البته این نگاه به معنای بی عملی در دنیا نیست بلکه ایشان انسان ها را به تلاش در همین جا فرا می خواند: «دنیا محلّ حرکت، کوشش و عمل است و آخرت عالم حسابرسی و نتیجه گیری است.»15 💖✨ امام علی علیه السلام تفاوت خود با کسانی چون: معاویه و عمروبن عاص را در توجه خویش به آخرت و غفلت آنان می داند و غافلان از آخرت نمی توانند پیرو حق باشند. 💖✨ «فرق من و عمرو بن عاص در این است که یاد مرگ نمی گذارد به فکر بازی و لهو باشم و فراموشی آخرت نمی گذارد او حق را بگوید.»16 ✨💖✨💖
کنفرانسهای مفید
💖✨ ۲. آخرت گرایی، مبنای نگرش اخلاقی به سیاست 💖✨ در نظام اخلاقی حضرت علی علیه السلام غایت نهایی «آخرت
💖✨💖 در واقع می توان به این نتیجه رسید که دنیا فی نفسه، نه مذموم است نه ممدوح. نوع نگاه و عمل انسان هاست که دنیا را مذموم یا ممدوح می کند. 💖✨💖 همین نگاه آخرت محوری تقریبا تمام مشکلات در مسائل سیاسی و غیر سیاسی را حل میکند کسی که به آخرت ایمان دارد و به فکر آن است دروغ نمی گوید تهمت نمیزند منافع کشور و بیت المال را حرام نمیکند حقوق نجومی نمیخورد و ... تمام مصائب سیاسی ما از فراموشی آخرت است 💖✨💖 برای همین کسی که دین داشته باشد مسئولیتی که در توانش نیست نمیپذیرو و اگر نتوانست جوابگو باشد سریع آن را ترک میکند حتی اگر کسی بهتر پیدا شود او را جایگزین خود میکند در بین احزاب سیاسی چه تعدادشون این نگاه را دارند؟💞 دولت اسلامی وقتی بوجود می آید که مسلمانان واقعی آن را تشکیل دهند مجلس با پسوند اسلامی وقتی تشکیل میشود که مسلمانهای واقعی را انتخاب کنیم و در آن جایگاه قرار دهیم 💖✨💖 پس با این نگاه ،سعی کنیم دیندار واقعی را مسئولمان کنیم هر چه با تقواتر ،دولت اسلامی بهتر و مجلس اسلامی بهتر 💖✨💖✨💖 با این نگاه وحدت بین نیروهای انقلابی هم به سرعت بوجود میآید چون هر کسی افضل را بر خودش ترجیح میدهد 💖✨💖✨ با این نگاه ،در زمانی که حزب و گروه ما هم مسئول نباشند به مسئولین نهایت کمک صورت میگیرد نه مثل الان که هر کدام مسئولیت قبول میکند دیگری بی محابا حمله میکند 💖✨💖 با این نگاه فرار از مسئولیت باید رواج داشته باشد چون مسئولیت یعنی پاسخگویی بیشتر و محاسبه بیشتر 💖✨
» 📜 ❤️قال امـام علی علیه السلام: برای هیچ نوشنده‌ای زلال نمــےشود و به هیچ یاری نمـےڪـند. 📚عیون‌الحڪم و الواعظ ص ۲۳ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
💖✨💖✨ البته متاسفانه در مواردی هم افراد متقی دچار وسواس میشوند و وقتی از انها درخواست میشود در جایی ورود کنند و در جایگاهی فعال شوند، ترس از مسئولیت و عوارض اخروی اون رو مطرح می‌کنند. به همان نسبت که کاری که تخصص نداریم رو نباید قبول کنیم به همون نسبت هم، باید در جایی که میتونیم حضور پیدا کنیم. این هر دو از نتایج اخلاق سیاسی هست. 💖✨💖✨ اگر تقوای کامل باشد وسواس معنی ندارد تا مجبورش نکنند و وظیفه اش نشود پا پیش نمیگذارد و وقتی وظیفه شود هم محکم اقدام میکند تا رضایت الهی را بدست آورد بقول حضرت آقا بعد از فرار کردن از مسئولیت رهبری ،وقتی در ایشان متعین شد فرمودند به گفته قرآن که میفرماید( خذها بالقوه)، محکم مسئولیت را میگیرم و به نتیجه مطلوب میرسانم 💖✨✨💖 جالب است رهبری میفرماید قبل از این لحظه ،یکمرتبه هم در ذهنم رهبرشدن را تصور هم نکرده بودم و به آن فکر نمیکردم 💖✨💖
چند موضوع باید از هم جدا شود : 💖✨ ۱. به قول حضرت آقا ، هیچ عاقلی به دنبال مقام نمیدود (نقل به مضمون)، مسئولیت یعنی وزر و وبال یعنی پاسخگویی یعنی جواب گویی در مورد بیت المال به همه مسلمانان عالم در آخرت یعنی دردسر محض ۲.یکی از مسئولین جوان که جدیدا از حضرت آقا پست گرفتند به ایشان گفته بودند ما جوانیم و زود است ،آقا فرمودند مگر چند سالتون است ؟ گفته بود ۴۲ سال ،آقا گفته بودند من در سن تو رئیس جمهور بودم 💖✨ اگر وظیفه ایجاب کند گاهی به مشهد باید رفت برای کنار پدر بودن ،گاهی در اوج پست گرفتنهای اول انقلاب ،به زاهدان میروی برای آبادانی جهادی و اگر وظیفه شود گاهی رئیس جمهور و گاهی رهبر باید شد 💖✨
در زندگی شخصی مون و کاری مون نگاه کنیم چه مقدار این نگاه پررنگ یا کم رنگ است ؟ 💖✨💖✨ الان متاسفانه بسیاری از جاها این نگاه کم رنگ است حتی در بین روحانیون حوزوی هم دقت کنیم میبینیم روزی سعید العلماء برای فرار از مرجعیت ، کاری کرد که مرجعیت به شیخ انصاری برسد جالب است که بدانیم شیخ انصاری هم ابتدا به ایشان نامه نوشت که شما در مباحثه از ما قوی تر بودید مرجعیت برعهده شماست که سعیدالعلما جواب میدهد من مدتی از کار علمی دور بودم و شما مشغول به تحصیل و تدریس ،پس لایق شماست 💖✨ اما متاسفانه میبینیم تعدادی که در حوزه علمیه قم از جاهای خاص حمایت میشوند تعدادی شون رساله داده اند و تعدادی در سایتهاشون استفتا جواب میدهند و بعضی علنا در سایتشون ،خودشون را اعلم نام میبرند و... 💖✨ فراموشی نگاه آخرت محور یعنی نابودی دنیا و آخرت
3. اخلاق فردی و اخلاق سیاسی بی تردید در اندیشه اخلاقی حضرت، هرگز تفکیک بین اخلاق فردی و اخلاق سیاسی مشاهده نمی شود و بر ضرورت تلازم اخلاق فردی و اخلاق سیاسی، تأکید می شود. حضرت علی علیه السلام که مظهر عینی و تجسّم اخلاق فردی بود، در سیاست نیز به دنبال سعادت جمعی بود، که این امر در دو بُعد قابل تبیین است: 🌸✨ 1) پایبندی حضرت به اخلاق در امور سیاسی، بخش جدایی ناپذیر اندیشه اخلاقی او است. اگر امام نمی تواند در زندگی فردی خویش، امر غیر اخلاقی مرتکب شود، در سیاست نیز به طریق اولی قادر به چنین کاری نیست؛ چون با هدف نهایی او کاملاً تضاد دارد. 🌸✨ 2) هدف حضرت علی علیه السلام در سیاست، هدایت مردم به سوی سعادت است و این، جز با پایبندی حکومت و کارگزارانش به اصول اخلاقی در سیاست، ممکن نیست. درنتیجه بر ضرورت تعهد اخلاقی زمامدار تأکید بیشتری دارد. حضرت در این باره می فرماید: 🌸✨ «ای مردم! سوگند به خدا، من شما را به هیچ طاعتی امر نمی کنم، مگر اینکه خودم در آن طاعت به همه شما سبقت می گیرم، و شما را از هیچ معصیتی نهی نمی کنم، مگر اینکه خود پیش از شما از ارتکاب آن گناه امتناع می ورزم.»17 ✨🌸✨🌸
کنفرانسهای مفید
3. اخلاق فردی و اخلاق سیاسی بی تردید در اندیشه اخلاقی حضرت، هرگز تفکیک بین اخلاق فردی و اخلاق سیاسی
دو نکته مهم از این مطلب سوم بدست می آید : اخلاق سیاسی همان اخلاق زندگی فردی است دقیقا در مقابل تفکر غربی لیبرالی 💖✨ مسئول در جامعه اسلامی باید عمل کننده به دستورات دینی باشد و گرنه مشروعیت او زیر سوال میرود 💖✨ در واقع حضرت امیر به شدت به این پایبند بوده‌اند که "هدف وسیله را توجیه نمی‌کند" 💖✨💖✨
4. غایت سیاست از دیدگاه امام در سیاست اخلاقی، هدف اخلاقی کردن سیاست، در غایت و روش است. حضرت علی علیه السلام در نامه اش به مالک اشتر یکی از اهداف اصلی حکومت را اصلاح اهل مصر می داند. مراد «از اصلاح» هدایت اخلاقی مردم به سوی سعادت جمعی و رهنمون شدن آنها به پیروی از دستورهای الهی و عقل و غلبه بر هوای نفس و شهوت است. در واقع در میان اهداف چهارگانه ای که حضرت علی علیه السلام در فرمان خود به مالک اشتر بر می شمارد، «اصلاح مردم» مهم ترین هدف است و دیگر موارد، مقدمه تحقق این هدف شمرده می شوند. علامه جعفری می نویسد: 💖✨ «این فرمان مبارک که تنظیم شده یک شخصیت کمال یافته الهی است... اساسی ترین هدف خود را، پس از تنظیم امور اقتصادی که عامل ادامه حیات طبیعی است و پس از آماده کردن عرصه اجتماع برای اصل زندگی، «اصلاح مردم» معرفی می کند و با این هدف به ضرورت تکاپوی امور سیاسی و حقوقی و فرهنگی و اخلاقی در به وجود آوردن زمینه تکامل تأکید می کند.»18 💖✨ امیرمؤمنان علیه السلام می فرماید: «بیعتی که شما با من نموده و به زمامداری انتخابم کرده اید، یک پدیده ناگهانی و محاسبه نشده نبود. کار من و شما یکی نیست؛ من شما را برای خدا می خواهم و شما مرا برای خودتان می خواهید.»19 💖✨ بنابراین حضرت هدف خود از حکومت را هدایت مردم به سوی خداوند اعلام می دارد. ✨💖✨
کنفرانسهای مفید
4. غایت سیاست از دیدگاه امام در سیاست اخلاقی، هدف اخلاقی کردن سیاست، در غایت و روش است. حضرت علی عل
حضرت میفرمایند من شما را برای خدا میخواهم دقیقا مقابل این تفکر که وظیفه دولت اسلامی بهشت بردن نیست 🌸🍃 ای کاش اگر بدنبال بهشت بردن مردم نبودند اینقدر اصرار بر به جهنم بردن مردم نداشتند با رفتار و نظرات و کردارشون 💖✨💖✨💖 کسی که در مسیر بهشت و جهنم مردم، بی‌تعهد و مسئولیت هست محصول تفکر لیبرال هست نه تفکر اسلامی... جای تعجب هست که بجای عبا و عمامه چرا کراوات ندارد. 💖✨💖✨ امیر مومنان میفرمایند حق را بشناس اهلش را میشناسی و باطل را بشناس اهلش را میشناسی 💖✨ معیاری بسیار زیبا و کاریردی برای شناخت حق و باطل در تمام زندگی بخصوص در فتنه ها و انتخابات 💖✨
5. روش زمامداری اخلاقی از دیدگاه امام 💖✨ بُعد دوم سیاست اخلاقی، روش اخلاقی در سیاست است که عناصر آن پیشتر ذکر شد. از این بعد، اخلاق سیاسی در اندیشه و سیره حضرت علی علیه السلام در باره نهاد حکومت و ویژگی های زمامداران قابل مطالعه است. در اندیشه امام «دولت»، به معنای نهاد دارنده و اِعمال کننده قدرت برای تحقق غایت نهایی است و معاصی ای چون سلطه و برتری جویی در آن راه ندارد. این نگاه با اندیشه و برداشت غالب آن دوران، که حکومت را به طور کامل به مفهوم سلطه طلبی می گرفتند، کاملاً متفاوت است. حضرت علی علیه السلام می کوشید با تلقّی رایج از دولت و حکومت مقابله کند. او در عهدنامه حکومتی اش به مالک اشتر توصیه می کند فهم خود از دولت و قدرت را اصلاح کرده، اندیشه سیاسی اش را سامانی درست دهد: 💖✨ «هرگز من به مقام فرمانداری نصب شده ام، فرمان می دهم باید اطاعت شود. زیرا این تلقین نابکارانه وارد کردن فساد در قلب است و عامل سستی وتزلزل در دین و نزدیک شدن به دگرگونی ها...»20 💖✨ به همین دلیل حضرت علی علیه السلام بعد از رسیدن به قدرت، هیچ تفاوتی با قبل از آن نکرد و برای او کوخ و کاخ به یکسان ارزش داشت و هیچ کدام تأثیری بر منش، شخصیت و رفتار سیاسی، اجتماعی او نمی گذاشت. 💖✨
کنفرانسهای مفید
5. روش زمامداری اخلاقی از دیدگاه امام 💖✨ بُعد دوم سیاست اخلاقی، روش اخلاقی در سیاست است که عناصر آن
این فراز ها از کلام امیر مومنان را بیشتر دقت کنیم هر گز برای سلطه طلبی در سیاست نباید وارد شد 💖✨ باید در اخلاق سیاسی ما ،سلطه طلبی منفی باشد بخلاف رفتار و تفکر تعداد قابل توجهی از مسئولان ما 💖✨💖 مسئول اسلامی بعد از پذیرفتن پست نباید با قبل مسئولیت تفاوت کند البته از جهتی تفاوت پیدا میکند و آنکه از تعدادی از مباحهایی که در شان مردم متوسط و ضعیف نیست هم دوری میکند و در سطح متوسط به پایین مردم باید زندگی کند 🍃💞 چقدر این معیارهای دین ما راهگشاست برای شناخت حق و باطل 🌸🍃 و چقدر مهم است برای تشکیل دولت اسلامی 🌸🍃 پس با فاکتور اباحه‌گری یا تقیّد، میتوان حق و باطل رو از هم تشخیص داد. 🌸🍃 به جرات میتوان گفت الان نوع اباحه گری های در سطوح مختلف جامعه توسط عده ای مسئول لیبرال طراحی یا اجرا یا حمایت و ... میشود 🌸☘ لیبرال جماعت با مذهب دشمن است اصلا حیات لیبرالیسم با ازبین بردن مذاهب حقه است ☘🌸
6. عدالت، مبنای سیاست اخلاقی از دید حضرت علی علیه السلام ، «عدالت» عنصر ذاتی و مهم ترین رکن سیاست است. اندیشه سیاسی امام، بدون درک مفهوم و اهمیّت عدالت از نظر وی قابل درک نیست. در مقام عمل هم امام در اجرای عدالت هیچ گونه انعطافی را نمی پذیرفت، که این امر مشکلات بسیاری را برای حضرت ایجاد کرد. از دیدگاه امام علیه السلام وجه تمایز اصلی «حکومت اسلامی» با دیگر حکومتها، عدالت و دوری از ستم است. چون تمام اصول اخلاقی که انسان ها در شرایط عادی بدان پایبندند، در شرایط ظالمانه از میان می رود. به همین دلیل حضرت علی علیه السلام تمام توان خویش را برای مبارزه با بی عدالتی به کار برد تا اصول اخلاقی را در مردم و در میان زمامداران پایدار کند. 💖✨💖✨💖