eitaa logo
خوشه چین
150 دنبال‌کننده
358 عکس
75 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹اشتباه های عقل🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری یکی دیگر از چیزهایی که عقل انسان را دچار اشتباه و گمراهی می‏ کند، روش و راه نیاکان است. این موضوع را فراموش نکنید که خیلی مهم است. فرانسیس بیکن گفته است یکی از چیزهایی که عقل انسان را فریب می‏ دهد راهی است که گذشتگان رفته‏ اند. او تعبیر به «بت» می‏ کند، می‏ گوید: اینها برای بشر بت است و عقل انسان را فریب می‏ دهد که انسان اگر دید پدر و مادرش کاری را می‏ کردند او هم همان راه را می‏ رود. راه گذشتگان به انسان اجازه نمی‏ دهد که آزاد فکر کند، جلو آزادی فکر را می‏ گیرد. قرآن روی این موضوع، عجیب تکیه کرده است. اولین کتابی‏ که این حرف ها را زده است قرآن است. من یک وقت تمام قرآن را جستجو کردم دیدم هر پیغمبری که آمده است وقتی با ملتش مواجه شده است، ملتش به او گفته‏ اند که تو می‏ خواهی ما را بر خلاف سیره پدرانمان دعوت بکنی، پدران ما این‏طور بودند و ما هم این‏طور خواهیم بود. پیغمبران می‏ گفتند شما نباید به راه آنها بروید: 《اوَلَوْ کانَ اباؤُهُمْ لایعْقِلونَ شَیئاً وَ لایهْتَدونَ‏》 شما ببینید عقل چه حکم می‏ کند. یکی دیگر از چیزهایی که سبب لغزش عقل می‏ شود اکابر معاصرین یعنی بزرگان عصر است که انسان تحت تأثیر آنان قرار می‏ گیرد. قرآن کریم می‏ فرماید وقتی عده‏ ای را به جهنم می‏ برند می‏ گویند: 《انّا اطَعْنا سادَتَنا وَ کبَراءَنا فَاضَلّونَا السَّبیلَ‏》 بزرگان ما، ما را گمراه کردند. اکابر یعنی چه؟! خدا برای تو عقل قرار داده است و برایت پیغمبر فرستاده است. 📚 اسلام و مقتضیات زمان، ج ۱، ص ۶۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹محاسن و معایب مردم ایران‏🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری ما مردم ایران یک حسن داریم و یک عیب. حسن ما مردم این است که در مقابل حقیقت، تعصب کمی داریم و شاید می‏ توانیم بگوییم بی‏ تعصب هستیم؛ یعنی اگر با حقایقی برخورد کنیم و آنها را درک کنیم، شاید از هر ملت دیگر زودتر تسلیم آن حقایق می‏ شویم. ولی یک عیب بزرگی در ما ملت ایران هست که به موازات اینکه در مقابل حقایق تسلیم می‏ شویم، به حماسه‏ ها و ارکان شخصیت خودمان زیاد پایبند نیستیم و با یک حرف پوچ، زود آن را از دست می‏ دهیم و رها می‏ کنیم. هیچ ملتی به اندازه ما نسبت به شعائر خودش بی‏ اعتنا نیست. شما هندی ها و ژاپنی ها و اعراب را دیده‏ اید؛ آنها هم مثل ما مشرق زمینی هستند، لکن از این نظر مثل ما نیستند. به اندازه‏ ای که ما در مقابل لغات و عادات اجنبی تسلیم هستیم، هیچ ملتی تسلیم نیست. به عکس هایی که در کتاب های تاریخ علوم هست نگاه کنید، می‏ بینید دانشمندان درجه اول هند با همان عمامه و لباس خودشان هستند. نهرو که یک سیاستمدار بزرگ و یک وزنه جهانی بود، با همان لباس هندی در همه جا حرکت می‏ کرد. بلندی و کوتاهی لباس و یا سفید و سیاه بودنش اهمیت ندارد، اما اینکه آن دانشمند عمامه خودش را سرش می‏ گذارد و یا نهرو با آن شلوار سفید و گشاد و پالتوی مخصوص همه جا می‏ رود، می‏ خواهد به همه مردم دنیا بگوید که من هندی هستم و باید هندی باقی بمانم و در مقابل علم و صنعت تعصب ندارم، که علم و صنعت مربوط به کشور خاصی نیست؛ در مقابل عقاید بزرگ فلسفی و دینی تعصب ندارم اما در مورد شعارهای ملی، هر کسی به شعارهای خودش پایبند است، من چرا باید شعار یک ملت دیگر را بپذیرم؟ ولی ما، اگر فرنگی یک زُنّار ببندد، ما دو تا زنّار می‏ بندیم، با اینکه او روی حساب شعار خودش این کار را می‏ کند. در جامعه ما این حساب ها نیست. 📚 حماسه حسینی، ج ۱، ص ۴۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹حسین دوشبدی مقتله🔹 📣 نادر جوادی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اگر معمم، مهذب نباشد🔹 📣 امام خمینی فیضیه، اگر تهذیب در کار نباشد، علم توحید هم به درد نمی‌خورد. «اَلْعِلْمُ هُوَ الْحِجابُ الاَْکْبَرْ» هرچه انباشته‌تر بشود علم، حتی توحید که بالاترین علم است، انباشته بشود در مغز انسان و قلب انسان، انسان را اگر مُهذَّب نباشد، از خدای تبارک و تعالی دورتر می‌کند. باید کوشش بشود در این حوزه‌های علمیه، چه حال و چه بعدها کوشش بشود که اینها را مهذَّب کنند. در کنار علم فقه و فلسفه و امثال اینها، حوزه‌های اخلاقی، حوزه‌های تهذیب باشد، و حوزه‌های سلوک «الی اللّه‌ تعالی». شما می‌دانید که مرحوم شیخ فضل اللّه‌ نوری را کی محاکمه کرد؟ یک معمّم زنجانی؛ یک ملاّی زنجانی محاکمه کرد و حکم قتل را او صادر کرد؛ وقتی معمّم، ملاّ؛ مهذّب نباشد، فسادش از همه کس بیشتر است. در بعض روایات هست که در جهنم، بعضی‌ها ـ اهل جهنم ـ از تَعفُّن بعض روحانیین در عذاب هستند، و دنیا هم از تعفُّن بعضی از اینها در عذاب است. تا اصلاح نکنید نفوس خودتان را، از خودتان شروع نکنید و خودتان را تهذیب نکنید، شما نمی‌‌توانید دیگران را تهذیب کنید. آدمی که خودش آدم صحیحی نیست نمی‌تواند دیگران را تصحیح کند؛ هرچه هم بگوید فایده ندارد. کوشش کنند علمایی که الآن در حوزه‌ها هستند؛ در هر حوزه‌ای از حوزه‌های اسلامی که این جوان‌ها که با یک فطرت سالم می‌آیند، بعد از ده، بیست سال با یک فطرت فاسد بیرون نروند. تهذیب لازم است؛ هم در شما و هم در شما. البته همه، همۀ ملت و همۀ انسان ها باید مهذَّب بشوند. لکن تاجر اگر مهذَّب نشد، کارش یک کار گرانفروشی و نمی‌دانم اینهاست که وقتی همه‌اش را روی هم بگذارند فسادش زیاد است، اما یک نفر این قدرها فساد ندارد. اما عالِم اگر فاسد بشود، یک شهر را، یک مملکت را به فساد می‌کشد. 📚 بیانات در دیدار با مدرسان و طلاب حوزۀ علمیه قم، ۱۳۵۹/۹/۲۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹جهل، تنگ نظری، تکفیر🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری خوارج با روح فرهنگ اسلامی آشنا نبودند ولی شجاع بودند. چون جاهل بودند، تنگ نظر بودند و چون تنگ نظر بودند زود تکفیر و تفسیق می‌کردند تا آنجا که اسلام و مسلمانی را منحصر به خود دانستند و سایر مسلمانان را که اصول عقاید آنها را نمی‌پذیرفتند کافر می‌خواندند، و چون شجاع بودند غالباً به سراغ صاحبان قدرت می‌رفتند و به خیال خود آنها را امر به معروف و نهی از منکر می‌کردند و خود کشته می‌شدند. و گفتیم در دوره‌های بعد، جمود و جهالت و تنسُّک و مقدس مآبی و تنگ نظری آنها برای دیگران باقی ماند اما شجاعت و شهامت و فداکاری از میان رفت. خوارج بی شهامت یعنی مقدس مآبان ترسو، شمشیر پولادین را به کناری گذاشتند و از امر به معروف و نهی از منکر صاحبان قدرت که برایشان خطر ایجاد می‌کرد صرف نظر کردند و با شمشیر زبان به جان صاحبان فضیلت افتادند. هر صاحب فضیلتی را به نوعی متهم کردند، به طوری که در تاریخ اسلام کمتر صاحب فضیلتی را می‌توان یافت که هدف تیر تهمت این طبقه واقع نشده باشد. یکی را گفتند منکر خدا، دیگری را گفتند منکر معاد، سومی را گفتند منکر معراج جسمانی و چهارمی را گفتند صوفی، پنجمی را چیز دیگر و همین‌طور، به طوری که اگر نظر این احمقان را ملاک قرار دهیم هیچ وقت هیچ دانشمند واقعی مسلمان نبوده است. وقتی که علی تکفیر بشود، تکلیف دیگران روشن است. بوعلی سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، صدرالمتألهین شیرازی، فیض کاشانی، سیدجمال الدین اسدآبادی و اخیراً محمد اقبال پاکستانی از کسانی هستند که از این جام جرعه‌ای به کامشان ریخته شده است. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه السلام، ص ۱۴۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شیخ چنین کن، چنان کن🔹 📣 علامه محمدتقی جعفری در اولین سفر حج كه با تعدادی از دوستان و فضلا همسفر بودم، در فرودگاه جدّه متوجه شدم تعدادی از اهالی روستایی از اطراف مراغه به علت نداشتن روحانی كاروان، ناراحت و مضطرب هستند. از همراهان خود پوزش طلبيده، جهت انجام مناسك حج به جمع روستاييان پيوستم. در اين سفر، بيش از ديگر سفرها لذت بردم، چون آن‌ها عنوان خاصی برايم قائل نبودند و مرا به صورت دانشمند و استاد و اين چيزها نمی شناختند. آنان خيلی ساده و بی پيرايه دور من جمع می شدند و ضمن طرح مسائل شرعی خود، از برای اطمينان، حمد و سوره خود را نيز می خواندند. حتی برای صدا زدن من، عنوان «شيخ» را به كار می بردند و پيوسته دستور می دادند: شيخ! چنين كن و چنان كن. برای من بسيار شيرين بود كه در ميان آن‌ها باشم و بدون تشريفات و بی ريا، با آن‌ها دعا بخوانم و برخی از مسائل حج را برای آن‌ها بگويم. 📚 وبسایت انتشارات علامه محمدتقی جعفری، بخش خاطرات ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عالی ترین مظهر عقل و تربیت🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری عالی ترین مظهر عقل و تربیت صحیح، خطا یابی از خویشتن است؛ یعنی انسان بتواند در دریای ژرف افکار و اندیشه‏ ها و تمایلات و افعال و اقوال خود فرو برود و خطاهای خود را بیابد و انگشت روی آنها بگذارد و آنها را از خود دور کند. از بشر انتظار اینکه خطا نکند، خطاست، بشر جایزالخطاست؛ از بشر باید انتظار داشت که خطاهای خود را تکرار نکند، از خطاهای خود استفاده کند. یعنی چه از خطاهای خود استفاده کند؟ یعنی آنها را بشناسد و مصمم گردد که تکرار نکند. فرق مؤمن و غیر مؤمن در این نیست که این خطا می‏ کند و آن خطا نمی‏ کند؛ فرق آنها در این است که مؤمن خطای خود را تکرار نمی‏ کند، بیش از یک بار خطا نمی‏ کند، اما غیر مؤمن چندین بار صدمه کاری را می‏ خورد و باز آنقدر بصیرت ندارد که بار دیگر تکرار نکند. 📚 حکمت ها و اندرزها، ج ۱، ص ۶۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نمی دانستم🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی امام یک وقت در اوایل انقلاب در سخنرانی هایشان از معاویه به صورت طعن‌آمیزی اسم می‌آورند. شما می‌دانید که من مدتی را در بلوچستان بودم و با خیلی از علمای آن‌جا دوست نزدیک هستم. مردم و علمای سنی آن منطقه، معاویه را مقدس می‌دانند. به امام عرض کردم که در طرف شرق کشورمان، چند صد میلیون نفر معاویه را محترم می‌شمارند و او را خال‌المؤمنین می‌دانند - البته بحق یا بناحق آن، مربوط به جلسه‌ی بحث است - یعنی مسلمانان هند، پاکستان، بنگلادش و افغانستان اغلب سنی حنفی‌اند؛ اینها معاویه را محترم می‌شمارند. امام گفتند: عجب، من نمی‌دانستم! من بعد از آن در طول این ده، یازده سال یک جمله‌ی طعن‌آمیز از امام راجع به معاویه نشنیدم. 📚 بیانات در دیدار اعضای گروه ویژه و گروه معارف اسلامی صدای جمهوری اسلامی ایران‌، ۱۳۷۰/۱۲/۱۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عقل، جمال انسان🔹 ✍ آيت‌الله العظمی جوادی آملی اين كه در روايت آمده است كه: 《عقول النساء فی جمالهنّ، وجمال الرجال فی عقولهم》 اولاً اين روايت يك امر دستوری نبوده بلكه امر تعريفی است، و ثانياً منظور از عقل، عقل نظری است نه عقلی كه «يُعبد به الرحمان». می فرمايد: اكثر زن ها اين چنين هستند كه عقلشان در جمال آنهاست و اكثر مردها جمالشان در عقل آنهاست، اما اينچنين نيست كه زن بايد عقلش در جمال و مرد بايد جمالش در عقل باشد، بلكه جمال هر كسی به عقل اوست. دعای سحر را زن و مرد باهم می خوانند و جمالی را كه در سحرها مسألت می كنند همان جمال عقلی است. 《اللّهمّ انّی أسألك من جمالك بأجمله و كلّ جمالك جميل، اللّهمّ انّی أسألك بجمالك كلّه》 خداوندا! از تو مسئلت دارم به حق نيكوترين مراتب زيبائيت كه همه آن زيباست، بار الها! از تو می خواهم به حق تمامی زيبائيت. جمال مرد و جمال زن، هر دو در عقلی است كه «يعبد به الرحمان و يكتسب به الجنان» و در چنين عقلی، هم «جمال الرجال فی عقولهم» و هم «جمال النساءِ فی عقولهنَّ». 📚 زن در آينه جلال و جمال، ص ۲۵۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حیات اسلام🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری حرف های مادّیین را چه کسی منعکس کرده و نگه داشته؟ خود مادّیین؟ نه، بروید بگردید، ببینید افکار مادّیین را فقط علمای مذهبی نگه داشته‏ اند، یعنی مادّیین روزی افکار خود را عرضه داشته‏ اند، مذهبی ها که با اینها مباحثه می‏ کردند افکار اینها را در کتاب ها ضبط کرده‏ اند. اگر خود مادّیین هم کتاب هایی نوشته‏ اند کتاب هایشان از بین رفته چون کسی نبوده که کتاب های آنها را حفظ کند، ولی به دلیل این که حرف هایشان را با اهل مذهب گفته‏ اند، در کتاب های مذهبی ها باقی مانده است. کتاب های احتجاجات مثلا احتجاجات‏ طبرسی را ببینید. در میان کتاب های قدیمی چه کتابی به اندازه‏ احتجاجات‏ طبرسی افکار مادّیین آن زمان ها را ضبط کرده؟ در «احتجاجات» کتاب‏ بحار - که در واقع یک مجموعه از کتاب های مختلف است - ببینید، چقدر افکار اینها را منعکس کرده! عیون اخبار الرضا را ببینید. مأمون مردی بود که خودش عالم بود و به مباحثات دینی و مذهبی عشق می‏ ورزید و گروه های مختلف از مادّیین، مسیحی ها، یهودی ها، صابئی ها (ستاره‏ پرست‏ ها) که در آن زمان ها بودند، مجوسی ها و زردشتی ها و مسلمان ها (شیعه و سنی) را در یک تالار بزرگ جمع می‏ کرد و بعد می‏ گفت این جا هر کسی آزاد است عقیده خودش را بیان کند. در کتاب ها ببینید اینها چگونه آزادانه عقاید خودشان را گفته‏ اند. حتی تعبیرات اهانت‏ آمیز به پیغمبر و اسلام دارند و حضرت رضا خودشان در آنجا شرکت می‏ کردند. در مجلسی که حضرت رضا شرکت کرده‏ اند ببینید یهودی به حضرت رضا چه می‏ گوید؟! مسیحی چه می‏ گوید؟! زردشتی چه می‏ گوید؟! و مادی مسلک چه می‏ گوید؟! حرف هایشان را می‏ گفتند و ضبط شده. و این طور بوده که اسلام باقی مانده. در آینده هم اسلام فقط و فقط با مواجهه صریح و شجاعانه با عقاید و افکار مختلف و متناقض با اسلام می‏ تواند به حیات خودش ادامه بدهد. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۴۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خبرهای کثیف🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری قرآن کریم تکیه فراوانی روی این مطلب دارد که جوّ جامعه اسلامی جوّ تهمت و بهتان و افترا و بدگویی نباشد. مردم مسلمان هر وقت چیزی در مورد برادران و خواهران مسلمان خود شنیدند، مادام که به سرحد یقین قطعی - نه ظنّ و گمان - نرسیده‏ اند که جای شک و شبهه نباشد و یا بینه شرعی اقامه نشده است، وظیفه‏ شان این است که آنچه می‏ شنوند به اصطلاح معروف «از این گوش‏ بشنوند و از گوش دیگر بیرون کنند» و به تعبیر دیگر همان جا که می‏ شنوند دفن کنند و حتی به صورت این که «من شنیدم» هم نقل نکنند؛ نه تنها به صورت یک امر قطعی نقل نکنند، حتی این طور هم نگویند که «من چنین چیزی شنیده‏ ام.» همین گفتنِ «شنیدم» هم «پخش» است و اسلام از پخش این نوع خبرهای کثیف و ناپاک و آلوده ناراضی است. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۴، ص ۵۲ - ۵۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin