eitaa logo
خوشه چین
148 دنبال‌کننده
358 عکس
76 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹عالم غیر مهذب🔹 📣 امام خمینی من گمان می‌‌کنم که آن چیزی که به اسلام بیشتر از همه چیز ضرر زده است عدم تربیت صحیح است، تحقق پیدا نکردن تهذیب و اخلاق اسلامی است. اگر شما در طول تاریخ اسلام بلکه همۀ انبیا توجه کنید و البته توجه دارید، آن قدری که اسلام از این اشخاص منحرف و غیر مهذب صدمه خورده است و تمام ادیان صدمه دیده‌اند، از هیچ چیز دیگر ندیده‌‌اند. اصل اساس آن چیزی که به مکتب‌های توحیدی ضرر رسانده است و مانع شده است از اینکه رشد پیدا کنند، همین غیر مهذب بودن بود؛ گاهی از طرف اشخاصی که علم دارند و مهذب نیستند و بیشتر هم از طرف اشخاصی که جاهل بودند و مهذب نبودند. و معلوم نیست که آن قدری که از طرف عالم غیر مهذب اسلام صدمه دیده است، از طرف جاهل غیر مهذب با اینکه عددشان زیاد است صدمه دیده باشد. تمام مکتب‌های انحرافی را اشخاص دانشمند و ملاّ ایجاد کردند؛ چه آن چیزهایی که مذهب سازی بوده است، آنها هم اشخاص عالمی بودند که مذهب درست کردند؛ مذهب های انحرافی، و چه مکتب های سیاسی که آنها هم از جانب اشخاص دانشمند و عالم بوده است. و آنقدری که به مکتب های توحیدی از این سنخ جمعیت که عالم بودند و همه جور علمی هم شاید می‌دانستند، صدمه خورده است، از هیچ طایفه‌ای نخورده است. 📚 بیانات در دیدار ائمۀ جمعه استانهای اصفهان و چهارمحال بختیاری، 1360/10/30 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عمل مهم نیست؟🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری طایفه‏ ای در میان متکلّمین بودند به نام «مرجئه» که بحمد اللَّه منسوخ شدند. اینها می‏ گفتند که ایمان اگر درست شد، عمل هیچ اثری ندارد. این هم البته ریشه سیاسی داشت. اینها در زمان بنی‏امیه بودند و بنی‏امیه اینها را تأیید می‏ کردند. اینها بدین‏ وسیله می‏ خواستند اعمال سائسین بنی‏امیه و سلاطین بنی‏امیه را تصحیح کنند. این مطلب را من نمی‏ گویم، تاریخ می‏ گوید. می‏ گفتند آقا! ایمانت درست باشد؛ ایمان که درست بود، عمل مهم نیست. عمل کردی کردی، نکردی نکردی؛ عمل چیزی نیست. بعد از اینکه بنی‏امیه رفتند، بنی‏ العباس روی خصومتی که با بنی‏امیه داشتند ریشه مرجئه را زدند. ولی با کمال تأسف این فکر مرجئی امروز در دماغ شیعه پیدا شده است... فکر دینی ما باید اصلاح بشود. تفکر ما درباره دین غلط است غلط. به جرئت می‏ گویم از چهارتا مسئله فروع، آن هم در عبادات، چندتایی هم از معاملات، از اینها که بگذریم دیگر فکر درستی ما درباره دین نداریم؛ نه در این منبرها و در این خطابه‏ ها می‏ گوییم و نه در این کتاب ها و روزنامه‏ ها و مقاله‏ ها می‏ نویسیم و نه فکر می‏ کنیم. ما قبل از اینکه بخواهیم درباره دیگران فکر کنیم که آنها مسلمان شوند، باید درباره خود فکر کنیم. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. 📚 ده گفتار، ص 157 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کم کاری حوزه های علمیه🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز شما که عناصر حوزه‌ی علمیه هستید، باید برای تمام طبقات مردم، خوراک فکرىِ لازمی که آنها را به اسلام مؤمن کند، از گناه بیزار کند، به ثواب راغب کند، به رضای الهی مطمئن کند و آنها را به در خانه‌ی خدا ببرد، داشته باشید؛ کجاست؟ روز وفات یکی از ائمه‌ی معصومین علیهم‌ صلوات‌ اللَّه‌ و ملائکته‌ اجمعین مطرح می شود، می بینیم ممکن است در آن روز پنج ساعت، هفت ساعت، گاهی ده ساعت، از آن امام بزرگوار حرف و مطلب گفته شود؛ ولی آن ‌چنان که باید، نیست. ما اگر واقعاً می توانیم پنج ساعت راجع به امام باقر علیه‌ الصّلاة و السّلام در رادیو با این پوشش عظیم حرف بزنیم، می دانید که دستگاه روحانی و دینی و فکرىِ اسلامی ما چقدر باید برای این پنج ساعت کار کند؟ این کم‌ کاری ها هست؛ این اشکال بر خودمان وارد است؛ بر بنده هم همین‌قدر وارد است؛ منتها از جهت روحانی بودنم. 📚 بیانات در دیدار جمعی از فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم، ۱۳۷۰/۱۱/۳۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزادی اندیشه🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری یکی از انواع آزادی ها که از انواع آزادی اجتماعی شمرده می‏ شود، به اصطلاحِ امروز آزادی عقیده و تفکر است. انسان در جمیع شئون حیاتی خود باید آزاد باشد، یعنی مانعی و سدی برای پیشروی و جولان او وجود نداشته باشد، سدی برای پرورش‏ هیچ یک از استعدادهای او در کار نباشد. یکی از مقدس‏ترین استعدادهایی که در بشر هست و شدیدا نیازمند به آزادی است تفکر است، بلکه مهمترین قسمتی از انسان که لازم است پرورش پیدا کند تفکر است و قهرا چون این پرورش نیازمند به آزادی یعنی نبودن سد و مانع در جلو تفکر است، بنابراین انسان نیازمند به آزادی در تفکر است. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۲۹۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹طاقتِ شنیدنِ حرف های جدید🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه‌ها باید روح تطوّر علمی و فقهی وجود داشته باشد. حالا یک وقت به قدر فتوا مواد آماده نمی شود. خوب؛ نشود. بحث علمی را بکنند. من می بینم گاهی چند نفر در یک بحث فقهی، حرف جدیدی را مطرح می کنند. بعد، از اطراف به اینها حمله می شود که «شما چرا این حرف را زدید!؟» در این اواخر، بعضی از فقهای فاضلِ خوبِ دارای فکرِ نو، بعضی از حرف ها را مطرح کردند که مطرح کردنش ایرادی ندارد. در حوزه علمیه، باید طاقتِ شنیدنِ حرف های جدید، زیاد باشد؛ ولو به حدی نرسد که این فقیه فتوا بدهد. ممکن است دیگری، چیزی بر آن بیفزاید؛ فتوا بدهد. لذا، بنده به فضلای محترم و بزرگان قم، توصیه کردم که یک مجلّه فقهی منتشر کنید. یک مجلّه فقهی که فقط در آن افکار و آراىِ جدیدِ فقهی مطرح شود. البته آن بزرگان این کار را نکردند. عدّه‌ای از جوانان کاری در این زمینه انجام دادند که اگر چه آن کارِ اصلىِ عالىِ آرمانی نیست، اما شایسته تحسین و تقدیر است. به خاطر این‌ که، قدمی در این راه است. اما آن کارِ بزرگ، هنوز هم می تواند انجام گیرد. اگر دو و حتّی سه مجلّه فقهی هم در حوزه قم باشد، زیاد نیست. مجلّه‌ای مخصوص فلسفه باشد. یک مجلّه کلامی بحمداللَّه هست؛ منتها با تیراژ کم و غیر معروف. شاید خیلی از شما هم اسمش را نشنیده و آن را ندیده باشید؛ اما بنده بحمداللَّه دیده‌ام و از کسانی که مسؤول این کار هستند تشکّر می کنم. این‌طور باید باشد تا افکار نو در علوم اسلامی، روزبه‌روز در حوزه علمیه مطرح شوند؛ و اهمّ از همه و مقدّم بر همه، فقه است. 📚 بیانات در آغاز درس خارج فقه، 1373/6/20 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ضرر علم بدون تهذیب🔹 📣 امام خمینی قرآن هم که کتاب زندۀ الهی است، آن هم آن قدری که دنبال این بوده است که تهذیب کند مردم را، دنبال چیزهای دیگر نبوده است. اصلاً، می‌شود گفت که قرآن برای همین مقصد آمده است؛ برای اینکه بشر به این مطلب از همه چیز بیشتر احتیاج داشتند. قرآن کتابی است برای انسان سازی، در تمام مراحلی که انسان طی می‌‌کند،قرآن در همۀ مراحلش دعوت دارد و راه دارد. و تمام قصه‌‌هایی که در قرآن نقل شده است ـ گاهی هم تکرار شده است، برای این بوده است که مسئله اهمیت داشته است ـ این قصه‌‌ها راهنمای مردم بوده است و برای تهذیب بوده است. قرآن کتاب احکام نیست؛ کلیات را، کلیات احکام را، اصولش را ذکر فرموده است آن هم نه به طور تمام آن. قرآن کتاب دعوت است و کتاب اصلاح یک جامعه است که بعد از اینکه به قرآن اصلاح شد جامعه، به سنت نبی و اخبار وارده از طرف پیغمبر اکرم به وسیلۀ ائمۀ هدی و روات آنها عمل بشود. از این جهت، این دو نکته اسباب این می‌شود که ما توجه به این بکنیم که هم خودمان را تهذیب بکنیم؛ برای اینکه اهمّ امور این است نزد اسلام و اگر علم بلاتهذیب باشد ضررش از جهل بدتر است، هم خودمان را تهذیب بکنیم و هم خودمان را متوجه به حق تعالی و احکام حق تعالی بکنیم و هم جامعه را به این راه دعوت کنیم که الحمدللّه‌، امروز ـ تقریباً ـ همۀ مسائل تهذیبی و مسائل اخلاقی قابل دعوت است و هیچ مانعی از این نیست. اگر سابق شما می‌‌خواستید که بعضی از احکام الهی را منتشر کنید یا بعضی از اخلاق فاسده را ذکر بکنید، حتی در یک جای محدود هم نمی‌توانستید؛ برای اینکه آنهایی که مخالف شما بودند آن قدر فاسد بودند که شما از هر صفت زشتی که اسم می‌‌بردید، آنها به ریش می‌گرفتند و جلوی شما را می‌گرفتند و امروز بحمداللّه‌ این فرصت برای ما، برای شما آقایان علما، برای همۀ علمای اسلام در ایران پیش آمده است که راه باز است برای مهذب کردن مردم و دعوت مردم به صلاح. 📚 بیانات در دیدار ائمۀ جمعه استانهای اصفهان و چهارمحال بختیاری، ۱۳۶۰/۱۰/۳۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزاد باش🔹 ✍️ علامه طباطبایی ◽️دوش که غم پرده ما می‌درید ◾️خار غم اندر دل ما می‌خلید ◽️در بَرِ استاد خرد پیشه‌ام ◾️طرح نمودم غم و اندیشه‌ام ◽️کاو به کف آیینه تدبیر داشت ◾️بخت جوان و خرد پیر داشت ◽️پیر خرد پیشه و نورانی‌ام ◾️برد ز دل زنگ پریشانی‌ام ◽️گفت که در زندگی ‌آزاد باش! ◾️هان! گذران است جهان شاد باش! ◽️رو به خودت نسبت هستی مده! ◾️دل به چنین مستی و پستی مده! ◽️زانچه نداری ز چه افسرده‌ای ◾️وز غم و اندوه دل آزرده‌ای؟! ◽️گر ببرد ور بدهد دست دوست ◾️ور بِبَرد ور بنهد مُلک اوست ◽️ور بِکِشی یا بکُشی دیو غم ◾️کج نشود دست قضا را قلم ◽️آنچه خدا خواست همان می‌شود ◾️وانچه دلت خواست نه آن می‌شود ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نفس🔹 ✍️ شیخ اجل سعدی شیرازی بزرگی را پرسیدم در معنی این حدیث که اَعدی عدوِّک نَفسُک الَّتی بینَ جَنبَیکَ. گفت: به حکم آن که هر آن دشمنی را که با وی احسان کنی دوست گردد، مگر نفس را که چندان که مدارا بیش کنی مخالفت زیادت کند. ◽️فرشته خوی شود آدمی به کم خوردن ◾️وگر خورد چو بهایم بیوفتد چو جماد ◽️مراد هر که بر آری مطیع امر تو گشت ◾️خلاف نفس که فرمان دهد چو یافت مراد 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹فرصت طلبان🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری هر نهضت، مادام که مراحل دشوار اولیه را طی می‌کند سنگینی‌اش بر دوش افراد مؤمنِ مخلصِ فداکار است، اما همین که به بار نشست و یا لااقل نشانه‌های بار دادن آشکار گشت و شکوفه‌های درخت هویدا شد، سر و کله افراد فرصت طلب پیدا می‌شود. روز به روز که از دشواری‌ها کاسته می‌شود و موعد چیدن ثمر نزدیک‌تر می‌گردد، فرصت طلبان محکم تر و پر شور‌تر پای عَلَم نهضت سینه می‌زنند تا آنجا که تدریجا انقلابیون مؤمن و فداکاران اولیه را از میدان به در می‌کنند! این جریان تا آنجا کلیت پیدا کرده که می‌گویند: «انقلاب فرزند خور است!» گویی خاصیت انقلاب این است که همین که به نتیجه رسید فرزندان خود را یک یک نابود بسازد. ولی انقلاب فرزند خور نیست، غفلت از نفوذ و رخنه فرصت طلبان است که فاجعه به بار می‌آورد! جای دوری نمی‌رویم، انقلاب مشروطیتِ ایران را چه کسانی به ثمر رساندند؟! و پس از به ثمر رسانیدن، چه چهره‌هایی پست‌ها و مقامات را اشغال کردند؟ و نتیجه نهایی چه شد؟! سردار ملی‌ها و سالار ملی‌ها و سایر قهرمانان آزادیخواه، همه به گوشه‌ای پرتاب و به فراموشی سپرده شدند و عاقبت با گرسنگی و در گمنامی مردند! اما فلان الدوله‌ها که تا دیروز زیر پرچم استبداد با انقلابیون می‌جنگیدند و طناب به گردن مشروطه چیان می‌انداختند، به مقام صدارت عظمی رسیدند و نتیجه نهایی، استبدادی شد به صورت مشروطیت! فرصت طلبی تأثیر شوم خود را در تاریخ صدر اسلام نیز نشان داد. در دوره عثمان فرصت طلبان جای شخصیت‌های مؤمن به اسلام و اهداف اسلامی را گرفتند. طرید ‌ها (طرد شده‌ها) وزیر شدند و کعب الاحبار‌ها مشاور! و اما ابوذر‌ها و عمار‌ها به تبعیدگاه فرستاده شدند و یا در زیر لگد مچاله شدند! چرا قرآن کریم میان انفاق و جهاد قبل از فتح مکه و انفاق و جهاد بعد از فتح مکه و در حقیقت میان مؤمنِ منفِقِ مجاهدِ قبل از فتح و مؤمن منفق مجاهد بعد از فتح فرق می‌گذارد...؟! سرّ مطلب واضح است. پیش از فتح مکه هرچه بود دشواری و تحمل مشقت بود، ایمان‌ها خالص‌تر و انفاق‌ها و جهاد‌ها بی‌شائبه تر و از روحیه فرصت طلبی دور‌تر بود، بر خلاف انفاق و جهاد بعد از فتح که در آن حد از بی‌شائبگی نبود. 📚 نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر، ص 93 ـ 95 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin