🔹زهد یک مفهوم اخلاقی🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
#شهید_مطهری
#زهد
#عکس_نوشت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹کفیل دختران🔹
📣 لوی شرف الدین عضو هیات علمی موسسات صدر در لبنان
سال ۱۹۶۲ امام موسی صدر تصمیم گرفتند مرکزی را در شهر صور لبنان برای بانوان تأسیس کنند. جایی که زنها بتوانند آنجا درس بخوانند و مهارتهای مختلف یاد بگیرند. سالها بود ایشان در لبنان و به خصوص مناطق جنوبی لبنان که فقر بیشتر به آنجا رخنه کرده بود مشغول فعالیتهای فرهنگی بودند. فعالیتهایی که بنا داشتند با آن ریشه فقر و بیسوادی را بکنند و جایگاه اجتماعی مردم را ارتقاء ببخشند. اتفاقی که امروز میبینیم افتاده و دیگر خبری از شرایط 60سال قبل در این مناطق نیست.
ابتدا بعضی خانوادههای سنتی جنوب لبنان با تحصیل دخترانشان مخالفت میکردند، اما امام موسی صدر چنان در این تصمیم مصمم بودند که شخصا وارد عمل میشدند و یکییکی در خانههای مردم را میزدند و آنها را راضی میکردند دخترشان را به مدرسه بفرستند. یادم هست پدری که چند دختر داشت به هیچوجه راضی نمیشد دخترانش در این مدرسه شرکت کنند و امام صدر اصطلاحا کفیل آن دختران شدند و خودشان را نزد پدر آنها ضامن قرار دادند که مراقب این دختران باشند و بالاخره پدر رضایت داد. الان که با شما صحبت میکنم، دو تا از آن دخترها فارغالتحصیل رشتههای مهندسی از دانشگاههای معتبر آمریکا هستند. اگر آن روز امام صدر کفیل نمیشد، آیندهشان به کجا میکشید؟
📚 روزنامه جام جم، ش ۵۹۲۶، ص ۱۴، مصاحبه
#امام_موسی_صدر
#درس
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹عایشه🔹
📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی
#رهبر_انقلاب
#وحدت_اسلامی
#عایشه
#عکس_نوشت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹 عزیزم گردان
🔻 دکتر علی شریعتی
▪️خدایا بر محمد و آلش رحمت فرست
◽️و ایمان مرا به کاملترین مراتب ایمان برسان
◽️و یقینم را فاضلترین درجات یقین ساز
◽️و نیّتم را به بهترین نیتها
◽️و عملم را به بهترین اعمال ترفیع ده
◽️خدایا به لطف خود نیّتم را کامل و خالص ساز
◽️و یقینم را ثابت و پا بر جای دار
◽️و به قدرت خود آنچه را که از من تباه شده اصلاح فرمای
◽️بارالها، بر محمد و آلش رحمت فرست
◽️و مُهمّاتم را که باعث دل مشغولیِ من است، کفایت کن
◽️و مرا به کاری که فردا، از آن مورد سئوال قرار میدهی بگمار
◽️و روزگارم را در آنچه برای آنم آفریدهای مصروف دار
◽️از غیر خود بینیاز ساز
◽️و روزیت را بر من بگستر
◽️و به نگاه کردن به حسرت در مال و منال و جاه و جلالِ توانگرانم دچار مکن
◽️و عزیزم گردان
◽️و گرفتار کبرم مساز
◽️و بر بندگی خود رامم کن
◽️و عبادتم را به سبب خودپسندی تباه منمای
◽️و خیر را برای مردم به دستم روا کن
◽️و کار نیکم را به منّت نهادن باطل مگردان
◽️و اخلاق عالیه را به من مرحمت فرمای
◽️و مرا از تفاخر و مباهات نگاهدار.
📚 نیایش، ترجمه دعای بیستم صحیفه سجادیه
#دکتر_علی_شریعتی
#نیایش
#صحیفه_سجادیه
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹آتش بس کنید🔹
📣 امام خمینی
بیدار بشویم ما! دولت مردان بیدار بشوند! استاندارها بیدار بشوند! دادگاهها بیدار بشوند! ما دعوی شیعهگری را میکنیم. ادعا هست که ما شیعه و تابع هستیم. در مقام امتحان، باز شیعه هستیم؟ تَبَع هستیم آن طوری که او هست؟ به اندازهای که وسعت وجودی ما هست تبعیت میکنیم؟ با دوستانمان، با رفقایمان، با هم کیشانمان، با بشر آن طور رفتار میکنیم؟ آن شخصی بود که وقتی یک خلخال را از پای یک ذِمّیه یا یهودی یا نصارا بوده است بیرون آورده بودند اشرار ـ قریب به این معنا ـ فرموده است که اگر انسان بمیرد برای این ننگی که واقع شده و این چیزی که واقع شده است، خیلی بعید نیست. ما هم مدّعی هستیم که شیعه هستیم. رؤسا و دولتمردان بیدار بشوند! مخاصمه را ترک کنند! این منظرهها را ببینند. این جوانهایی که خون خودشان را در راه اسلام دادهاند ببینند. این جوانهایی که شما را به این مقام رساندهاند ببینند، و دست از مخاصمات بردارند، آتش بس کنند. در محضر خداست، همۀ ما در محضر خدا هستیم و همۀ ما خواهیم مرد، و همۀ ما خواهیم حساب پس داد. بیدار بشوید ملت! بیدار بشوید دولت! همه بیدار باشید! همهتان در محضر خدا هستید. فردا همه باید حساب پس بدهید. از روی خون شهدای ما نگذرید بدون نظر! و برای مقام دعوا نکنید باهم. ما همه که به صدام این طور نفرین میکنیم و ننگ نثارش میکنیم، مبادا خودمان آن طور باشیم. در حال خودمان مطالعه کنیم، وقتی که خلوت هست خودمان را آزمایش کنیم که ما اگر به مقام رسیدیم آیا همان طوری که صدام میکند، ما هم همان طور خواهیم کرد، یا شبیه به او؟ یا ما شبیه به خلیفۀ رسول اللّه عمل میکنیم؟
📚 بیانات در دیدار با خانوادههای شهدای دزفول، جمعی از اهالی خرمآباد، پلدختر و کوهدشتِ لرستان و ...، ۱۳۵۹/۱۰/۷
#امام_خمینی
#اختلاف
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹مبارزه با نفاق🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
مشکل ترین مبارزهها مبارزه با نفاق است که مبارزه با زیرک هایی است که احمق ها را وسیله قرار میدهند. این پیکار از پیکار با کفر به مراتب مشکل تر است زیرا در جنگ با کفر، مبارزه با یک جریان مکشوف و ظاهر و بیپرده است و اما مبارزه با نفاق، در حقیقت مبارزه با کفر مستور است. نفاق دو رو دارد: یک رو ظاهر که اسلام است و مسلمانی و یک رو باطن که کفر است و شیطنت، و درک آن برای تودهها و مردم عادی بسیار دشوار و گاهی غیر ممکن است و لذا مبارزه با نفاق ها غالباً به شکست برخورده است زیرا تودهها شعاع درکشان از سرحد ظاهر نمیگذرد و نهفته را روشن نمیسازد و آنقدر بُرد ندارد که تا اعماق باطن ها نفوذ کند.
📚 جاذبه و دافعه علی علیهالسلام، ص ۱۵۶
#شهید_مطهری
#نفاق
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹مباحثه یا مجادله🔹
📣 آيتالله شهید دکتر بهشتی
تشکیل جلسات بحث و گفتوگو برای خودسازی جامعۀ ما میتواند بسیار مفید واقع شود. شرط اصلیاش هم این است که به راستی آهنگ مباحثه داشته باشد. مباحثه، این واژۀ عربی که در زبان ما پارسیان سابقه طولانی دارد و همه با آن آشناییم، معنی دقیقش این است که دو یا چند نفر با کمک یکدیگر به بحث و کاوش بپردازند؛ کاوش مشترک. یا مناظره یعنی نظرگاهها را در برابر یکدیگر قرار دادن و دیگران را به انتخاب یک دیدگاه برانگیختن. به شرط اینکه آهنگ مجادله و جدال و ستیز و غلبهجویی در بحث پیدا نکند. چون به همان اندازه که مباحثه به رشد و تعالی انسانیت انسان کمک میکند، مجادله کمک میکند به دوری انسان از مسیر تکامل انسانی و افتادنش به مسیر انحرافی زورمداری و غلبهجویی.
... من کلمۀ مناظره را اینجا در این تقارن و مقابله بهکار نمیبرم چون آن قدر گویا نیست که مباحثه و مجادله گویاست. میتوانیم با هم کوشش کنیم تا دیدارها و بحثهامان به راستی آهنگ سازنده، مثبت، نزدیک کننده و جمع کنندۀ مباحثه را داشته باشد و نه آهنگ تخریبی و ویرانگر، دور کننده، جداکننده و تفرقهآور مجادله را.
📚 وبسایت تاریخ ایران، مناظره آیتالله بهشتی با اعضای انجمن دانشجویان مسلمان، ۱۳۵۸/۱۲/۲۲
#شهید_بهشتی
#مباحثه_مجادله
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹تجرد و غیر مادی بودن روح🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
#شهید_مطهری
#روح
#عکس_نوشت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹وقتی همه دیواریم
🔻حسین منزوی
▫️از زمزمه دلتنگيم، از همهمه بيزاريم
▪️نه طاقت خاموشی، نه ميل سخن داريم
▫️آوار پريشانیست، رو سوی چه بگريزيم؟
▪️هنگامه حيرانیست، خود را به که بسپاريم؟
▫️تشويش هزار آيا، وسواس هزار اما
▪️کوريم و نمیبينيم، ورنه همه بيماريم
▫️دوران شکوه باغ از خاطرمان رفتهست
▪️امروز که صف در صف خشکيده و بیباريم
▫️دردا که هدر داديم آن ذات گرامی را
▪️تيغيم و نمیبريم، ابريم و نمیباريم
▫️ما خويش ندانستيم بيداريمان از خواب
▪️گفتند که بيداريد؟ گفتيم که بيداريم
▫️من راه تو را بسته، تو راه مرا بسته
▪️اميد رهايی نيست، وقتی همه ديواريم
#حسین_منزوی
#شعر
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹اختلاف ممدوح🔹
✍ متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
پس اختلاف ارباب فطرت که تابع اصول کلی فطرت هستند و آن اصول به آنها وحدت و مرکزیت و هماهنگی میدهد. فِطْرَتَ اللهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیها و اختلاف در امور جزئی است و باید در آن قسمت ها آزاد باشند، اختلاف ممدوح است و اما اختلاف ارباب تعصب و خودخواهی و جنگ و جدل که از اصول کلی فطرت نیز خارجاند مضر و موجب بدبختی است.
مردم باید، هم مساوات داشته باشند و هم اختلاف، و از مجموع اینها عدالت پیدا میشود؛ یعنی از طرفی نباید یکی امیر و دیگری اسیر باشد، نباید یکی ثروت ببرد دریا دریا و یکی بدبختی بکشد کشتی کشتی استووا تستو قلوبکم
و از طرف دیگر باید اختلافات طبیعی را در نظر داشت و دانست که این اختلاف سطح ها و درجهها لابدّ منه است، به قول علمای فیزیک اختلاف، تولید حرکت و نیرو میکند. در حدیث نبوی بود که «اختلاف امتی رحمة».
چون کلمه «امت» اضافه شده به یاء متکلم پس شاید به قول بعضی ها حضرت میخواهند بفرمایند اختلاف آنها که امت من هستند و تابع من هستند و در اصولی که من آوردهام متحدند رحمت است.
البته بحث مهمی که در اینجا هست این است که در مسائل اجتماعی عملی چه چیزها هست که به منزله اصول متعارفه و مبانی اولیه و منطق اجتماع است و چه چیزها هست که این طور نیست. شاید کسی خیال کند که تنها اقرار به توحید و نبوت و تصدیق شهادتین میتواند منطق اجتماع باشد ولی حقیقت این است که توحید و نبوت آمده برای اینکه منطق خاص به اجتماع بدهد، یعنی اصولی را وارد منطق اجتماع نماید مثل اصل عدالت و مساوات و تعدیل ثروت و مالکیت و امنیت قضایی، و الّا اگر اصول زندگی مردم درست نباشد و فاصله طبقاتی باشد، ظلم به معنای طبیعی کلمه رایج باشد، اصول محفوظ نیست. آنچه که وضع ساختمان اجتماع مربوط به اوست از قبیل آزادی و دموکراسی، جزء اصول است. باز به عنوان مثال در اموری که افراد باید متحد باشند در عین اختلافی که دارند.
📚 یادداشتهای استاد مطهری، ج 14، ص 196
#شهید_مطهری
#اختلاف
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹حرف ما🔹
📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی
من حرفم همانی است که دارم می گویم. آنچه را که بر طبق مصلحت کشور و مصلحت نظام نباید گفت، نمی گوئیم؛ نه اینکه خلافِ آن را بگوئیم، بعد بخواهیم در یک جلسهی خصوصی، مثلاً فرض کنید آن خلاف گفته را تصحیح کنیم؛ نخیر، این جور نیست. بله، بسیاری از مسائل هست که گفتنِ آن بر مسئولان کشور حرام است؛ نباید بگویند. ما اگر همهی آن چیزهائی را که می دانیم، بگوئیم، فقط شما که نمی شنوید، آنهائی که دشمن شما هستند، آنها هم می شنوند. قطعاً این چیزی که در جلسه گفته شد، نیست؛ و بلاشک نباید برخی از مطالب را گفت. اما آنچه را که نباید گفت، نباید گفت؛ نه اینکه باید خلاف آن را گفت و در اذهان شوب ایجاد کرد؛ شائبهای به وجود آورد. قبلاً این روشن باشد، معلوم باشد؛ حرف ما همانی است که از ما می شنوید؛ چه در نماز جمعه، چه در دیدارهای عمومی، چه در دیدارهای دانشجوئی و دیدارهای گوناگونِ اختصاصىِ دیگر.
📚 بیانات در دیدار دانشجویان نخبه و نفرات برتر کنکور و فعالان تشکلهای سیاسی فرهنگی دانشگاهها، ۱۳۸۶/۷/۱۷
#رهبر_انقلاب
#حرف_ما
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹شک، مقدمه یقین🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
#شهید_مطهری
#شک
#عکس_نوشت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹خلاف شرع🔹
📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی
#رهبر_انقلاب
#خلاف_شرع
#عکس_نوشت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹در محضر خدا🔹
📣 امام خمینی
در روزنامهها، دست هایی که این قلمها به دستشان است، آنهایی که در رادیو ـ تلویزیون و در سایر جاها سخنرانی میکنند همه مورد امتحان خدا هستند. آن وقتی که قلم به دست میگیرید بدانید که در محضر خدا، قلم دست گرفتهاید. آن وقتی که میخواهید تکلم کنید بدانید که زبان شما، قلب شما، چشم شما، گوش شما در محضر خداست. عالم محضر خداست. در محضر خدا معصیت خدا نکنید. در محضر خدا با هم دعوا نکنید سرِ امور باطل و فانی. برای خدا کار بکنید و برای خدا به پیش بروید. اگر ملت ما برای خدا و برای رضای پیغمبر اکرم به پیش برود، تمام مقاصدش حاصل خواهد شد. خداوند ما و شما را از این امتحان بزرگ، سرافراز و روسفید بیرون بیاورد.
📚 بیانات در دیدار با خانوادههای شهدای دزفول، جمعی از اهالی خرمآباد، پلدختر و کوهدشتِ لرستان و ...، ۱۳۵۹/۱۰/۷
#امام_خمینی
#تهذیب_نفس
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹وحدت مسلمانان🔹
📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی
این که امام بزرگوار توانست اسلام را عزیز کند، به برکتِ ایجادِ احساسِ وحدت در بین مسلمین بود. مسلمان در اقصی نقاط عالم، به نام امام حرکت می کرد. فکر نمی کرد که «مذهب من چیست؟» «من سنّی ام، او شیعه است.» «او سنّی است، من شیعهام.» این حالت برای دشمن، حالت مضرّی است. دشمن می خواهد این را بشکند. حال اگر دوست این را بشکند چه؟ اگر به جای قدرت های استکباری، خودِ من و شما، با حرف زدنمان، با نوشتنمان، با گفتنمان، این وحدت را بشکنیم، شیعه را از سنّی، سنّی را از شیعه جدا کنیم، چه می شود؟ بعد که اینها از هم جدا شدند، نوبت می رسد به فرقههای سنّی: این فرقه را از آن فرقه، اصحاب این اصول را از اصحاب آن اصول، اصحاب این فروع را از اصحاب آن فروع. بعد نوبت می رسد به شیعه: این فرقه را از آن فرقه، این دسته را از آن دسته! مگر بر کسی ابقا می کنند چرا ما باید به خواست دشمن حرکت کنیم؟ اینکه امام این قدر روی مسأله «وحدت» تکیه می کردند، برای این است که این، یک مسأله احساساتی نیست. این یک مسأله عقلانی است. هر کس به مقدّسات آن فرقه دیگر اهانت کند، اگر با خشونت و اهانت با فرقه دیگر برخورد کند، به هر اندازه که بُردِ کارِ او باشد، به این وحدت ضربه زده است؛ هر که می خواهد باشد.
البته بنده یک کوت کتاب از کتاب هایی دارم که با دلارهای نفتی عالمنماهای ضدّ شیعه - باید گفت ضدّ اسلام و ضدّ قرآن - علیه شیعه و علیه امام و علیه انقلاب نوشتهاند، و یک نسخهاش این جا نصیب ما شده است که ما همین طور نگاه کنیم ببینیم چه کار می کنند؟ متقابلاً باید چه کار کرد؟ این همه تلاش مبارک و مخلصانه برای تقریب انجام می شود - همین مجمعالتّقریبی که ما اینجا داریم، یا بقیه تلاش هایی که در دنیا برای تقریب می شود - همه اینها را رها کنیم برای اینکه جاهلی یا خبیثی یا مزدوری حرکتی کرده است!؟ عوض افشاگری، شروع کنیم به کار متقابل، اهانت، ایجاد تفرقه!؟ این درست است!؟ این همان چیزی است که بزرگداشت ولادت نبىّ اکرم، از آن منع می کند.
📚 بیانات در دیدار کارگزاران نظام و میهمانان کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی، ۱۳۷۲/۶/۱۴
#رهبر_انقلاب
#وحدت_اسلامی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹او تنها به من فحش داد🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
امیرالمؤمنین با خوارج در منتهی درجه آزادی و دموکراسی رفتار کرد. او خلیفه است و آنها رعیتش؛ هر گونه اعمال سیاستی برایش مقدور بود اما او زندانشان نکرد و شلاقشان نزد و حتی سهمیه آنان را از بیت المال قطع نکرد، به آنها نیز همچون سایر افراد مینگریست. این مطلب در تاریخ زندگی علی عجیب نیست، اما چیزی است که در دنیا کمتر نمونه دارد. آنها در همه جا در اظهار عقیده آزاد بودند و حضرت خودش و اصحابش با عقیده آزاد با آنان روبرو میشدند و صحبت میکردند، طرفین استدلال میکردند، استدلال یکدیگر را جواب میگفتند. شاید این مقدار آزادی در دنیا بیسابقه باشد که حکومتی با مخالفین خود تا این درجه با دموکراسی رفتار کرده باشد. میآمدند در مسجد و در سخنرانی و خطابه علی پارازیت ایجاد میکردند. روزی امیرالمؤمنین بر منبر بود. مردی آمد و سؤالی کرد. علی بالبدیهه جواب گفت. یکی از خارجی ها از بین مردم فریاد زد: قاتَلَهُ اللَّهُ ما افْقَهَهُ. خدا بکشد این را، چقدر دانشمند است!.
دیگران خواستند متعرضش شوند اما علی فرمود رهایش کنید، او به من تنها فحش داد.
📚 جاذبه و دافعه علی علیهالسلام. ص ۱۲۳
#شهید_مطهری
#خوارج
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹استقلال فکری🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
یکی از حقایقی که قرآن مجید گوشزد نموده و در حدود بیست آیه در موارد مختلف در این باره وارد شده، استقلال فکر است. شک نیست که امتیاز نوعی انسان از سایر حیوانات به واجد بودن قوّه تشخیص و تمیز است. انسان دارای یک قدرت روحی مخصوصی است که میتواند در قضایا و مطالب قضاوت کند و نیک و بد را بسنجد و از روی سنجش اراده نماید. برای یک فرد انسان یا یک ملت، شایسته نیست که کورکورانه از شخص یا ملتی تقلید کند. فرد یا ملتی که فاقد شخصیت عقلی و استقلال فکری باشد سزاوار نام شریف انسانیت نیست. مطابق آنچه در قرآن مجید وارد شده، یکی از اشکالات مهمی که عموم انبیای الهی با آن مواجه بودهاند موضوع دلبستگی و علاقهمندی مردم به معتقَدات و عادات قدیمی خودشان بوده است.
📚 حکمت ها و اندرزها، ج ۲، ص ۱۵۷
#شهید_مطهری
#استقلال_اندیشه
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹خود شکن
🔻 نظامی گنجوی
◽️پای مسیحا که جهان مینبشت
◾️بر سر بازارچهای می گذشت
◽️گرگ سگی بر گذر افتاده دید
◾️یوسفش از چه بدر افتاده دید
◽️بر سر آن جیفه گروهی نظار
◾️بر صفت کرکس مردار خوار
◽️گفت یکی وحشت این در دماغ
◾️تیرگی آرد چو نفس در چراغ
◽️وان دگری گفت نه بس حاصلست
◾️کوری چشمست و بلای دلست
◽️هر کس از آن پرده نوائی نمود
◾️بر سر آن جیفه جفائی نمود
◽️چون به سخن نوبت عیسی رسید
◾️عیب رها کرد و به معنی رسید
◽️گفت ز نقشی که در ایوان اوست
◾️در به سپیدی نه چو دندان اوست
◽️وان دو سه تن کرده ز بیم و امید
◾️زان صدف سوخته دندان سپید
◽️عیب کسان منگر و احسان خویش
◾️دیده فرو کن به گریبان خویش
◽️آینه روزی که بگیری به دست
◾️خود شکن آن روز مشو خودپرست
◽️خویشتن آرای مشو چون بهار
◾️تا نکند در تو طمع روزگار
◽️جامه عیب تو تنگ رشتهاند
◾️زان بتو نه پرده فروهشتهاند
◽️چیست درین حلقه انگشتری
◾️کان نبود طوق تو چون بنگری
◽️گر نه سگی طوق ثریا مکش
◾️گر نه خری بار مسیحا مکش
◽️کیست فلک پیر شده بیوه
◾️چیست جهان دود زده میوه
◽️جمله دنیا ز کهن تا به نو
◾️چون گذرندست نیرزد دو جو
◽️انده دنیا مخور ای خواجه خیز
◾️ور تو خوری بخش نظامی بریز
📚 مخزن الاسرار، داستان عیسی
#نظامی_گنجوی
#شعر
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹ذخيره خدا🔹
📣 آیت الله سید احمد شبیری زنجانی
يكى از مسأله گوهاى قم از يكى از علما نقل كرد كه يكى از پيغمبرها عرض كرد: بارالها! من مىخواهم ذخيرۀ تو را تماشا كنم! از مصدر جلال الهى به ملائكه مأمورينِ ذخيره، امر شد كه درِ ذخيرۀ الهى را باز كرده، به او نشان بدهند.
وقتى كه درِ ذخيره باز شد، پيغمبر نظر كرد و ديد هر چه در اين جا هست از اجناس كهنه و پژمرده و پوسيده و پلاسيده است! مثلاً كفش كهنه، پيراهن پاره، کلاه پوسيده، پوستينِ پشم ريخته، جامۀ تاروپود از هم رفته، گوشت گنديده، نان زنگ زده، تهديگ سوخته و ميوۀ پلاسيده! خلاصه، جنس موجودى ذخيره، همه از اين پوسيده و ژوليده و از هم رفته است.
عرض كرد: خدايا! اين چه ذخيره اى است؟! خطاب رسيد اينها اجناسى است كه بندگان من در راه من دادهاند! و من آنها را براى آنها ذخيره كردهام!
بلى، عطاياى مردم، نوعاً از قبيل «روغن ريخته وقف حضرت عبّاس {علیه السلام} است»!
📚 وبسایت آيتالله العظمی شبیری زنجانی
#آیت_الله_شبیری_زنجانی
#احسان_انفاق
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹عالم واقعی و روح علمی🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
#شهید_مطهری
#علم_عالم
#عکس_نوشت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹روح خوارج در کالبد مقدس نماها🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
یکی از مظاهر جامعیت و انسان کامل بودن علی این است که در مقام اثبات و عمل، با فرقههای گوناگون و انحرافات مختلف روبرو شده است و با همه مبارزه کرده است. گاهی او را در صحنه مبارزه با پول پرستها و دنیاپرستان متجمّل میبینیم، گاهی هم در صحنه مبارزه با سیاست پیشههای ده رو و صد رو، گاهی با مقدس نماهای جاهل و منحرف. بحث خود را معطوف میداریم به دسته اخیر یعنی خوارج. اینها ولو اینکه منقرض شدهاند اما تاریخچهای آموزنده و عبرتانگیز دارند. افکارشان در میان سایر مسلمین ریشه دوانیده و در نتیجه در تمام طول این چهارده قرن با اینکه اشخاص و افرادشان و حتی نامشان از میان رفته است ولی روحشان در کالبد مقدس نماها همواره وجود داشته و دارد و مزاحمی سخت برای پیشرفت اسلام و مسلمین به شمار میرود.
📚 جاذبه و دافعه علی علیه السلام، ص ۱۰۱ - ۱۰۲
#شهید_مطهری
#خوارج
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹شک مقدمه یقین🔹
✍ متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
شک از آن جهت که مقدمه طلب و جستجوی علمی است و مقدمه حرکت به سوی یقین است مقدس است، نوعی احساس عطش است، البته کمال و مقدس است. باید توجه داشت که اهل یقین همواره وادی شک و تحیر را طی کرده اند. داستان ها از اهل یقین هست که در ابتدا دچار شک و تردید بوده اند، مثل داستان غزالی.
از مقدمه اسفار نوعی تحیر در ابتدای امر از صدر المتألهین ظاهر می شود. از همه بالاتر اینکه خداوند درباره سرسلسله اهل یقین می فرماید: ا لم یجدک یتیماً فاوی. و وجدک ضالًا فهدی. و وجدک عائلًا فاغنی.
مسلماً رسول اکرم مدتی از عمر خود را که در خلوت بسر می برد، به تأمل می گذراند و تأمل شأن یک شخص متجسس و متحیر و محقق و کاوشگر است و همان بود که دنبال خود هدایت را آورد.
📚 یادداشتهای استاد مطهری، ج ۶، ص ۷۷
#شهید_مطهری
#شک
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin