eitaa logo
خوشه چین
148 دنبال‌کننده
358 عکس
76 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹علم و تقوا🔹 📣 امام خمینی مسئلۀ تجسم اعمال و تجسم اخلاق و اینها یک مسئله‌ای است که در پیش اهل نظر و محققین مسلّم است. و در روایات ما هم هست کسی که غیبت می‌کند، در روایات هست که زبانش به اندازۀ بین مکه و مدینه ظاهراً هست، دراز می‌شود و مردم در روز حشر از روی این زبان عبور می‌کنند. این نتیجۀ غیبت است. یک کسی که زبانش از این ور شهر به آن ور شهر دراز می‌شود و اعراض مردم را ذکر می‌کند و آبروی مردم را می‌برد، این زبان در آن عالم تا آن اندازه‌ای که اینجا دراز بوده، آنجا هم درازی پیدا می‌کند و اهل محشر از رویش ـ به حسب این روایت ـ می‌گذرند. وقتی بنا شد ارزش انسان به این مسائل باشد، آن وقت هیچ یک از معنویات دیگر ارزش ندارد. شما اگر گمان بکنید در پیش این طایفه‌هایی که ارزش را به این معانی می‌دانند، ارزشی که پیش انبیا هست، اینها اصلاً ارزش بدانند؟ باور نکنید که بدانند. ممکن است بگویند. و لیکن باور ندارند. اگر باور داشتند، می‌رفتند دنبال آن ارزش. حالا که ندارند و نمی‌روند دنبال آن ارزش، معلوم می‌شود باور ندارند. ارزش در لسان انبیا و در لسان اولیای خدا و در رأس آنها، قرآن کریم و رسول اکرم ـ صلی‌اللّه‌‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم ـ ارزش به علم و تقواست. میزان، ارزش این دو خاصه است: علم و تقوا توأماً. علم تنها ارزش ندارد یا ضعیف است ارزشش. تقوای تنها یا ارزش ندارد یا ضعیف است ارزشش. 📚 بیانات در دیدار آموزشیاران نهضت سواد آموزی، کارکنان جمعیت هلال احمر سراسر کشور، 1361/10/5 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹پدر مهربان🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری روحانى اگر مى خواهد در نقش امامـت و پيشوايى نقش ايفا كند بايد دو روز و سـه روز و ده روز و يـك مـاه و يك سال هم از جامعه اش جلوتر باشد. بايـد دور هـم بنشـينيد بحـث كنيد، كه مسئله اى كه فردا براى مردم ما مطرح مى شود كدام است تـا مـا امروز جواب آن را آماده كنيم. مسئله دينى، اعتقادى، علمـى، اخلاقـى، اجتماعى، سياسى، تربيتى، اقتصادى و هرگونه مسئله ديگـر. روحانيـت عزيز! تو همچنان عزيزى. نگران نباش. مى كوشند تـا تـو را از آن مقـام رفيعى كه با تواضع و فروتنى، خدمت، ايمـان و عمـل صـالح به دسـت آورده اى فرو آورندت، ولى بدان! اگر در راه خدا باشى و با خدا باشـى و در خط خدمت صادقانه به خلق خدا بمانى، خدا اين منزلت را براى تـو تضمين كرده است؛ تو همچنـان الگـوى ايمـان و عمـل صـالح بمـان؛ تو همچنان نمونه تواضع و فروتنى و خدمت به مردم بمان، تو همچنان داراى سرمايه شناخت عالى و مؤثر از اسلام بمان و بشو، تـو همچنـان رابطه ات را با مردم نگهدار و تقويت كن؛ تو همچنان با نسل جوان حتـى جوان اغفال شده، همچون يك برادر يا پدرِ مهربانِ روشنگـر برخـورد كن، مطمئن باش فردا از آن تو و شعار تو و راه توست. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۳۰۳ - ۳۰۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تعلیم و تربیت🔹 📣 امام خمینی اگر چنانچه فقط دنبال یاد گرفتن باشید، حالا این یاد گرفتن همراه با یک تربیت صحیح و تزکیه نفس و درست راه رفتن نباشد، یک انباری از معلومات یا به قول سعدی، که تعبیر دیگری از همان تعبیر قرآن است: مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَوْریةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الحِمارِ یَحمِلُ أَسْفَاراً کسی که یاد می‌گیرد، لکن یاد گرفتنش همان یاد گرفتن است و به کار نمی‌بندد آن یاد گرفتن ها را، تربیت، تربیت انسانی نیست، در تعبیر قرآن کریم این است که مثِْل یک حیوانی، الاغی، می‌ماند که به پشتش کتاب بار باشد. این کتاب فرق نمی‌کند که پشت یک کسی باشد؛ یا خیر، در مغز و در فکرش باشد، بلکه آن که در مغز و فکرش کتاب هست، تعلیمات هست، لکن مُربّی به تربیت انسانی نیست، این ضرر دارد برای جامعه، چه در جانب ما باشد و چه در جانب شما باشد هیچ فرق نیست، چه علوم اسلامی و فلسفۀ اعلا باشد؛ و چه علوم طبیعی و امور مربوط به طبیعت باشد. اگر همراه با تعلیمْ تربیت نباشد، همراه با تعلّم تربیت نباشد، تربیت انسانی نباشد، یک حیوانی هست انسان که انباری از معلومات هم دارد. اما به حسب واقع حیوان پر معلومات است، نه انسان پر معلومات. 📚 بیانات در دیدار با دانشجویان اهواز، ۱۳۵۸/۴/۱۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اقرار به اشتباه🔹 📣 حجت الاسلام استاد محسن قرائتی در منزل آیت الله العظمی بروجردی در جلسه ای علما جمع شده بودند. یکی از علمای تهران هم مهمان جلسه بود، موضوعی علمی مطرح شد، علمای قم و آیت الله بروجردی یک نظر داشتند و این عالم تهرانی نظری خلاف آنها، جلسه تمام شد پس از چند روز مرجع بزرگوار متوجّه شد که حق با آن عالم تهرانی است، لذا در نامه ای به او نوشت: حق با شما بوده است و با کمال بزرگواری به اشتباه خود اقرار کرد. 📚 خاطرات حجت الاسلام قرائتى، ج ۲، ص ۱۰۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹منطق ماشین دودی‏🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری یکی از دوستان ما که مرد نکته‏ سنجی است، یک تعبیر بسیار لطیف داشت، اسمش را گذاشته بود منطق ماشین دودی. می‏ گفتیم منطق ماشین‏ دودی چیست؟ می‏ گفت من یک درسی را از قدیم آموخته‏ ام و جامعه را روی منطق ماشین دودی می‏ شناسم. وقتی بچه بودم منزلمان در حضرت عبدالعظیم بود و آن زمان قطار راه‏ آهن به صورت امروز نبود و فقط همین قطار تهران - شاه‏ عبدالعظیم بود. من می‏ دیدم که قطار وقتی در ایستگاه ایستاده بچه‏ ها دورش جمع می‏ شوند و آن را تماشا می‏ کنند و به زبان حال می‏ گویند ببین چه موجود عجیبی است! معلوم بود که یک احترام و عظمتی برای آن قائل هستند. تا قطار ایستاده بود با یک نظر تعظیم و تکریم و احترام و اعجاب به آن نگاه می‏ کردند. کم‏ کم ساعت حرکت قطار می‏ رسید و قطار راه می‏ افتاد. همین‏ که راه می‏ افتاد بچه‏ ها می‏ دویدند، سنگ بر می‏ داشتند و قطار را مورد حمله قرار می‏ دادند. من تعجب می‏ کردم که اگر به این قطار باید سنگ زد چرا وقتی که ایستاده یک ریگ کوچک هم به آن نمی‏ زنند، و اگر باید برایش اعجاب قائل بود اعجابِ بیشتر در وقتی است که حرکت می‏ کند. این معمّا برایم بود تا وقتی که بزرگ شدم و وارد اجتماع شدم. دیدم این قانون کلی زندگی ما ایرانیان است که هر کسی و هر چیزی تا وقتی که ساکن است مورد احترام است. تا ساکت است مورد تعظیم و تبجیل است، اما همین‏ که به راه افتاد و یک قدم برداشت نه تنها کسی کمکش نمی‏ کند بلکه سنگ است که به طرف او پرتاب می‏ شود. این نشانه یک جامعه مرده است، ولی یک جامعه زنده فقط برای کسانی احترام قائل است که متکلّم هستند نه ساکت، متحرّکند نه ساکن، باخبرترند نه بی‏ خبرتر. 📚 احیای اندیشه دینی، ص 110 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عدول از فتوا🔹 📣 امام خمینی آنچه مهم است این است که ما می‌خواهیم مطابق شرع اسلام مسائل را پیاده کنیم. پس اگر قبلاً اشتباه کرده باشیم باید صریحاً بگوییم اشتباه نموده‌ایم. و عدول در بین فقها از فتوایی به فتوای دیگر درست همین معنا را دارد. وقتی فقیهی از فتوای خود بر می‌گردد یعنی من در این مسئله اشتباه نموده‌ام و به اشتباهم اقرار می‌کنم. فقهای شورای نگهبان و اعضای شورایعالی قضائی هم باید این طور باشند که اگر در مسئله‌ای اشتباه کردند صریحاً بگویند اشتباه کردیم و حرف خود را پس بگیرند، ما که معصوم نیستیم. پیش از انقلاب من خیال ‌می‌کردم وقتی انقلاب پیروز شد افراد صالحی هستند که کارها را طبق اسلام عمل کنند، لذا بارها گفتم روحانیون ‌می‌روند کارهای خودشان را انجام ‌می‌دهند. بعد دیدم خیر، اکثر آنها افراد ناصالحی بودند و دیدم حرفی که زده‌ام درست نبوده است، آمدم صریحاً اعلام کردم من اشتباه کرده‌ام. این برای این است که ما می‌خواهیم اسلام را پیاده کنیم. پس در این رابطه ممکن است من دیروز حرفی را زده باشم و امروز حرف دیگری را و فردا حرف دیگری را، این معنا ندارد که من بگویم چون دیروز حرفی زده‌ام باید روی همان حرف باقی بمانم. 📚 بیانات در دیدار فقها و حقوق دانان شورای نگهبان قانون اساسی، 1362/9/20 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تقوا🔹 📣 امام خمینی در اسلام تقوا مطرح است. آنکه تقوا دارد، هر که تقوایش زیادتر است، پیش خدا کرامتش زیادتر است. آن کارمندی که در کارمندی‌اش تقوا دارد، آن نخست‌ وزیری که در نخست‌ وزیری‌اش تقوا دارد، تقوای سیاسی دارد، آن وزرایی که تقوا دارند، در کارهایی که می‌کنند متقی هستند، با خدا هستند، آن رئیس جمهوری که تقوا دارد، الهی است، اینها کریمند. و اگر خدای نخواسته تقوا در کار نباشد، همه از نظر خدا منفی‌اند. آن روزی که بر ملتْ تقوا پیدا بشود ملت برومند است، کریم است، پیش خدا «اکرم» است؛ إنّ أکرَمَکمْ عِنْدَاللّه‌ِ أتقی کمْ استثنا ندارد. پیغمبر اکرم برای اینکه اَتْقای ناس بود، اکرم ناس بود. امیرالمؤمنین برای اینکه بعد از رسول‌اللّه‌، اَتْقَی‌الناس بود، اکرم ناس بود. نَسَب و سَبَب، این حرف ها توی کار نیست؛ تقوا در کار است. تقوا داشته باشید تا بر همۀ مشکلات غلبه بکنید. با خدا باشید و از هیچ چیز باک نداشته باشید. اتکال به خدا بکنید و... از هیچ چیز نترسید. 📚 جمعی از پاسداران انقلاب اسلامی، 1357/12/14 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آقا، آقا🔹 📣 آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی مرحوم حاج آقا مرتضی حائری می‌گفت: پدرم با اینكه آقای نائینی را اعلم نمی‌دانست، به من گفته بود كه از آقای نایینی تقلید كنم، چون آقای نایینی را درجۀ اول می‌دانست و تقلید از درجۀ اول را مجاز می‌دانست. در آن موقع حاج شیخ خود صاحب رساله بود و خودش كمتر از آقای نایینی نبود، بلكه از نظر فكری بر وی مقدم بود، البته حافظه و حضور فقهی و اصولی آقای نائینی بیشتر بود، ولی ایشان خوشش نمی‌آمد بچه‌هایش آقا آقا كنند. 📚 جرعه ای از دریا ج ۲، ص ۶۷۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹یک پول هم نمی ارزد🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی اتفاقاً يك شب صحبت از مرجعيـت پـيش آمـد. عـرض كـردم مرجع، پيشواى دين است و در هر يـك از درجـات مرجعيـت كـه باشد، بايد از ميان كسانى انتخاب شود كه مسلمان ها هر قدر بـه او و زندگى خصوصى و عمومى او نزديكتر مى شوند، پايبندى قلبيشان به دين بيشتر شود. مرجعى كه هر قدر از او دورتر باشيم، ارادتمـان بـه او بيشتر است و هر قدر به او نزديكتر شويم ارادتمان نسـبت بـه او كمتر شود، يك پول براى من نمى ارزد! 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۲۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ذهن مسخ شده🔹 📣 دکتر علی شریعتی یک وقت در مشهد کنگره تعلیمات دینی درست شده بود و معلّم‌های تعلیمات دینی از همه شهرستان‌ها به آنجا آمده بودند و به من گفتند بیا سخنرانی کن. گفتم من اول موضوعش را می‌گویم اگر پسندیدید سخنرانی خواهم کرد. گفتند آن موضوع چیست؟ گفتم بحث درباره پیشنهادی است به وزارت فرهنگ که عملی شدنش خیلی ساده است و متخصص نمی‌خواهد و بودجه هم لازم ندارد و در ضمن بزرگترین خدمت به اسلام هم هست و آن اینکه برنامه تعلیمات دینی از مدارس ایران حذف شود و به جایش ورزش بگذارند. برای اینکه اگر هیچ چیز نباشد، به خانم و آقایی که فارغ‌التحصیل شده است می‌شود گفت که مذهب این است. بینش این است. آگاهی این است، و او هم آن را به صورت مسائل تازه می‌فهمد. اما حالا وقتی که مسئله مذهب مطرح می‌شود.؟ من یک وقت درباره فلسفه جامعه‌شناسی امامت بحث می‌کردم هم در کلژ دو فرانس و هم تحت عنوان فلسفه شیعی در کلیسای ژزوئیت‌ها در پاریس. در کلیسا وقتی بحثم تمام شد، مردمی که آنجا حاضر بودند از من خواستند که یک جلسه دیگر ادامه دهم و همین طور تا صبح جلسه ادامه پیدا کرد. در یک محیط دانشگاهی مثل کلژ دو فرانس هم که بحث امامت را مطرح کردم، همه مارکسیست‌ ها، و سوسیالیست‌ ها، اگزیستانسیالیست‌ ها، کاتولیک‌ ها، با دین‌ها و بی‌دین‌ها، آن را به عنوان یک فلسفه جامعه‌ شناسی سیاسی می‌فهمیدند و می‌توانستند درک کنند. اما در جامعه مذهبی ایران که صحبت می‌کنم درست برعکس است. و اگر در دانشگاه تهران است بهتر می‌توانم روی مذهب تکیّه کنم تا دانشگاه مشهد، و اگر در دانشکده فنّی است بهتر می‌توانم روی مسائل مذهبی تکیه کنم و بهتر می‌توانند بفهمند تا دانشکده ادبیات و دانشکده معقول و منقول. وقتی من در کلژ دو فرانس، در دانشگاه سوربن گفتم یک مردی قهرمان انقلاب کربلاست، اینطور وفادار است، این‌طور کار کرده است، این‌طور نقشش را بازی کرده است، این‌طور زندگی کرده است و این‌طور مردانه مرده است، برای من دست زدند. برای اینکه در ذهن آن‌ها مسخ شده‌اش نیست، ولی در ذهن این‌ها مسخ‌ شده‌اش هست. 📚 بازگشت به خویشتن ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹داستان مسجد مهمان کش‏🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری مثلی است که در مثنوی‏ آورده، می‏ گوید در یکی از شهرها مسجدی بود که به «مسجد مهمان کش» معروف شده بود. می‏ دانید قدیم ها مهمانخانه و مانند آن نبوده و اگر کسی وارد محلی می‏ شد و دوست و آشنایی نمی‏ داشت مسجد را مسکن می‏ گزید. مسجدی بود که معروف شده بود که هر کس می‏ آید اینجا شب می‏ خوابد، صبح که می‏ روند، جنازه‏ اش را بیرون می‏ آورند و کسی هم نمی‏ دانست علت قضیه چیست. یک آدم غریبی آمد، رفت در آن مسجد بخوابد، مردم گفتند آنجا نرو، این مسجد نمی‏ دانیم چگونه است که هر کس می‏ آید شب در اینجا می‏ خوابد صبح جنازه‏ اش را بیرون می‏ آورند، زنده نمی‏ ماند. گفت: من دیگر از زندگی بیزارم و از مرگ هم نمی‏ ترسم، من می‏ روم. هر کار کردند گوش نکرد و رفت در آنجا خوابید. ضمنا آدم شجاع و دلیری بود. آن نیمه‏ های شب که شد صداهای هولناکی از اطراف این مسجد بلند شد: آی تو کی هستی که آمده‏ ای اینجا؟ الان خفه‏ ات می‏ کنیم، الان ریز ریزت می‏ کنیم؛ یک صداهای مهیبی در آن تاریکی که زهره شیر می‏ ترکید. تا این صداها را شنید، این هم از جا بلند شد و گفت: تو کی هستی؟ صدایش را بلندتر کرد: هر که هستی بیا جلو، من از مرگ نمی‏ ترسم، من دیگر از این زندگی بیزارم، بیا هر کاری می‏ خواهی بکنی بکن. شروع کرد فریادِ بلندتر کشیدن. یک مقدار که جلو رفت و فریاد کشید صدای مهیبی از داخل مسجد بلند شد، ناگهان دیوارها فرو ریخت و طلسم هایی که در آنجا بود شکست و گنج هایی که در آنجا مدفون بود پیش پای آن آدم فرو ریخت. فردا صبح از آنجا با یک سلسله گنج ها بیرون آمد. سید جمال می‏ گوید غرب آن مسجد مهمان‏ کش است. آدم های ضعیف که به اینجا بیایند خود را می‏ بازند و می‏ میرند. باید فریاد کشید و این طلسم دروغین را شکست، که خودش همین کار را کرد و مصداق آن آدم دلیر بود. در آن زمانی که مبارزه با انگلستان در دِماغ احدی نمی‏ توانست خطور کند فریاد مبارزه با سیاست استعماری انگلستان را بلند کرد و برای اولین بار این حالت خودباختگی را از مردم گرفت و روی خودِ اسلامی مردم تکیه کرد. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۳۷۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin