eitaa logo
خوشه چین
148 دنبال‌کننده
358 عکس
76 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از الو سلام حاج آقا
📞 الو سلام حاج آقا ~ ۲۸ 🔹سلام بفرمایید. ◽️اگر مسلمانی یا موسسه ای رو به چیزی متهم کنن، ما چه وظیفه ای در قبال آن داریم؟ آیا باید بگوییم نمی دانیم؟ چه می دانیم؟ خدا عالم هست؟ شاید باشد، شاید نباشد؟ یا با نقل آن به دیگران بگوییم چنین چیزی می گویند؟ و یا کلا سکوت کنیم؟ ◽️باید بگوییم دروغ اَس. ◽️اما ما که نمی دانیم دروغه یا دروغ نیس؟ وقتی از صدق و کذب خبری اطلاع نداریم، چگونه بگوییم دروغه، شاید راس باشه؟ ◽️اولا نفی و اثبات حرف دیگران نیاز به بینه شرعی داره. دوما تا بینه شرعی اقامه نشه، رد، تایید و سکوت در برابر آن جایز نیس. سوما در غیاب بینه شرعی، وظیفه ما اتهام زدایی و تکذیب اونه، باید بگوییم دروغه. ◽️اما عامه مردم، حتی نخبگان موثر اجتماعی منتظر بینه شرعی نمی مونن! ◽️به همین دلیل اخلاق عمومی آسیب دیده، پایه های اعتماد جمعی سلب و نابود می شَن. وقتی پذیرش حرف و حدیث دیگران بدون بینه شرعی به فرهنگ و عادت همگانی تبدیل بشه، چون آتشی ایمان عمومی رو سوزانده، رشته های پیوند عاطفی جامعه رو سست، متزلزل و پاره می کنه. ◽️اگر مدعی بدون بینه شرعی به ادعای خود ایمان راستین داشته باشه چطور؟ ◽️فقط با وسوسه شیطانی چنین چیزی ممکنه. ◾️ممنون حاج آقا، کاش به اسلام بر گردیم. 🔶 به ما بپیوندید: ✳️ http://eitaa.com/Hellohajagha
🔹پرسش🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری اگر انسان بخواهد از همه چیز بپرسد به جایی نمی‌رسد. باید سؤالات انسان متوجه مسائل لازم و ضروری و مفید باشد، یا از حیث علم یا از حیث عمل. افراط و تفریط در پرسش ها این مطلب که دانسته شد معلوم می‌شود که مردم از نظر سؤال و پرسش گاهی در حد افراط و گاهی در حد تفریط‌اند. گاهی اشخاصی پیدا می‌شوند که کارشان سؤال کردن است، خصوصآ در اطراف مسائل و موضوعات دینی. به خیال خود می‌خواهند از کمّ و کیف و خصوصیات همه چیز سر در آورند، غافل از اینکه بشر هرگز چنین ادعایی نسبت به همین محسوسات و مشهودات طبیعت نمی‌تواند داشته باشد تا چه رسد نسبت به دین که از افقی مافوق طبیعت سرچشمه گرفته است. و بعضی در حال تفریط‌اند: یک حالت رخوت و سستی در آنها هست، روح تحقیق و تجسس از آنها گرفته شده، حتی از لازمترین سؤالات هم پرهیز دارند و خودداری می‌کنند. در بعضی از مردم حالت استنکاف و استکبار از سؤال هست؛ چون پرسیدن و استفهام علامت اقرار به بی‌اطلاعی است، این را یک نوع ذلت و خواری تلقی می‌کنند و یک عمر در تاریکی جهل باقی می‌مانند، در صورتی که انسان وقتی که چیزی را نمی‌داند و دانستن آن چیز برایش لازم است باید از کسی که می‌داند بپرسد، خواه آن کس از خود او کوچکتر باشد یا بزرگتر، کم‌شأن‌تر باشد یا عالی‌شأن‌تر. 📚 بیست گفتار، ص ۱۹۰ - ۱۹۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹واکنش امام🔹 📣 امام خمینی ما آن قدری که گرفتار به نفس خودمان هستیم کافی است، دیگر مسائلی نفرمایید که انباشته بشود در نفوس ما و ما را به عقب برگرداند. ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹جمود و جهالت🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری از جمله خاصیت های بشر، افراط و تفریط است. انسان اگر در حد اعتدال بایستد کوشش می‌کند زمان را با نیروی علم و ابتکار و سعی و عمل جلو ببرد، کوشش می‌کند خود را با مظاهر ترقی و پیشرفت زمان تطبیق دهد، و هم کوشش می‌کند جلو انحرافات زمان را بگیرد و از همرنگ شدن با آنها خود را برکنار دارد. اما متاسفانه همیشه این‏طور نیست. دو بیماری خطرناک همواره آدمی را در این زمینه تهدید می‌کند: بیماری جمود و بیماری جهالت. نتیجه بیماری اول، توقف و سکون و بازماندن از پیشروی و توسعه است، و نتیجه بیماری دوم، سقوط و انحراف است. جامد، از هرچه نو است متنفر است و جز با کهنه خو نمی‌گیرد، جاهل، هر پدیده نوظهوری را به نام مقتضیات زمان، به نام تجدد و ترقی، موجّه می‌شمارد. جامد، هر تازه‏‌ای را فساد و انحراف می‌خواند و جاهل، همه را یکجا به حساب تمدن و توسعه علم و دانش می‌گذارد. جامد، میان هسته و پوسته، وسیله و هدف، فرق نمی‌گذارد. از نظر او «دین»، مامور حفظ آثار باستانی است. از نظر او، قرآن نازل شده است برای اینکه جریان زمان را متوقف کند و اوضاع جهان را به همان حالی که هست میخکوب نماید. جاهل برعکس، چشم دوخته ببیند در دنیای مغرب چه مد تازه و چه عادت نوی پیدا شده است که فوراً تقلید کند و نام تجدّد و جبر زمان روی آن بگذارد. جامد و جاهل، متفقاً فرض می‌کنند که هر وضعی که در قدیم بوده است جزء مسائل و شعائر دینی است، با این تفاوت که جامد نتیجه می‌گیرد این شعائر را باید نگهداری‏ کرد و جاهل نتیجه می‌گیرد اساساً دین ملازم است با کهنه پرستی و علاقه به سکون و ثبات. 📚 مجموعه ‏آثار استاد شهید مطهری، ج‏ ۱۹، ص ۱۱۰ - ۱۱۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اختلاف افکنی، سیاست استعمار🔹 📣 امام خمینی دولت‌های استعمار طلب، دولت‌هایی که می‌خواهند ذخایر مسلمین را ببرند، با وسیله‌های مختلف، با نیرنگ‌های متعدد، دول اسلامی را، سران دول اسلامی را، اغفال می‌کنند. گاهی به اسم شیعه و سنی اختلاف ایجاد می‌کنند. حتی در شرق، آنهایی هم که جزء مسلمین نیستند، آنها هم، گول خورده‌اند. گفته می‌شود که در هندوستان در مثل عید «اضحی» مقدار زیادی از گاوهای مقدس پیش گاوپرستان می‌آورند و به مسلمین به قیمت ارزان می‌فروشند و آنها را وادار می‌‌کنند که گاوهای مقدس پیش آن طوایف را، ذبح کنند و بعد به آنها می‌گویند که اینها گاوهای مقدس شما را ذبح کردند؛ یک هیجانی در بین هندو و مسلم، در بین طوایف هندی‌ها، بپا می‌شود و یک غوغا و توجه بلند می‌‌شود؛ و از این غوغا آنها استفاده می‌کنند، شرق را می‌بلعند. در دول اسلامی، بین طوایف مسلمین به اسم اسلام و به اسم مذهب، چیزهایی پخش می‌کنند؛ تبلیغاتی می‌کنند که طوایف مسلمین به جان هم بیفتند و با هم اختلاف شیعه و سنی پیدا بکنند و آنها به ذخایری که مسلمین دارند دسترسی پیدا بکنند و نتوانند مسلمین کاری انجام بدهند. 📚 بیانات در دیدار با روحانیون، طلاب، بازاریان و اهالی قم، ۱۳۴۳/۶/۱۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
هدایت شده از الو سلام حاج آقا
📞 الو سلام حاج آقا ~ ۲۹ 🔹سلام بفرمایید. ◽️بچه ام جدیدا سوال های جورواجور می پرسه، هر چی می بینه، می شنوه تا دل و روده شو بیرون نریزه، ول کُنش نیس، دیگه نمی دونم چکارش کنم؟ مثل خروس بی محل شده. ◽️این که نشانه خوبیه! ◽️چطور؟ دائما جیک جیک می کنه. انگار که کله گنجشک خورده. ◽️یعنی اینکه اولا قوای مغزی و شعوریش رشد کرده و نسبت به مجهولات دور و برش عکس العمل نشون می ده. دوما سوال کردن نشانه سلامت قوای عقلانیه و جای شکرگذاری داره. سوما با طرح سوال در واقع دستگاه ادراکی احتیاج جدیدی رو اعلام می کنه که باید به اندازه فهم بچه به اون پاسخ داده بشه، والا رشد قوای عقلی به کمال نمی رسه. ◽️یعنی این یک حالت طبیعی و نشانه رشد عقلیه؟ ◽️بله، همین طور که بچه هنگام گرسنگی جسمی احتیاج خودشو با داد زدن و گریه کردن اعلام می کنه، در وقتِ گرسنگی عقلی هم احتیاج خودشو با کنجکاوی و سوال کردن بیان می کنه. البته این اختصاص به کودکان نداره و از ویژگی های انسانه که با رشد قوای عقلی در هر دوره زندگی با پرسش هایی مواجه می شه. ◽️برای سوال محدوده و خط قرمزی وجود داره؟ ◽️سوال هیچ گونه حد، مرز و خط قرمزی نداره، اما جواب باید متناسب با درک و فهم مخاطب باشه. ◾️ممنون حاج آقا، لطف کردید. 🔶 به ما بپیوندید: ✳️ http://eitaa.com/Hellohajagha
🔹مستخدم سپاه🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی در اطلاعاتی که به من داده شد، خواندم که در بین همین شهدای همدانِ شما، یک سردار سپاهی - که دارای شأن و موقعیتی هم بوده است - وجود داشته که وقتی مادرش از او می‌پرسد تو در سپاه چه کاره‌ای، جواب می‌دهد: من در سپاه جاروکشی می‌کنم. مادرش خیال می‌کرده واقعاً این جوان در سپاه یک مستخدم معمولی است. حتی وقتی برای این جوان به خواستگاری هم می‌روند و خانواده‌ی دختر سؤال می‌کنند پسر شما چه‌کاره است، مادرش می‌گوید در سپاه مستخدم است! بعد در اجتماعی که مراسمی بوده، یک نفر داشته سخنرانی می‌کرده، این مادر می‌بیند آن شخص خیلی شبیه پسرش است. می‌پرسد این شخص کیست. می‌گویند این فلانی است؛ یکی از سرداران سپاه. آن مادر، آن وقت پسرش را می‌شناسد! 📚 بیانات در دیدار جمعی از خانواده‌‌های شهدای استان همدان، ۱۳۸۳/۴/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹علامت حیات🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری مثل مؤمنین در همدلی، در دوست داشتن یکدیگر، در عاطفه داشتن نسبت به یکدیگر، در همدردی نسبت به یکدیگر، در علاقه ‏مند بودن به سرنوشت یکدیگر، مَثَل پیکر زنده است که اگر عضوی از آن به درد آید سایر اعضا با این عضو همدردی می ‏کنند. اولش تب است. یک کانون چرک که در یک نقطه از بدن پیدا می ‏شود، فوراً یک حرارت غیر عادی در تمام بدن ایجاد می ‏گردد. مثلًا یک ضایعه در گوشه ‏ای از کبد یا روده پیدا شده که طبیب تشخیص نمی ‏دهد، بسا هست که اگر عکس برداری هم بکنند تشخیص داده نمی ‏شود که چیست، اما این قدر معلوم می ‏شود که تمام بدن از نوک سر گرفته تا ناخن پا غرق در تب می ‏شود، درجه حرارتش بالا می ‏رود، گلبول های خون به فعالیت می ‏افتند، تمام بدن به فعالیت می ‏افتد که چرا در فلان جای بدن فلان ضایعه پیدا شده. این، علامت حیات است. آیا ما مسلمین امروز همین‏ جور هستیم؟ آیا اگر ضایعه ‏ای، گرفتاری ‏ای در نقطه ‏ای از نقاط اسلامی رخ بدهد، ما این‏جور هستیم؟ 📚 احیای تفکر اسلامی، ص ۲۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
هدایت شده از الو سلام حاج آقا
📞 الو سلام حاج آقا ~ ۳۰ 🔹سلام بفرمایید. ◽️می گم اوضاع عجیبی شده، دلباختگان سیاسی چپ و راست انگار مسابقه سیاه نمایی علیه انقلاب گذاشته اند، به بهانه تخریب رقیب، دستاوردهای انقلاب رو به مسلخ برده و یا با تیر شبهه مجروحش می کنن. ◽️وقتی عقل و تقوای سیاسی نباشه، همین می شه. ◽️طوری به بهانه نفی همدیگر، کارنامه انقلاب رو به چالش می کشن که گویی انقلاب موجب بدبختی و عقبگرد ما شده اَس. به راستی ما به کجا می رویم؟ ◽️این تنزل اولا حاصل عدم خودسازی قبل از رسیدن به شهرت و مقامه. دوما نتیجه فقدان آگاهی نسبت به شرایط و اقتضائات زمانه. سوما ثمره نداشتن معرفت دینی نسبت به ارزش و اهمیت تاریخی انقلابه. ◽️اینها چگونه سیاستمداری هستن که نمی دانند در حال کاستن از سرمایه اجتماعی نظامن؟ ◽️می دانند اما در سرپنجه نفس اسیرند و راه به جایی نمی برن. والا اگر تنها به رسانه‌های مجازی ضدانقلاب با دامنه گسترده آنها رجوع کنن، خواهند دید که بخش متنابهی از محتوای آنها، فیلم سخنرانی ها و روایت پیام های خود ایشان اَس که از باب مدرک و سند ادعای دشمنان انقلاب به نمایش گذارده شده اَس. ◽️راه چاره چیست؟ چه باید کرد؟ ◽️نفرت عمومی از این نوع سیاستمداران بی تقوا از جمله راه های بازدارنده اَس. ◾️ممنون حاج آقا، اندوه انقلاب کُشت ما را. 🔶 به ما بپیوندید: ✳️ http://eitaa.com/Hellohajagha
🔹عقده و شایعه🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری یک عده مردم، به اصطلاح روان‏شناسی امروز «عقده‏ دار» هستند، هر جا فردی را می‏ بینند که در میان مردم یک وجهه و حیثیتی دارد، برای اینکه به این اشخاص حسادت می‏ برند، همت و عرضه هم ندارند که خودشان را جلو بیندازند، فوراً به این فکر می‏ افتند که یک شایعه‏ ای درباره او درست کنند. می‏ گویند ما که نمی‏ توانیم به او برسیم پس او را پایین بیاوریم، چگونه؟ با یک عملی در منتهای نامردی و آن اینکه یک شایعه‏ ای علیه او بسازیم و یک تهمتی به او بزنیم. آنقدر این گناه بزرگ است که خدا می‏ داند. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۴، ص ۵۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بگوییم امام و اقتدا نکنیم؟🔹 📣 امام خمینی حضرت امیر می‌فرماید ـ به حَسَب نقل ـ که شاید در سرحدات یک کسی گرسنه باشد؛ به خودش رنج می‌دهد که مبادا یکی کسی از او گرسنه‌تر باشد. آن امیر ماست، او آقای ماست، امام ماست. ما هی بگوییم امام و اقتدا نکنیم به او؟ در کارها هیچ اقتدا نباشد؟ «امام» معنایش این است؟ «شیعه» معنایش این است که مشایعت کند؛ همان طوری که تابوت را که می‌برند، اگر همه از این طرف دنبال تابوت رفتند، تشییع کردند او را، اگر تابوت را از این طرف می‌برند یکی از این طرف برود، این را تشییع نکردند؛ شیعه باید این طوری باشد؛ مشایعت کند علی را. البته قدرت نداریم ما مثل او. هیچ کس قدرت ندارد؛ اما به زهد، به تقوا، به رسیدگی به مظلوم ها، به رسیدگی به فقرا، مشایعت کنیم از او. نمی‌توانیم مثل او زندگی بکنیم، نمی‌توانیم که مشی او را داشته باشیم، قادر بر این نیستیم؛ او یک موجودی بوده معجزه‌ای؛ جمع مابین تضاد، جمع بین همۀ ضدها را کرده بود. یک آدم در قدرت آن طور که ـ به حَسَب نقل ـ از این طرف می‌زد دو تا می‌کرد، از این طرف در جنگ می‌زد می‌کشت تمام کسانی که بر ضد اسلام بودند؛ از آن طرفْ یک آدم زاهد، یک آدم عابد؛ تا صبح بنشیند نماز بخواند آدم زاهد و عابد اهل جنگ نیست. آدم جنگجو هم بیشترش اهل زهد و تقوا و امثال ذلک نیست. جمع می‌کرده او بین همه. ماها نمی‌توانیم اما می‌توانیم که اقتدا کنیم به او تا حدودی؛ می‌توانیم رسیدگی کنیم به فقرای مملکتمان، به ضعفایمان. 📚 بیانات در دیدار با هیأت قائمیۀ تهران، 1358/3/8 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin