eitaa logo
خوشه چین
148 دنبال‌کننده
358 عکس
76 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
موذن زاده.mp3
2.62M
🔹عم اوغلی🔹 📣 استاد فقید سلیم موذن زاده ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹فلسفه عاشورا🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری باید بگوییم عاشورا روز تجدید حیات ماست. در این روز می‏ خواهیم در کوثر حسینی شستشو کنیم، تجدید حیات کنیم، روح خودمان را شستشو بدهیم، خودمان را زنده کنیم، از نو مبادی و مبانی اسلام را بیاموزیم، روح اسلام را از نو به خودمان تزریق کنیم. ما نمی‏ خواهیم حس امر به معروف و نهی از منکر، احساس شهادت، احساس جهاد، احساس فداکاری در راه حق، در ما فراموش بشود؛ نمی‏ خواهیم روح فداکاری در راه حق در ما بمیرد. این فلسفه عاشوراست، نه گناه کردن و بعد به نام حسین بن علی بخشیده شدن! گناه کنیم، بعد در مجلسی شرکت کنیم و بگوییم خوب دیگر گناهانمان بخشیده شد. گناه آن وقت بخشیده می‏ شود که روح ما پیوندی با روح حسین بن علی بخورد؛ اگر پیوند بخورد، گناهان ما قطعاً بخشیده می‏ شود ولی علامت بخشیده شدنش این است که دو مرتبه دیگر دنبال آن گناه نمی‏ رویم. اما اینکه از مجلس حسین بن علی بیرون برویم و دو مرتبه دنبال آن گناهان برویم، نشانه این است که روح ما با روح حسین بن‏ علی پیوند نخورده است. 📚 حماسه حسینی، ج ۱، ص ۱۷۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ما و حسین🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری شعارهای ما در مجالس، در تکیه‏ ها و در دسته‏ ها باید مُحیی باشد نه مخدّر، باید زنده کننده باشد نه بی حس کننده. اگر بی‏ حس کننده باشد، نه تنها اجر و پاداشی نخواهیم داشت بلکه ما را از حسین علیه السلام دور می‏ کند. این اشک برای حسین ریختن خیلی اجر دارد اما به شرط اینکه حسین آن چنان که هست در دل ما وارد بشود. 《انَّ لِلْحُسَینِ مَحَبَّةً مَکنونَةً فی قُلوبِ الْمُؤْمِنینَ》 اگر در دلی ایمان باشد نمی‏ تواند حسین را دوست نداشته باشد، چون حسین مجسمه‏ ای است از ایمان. شعارهایی که اصحاب اباعبداللَّه می‏ دادند، شعارهای عجیبی است. حادثه کربلا طوری وقوع پیدا کرده که انسان فکر می‏ کند اصلًا این صحنه را عمداً آنچنان ساخته‏ اند که همیشه فراموش نشدنی باشد. 📚 حماسه حسینی، ج ۱، ص ۱۷۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹منطق یا احساسات🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری انسان باید از منطق پیروی کند نه از احساسات. انسان در کاری که از روی منطق صورت می‌گیرد حساب و پیش‌بینی‌های لازم را کرده، نورافکن عقل و اندیشه خود را به اطراف انداخته و جوانب و اطراف کار را تحت‌نظر گرفته است. ولی در کاری که از روی احساسات صورت می‌گیرد نقشه و حساب و دوراندیشی در کار نیست، صرفآ روح بشر از راهی داغ شده و هیجانی پدیده آمده و انسان برای آنکه هیجان روحی خود را تسکین دهد به عملی مبادرت می‌کند و به واسطه غبار و تیرگی که از تهیج احساسات پیدا می‌شود مجال دوراندیشی و توجه به عواقب و نتایج کار از انسان سلب می‌شود. بر همه افراد بشر کم و بیش، هم منطق حکومت می‌کند و هم احساسات. یک جمله که انسان در حضور جمعی ادا می‌کند یا یک عملی که در اجتماع انجام می‌دهد، از یک طرف وابسته به یک سلسله احساسات و عواطف و هیجانات درونی است و از طرف دیگر چون کم و بیش در اطرافش دقت و فکر شده وابسته به منطق و تعقل است. ولی برخی مردم بیشتر اهل منطق‌اند و بعضی مردم بیشتر اهل احساسات. جامعه‌شناسان می‌گویند این اختلاف در میان ملل نیز دیده می‌شود؛ بعضی از ملل به منطق نزدیکترند و بعضی به احساسات. این دستور جامع رسول اکرم می‌گوید: همیشه در کارها منطق را دخالت بده و جلو طغیان و حکومت احساسات را بگیر؛ مرد منطق باش نه احساسات. هر اندازه که یک فرد یا یک ملت در راه کمال و ترقی پیش می‌رود، به تدریج از احساسات به منطق می‌گراید. نزدیک شدن به حکومت منطق و خارج شدن از تحت سیطره و حکومت احساسات، دلیل بر پختگی و تکامل روح است. انسان در طفولیت و کودکی یک پارچه احساسات بی‌منطق است و به همین جهت از اداره کردن خود و از حفظ مصالح خود عاجز است، و به همین جهت است که طفلی را زود می‌شود در جریانی وارد کرد و احساساتش را استخدام کرد و به نفع خود در مجرایی به کار انداخت. اما هر اندازه که از سنین عمر می‌گذرد و تجربه زیادتر می‌شود، منطق در وجود انسان قوّت می‌گیرد. البته تنها مرور زمان و گذشتن عمر کافی نیست که انسان را مرد منطق و تعقل کند؛ این فضیلت اخلاقی نیز مانند همه فضایل دیگر اخلاقی تمرین و ممارست و مجاهدت لازم دارد؛ اولا اندوخته علمی و سرمایه فکری لازم است، ثانیآ انسان باید مدتی با زحمت خود را وادار کند که در پیشامدها و تصمیم ها زیاد فکر کند و تا عواقب و نتایج کاری را کاملا نسنجد به هیجانات درونی خود ترتیب اثر ندهد. 📚 بیست گفتار، ص ۲۰۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بهانه‌های اختلاف🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی عزیزان من! برادران! خواهران! در سرتاسر کشور، امروز ما احتیاج داریم به اتحاد و یکپارچگی. بهانه‌های اختلاف زیاد است. گاهی در یک قضیه‌ای سلیقه‌ی یک نفر، دو نفر با هم یکسان نیست؛ این نباید بهانه‌ی اختلاف بشود. گاهی در کسی یک گرایشی هست، در دیگری نیست؛ این نباید مایه‌ی اختلاف بشود. آراء، نظرات، همه محترمند. اختلاف در درون، منازعه‌ی در درون، موجب فشل می شود. قرآن به ما تعلیم می دهد: 《و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم》 اگر منازعه کنیم، سر مسائل گوناگون - مسائل سیاسی، مسائل اقتصادی، مسائل شخصیتی - دست ‌به ‌یقه شویم، دشمن ما جری می شود. یک مقدار از جرأتی که دشمن در سال های گذشته پیدا کرد، به خاطر اختلافات بود. امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) به ما درس می دهد؛ می فرماید: «لیس من طلب الحقّ فاخطأه کمن طلب الباطل فأصابه». مخالفین دو جورند. یک مخالفی است که دنبال حق است، او هم دنبال جمهوری اسلامی است، او هم دنبال انقلاب است، او هم دنبال دین و خداست، منتها راه را اشتباه کرده؛ با این نباید دشمنی کرد؛ این فرق دارد با کسی که در جهت غیر نظام اسلامی، با هدف معاندانه‌ی علیه نظام اسلامی حرکت می کند. دل ها را به هم نرم کنید، برخوردها را نسبت به یکدیگر مهربانانه‌تر کنید. 📚 بیانات در حرم مطهر رضوی، ۱۳۹۱/۱/۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزادی و اختیار انسان🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری انسان در میان موجودات، رسیده به مرحله آزادی و اختیار و خلیفة اللَّهی و انتخاب و به مرحله‏ ای که خود باید برای خود نیکی را انتخاب کند و آن نیکی که خود برای خود انتخاب نکرده و از خارج به او تحمیل شده است اصلًا برایش نیکی نیست. مثلًا صداقت، امانت، راستی، آزادی خواهی، آزادمنشی، تقوا همه اینها آن وقت برای انسان فضیلت است که این انسانی که در سر دوراهی انتخاب قرار می‏ گیرد طرف خوب را برای خود انتخاب کند. همین‏ قدر که از خارج به او تحمیل شد یعنی طبیعی و ذاتی شد، آن کمالْ دیگر کمال انسانی و آن فضیلتْ دیگر فضیلت انسانی نیست. شرط فضیلت انسانی این است که خود انسان قیام به آن فضیلت بکند. بعد ما می‏ آییم سراغ بهشت و مقابل آن، جهنّم. طبیعت بهشت یعنی تجسم اعمال اختیاری انسان. اگر عملی اختیاری نباشد اصلًا بهشتی وجود ندارد. بهشت یعنی مخلوق خود انسان، یعنی تجسم اعمال اختیاری خود انسان. اگر انسانی نباشد و اگر اختیاری و عمل اختیاری وجود نداشته باشد اصلًا بهشتی نمی‏ تواند وجود داشته باشد. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۶، ص ۱۲۶ - ۱۲۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شتابزدگی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری هر قضاوت و اظهار نظری مقداری معین مدارک لازم دارد و تا مدارک به قدر کافی در یک مسئله جمع نشود هرگونه اظهار نظر، شتابزدگی و موجب لغزش اندیشه است. قرآن کریم مکرر به اندک بودن سرمایه علمی بشر و کافی نبودنش برای برخی قضاوت های بزرگ اشاره می‏ کند و اظهار جزم را دور از احتیاط تلقی می‏ نماید. مثلًا می‏فرماید: 《وَ ما أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا》 آن مقدار علم و اطلاعی که به شما رسیده اندک است و برای قضاوت کافی نیست. امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند در قرآن بندگان خویش را با دو آیه اختصاص داد و تأدیب فرمود: یکی اینکه تا به چیزی علم پیدا نکرده‏ اند تصدیق نکنند {شتابزدگی در تصدیق} و دیگر اینکه تا به چیزی علم پیدا نکرده‏ اند، تا به مرحله علم و یقین نرسیده‏ اند، رد و نفی نکنند {شتابزدگی در انکار} خداوند در یک آیه فرمود: 《أَ لَمْ یؤْخَذْ عَلَیهِمْ مِیثاقُ الْکتابِ أَنْ لا یقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَقَ‏》 آیا از آنها در کتاب {کتاب فطرت یا کتاب های آسمانی} پیمان گرفته نشده که جز آنچه حق است {حق بودنش محرز است} به خداوند نسبت ندهند؟ در آیه دیگر فرمود: 《بَلْ کذَّبُوا بِما لَمْ یحِیطُوا بِعِلْمِهِ‏》 انکار کردند و تکذیب کردند چیزی را که به علم آن احاطه نداشتند. {نمی‏ شناختند} 📚 انسان و ایمان، ص ۶۶ - ۶۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حقوق زندانی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری ما هزار و سیصد سال است که می‏ گوییم - و اینهاست که این مکتب را حفظ کرده و نگه داشته - کاسه شیر را در دم آخر برای علی علیه السلام می‏ آورند، می‏ خواهد میل بفرماید، می‏ فرماید باقی‏ اش را به اسیرتان بدهید، مبادا اسیرتان گرسنه بماند: ارْفَقوا بِاسیرِکمْ‏ با اسیرتان با رفق و مدارا رفتار کنید. در مدتی که ابن ملجم در خانه علی زنده بود، کسی کوچکترین شکنجه‏ ای به او نداد و این افتخار اسلام است. ما دیدیم خود امام خمینی سلّمه اللَّه تعالی در روزهای اولی که رژیم سقوط کرد و افراد را می‏ گرفتند، در اولین اعلامیه‏ هایی که ایشان دادند گفتند - و همیشه این مطلب را تکرار کرده‏ اند؛ در هفته گذشته که در خدمتشان بودیم باز به دادستان تأکید می‏ کردند - که زندانی اسیر است، زندانی تا وقتی که زندانی و اسیر است، کوچکترین مزاحمتی به او نباید بشود، شکنجه نباید بشود، آزار نباید بشود، پذیرایی هم باید بشود. محکمه به جرمش رسیدگی کند، هر مجازاتی برایش تشخیص داد آن مجازات باید اجرا شود، ضمن این که توصیه می‏ کردند هیچ شفاعتی را قبول نکنید، هیچ وساطتی را قبول نکنید، هیچ وابستگی را نپذیرید، هر کس می‏ خواهد باشد، وابسته به هر کس می‏ خواهد باشد، هر کس می‏ خواهد شفیعش باشد، هیچ این حرف ها نباید مطرح باشد، ولی در عین حال آن مجرم هم در عالم خودش حقی دارد، حق او هم نباید از بین برود. این است که آینده ما جز این که بر پایه همان عدالت اسلامی و ارزش های اسلامی باشد قابل بقا نیست. این را من فقط به عنوان یک نوع اندرز به طبقه جوان و پراحساس که احساسات آنها را همیشه تقدیر کرده و می‏ کنم عرض می‏ کنم که ما نباید تحت تأثیر احساساتمان ولو درباره یک مجرم از مرز خارج شویم. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۹۸ - ۹۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
6.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹مداح نباید با خون امام حسین تجارت کند🔹 📣 حمید منتظر مداح و پیرغلام اهل‌بیت (ع) ما مداحان آمده‌ایم با امام حسین(ع) به سعادت دنیا و آخرت برسیم نه اینکه با خون سیدالشهدا به تجارت برسیم. ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹صداقت و حقیقت جویی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری هر حزبی، هر مرامی مادام که در فکر خودش صداقت دارد، از روی عقیده و ایمان حرفی را می‏ زند یعنی‏ حقیقت جوست {ولو از نظر اسلام منحرف شده اما حقیقت‏ جوست} از نظر اسلام حقیقت جو عاقبتش به خیر است، چون آیه: 《وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا》 در واقع همین است. من واقعا معتقدم هر فرد یا گروهی، هر مرامی، هر فکر و هر مذهبی داشته باشند، اگر آن فکر و آن مذهب را از روی صداقت بپذیرند و واقعا روی همان حس حقیقت‏ جویی دنبال آن بروند عاقبتشان به خیر است، یا در همین دنیا خدا آنها را هدایت می‏ کند و یا اگر احیانا در مسیر حقیقت‏ جویی از دنیا بروند در آن دنیا خدای متعال نه تنها آنها را معذب نمی‏ کند، بسا هست که مقام خوبی هم داشته باشند. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۱۱۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹 دوری از گناه 🔻 امام علی علیه‌السلاممَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها》 آن‏كه در گناهان بسيار انديشه كند، [اين كار] او را به گناه می‌كشانَد. 📚 غررالحكم، ح ۸۵۶۱ ‌ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بازگو نکن، تحقیق کن🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری اسلام چه می‏ گوید؟ می‏ گوید هر وقت چنین چیزی شنیدی ابداً به زبان نیاور. اگر دغدغه داری، خودت برو تحقیق کن. تو که حوصله تحقیق کردن نداری دیگر چرا بازگو می‏ کنی؟! حق تحقیق داری، برو تحقیق کن اما حق بازگو کردن نداری. {می‏ گویند در دهی مسلمان و یهودی با هم زندگی می‏ کردند. از آن ده تا مزاری دو فرسخ راه بود.} یهودی ها می‏ گفتند این مزار مال ماست، آن را ما ساختیم. مسلمان ها می‏ گفتند خیر، مال ماست. یهودی ها می‏ گفتند این مال ماست به دلیل این که مناره ندارد، مسلمان ها می‏ گفتند مال ماست به دلیل این که مناره دارد. با همدیگر دعوا و زد و خورد می‏ کردند، دست و سرها شکست و آدم ها کشته شد. همیشه به سر و کله همدیگر می‏ زدند اما حالِ این که دو فرسخ بروند ببینند آیا مناره دارد تا مال مسلمان ها باشد یا مناره ندارد تا مال یهودی ها باشد، نداشتند. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۴، ص ۳۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin