eitaa logo
خوشه چین
148 دنبال‌کننده
358 عکس
76 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹دو راهی روحانیت🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری در بیماری جسمی خود بیمار غالباً بیماری خودش را احساس می‏ کند و خودش دنبال معالجه است، ولی در بیماری های روحی آنچه که کار را مشکل می‏ کند این است که شخص بیمار است ولی خودش نمی‏ فهمد که بیمار است، بلکه بر عکس آن بیماری را به عنوان سلامت می‏ پذیرد و به بیماری خودش علاقه دارد. نقاط ضعف روحی که در افراد هست، چنین نیست که افراد نقاط ضعف خودشان را به عنوان نقطه ضعف بشناسند و قبول کنند، بلکه نقاط ضعف را نقطه قوّت در خودشان می‏ دانند. ولی این عالم است که می‏ فهمد نقاط ضعف اجتماعش چیست. حال، عالم که در مقابل نقاط ضعف اجتماع قرار می‏ گیرد دو حالت دارد {سر دو راهی اینجاست} گاهی با نقاط ضعف مردم مبارزه می‏ کند، این را می‏ گویند «مصلح». مصلح یعنی کسی که با نقاط ضعف مردم مبارزه می‏ کند، قهراً مردم هم غالباً از او خوششان نمی‏ آید. ولی گاهی عالم می‏ بیند مبارزه کردن با نقاط ضعف مردم کار سخت و مشکلی است، ضرر دارد، منفعت نمی‏ کند، از نقاط ضعف مردم استفاده می‏ کند، نه اینکه با نقاط ضعف مبارزه کند. اینجاست که مصداقِ‏ «فقیهٌ فاجرٌ» می‏ شود که پیغمبر اکرم فرمود: آفت دین سه چیز است: یکی از آنها فقیه فاجر است. 📚 حماسه حسینی، ج ۱، ص ۱۱۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مکتب مصلح سازی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری مکتب حسینی الهام دهنده مصلحین است، مکتب گناه کار سازی نیست‏. امام حسین سه مرحله شهادت دارد: شهادت تن به دست یزیدیان، شهادت شهرت و سُمعه و نام نیک به دست بعدی ها بالأخص متوکل عباسی، و شهادت هدف به دست اهل منبر. سومی بزرگترین مرحله شهادت است، و جمله‏ ای که زینب به یزید فرمود {کدْ کیدَک وَ اسْعَ سَعْیک} شامل هر سه دسته می‏ شود. مکتب امام حسین مکتب گناه کار سازی نیست بلکه ادامه مکتب انبیاء است که در سورة الشعراء ذکر شده و با تجدید ذکرش در هر سال و هر وقت باید به صورت زنده‏ ای باقی بماند، زیرا نبوت ختم شده و این مکتب به منزله منبع وحی و الهام انبیاء است؛ یعنی به پیغمبران وحی می‏ شده از طرف خدا که در مواقع لازم قیام کنند، حالا مکتب حسینی باید وحی کننده و الهام دهنده مردان بزرگ باشد که بعدها به صورت مصلحین قیام می‏ کنند نه به صورت انبیاء زیرا نبوت ختم شده. هربرت اسپنسر به نقل فروغی می‏ گوید: بزرگترین آرمان نیکان این است که در آدم سازی شرکت کنند، یعنی مکتب صالح سازی بیاورند. مکتب حسین علیه السلام نه تنها مکتب گناهکارسازی نبود، از صالح سازی هم بالاتر بود؛ مکتب مصلح سازی است. 📚 حماسه حسینی، ج ۲، ص ۴۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تحریف، ضربت غیرمستقیم🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری انواع تحریف ها ما در واقعه تاریخی عاشورا به دست آوردیم. عوامل تحریف را هم شناختیم. حالا کسی بگوید تحریف بشود، مگر چه عیبی دارد، چه ضرری دارد، چه خطری دارد؟ خطر تحریف فوق العاده زیاد است. تحریف ضربت غیرمستقیم است که از ضربت مستقیم کاری‏ تر است. اگر کتابی تحریف بشود، چه تحریف لفظی و چه تحریف معنوی، اگر کتاب هدایت باشد تبدیل به کتاب ضلالت می‏ شود، اگر کتاب سعادت باشد تبدیل به کتاب شقاوت می‏ شود. اگر کتابی باشد که انسان را رو به بالا می‏ برد، در اثر تحریف رو به پایین می‏ آورد. اساساً به کلی آن حقیقت را عوض می‏ کند؛ نه تنها بدون خاصیت می‏ کند، بلکه اثر معکوس می‏ بخشد. هر چیزی آفتی متناسب با خودش دارد. این که هر چیزی آفتی دارد، تعبیر من نیست، تعبیر پیغمبر اکرم است. می‏ فرماید: 《آفَةُ الدّینِ ثَلاثَةٌ: فَقیهٌ فاجِرٌ، امامٌ جائِرٌ، مُجْتَهِدٌ جاهِلٌ》 سه چیز آفت دین است: اول دانشمند بد عمل، فاسق و فاجر. دوم زعیم و پیشوای ستمکار. سوم مقدس نادان. اینها را پیغمبر اکرم به عنوان آفت های دین می‏ شمارد. همین طوری که شما می‏ گویید جمادات مثلًا آهن آفتی دارد، نباتات، آفات دارند، کرم خاردار آفت فلان گیاه است، سن و ملخ آفت است برای نباتات، حیوانات آفت های مخصوص به خود دارند، بدن انسان ها آفت های مخصوص به خود دارد؛ دین، آیین، مسلک، آفت مخصوص به خود دارد: «تحریف» که به وسیله دو صنف از آن سه صنفی که پیغمبر اکرم فرمود ایجاد می‏ شود، یکی فقیه فاجر، عالم بدعمل فاسق، و دیگری مقدس نادان. تحریف آفت دین است، دین را می‏ خورد. دین را که کرم خاردار نمی‏ تواند از میان ببرد، دین را که سن و ملخ از میان نمی‏ برد. دین را تحریف از میان می‏ برد، چون موضوع را عوض می‏ کند، مردم به نام حقیقت آن را می‏ پذیرند اما نتیجه معکوس می‏ گیرند. 📚 حماسه حسینی، ج ۱، ص ۱۱۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شعارهای حسینی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری ما در عاشورا دو نوع شعار می‏ بینیم. یک نوع شعارهایی است که فقط معرّف شخص است و بیش از این چیز دیگری نیست. ولی شعارهای دیگری است که علاوه بر معرفی شخص، معرّف فکر هم هست، معرّف احساس است، معرّف نظر و ایده است، و اینها را ما در روز عاشورا زیاد می‏ بینیم. هر دو نوع شعار را می‏ بینیم. اما شعارهای خود اباعبداللَّه، خود داستان مفصلی است که همه آن را نمی‏ توانم در این یک جلسه برای شما عرض بکنم. اباعبداللَّه در مقام افتخار، خیلی تکیه می‏ کرد روی پدرش علی مرتضی. البته به اعتبار جدّش هم افتخار می‏ کرد {آن که جای خود دارد} ولی مخصوصاً به پدرش علی مرتضی افتخار می‏ کرد، با اینکه آنها که در آنجا بودند دشمنان علی بودند ولی مدّعی بودند که ما امت پیغمبر هستیم. امام حسین کوشش داشت که افتخارش را به علی مرتضی رسماً بیان کرده باشد. اشعاری که اباعبداللَّه در روز عاشورا خوانده‏ اند، خیلی مختلف است؛ با آهنگ های مختلف سروده شده است که بعضی از آنها از خود اباعبداللَّه و بقیه از دیگران است و ایشان استشهاد کرده‏ اند، مثل اشعار معروف فَرْوَة بن مُسَیک که سراپا حماسه است. یکی از اشعاری که اباعبداللَّه در روز عاشورا می‏ خواند و آن را شعار خودش قرار داده بود، این شعر بود مخصوصاً یک مصراع آن: الْمَوْتُ اوْلی‏ مِنْ رُکوبِ الْعارِ وَالْعَارُ اوْلی‏ مِنْ دُخولِ النّارِ نزد من، مرگ از ننگ ذلت و پستی بهتر و عزیزتر و محبوبتر است. اسم این شعار را باید گذاشت شعار آزادی، شعار عزت، شعار شرافت؛ یعنی برای یک مسلمان واقعی، مرگ‏ همیشه سزاوارتر است از زیر بار ننگ ذلت رفتن. مردم دنیا! بدانید اگر حسین حاضر است که تا آخرین قطره خون خود و جوانانش ریخته شود، برای چیست. حسین در دامن پیغمبر و علی بزرگ شده است {تعبیر از خودش است}، از پستان زهرا شیر خورده است. 📚 حماسه حسینی، ج ۱، ص ۱۷۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
موذن زاده.mp3
2.62M
🔹عم اوغلی🔹 📣 استاد فقید سلیم موذن زاده ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹فلسفه عاشورا🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری باید بگوییم عاشورا روز تجدید حیات ماست. در این روز می‏ خواهیم در کوثر حسینی شستشو کنیم، تجدید حیات کنیم، روح خودمان را شستشو بدهیم، خودمان را زنده کنیم، از نو مبادی و مبانی اسلام را بیاموزیم، روح اسلام را از نو به خودمان تزریق کنیم. ما نمی‏ خواهیم حس امر به معروف و نهی از منکر، احساس شهادت، احساس جهاد، احساس فداکاری در راه حق، در ما فراموش بشود؛ نمی‏ خواهیم روح فداکاری در راه حق در ما بمیرد. این فلسفه عاشوراست، نه گناه کردن و بعد به نام حسین بن علی بخشیده شدن! گناه کنیم، بعد در مجلسی شرکت کنیم و بگوییم خوب دیگر گناهانمان بخشیده شد. گناه آن وقت بخشیده می‏ شود که روح ما پیوندی با روح حسین بن علی بخورد؛ اگر پیوند بخورد، گناهان ما قطعاً بخشیده می‏ شود ولی علامت بخشیده شدنش این است که دو مرتبه دیگر دنبال آن گناه نمی‏ رویم. اما اینکه از مجلس حسین بن علی بیرون برویم و دو مرتبه دنبال آن گناهان برویم، نشانه این است که روح ما با روح حسین بن‏ علی پیوند نخورده است. 📚 حماسه حسینی، ج ۱، ص ۱۷۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ما و حسین🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری شعارهای ما در مجالس، در تکیه‏ ها و در دسته‏ ها باید مُحیی باشد نه مخدّر، باید زنده کننده باشد نه بی حس کننده. اگر بی‏ حس کننده باشد، نه تنها اجر و پاداشی نخواهیم داشت بلکه ما را از حسین علیه السلام دور می‏ کند. این اشک برای حسین ریختن خیلی اجر دارد اما به شرط اینکه حسین آن چنان که هست در دل ما وارد بشود. 《انَّ لِلْحُسَینِ مَحَبَّةً مَکنونَةً فی قُلوبِ الْمُؤْمِنینَ》 اگر در دلی ایمان باشد نمی‏ تواند حسین را دوست نداشته باشد، چون حسین مجسمه‏ ای است از ایمان. شعارهایی که اصحاب اباعبداللَّه می‏ دادند، شعارهای عجیبی است. حادثه کربلا طوری وقوع پیدا کرده که انسان فکر می‏ کند اصلًا این صحنه را عمداً آنچنان ساخته‏ اند که همیشه فراموش نشدنی باشد. 📚 حماسه حسینی، ج ۱، ص ۱۷۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹منطق یا احساسات🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری انسان باید از منطق پیروی کند نه از احساسات. انسان در کاری که از روی منطق صورت می‌گیرد حساب و پیش‌بینی‌های لازم را کرده، نورافکن عقل و اندیشه خود را به اطراف انداخته و جوانب و اطراف کار را تحت‌نظر گرفته است. ولی در کاری که از روی احساسات صورت می‌گیرد نقشه و حساب و دوراندیشی در کار نیست، صرفآ روح بشر از راهی داغ شده و هیجانی پدیده آمده و انسان برای آنکه هیجان روحی خود را تسکین دهد به عملی مبادرت می‌کند و به واسطه غبار و تیرگی که از تهیج احساسات پیدا می‌شود مجال دوراندیشی و توجه به عواقب و نتایج کار از انسان سلب می‌شود. بر همه افراد بشر کم و بیش، هم منطق حکومت می‌کند و هم احساسات. یک جمله که انسان در حضور جمعی ادا می‌کند یا یک عملی که در اجتماع انجام می‌دهد، از یک طرف وابسته به یک سلسله احساسات و عواطف و هیجانات درونی است و از طرف دیگر چون کم و بیش در اطرافش دقت و فکر شده وابسته به منطق و تعقل است. ولی برخی مردم بیشتر اهل منطق‌اند و بعضی مردم بیشتر اهل احساسات. جامعه‌شناسان می‌گویند این اختلاف در میان ملل نیز دیده می‌شود؛ بعضی از ملل به منطق نزدیکترند و بعضی به احساسات. این دستور جامع رسول اکرم می‌گوید: همیشه در کارها منطق را دخالت بده و جلو طغیان و حکومت احساسات را بگیر؛ مرد منطق باش نه احساسات. هر اندازه که یک فرد یا یک ملت در راه کمال و ترقی پیش می‌رود، به تدریج از احساسات به منطق می‌گراید. نزدیک شدن به حکومت منطق و خارج شدن از تحت سیطره و حکومت احساسات، دلیل بر پختگی و تکامل روح است. انسان در طفولیت و کودکی یک پارچه احساسات بی‌منطق است و به همین جهت از اداره کردن خود و از حفظ مصالح خود عاجز است، و به همین جهت است که طفلی را زود می‌شود در جریانی وارد کرد و احساساتش را استخدام کرد و به نفع خود در مجرایی به کار انداخت. اما هر اندازه که از سنین عمر می‌گذرد و تجربه زیادتر می‌شود، منطق در وجود انسان قوّت می‌گیرد. البته تنها مرور زمان و گذشتن عمر کافی نیست که انسان را مرد منطق و تعقل کند؛ این فضیلت اخلاقی نیز مانند همه فضایل دیگر اخلاقی تمرین و ممارست و مجاهدت لازم دارد؛ اولا اندوخته علمی و سرمایه فکری لازم است، ثانیآ انسان باید مدتی با زحمت خود را وادار کند که در پیشامدها و تصمیم ها زیاد فکر کند و تا عواقب و نتایج کاری را کاملا نسنجد به هیجانات درونی خود ترتیب اثر ندهد. 📚 بیست گفتار، ص ۲۰۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بهانه‌های اختلاف🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی عزیزان من! برادران! خواهران! در سرتاسر کشور، امروز ما احتیاج داریم به اتحاد و یکپارچگی. بهانه‌های اختلاف زیاد است. گاهی در یک قضیه‌ای سلیقه‌ی یک نفر، دو نفر با هم یکسان نیست؛ این نباید بهانه‌ی اختلاف بشود. گاهی در کسی یک گرایشی هست، در دیگری نیست؛ این نباید مایه‌ی اختلاف بشود. آراء، نظرات، همه محترمند. اختلاف در درون، منازعه‌ی در درون، موجب فشل می شود. قرآن به ما تعلیم می دهد: 《و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم》 اگر منازعه کنیم، سر مسائل گوناگون - مسائل سیاسی، مسائل اقتصادی، مسائل شخصیتی - دست ‌به ‌یقه شویم، دشمن ما جری می شود. یک مقدار از جرأتی که دشمن در سال های گذشته پیدا کرد، به خاطر اختلافات بود. امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) به ما درس می دهد؛ می فرماید: «لیس من طلب الحقّ فاخطأه کمن طلب الباطل فأصابه». مخالفین دو جورند. یک مخالفی است که دنبال حق است، او هم دنبال جمهوری اسلامی است، او هم دنبال انقلاب است، او هم دنبال دین و خداست، منتها راه را اشتباه کرده؛ با این نباید دشمنی کرد؛ این فرق دارد با کسی که در جهت غیر نظام اسلامی، با هدف معاندانه‌ی علیه نظام اسلامی حرکت می کند. دل ها را به هم نرم کنید، برخوردها را نسبت به یکدیگر مهربانانه‌تر کنید. 📚 بیانات در حرم مطهر رضوی، ۱۳۹۱/۱/۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزادی و اختیار انسان🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری انسان در میان موجودات، رسیده به مرحله آزادی و اختیار و خلیفة اللَّهی و انتخاب و به مرحله‏ ای که خود باید برای خود نیکی را انتخاب کند و آن نیکی که خود برای خود انتخاب نکرده و از خارج به او تحمیل شده است اصلًا برایش نیکی نیست. مثلًا صداقت، امانت، راستی، آزادی خواهی، آزادمنشی، تقوا همه اینها آن وقت برای انسان فضیلت است که این انسانی که در سر دوراهی انتخاب قرار می‏ گیرد طرف خوب را برای خود انتخاب کند. همین‏ قدر که از خارج به او تحمیل شد یعنی طبیعی و ذاتی شد، آن کمالْ دیگر کمال انسانی و آن فضیلتْ دیگر فضیلت انسانی نیست. شرط فضیلت انسانی این است که خود انسان قیام به آن فضیلت بکند. بعد ما می‏ آییم سراغ بهشت و مقابل آن، جهنّم. طبیعت بهشت یعنی تجسم اعمال اختیاری انسان. اگر عملی اختیاری نباشد اصلًا بهشتی وجود ندارد. بهشت یعنی مخلوق خود انسان، یعنی تجسم اعمال اختیاری خود انسان. اگر انسانی نباشد و اگر اختیاری و عمل اختیاری وجود نداشته باشد اصلًا بهشتی نمی‏ تواند وجود داشته باشد. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۶، ص ۱۲۶ - ۱۲۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شتابزدگی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری هر قضاوت و اظهار نظری مقداری معین مدارک لازم دارد و تا مدارک به قدر کافی در یک مسئله جمع نشود هرگونه اظهار نظر، شتابزدگی و موجب لغزش اندیشه است. قرآن کریم مکرر به اندک بودن سرمایه علمی بشر و کافی نبودنش برای برخی قضاوت های بزرگ اشاره می‏ کند و اظهار جزم را دور از احتیاط تلقی می‏ نماید. مثلًا می‏فرماید: 《وَ ما أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا》 آن مقدار علم و اطلاعی که به شما رسیده اندک است و برای قضاوت کافی نیست. امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند در قرآن بندگان خویش را با دو آیه اختصاص داد و تأدیب فرمود: یکی اینکه تا به چیزی علم پیدا نکرده‏ اند تصدیق نکنند {شتابزدگی در تصدیق} و دیگر اینکه تا به چیزی علم پیدا نکرده‏ اند، تا به مرحله علم و یقین نرسیده‏ اند، رد و نفی نکنند {شتابزدگی در انکار} خداوند در یک آیه فرمود: 《أَ لَمْ یؤْخَذْ عَلَیهِمْ مِیثاقُ الْکتابِ أَنْ لا یقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَقَ‏》 آیا از آنها در کتاب {کتاب فطرت یا کتاب های آسمانی} پیمان گرفته نشده که جز آنچه حق است {حق بودنش محرز است} به خداوند نسبت ندهند؟ در آیه دیگر فرمود: 《بَلْ کذَّبُوا بِما لَمْ یحِیطُوا بِعِلْمِهِ‏》 انکار کردند و تکذیب کردند چیزی را که به علم آن احاطه نداشتند. {نمی‏ شناختند} 📚 انسان و ایمان، ص ۶۶ - ۶۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حقوق زندانی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری ما هزار و سیصد سال است که می‏ گوییم - و اینهاست که این مکتب را حفظ کرده و نگه داشته - کاسه شیر را در دم آخر برای علی علیه السلام می‏ آورند، می‏ خواهد میل بفرماید، می‏ فرماید باقی‏ اش را به اسیرتان بدهید، مبادا اسیرتان گرسنه بماند: ارْفَقوا بِاسیرِکمْ‏ با اسیرتان با رفق و مدارا رفتار کنید. در مدتی که ابن ملجم در خانه علی زنده بود، کسی کوچکترین شکنجه‏ ای به او نداد و این افتخار اسلام است. ما دیدیم خود امام خمینی سلّمه اللَّه تعالی در روزهای اولی که رژیم سقوط کرد و افراد را می‏ گرفتند، در اولین اعلامیه‏ هایی که ایشان دادند گفتند - و همیشه این مطلب را تکرار کرده‏ اند؛ در هفته گذشته که در خدمتشان بودیم باز به دادستان تأکید می‏ کردند - که زندانی اسیر است، زندانی تا وقتی که زندانی و اسیر است، کوچکترین مزاحمتی به او نباید بشود، شکنجه نباید بشود، آزار نباید بشود، پذیرایی هم باید بشود. محکمه به جرمش رسیدگی کند، هر مجازاتی برایش تشخیص داد آن مجازات باید اجرا شود، ضمن این که توصیه می‏ کردند هیچ شفاعتی را قبول نکنید، هیچ وساطتی را قبول نکنید، هیچ وابستگی را نپذیرید، هر کس می‏ خواهد باشد، وابسته به هر کس می‏ خواهد باشد، هر کس می‏ خواهد شفیعش باشد، هیچ این حرف ها نباید مطرح باشد، ولی در عین حال آن مجرم هم در عالم خودش حقی دارد، حق او هم نباید از بین برود. این است که آینده ما جز این که بر پایه همان عدالت اسلامی و ارزش های اسلامی باشد قابل بقا نیست. این را من فقط به عنوان یک نوع اندرز به طبقه جوان و پراحساس که احساسات آنها را همیشه تقدیر کرده و می‏ کنم عرض می‏ کنم که ما نباید تحت تأثیر احساساتمان ولو درباره یک مجرم از مرز خارج شویم. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۹۸ - ۹۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin