eitaa logo
خوشه چین
148 دنبال‌کننده
358 عکس
76 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹هشدار🔹 📣 حجت‌الاسلام استاد قرائتی در حرم امام رضا (ع) فردی از من پرسید: شما چند سال است که طلبه ای؟ گفتم: از ۱۵ سالگی. آن فرد گفت: امیرالمومنین (ع) به اصحاب و شاگردانش که نگاه می کرد از آنان لذت می بُرد؛ آیا تو هم به عنوان طلبه و شاگرد امام زمان (عج) طوری زندگی می کنی که اگر آقا تو را ببینند از تو لذت ببرند. اینجا بود که این هشدار آن فرد، مرا تکان داد و من هم این را برای شما به عنوان تذکری مهم نقل می کنم تا به آن فکر کنید. 📚 خاطره حجت الاسلام قرائتی، 1397/11/13 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹غفلت از خودسازی🔹 ✍ آیت الله ابراهیم امینی بزرگترین مشکل ما اینست که به علم اصالت مى‌دهیم و آن را به جاى عمل مى‌پنداریم. چون عالم دینى هستیم و سر و کارمان با امور دینى است همه را در خودمان تجسم‌ یافته مى‌انگاریم. چون از خودسازى و تزکیه و تهذیب نفس سخن مى‌گوییم و اخلاق نیک و بد را تشریح مى‌کنیم و درس اخلاق مى‌خوانیم یا مى‌گوییم و یا کتاب اخلاق مى‌نویسیم، خودمان را تهذیب‌ شده و واجد مکارم اخلاق مى‌پنداریم. چون از دروغ و غیبت و سخن‌چینى و تندخویى و حسد و بداخلاقى و ستمکارى و خلف وعده و تکبر و خودخواهى و هواپرستى، و دیگر صفات زشت مذمت مى‌کنیم، خودمان را پاک و منزه مفروض مى‌داریم. چون درس عرفان مى‌خوانیم و مى‌گوییم و مقامات سیر و سلوک نفسانى را تشریح مى‌کنیم، از مقام رضا و توکل و ذکر و انس و کشف و شهود و فناء، سخن مى‌گوییم و الفاظ جبروت و ملکوت و ناسوت را بر زبان جارى مى‌سازیم و شرح حال عارفان را بازگو مى‌کنیم، خودمان را از عرفا و سالکین الى اللّه محسوب مى‌داریم. خود را با مفاهیم عرفان سرگرم مى‌سازیم و این سرگرمى را عرفان عملى مى‌پنداریم. در منبرها و خطابه‌ها و سخنرانى‌ها مردم را پند و اندرز مى‌دهیم، به اخلاق نیک و عمل صالح دعوت مى‌کنیم، از ارتکاب گناه و اخلاق زشت بر حذر مى‌داریم، و فکر مى‌کنیم که با گفتن پند و اندرز و ایراد سخنرانى، خودمان در زمره نیکان و صالحان و پرهیزکاران قرار مى‌گیریم. سرگرم خواندن فقه و اصول و استنباط احکام الهى و تعیین وظیفه مقلدین و حاشیه زدن بر رساله‌ها و تخمیس اموال مردم و تقسیم آن در بین طلاب و شاگردان هستیم، اما ممکن است از ضرورت خودسازى و تزکیه و تهذیب و پرورش و تکمیل نفس و انجام وظائف و تکالیف شخصى به کلى غافل باشیم. وظائف مقلدین را تعیین کنیم، لیکن چنان اسیر هوى و هوس و مردم‌دارى و حب جاه و مقام باشیم که اشتغالات شبانه‌روزى خودمان را بهترین طریق سیر و سلوک الى اللّه محسوب بداریم و فکر شناخت وظیفه شخصى و عمل به آن هیچگاه در مغز ما خطور نکند. در این حال، اظهار ارادت ها، دست‌ بوسى‌ها، تبرک‌ جوئى‌ها، التماس دعا گفتن‌ها، انتظار شفاعت‌ها و نذر و نیازهاى مردم، بیشتر ما را از خودمان و ضرورت خودسازى و تزکیه و تهذیب نفس غافل مى‌گرداند. 📚 خودسازی (تزکیه و تهذیب نفس)، فصل: بزرگترین مشکل ما ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹به کجا چنین شتابان🔹 ✍ استاد شفیعی کدکنی ◽️به کجا چنین شتابان؟ ◽️گَوَن از نسیم پرسید ◽️دلِ من گرفته زینجا ◽️هوس سفر نداری ◽️ز غبار این بیابان؟ ◽️همه آرزویم، اما ◽️چه کنم که بسته پایم... ◽️به کجا چنین شتابان؟ ◽️به هر آن کجا که باشد به جز این سرا سرایم ◽️سفرت به خیر! اما، تو و دوستی، خدا را ◽️چو ازین کویرِ وحشت به سلامتی گذشتی ◽️به شکوفه ها به باران ◽️برسان سلامِ ما را ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹موعظه میرزا🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی ◽️از یکی از اخوان مرعشی شنیدم: موقعی که مرجعیت میرزای شیرازی عظمت پیدا کرد و تقریبا منحصر به فرد شد، در جلسه ای که سلام و صلوات خیلی زیاد بود، بعد از رفتن افراد، آخوند ملا فتحعلی می آمد و میرزا را موعظه می کرد تا سم دنیوی این سلام و صلوات ها گرفته شود. 📚 جرعه ای از دریا، جلد دوم، صفحه ۳۸۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزادی اندیشه🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری آزادی تفکر، آزادی منطق، آزادی اندیشه که با آزادی انعقاد فکر نباید اشتباه شود. آزادی تفکر نه آزادی انعقاد اندیشه. تفکر باید آزاد باشد. هر مکتبی که به ایدئولوژی خودش ایمان و اعتماد دارد ناچار طرفدار آزادی اندیشه و تفکر است. هر مکتبی که ایمان و اعتمادی به خود ندارد جلو آزادی اندیشه و تفکر را می‏ گیرد، می‏ خواهد مردم را در یک محدوده خاصی نگه دارد و نگذارد که تفکر کنند یا فکر خود را ابراز کنند؛ همین طور که ما امروز در کشورهای کمونیستی جهان می‏ بینیم که به دلیل این که خود اینها بیش از همه می‏ دانند که ایدئولوژی‏ شان آسیب‏ پذیر است حتی رادیوهای شان را هم یک موجه می‏ کنند که ملتشان صدای مردم دیگر دنیا را نشنوند و یک بُعدی بار بیایند. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۴۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹روش نظام🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی اختلاف نظر، اختلاف ممشا، اختلاف سلیقه عیب نیست، که حسن است؛ مضر نیست، که مفید و نافع است. این یک مطلب است که در میدان معارضات این چنینی، نظام با هیچ کس برخورد نمی کند. آنجائی که افراد در چهارچوب اصول رفتار کنند، دنبال خشونت نروند، درصدد بر هم زدن امنیت جامعه نباشند، آسایش جامعه را نخواهند به هم بزنند - از این کارهای خلافی که انجام می گیرد؛ دروغ‌‌‌‌‌پراکنی و شایعه - نظام هیچ گونه مسئله‌‌‌‌‌ای ندارد. مخالفینی هستند، نظراتی دارند، نظرات خودشان را بیان می کنند؛ نظام برخورد نمی کند. بنای نظام در اینجا، جذب حداکثری و دفع حداقلی است. این، روش نظام است؛ این را همه توجه بکنند. آن کسانی هم که نظر مخالف دارند، نظرات مخالف با نظرات رسمی دارند، در این چهارچوب می توانند خودشان را مقایسه کنند. 📚 خطبه های نماز جمعه تهران، ۱۳۸۸/۶/۲۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹دروغ است🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری اگر فردی درباره فردی یا مؤسسه‏ ای حرفی زد ما چه وظیفه‏ ای داریم. آیا وظیفه داریم سکوت کنیم؟ نه. آیا وظیفه داریم حتی بگوییم «ما که نمی‏ دانیم، خدا عالم است»، «من چه می‏ دانم، شاید باشد شاید نباشد»؟ نه. آیا وظیفه داریم در مجالس نقل کنیم، بگوییم «چنین چیزی می‏ گویند»؟ به طریق اولی‏ نه. پس وظیفه‏ مان چیست؟ مادام که بینه شرعی اقامه نشده و شرعاً بر ما ثابت نشده است، باید بگوییم دروغ است. فقط وقتی که شرعاً ثابت شد و یقین پیدا کردیم‏... مادام که بینه شرعی نیست، نه حق داریم بازگو کنیم، نه حق داریم بگوییم «نمی‏ دانیم، چه می‏ دانیم، شاید هست، شاید نیست» و نه حق داریم سکوت کنیم، بلکه وظیفه داریم بگوییم دروغ است. هر وقت شرعاً ثابت شد، آن وقت وظیفه ما مبارزه کردن است. البته در هر موردی وظیفه‏ ای داریم. در بعضی از مسائل، ما باید مبارزه کنیم، در بعضی از مسائل حاکم شرعی باید وظیفه‏ اش را انجام بدهد، مثل مورد زنا. 📚 آشنایی با قرآن، ج 4، ص 45 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عجز نفس🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی یکی از صاحبدلان زورآزمایی را دید به هم بر آمده و کف بر دماغ انداخته. گفت: این را چه حالت است؟ گفتند: فلان دشنام دادش. گفت: این فرومایه هزار من سنگ برمی‌دارد و طاقت سخنی نمی‌آرد. ◽️لاف سرپنجگی و دعوی مردی بگذار ◾️عاجز نفس فرومایه، چه مردی، چه زنی ◽️گرت از دست بر آید دهنی شیرین کن ◾️مردی آن نیست که مشتی بزنی بر دهنی ◽️اگر خود بر دَرَد پیشانی پیل ◾️نه مرد است آن که در وی مردمی نیست ◽️بنی آدم سرشت از خاک دارد ◾️اگر خاکی نباشد آدمی نیست 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹در محضر خدا🔹 📣 امام خمینی اگر خدای نخواسته، یک وقتی خواستید به یک کسی جسارت کنید، بفهمید که در حضور خدا دارید به بندۀ خدا جسارت می‌کنید. اگر غیبت کردید از یک مؤمنی، بدانید که در حضور خدا غیبت کردید از یک مؤمنی. اعمال شما به حسب روایات عرضه داده می‌شود پیش رسول‌اللّه‌ صلی‌اللّه‌ علیه و آله و سلم. اگر اعمال شما عرضه داده شد و رسول‌اللّه‌ دید شما خلافکار هستید چقدر ایشان ناراحت می‌شود؟! نخواهید که رسول‌اللّه‌ ناراحت بشوند؛ قلب مبارک ایشان را مکدر نکنید. اگر یک وقت صفحۀ عمل من و شما را بردند رسول‌اللّه‌ دید که از غیبت و از تهمت و از فحش و امثال ذلک پر است، جهت قلبش هم که او اطلاع دارد همه‌اش توجه به دنیاست، جهت اخلاق هم اخلاقیات فاسده، بغض و حسد و کینه، عرض می‌کنم بدبینی نسبت به مردم، آن وقت یک همچو چیزی ببیند شاید در حضور ملائکة‌اللّه‌ و در حضور خدای تبارک و تعالی خجالت بکشد که این شخص از پیروان شماست، از شیعیان شماست، از امت شماست. انسان اگر از یک نفری که به انسان مربوط است، ارتباط دارد فرض کنید که برادر انسان است، پسر انسان است، قوم و خویش انسان است، نوکر انسان است، اگر چنانچه یک بدی واقع بشود از او، انسان پیش مردم خجالت می‌کشد. شما همه مرتبط به رسول خدا هستید. شما با این آمدنتان در این حوزه‌ها خودتان را مرتبط به فقه اسلام کردید. خودتان را مرتبط به رسول خدا و قرآن خدا کردید. به رسول خدا ممکن است بر بخورد اگر چنانچه شما یک کار زشتی بکنید. ممکن است خدای نخواسته یک وقت بر خلاف دعا نفرینمان بکند 📚 بیانات در دیدار روحانیون و طلاب علوم دینی، ۱۳۵۰/۷/۲۷   ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اوج مدارا🔹 📣 حجت الاسلام مسیح مهاجری آقای محمد منتظری هم در ۷ تیر شهید شد، محمد منتظری از اول تشکیل حزب، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی بود و تا اواخر سال ۵۷ که به دلیلی هم خودش رفت و هم اخراج شد و آن دلیل این بود که به شدت علیه آقای بهشتی تبلیغات می‌کرد، اعلامیه پخش می کرد و روزنامه ای منتشر می کرد و تعبیری که بسیار تعبیر بدی بود علیه آقای بهشتی به کار می برد که آن تعبیر راسپوتین بود. این عبارت خیلی توهین آمیز بود.  و واقعا غیرمنصفانه درباره ایشان می نوشت و می گفت و تبلیغ می کرد. این ماجرا تا چند روز مانده به ۷ تیر ۱۳۶۰ طول کشید. ما و همه اعضا در دفتر سیاسی حزب جمهوری اسلامی نشسته بودیم و آقای بهشتی هم که خیلی منظم بودند، نظم و وقت شناسی ایشان زبانزد بود، آن روز برای اولین بار ایشان با تاخیر به جلسه آمدند، در ابتدای ورودشان گفتند: سلام علیکم، عذر می خواهم! ایشان با یک قیافه بشاش و خوشحال به ما گفتند که محمد آقای منتظری آمده بود. همه با تعجب گفتیم: چطور؟ او که با شما دشمن بود! گفتند که من آماده شده بودم که حرکت کنم و اینجا بیایم که به من خبر دادند محمد آقای منتظری آمده است و می خواهد شما را ببیند. من دیدیم که اگر با او به صحبت بنشینم اینجا خلف وعده می شود و این بد است، اگر او را رد کنم فکر می کند که به خاطر اهانت هایی که به من کرده است، دارم به او بی اعتنایی می کنم و این هم بد است، اما من فکر کردم بین این دو تا دومی را انتخاب کنم و او را بپذیرم و بعدا از شما عذرخواهی کنم. برای ما جالب بود که محمد آقا برای چه نزد ایشان رفته بود و ایشان به ما گفتند: زمانی که محمد آقا را دیدم بغل باز کردم و او را در آغوش گرفتم و گفتم محمد آقا خوش آمدی! محمد آقا به من گفت: آقای بهشتی من آمده ام تا از شما عذرخواهی کنم، من اشتباه کردم و آمده ام تا شما من را ببخشید. من هم گفتم: محمد آقا من از اول  شما را بخشیده بودم و چیزی در دل ندارم و بعد از مدتی که با هم خوش و بش کردیم من از محمد آقا عذر خواهی کردم و گفتم جلسه ای دارم و باید بروم. ایشان بعدا به مسؤلین جلسه های یکشنبه حزب دستور دادند که آقای محمد منتظری را هم دعوت کنند و او در آن جلسه شرکت کرد و در همان جلسه هم شهید شد. این اوج مدارا است. 📚 گفتگو با ملوک السادات بهشتی، حجج الاسلام جواد اژه ای و مسیح مهاجری، ۱۳۹۹/۴/۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اساس تمام خیرات🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی پایه‌ی همه‌ی خیرات در جامعه، تقواست. تقوای فردی؛ یعنی هر کس بین خود و خدا سعی کند از جاده‌ی صلاح و حق تخطی نکند و پا را کج نگذارد. تقوای سیاسی؛ یعنی هر کس که در کار سیاست است، سعی کند با مسائل سیاسی صادقانه و دردمندانه و از روی دلسوزی برخورد کند. سیاست به معنای پشت هم اندازی و فریب و دروغ گفتن به افکار عمومی مردم، مطلوب اسلام نیست. سیاست یعنی اداره‌ی درست جامعه؛ این جزو دین است. تقوای سیاسی، یعنی انسان در میدان سیاست، صادقانه عمل کند. تقوای اقتصادی؛ یعنی اگر هر کس برای گذران زندگی و ضمنا آباد کردن محیط خود مجبور است تلاش اقتصادی داشته باشد، راه درست را انتخاب کند. غصب کردن، حرام‌خوری، دست‌اندازی به مال دیگران بخصوص به اموال عمومی از دستاورد عمومی مردم به نفع جیب خود استفاده کردن و احیانا زرنگی هایی که علی‌الظاهر در چارچوب قانون هم می‌گنجد، اما خود انسان می‌داند که باطن آن چقدر فاسد و تباه است، اینها خلاف تقوای اقتصادی است. تقوای اجتماعی؛ یعنی برخورد با مردم در محیط های مختلف - چه محیط کسب، چه محیط معاشرت، چه محیط خانواده، چه محیط مدرسه و دانشگاه، چه محیط اداری - همراه با انصاف و خدا ترسی و امانت و صداقت باشد. اگر این نمونه‌ها در جامعه تحقق پیدا کند و عملی شود، اکثر مشکلات مادی و معنوی مردم برطرف خواهد شد. تقوا و پرهیزکاری، یعنی گستره‌ی وسیع عمل های خوب، اقدام های خوب، فعل های خوب و ترکهای خوب. 📚 بیانات در دیدار اعضای ستادهای نمازجمعه، 1381/5/5 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹واقعا نمی دانم🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی آقای آ سید علی لواسانی نقل می کرد و ظاهرا خودشان هم از نزدیک مشاهده کرده بود که شخصی مساله ای پرسید و حاج آقا حسین طباطبایی قمی گفت: بلد نیستم. برخی از اطرافیان سعی کردند توجیه کنند که منظور آقا این است که فتاوای مراجع متفاوت است و آقا هم نظر مرجع شما را نمی داند. ایشان که متوجه توجیه اطرافیان می شود، می گوید: نه، من واقعا نمی دانم. 📚 جرعه ای از دریا، جلد ۴، صفحه ۵۲۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin