eitaa logo
خوشه چین
150 دنبال‌کننده
358 عکس
75 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹اعتراف به حق🔹 📣 آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی آقای آ سید علی لواسانی می گفت: حاج شیخ حسن مامقانی با جد ما مرحوم آ شیخ محمد جواد درباره موضوعی بحث داشت، ولی مباحثه شان به نتیجه ای نرسید. نیمه شب در منزل جد ما زده شد. وی پشت بام خوابیده بود. دید شیخ حسن مامقانی است. آمده بود بگوید: بعد از بحث فکر کردم، دیدم حق با شماست و اگر من امشب بمیرم و به حقيقت اعتراف نکنم، درست نیست. شیخ حسن در این جهات خیلی عجیب بود. 📚 جرعه ای از دریا، ج ۳، ص ۳۴۴ 📚 به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹راه میانه🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری یکی از علامت های مسلمانی، پیدا کردن راه معتدل و میانه است که میان راه های افراطی و تفریطی، میان تندروی‏ ها و کندروی ‏هاست. جمله‏ ای در حدیث وارد شده است که: 《انَّ لَنا فی کلِّ خَلَفٍ عُدولًا ینْفونَ تَحْریفَ الْغالینَ وَ انْتِحالَ الْمُبْطِلینَ‏》 ائمه فرموده ‏اند: در هر نسلی طبقه معتدلی وجود دارد که از طرفی جلو افراط کاری غلو کنندگان را می ‏گیرند، تحریفاتی را که از ناحیه غلو کنندگان پیدا می ‏شود نفی می ‏کنند، و از طرف دیگر نسبت هایی را که مردم مبطل و مخالف ایجاد می ‏کنند نفی می ‏کنند؛ به عبارت دیگر هم جلو ضرر دوستان را می ‏گیرند و هم جلو ضرر دشمنان را. ضرر تنها از ناحیه دشمن نمی‏ رسد. گاهی از ناحیه دوست ضررهایی می ‏رسد که خطرش از ضرری که از ناحیه دشمن می‏ رسد بیشتر و بالاتر است. 📚 اسلام و نیازهای زمان، ج 1، ص 55 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اعتقاد خرافی🔹 ✍ علامه طباطبائی وقتى به آنان گفته شود از آن‌ چه خدا نازل كرده پيروى كنيد، مى‌گويند: 《از چيزهايى پيروى مى‌كنيم كه پدرانمان را بر آن يافتيم. آيا گرچه پدرانشان هيچ عقل نداشتند و راه يافته نبودند؟》 سوره بقره، آیه ۱۷۰ آرا و عقايد انسان بر دو قسم است: ◽️ آرا و عقايد نظرى كه بدون واسطه ارتباط به‌ عمل ندارد، مثل رياضيات، طبيعيات و مسائل ماوراء الطبيعه ◽️ آرا و عقايد عملى كه بى‌واسطه وابستگى به‌ عمل دارد؛ مانند مقولات مربوط به كارهايى كه بايد انجام داد يا نبايد كرد. راه گزينش رأى و عقيده در بخش نخست، پيروى از علم و يقين است كه منتهى به برهان يا حس گردد؛ و در قسم دوم پيروى از امورى است كه شخص را به خيرى مى‌رساند كه سعادت او در آن است يا در سعادت او نقش دارد و هم‌ چنين اجتناب از امورى است كه منتهى به شقاوت و بدبختى او مى‌گردد يا به سعادت زيان مى‌رساند. اعتقاد به حقانيت چيزى كه به آن علم نداريم - در دسته اول - و هم‌ چنين اعتقاد به چيزى كه خير و شرش معلوم نيست - در دسته دوم - دو اعتقاد خرافى است. 📚 روابط اجتماعی در اسلام، ص ۱۹۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹دعوت حق🔹 📣 امام خمینی شما آقایانی که می‌خواهید مردم را دعوت کنید به آخرت، دعوت کنید به صفات کذا، باید قدم اول را خودتان بردارید تا دعوت تان دعوت حق باشد، والاّ دعوت حق است، دعوت کن شیطان است، از زبان شیطان دعوت می‌کند انسان. آن هم که درس توحید می‌گوید، آن هم همین طور است که اگر چنانچه در او آن منیّت باشد، زبان، زبان شیطان است و درس توحید را به زبان شیطان می‌گوید. شما آقایانی که می‌خواهید بروید در جاهای دیگر و تربیت کنید مردم را، ملتفت باشید که یک وقت خدای نخواسته، خودتان آلوده نباشید و آنها را دعوت کنید. 📚 بیانات در دیدار با روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم، روحانیون اهل تسنن ترکمن صحرا، سیستان و بلوچستان و ... ۱۳۶۴/۲/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خجل کن🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی گله کردم پيش يکی از مشايخ که فلان به فساد من گواهی داده است. گفت: به صلاحش خجل کن ◽️تو نيکو روش باش تا بدسگال ◾️به نقص تو گفتن نيابد مجال ◽️چو آهنگ بر بط بود مستقيم ◾️کی از دست مطرب خورد گوشمال؟ 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزادی، اخلاق، منطق🔹 ✍ رهبر معظم انقلاب اسلامی نباید از «آزادی‌» ترسید و از «مناظره‌» گریخت‌ و «نقد و انتقاد» را به‌ کالای‌ قاچاق‌ و یا امری‌ تشریفاتی‌، تبدیل‌ کرد، چنانچه‌ نباید به جای‌ مناظره‌، به‌ «جدال‌ و مراء»، گرفتار آمد و به جای‌ آزادی‌، به‌ دام‌ هتاکی‌ و مسئولیت‌ گریزی‌ لغزید. آن‌ روز که‌ سهم‌ «آزادی‌»، سهم‌ «اخلاق‌» و سهم‌ «منطق‌»، همه‌ یکجا و در کنار یکدیگر اداء شود، آغاز روند خلاقیت‌ علمی‌ و تفکر بالنده‌ دینی‌ در این‌ جامعه‌ است‌ و کلید جنبش‌ «تولید نرم‌افزار علمی‌ و دینی‌» در کلیه‌ علوم‌ و معارف‌ دانشگاهی‌ و حوزوی‌ زده‌ شده‌ است‌. بی‌ شک‌ آزادی خواهی‌ و مطالبه‌ فرصتی‌ برای‌ اندیشیدن‌ و برای‌ بیان‌ اندیشه‌ توأم‌ با رعایت‌ «ادب‌ استفاده‌ از آزادی‌»، یک‌ مطالبه‌ اسلامی‌ است‌ و «آزادی‌ تفکر، قلم‌ و بیان‌»، نه‌ یک‌ شعار تبلیغاتی‌ بلکه‌ از اهداف‌ اصلی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ است‌. 📚 پاسخ به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسی‌های نظریه‌پردازی، ۱۳۸۱/۱۱/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تک روی و تک اندیشی🔹 📣 آيت‌الله مصباح یزدی بايد عيب كارهاى خود را به هم گوشزد كنيم؛ ابتدا در صدد يافتن ريشه عيب ها باشيم و تا اندازه اى كه مى توانيم، با ريشه آنها مبارزه كنيم. اگر روحانيت واقعاً بخواهد به اسلام خدمت كند و به شكل يك نهاد زنده در اين كشور باقى بماند، كه بايد بماند، لازم است به دنبال يافتن عيب كار خود باشد و هر روحانى در حدّى كه مى تواند سعى كند كه عيب هاى خود را برطرف سازد. يكى از بزرگترين عيب هاى نظام آخوندى تكروى و تك انديشى است. اگر بخواهيم با آن مبارزه كنيم بايد هر طلبه در حوزه كار خود با اين طرز فكر و طرز رفتار مبارزه كند؛ يعنى، على رغم آن كه بيست سال يا قدرى كمتر يا بيشتر با اين روش خو گرفته است و اين سبك عمل موافق ميل و دلخواه انسان نيز مى باشد، با آن مبارزه كند و تصميم بگيرد كه با تكروی ها و تك انديشى ها مبارزه كند. 📚 مباحثی در باره حوزه، ص ۲۰۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹قدم به قدم🔹 📣 امام خمینی من خوف این را دارم که مردم به واسطۀ امثال من به بهشت بروند؛ آنها برای خدا توجه به آقایان دارند، و ما هم و شما هم دعوت می‌کنید مردم را به خیر و صلاح؛ من خوف این را دارم که آنها برای خاطر ما و شنیدن حرف ما به بهشت بروند و ما برای خاطر اینکه خودمان مهذب نبودیم به جهنم. و آن خوف زیادی که من دارم این است که ما روبرو بشویم با آنها، ما در جهنم باشیم، آنها در بهشت باشند و اشراف به ما پیدا کنند. و این خجالت را انسان کجا ببرد که اینها برای خاطر ما به آن مقامات رسیده‌اند و ما برای خاطر هواهای نفسانی به این درجۀ سُفلی. این یک خوفی است که بسیاری از اوقات من متذکرش هستم. و یک قصه‌‌ای را که برای من نقل کرده‌اند که یکی‌ از تجار پیش یکی‌از علمای بزرگ ـ حالا کی بوده است نمی‌دانم ـ رفته است و گفته است که آقا! اگر پشت کتابی یک چیزی نوشته‌اند به ما هم بگویید، کتاب‌ها معلوم، اما اگر پشت کتابی چیزی نوشته‌اند که شما از آن مطلع هستید به ما هم بگویید برای اینکه ما می‌بینیم که شما ما را دعوت می‌کنید به خیر و صلاح، و خودتان نیستید اصلش. معلوم می‌شود یک مطلب دیگری در کار است. آن آقا گریه کرده است ـ از قراری که گفته‌‌اند ـ و گفته است حاجی هیچ چیز دیگری نیست و ما فاسد هستیم. اینطور هم نیست که انسان خیال کند که شیطان می‌‌آید ابتدائاً به آدم می‌گوید که بیا برو طاغوتی بشو، این را نمی‌‌گوید. قدم به قدم انسان را پیش می‌برد، وجب به وجب انسان را پیش می‌برد. امروز اینکه اشکالی ندارد، اگر جلویش را گرفتید طمعش بریده می‌شود و اگر جلویش را نگرفتید فردا یک قدم دیگر جلو می‌رود. یک وقت می‌بینید که این طلبه زاهد عابد که در مدرسه زندگی می‌کرد با آن وضعی که همه می‌دانید، متحول شد به یک نفر انسان طاغوتی به حدود خودش، و از آن وضع طلبگی که مشایخ ما بر آن وضع بوده‌اند یک وقت خارج شده است و شده است یک انسانی که همۀ همّش صرف دنیاست، به تدریج می‌شود این امور. از قدم اول انسان باید جلویش را بگیرد. اگر مبتلا شد، ابتلا دیگر پشت سر هم می‌آید. اینطور نیست که انسان یک وقتی بعد از اینکه ریشۀ دنیا در دل انسان قوی شد بتواند بکند آن را. 📚 بیانات در دیدار با رئیس جمهور و عضو مجلس خبرگان، رئیس مجلس خبرگان و نمایندگان مجلس خبرگان، ۱۳۶۲/۴/۲۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹رعایت انصاف🔹 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خوی بد🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی ◽️پير مردی لطيف در بغداد ◾️دختر خود به کفش دوزی داد ◽️مردک سنگ دل چنان بگزيد ◾️لب دختر که خون ازو بچکيد ◽️بامدادان پدر چنان ديدش ◾️پيش داماد رفت و پرسيدش ◽️کای فرومايه اين چه دندانست ◾️چند خائی لبش نه انبانست ◽️به مزاحمت نگفتم اين گفتار ◾️هزل بگذار و جد ازو بردار ◽️خوی بد در طبيعتی که نشست ◾️ندهد جز به وقت مرگ از دست 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ثروتمند مقروض🔹 📣 آیت الله العظمی شبیری زنجانی یکی از علت های نفوذ مردمی حاج میرزا جوادآقا مجتهد تبریزی این بود که در قضای حوائج مردم بی اختیار بود و بر خود لازم می دانست به هر قیمتی کار مردم را درست کند. ویژگی دیگر وی این بود که در بذل و بخشش نمونه بود. عوايد ملکی حاج میرزا جوادآقا در سال حدود صد هزار تومان بود. در آن تاریخ {زمان ناصرالدین‌شاه} این مبلغ معادل یک سی ام بودجه کل کشور بود، چون من از نوه ناصرالدین‌شاه، معیرالممالک شنیدم، تمام بودجه کشور در آن زمان شش کرور یعنی سه میلیون تومان بود. مرحوم آقای مجتهدی می گفت: حاج میرزا جوادآقا با آن عوايد ملکی در آخر سال مقروض بود، از بس که برای مردم خرج می کرد. 📚 جرعه ای از دریا، ج ۳، ص ۳۳۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin