eitaa logo
خوشه چین
148 دنبال‌کننده
358 عکس
76 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹حسادت🔹 📣 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی اميرالمؤمنين علیه السلام فرمود: چند گروهند كه در قيامت قبل از آنكه به حساب و كتابشان برسند، وارد جهنم می‌شوند؛ يعنی اينها را حساب و كتاب نمی كنند و وارد جهنم می كنند؛ یکی از آن گروه، علما هستند، به خاطر حسادتی كه داشتند. منظور از علما، فقط روحانيون نيستند، هر كسي كه در سلك علم است. نزد يك طبيب می‌روی و می گویی من پيش فلان دكتر رفتم، اين داروها را داده. می گويد آنها را بريز دور. اين معنايش اين است كه می خواهد بگويد او سواد ندارد. در حالي كه گاهی اوقات او به منزله‌ استاد اين هم هست. یا عالم ديگری در رشته ديگر همين طور. در رشته ما هم همين طور، متأسفانه وجود دارد و هست. و عجيب اين است و آنچه كه خيلی بايد تأسف خورد؛ هر چه مرتبه‌ علمي آدم بالاتر می رود؛ حسادت بيشتر می شود، هم خودش نسبت به ديگران و هم ديگران نسبت به او، و اين خيلی چيز عجيی است. هر چه مرتبه علمي انسان بالاتر می رود و می بيند ديگری هم در حال زحمت كشيدن است، می گويد او هنوز پائين است، سوادی ندارد، جاهل است. نمی تواند تحمل كند و بپذيرد كه او هم در همين مرتبه و شايد هم بالاتر باشد. ديگری كه خودش متوقف است و می بيند اين روز به روز از جهت علمی بالا می رود ناراحت است. 📚 بحث اخلاقی: حسد و آثار آن، ج 24، ۱۳۸۸/۷/۱۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تکلیف الهی🔹 📣 امام خمینی این یک تکلیف الهی است برای همه، برای همۀ گویندگان، برای همۀ نویسندگان، برای همۀ شماها که در جبهه‌ها جوانمردانه به پیش می‌روید و فداکاری می‌کنید. یک تکلیف الهی است برای همه که دعوت به وحدت بکنند. دعوت به اجتماع بکنند. این جوان های ما از هر طایفه‌‌ای و از هر گروهی که هستند، و در جبهه‌ها برای اسلام جنگ می‌کنند، اینها نور چشم‌های اسلام هستند، اینها کسانی هستند که اسلام و مسلمین به اینها باید ارج بگذارد، به اینها باید افتخار کند. کسانی که اهل قلم هستند، اهل بیان هستند، کوشش کنند که مردم را دعوت به وحدت بکنند، مردم را دعوت به جهاد بکنند. اگر خدای نخواسته از قلمی، از زبانی چیزی بیرون بیاید که موجب تشتت بشود، جرمی است نابخشودنی پیش خدای تبارک و تعالی. همه اهل این کشور هستید، و می‌خواهید کشورتان را حفظ کنید، اختلاف نباشد بین شما. گوش به اشخاصی که ایجاد اختلاف می‌کنند ندهید. و همه همصدا با هم توجه کنید به خدای تبارک و تعالی. قدرت های بزرگ که مأیوس شدند از اینکه با جنگ و با حملۀ نظامی بتوانند کاری بکنند، دست به شیطنت زده‌اند و می‌خواهند شماها را از هم جدا کنند و اختلاف بین شما بیندازند. 📚 بیانات در دیدار با پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پادگان امام حسین و ولی‌عصر، ۱۳۵۹/۹/۱۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اعلام خلقت🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری بچه پس از دوران شیرخوارگی، فی الجمله که قوای مغزی و شعوری‏ اش رشد می‏ کند حالت سؤال پیدا می‏ کند، درباره چیزهایی که دور و برش هستند سؤالاتی می‏ کند. باید به سؤالاتش طبق فهم خودش جواب داد، نباید گفت فضولی نکن، به تو چه؟ خود این سؤال علامت سلامتی مغز و فکر است، معلوم می‏ شود قوای معنوی‏ اش رشد کرده و قوّت گرفته است. این سؤالات اعلام طبیعت است، اعلام خلقت است، دستگاه خلقت احتیاج جدیدی را اعلام می‏ کند که باید به آن رسید. همین طور است حالت جامعه. اگر در جامعه یک احساس نو و ادراک نو پیدا شد، علامت یک نوع رشد است. این هم اعلام خلقت است که احتیاج جدیدی را نشان می‏ دهد. اینها را باید با هوا و هوس و شهوت‏ پرستی فرق گذاشت. نباید اشتباه کرد و اینها را هوا و هوس دانست و فوراً آیات مربوط به این موضوع را خواند که: «انْ تُطِعْ اکثَرَ مَنْ فِی الْارْضِ یضِلّوک عَنْ سَبیلِ اللَّهِ‏ یا: وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ اهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ‏ السَّمواتُ وَ الْارْضُ» 📚ده گفتار، ص 255 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹پشت بر قبله🔹 ✍️ شیخ اجل سعدی شیرازی عابدی را پادشاهی طلب کرد. اندیشید که دارویی بخورم تا ضعیف شوم، مگر اعتقادی که دارد در حق من زیادت کند. آورده‌اند که داروی قاتل بخورد و بمرد. ◽️آن که چون پسته دیدمش همه مغز ◾️پوست بر پوست بود همچو پیاز ◽️پارسایان روی در مخلوق ◾️پشت بر قبله می‌کنند نماز ◽️چون بنده خدای خویش خواند ◾️باید که به جز خدا نداند 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کار شیطان🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی دشمن از راه های مختلف توطئه می کند؛ یکی از راه ها، اختلاف ‌افکنی است. هر گونه اختلافی، هر جا که باشد، بر خلاف نظر اسلام و قرآن است؛ چه اختلافات سیاسی باشد، چه اختلافات قبیله‌یی باشد. اختلافات ایلی و قبیله‌یی هم غلط است. همه مسلمانند، همه فرزندان این مرز و بومند، همه با هم برادرند؛ چه اختلافی؟ ما اختلافات ناسیونالیستی را در سطح دنیا نفی می کنیم. ما می گوییم ملت های مسلمان باید با هم باشند. در میان یک ملت، اقوام و طوایف مسلمان و تیره‌های گوناگون، چه اختلافی با هم می توانند داشته باشند؟ این کار شیطان است که بین ما اختلاف بیندازد. 📚 بیانات در دیدار مردم خرم‌آباد، ۱۳۷۰/۵/۳۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عمل می کنیم؟🔹 ✍️ آیت الله ابراهیم امینی اکنون نفس خودم و سایر برادران اهل علم را مورد خطاب قرار داده سؤال می‌کنم: > آیا تاکنون به فکر خودسازی و تزکیه و تکمیل نفس خودمان بوده‌ایم؟ > آیا درس و بحث و گفتن‌ها و نوشتن‌ها و سایر امور دینی را خالصا للّه انجام می‌دهیم؟ > آیا بر نفس خودمان تسلط یافته‌ایم یا او بر ما تسلط دارد؟ > آیا نفسمان را از رذائل اخلاق پاکسازی کرده‌ایم؟ > آیا نفس ما از دروغ، غیبت، حسد، تهمت، تکبر، غضب، تندخویی، بخل، خود بزرگ‌بینی، خودخواهی، علاقه به مال و جاه و مقام، غرور، حیله و تزویر، ریاء، نفاق، کینه‌توزی و سایر صفات زشت پاکسازی شده است؟ > آیا عدالت اسلامی و حقوق افراد را کاملا رعایت می‌کنیم؟ > آیا در صرف بیت المال و سهم امام، عدل اسلامی و تساوی را منظور می‌داریم؟ > آیا اگر دستمان به مقام و منصبی رسید، از آن مقام به نفع خودمان و خویشان و دوستانمان سوءاستفاده نمی‌کنیم؟ > آیا زندگی ما که از عدل اسلامی و زندگی ساده پیامبر اکرم و امیر المؤمنین سخن می‌گوییم شباهتی به زندگی آنان دارد؟ > آیا تاکنون به فکر افتاده‌ایم که نمازمان را با حضور قلب بخوانیم؟ > آیا به تهجد و نماز شب و نوافل تقیّد داریم؟ > آیا به ذکر و دعا علاقه داریم؟ > آیا در حال ذکر و دعا و نماز به خدا توجه داریم. > آیا با خانواده و خویشان و همسایگانمان رفتار اسلامی داریم؟ > آیا احسان و عدالت را رعایت می‌کنیم؟ > آیا نسبت به زندگی مساکین و مستمندان و درماندگان، آن‌طور که باید، عنایت داریم؟ > آیا حاضریم مقداری از تجملات زندگی خودمان بکاهیم و به آنان کمک کنیم یا فقط مردم را به احسان و نیکوکاری و مواسات دعوت می‌کنیم؟ > آیا اگر کسی ما را پندواندرز داد یا انتقاد نمود، حاضریم بدون رنجش به تذکراتش گوش دهیم و اگر درست بود بپذیریم، یا ناراحت می‌شویم و با تندی در صدد دفاع برمی‌آییم؟ > آیا حق را می‌پذیریم گرچه به ضرر خودمان و بستگانمان باشد؟ و به ‌طور کلی: > آیا به آنچه خوانده‌ایم و می‌دانیم و می‌گوییم و می‌نویسیم عمل می‌کنیم یا نه؟ اگر جواب شما مثبت باشد، از علماء ربانی هستید که آن همه آیات و احادیث در تعریف و تمجید ایشان آمده است. آنان که از امناء رسل و ورثه انبیاء هستند. 📚 خودسازی (تزکیه و خودسازی)، فصل بزرگترین مشکل ما ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹من برای تدریس ساخته شده ام🔹 هنگامی که پس از رحلت میرزای شیرازیِ اول، برای قبولِ مرجعیت به آیت الله سید محمد فشارکی مراجعه کردند، فرمودند: إنّی لستُ اهلاً لذلک، لأنّ الرئاسة الشرعیة تحتاج إلی اُمور غیر علم الفقه و الأحکام من السیاسیات و معرفة مواقع الامور و أنا رجل وسواسی فی هذه الاُمور، فإذا دخلت أفسدت و لم أصلح و لا یسوغ لی إلا التدریس》 من شایسته تصدی این مسئولیت نیستم. زیرا مرجعیت غیر از آگاهی به فقه و احکام شرعی، به شناخت و آگاهی به سیاست‌ها و زمان انجام امور هم نیاز دارد. من آدمی وسواسی در این امور هستم، و به جای اصلاحِ امور - ناخواسته - کارها را خراب و تباه می‌کنم. من فقط برای تدریس ساخته شده‌ام! و بدین گونه این عالمِ نفس کُشته، مردم را به آیت الله العظمی میرزا محمد تقی شیرازی ارجاع دادند! 📚 الفوائد الرضویة، ص ۵۹۴، محدث قمی، نشر بوستان کتاب. ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تیرهای جفا🔹 📣 محمد پیشگامی فرد شیخ علی تهرانی به اصفهان آمد و یک مراسم سخنرانی در باغ تختی داشت. برای اولین بار پس از سخنرانی او، منافقین راهپیمایی کردند و شعار «مرگ بر بهشتی» سر دادند. این تظاهرات به میدان چهار باغ کشیده شد. برای نخستین بار بود که چنین جسارتی در زادگاه شهید بهشتی رخ داد. من شنیدم حتی بعد از شهادت ایشان شعار «مرگ بر بهشتی» سر دادند و هنوز هم پس از افتادن پرده ها، تیرهای تهمت و جفا آن بزرگوار را نشانه می گیرد. 📚 خاطرات محمد پیشگامی فرد، ص 198 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عالم غیر مهذب🔹 📣 امام خمینی من گمان می‌‌کنم که آن چیزی که به اسلام بیشتر از همه چیز ضرر زده است عدم تربیت صحیح است، تحقق پیدا نکردن تهذیب و اخلاق اسلامی است. اگر شما در طول تاریخ اسلام بلکه همۀ انبیا توجه کنید و البته توجه دارید، آن قدری که اسلام از این اشخاص منحرف و غیر مهذب صدمه خورده است و تمام ادیان صدمه دیده‌اند، از هیچ چیز دیگر ندیده‌‌اند. اصل اساس آن چیزی که به مکتب‌های توحیدی ضرر رسانده است و مانع شده است از اینکه رشد پیدا کنند، همین غیر مهذب بودن بود؛ گاهی از طرف اشخاصی که علم دارند و مهذب نیستند و بیشتر هم از طرف اشخاصی که جاهل بودند و مهذب نبودند. و معلوم نیست که آن قدری که از طرف عالم غیر مهذب اسلام صدمه دیده است، از طرف جاهل غیر مهذب با اینکه عددشان زیاد است صدمه دیده باشد. تمام مکتب‌های انحرافی را اشخاص دانشمند و ملاّ ایجاد کردند؛ چه آن چیزهایی که مذهب سازی بوده است، آنها هم اشخاص عالمی بودند که مذهب درست کردند؛ مذهب های انحرافی، و چه مکتب های سیاسی که آنها هم از جانب اشخاص دانشمند و عالم بوده است. و آنقدری که به مکتب های توحیدی از این سنخ جمعیت که عالم بودند و همه جور علمی هم شاید می‌دانستند، صدمه خورده است، از هیچ طایفه‌ای نخورده است. 📚 بیانات در دیدار ائمۀ جمعه استانهای اصفهان و چهارمحال بختیاری، 1360/10/30 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عمل مهم نیست؟🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری طایفه‏ ای در میان متکلّمین بودند به نام «مرجئه» که بحمد اللَّه منسوخ شدند. اینها می‏ گفتند که ایمان اگر درست شد، عمل هیچ اثری ندارد. این هم البته ریشه سیاسی داشت. اینها در زمان بنی‏امیه بودند و بنی‏امیه اینها را تأیید می‏ کردند. اینها بدین‏ وسیله می‏ خواستند اعمال سائسین بنی‏امیه و سلاطین بنی‏امیه را تصحیح کنند. این مطلب را من نمی‏ گویم، تاریخ می‏ گوید. می‏ گفتند آقا! ایمانت درست باشد؛ ایمان که درست بود، عمل مهم نیست. عمل کردی کردی، نکردی نکردی؛ عمل چیزی نیست. بعد از اینکه بنی‏امیه رفتند، بنی‏ العباس روی خصومتی که با بنی‏امیه داشتند ریشه مرجئه را زدند. ولی با کمال تأسف این فکر مرجئی امروز در دماغ شیعه پیدا شده است... فکر دینی ما باید اصلاح بشود. تفکر ما درباره دین غلط است غلط. به جرئت می‏ گویم از چهارتا مسئله فروع، آن هم در عبادات، چندتایی هم از معاملات، از اینها که بگذریم دیگر فکر درستی ما درباره دین نداریم؛ نه در این منبرها و در این خطابه‏ ها می‏ گوییم و نه در این کتاب ها و روزنامه‏ ها و مقاله‏ ها می‏ نویسیم و نه فکر می‏ کنیم. ما قبل از اینکه بخواهیم درباره دیگران فکر کنیم که آنها مسلمان شوند، باید درباره خود فکر کنیم. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. 📚 ده گفتار، ص 157 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin