eitaa logo
خوشه چین
151 دنبال‌کننده
357 عکس
70 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹رعایت جهات اخلاقی🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی جهات اخلاقی را باید رعایت کرد؛ از جمله یکی از آنها این است که مسائل شخصی افراد را نباید با آن مسائل عمده خیلی مخلوط کرد؛ مثلاً مسائل خطی و سیاسی را نباید با مواضع واقعی انقلابی و ضد انقلابی مخلوط کرد. ممکن است یک نفر باشد که از لحاظ سیاسی مذاقی داشته باشد؛ کسی است که طرفدار انقلاب و علاقه‌مند به انقلاب است و تلاش هم می کند؛ اما حالا در انقلاب زید را قبول دارد، عمرو را قبول ندارد؛ در حالی که ما عمرو را قبول داریم، زید را قبول نداریم؛ یا ما هر دوی زید و عمرو را قبول داریم، اما او یکی از آنها را قبول ندارد؛ این‌که جرم نیست. اگر اعضای هیأت های نظارت دچار مسائلی شوند که امروز به آنها مسائل خطی گفته می شود، این واقعاً مسأله‌ی مهمی است؛ این شبیه گروه‌گرایی و قبیله‌گرایی و قوم‌ و خویش‌گرایی است. یک نفر را برای خاطر این‌که جزو یک مجموعه است، قبول بکنیم؛ یک نفر دیگر را به خاطر این‌که جزو مجموعه‌ی دیگری است، رد بکنیم؛ نباید اجازه بدهیم که چنین چیزی در حوزه‌ی کار ما وارد بشود. حب و بغض ها هم همین‌ طور است؛ گاهی یک نفر از کسی خوشش می‌آید، از دیگری بدش می‌آید؛ باید واقعاً مواظبت کرد که در هیچ سطحی از سطوح، این مسأله دخالت نکند. 📚 بیانات در دیدار اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس، ۱۳۷۰/۱۲/۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بزرگترین معصیت🔹 📣 امام خمینی خدا را در نظر بگیرید ای گویندگان، ای نویسندگان، ای کارکنان مملکت، ای کارمندان اداری و غیر اداری، و کشاورز و همه! خدا را در نظر بگیرید، خدا حاضر است همه جا. زبان شما در محضر خداست. چشم شما در محضر خداست. همۀ قوای شما در محضر خداست. در محضر خدا، خدا را معصیت نکنید. امروز در کشور ما؛ بزرگترین معصیت؛ ایجاد اختلاف است؛ ایجاد نفاق است. بزرگترین رحمت برای ما و تکلیف برای ما ایجاد آرامش است و ایجاد رفاه است. 📚 بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم، نمایندگان و مسئولان سیاسی عقیدتی شهربانی‌های سراسر کشور و ...، ۱۳۵۹/۱۲/۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹زندگی اشرافی🔹 📣 آیت الله سید جعفر شبیری زنجانی خاطرم هست در سال ۵۸، آقای امامی کاشانی، سفری به مشهد رفتند و برگشتند و در حضور آقای بهشتی و آقای مفتح و بنده از قول شیخ علی تهرانی مطلبی را نقل کردند. ایشان گفتند که شیخ علی تهرانی در مشهد از آقای بهشتی انتقاد کرده بود که ایشان زندگی اشرافی دارد و زی طلبگی را رعایت نمی‌کند و زندگی‌اش، زندگی یک روحانی زاهد نیست. آقای مفتح عصبانی شد و از آقای بهشتی دفاع کرد که: «نخیر! این طور نیست. ایشان حتی از وجوهات هم برای زندگی‌اش استفاده نمی‌کند و بخشی از‌‌ همان حقوقی را هم که از آموزش و پرورش دریافت می‌کند، صرف رسیدگی به فقرا می‌کند و...» آقای بهشتی گفتند: «آقای مفتح! ‌ اجازه بدهید صحبتشان تمام شود.» آقای امامی دوباره شروع کرد که: «بله! شیخ علی آقا به رفتارهای آقای بهشتی انتقاد دارد.» و مجددا آقای مفتح پرخاش کرد و آقای بهشتی تذکر داد که پرخاش امری نابجاست. بار سوم که آقای مفتح نتوانست این حرف‌ها را تحمل کند و شروع به دفاع از آقای بهشتی کرد، مرحوم شهید بهشتی با حالت مسلطی گفتند: «جناب آقای مفتح! اجازه بدهید که در برابر حق، تسلیم باشیم. مگر ما ادعا نمی‌کنیم که شیعه علی‌بن ابیطالب (ع) هستیم؟ واقعیت این است که هر قدر زندگی ما از نظر زهد به ایشان نزدیک‌تر باشد، در این ادعا صادق‌تر هستیم. البته زندگی من بیش از زندگی یک طلبه معمولی است» و شروع کردند به توضیح دادن درباره شرایط زندگی گذشته و حال خودشان و اینکه الان در چه شرایطی زندگی می‌کنند، حال آنکه ایشان زندگی بسیار ساده‌ای داشت و کسانی که به منزل ایشان رفت و آمد داشتند، این را خیلی خوب می‌دانستند، منتهی بسیار مرتب، منظم و باسلیقه بودند و این تصور در ذهن عده‌ای به وجود می‌آمد که ایشان پول زیادی را خرج زندگی‌اش می‌کند. 📚 وبسایت تاریخ ایران، مصاحبه مورخ 1390/3/8 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹دهن بين نباشیم🔹 آیت الله شهید دکتر بهشتی دوستان، بايد اين حالت در ما تقويت شود كـه در ارزيـابى افـراد و گروه ها عادت داشته باشيم مجموعه تاريخ زندگى آنها را ورق بـزنيم و بشناسيم؛ ببينيم ايـن انسـان و ايـن گـروه از انسـان ها در طـول زنـدگى بيست ساله، سی ساله، چهل ساله اجتماعى خود چه راهى را رفته اند؛ چه گذشته هايى داشته اند. اينقدر دهن بين نباشيم! اينقدر حالت بين نباشيم! در شناخت شخصيت ها و گروه ها بايد عميق تر باشيم. آيا آقايى كه عمرى را در خدمت به طاغوت ها گذرانده، می تواند با چهار شعار ملّت خـواهى در ميان ما به راحتى جـا بـاز كنـد؟ و آيـا چهـره اى كـه عمـرى را بـه ملت خواهى واقعى و خدمت گذرانده، مـی توانـد بـا گفـتن دو جملـه لگدمال بشود؟ حتى بالاتر از اين؛ چهره هاى اصيل را در جامعه مـا بـه آسانى می توان با بهتان و دروغ به لجن كشيد. چرا؟ چون ما از آن حس ششم كم بهره ايم. ما از اين عادت پسنديده كم بهره هستيم كه هر كس را در سيماى مجموع اعمال و رفتار و بينش گذشته و حالش بشناسيم. من خطرهاى ناشى از بی اعتنايى به اين اصل را در مراحل گوناگون زندگى امت خودمان با چشم می بينم؛ لذا اجازه بدهيد كه با همان تأكيـد از آن سخن بگويم و دوستانمان را به اين نوع چهره شناسی هاى اصـيلِ عميـق دعوت كنم. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۱۲۶ و ۱۲۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نفحات الهی🔹 ✍️ مولوی گفت پیغامبر که نفحت های حق اندرین ایام می‌آرد سبق گوش و هش دارید این اوقات را در ربایید این چنین نفحات را نفحه آمد مر شما را دید و رفت هر که را می‌خواست جان بخشید و رفت نفحهٔ دیگر رسید آگاه باش تا ازین هم وانمانی خواجه‌ تاش 📚 مثنوی معنوی، دفتر اول ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عروسی قاسم🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری می‏ گویند: در همان گرماگرم روز عاشورا که می‏ دانیم مجال نماز خواندن هم نبود و امام نماز خوف خواند. امام فرمود: حجله عروسی راه بیاندازید، من می‏ خواهم عروسی قاسم را با یکی از دخترهایم، لااقل شبیه اش هم شده، در اینجا ببینم. - حالا قاسم یک بچه سیزده ساله است - چرا؟ آخر آرزو دارم، آرزو را که نمی‏ توانم به گور ببرم. شما را به خدا ببینید، یک حرفی است که اگر به زن دهاتی بگویی، به او بر می‏ خورد. گاهی از یک افراد خیلی سطح پایین می‏ شنویم که‏ من آرزو دارم عروسی پسرم را ببینم، عروسی دخترم را ببینم. حالا در یک چنین گرماگرم زد و خورد که مجال نماز خواندن نیست، می‏ گویند حضرت فرمود که من در همین جا می‏ خواهم دخترم را برای پسر برادرم عقد کنم و یک شکل عروسی هم شده است در اینجا راه بیاندازم. یکی از چیزهایی که از تعزیه خوانی‏ های قدیم ما هرگز جدا نمی‏ شد، عروسی قاسم بود، قاسم نوکد خدا، یعنی نو داماد، قاسم نو داماد؛ در صورتی که این قضیه در هیچ کتابی از کتاب های تاریخی معتبر وجود ندارد. این مرد عالم، حاجی نوری، می‏ گوید: اول کسی که این قضیه‏ را در کتابش نوشته است، ملاحسین کاشفی بوده در کتابی به نام «روضة الشهداء» و اصل قضیه دروغ و صددرصد دروغ است. سبحان اللَّه! گفت: بس که ببستند بر او برگ و ساز گر تو ببینی نشناسیش باز 📚 حماسه حسینی، ج ۱، ص ۶۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انتقاد از خود🔹 📣 آيت‌الله مصباح یزدی به برادران عزيز روحانى توصيه مى شود كه انتقاد را از خود شروع كنند و متوجه مسؤوليت هاى خود بوده و براى انجام آنها آمادگى داشته باشند. البته نصيحت، همفكرى، ارشاد و كمك به ديگران از وظايف اسلامى است ولى نبايد به جاى اصلاح خود، فقط متوجه عيوب ديگران باشيم و آنها را بزرگ كنيم تا به اين وسيله خود را زير پرده اى از رياكارى مخفى نماييم. مسلّماً هر كسى عيوب خود را بهتر مى تواند درك كند، گرچه نفس انسان آنقدر مكّار است كه گاهى امر بر خود او نيز مشتبه مى شود. به هر حال، انسان اگر در نوع رفتار، شيوه كار و بهتر از همه در انگيزه و نيت خود دقت كند خواهد فهميد كه عيوب بسيارى دارد. چه خوب است كه تصميم بگيريم عيوبى را كه در خود سراغ داريم اصلاح نماييم و از اشتباهات خود توبه كنيم و به خدا پناه ببريم و اولياى خدا را وسيله قرار دهيم كه به ما كمك كنند و از خدا بخواهند كه ما را در جبران اشتباهات گذشته يارى كند! بنابراين، شايسته است كه همه ما لحظات و ساعاتى را به انديشيدن در باره خود اختصاص دهيم، خود را بهتر بشناسيم، ببينيم به چيزهايى كه مى گوييم تا چه اندازه باور داريم و در عمل تا چه حد آنها را مراعات مى كنيم. آنچه در دل ما وجود دارد و ما را به حركت در مى آورد تعلّقات دنياست يا كمالات معنوى و اخروى، اگر كارى موجب رضاى خدا باشد، زودتر آن را انجام مى دهيم يا اگر درآمد دنيوى بيشترى داشته باشد؟ در مطالعه اى كه منفعت مادى دارد بيشتر دقت مى كنيم و ساعات بيشترى را به آن اختصاص مى دهيم يا در آنكه ثواب اخروى دارد؟ بايد خود را بيازماييم. به ادّعاهاى خود نمى توان اكتفا كرد، چون شيطان و نفس انسان را فريب مى دهند. 📚 مباحثی در باره حوزه، ص ۲۰۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹هشیار باشیم🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی در یک کشور اروپایی غیر اسلامىِ دشمن تاریخی و بنیادین با کشورهای اسلامی، شما می بینید توی تلویزیون‌شان، مناظره‌ی شیعه و سنی راه می اندازند. یکی را از شیعه دعوت می کنند، یکی را از سنی دعوت می کنند، که شما بیایید تو این تلویزیون با هم مناظره کنید. مقصودشان چیست؟ یک کشور مسیحی، یک کشور استعمارگر با سابقه‌ی سیاه، مناظره‌ی شیعه و سنی به چه مقصود راه می اندازد؟ می خواهد حقیقت معلوم بشود؟ می خواهد در بین مباحثه و مناظره، مستمعین و مخاطبانش حق را بفهمند؟ یا می خواهد از این گفتگوها و از آنچه که در خلال این گفتگوها ممکن است از کسی سر بزند، این آتش اختلاف را تشدید کند؟ نفت روی این آتش بریزد؟ اینها باید ما را بیدار کند. اینها باید ما را به خود بیاورد؛ باید هشیار بشویم. شیعه منطق قوی ای دارد؛ استدلال متکلمین شیعه و علمای شیعه در باره‌ی مباحث تشیع استدلال‌های پولادین و محکمی است؛ اما این ربطی ندارد به اینکه در دنیای تشیع شروع کنند به مخالفان خودشان بدگویی کردن و اهانت کردن و ایجاد دشمنی کردن، آن هم در مقابل همین جور، و آتش دعوا درست کنند. ما اطلاع داریم، بنده هم امروز اطلاع دارم، هم از گذشته اطلاع دارم که پول ها دارد خرج می شود برای این که این‌ها کتاب فحش و دشنام و تهمت بنویسند علیه آن‌ها، آن‌ها کتاب فحش و دشنام و تهمت بنویسند علیه این‌ها؛ پول هر دو را هم یک مرکز می دهد؛ پول هر دو کتاب و نشر هر دو کتاب از یک جیب خارج می شود. این‌ها هشدار دهنده نیست؟ 📚 بیانات در دیدار جمعی از مردم در روز عید، ۱۳۸۸/۹/۲۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹صورتحساب🔹 📣 آیت الله علوی بروجردی مرحوم لرزاده که کارهای عمرانی مربوط به آقای بروجردی را انجام می داد، نقل می کند که برای حفر چاه مسجد اعظم قم، پیمانکاری زرتشتی به نام جمشید یگانگی را از تهران آورده بودیم. او چاه را حفر و همه تاسیساتش را نصب کرد، اما از دادن صورتحساب امتناع می کرد. به او گفتیم: چرا صورتحساب نمی دهی؟ گفت: می خواهم آیت الله بروجردی را ببینم. من که نگران بودم آقای بروجردی ایشان را نپذیرد، به آقای بروجردی گفتم و ایشان بلافاصله قبول کرد و ما با آقای یگانگی به دیدار آقای بروجردی رفتیم. آقای یگانگی دست آقای بروجردی را گرفت و بوسید و صورتشان را هم بوسید و مدتی هم دست ایشان را نگه داشته بود و آقای بروجردی هم دستش را نمی کشید. آقای بروجردی به آقای یگانگی گفت: شنیدم کار خیلی مرتب و پاکیزه ای انجام دادید، تشکر می کنم اما چرا صورتحساب نمی دهید؟ یگانگی گفت: از شما تقاضا دارم که من را به قدر این چاهی که حفر کردم در مسجد اعظم شریک کنید. آقای بروجردی بلافاصله پذیرفت. یکی از عالمان حاضر در مجلس رو کرد به آقای بروجردی و گفت: این آقای یگانگی که اینقدر به شما اظهار ارادت می کند به او امر بفرمایید که مسلمان شود. آقای بروجردی وقتی ناراحت می شد قرمز می شد به حدی که اگر ناراحتی شدید بود گوش هایش هم قرمز می شد. آقای لرزاده گفت: آقای بروجردی این حالت را پیدا کرد اما هیچی نگفت. یک کمی صبر کرد تا آرام شود، بعد رو کرد به آن آقا گفت: من از خدا می خواهم که اخلاص آقای یگانگی را به ما عنایت کند. آقای یگانگی کوچک شده بود اما با این حرف دوباره شکفت و حالت سابقش را پیدا کرد. آقای بروجردی برای هر کسی بلند نمی شد، اما وقتی یگانگی می خواست برود به پیشکارش گفت: به من کمک کن بلند شوم و دو سه قدم هم آقای یگانگی را بدرقه کرد. 📚 گفتگوی مهدی نصیری با آیت الله علوی بروجردی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اعمال قدرت🔹 📣 امام خمینی در بین روحانیون، ائمۀ جمعه بیشتر از دیگران مسئول‌اند. سر و کارشان الآن ائمۀ جمعه با مردم بیشتر است تا سر و کار سایر روحانیون. ائمه جمعه باید خیلی مواظب باشند که خدای نخواسته اگر در یک جایی یک چیزی اتفاق افتاد و چه شد، با جهت روحانی، جهت پدری حل کنند. اگر خدای نخواسته، یک وقت بنا باشد که یک اعمال قدرت بخواهد بکند، برای اینکه امام جمعه است، این پای خودش حساب نمی‌شود، پای روحانیت حساب می‌شود، پای اسلام حساب می‌شود. از این جهت، آنها وظیفه شان خیلی خطیر است و باید خیلی ملاحظه بکنند. 📚 بیانات در دیدار با روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم، روحانیون اهل تسنن ترکمن صحرا و سیستان و بلوچستان و ...، ۱۳۶۴/۲/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عامل مذهب🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی در جامعه هاى مسلكى مى بينيد به همان اندازه كه مسلك عامـل پيونـد و ارتباط محكم ميان افراد مى شود، و هر وقت چنين پيوند نيرومند مسلكى در آن جامعه به وجود آيد جامعه را به صورت يك موجود زنـده شـادابِ پر نيروىِ پر تحركِ سعادت آفرين و سعادتمند در مى آورد، به همان انـدازه اگر دشمنى رخنه كرد و اين احساسات را به شكلى در راه صف بنـدی هاى عقيدتى داخلـى اسـتخدام كـرد، آن ايمـان تحـرك زا بـه صـورت عامـل درگيری هاى شديدِ تندِ خانمان بر باد ده در مى آيـد. شـديدترين جنگ هـاى تاريخ ميان چه كسانى روى داده است؟ شـديدترين برخوردهـاى تـاريخ ميان چه كسانى روى داده است؟ آنجا كه پيروان يك آيين بـا پيـروان آيين ديگر در مى آويختند. الان در كشورهاى دنياى سوم و به خصوص در كشورهاى اسلامى، از چه عاملى بيش از هر عامل ديگر بـه عنـوان وسيله تفرقه و جدايى و سرگرم كردن و مشغول كـردن گروه هـا بـه نبرد با يكديگر استفاده مى شود؟ از عامل مـذهب! انسـان مسـلكى و مذهبى، داراى احساسات و عاطفه اى گرم نسبت به مذهب و مسـلك خود است. اين خصلت و گرماى عاطفه، كه يك نيرو و انرژى است، وقتـى در خـدمت رهبـرى راسـتين قـرار بگيـرد، شـكوفا، اثـردار و سعادت آفرين مى شود و آباد كننده دنيا و آخرت است. همـين انـرژى اگر به چنگ دشمن بيفتد عامل تخريب است؛ درست مثل نيروى اتم است كه بايد ديد در دست كيست و در چه جهتى به كار مى رود. 📚ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۱۱۹ - ۱۲۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ارادت درویشان🔹 ✍️ شیخ اجل سعدی شیرازی يکی از صالحان به خواب ديد پادشاهی را در بهشت و پارسائی در دوزخ. پرسيد که موجب درجات اين چيست و سبب درکات آن چه. که مردم به خلاف اين همی پنداشتند. ندا آمد که اين پادشاه به ارادت درويشان به بهشت اندر است و آن پارسا به تقرب پادشاهان در دوزخ. ◾️دلقت به چه کار آيد و تسبيح و مرقع ◽️خود را از عمل های نکوهيده بری دار ◾️حاجت به کلاه برکی داشتنت نيست ◽️درويش صفت باش و کلاه تتری دار 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بی اثر کردن کارها🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی عزیزان من! بدانید که اگر در حاکمیت شکاف افتاد، هیچ کار اساسی ای پیش نخواهد رفت؛ هر کاری که جمعی انجام دهند، یک جمع دیگر روی آن علامت سؤال می گذارند و مانع از پیشرفت کار می شوند، که شما در موارد متعدّدی نمونه‌هایش را ملاحظه کرده‌اید. دستگاهی اقدامِ مثبتِ خوبی را انجام می دهد؛ ولی هنوز هیچ چیز معلوم نشده، ناگهان می بینید که عدّه‌ای در مقابل آن موضع گیری و علیه آن انتقاد و به آن حمله می کنند! این‌ طوری، کاری پیش نمی رود. وقتی یک شعار و یک حرفِ خوب از دهانی خارج می شود، یک عدّه دیگر از آن طرف به او حمله می کنند و نمی گذارند این شعار به نتیجه برسد. دو دستگی در مراکز اصلی حاکمیت، این اشکالات بزرگ را دارد؛ والّا اختلاف فکری اشکالی ندارد. شکاف و دوئیّت و دشمنی و تخاصمِ به نفع دشمن است که اشکال دارد. من گاهی از بعضی موضع گیری هایی که بعضی از اشخاص - چه در قوّه مقنّنه و چه در بعضی جاهای دیگر - می کنند، گله‌مندم. نباید به گونه‌ای موضع گیری کرد که دشمن آن را به نفع خود و در جهت اهداف و مقاصدش مشاهده کند. باید بگذاریم دستگاه های کشور - چه قوّه مجریّه، چه قوّه قضایّیه، و چه قوّه مقنّنه - با قدرت و جسارتِ لازم و اعتماد به نفس، کارهایشان را انجام دهند. 📚 بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران‌، ۱۳۷۹/۱۲/۲۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹روحانيت نمی گذارد🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی يـك نوجوان، در اهواز در آن سفر چند ماه قبل، آمده بـود پـيش مـن، گفـت: فلانى، من مى خواهم از تو طلب عفو كنم، دل من را نسبت به تو بـدبين كرده بودند، اينجا آمدى در همان برخوردهاى اول كه با تو داشتم، ديـدم همه آن چيزهايى كه درباره تو از نظر كيفيت برخـورد و كـار و تماسـت مى گفتند، عينا فهميدم دروغ است. بعد اين را گفـت، گفـت: نمـى دانيـد دشمن چقدر درباره شماها نيرنگ بازى مى كنـد. چنـد وقـت قبـل رفتـه بودم در يكى از محله هاى فقير نشين اهواز، در يك خانـه يـك پيرزنـى، برق خانه اش را قطع كرده بودند، بعد رفتـه بودنـد در خانـه اش و گفتـه بودند به اينكه: مى دانى چرا برقت را قطع كرده انـد؟ بهشـتى دسـتور داده برق خانه تو را قطع كنند. ديروز به من گفـت: همين ديروز، همين امروز صبح گزارش دادند، كـه دو نفر دختر جـوان در سـن دانـش آمـوزى يـا دانشـجويى در خانـه هـا مى رفتند، سؤالات را يـك طـورى مطـرح مـى كردنـد كـه چـه كسـان نمى گذارند در ايـن مملكـت كـار شـود؟ و سـؤال را طـورى هـدايت مى كردند كه اين سؤال بيايد به طرف روحانيت و بـه طـرف ماهـا كـه اينها نمى گذارند در اين مملكت كار انجام بگيرد. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۳۳۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹فکر آزاد است🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری فکر آزاد است، فریب کاری ممنوع‏. مطلبی راجع به حکومت اسلامی آینده عرض می‏ کنم. همین طور که می‏ دانید - و رهبر و پیشوای ما مکرر و صریح این مطلب را بیان کرده‏ اند - در حکومت اسلامی احزاب آزادند. هر حزبی اگر عقیده غیر اسلامی هم دارد، در ابراز عقیده خودش آزاد است، فکرش آزاد است، هر چه دلش می‏ خواهد بگوید. ما فقط اجازه توطئه‏ گری و فریب کاری نمی‏ دهیم. در حدی که فکر و عقیده خودشان را صریحا می‏ گویند و با منطق ما در حال جنگ هستند، ما آنها را می‏ پذیریم، اما اگر بخواهند در زیر لوای اسلام یا مظاهر اسلام افکار و عقاید خودشان را بگویند، ما حق داریم از اسلام خودمان دفاع کنیم که اسلام این را نمی‏ گوید، به نام اسلام این کار را نکن، به نام خودت بکن. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۴۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مروت🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی یاد دارم که شبی در کاروانی همه شب رفته بودم و سحر در کنار بیشه‌ای خفته. شوریده‌ای که در آن سفر همراه ما بود نعره‌ای برآورد و راه بیابان گرفت و یک نفس آرام نیافت. چون روز شد گفتمش: آن چه حالت بود؟ گفت: بلبلان را دیدم که به نالش در آمده بودند از درخت و کبکان از کوه و غوکان در آب و بهایم از بیشه. اندیشه کردم که مروّت نباشد همه در تسبیح و من به غفلت خفته. ◽️دوش مرغی به صبح می‌نالید ◾️عقل و صبرم ببرد و طاقت و هوش ◽️یکی از دوستان مخلص را ◾️مگر آواز من رسید به گوش ◽️گفت باور نداشتم که تو را ◾️بانگ مرغی چنین کند مدهوش ◽️گفتم این شرط آدمیت نیست ◾️مرغ تسبیح‌گوی و ما خاموش 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انتخابات در انحصار کسی نیست🔹 📣 امام خمینی انتخابات در انحصار هیچ کس نیست، نه در انحصار روحانیین است، نه در انحصار احزاب است، نه در انحصار گروه‌هاست. انتخابات مال همه مردم است. مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است. و انتخابات برای تأثیر سرنوشت شما ملت است. از قراری که من شنیده‌ام در دانشگاه بعض از اشخاص رفته‌اند گفته‌اند که دخالت در انتخابات، دخالت در سیاست است و این حق مجتهدین است. تا حالا می‌گفتند که مجتهدین در سیاست نباید دخالت بکنند، این منافی با حق مجتهدین است، آنجا شکست خورده‌اند حالا عکسش را دارند می‌گویند. این هم روی همین زمینه است، اینکه می‌گویند انتخابات از امور سیاسی است و امور سیاسی هم حق مجتهدین است هر دویش غلط است. انتخابات سرنوشت یک ملت را دارد تعیین می‌کند. انتخابات بر فرض اینکه سیاسی باشد و هست هم، این دارد سرنوشت همۀ ملت را تعیین می‌کند، یعنی آحاد ملت سرنوشت زندگیشان در دنیا و آخرت منوط به این انتخابات است. این این طور نیست که انتخابات را باید چند تا مجتهد عمل کنند. 📚 بیانات در دیدار با مدیرعامل، مدیران و کارکنان صدا و سیما، ۱۳۶۲/۱۲/۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹درگیری های سیاسی🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی عزیزان من! یک ملت هرچه قدرتمند باشد، هرچه ثروتمند باشد، اگر اختلافات در بین آحادش ریشه گرفت و آتش اختلافات مشتعل شد، بدبخت و بیچاره خواهد شد. اختلافات که گفته می شود، مقصود اختلاف سلیقه نیست. اختلاف سلیقه هست. اگر اختلاف خط، اختلاف جهت، اختلاف مذاق باشد، اشکالی ندارد. اختلافات، یعنی در گیری های سیاسی ای که فضا را متشنّج می کند. این که من گاهی از بعضی از روزنامه‌ها گله می کنم، به این خاطر است. فوراً بعضی ها فریادشان بلند نشود که «آزادی» محدود شد؛ نه. برای شعار آزادی ما بارها جان خودمان را در معرض مرگ قرار داده‌ایم! کسانی که اهل دینند، بیشتر از همه از آزادی دفاع می کنند. بنابراین، بحث «آزادی» نیست؛ بحث این است که از این آزادی که وجود دارد و از اوّل انقلاب هم وجود داشته است، کسانی برای متشنّج کردن فضا استفاده نکنند. انسان وقتی بعضی از روزنامه‌ها را نگاه می کند، می بیند کأنّه این عنوان های درشت را طوری انتخاب کرده‌اند، برای این که یک گروه را به جان یک گروه دیگر بیندازند! این نقشِ همان بوق های تبلیغاتی است؛ این بد است. روزنامه‌ها باید کاری کنند که دل ها را به هم نزدیک نمایند؛ جناح ها را به هم نزدیک نمایند. اگر جناح های سیاسی و گروه های سیاسی واقعاً معتقد به یک مبنا و اصلی هستند، باید سعی کنند که هرچه ممکن است، در عمل، خودشان را به گروه های رقیبشان نزدیک کنند، با هم مهربانی کنند، قضایای گوناگون را با هم حل کنند؛ نه این که اختلافات را همین‌ طور دائم موج بدهند، اوج بدهند، بزرگنمایی کنند، بنویسند و بگویند. این فضا را متشنّج خواهد کرد. 📚 بیانات در خطبه‌های نماز جمعه‌، ۱۳۷۷/۱۰/۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انسان و اختیار🔹 ✍ آیت الله العظمی جعفر سبحانی اختيار و آزادى انسان، واقعيّتى مسلّم و آشكار است، و انسان از راه هاى گوناگون مى تواند آن را درك كند، كه ذيلاً بدان ها اشاره مى كنيم. 《الف》 وجدان هر انسانى گواهى مى دهد كه او در تصميم گيری هاى خود مى تواند يكى از دو طرف فعل يا ترك را برگزيند، و اگر كسى در اين درك بديهى ترديد كند، هيچ حقيقت بديهى را نبايد پذيرا شود. 《ب》 ستايش ها و نكوهش هايى كه در جوامع بشرى ـ اعم از دينى و غير دينى ـ نسبت به اشخاص مختلف انجام مى گيرد، نشانه آن است كه فرد ستايشگر يا نكوهشگر، شخص فاعل را، در كارهاى خويش مختار تلقى مى كند. 《ج》 چنانچه اختيار و آزادى انسان ناديده گرفته شود دستگاه شريعت نيز لغو و بى ثمر خواهد بود. زيرا اگر هر انسانى ناگزير است همان راهى را بپيمايد كه قبلاً براى او مقرر گرديده و نمى تواند سر سوزنى از آن تخطى نمايد، در آن صورت، امر و نهى، وعد و وعيد، و پاداش و كيفر هيچگونه معنى نخواهد داشت. 《د》 در طول تاريخ پيوسته انسان هايى را مى بينيم كه در صدد اصلاح فرد و جامعه بشرى بوده اند، و در اين راه برنامه ريزی هايى كرده و نتايجى گرفته اند. بديهى است اين امر با مجبور بودن انسان سازگار نيست، زيرا با فرض جبرْ همه اين تلاش ها بيهوده و عقيم خواهد بود. اين شواهد چهارگانه، اصل اختيار را حقيقتى مستحكم و غير قابل ترديد مى سازد. البته از اصل آزادى و اختيار بشر نبايد نتيجه بگيريم كه انسان، مطلقاً به حال خود رها شده، و خداوند هيچگونه تأثيرى در فعل او ندارد. زيرا چنين عقيده اى، كه همان تفويض است، با اصل نيازمندى دائمى انسان به خدا منافات دارد، و نيز دايره قدرت و خالقيت خداوند را محدود مى كند. بلكه حقيقت امر به گونه ديگرى است كه در اصل بعد بيان خواهد شد. 📚 منشور عقاید امامیه، ص ۹۰ - ۹۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹فاضل تر🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی عابدی را حکایت کنند که شبی ده من طعام بخوردی و تا سحر ختمی در نماز بکردی. صاحبدلی شنید و گفت: اگر نیم نانی بخوردی و بخفتی بسیار از این فاضل‌تر بودی. ◽️اندرون از طعام خالی دار ◾️تا در او نور معرفت بینی ◽️تهی از حکمتی به علت آن ◾️که پری از طعام تا بینی 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خود خواهی🔹 📣 امام خمینی خودخواهی همیشه اسباب این است که انسان را به فساد بکشد. تمام فسادهایی که در عالم پیدا می‌شود، از خودخواهی پیدا می‌شود، از حب جاه، از حب قدرت، از حب مال، از امثال اینهاست و همه اش برمی‌گردد به حب نفس و این «بُت» از همه بزرگتر است و شکستنش هم از همه مشکل تر است. تعقیب کنید که اگر نمی‌ توانید به تمام معنا بشکنید ـ که می‌توانید ان‌شاءاللّه‌ ـ مشغول باشید به شکستن دست و پای یک همچو بتی. اگر رهایش کنید شما را به هلاکت می‌کشاند. این طور نیست که ما را رها کند، ما یک معصیتی بکنیم ما را رها کند، یک کار دیگری بکنیم زیادتر ما را رها کند. درجه به درجه پیش می‌برد تا آن جایی که دین انسان را از دست انسان می‌گیرد. این یک مسئلۀ طبیعی است که شغل شیطان هم همین است، هم شیطان باطنی انسان، هم آن شیطانی که اینها هم به او بستگی دارند. 📚 بیانات در دیدار با روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم، روحانیون اهل تسنن ترکمن صحرا و سیستان و بلوچستان و ...، ۱۳۶۴/۲/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نیرومندترین انسان ها🔹 ✍️ متفکر شهید استاد مرتضی مطهری جوانان مسلمان سرگرم زورآزمایی و مسابقه وزنه برداری بودند. سنگ بزرگی آنجا بود که مقیاس قوّت و مردانگی جوانان به شمار می‏ رفت و هرکس آن را به قدر توانایی خود حرکت می‏ داد. در این هنگام رسول اکرم رسید و پرسید: چه می‏ کنید؟ - داریم زورآزمایی می‏ کنیم. می‏ خواهیم ببینیم کدام یک از ما قویتر و زورمندتر است. - میل دارید که من بگویم چه کسی از همه قویتر و نیرومندتر است؟. - البته، چه از این بهتر که رسول خدا داور مسابقه باشد و نشان افتخار را او بدهد. افراد جمعیت همه منتظر و نگران بودند که رسول اکرم کدام یک را به عنوان قهرمان معرفی خواهد کرد؟ عده‏ ای بودند که هر یک پیش خود فکر می‏ کردند الآن رسول خدا دست او را خواهد گرفت و به عنوان قهرمان مسابقه معرفی خواهد کرد. رسول اکرم فرمود: از همه قویتر و نیرومندتر آن کس است که اگر از یک چیزی خوشش آمد و مجذوب آن شد، علاقه به آن چیز او را از مدار حق و انسانیت خارج نسازد و به زشتی آلوده نکند؛ و اگر در موردی عصبانی شد و موجی از خشم در روحش پیدا شد، تسلط بر خویشتن را حفظ کند، جز حقیقت نگوید و کلمه‏ ای دروغ یا دشنام بر زبان نیاورد؛ و اگر صاحب قدرت و نفوذ گشت و مانع ها و رادع ها از جلویش برداشته شد، زیاده از میزانی که استحقاق دارد دست درازی نکند. 📚 داستان راستان، ج ۱، ص ۱۲۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خدایا اول جانم را بگیر🔹 ✍ استاد مصطفی ملکیان حضرت علی علیه‌السلام یک دعایی که مربوط به احوال آدمی است و اینکه روح آدمی می‌تواند چه استعلاهایی پیدا کند، دعایی دارند که من آن را همیشه در قنوت می‌خوانم: 《اللهم اجعل نفسی اول کریمه تنتزعها من کرائمی》 خدایا کاری کن که از چیزهای ارزشمند زندگی، جانم اولین چیزی باشد، که از من می‌گیری؛ نکند قبل از این که جانم را می‌گیری، انصافم گرفته شده باشد، شرفم، عدالتم، راستگویی و ادب و دیگر مکرمت های اخلاقی ام گرفته شده باشد و تفاله‌ای شده باشم که تو جانم را می‌گیری. خدایا از میان چیزهای شریف، اولین چیزی را که می‌گیری، جانم باشد و وقتی می‌میریم شرفم، صداقتم، عدالتم، شفقت و عشق‌ورزی به انسان‌ها در من سر جایش باشد. تواضعم، انسان‌ دوستی‌ام سر جایش باشد. نه اینکه تا جانم به لبم برسد و بمیرم عدالتم، انصافم و مروت و جوانمردی و صداقت و تواضعم را از دست داده باشم. این یکی از تکان دهنده‌ترین جملاتی است که در فرهنگ بشری گفته شده است. یعنی کریمه‌های وجود من زیاد است اما جان من اولین کریمه‌ای باشد که از من می‌گیری. این جمله، شبیه به جمله حضرت عیسی است که می‌فرمایند: نمی‌ ارزد جهان را بگیری و در مقابلش روح خودت را بفروشی، ولو جهان را در مقابل روحت به تو بدهند.  📚 تحلیل فلسفی، ص ۱۴۶ - ۱۴۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تفکر مسلمانان🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری اقبال لاهوری متوجه این نکته شده که اسلام، هم در میان مسلمین وجود دارد و هم وجود ندارد. اسلام وجود دارد به صورت اینکه ما می‏ بینیم شعائر اسلام در میان مسلمین هست، بانگ اذان در میان مردم شنیده می‏ شود، موقع نماز که می‏ شود رو به مساجد می‏ آورند، مرده‏ هاشان را به رسم اسلام دفن می‏ کنند، برای نوزادهایشان به رسم اسلام تشریفاتی قائل می‏ شوند، اسم هایشان غالباً اسم های اسلامی است، محمّد است، حسن است، حسین است، عبدالرّحیم و عبدالرّحمن است؛ ولی آنچه که روح اسلام است در این مردم وجود ندارد، روح اسلام در جامعه اسلامی مرده است. این است که معتقد می‏ شود به تجدید حیات اسلامی که حیات اسلامی را باید تجدید کرد و امکان تجدیدش هست چون اسلام نمرده است، مسلمین مرده‏ اند. اسلام نمرده است، چرا؟ چون کتاب آسمانی‏ اش هست، سنت پیغمبرش هست و اینها به صورت‏ زنده‏ ای هستند، یعنی دنیا نتوانسته بهتر از آنها بیاورد. آنچه قرآن آورده هیئت بطلمیوس نیست که بگوییم نظریه دیگری آمد و آن نظریه را نسخ کرد، نظریه طبیعیات مبتنی بر عناصر چهارگانه نیست که بگوییم علم امروز آمد و گفت آن عناصر چهارگانه شما همه مرکبند و عنصر نیستند و عناصر بیش از این حرف هاست. خود اسلام زنده است با تکیه‏ گاه و مبنای زنده، پس نقص کار در کجاست؟ نقص کار در تفکر مسلمین است. یعنی فکر مسلمین، طرز تلقی مسلمین از اسلام به صورت زنده‏ ای نیست، به صورت مرده است. مثل این است که شما بذر زنده‏ ای را به شکلی بر خلاف اصول کشاورزی زیر خاک کنید که این بذر در زیر خاک بماند ولی جوانه نزند، ریشه‏ هایش در زیر زمین ندود و عصاره خاک را نمکد. 📚 احیای تفکر دینی، ص ۱۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹صبر جمیل🔹 📣 عبدالحسن بزرگمهرنیا برخی افراد با اخلاق، هنگام عصبانیّت، مالک زبانِ خود هستند و فقط صورت‌شان سرخ می‌شود. برخی که صبورتراند، صورت‌شان هم سرخ نمی‌شود و به راحتی از کنار مسأله عبور می‌کنند. خدا مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمدرضا مهدوی دامغانی را رحمت کند. من از خودشان شنیدم که می‌فرمودند: با پدرم مرحوم آیت‌الله حاج شیخ کاظم دامغانی به تهران آمده بودیم. به منزل مرحوم آیت‌الله‌ العظمی حاج سید احمد خوانساری - رضوان الله تعالی علیه - در بازار رفتیم. خدمت ایشان نشسته بودیم که در زدند و جمعی وارد شدند. نُه مرد و یک خانم، خدمت آقای خوانساری آمدند و کاغذی را مقابل ایشان گذاشتند. معلوم شد که این کاغذ وصیّت ‌نامه‌ای است که در فهم آن دچار اختلاف نظر شده‌اند. آن خانم از عبارتِ وصیّت‌نامه برداشت متفاوتی داشت. همه راضی شده بودند که آقای خوانساری حَکَم باشد. آقای خوانساری برگه را مطالعه کردند و پرسیدند: آقایان چه می‌گویند؟ آقایان برداشت خود را گفتند. حضرت آقا نظر آن خانم را نیز پرسیدند. سپس وصیّت‌نامه را دوباره مطالعه کردند و فرمودند: ظاهراً فرمایشِ آقایان، مطابق با متن وصیّت‌نامه است! آقای مهدوی دامغانی می‌گفتند: تا آقای خوانساری این جمله را فرمودند، آن خانم عصبانی شد و به آقای خوانساری پرخاش کرد و حرف‌های رکیکی زد! مجلس متشنّج شد. اصلاً آقای خوانساری در آن دعوا نقشی نداشتند که آن خانم، به ایشان توهین کند! رعایتِ سیادت و تقوا و فقاهتِ ایشان را نیز نمی‌کرد و به توهین خود ادامه می‌داد! مجلس به هم ریخته بود و همه از جسارت آن زن، ملتهب بودند. آقای مهدوی می‌فرمودند: من به چهره‌ آقای خوانساری نگاه کردم تا ببینم واکنش ایشان چیست. انگار نه انگار! ایشان صبر کردند تا آن خانم هر چه می‌خواهد بگوید، سپس دوباره وصیّت‌نامه را نگاه کردند و فرمودند: به هر حال باز فکر می‌کنم حرف آقایان مطابق با وصیّت‌نامه باشد! 📚صاحب نفسِ قدسیّه، خاطراتی از آیت الله العظمی سید احمد خوانساری ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin