🔹کتمان حقیقت🔹
📣 آیت الله سید علی جوهری
پس از درگذشت یکی از مراجع بزرگ نجف، بحث تقلید و معرفی مجتهدِ اعلم برای تصدّیِ مقامِ مرجعیت شیعه مطرح شد. من نیز آقای سید محمد باقر صدر را معرفی میکردم. عدهای ظاهراً از بصره خدمت استاد شهید سید محمد باقر صدر رسیدند و از ایشان برای مجتهد اعلم تحقیق کردند. من منتظر بودم ایشان خودشان را مطرح کنند، ولی دیدم آقای خویی را به عنوان مرجع تقلید و اعلم مطرح کردند! بعد از رفتن افراد، من از ایشان گلایه کردم و گفتم:
ما شما را مجتهد اعلم میدانستیم، شما چرا خودتان را به عنوانِ مجتهدِ اعلم معرفی نکردید، این کار هم برای شما خوب بود و هم برای ما شاگردان.
ایشان فرمودند: سیدنا! سیدعلی! - ایشان من را این گونه خطاب میکردند - من که خودم میدانم آقای خویی از من اعلم است، پس چگونه خودم را به عنوانِ اعلم مطرح کنم؟ اگر با این که آقای خویی را اعلم میدانم، خودم را مطرح کنم و حقیقت را کتمان کنم، پس فرق من با شیخین - ابو بکر و عمر - در چیست؟ آنها هم حقیقت را میدانستند ولی کتمان نمودند و با وجود امیرالمومنین، خود را مطرح کردند!
اشکهایم جاری شد و آن موقع به شخصیتِ علمیِ آقای خویی پی برده و در درس خارج ایشان شرکت کردم. حرف آقای صدر درست بود و من متوجه نبودم. با بیان آقای صدر، عظمتِ علمیِ آقای خویی برایم روشن شد!
📚 کانال حوزه علمیه قم در تلگرام، نقل خاطره از: استاد ناصرالدین انصاری قمی، ۱۴۰۰/۱/۱۹
#آیت_الله_سید_علی_جوهری
#آیت_الله_سید_محمد_باقر_صدر
#خاطرات
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹قدم اول🔹
📣 امام خمینی
شما آقایانی که میخواهید مردم را دعوت کنید به آخرت، دعوت کنید به صفات کذا، باید قدم اول را خودتان بردارید تا دعوت تان دعوت حق باشد، والاّ دعوت حق است، دعوت کن شیطان است، از زبان شیطان دعوت میکند انسان. آن هم که درس توحید میگوید، آن هم همین طور است که اگر چنانچه در او آن منیّت باشد، زبان، زبان شیطان است و درس توحید را به زبان شیطان میگوید. شما آقایانی که میخواهید بروید در جاهای دیگر و تربیت کنید مردم را، ملتفت باشید که یک وقت خدای نخواسته، خودتان آلوده نباشید و آنها را دعوت کنید.
📚 بیانات در دیدار با روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم، روحانیون تهران، آذربایجان شرقی و غربی و خراسان، روحانیون اهل تسنن ترکمن صحرا، ۱۳۶۴/۰۲/۱۶
#امام_خمینی
#تهذیب_نفس
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹مبارزه با خرافات🔹
📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی
یك چیز كه در باب روحانیت شرط و لازم است مسئله مبارزهی با خرافات است. در كنار ترویج و تبلیغ معارف اصیل دینی و اسلام ناب، باید با خرافات مبارزه كرد. كسانی دارند روزبهروز خرافات جدیدی را وارد جامعهی ما میكنند. مبارزهی با خرافات را باید جدی بگیرید. این روش علمای ما بوده. مرحوم آقا جمال خوانساری، عالم معروف، مُحشیِّ شرح لمعه - كه حاشیههای او را در حواشی شرح لمعههای قدیم دیدهاید. نمیدانم حالا هم چاپ میشود یا نه. پسر مرحوم آقا حسین خوانساری - كه پدر و پسر از علما و برجستگان تاریخ روحانیت شیعهاند - سیصد سال پیش برای اینكه خرافات را برملا كند، كتابی به نام «كلثوم ننه» را نوشت، كه الان هست. بنده چاپهای قدیمش را داشتم و اخیراً هم دیدم مجدداً چاپ شده است، كه چاپ جدیدش را هم برای من آوردند. ایشان با زبان طنز، معروفترین خرافات زمان خودش را به زبان فتوای فقهای زنان درآورده و میگوید زنان پنج فقیه بزرگ دارند! یكیاش، كلثوم ننه است! یكی، دده بزمآراست! یكی، بیبیشاه زینب است! یكی، فلان است. آن وقت از قول اینها مثلاً در باب محرم و نامحرم، در باب طهارت و نجاست و در باب انواع و اقسام چیزها، مطالبی را نقل میكند. یعنی عالم دینی به این چیزها میپردازد. ما خیال میكنیم اگر با یك مطلبی كه مورد عقیدهی مردم است و خرافی و خلاف واقع است، مقاومت كردیم، بر خلاف شئون روحانی عمل كردهایم؛ نه، شأن روحانی این است.
📚 بیانات در دیدار روحانیون استان سمنان، ۱۳۸۵/۸/۱۷
#رهبر_انقلاب
#خرافات
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹چون خدا خواهد🔹
✍ مولوی
◽️چون خدا خواهد که پرده کس درد
◾️میلش اندر طعنه پاکان برد
◽️چون خدا خواهد که پوشد عیب کس
◾️کم زند در عیب معیوبان نفس
📚 مثنوی معنوی
#مولوی
#مثنوی_معنوی
#شعر
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹دین سهولت و آسانی🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
در دستورهای پیغمبر اکرم نقل کرده اند که وقتی مبلّغ به اطراف و اکناف می فرستاد توصیه ها به آنها می کرد. از آن جمله وقتی معاذ بن جبل را به یمن فرستاد، وقت رفتن، این چند جمله را به او فرمود:
《بَشِّرْ وَ لاتُنَفِّرْ، یسِّرْ وَ لا تُعَسِّرْ》
به مردم نوید بده، بشارت بده، مردم را تشویق کن، نترسان؛ طوری اسلام را برای مردم بیان نکن که از آن وحشت کنند، آنقدر سخت و مشکل برای مردم بیان نکن که از اول بگویند چه کار سختی! مطلب را طوری بگو که بفهمند تو اصلًا چیز خوب برایشان آورده ای و شوق و رغبتشان به سوی آن تحریک بشود. «یسِّر وَ لا تُعَسِّرْ» در کارها آسان بگیر، سخت نگیر.
درست عکس عملی که غالباً ماها می کنیم، آنقدر سخت می گیریم که مردم را از اسلام بیزار می کنیم. در آن حدیث معروف هست که حضرت صادق علیه السلام همین موضوع را به اصحابشان نصیحت می کردند، فرمودند: مردم را که دعوت می کنید آنها را نترسانید، سخت گیری نکنید.
بعد فرمود: روش ما اهل بیت بر سهولت و سماحت و آسانی است و روش دیگران - خوارج و دیگران - بر سختگیری است.
آنگاه حضرت آن مثل معروف را که لابد همه شنیده اید ذکر کردند، فرمودند: مرد مسلمانی بود و همسایه غیرمسلمانی داشت و آن مسلمان مرد زاهد و عابدی بود. کم کم در دل این غیرمسلمان میل به اسلام پیدا شد - معلوم می شود آن عابد تعصبی نداشته - به همسایه اش مراجعه کرد و مسلمان شد. همسایه خیلی اظهار تشکر کرد. همان شب اوّلی که او مسلمان شد، هنگام سحر یک وقت تازه مسلمان دید درِ خانه اش را می زنند، تعجب کرد که این وقتْ در زدن یعنی چه؟! آمد گفت: چیست؟
گفت: من رفیق مسلمانت هستم.
- امری داشتی؟
گفتم: الآن وقت مسجد است برویم مسجد.
- بسیار خوب.
این بیچاره را سحر بلند کرد برای نماز شب خواندن. رفتند و دستور نماز شب به او داد و نماز شب خواندند.
گفت: تمام شد؟
گفت: نه، نماز صبح را هم بخوانیم، و بعد تعقیبات نماز صبح.
تا بعد از آفتاب او را معطل کرد. بعد گفت: روزه هم مستحب است، از فواید روزه گفت و او را وادار کرد که قصد روزه کند. این بدبخت خواست بیاید بیرون، او را به یک آداب مستحب های وادار کرد. خلاصه تا نماز مغرب و عشا او را معطل کرد و فقط برای افطار اجازه داد برود منزل. شب بعد رفت درِ خانه اش را زد.
گفت: کیستی؟
گفت: رفیق دیروزت هستم.
- چکار داری؟
- آمده ام که برویم مسجد.
گفت: معذرت می خواهم این دین به درد تو می خورد، برای یک آدم بیکار خوب است، من کار و زندگی دارم، از مسلمانی دست برداشتم.
حضرت فرمود: هیچ وقت با مردم چنین نکنید.
📚 آشنایی با قرآن، ج ۵، ص ۱۱۵
#شهید_مطهری
#دین_آسان
#داستانک
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹تازه مسلمان🔹
📣 علامه سيّد شرف الدّين جبل عاملى
یکى از مسیحیان ثروتمند لبنان نزدم آمد و گفت: مى خواهم مسلمان شوم، وظیفه ام چیست؟
گفتم: دو رکعت نماز صبح بخوان و سه رکعت نماز مغرب.
گفت: مسلمانان هفده رکعت نماز مى خوانند!
گفتم: مسلمانى آنها یک مقدار قوى شده است، از این رو پیامبر اسلام براى تازه مسلمانان، بنابر نقل تواریخ، دو رکعت نماز صبح و سه رکعت نماز مغرب مى خواندند، اکنون که شما مسلمان شده اید، همین اعمال را انجام بدهید کافى است.
کم کم این شخص تازه مسلمان، قوى شد، و به مساجد مى رفت و مانند سایر مسلمانان، نمازهاى پنجگانه را به جا مى آورد. تا اینکه ماه رمضان فرا رسید، ایشان سراسیمه نزد من آمد و گفت: آیا من هم باید روزه بگیرم؟
گفتم: خیر، روزه مربوط به کهنه مسلمان ها است، مسلمانان صدر اسلام، پس از مدّت طولانى که از بعثت پیامبر گذشت، به روزه گرفتن مأمور شدند.
گفت: مى خواهم روزه بگیرم.
گفتم: هر اندازه که آمادگى دارى روزه بگیر.
همین روش باعث گردید که در سال دوّم، تمام ماه رمضان را روزه گرفت، و اکنون او از مسلمانان نیرومند لبنان است، نماز شبش ترک نمى شود، و مهمترین بودجه ها و کمبودهاى مالى جنوب لبنان - مرکز شیعه نشین - را او تأمین مى کند.
آرى هنگامى که پیامبر {ص} معاذ بن جبل را براى ارشاد مردم، به یمن فرستاد به او فرمود:
《یا معاذ بشر و لاتنفر، یسر و لاتعسر》
اى معاذ! با بشارت و چهره شاد و گشاد با مردم روبرو شو - و کارى را که موجب فرار مردم از اسلام گردد انجام نده - آسان بگیر و سخت نگیر.
📚 مجله حوزه، شماره ۳۹، ص ۴۸ و ۴۹٫
#علامه_شرف_الدین_عاملی
#دین_آسان
#خاطرات
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹اختلاف نظر فقها🔹
✍ امام خمینی
کتاب های فقهای بزرگوار اسلام پر است از اختلاف نظرها و سلیقهها و برداشتها در زمینههای مختلف نظامی، فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و عبادی، تا آنجا که در مسائلی که ادعای اجماع شده است قول و یا اقوال مخالف وجود دارد و حتی در مسائل اجماعی هم ممکن است قول خلاف پیدا شود، از اختلاف اخباری ها و اصولی ها بگذریم. از آنجا که در گذشته این اختلافات در محیط درس و بحث و مدرسه محصور بود و فقط در کتاب های علمی آن هم عربی ضبط میگردید، قهراً تودههای مردم از آن بیخبر بودند و اگر با خبر هم میشدند، تعقیب این مسائل برایشان جاذبهای نداشت. حال آیا میتوان تصور نمود که چون فقها با یکدیگر اختلاف نظر داشتهاند ـ نعوذباللّه ـ خلاف حق و خلاف دین خدا عمل کردهاند؟ هرگز.
📚 پاسخ به نامه محمدعلی انصاری از اعضای دفتر امام راحل، ۱۳۶۷/۸/۱۰
#امام_خمینی
#اختلاف_نظر
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹مرز انتقاد و تخریب🔹
📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی
مرز انتقاد و تخریب چیست؟ تخریب بکنند و اسمش را بگذارند انتقاد؛ یا از ما انتقاد بشود و ما تلقىِ تخریب از آن داشته باشیم. خب، باید مشخص بشود تخریب کدام است و انتقاد کدام است. معنای انتقاد آن ارزشیابىِ منصفانهای است که یک آدم کارشناس می کند؛ نقادی همین است دیگر. وقتی شما طلا را می برید پیش یک زرگر که نقادی کند، او می گوید که آقا! این عیارش بیست است؛ یعنی عیار بیست را قبول می کند؛ حالا از بیست و چهار عیار - که طلای خالص است - چهار عیار کم است. این شد نقادی. البته زرگر هم هست و وسیلهی نقادی را هم دارد. اما اگر چنانچه طلا را بردید مثلاً پیش یک آهنگر و او یک نگاهی کرد و آن را انداخت و گفت: آقا! اینکه چیزی نیست! این اسمش نقادی نیست. اولاً اصل طلا بودن این، انکار شده. خب، بالاخره مرد حسابی! حالا عیار بیست و چهار ندارد، عیار بیست که دارد؛ این را قبول کن!
📚 بیانات در دیدار رئیسجمهوری و اعضای هیأت دولت، ۱۳۸۷/۶/۲
#رهبر_انقلاب
#انتقاد
#تخریب
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹تهمت بزنید، دروغ ببندید🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
بعضی آدم های کم سواد این «باهِتوهُمْ» را این طور معنی کردند: به آنها تهمت بزنید و دروغ ببندید. بعد می گویند: اهل بدعت دشمن خدا هستند و من دروغ علیه او جعل می کنم. با هر کسی هم که دشمنی شخصی داشته باشد می گوید: این ملعون اهل بدعت است. صغری و کبری تشکیل می دهد، بعد هم شروع می کند به دروغ جعل کردن علیه او. شما ببینید اگر جامعه ای به این بیماری مبتلا باشد که دشمن های شخصی خودش را اهل بدعت بداند و حدیث «باهِتوهُمْ» را هم چنین معنی کند که دروغ جعل کن، با دشمن های خودش چه می کند! آن وقت است که شما میبینید دروغ اندر دروغ جعل می شود.
یک وقتی یک مرد عالم بزرگی - عالم هم گاهی اشتباه می کند - به من رسید و گفت: شنیده ام فلان کس - یک آدمی که یک مسلمان کامل عیار است - گفته است چقدر خوب شد - العیاذ بالله - که محسن حضرت زهرا سقط شد، برای این که اگر او هم می ماند دوازده مصیبت برای اسلام درست می کرد!
گفتم: تو آخر چرا این حرف را می زنی! او یک مسلمان است، من او را از نزدیک می شناسم، او وقتی فضائل ائمّه گفته می شود اشکش می ریزد.
ببینید تا کجاها علیه یکدیگر جعل می کنند! آن وقت قرآن به چنین جامعه ای که کارش جعل و بهتان و تهمت زدن است، وعده عذاب داده است. آیه بعد این است:
《انَّ الَّذینَ یحِبّونَ انْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ امَنوا لَهُمْ عَذابٌ الیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْاخِرَةِ وَ اللهُ یعْلَمُ وَ انْتُمْ لاتَعْلَمونَ》
دنباله همین مطلب است و تأکید بیشتری درباره این که: مؤمنین، مسلمانان! بلندگوی اشاعه حرف های بد و زشت علیه خودتان نباشید. همان طوری که قرآن تأکید بر روی این مطلب را لازم می داند.
📚 آشنایی با قرآن، ج ۴، ص ۴۹
#شهید_مطهری
#دروغ
#تهمت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹اعتراض مکن🔹
✍ شیخ اجل سعدی شیرازی
هر که با داناتر از خود بحث کند تا بدانند که داناست، بدانند که نادانست
◽️چون در آيد مه از توئی به سخن
◾️ گر چه به دانی اعتراض مکن
📚 گلستان سعدی
#سعدی_شیرازی
#گلستان_سعدی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹حلیت موسیقی🔹
📣 علامه محمد تقی جعفری
روزی به آقای خامنه ای گفتم: بیایید نظر حضرت امام را در مورد موسیقی مقداری توجیه کنیم. به این شکل که بگوئیم امام به جهت مصلحتی که احساس کردند حکم به حلیت این قیبل موسیقی ها دادند.
ایشان گفت: نه زیرا من با جدیت و دقتی که از امام در فقه سراغ دارم، نمی شود گفت که امام نظر واقعی اش غیر از نظر فتوایش بوده است. پس آنچه گفته است نظر واقعی فقهی اخیر وی بوده است.
وقتی که سخن به اینجا رسید آقای دکتر خوئینی گفت: من از آیت الله امامی کاشانی شنیدم که گفت من خود از حضرت امام شنیدم که فرمود: این موسیقی که الان از رادیو تلویزیون ما پخش می شود، اگر از رادیو و تلویزیون همسایه و غیر اسلامی پخش شود، من فتوی به حرمت آن می دهم.
📚 یاد یار، قادر فاضلی، ص ۸۶
#علامه_جعفری
#رهبر_انقلاب
#امام_خمینی
#موسیقی
#خاطرات
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin