eitaa logo
خوشه چین
148 دنبال‌کننده
358 عکس
76 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹اعتراض مکن🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی هر که با داناتر از خود بحث کند تا بدانند که داناست، بدانند که نادانست ◽️چون در آيد مه از توئی به سخن ◾️ گر چه به دانی اعتراض مکن 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حلیت موسیقی🔹 📣 علامه محمد تقی جعفری روزی به آقای خامنه ای گفتم: بیایید نظر حضرت امام را در مورد موسیقی مقداری توجیه کنیم. به این شکل که بگوئیم امام به جهت مصلحتی که احساس کردند حکم به حلیت این قیبل موسیقی ها دادند. ایشان گفت: نه زیرا من با جدیت و دقتی که از امام در فقه سراغ دارم، نمی شود گفت که امام نظر واقعی اش غیر از نظر فتوایش بوده است. پس آنچه گفته است نظر واقعی فقهی اخیر وی بوده است. وقتی که سخن به اینجا رسید آقای دکتر خوئینی گفت: من از آیت الله امامی کاشانی شنیدم که گفت من خود از حضرت امام شنیدم که فرمود: این موسیقی که الان از رادیو تلویزیون ما پخش می شود، اگر از رادیو و تلویزیون همسایه و غیر اسلامی پخش شود، من فتوی به حرمت آن می دهم. 📚 یاد یار، قادر فاضلی، ص ۸۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انسان انقلابی🔹 📣 دکتر علی شریعتی انسان نمی‌تواند در یک انقلاب اجتماعی، صادقانه، مطمئن، و تا نهایت راه وفادار و راستین بماند، مگر اینکه، پیش از آن و هماهنگ با آن، خود را انقلابی ساخته باشد و بسازد. اساساً انسان انقلابی تنها انسانی نیست که در یک انقلاب اجتماعی شرکت می‌کند - چه بسا که اپورتونیست ها، ماجراجوها و خودخواه‌ها نیز در آن شرکت کنند، که می‌کنند و جرثومه انحراف همه نهضت ها، و ناکامی همه انقلاب ها شرکت اینان است - بلکه یک انقلابی پیش از هر چیز یک جوهر دگرگونه خود ساخته‌ای است، انسانی است که خویشتن خودساخته ایدئولوژیک را جانشین خویشتن موروثی سنتی و غریزی کرده است. 📚 خودسازی انقلابی، ص ۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹افشای بدی دیگران🔹 ▫️خداوند عزوجل 《لَّا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ وَ كَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا》 ﺧﺪﺍ ﺍﻓﺸﺎی ﺑﺪی ﻫﺎی ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺟﺰ ﺑﺮﺍی کسی ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺘﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ - ﻛﻪ ﺑﺮ ﺳﺘﻤﺪﻳﺪﻩ ﺑﺮﺍی ﺩﻓﻊ ﺳﺘﻢ، ﺍﻓﺸﺎی ﺑﺪی ﻫﺎی ﺳﺘﻤﻜﺎﺭ ﺟﺎﻳﺰ ﺍﺳﺖ - ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ. 📚 قرآن کریم، سوره النساء، آیه ۱۴۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹علم تزکیه نمی کند🔹 📣 امام خمینی اگر بخواهد کسی تهذیب بشود، با علم تهذیب نمی‌شود؛ علم انسان را تهذیب نمی‌کند. گاهی علم، انسان را به جهنم می‌فرستد؛ گاهی علم توحید انسان را به جهنم می‌فرستد؛ گاهی علمِ عرفان انسان را به جهنم می‌رساند؛ گاهی علم فقه انسان را به جهنم می‌فرستد؛ گاهی علم اخلاق انسان را به جهنم می‌فرستد. با علم درست نمی‌شود. تزکیه می‌خواهد یُزَکّیهِمْ تزکیه مقدم است بر همه چیز. طلبه‌ای که در مدرسه درس می‌خواند، همدوش با درس، همقدم با درس تزکیه لازم دارد. امام جمعه‌ای که می‌خواهد هدایت کند مردم را، باید تزکیه خودش را کند تا بتواند هدایت کند. دولتی که بخواهد مردم را وادار به کار خوب بکند باید تزکیه بکند خودش را. عارفی که بخواهد مردم را به معارف الهیّه دعوت کند، تا خودش را تزکیه نکند این قدرت را ندارد. فیلسوفی که بخواهد توحید را به مردم بیاموزد، تا این خصیصۀ شیطانی در او هست، این عمل را نمی‌تواند انجام بدهد؛ یعنی، زبان، زبان شیطان است و توحید می‌گوید و دل، دل شیطان است که توحید را دریافت کرده است، و قلب، قلب شیطان است که فقه را آموخته و فقه را تعلیم می‌کند. تا این خصیصه هست، تمام امور لنگ است در اشخاصی که بخواهند خودشان را تهذیب کنند، یا اشخاصی که بخواهند جامعه را تهذیب کنند. 📚 بیانات در دیدار با رئیس جمهور، اعضای مجلس خبرگان، ائمۀ جمعۀ سراسر کشور و ...، ۱۳۶۳/۱۱/۱۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بی انصافی🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی آنچه که در زمینه‌ی مسائل اقتصادی یا غیر اقتصادی گفته می شود، در درجه‌ی اول باید در محافل کارشناسی گفته شود، نه در منبرها و تریبون های عمومی. انسان گاهی اوقات می بیند چیزهائی می گویند که بی‌انصافی می شود. نباید اخلاق نکوهیده‌ی بی‌انصافی در جامعه‌ی ما رواج پیدا کند؛ ما نباید دچار بی‌انصافی بشویم؛ بخصوص نخبگان، بخصوص نخبگان، نگاه کنند، منصفانه حرف بزنند. ما عرض کرده‌ایم که تخریب درست نیست. نه آن کسانی که طرفدار یک شخصی یا یک گروهی هستند، نه آن کسانی که مخالف آن شخص یا آن گروه هستند، مقابله‌ی آنها با یکدیگر هیچ لزومی ندارد که به صورت تخریب باشد؛ هیچ لازم نیست؛ منطقی حرف بزنند، انتقادی دارند، انتقاد کنند. خدا را شکر می کنیم که فضای کشور ما بر اثر نظام اسلامی، فضای آزادی است؛ فضای بازی است؛ مردم فرصت دارند، می توانند حرفشان را بزنند، نخبگان هم می توانند حرف بزنند. مردم هم استماع می کنند، می شنوند و حرف ها را با یکدیگر مقایسه می کنند و آنچه که به نظرشان حق است، می پذیرند و قبول می کنند. 📚 خطبه‌های نماز جمعه تهران، ۱۳۸۷/۶/۲۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انسان فراموش شده🔹 📣 دکتر علی شریعتی انسان امروز راجع به دورترین سیارات منظومه شمسی آگاهی دقیق دارد، اما راجع به ساده‌ترین مشکلات زندگی بشری کوچکترین راه حلی به ذهنش نمی‌آید؛ چون او در پشت این موفقیت‌های عظیم علم دارد فراموش می‌شود و از بین می‌رود. داستانی ساخته‌اند که اگر چه شوخی است، ولی نمایشگر یک حقیقت است، و آن این‌که موقعی که گاگارین به فضا رفته بود، خبرنگاری به در خانه‌اش می‌رود و از بچه‌اش می‌پرسد: - بابا کجا است؟ - بچه می‌گوید: رفته است به فضا. - می‌پرسد: کی بر می‌گردد؟ - می‌گوید: ساعت ۲ و ۳۵ دقیقه و ۷ ثانیه. - بعد می‌پرسد: مامان کجاست؟ - جواب می‌دهد: رفته است نان بخرد. - می‌پرسد: کی برمی‌گردد؟ - می‌گوید: معلوم نیست. آن پدر در این‌جا مظهر پیشرفت علمی است و آن مادر مظهر حقیقت انسان است که در روی زمین می‌ماند؛ و این بچه، انسان فردا است که از موفقیت پدرش جز پیشرفت علمی - البته علم به این معنی - چیزی به ارث نمی‌برد، اما از رنج مادرش زندگی می‌کند. خلاصه، یعنی مقدس‌ترین چیزی که بشر را می‌توانست نجات دهد، امروز به صورت فاجعه‌ آمیزترین و فاجعه‌ آفرین‌ترین چیزها در آمده است. 📚 نیازهای انسان امروز ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹گمان بد🔹 📣 رسول خدا صلی الله علیه و آله 《اَنَّ اللّهَ حَرَّمَ مِنَ الْمُسْلِمِ دَمَهُ وَ مالُهُ وَ عِرْضُهُ وَ اَنْ یَظُنَّ بِهِ السُّوء》 خداوند خون و مال و آبروى مسلمانان را بر یکدیگر حرام کرده و همچنین گمان بد درباره آن‌ها را. 📚 المحجّة البیضاء، جلد ۵، صفحه ۲۶۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ضعف بزرگ ما🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی توجه همه را به اين نقطه ضعف بزرگ جلب مى كنم؛ نقطـه ضـعفى كـه در دايـره محاسـبات مـن، از عوامـل شكست و ناكامى بسيارى از كوشش هاى مـا بـوده اسـت. صـرفاً خواسته ايم با رفاقت ديمى كار جمعى انجام بـدهيم. بـه محـض اينكه تصميم مى گيريم اين حالت را از رفاقت ديمى در بيـاوريم، سامان اجتماعى به آن بدهيم و مقام مسئول معين كنـيم، رفاقت هـا به هم مى خورد. يا اين را داريم يا آن را، امـا هـر دو را بـا هـم، هرگز! و چون اين طور بوده خيلى خسارت مى بينيم. آنچه ارزش دارد، توأم بودن اين دو با هم است؛ در غير اين صورت، مى شود همين رئيس و مرئوس هاى خشك بى مغز تشكيلات اجتمـاعى مـا كه به درد نمى خورد. البته اين تجربه را هم داريم كـه كـارايى و همان رفاقت هاى ديمى عملاً از آن رئيس و مرئوس هـاى بـى روح بيشتر است. اما آن چيزى كـه بـه درد مـى خـورد تعيـين امـام و رئيسى است كه قلباً مطاع باشد. يعنى پيوند ميان امـام و مـأموم، پيوند قلبى باشد و روح داشته باشد. ما به چنين چيـزى احتيـاج داريم و به دنبال آن هستيم. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۱۸۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹فرزندان ما🔹 📣 آیت الله سید رضی شیرازی از مرحوم میر سید حسین فشارکی برادر زاده سید محمد فشارکی در ایام جوانی در مشهد شنیدم که فرمود: در سامراء بین طلبه ای و بقالی که از اهل سنت بود نزاعی در گرفت. این نزاع کم کم گسترش پیدا کرد به طوری که عده ای از اهل سنت تحریک شدند و خانه میرزای شیرازی - صاحب فتوای تحریم تنکابو - را سنگسار کردند. عشایر اطراف که شیعه بودند از قضیه با خبر می شوند. خدمت میرزا می آیند و از محضر میرزا اجازه می خواهند تا اهل سنت را که نسبت به شیعیان و ایشان بی ادبی کرده اند سرکوب کنند. مرحوم میرزا درخواست را نمی پذیرد. مساله رنگ سیاسی می گیرد. روس و انگلیس می خواهند از جو به وجود آمده استفاده کنند. سفیر روس و انگلیس از بغداد به سامرا می آیند و از مرحوم میرزا درخواست ملاقات می کنند. مرحوم میرزا آنان را نمی پذیرد. والی عثمانی و نماینده سلطان عبدالحمید در بغداد وقتی از این قضیه مطلع می شود خوشحال شده و به سامراء می آید. اجازه ملاقات می گیرد. مرحوم میرزا به او اجازه ملاقات می دهد. به آقا عرض می کند: اجازه بدهید این متجاثرین را تنبیه کنیم. آقا می فرماید: اینان فرزندان ما هستند که با هم نزاع کرده اند. خودمان آن را حل خواهیم کرد. والی عثمانی از مرحوم میرزا تشکر می کند و پس از آن ملاقات ماوقع را به سلطان عبدالحمید گزارش می دهد. سلطان عبدالحمید به میرزا تلگراف می زند و پس از تشکر می نویسد: به خاطر این اسائه ادبی که به حضرت عالی شده است، هر دستوری بدهید در حق متجاثرین اجرا می کنیم. میرزا در پاسخ می نویسد: ما آنان را عفو کردیم. مرحوم میرزا بااین برخورد کریمانه خود چنان ایجاد الفت و محبت می کند که عمویم مرحوم آقا میرزا حسن می گفت: تا این اواخر پیر مردهای اهل سنت سامراء که آن واقعه را به یاد داشتند می گفتند: نحن الطلقاء. زیرا میرزا هر کاری که می خواست می توانست در حق ما انجام بدهد ولی ما را عفو کرد. 📚 مجله حوزه، شماره ۵۰ و ۵۱، سال ۱۳۷۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹جوهر دانایی🔹 ✍️ نظامی گنجوی ◽️کودکی از جمله آزادگان ◾️رفت برون با دو سه همزادگان ◽️پایش از آن پویه در آمد ز دست ◾️مهر دل و مهره پشتش شکست ◽️شد نفس آن دو سه همسال او ◾️تنگ‌تر از حادثه حال او ◽️آنکه ورا دوسترین بود گفت ◾️در بن چاهیش بباید نهفت ◽️تا نشود راز چو روز آشکار ◾️تا نشویم از پدرش شرمسار ◽️عاقبت اندیش‌ترین کودکی ◾️دشمن او بود در ایشان یکی ◽️گفت همانا که در این همرهان ◾️صورت این حال نماند نهان ◽️چون که مرا زین همه دشمن نهند ◾️تهمت این واقعه بر من نهند ◽️زی پدرش رفت و خبردار کرد ◾️تا پدرش چاره آن کار کرد ◽️هر که در او جوهر دانایی است ◾️بر همه چیزیش توانایی است ◽️بند فلک را که تواند گشاد؟ ◾️آنکه بر او پای تواند نهاد ◽️چون ز کم و بیش فلک در گذشت ◾️کار نظامی ز فلک بر گذشت 📚 مخزن الاسرار ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹درس ادب🔹 📣 آیت الله مستجابی شهید سید محمدباقر صدر از لحاظ عاطفی هم بی‌نظیر بود. آن قدر در تواضع بی‌نظیر بود که روزی قصد خداحافظی از خدمتش را داشتیم؛ مشاهده کردیم آن عالم فرزانه و فیلسوف کم نظیر‌، آمده در خیابان و در ماشین را گرفته تا ما سوار شویم، و این برای من همیشه یک درس ادب و احترام بوده که در همه‌ امور رهنمای من بوده است. مردم هنوز به عظمت آن شهید پی نبرده‌اند. تاریخ بعدها قضاوت خواهد کرد. 📚 تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مصاحبه ۱۴۰۰/۱/۱۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin