eitaa logo
خوشه چین
148 دنبال‌کننده
358 عکس
77 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹درس ادب🔹 📣 آیت الله مستجابی شهید سید محمدباقر صدر از لحاظ عاطفی هم بی‌نظیر بود. آن قدر در تواضع بی‌نظیر بود که روزی قصد خداحافظی از خدمتش را داشتیم؛ مشاهده کردیم آن عالم فرزانه و فیلسوف کم نظیر‌، آمده در خیابان و در ماشین را گرفته تا ما سوار شویم، و این برای من همیشه یک درس ادب و احترام بوده که در همه‌ امور رهنمای من بوده است. مردم هنوز به عظمت آن شهید پی نبرده‌اند. تاریخ بعدها قضاوت خواهد کرد. 📚 تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مصاحبه ۱۴۰۰/۱/۱۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹همه مراقب باشند🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی من نگرانی ام از این نیست که حرفی زده شود، از کسی انتقاد شود؛ نه. یک نفر انتقاد می کند، یک نفر هم جواب می دهد. نگرانی من از رائج شدنِ اخلاق بی‌انصافی در جامعه است. خدمات فراوانی انجام می گیرد، انسان همه را کنار بگذارد، به نقطه‌ای بچسبد، این درست نیست. البته این خطاب به همه است. این را ما به شخص خاصی، به گروه خاصی، به جناح خاصی عرض نمی کنیم، این را به همه عرض می کنیم. همه مراقب باشند یکدیگر را تخریب نکنند. این فضای تخریب، فضای خوبی نیست. مردم هم خوششان نمی‌آید. من این را حالا در حضور شما مردم به آن حضرات می گویم: اگر شما خیال می کنید که شما بیائید بنشینید و فلان مسئول یا فلان جریان را مذمت کنید، مردم لذت می برند و خوششان می‌آید، اشتباه می کنید. مردم از فضای تخریب خوششان نمی‌آید. 📚خطبه‌های نماز جمعه تهران، ۱۳۸۷/۶/۲۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اجتهاد مصطلح🔹 ✍ امام خمینی در حکومت اسلامی همیشه باید باب اجتهاد باز باشد و طبیعت انقلاب و نظام همواره اقتضا می‌‌کند که نظرات اجتهادی ـ فقهی در زمینه‌های مختلف ولو مخالف با یکدیگر آزادانه عرضه شود و کسی توان و حق جلوگیری از آن را ندارد، ولی مهم شناخت درست حکومت و جامعه است که بر اساس آن نظام اسلامی بتواند به نفع مسلمانان برنامه‌ریزی کند که وحدت رویّه و عمل ضروری است و همین جا است که اجتهاد مصطلح در حوزه‌ها کافی نمی‌باشد، بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه‌ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به‌ طور کلی در زمینۀ اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم‌گیری باشد، این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی‌تواند زمام جامعه را به دست گیرد. 📚 پاسخ به نامه محمدعلی انصاری از اعضای دفتر امام راحل، ۱۳۶۷/۸/۱۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شخصیت مستقل🔹 📣 دکتر علی شریعتی دروغ است که تا ملّتی به سطح تولید معنوی و فکری و فرهنگی نرسیده است بتواند به سطح تولید اقتصادی و صنعتی برسد، و اگر برسد باز در سطح یک نوع تحمیل غربی است و به صورت یک فریب، یک استعمار نو. والا جامعه تولید کننده، جامعه‌ای است که خودش می‌اندیشد و خودش خلق می‌کند، ایده‌اش را، ذهنش را، ارزش‌اش را، زیبایی و هنرش را، اعتقادش را، ایمان و آگاهی مذهبی‌اش را، قضاوت‌های تاریخی و اجتماعی‌اش را، جهت‌گیری و نظام طبقاتیّش را و جهت‌گیری گروهی‌اش را. و این جامعه است که به تولید صنعتی و به استقلال سیاسی می‌رسد‌، به تولید سرمایه و به تولید تمدّن مادی می‌رسد. و برای اینکه هیچ جامعه‌ای به تولید اقتصادی و صنعتی نرسد اول باید امکان تولید فکری و ذهنی را از آن نسل گرفت. و برای اینکه هیچ نسلی در برابر غرب حاکم مطلق بر جهان، به استقلال نرسد، باید پایه‌های اساس انسانی و فرهنگی‌اش را، که به او شخصیّت مستقل من انسانی حقیقتی می‌دهد، شکست و او را به صورت آدم‌های پوک و پوچ درآورد، شسته و رفته و واکس زده: چون گور کافر پر حلل، وز درون قهر خدا عزّوجل. مولوی راجع به اینجور آدم‌ها می‌گوید که مثل قبر کافر‌ها هستند. قبر مؤمن از درون نور است و بیرون خرابه و قبر کافر از بیرون زرق و برق و سنگ‌های قیمتی دارد و از درون قهر خداوند عزّوجل را. این نوع آدم را هم، که غرب متمدّن در غیر کشور‌های غربی می‌سازد یک آدم شسته و رفته واکس‌زده و برقی است که در درون، خالی، پوک و بی‌محتوا است. 📚 بازگشت به خویشتن ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ترس از خدا🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری می‏ دانیم که به طور مطلق، ذات خداوند یک موجود وحشتناک و ترسناک نیست آن طور که انسان مثلا از یک درنده یا گزنده می‏ ترسد. خدا بی‏ جهت کسی را چه در دنیا چه در آخرت معذب نمی‏ کند. از خدا ترسیدن یعنی از قانون خدا ترسیدن، از عدل خدا ترسیدن، از سنت خدا ترسیدن. در دعاها می‏ خوانیم: 《یا مَنْ لا یخافُ الّا عَدْلُهُ‏》 ای کسی که ترس از او به معنی ترس از عدالت اوست. در یک نظام اجتماعی عادلانه هم که واقعا هیچ ظلم و اجحافی نباشد انسان اگر بترسد از چه می‏ ترسد؟ از عدلِ قانون می‏ ترسد. عدالت هم که یک موجود وحشتناک و ترسناک نیست. پس، از عدالت ترسیدن یعنی چه؟ یعنی انسان از خودش باید بترسد، تخلف و گناه نکند. این است که می‏ گویند ترس از خدا در نهایت امر به ترس از خود یعنی به ترس از تخلفات و جرائم خود بر می‏ گردد. اینجا که آیه می‏ گوید ای مردم در آستانه پیروزی از دشمن برون نترسید از دشمن درون بترسید، در یک معنا رابطه پیدا می‏ کند با آن حدیث معروفی که پیغمبر اکرم به جنگاوران مسلمان که از یک غزوه بر می‏ گشتند فرمود که از جهاد کوچکتر برگشتید، جهاد بزرگتر باقی مانده، و مولوی با تعبیر برون و درون تفسیر کرده: ای شهان کشتیم ما خصم برون‏ مانده خصمی زان بتر در اندرون‏ 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۵۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خويش را بد گو🔹 ✍ مولوی ◽️پيش چشمت داشتی شيشه کبود ◾️زان سبب عالم کبودت می نمود ◽️گر نه کوری اين کبودی دان ز خويش ◾️خويش را بد گو مگو کس را تو بيش 📚 مثنوی معنوی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹پاداش دهنده🔹 ▫️خداوند عزّوجل 《مَّا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِن شَكَرْتُمْ وَآمَنتُمْ وَكَانَ اللَّهُ شَاكِرًا عَلِيمًا》 ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭِ {ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱِ ﺑﻲ ﺷﻤﺎﺭِ ﺣﻖ} ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻳﺪ، ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻋﺬﺍﺏ ﺷﻤﺎ ﭼﻪ ﻛﺎﺭ؟ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ. 📚 قرآن کریم، سوره النساء، آیه ۱۴۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹راستگویی🔹 ✍ علامه طباطبائی ارتباط افراد انسان با يكديگر كه اساس روابط اجتماعى بشرى است، به وسيله سخن گفتن برقرار مى‌شود بنابراين، سخن راست كه حقيقت پوشيده‌اى را براى انسان كشف مى‌كند، يكى از اركان ضرورى اجتماع است و فوايد مهمى كه هرگز اجتماع از آن‌ها بى‌نياز نيست، به واسطه سخن راست تأمين مى‌شود. فوايد راست‌گويى را در چند جمله مى‌توان خلاصه نمود: ۱. آدم راستگو مورد اعتماد همنوعان خويش است و آنان را از بررسى هر سخنى كه از وى مى‌شنوند، آسوده مى‌كند. ۲. آدم راست‌گو، پيش وجدان خود سربلند و از رنج و دروغ آسوده است. ۳. آدم راست‌گو، به عهد و پيمان خود وفا مى‌كند و در امانتى كه به او سپرده شده، خيانت نمى‌نمايد، زيرا راستى در رفتار از راستى در گفتار، جدا نيست. ۴. به وسيله راست‌گويى بيشتر اختلافات و مشاجرات از بين مى‌رود، زيرا اكثر دعواها و نزاع‌ها در اثر اين است كه يك طرف يا هر دو طرف نزاع، حق و حقيقت را منكر مى‌شوند. ۵. بخش بزرگى از عيوب اخلاقى و تخلف از قوانين و مقررات، خود به خود از بين مى‌رود، زيرا غالب مردم براى پوشانيدن همين نوع كردارها و رفتارهاست كه دروغ مى‌گويند! امير مؤمنان على عليه السلام مى‌فرمايد: مسلمان واقعى كسى است كه راست‌گويى را اگر چه به ضرر او تمام شود، بر دروغى كه از آن بهره‌مند مى‌شود، ترجيح دهد و از اين ترجيح آسايش درونى يابد. 📚 تعالیم اسلام، ص ۲۳۰ - ۲۳۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نماز شب خوان واقعی!🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی يكـى از آقايان مى فرمود: روزى به حمام رفتم. حمامى هم كه خيلى بـه آقـا ارادت داشت كارگرى را مى فرستد براى اينكه سر آقا را بتراشـد. كـارگر وقتـى شروع به تراشيدن سر آقا مى كند قسمت هايى را زخمى مـى كنـد. در اثنـاى كار آقا مى گويد: بس است! ديگر نمى خواهم سر مـرا بتراشـيد. كسـى را سراغ استاد حمامى مى فرستد كه بيايد. استاد مى آيد و آقا مى گويد: ايـن چه كارگرى است كه گذاشتى سر مرا بتراشد! اين كه همـه جـاى سـر مرا زخم كرد! استاد مى گويد: حضرت آيت اللّه اختيار داريد، من عمـداً اين فرد را خدمت شما فرستادم، براى اينكـه او هـر شـب نمـاز شـب مى خواند! آقا مى گويد: برادر، من كه نگفتم مى خواهم با يك كسى نماز بخوانم يا مسافرتى بروم كه مرا در موقع نماز شب بيـدار بكنـد. گفـتم كسى را مى خواهم كه سر مـرا خـوب بتراشـد! تـو بايـد يـك كـارگر مسلمان خوب مى فرستادى كه سر را خوب بتراشد، نه اينكه نماز شـب بخواند. اين آقا اگـر نمـاز شـب خـوان واقعـى اسـت، از ايـن بـه بعـد ديگر حرام است سر بتراشد، براى اينكه سر مردم را زخم مـى كنـد! بايد برود سراغ يك كار ديگر. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۱۹۴ - ۱۹۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹قتل عام فرهنگی🔹 📣 دکتر علی شریعتی غرب از قرن هیجدهم به کمک جامعه‌ شناسان و مورّخان و نویسندگان و هنرمندان و حتی انقلابیون و انسان‌ دوستانش این تز را به دنیا می‌خواهند تحمیل کند که تنها تمدّن یکی است و آن همان شکلی است از تمدّن که غرب ساخته و به جهان عرضه کرده و هر کس می‌خواهد متمدّن باشد باید همین تمدّنی را که ما می‌سازیم مصرف کند و اگر می‌خواهد آن را نفی کند باید وحشی بماند‌. فرهنگ، یک فرهنگ است بنام فرهنگ غرب‌. هر کس می‌خواهد در قرن بیستم فرهنگ داشته باشد باید فرهنگ غربی را بخرد، همان طور که کالای غربی را می‌خرد‌. همان طور که هر کس می‌خواهد تلویزیون داشته باشد باید تلویزیون غربی را بخرد و بیاورد در خانه اش، همان طور هم هر کس می‌خواهد فرهنگ داشته باشد و ارزش‌های فرهنگی را در خود بپرورد، باید این قالب‌ها را که غرب برایش عرضه می‌کند بپذیرد وگرنه بی‌فرهنگ و بی‌تمدن، یعنی وحشی است‌. پس یا وحشی ماندن، یا متمدّن غربی شدن! این دو سرنوشت محتومی است که هر انسانی در برابرش، یکی را باید انتخاب کند، و همه کوشش دو قرن اخیر غرب صرف ایجاد این ایمان به غرب و این بی‌ایمانی به خویش شده است‌. این است که آقای موریس تورز می‌گوید در افریقا ملّت الجزایر وجود ندارد، بلکه ملّتی در حال شدن است، برای اینکه می‌خواهد تمدّن بزرگ شمال افریقا را، که در چندین قرن پیش بزرگترین فیلسوف و جامعه‌ شناس جهان و بنیانگذار جامعه‌ شناسی در آنجا بوده، نادیده انگارد‌. وقتی که در همین شمال افریقا تمدّن بزرگ وجود داشت، غربی‌ها شانسون دورولان داشتند، و ادبیاتشان این بود که برای کاروان‌های زیارتی مسیحی آواز کوچه باغی بخوانند‌. در آن وقت تنها نقطه‌ای که در غرب دارای تمدن بود اسپانیا بود، که شاگرد مقلّد مغرب، یعنی شمال افریقا بوده است‌. ولی آن‌ها می‌خواهند همه تمدن‌های گذشته را نفی کنند، تا قالب‌های ساخته شده خودشان را بر جهان تحمیل کنند، و این غارت و قتل عام عمومی شامل همه ملت‌ها از چین گرفته تا ایران و از ایران گرفته تا مصر، که تمدن‌های بزرگی در تاریخ ساخته‌اند، شود‌. 📚 بازگشت به خویشتن ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹زندگی مسالمت آمیز🔹 ✍ آيت‌الله العظمی جوادی آملی زندگی مسالمت‌آميز با پيروان اديان ديگر و آزاد بودن آنها در تفكر و ارائه آن، غير از سعادتمندی همه آنها در آخرت است؛ زيرا... هدف آفرينش و نيز فطرت انسان ها و همچنين راه آنها يكی است و انسان بايد با فطرت واحد، در راه واحد به سوی هدف واحد حركت كند و به مقصد واحد برسد. پس، اگر بررسی آرا و عقايد به لحاظ آخرت باشد، فقط يكی حق است و رهرو يك راه، اهل نجات است؛ ولی اگر به لحاظ دنيا باشد، انسان ها با اديان متعدد، می توانند با هم زندگی كنند و آزادانديش باشند و راه صحيح را طی كنند و از محدوده عقل و نقل تجاوز نكرده و به مقاصد دنيایی خود نايل شوند؛ زيرا دين يگانه و يكتا كه حق است كيفيت زندگانی مسالمت‌آميز پيروان اديان متعدّد را بيان كرده است. 📚 اسلام و محیط زیست، ص ۳۰۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin