eitaa logo
خوشه چین
150 دنبال‌کننده
358 عکس
75 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹تکریم علما🔹 📣 علامه عسگری مرحوم جد من آقا میرزامحمد دارانی، شاگرد میرزا حسن شیرازی رحمةالله علیه برایم نقل کرد؛ در زمان میرزای شیرازی رحمةالله علیه، صاحب عبقات به سامراء آمد، مرحوم میرزای شیرازی رحمةالله علیه ده روز حوزه را جهت احترام به ایشان تعطیل کرد تا طلاب به دیدار ایشان بروند، اکنون این احترامات برای صاحبان علوم نیست و باید احیاء شود، احترامی که مرحوم آیت الله عبدالکریم حائری رحمةالله علیه، به یک طلبه مبلغ کرده، امروز باید وجود داشته باشد، باید این احترامات زنده شود، واجب است امروز برای این علوم تلاش کرد و عالمان را تکریم ویژه نمود. 📚 مصاحبه با هفته نامه افق حوزه، ۱۳۹۲/۶/۲۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بدترین مردم🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله یک وقت در حضور اصحاب فرمود: الاخْبِرُکمْ بِشَرِّ النّاس‏؟ آیا به شما خبر ندهم که بدترین مردم کیست؟ گفتند: بَلی‏ یا رَسولَ اللَّهِ فرمود: بدترین مردم آن کسی است که خیر خودش را از دیگران منع می‏ کند و هرچه دارد تنها برای خودش می‏ خواهد. آنهایی که حاضر بودند گفتند: با این مقدمه ما فکر کردیم دیگر بدتر از این افراد کسی نیست. بعد فرمود: آیا می‏ خواهید به شما بگویم از این بدتر کیست؟ صنف دیگری را ذکر فرمود. اصحاب گفتند: خیال کردیم بدتر از این گروه دوم دیگر کسی نیست. بعد فرمود: آیا می‏ خواهید از آن بدتر را به شما بگویم کیست؟ گفتند: از این بدتر هم مگر هست؟! آنگاه صنف سوم را فرمود: بدتر از این افراد، مردمان بد زبانِ فحّاشِ تهمت‏ زن و آبرو برند. اینجا دیگر حضرت توقف کرد، یعنی بدتر از اینها دیگر وجود ندارد. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۴، ص ۵۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹دفع شر نفس 🔻مولوی ◽️صد هزاران دام و دانه ست ای خدا ◾️ما چو مرغان حریص بی نوا ◽️دم به دم ما بسته دام نویم ◾️هر یکی گر باز و سیمرغی شویم ◽️می رهانی هر دمی ما را و باز ◾️سوی دامی می رویم ای بی نیاز ◽️ما درین انبار گندم می کنیم ◾️گندم جمع آمده گم می کنیم ◽️می نیندیشیم آخر ما به هوش ◾️کین خلل در گندمست از مکر موش ◽️موش تا انبار ما حفره زدست ◾️وز فنش انبار ما ویران شدست ◽️اول ای جان دفع شر موش کن ◾️وآنگهان در جمع گندم جوش کن 📚 مثنوی معنوی، دفتر اول ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹واسطه های بدبینی🔹 ✍ امام خمینی اگر آقایان از این دیدگاه که همه می‌خواهند نظام و اسلام را پشتیبانی کنند به مسائل بنگرند، بسیاری از معضلات و حیرت ها بر طرف می‌گردد ولی این بدان معنا نیست که همۀ افراد تابع محض یک جریان باشند. با این دید گفته‌ام که انتقاد سازنده معنایش مخالفت نبوده و تشکل جدید مفهومش اختلاف نیست. انتقاد به جا و سازنده باعث رشد جامعه می‌شود. انتقاد اگر به حق باشد، موجب هدایت دو جریان می‌شود. هیچ کس نباید خود را مطلق و مبرّای از انتقاد ببیند. البته انتقاد غیر از برخورد خطی و جریانی است. اگر در این نظام کسی یا گروهی خدای ناکرده بی‌جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران بر آید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پیش از آنکه به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است. در هر حال یکی از کارهایی که یقیناً رضایت خداوند متعال در آن است، تألیف قلوب و تلاش جهت زدودن کدورت ها و نزدیک ساختن مواضع خدمت به یکدیگر است. باید از واسطه‌هایی که فقط کارشان القای بدبینی نسبت به جناح مقابل است، پرهیز نمود. شما آنقدر دشمنان مشترک دارید که باید با همۀ توان در برابر آنان بایستید، لکن اگر دیدید کسی از اصول تخطی می‌کند، در برابرش قاطعانه بایستید. 📚 پاسخ به نامه محمدعلی انصاری از اعضای دفتر امام راحل، ۱۳۶۷/۸/۱۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹احترام پدر🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی آقای منتظری می گفت: یک وقت با پدرم به منزل آقای بروجردی رفتیم. من همیشه پشت سر پدرم حرکت می کردم و احترام ایشان را رعايت می کردم. منتهی پدرم چون خجالت می کشید، وقتی وارد اتاق شدیم، حاضر نشد بالای مجلس بنشیند، لذا من جایی نشستم و ایشان هم پایین تر از من نشست. من پدرم را به آقای بروجردی معرفی کردم. ایشان خیلی ناراحت شد و فرمود: ایشان پدر شماست و زیر دست شما نشسته است؟ گفتم: من که هیچ وقت این کار را نمی کنم، هر چه اصرار کردم ایشان قبول نکرد بالا بنشیند. آقای بروجردی فرمود: نه، نه، تو چگونه حاضر شدی چنین کاری بکنی؟ با این که پدر آقای منتظری در سلک روحانیت و معمم نبود، ولی آقای بروجردی خیلی به آداب مقید بود. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۴۹۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تنازع نکنید🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری وَ لاتَنازَعوا کوشش کنید خودتان با همدیگر اختلاف نداشته باشید که خیلی خطرناک است. تنازع نکنید که اگر تنازع بکنید تَفْشَلوا سست می‏ شوید. جنگ و اختلاف داخلی سستی می‏ آورد، یعنی شما باید در مقابل دشمن یک مشتِ گره کرده باشید. آن وقتی که خودتان با یکدیگر نزاع و اختلاف می‏ کنید، آن نیرویی که باید علیه دشمن مصرف بشود علیه خودتان مصرف می‏ شود. ببینید این اختلافات داخلی که میان مسلمان ها هست چه بر سر مسلمین آورده؟ فلسطینی اردنی را می‏ کشد و اردنی فلسطینی را. من تجربه دارم؛ خدا می‏ داند به آن اندازه که نیروی ما صرف خدمت به اسلام و مبارزه با دشمن اسلام می‏ خواهد بشود، چند برابر این نیرو صرف خراب کردن خودمان می‏ شود. قرآن می‏ گوید: 《وَ لاتَنازَعوا نزاع نکنید فَتَفْشَلوا》 نتیجه‏ اش این است که سست می‏ شوید، استحکامتان را از دست می‏ دهید. وَ تَذْهَبَ ریحُکمْ‏ یعنی آن بادِ عزت و غلبه و دولت که برایتان می‏ وزید از بین می‏ رود. نسیم دولت و قدرت و غلبه، بعد از تنازع از بین می‏ رود چون تنازع سستی می‏ آورد و سستی نسیم عزت و دولت و غلبه را از شما می‏ گیرد. این هم یک دستور که تنازع نکنید. وَ اصْبِروا خویشتندار باشید، امید به آینده داشته باشید، بدانید صبر ظفر می‏ زاید. انَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرینَ‏ خدا با صبر کنندگان است؛ یعنی اگر انسان صبر و خویشتنداری و مقاومت کند خدای تبارک و تعالی او را مدد می‏ دهد. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۳، ص ۱۹۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹فضای سوءظن🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی به اخلاق خودمان هم برسیم. اخلاق اهمیتش از عمل هم بیشتر است. فضای جامعه را فضای برادری، مهربانی، حسن ظن قرار بدهیم. من هیچ موافق نیستم با اینکه فضای جامعه را فضای سوءظن و فضای بدگمانی قرار بدهیم. این عادات را از خودمان باید دور کنیم. اینکه متأسفانه باب شده که روزنامه و رسانه و دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گوناگون ارتباطی - که امروز روزبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روز هم بیشتر و گسترده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر و پیچیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر می شود - روشی را در پیش گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند برای متهم کردن یکدیگر، این چیز خوبی نیست؛ این چیز خوبی نیست، دل ما را تاریک می کند، فضای زندگی ما را ظلمانی می کند. هیچ منافات ندارد که گنهکار تاوان گناه خودش را ببیند، اما فضا، فضای اشاعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی گناه نباشد؛ تهمت زدن، دیگران را متهم کردن به شایعات، به خیالات. همین جا من این را هم بگویم: اینکه در دادگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها - که در تلویزیون هم پخش می شد - از قول یک متهمی چیزی راجع به یک کس دیگری گفته می شود، من این را بگویم که این، شرعاً حجیت ندارد. بله، متهم هرچه درباره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی خود در دادگاه بگوید، این حجت است. اینکه بگویند در دادگاه درباره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی خودش اگر اعترافی کرد، حجت نیست، این حرف مهملی است، حرف بی ارزشی است؛ نه، هر اقراری، هر اعترافی، شرعاً، عرفاً و در نزد عقلا در یک دادگاه در مقابل دوربین، در مقابل بینندگان میلیونی که متهم علیه خود بکند، این اعتراف مسموع است، مقبول است، نافذ است؛ اما علیه دیگری بخواهد اعترافی کند، نه، مسموع نیست. فضا را نباید از تهمت و از گمان سوء پر کرد. قرآن کریم می فرماید: 《لو لا اذ سمعتموه ظنّ المؤمنون و المؤمنات بانفسهم خیرا》 وقتی می شنوید که یکی را متهم می کنند، چرا به همدیگر حسن ظن ندارید؟ تکلیف دستگاه اجرائی و قضائی به جای خود محفوظ است. دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجرائی باید مجرم را تعقیب کنند، دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قضائی باید مجرم را محکوم و مجازات کنند؛ با همان روشی که ثابت می شود و در قوانین اسلامی و قوانین عرفی ما هست و هیچ هم در این زمینه نباید کوتاه بیایند؛ اما مجازات مجرم که از طرق قانونی جرم او ثابت شده است، غیر از این است که به گمان، به خیال، به تهمت، یکی را متهم کنیم، بدنام کنیم، توی جامعه دهن به دهن بگردانیم. اینکه نمی شود. این فضا، فضای درستی نیست. یا دیگران - خارجی ها، بیگانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، تلویزیون های مغرض - علیه کسی یا کسانی حرفی بزنند، ادعا کنند که اینها فلان جا خیانت کردند، فلان جا خطا کردند؛ ما هم عین همان را پخش کنیم. این، ظلم است؛ این، مورد قبول نیست. رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بیگانه کِی دلشان برای ما سوخته است؟ کِی خواسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند حقائق در مورد ما روشن بشود، که در این مورد بیایند حقیقت را گفته باشند؟ می گویند، حرف هائی می زنند، ادعاهائی می کنند. نباید گفت اینها شفافیت است. این، شفافیت نیست؛ این، کدر کردن فضاست. شفافیت معنایش این است که مسئول در جمهوری اسلامی عملکرد خودش را به طور واضح در اختیار مردم قرار بدهد؛ این معنای شفافیت است، باید هم بکنند؛ اما اینکه ما بیائیم این و آن را بدون اینکه اثبات شده باشد، بگیریم زیر بار فشار تهمت و چیزهائی را به آنها نسبت بدهیم که ممکن است در واقع راست باشد، اما تا مادامی که ثابت نشده است، ما حق نداریم آن را بیان کنیم؛ این آن را متهم کند، آن این را متهم کند؛ از رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بیگانه - رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مغرض انگلیس - شاهد برایش بیاوریم، بعد هم یک نفر از آن طرف پیدا بشود و کل نظام را به اموری که شایسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نظام اسلامی نیست و نظام اسلامی شأنش بسیار بالاتر است از این چیزهائی که بعضی به نظام اسلامی نسبت می دهند، متهم بکند، این اشکال بر آنها بیشتر هم وارد است. تهمت زدن به یک شخص گناه است، تهمت زدن به یک نظام اسلامی، به یک مجموعه، گناه بسیار بزرگتری است. پروردگارا! با تقوای خود ما را از این گناهان دور کن. 📚 خطبه‌های نماز عید سعید فطر، ۱۳۸۸/۶/۲۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آقا زاده🔹 📣 علامه عسگری زمان حاج شیخ عبدالکریم من این جا {ایران} بودم و با آقازاده ایشان هم بحث بودم، گاهی منزل ایشان می رفتم. من، آقای سجادی و ایشان، سه نفری هم بحث بودیم، یعنی آقازادگی به کلی نداشت؛ گویی حاج شیخ عبدالکریم آقازاده نداشت، بسیار متواضع بودند. فرش خانه ایشان با فرش خانه من که یک طلبه بودم یکی بود؛ به عبارت دیگر فرق زندگی شیخ عبدالکریم با یک طلبه، داشتن یک خادم بود؛ به کلی ساده زیست بودند. 📚 مصاحبه با هفته نامه افق حوزه، ۱۳۹۲/۶/۲۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹بدترين مردم🔹 اشاره: این خطبه را امام قبل از جنگ نهروان در سال ۳۷ هجرى در ردّ اعتقادات خوارج ايراد كرد، خوارج عقيده داشتند: كسى كه گناه كبيره انجام دهد كافر و از اسلام خارج شده است، مگر توبه كند و دوباره مسلمان گردد. 📣 امام علی علیه السلام پس اگر چنين مى پنداريد كه من خطا كرده و گمراه شدم، پس چرا همه امّت محمّد {ص} را به گمراهى من گمراه مى دانيد و خطاى مرا به حساب آنان مى گذاريد و آنان را براى خطاى من كافر مى شماريد شمشيرها را بر گردن نهاده، كور كورانه فرود مى آوريد و گناهكار و بى گناه را به هم مخلوط كرده همه را يكى مى پنداريد در حالى كه شما مى دانيد، همانا رسول خدا {ص} زناكارى را كه همسر داشت سنگسار كرد، سپس بر او نماز گزارد، و ميراثش را به خانواده اش سپرد، و قاتل را كشت و ميراث او را به خانواده اش بازگرداند، دست دزد را بريد و زناكارى را كه همسر نداشت تازيانه زد، و سهم آنان را از غنائم مى داد تا با زنان مسلمان ازدواج كنند. پس پيامبر {ص} آنها را براى گناهانشان كيفر مى داد، و حدود الهى را بر آنان جارى مى ساخت، امّا سهم اسلامى آنها را از بين نمى برد، و نام آنها را از دفتر مسلمين خارج نمى ساخت. {پس با انجام گناهان كبيره كافر نشدند} شما خوارج، بدترين مردم و آلت دست شيطان، و عامل گمراهى اين و آن مى باشيد. 📚 نهج البلاغه، خطبه ۱۲۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹استقبال، ترویج، شکر خدا🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی بعد از فوت مرحوم آيت اللّه بروجردى، صحبتى با برخى از آقايان علماى برجسته بود در مورد تربيت طلاب. يكى از آنها گفت كه در عصر مرحوم حاج شيخ عبدالكريم حائرى يزدى، رحمة اللّه عليه، كه در زمان آن حضرت مرحوم حاج شيخ ابوالقاسم قمـى، رحمـة اللّـه عليه، در قم شخصيت علمى و فضيلت برجسته اى بـود، مـا طـلاب حوزه از رفتار اين دو عالم برجسته درس عملى اخـلاق و فضـيلت مـى گـرفتيم و هـر قـدر بـه آنـان نزديكتـر مـى شـديم فضـيلت مـا بيشتر مى شد. در آن زمان وضعيت بـدين قـرار بـود: مرحـوم حـاج ابوالقاسم قمى، رحمة اللّه عليه، آقايى برجسته و تقريبـاً فـرد درجـه اول حوزه كوچك قم بود. مرحوم حاج شيخ عبدالكريم يزدى قـرار بود از اراك به قم بيايد و در آنجا اقامت و تـدريس كننـد و رقيـب رياست حوزه اى و روحانى مرحوم حاج ابوالقاسـم باشـند. عكـس العمل آن مرحوم چه بود؟ استقبال، ترويج، شكر خدا كه دو تا شديم و حالا بيشتر و بهتر مى توانيم وظيفـه خـود را انجـام دهـيم! رفتـار مرحوم حاج شيخ نسبت به مرحوم حاج ابوالقاسم هم مشـابه بـود، معلوم است كه هر عامى يا هر طلبه اى وقتى به اينها نزديكتر بشـود مى بيند ميان آنها برادرى است. نتيجه اش از خودخـواهى در آمـدن و در پرتو ايمان و فضيلت زندگى كردن است. به جاى اينكـه بـرايش تعريف كنيم خودش مى بيند و لذا به اين راه مى آيد. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۲۷ - ۲۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تشکر کرد🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی زمانی که در نجف بودم، آقا بزرگ تهرانی کتاب ریاض العلماء اثر میرزا عبدلله افندی اصفهانی را با خط خودشان بازنویسی کرده بودند. این کتاب را از ایشان امانت گرفتم. باران روی کتاب ریخت و آن را خراب کرد. وقتی کتاب را برای او بردم، اصلا به روی خودش نیاورد و فقط گفت: یادم نبود که نزد چه کسی است و از اینکه کتاب را برگردانده‌ام تشکر کرد. 📚 بیانات در دیدار جمعی از اساتید دروس خارج حوزه علمیه قم، ۱۳۹۷/۸/۱۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حربه های احساسی🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی من شخصـاً در همـين عصـر خودمـان، در مسـايل گونـاگون، استفاده ناجوانمردانه اغفالگرانـه دكانـدارهاى عصـرمان را از ايـن نـوع حربه هاى احساسى، در مسايلى كه به راحتى مى شود احساسات مـردم را در آن مسايل تحريك كرد، مكرر ديده ام. قصه مار و مار هنوز هـم زنده است؛ به خصوص در مسايلى كه كار از نظر تحريك احساسـات آسان است. واقعاً در ميان توده هاى وسيعى كه اجمالاً قلبشان مالامال از مهر على {ع} است، قلبشان در گرو مهر صـديقه طـاهره سـلام اللّـه عليها است، قلبشان از آغاز زندگى تحت تـأثير محبـت فـوق العـاده نسبت به ساحت مقدس امام حسـين {ع} اسـت، از ايـن احساسـات پاك، ولو جاهلانه اما پاك، - پاك بـه ايـن معنـا كـه واقعـاً حسـين را دوست دارد، واقعاً فاطمه را دوست دارد، واقعاً على را دوست دارد - از اين احساسات پاك به عنوان زمينـه اى بـراى تحريـك و بـرانگيختن همين مردم عليه هدف هاى على، هدف هاى فاطمه، و هدف هاى حسين بن على چه سوء استفاده ها كه نمى شود. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۵۸ - ۵۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin