eitaa logo
خوشه چین
151 دنبال‌کننده
357 عکس
66 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹جوانمرد باش🔹 📣 حجت‌الاسلام سید مهدی طباطبائی در سفر به نجف برای یک مساله شرعی خدمت آیت الله العظمی سید عبدالهادی شیرازی بودم. بحثی مطرح شد. یک پیر مرد روحانی که آن جا بود در باره آن مساله گفت: این عبارت، مال گذشته است. با او وارد بحث شدم و حسابی شکستش داده و محکومش کردم! وقتی حرف هایم تمام شد، حضرت آقا با من قهر کردند و با ناراحتی فرمودند: شما با این رفتار و گفتارت، این پیر مرد را خوار و خفیف کردی، این گونه رفتارها نه به درد اسلام می خورد و نه به درد مسلمین، فقط غرور این پیر مرد را شکستی، از این کارهایت بترس و جوانمرد باش! از آن تاریخ به بعد در مسائل علمی، هر جا که بحث کردم زود کوتاه آمدم. وقتی می‌دیدم طرفِ مقابل دارد کوچک و خفیف می‌شود، خود را کوچک می‌کردم ولی سعی می کردم حریف را به خفّت نیاندازم! 📚 اخلاق و مبارزه، ص ۱۸۷-۱۸۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ریش شیخ🔹 گویند روزی در اصفهان، شیخ جعفر کبیر کاشف الغطاء وجهی را بین فقراء تقسیم نمود و پس از اتمام آن به نماز ایستاد. یکی از فقرا خبردار شد و بین دو نماز وارد شد و به شیخ گفت: سهم مرا هم بده. شیخ فرمود: تو دیر آمدی، وجه تمام شده است. فقیر در غضب شد و آب دهان خود را به محاسن شریف شیخ انداخت. شیخ از محراب برخاست و دامن خود را گرفت و در میان صفوف گردش کرد و فرمود: هر کس ریش شیخ را دوست دارد به فقیر اعانت نماید. پس مردم دامن شیخ را از پول سرخ و سفید پر کردند و شیخ آنها را به فقیر داد. ای شیخ چه دل نهی به دستار گر مرد دلی دلی به دست آر 🔸شیخ در ماه رجب سنه ۱۲۲۸ هجری قمری وفات نمود و قبرش در نجف اشرف با قبّه عالیه در محله عماره مشهور است و مزار کافّه مردم است و اولاد و احفاد و منسوبین او، از علماء و فقهاء می‌باشند. 📚 همراه با عالمان شیعه| حجره فقاهت ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آسيب شناسی جوامع مذهبی🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی جامعه هايى كه بر محور ايمان تشكيل مى شـود و اداره مى شود دچار يك نقطه آسيب پذيرى خاصى است و آن ايـن اسـت كه در اين جامعه ها، چون گرما و شور ايمان به فكر و انديشه و بـه عمل و رفتارشان آهنگ خاصى مى دهد؛ چون براى آن چيزى كه به آن ايمان و اعتقاد، يعنى دلبستگى و عقد القلب دارند، ارزش خاصى قائلند، تا آنجا كه حاضرند در راهش جان ببازند، فداكارى و از خود گذشتگى كنند؛ به دليل ارزش فوق العاده اى كه براى آن چيـزى كـه به آن ايمان دارند قائلند، گه گاهى دشـمنان رنـد زيـرك، دنياطلبـان صفوف داخلى و ستون پـنجم دشـمن خـارجى مـى آينـد انگشـت مى گذارند بر جاى حساس؛ يك چيزى را بهانه مى كننـد و داد و فريـاد راه مى اندازند: آى امـت مـؤمن بـه ايـن مكتـب و بـه ايـن ديـن، چـه نشسته اى كه دينت و مكتبت بر باد رفت! اسلام بر باد رفت! اين مـردم به دليل وجود آن گرما و شور ايمان و عشق ـ عشـق مـذهبى، عشـق مكتبى ـ آسان تحريك مى شوند، تا آنجا كه معاويه مى تواند ايـن مـردم را عليه على، مجسمه اسلام، تحريك كند؛ تا آنجا كه در همين عصر ما مردمى به عنوان حمايت از على و ولايت او، هيزم كـش آتـش نفـاق و چند دستگى و پراكنـدگى در داخـل امـت اسـلامى و حتـى در داخـل صفوف شيعه و هواداران على شدند و جاده صاف كـن دشـمن بـراى پيروزى بر امت اسلام. اين يك واقعيت است. مـا در طـول تـاريخ، در جامعه هاى مذهبى و مسلكى مى بينيم اين آسيب پذيرى تقريباً عموميـت دارد. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۱۳۷ - ۱۳۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹جلوی خودمان را بگیریم🔹 📣 امام خمینی ما تا اصلاح نکنیم خودمان را، نمی‌توانیم کشور خودمان را اصلاح کنیم. من نمی‌گویم که این طور باشید که خیر، از همۀ هواهای نفس بیرون بروید. این نه برای من و نه برای شما و نه برای اِلاّ مَنْ عَصَمَهُ اللّه‌ میسور نیست. لکن ما قدرت داریم که جلوی زبانمان را بگیریم، نمی‌‌توانیم بگوییم زبانمان اختیار ندارد. ما قدرت داریم که جلوی قلم‌مان را بگیریم، نمی‌توانیم بگوییم قلم من اختیار ندارد. ما جلوی زبانمان را، جلوی بیان‌مان را، جلوی قلم‌مان را، جلوی عمل‌مان را، همه را می‌توانیم بگیریم، قدرت داریم. این معنایی که می‌توانیم و قدرت داریم و به واسطۀ او همۀ مؤاخذه‌ها و همۀ گرفتاری‌ها هست هرچه هم انسان حُبِّ به یک کسی داشته باشد، یا بُغض به یک کسی داشته باشد، قلمش را نگه دارد، لااقل این قدر قدرت داشته باشد که در نوشته‌هایش دنبال این نباشد که بد از هر جا هست پیدا بشود و او بنویسد، ضعف از هرجا هست پیدا شود و او بنویسد. 📚 هیأت دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ۱۳۵۹/۱۱/۰۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مجهول غامض🔹 ✍ دکتر علی شریعتی و آخرین وصیتم به نسل جوانی که وابسته آنم، و از آن میان به خصوص روشنفکران و از این میان بالاخص شاگردانم که هیچ وقت جوانان روشنفکر همچون امروز نمی‌توانسته‌اند به سادگی، مقامات حساس و موفقیت های سنگین به دست آورند، اما آنچه را در این معامله از دست می‌دهند، بسیار گرانبهاتر از آن چیزی است که به دست می آورند. و دیگر این سخن یک لاادری فرنگی که در ماندن من سخت سهیم بوده است که «شرافت مرد همچون بکارت یک زن است. اگر یک بار لکه‌دار شد دیگر هیچ چیز جبرانش را نمی تواند». و دیگر اینکه نخستین رسالت ما کشف بزرگترین مجهول غامضی است که از آن کمترین خبری نداریم و آن «متن مردم» است و پیش از آن که به هر مکتبی بگرویم باید زبانی برای حرف زدن با مردم بیاموزیم و اکنون گـُنگیم. ما از آغاز پیدایش‌مان زبان آنها را از یاد برده‌ایم و این بیگانگی، قبرستان همه آرزوهای‌مان و عبث کننده همه تلاش های ماست. و آخرین سخنم به آنها که به نام روشنفکری، گرایش مذهبی مرا ناشناخته و قالبی می‌کوبیدند اینکه: دین چو منی گزاف و آسان نبود روشنتر از ایمان من ایمان نبود در دهر چو من یکی و آن هم مؤمن پس در همه دهر یک بی ایمان نبود 📚 وصیت نامه دکتر علی شریعتی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ضرورت تزکیه و تهذیب نفس🔹 ✍️ آیت الله ابراهیم امینی نفس اماره با صدها حیله و تزویر ما را فریب می‌دهد و از شناخت واقعیت باز می‌دارد. ممکن است آنچنان ما را به درس و بحث و ایراد سخنرانی و تألیف و تصنیف و مردم‌داری و انجام کارهای زندگی مشغول بدارد که فرصت آن را نداشته باشیم تا به امور نفسانی خودمان برسیم. ممکن است علم را به جای عمل برایمان جلوه دهد و بگوید: چون عالم هستید و به دین خدمت می‌کنید، گناهان شما آمرزیده می‌شود و نیاز چندانی به عمل صالح ندارید. ممکن است بگوید: شما حجت الاسلام هستید، خطیب توانا و واعظ محترم هستید، استاد گرامی هستید، امام جمعه محترم هستید، مؤلف دانشمند هستید، فقیه و مجتهد هستید و خدمات شما به اسلام و مسلمین خیلی زیاد است. با تبلیغات و ارشادات شما مردم به بهشت می‌روند و از دوزخ نجات می‌یابند و مردم به شما ارادت و امید شفاعت دارند و شما مداح و مرثیه‌خوان اهل بیت هستید، بنابراین اگر هم گناهکار باشید گناهانتان آمرزیده می‌شود و جایگاه شما در اعلی درجات بهشت خواهد بود. مگر امام حسین علیه السّلام اجازه می‌دهد که ذاکر و مرثیه‌خوانش به جهنم برود؟! نفس اماره و شیطان با این قبیل تسویلات ما را فریب می‌دهند و از خودسازی و تزکیه و تهذیب نفس و عمل صالح باز می‌دارند، لیکن باید هوشیار و مواظب باشیم و با فریبکاری‌های نفس، قاطعانه برخورد کنیم. اولا نیت و قصدمان را دقیقا مورد توجه و تحلیل قرار دهیم، خوب بیندیشیم که کارهای علمی و خدمات دینی را برای خدا انجام می‌دهیم یا به منظور کسب جاه و مقام و شهرت و جلب توجه مردم و تهیه پول و امرار معاش؟ اگر به قصد تحصیل دنیا باشد برای آخرتمان سودی نخواهد داشت و بی‌جهت نباید به آنها مغرور شویم. اما اگر قصد اخلاص داریم گرچه خود اینها از بهترین عبادت‌ها محسوب می‌شوند و می‌توانند ما را در مسیر سعادت و تکامل قرار دهند، لیکن جای سایر عبادت ها را نمی‌گیرند و ما را از ضرورت تزکیه و تهذیب نفس بی‌نیاز نمی‌گردانند. ثانیا توجه داشته باشیم که خوشبینی و اظهار ارادت مردم و ملقب شدن به دانشمند محترم، حجت الاسلام و دیگر القاب، در سعادت و کمال اخروی ما تأثیری ندارد اگر با اخلاق و اعمالمان حجت الاسلام باشیم برایمان مفید است، نه با علم فقط. ثالثا به این نکته توجه داشته باشیم که ممکن است در اثر درس‌ها، و سخنرانی‌ها و نوشته‌ها و منبرها و مداحی‌ها و مرثیه‌خوانی‌های ما، صدها و هزارها نفر هدایت یابند و به سعادت و کمال نائل گردند، لیکن سعادت و کمال آنان مستلزم نجات و رستگاری ما نخواهد بود. ما به آنان گفته‌ایم و عمل کرده‌اند تا به سعادت و کمال رسیده‌اند، اگر خودمان اهل عمل نباشیم ارشاد و هدایت آنان برایمان سودی نخواهد داشت. وقتی در قیامت مشاهده کنیم که مردم از گفتار ما استفاده کرده و در اثر عمل، به مقامات عالی نائل گشته‌اند ولی خودمان محروم هستیم، در حسرت و ندامت و خجالت خواهیم بود. البته ما منکر نیستیم که اشتغالات علمی و خدمات روحانی و ارشاد و هدایت مردم، خود از بهترین عبادت ها محسوب می‌شود و در صورتی که با قصد قربت انجام بگیرد می‌تواند در مسیر تکامل و تقرب واقع شود، لیکن نه پاسخگوی گناهان و رذائل اخلاقی است و نه وظائف و تکالیف را ساقط می‌سازد. 📚 خودسازی {تزکیه و خودسازی}، فصل بزرگترین مشکل ما ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹دگرگونی اندیشه ها🔹 گفتند حالا که مرگ بر شاه همه‌ گیر شده؛ شعار جدید بدیم. شاه زنازاده است، خمینی آزاده است. آیت الله بهشتی آشفته شده بود. گفت: رضاخان ازدواج کرده، این شعار حرام است. از پلکان حرام که نمی‌شود به بام سعادت حلال رسید. گفتند: الآن بهترین موقعیته، برای کمک به پیروزی انقلاب هم هست! نیت بدی هم که نداریم. آمار شهدای ١۵ خرداد رو بالا می‌گیم، خیلی بالا، این ننگ به رژیم هم می‌چسبه! بهشتی بدون تعلل گفت: با دروغ می‌خواهید از اسلام دفاع کنید؟ اسلام با صداقت رشد می‌کنه نه دروغ! فردی با بی‌ادبی بلند شد به توهین کردن به شریعتی. بهشتی سرخ شد و گفت: حق نداری راجع به یک مسلمان این‌طور حرف بزنی. هول شدند و چند نفر حرف تو حرف آوردند که یعنی بگذریم. گفت: شریعتی که جای خود! غیرمسلمان را هم نباید با بی‌ادبی مورد انتقاد قرار بدیم. همه نشسته بودند پای تلویزیون. رئیس جمهوری بنی صدر داشت سخنرانی می‌کرد. بد می‌گفت از بهشتی. هر چه دوست داشت گفت. یکی پای تلویزیون متلکی به بنی‌صدر پراند. بهشتی عصبانی شد، گفت: حق ندارید این‌طور حرف بزنید. مسلمان است. بهشتی با وجود اینکه در دوران حیاتش، بارها با تیرهای زهرآگینِ توهین، تهمت و دروغ، ترور شده بود اما با گفتار و کردارش ثابت کرد که حتی برای پیشبرد اهداف جریان انقلاب یا حفظ اسلام، بی‌اخلاقی جایز نیست. او بر این مبنا چهره‌ای از مسلمان حقیقی را ترسیم کرد و آنگاه توانست اسلام را به‌عنوان کامل‌ترین و بهترین دین به همگان معرفی کند و از این افق، انقلابی‌گری را نوعی دگرگونی در فکرها و عقیده‌ها و نه صرفاً انقلابِ سیاسی می‌دانست. 📚 روزنامه همشهری، واکنش شهید بهشتی به شعار شاه زنازاده است، ۱۳۹۷/۱۱/۱۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خطوط اصلی خط امام🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از چیزهائی که در همین زمینه {مسئله ی محاسبات معنوی و الهی در خط امام} وجود داشت، رعایت تقوای عجیب امام در همه‌ی امور بود. تقوا در مسائل شخصی یک حرف است؛ تقوا در مسائل اجتماعی و مسائل سیاسی و عمومی خیلی مشکلتر است، خیلی مهمتر است، خیلی اثرگذارتر است. ما نسبت به دوستانمان، نسبت به دشمنانمان چه می گوئیم؟ اینجا تقوا اثر می گذارد. ممکن است ما با یکی مخالف باشیم، دشمن باشیم؛ درباره‌ی او چگونه قضاوت می کنید؟ اگر قضاوت شما درباره‌ی آن کسی که با او مخالفید و با او دشمنید، غیر از آن چیزی باشد که در واقع وجود دارد، این تعدی از جاده‌ی تقواست. آیه‌ی شریفه‌ای که اول عرض کردم، تکرار می کنم: 《یا ایّها الّذین امنوا اتّقوا اللَّه و قولوا قولا سدیدا》 قول سدید، یعنی استوار و درست؛ اینجوری حرف بزنیم. من می خواهم عرض بکنم به جوانان عزیزمان، جوان های انقلابی و مؤمن و عاشق امام، که حرف می زنند، می نویسند، اقدام می کنند؛ کاملاً رعایت کنید. اینجور نباشد که مخالفت با یک کسی، ما را وادار کند که نسبت به آن کس از جاده‌ی حق تعدی کنیم، تجاوز کنیم، ظلم کنیم؛ نه، ظلم نباید کرد. به هیچ کس نباید ظلم کرد. ... در باره‌ی زیدی که شما او را قبول ندارید، دو جور می شود حرف زد: یک جور آنچنانی که درست منطبق با حق است، یک جور هم آنچنانی که در آن آمیزه‌ای از ظلم وجود دارد. این دومی بد است، باید از آن پرهیز کرد. درست همانی که حق است، صدق است و شما در دادگاه عدل الهی می توانید راجع به آن توضیح دهید، بگوئید، نه بیشتر. این یکی از خطوط اصلی حرکت امام و خط امام است که ماها باید به یاد داشته باشیم. 📚 خطبه‌های نمازجمعه در بیست و یکمین سالگرد رحلت امام راحل، ۱۳۸۹/۳/۱۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹استقلال حوزه🔹 📣 آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی آیت‌الله العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی در مورد حوزه عملیه قم، دغدغه زیادی داشتند و لحظه‌ای از آن فارغ نبودند و همچون فرزندی عزیز، بدان عشق می‌ورزیدند. یادم هست که یک هفته قبل از رحلتشان، خدمتشان رفتم. ایشان فرمودند: دیگر از من گذشته، ولی شما کارهای حوزه را انجام بدهید. عرض کردم: طلاب در امر تحصیل جدی شده‌اند و ما هم، مقررات خاصی را برای آنان وضع کرده‌ایم. فرمودند: برای مسائل اخلاقی‌شان چه تدبیری اندیشیده‌اید؟ طلاب باید از نظر اخلاقی، روز به‌ روز قوی‌تر بشوند. عرض کردم: برای این مطلب برنامه‌هایی داریم و انشاءالله به آنها عمل خواهیم کرد. سپس از محضرشان خارج شدم که آقا زاده‌شان آمدند و گفتند: برگردید، آقا با شما کار دارند! ظاهرا حرف ناگفته‌ای باقی مانده بود. برگشتم و ایشان فرمودند: روی استقلال حوزه، بسیار حساس و متمرکز باشید. مراقب باشید که حوزه، همیشه آباد و مستقل باقی بماند. مهم‌ترین خطر این است که حوزه، استقلال خود را از دست بدهد و بخواهد به عنوان زیر مجموعه فعالیت کند. سپس سخت گریستند، طوری که محاسن و گونه‌هایشان خیس شد! من بسیار منقلب شدم و عرض کردم: به شما قول می‌دهم تا جان در بدن دارم، در راستای اعتلای حوزه و استقلال آن تلاش کنم. 📚 مصاحبه با موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خصیصه های خوارج🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری {خوارج} مردمی تنگ نظر و کوته دید بودند. در افقی بسیار پست فکر می‌کردند. اسلام و مسلمانی را در چهار دیواری اندیشه‌های محدود خود محصور کرده بودند. مانند همه کوته نظران دیگر مدعی بودند که همه بد می‌فهمند و یا اصلًا نمی‌فهمند و همگان راه خطا می‌روند و همه جهنمی هستند. این گونه کوته نظران اول کاری که می‌کنند این است که تنگ نظری خود را به صورت یک عقیده دینی در می‌آورند، رحمت خدا را محدود می‌کنند، خداوند را همواره بر کرسی غضب می‌نشانند و منتظر اینکه از بنده‌اش لغزشی پیدا شود و به عذاب ابد کشیده شود. یکی از اصول عقاید خوارج این بود که مرتکب گناه کبیره {مثلًا دروغ یا غیبت یا شرب خمر} کافر است و از اسلام بیرون است و مستحق خلود در آتش است. علیهذا جز عده بسیار معدودی از بشر، همه مخلّد در آتش جهنم‌اند. تنگ نظری مذهبی از خصیصه‌های خوارج است اما امروز آن را باز در جامعه اسلامی می‌بینیم. این همان است که گفتیم خوارج شعارشان از بین رفته و مرده است اما روح مذهبشان کم و بیش در میان بعضی افراد و طبقات همچنان زنده و باقی است. بعضی از خشک مغزان را می‌بینیم که جز خود و عده‌ای بسیار معدود مانند خود، همه مردم جهان را با دید کفر و الحاد می‌نگرند و دایره اسلام و مسلمانی را بسیار محدود خیال می‌کنند. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌ السلام، ص ۱۳۹ - ۱۴۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عیب جویی هنر نیست🔹 📣 استاد حبیب الله عسگر اولادی در روز ۲۷ یا ۲۸ بهمن و چند روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از برادران نیروی هوایی آمد و درخواست ملاقات کرد. برایش وقت گرفتم و او رفت و به امام خمینی سلام نظامی داد و عرض کرد: شما هر کسی را که به فرماندهی ما انتخاب می‌کنید، اطاعت از او را بر خود فرض می‌دانیم، اما فرمانده فعلی لایق انقلاب اسلامی نیست! امام فرمودند: چه کسی لایق است؟ عرض کرد: تا به حال فکرش را نکرده‌ام! امام فرمودند: زمانی که چیزی یا کسی را رد می‌کنید، باید جایگزین او را معرفی کنید، وگرنه متهم به عیب‌ جویی می‌شوید! او با احترام نظامی عرض کرد: مرا ببخشید که جسارت کردم! امام فرمودند: ادای وظیفه را جسارت ننامید. هر اهل ایمانی در یک کشور اسلامی، باید راجع به مسائل کشور احساس مسئولیت و اظهار نظر کند، منتها اظهار نظر و انتقاد باید با قصد اصلاح باشد، عیب‌ جویی به تنهایی هنر نیست، باید راه حل ارائه کرد. شما هم انجام وظیفه کردید؛ نام آن را جسارت نگذارید! 📚 مصاحبه با موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شجاعت حسنی🔹 📣 آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی بعضی از روحانیان کاری نمی‌کنند که مردم پشت سرشان بد بگویند و به همین دلیل، قدرت تصمیم‌گیری و ریسک‌پذیری آنها کاهش پیدا می‌کند؛ چون امکان ندارد انسان هم بخواهد جنّت‌ مکان باشد و هم یک قدم اساسی برای اسلام بردارد! اگر انسان بخواهد به شرطی اقدام کند که آبرویش محفوظ بماند، هرگز موفق نخواهد شد! اگر خدای تعالی می‌خواست به انبیا {ع} به شرط محفوظ ماندن آبرویشان، مأموریت بدهد، هیچ کاری به سامان نمی‌رسید! از سوی دیگر، هیچ چیزی دشوارتر از این نیست که انسان را به دلیل اینکه معصیتی را انجام نداده است، متهم کنند؛ کاری که زلیخا با یوسف صدیق {ع} کرد! مانند کسی که با استعمار مبارزه کند و به او، برچسب موافقت با استعمار بزنند! انسان هر چه را بتواند ببخشد، این یکی را نمی‌تواند! به همین دلیل است که وقتی آبروی بزرگان به خطر می‌افتد، مؤمن آبروی خود را به خطر می‌اندازد و از آبروی آنها دفاع می‌کند؛ چون این بهترین فرصت برای خطر کردن است که عده‌ای به انسان بد بگویند، که بتواند حرف حق را بزند. آن چیزی هم که در آخرت برای انسان می‌ماند، همین چیزهاست. به‌ هرحال، نمی‌شود کسی زعامت جامعه‌ای را به‌ دست بگیرد و آبروی خود را مقدم کند! آقای بروجردی وقتی زعیم شد، برایش نامه نوشتند: شما جاه‌طلبی! ایشان در پاسخ نوشت: «خدا به من جاهی داده که ابقایش می‌کنم، حفظش می‌کنم!» این یعنی نترسیدنِ حسنی، که بسیار دشوارتر از نترسیدن حسینی است! اشجع کسی است که نترسد از اینکه بگویند: ترسید! امام در طول هشت سال دفاع مقدس، شجاعت حسینی داشتند، اما تمام این شجاعت را در یک روز جمع کردند و شجاعت حسنی خود را نشان دادند و صلح کردند! 📚 مصاحبه با موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تجسس در احوالات شخصی ممنوع🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی هیچ دولتی و حکومتی و قانونی حق ندارد کسی را بر اینکه او حفظ حقوق خودش را بکند، اگر به جامعه مربوط نیست، مجبور کند یا او را تعقیب کند و یا محاکمه کند. لذا اسلام در آن مواردی که آسیب‌رسانی کسی فقط به خود او است، تجسس را و تفحص و پیگیری را و افشاگری را ممنوع می کند. بعضی از کارهای خلاف و حرام در شرع مقدس اسلام وجود دارد که ضرر آنها به اجتماع فقط در آن صورتی است که در جامعه این کار افشا بشود؛ اگر افشا نشود، کار مضری است، اما فقط به خود آن گناه کننده و مرتکب این عمل ضرر خواهد رساند، نه به دیگران. در یک چنین مواردی اسلام دستور نمی دهد که تفحص کنید، تجسس کنید، ببینید آیا این آدم در خانه‌ی خود، در خلوت خود کار حرامی، خلافی انجام می دهد یا نه؟ مردم وظیفه ندارند که کار خلاف دیگران را تحقیق و تفحص کنند، مادامی که آن کار خلاف به خود آن شخص بر می گردد. اما به خود او این تکلیف الهی هست، یعنی خدا او را مجازات خواهد کرد. حفظ خود و حفظ حقوق خود یک واجب است. قرآن به انسان ها می فرماید یا به مؤمنین: 《قوا انفسکم و اهلیکم نارا》 جان خودتان را، وجود خودتان را و همین طور اهل خود را، یعنی آن کسانی که تحت تأثیر شما هستند، حفظ کنید؛ نگذارید در آتش غضب الهی بسوزند؛ نگذارید به مجازات الهی مبتلا بشوند. 《یا ایّها الّذین امنوا علیکم انفسکم》 بر عهده‌ی شما، حفظ نفوس خود شماست. آنجا که به جامعه ارتباط پیدا می کند، قانون، دولت، دستگاه اجرائی، دستگاه قضائی، باید مواظب باشد و مرتکب را طبق قانون ممنوع کند یا مجازات کند. اما آنجائی که استفاده‌ی از امکانات به ضرر خود انسان فقط تمام می شود، قانون تکلیفی ندارد، اما انسان مسلمان از نظر اسلام آزادىِ وارد آوردن این ضربه بر خود را هم ندارد؛ نابود کردن حقوق خود را هم مجاز نیست که انجام بدهد. این یک فرق اساسی است بین آزادی از نظر اسلام و آزادی در مفهوم و فرهنگ غربی. 📚 خطبه‌های نماز جمعه‌ تهران، ۱۳۶۵/۱۱/۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تکیه گاه معتدل🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی امام باقر علیه السلام فرمود: اى جماعت شيعه آل محمـد، شـما بايـد آن تكيه گاه معتدل و متكاى معتدلى باشيد كه تندروها برگردند بـه شـما بپيوندند، عقب مانده ها بشتابند به شما برسند. يكى از انصار كـه سـعد نام داشت گفت: فدايت شوم، تالى و تندرو كيست؟ فرمود: گروهـى هستند كه درباره ما چيزهايى مى گويند كه ما خودمان درباره خودمان نمى گوييم. اينها از ما نيستند، ما هم از آنها نيستيم. گفت: آن دنبالـه رو و آن كه بايد به ما بپيوندد كيست؟ فرمود: آن آدم هـاى جسـتجوگرى كه دنبال خير و حق مى گردند. اين شيعه راستين مى تواند آنهـا را بـه خيـــر و حـــق برســـاند و از اجـــر و پـــاداش الهـــى برخـــوردار باشد. بعد رو كرد به ما و فرمود: قسم به خدا با ما برائت از خـدا و برائت از عذاب خدا نيست. ميان ما و ميـان خـدا قـوم و خويشـى نيست. كسى نمى تواند ما را در برابر خدا سند قرار بدهد. خـود مـا هم از راه عبادت و اطاعت به خدا نزديك مى شويم. حـالا ديگـران مى خواهند بدون عبادت از راه ما به خدا نزديك شوند! هر كـس از شما مطيع و فرمانبردار خدا باشد ولايت ما برايش سـودمند اسـت. هر يك از شما كه نافرمان خدا باشد ولايت ما برايش سودى ندارد؛ براى اينكه در دايره ولايت و حزب ما بودن يعنى تعهد داشـتن. مـا در ولايت، كارت عضويت اسمى نداريم. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۳۵ - ۳۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تشكّر از خانواده🔹 📣 حجت‌الاسلام استاد قرائتی با اینكه رفت و آمد مهمان به منزل ما زیاد بود، ولى خانواده گفت: شما آقاى مطهرى را دعوت كن. - علّت را پرسیدم؟ گفت: چون تنها مهمانى كه موقع رفتن، به نزدیك آشپزخانه آمده و از من تشكّر مى‌كند، ایشان است، بقیه مهمان‌ها تنها از شما تشكّر مى‌كنند! 📚 خاطرات استاد قرائتی، ج ۱، ص ۱۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شعار یا روح؟🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری بحث از خارجیگری و خوارج به عنوان یک بحث مذهبی، بحثی بدون مورد و فاقد اثر است زیرا امروز چنین مذهبی در جهان وجود ندارد. اما در عین حال بحث درباره خوارج و ماهیت کارشان برای ما و اجتماع ما آموزنده است، زیرا مذهب خوارج هر چند منقرض شده است اما روحاً نمرده است؛ روح خارجیگری در پیکر بسیاری از ما حلول کرده است. لازم است مقدمه‌ای ذکر کنم: بعضی از مذاهب ممکن است از نظر شعار بمیرند ولی از نظر روح زنده باشند، کما اینکه برعکس نیز ممکن است مسلکی از نظر شعار زنده ولی از نظر روح به کلی مرده باشد و لهذا ممکن است فرد یا افرادی از لحاظ شعار تابع و پیرو یک مذهب شمرده شوند و از نظر روح پیرو آن مذهب نباشند و به عکس ممکن است بعضی روحاً پیرو مذهبی باشند و حال آنکه شعارهای آن مذهب را نپذیرفته‌اند. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام. ص ۱۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حیثیت افراد را حفظ کنید🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از دوستان اشاره کردند که امیرالمؤمنین در فرمان خود به مالک اشتر فرموده‌اند که آدم های سوءاستفاده‌جو را رسوا کنید... امیرالمؤمنین {علیه‌السّلام} نفرمودند موردی را که اثبات نشده، افشاء کنید. هیچ وقت چنین چیزی در بیان امیرالمؤمنین نیست، و این قطعاً از اسلام نیست. ما چطور چیزی را که اثبات نشده، به صرف اتهام، افشاء کنیم؟ ممکن است اینقدر حجم اتهام زیاد و وسیع باشد که یک عده‌ای به چشم یک امر قطعی و واقعی به آن نگاه کنند، اما هیچ پشتوانه‌ی استدلالی نداشته باشد، جائی ثابت نشده باشد. ما هیچ حجتی نداریم که این را بگوئیم. حتّی من در همان جلسه‌ای که اشاره کردند، از این بالاتر را گفتم. من گفتم حتّی جرمی که ثابت شد، اصل نباید بر افشای آن جرم باشد. بالاخره یک مجرمی است، یک غلطی کرده، مجازات هم می شود؛ خانواده‌ی او، فرزندان او، پدر و مادر او گناهی نکرده‌اند؛ ما چرا بی خود اینها را رسوا کنیم؟ مگر آنجائی که خود نفس افشاء کردن، یک مصلحت بزرگی داشته باشد. بله، یک جائی هست که نفس افشاگری در یک مسئله‌ی ثابت‌ شده، مصلحتی دارد؛ آنجا ایرادی ندارد. این، منطق ماست. هیچ چیزی هم نه از امیرالمؤمنین و نه از هیچ یک از ائمه‌ی هدی {علیهم‌السّلام} بر خلاف این وجود ندارد. ما واقعاً حق نداریم افراد را به صرف گمان، متهم کنیم، مشهور کنیم؛ واقعاً جایز نیست؛ نه در سایت، نه در روزنامه، نه در تریبون های گوناگون. حیثیت افراد را باید حفظ کرد. 📚 بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان، ۱۳۹۰/۵/۱۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹زبان شیطان🔹 📣 امام خمینی اختلاف از زبان هر کس باشد از زبان هر موجودی باشد، این زبان، زبان شیطان است، چه از زبان یک روحانی باشد، چه از زبان یک مقدس باشد، چه از زبان یک نمازگزار باشد و چه از سایر زبان ها بدانید، که این زبان، زبان شیطان است و گاهی هم خود آن آدم ملتفت نیست که تحت تأثیر شیطان است، یا زبان شیطان در او دارد فعالیت می‌کند. بنابراین، از امور مهمه‌ای که بر همۀ ما واجب است، دفاع از اسلام، دفاع از جمهوری اسلامی است و آن بستگی دارد به وحدت. هر کس در هر لباسی باشد و در هر مکانی باشد و زبانش جریان پیدا کند برای اینکه ولو به واسطه‌هایی بخواهد ایجاد اختلاف بکند بین شما، این از جنود ابلیس است و مطرود است پیش خدا و مسئول است پیش خدا ولو اینکه یک آدمی باشد که نماز شبش ترک نمی‌شود. 📚 بیانات در دیدار رئیس مجلس، فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران، ۱۳۶۵/۰۴/۲۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تکفیر و تفسیق🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری پیدایش طبقه جاهل مسلک مقدس مآب که خوارج جزئی از آنها بودند، برای اسلام گران تمام شد. گذشته از خوارج که با همه عیب ها از فضیلت شجاعت و فداکاری بهره‌مند بودند، عده‌ای دیگر از این تیپ متنسّک به وجود آمد که این هنر را هم نداشت. اینها اسلام را به سوی رهبانیت و انزوا کشاندند، بازار تظاهر و ریا را رایج کردند. اینها چون آن هنر را نداشتند که شمشیر پولادین بر روی صاحبان قدرت بکشند، شمشیر زبان را بر روی صاحبان فضیلت کشیدند؛ بازار تکفیر و تفسیق و نسبت بی‌دینی به هر صاحب فضیلت را رایج ساختند. به هر حال یکی از بارزترین ممیزات خوارج جهالت و نادانی‌شان بود. از مظاهر جهالت شان، عدم تفکیک میان ظاهر یعنی خط و جلد قرآن و معنی قرآن بود. لذا فریب نیرنگ ساده معاویه و عمرو عاص را خوردند. در این مردم جهالت و عبادت توأم بود. علی می‌خواست با جهالت آنها بجنگد. اما چگونه ممکن بود جنبه زهد و تقوا و عبادت اینها را از جنبه جهالت شان تفکیک کرد، بلکه عبادت شان عین جهالت بود. عبادت توأم با جهالت از نظر علی - که اسلام شناس درجه اول است - ارزشی نداشت. لهذا آنها را کوبید و وجهه زهد و تقوا و عبادت شان نتوانست سپری در مقابل علی قرار گیرد. خطر جهالت این گونه افراد و جمعیت ها بیشتر از این ناحیه است که ابزار و آلت دست زیرک ها قرار می‌گیرند و سد راه مصالح عالیه اسلامی واقع می‌شوند. همیشه منافقان بی‌دین، مقدسان احمق را علیه مصالح اسلامی بر می‌انگیزند؛ اینها شمشیری می‌گردند در دست آنها و تیری در کمان آنها. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام. ص ۱۳۶ - ۱۳۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حماقت، حماقت، حماقت🔹 📣 آیت الله شهید دکتر بهشتی این شعار تمام عمر من است. عمر من با این شعار سپری شده است. از وقتی که فهمیدم این شیوه های جنجالی جدالی طلبگی به جای اینکه هادی باشد مضل است، به توفیق الهی رها کردم. چون بنده از بحاث ترین و فریادکش ترین طلاب قم بودم، در مدرسه فیضیه، در بحث کفایه، وقتی با آقای آقا موسی شبیری با رفقا جلوی کتابخانه می نشستیم و بحث می کردیم، فریاد بنده در تمام مدرسه می پیچید. حماقت! حماقت! که چی؟ ما می خواهیم حرف همدیگر را بفهمیم. پس چرا داد سر هم بزنیم؟ توفیق الهی در یک مرحله شامل حال من شد که بتوانم این شیوه را رها کنم. ما باید آرام حرفمان را بزنیم، به حرف همدیگر گوش بدهیم، نه اینکه هنوز حرف من تمام نشده بگوییم حرفت را فهمیدم، جوابت را گوش کن، یا اگر کسی حرف زد او را ملامت کنیم که چرا حرف می زنی، تو هم جزو آدم ها بودی که حرف می زنی؟! هر کسی حق دارد حرف بزند. هر انسانی، آقایان! بنا را بر این بگذاریم که به سخن یکدیگر، به اندیشه یکدیگر، به عقیده یکدیگر احترام بگذاریم. 📚 شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص ۶۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔷️ قلب تاریخ 🔻 دکتر علی شریعتی ◾️شهيد قلب تاريخ است ◽️هم‌ چنان‌ كه قلب به رگ های خشك اندام، خون، حيات و زندگی می دهد ◽️جامعه‌ ای كه رو به مردن می رود ◽️جامعه‌ ای كه فرزندانش ايمان خويش را به خويش از دست داده‌ اند ◽️و جامعه‌ ای كه به مرگ تدريجی گرفتار است ◽️جامعه‌ ای كه تسليم را تمكين كرده است ◽️جامعه‌ ای كه احساس مسؤوليت را از ياد برده است ◽️و جامعه‌ ای كه اعتقاد به انسان بودن را در خود باخته است ◽️و تاريخی كه از حيات و جنبش و حركت و زايش بازمانده است ◽️شهيد همچون قلبی، به اندام‌ های خشك مرده بی رمق اين جامعه، خون خويش را می رساند ◽️و بزرگ‌ ترين معجزه شهادتش اين است ◽️كه به يك نسل،‌ ايمان جديد به خويشتن را می بخشد ◽️شهيد حاضر است و هميشه جاويد ◽️كی غايب است؟ 📚 پیام شهیدان به همه نسل ها ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عاقل کیست🔹 ✍ عطار نیشابوری نقل است که امام صادق عليه‌السلام از ابو حنینفه پرسید که: عاقل کیست؟ گفت: آنکه تمییز کند میان خیر و شر. امام فرمود: بهایم نیز تمییز توانند کرد، میان آنکه او را بزنند و آنکه او را علف دهند. ابوحنیفه گفت: نزدیک تو عاقل کیست. گفت: آنکه تمییز کند میان دو خیر و شر تا از دو خیر، خیر الخیرین اختیار کند و از دو شر، خیر الشرین برگزیند. 📚 تذکره الاولیاء ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹دو رکن ایمان🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری مسئله ایمان، قطع نظر از اینکه آیا از حقوق انسانی است یا نه، خودش به طبع خودش زوربردار نیست. فرضاً ما بخواهیم با زور، ایمان به وجود بیاوریم خود ایمان با زور درست شدنی نیست. ایمان یعنی اعتقاد و گرایش. ایمان یعنی مجذوب شدن به یک فکر و پذیرفتن یک فکر. مجذوب شدن به یک فکر دو رکن دارد. یک رکنش جنبه علمی مطلب است که فکر و عقل انسان بپذیرد، یک رکن دیگر جنبه احساساتی آن است که دل انسان گرایش داشته باشد، و هیچ کدامش در قلمرو زور نیست، نه جنبه فکری‌اش و نه جنبه احساساتی‌اش. فکر تابع منطق است. اگر یک مسئله ریاضی را بخواهند به یک بچه‌ای یاد بدهند باید از راه منطق یاد بدهند تا اعتقاد پیدا کند. با شلاق نمی‌شود به او یاد داد، یعنی شلاق که بزنند او فکرش قبول نمی‌کند. جنبه گرایشی و احساساتی و محبتی هم همین جور است. 📚 جهاد، ص ۷۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin