🔹تحول انسانی🔹
📣 آيتالله شهید دکتر بهشتی
اين مطلب را گوركى از لنين نقل مى كند. در اواخر عمر لنين، در موقعى كه لنين توانسته بـود زمامـدار شوروى باشد. اين نقل خيلى جالب است. گوركى مى گويد: «بـه يـاد دارم كه وقتى سخنان مـاركف را جـايى خوانـد، مـدتى بـا سـرور و بشاشت خاطر خنديد. ماركف نوشـته بـود در روسـيه فقـط دو نفـر كمونيست وجود دارد: لنين و كالانتاى.
پس از آن خنده آهى كشيد و گفت: راستى عجب مرد خردمندى است!
از اين چه مى فهميد؟ اينها قصه نيست، خبر روزنامه هم نيست. سند قطعى متقن از تـاريخ يـك جامعه در عصر تـاريخ اسـت و بـازده يـك انقـلابِ زيـر و رو كـنِ عقيدتى و اقتصادى و اجتماعى را در قرن ما نشان مى دهد و مى گويد در اين انقلاب، با همه كوشش ها، آدم ها به اين آسانى عوض نشده اند. حالا مى فهميد پيغمبر اسلام، صلوات اللَّه و سـلامه عليـه، نگـران چيست. پيغمبر احساس مى كند، مى يابد، مى داند و به عنوان رهبرى الهى، دانا، تيزبين و ژرفنگر مـى بينـد كـه بـا انقـلاب اسـلام عـده معدودى مسلمان زبده خالص ساخته است. بقيـه هـم بـه اسـلام و جامعه اسلامى آمده اند، نماز مسلمانى را مى خوانند، ماه رمضان هـم روزه مى گيرند، حتى زكات هم مى دهند، حتـى بـه ميـدان جنـگ و جهاد هم مى روند و براى اسلام شمشير هم مى زنند، اما آيا ساختمان درون و جسم و جان و روح و خلق و عادت آنها ساختمان خالص سره اسلامى است؟ نه!
📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۸۱
#شهید_بهشتی
#خودسازی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹ضدیت با رهبری نیست🔹
📣 رهبر معظم انقلاب آسلامی
مطالبه کردن با دشمنی کردن فرق دارد. اینکه ما گفتیم گاهی اوقات معارضهی با مسئولان کشور نشود - که الان هم همین را تأکید می کنیم؛ معارضه نباید بشود - این به معنای انتقاد نکردن نیست؛ به معنای مطالبه نکردن نیست؛ در باره رهبری هم همین جور است. این برادر عزیزمان می گوید «ضد ولایت فقیه» را معرفی کنید. خوب، «ضد» معلوم است معنایش چیست؛ ضدیت، یعنی پنجه در افکندن، دشمنی کردن؛ نه معتقد نبودن. اگر بنده به شما معتقد نباشم، ضد شما نیستم؛ ممکن است کسی معتقد به کسی نیست. البته این ضد ولایت فقیه که در کلمات هست، آیهی مُنزل از آسمان نیست که بگوئیم باید حدود این کلمه را درست معین کرد؛ به هر حال یک عرفی است. اعتراض به سیاست های اصل ۴۴، ضدیت با ولایت فقیه نیست؛ اعتراض به نظرات خاص رهبری، ضدیت با رهبری نیست. دشمنی، نباید کرد. دو نفر طلبه کنار همدیگر می نشینند؛ خیلی هم با هم رفیقند، خیلی هم با هم با صفایند، همدرس هستند، مباحثه می کنند، حرف همدیگر را رد می کنند؛ این حرف او را رد می کند، آن حرف این را رد می کند. ردکردن حرف، به معنای مخالفت کردن، به معنای ضدیت کردن نیست؛ این مفاهیم را باید از هم جدا کرد.
📚 بیانات در دیدار دانشجویان نخبه و نفرات برتر کنکور و فعالان تشکلهای سیاسی فرهنگی دانشگاهها، ۱۳۸۶/۰۷/۱۷
#رهبر_انقلاب
#ولایت_فقیه
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹ارث شیطان🔹
📣 امام خمینی
قضیۀ خودبینی، ارث شیطان است، از صدر عالم این قضیه بوده است. وقتی هم که وسوسه میکند به آدم، باز آدم را اغوا میکند به این که تو را میخواهند این جا کَاَنَّهُ حبس کنند. تو اگر حرف من را بشنوی، بیشتر از اینها داری. آدم هم به آن جنبۀ دیگری از او قبول میکند. این یک تعلیم عمومی است که از قبل از خلقت آدم تا حالا باید برای ما عبرت باشد؛ بدانیم که ارث شیطان، خودبینی است. تمام فسادهایی که در عالم واقع میشود، چه فسادها از افراد و چه فسادها از حکومتها و چه در اجتماع، تمام فسادها زیر سر همین ارث شیطان است. و تمام مفسدههایی که در عالم پیدا میشود، از این بیماری خودبینی است. چه در کنج خانه کسی نشسته باشد و به عبادت مشغول باشد، اگر خودبینی بکند، ارث شیطان را دارد، و چه در جامعه باشد و با مردم تماس داشته باشد، این هم اگر فسادی از آن حاصل بشود، از خودخواهی و خودبینی خودش است، و چه حکومتهایی که در عالم حکومت میکنند؛ از اولی که حکومت در دنیا تأسیس شده است تا حالا، هر فسادی واقع شده از این خصیصه است.
📚 بیانات در دیدار با رئیس جمهور، اعضای مجلس خبرگان و ائمۀ جمعۀ سراسر کشور، ۱۳۶۳/۱۱/۱۴
#امام_خمینی
#خودبینی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹اسلام علیه اسلام🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
هر وقت جاهل ها و نادان ها و بیخبرها مظهر قدس و تقوا شناخته شوند و مردم آنها را سمبل مسلمان عملی بدانند، وسیله خوبی به دست زیرک های منفعت پرست میافتد. این زیرک ها همواره آنها را آلت مقاصد خویش قرار میدهند و از وجود آنها سدی محکم جلو افکار مصلحان واقعی میسازند. بسیار دیده شده است که عناصر ضد اسلامی رسماً از این وسیله استفاده کردهاند، یعنی نیروی خود اسلام را علیه اسلام به کار انداختهاند. استعمار غرب تجربه فراوانی در استفاده از این وسیله دارد و در موقع خود از تحریک کاذب احساسات مسلمین خصوصاً در زمینه ایجاد تفرقه میان مسلمین بهره گیری مینماید. چقدر شرمآور است که مثلًا مسلمان دلسوختهای درصدد بیرون راندن نفوذ خارجی برآید و همان مردمی که او میخواهد آنها را نجات دهد با نام و عنوان دین و مذهب، سدی در مقابل او گردند.
📚 جاذبه و دافعه علی علیهالسلام. ص ۱۵۱
#شهید_مطهری
#تحریک_احساسات
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹شناخت با شعار🔹
📣 آيتالله شهید دکتر بهشتی
با چهار تا شعار نمـى شـود دوسـت و دشـمن را شناخت. با چهار تا جمله زيبا هم نمى شود ميـزان آگـاهى و هشـيارى اشخاص را تشخيص داد. من هرگز در عمرم طرفدار اين گونه سطحى بودن در اين مسائل نبوده ام. تربيـت اسـلامى بـه يـك مسـلمان اجـازه نمى دهد كه سطحى عمل كند، سطحى بنگرد، سـطحى بينديشـد. خـدا بنده اى را دوست دارد كه وقتى به كارى دست مى زند، متقن و محكـم و استوار و ريشه دار كار بكند. اين از كلماتى است كه از رسـول خـدا، صلوات اللّه و سلامه عليه، نقل شده است.
📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۱۴۲
#شهید_بهشتی
#شناخت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹من نیازی به این پول ندارم🔹
📣 آقای داوود آهنگران
از استاد جعفری برای ايراد سخنرانی در يك جلسه دعوت شده بود. پس از پايان سخنرانی، شخصيت مهمی كه در آن جلسه حضور داشت، به جهت قدردانی از ایشان، با احترام تمام خواست مبلغ يك ميليون تومان به ايشان اهدا نمايد، اما استاد در قبال تقاضای او فرمودند: من نیازی به این پول ندارم. این مبلغ نزد شما باشد و اگر احیاناً افرادی به جهت گرفتاری مالی به من مراجعه نمودند، نامه می دهم و شما مبلغ تعيين شده را به آنها بپردازيد.
بعد از آن، افرادی با يادداشت هايی از استاد جعفری، به محلی كه پول در آن جا سپرده شده بود، مراجعه نموده، مبالغی را دريافت می كردند. فردی كه مبلغ يك ميليون تومان را به اين كار اختصاص داده بود، با مشاهده اين عمل استاد، مبلغ پنج ميليون تومان ديگر نيز به پول اضافه كرد. بدين ترتيب، تمام مبالغ مزبور، طی مدتی با يادداشت های ایشان به افراد نيازمند پرداخت شد.
📚 وبسایت انتشارات علامه محمدتقی جعفری، بخش خاطرات
#علامه_جعفری
#انفاق
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹تعدی از حدود الهی ظلم است🔹
✍ امام خمینی
مؤکداً تذکر داده میشود که اگر برای کشف خانههای تیمی و مراکز جاسوسی و افساد علیه نظام جمهوری اسلامی از روی خطا و اشتباه به منزل شخصی یا محل کار کسی وارد شدند و در آنجا با آلت لهو یا آلات قمار و فحشا و سایر جهات انحرافی مثل مواد مخدره برخورد کردند، حق ندارند آن را پیش دیگران افشا کنند، چرا که اشاعۀ فحشا از بزرگترین گناهان کبیره است و هیچ کس حق ندارد هتک حرمت مسلمان و تعدی از ضوابط شرعیه نماید. فقط باید به وظیفۀ نهی از منکر به نحوی که در اسلام مقرر است عمل نمایند و حق جلب یا بازداشت یا ضرب و شتم صاحبان خانه و ساکنان آن را ندارند، و تعدی از حدود الهی ظلم است و موجب تعزیر و گاهی تقاص میباشد. و اما کسانی که معلوم شود شغل آنان جمع مواد مخدره و پخش بین مردم است، در حکم مفسد فی الأرض و مصداق ساعی در ارض برای فساد و هلاک حرث و نسل است و باید علاوه بر ضبط آنچه از این قبیل موجود است آنان را به مقامات قضایی معرفی کنند. و همچنین هیچ یک از قضات حق ندارند ابتدائاً حکمی صادر نمایند که به وسیله آن مأموران اجرا اجازه داشته باشند به منازل یا محلهای کار افراد وارد شوند که نه خانۀ امن و تیمی است و نه محل توطئههای دیگر علیه نظام جمهوری اسلامی، که صادر کننده و اجرا کنندۀ چنین حکمی مورد تعقیب قانونی و شرعی است.
📚 فرمان هشت مادهای دربارۀ حقوق مردم، قانون، قوۀ قضاییه و لزوم اسلامی شدن روابط و قوانین، ۱۳۶۱/۹/۲۴
#امام_خمینی
#حقوق_عمومی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹الزامات حوزه های علمیه🔹
📣 رهبر معظم انقلاب آسلامی
اساس حوزه برای علم است؛ حوزه علمیه است. ما میگوییم کام حوزه علمیه با علم برداشته شده است. پس علم، بافت حقیقی و پایه حقیقی و هویت حقیقی این حوزه را تشکیل می دهد - حوزه های علمیه همه جا این جورند؛ مخصوص حوزه علمیه قم که نیست - یعنی حوزه علم محور است. علم محور بودن لوازمی دارد؛ باید به این لوازم ملتزم شد. یکی از چیزهایی که لازمهی علم محور بودن است، این است که مجموعه علم محور پرسش زاست، پرسش آفرین است. وقتی بحث علمی مطرح است، سوال مطرح است، با سوال باید با روی باز مواجه شد؛ همچنان که در سنت علمی سلف ارجمند ما هم این وجود داشته. شما ملاحظه می کنید؛ در فقه معارضات فقهی زیاد است؛ گاهی با لحن های تند هم همراه هست. فرض بفرمایید مرحوم صاحب حدائق نسبت به صاحب مدارک، گاهی لحن تندی به کار میبرد؛ باز متقابلا مرحوم صاحب جواهر نسبت به صاحب حدائق در مواردی لحن بسیار تندی به کار میبرد. قبلا هم همین جور بوده است. مرحوم علامه در مختلف، در موارد متعددی به ابن ادریس به شکل عجیبی میتازد و عکسالعمل خیلی شدیدی نشان می دهد. البته باز ابن ادریس {رضوان الله علیه} به نوبه خود با همان بیان، با شیخ طوسی برخورد کرده است. این کار رایج است، اشکالی هم ندارد؛ اما در میدان علم. اگر ابن ادریس زنده می شد، میایستاد، علامه پشت سرش نماز میخواند، دستش را هم میبوسید. اگر سید صاحب مدارک زنده میشد، صاحب حدائق و دیگران پشت سرش نماز میخواندند، دستش را هم می بوسیدند - در این شکی نیست - اما در میدان علم با هم برخورد می کنند؛ مانعی هم ندارد. این برخوردها معنایش این است که طرح سوال، طرح اشکال، طرح شبهه، طرح مسئله جدید، طرح شیوه جدید، ایرادی ندارد. اگر آنچه که مطرح شده است، غلط است، آن وقت باید با شیوه علمی با آن غلط برخورد کرد؛ یعنی اغماض در مواجهه ی با غلط علمی جایز نیست. کسی اشتباه علمی کرده است، اغماض کردن و اینکه بگوییم احترامش را حفظ کنیم، ملاحظه کنیم و نگوییم، جایز نیست؛ نه، در باب علمیات، این مسئله وجود ندارد. باید از لحاظ علمی برخورد کرد، اما جلوی سوال را نباید گرفت. حوزه باید قطع سوال نکند. قطع سوال به قطع دانش می انجامد. راه سوال را نباید بست.
📚 بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم، ۱۳۸۹/۸/۲
#رهبر_انقلاب
#آزادی_اندیشه
#رشد_علمی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹کشتار با دست خود🔹
حضور استعمارگران متعدد در آمریکای شمالی، هر چند با رقابت بین آنها همراه بود، اما سیاست استعمارگرانه ایجاب می کرد که این رقبا برای گسترش سیطره خود متحد شده و با سیاست اختلاف بیانداز و حکومت کن، قبایل سرخ پوست را به جان هم بیاندازند. به عنوان نمونه در کانادا در اواخر قرن هفدهم، فرانسوی ها به یک قبیله و هلندی ها به قبیله دیگر کمک کرده و آنها را به جان هم انداختند. در نهایت قبیله اولی، قبیله دومی را نابود کرد و از بیست و دو روستای آنها، پانزده تا را ویران کرد و از هجده هزار نفر افرادشان، ده هزار نفر را کشت. بعد هم قشون فرانسه قبیله فاتح را قلع و قمع کرد.
📚 جنایات غرب، مهدی سعیدی، ص ۴۹۵
#کارنامه_استعمار
#کشتار_عمومی
#سرخ_پوستان
#کانادا
#فرانسه
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹خدمت ناخواسته کسروی🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
هر وقت دورهای پیش آمده که فکر مخالف و ضدی وجود نداشته، آن فکر حق درست مثل آبی که راکد باشد و سر جای خودش بماند بعد تدریجاً عفونت پیدا کند و خزهها و چیزهای دیگری در آن پیدا شود که ماهیتش را به کلی عوض کند، عیناً همین حالت را پیدا کرده. ما مکرر در قم همین حرف را میزدیم و در تهران هم که قهراً این حرف را زیاد میزدیم. کسروی یک آدمی بود که مسلّماً دشمن شیعه بود، با تشیع دشمن بود و رسماً ائمه شیعه را سبّ میکرد، به امام صادق {ع} رسماً دشنام میداد. طبعاً این آدم زیانهایی هم بر عالم تشیع وارد کرد، به این معنا که عده قلیلی را از شیعه جدا کرد، ولی به نظر من اگر پای حساب در میان باشد و سود و زیانهای کتابهای کسروی را مجموعاً در نظر بگیریم، سودش بیشتر بوده، به این معنا که همین کتابهای کسروی سبب شد، مسائلی که در طول چهار صد سال و بیشتر اصلا کسی روی آنها فکر و بحث و استدلال نمیکرد و حالت آب راکدی پیدا کرده بود و عقاید عوامی جزء عقاید اصلی شده بود و یک چیز شلم شوربایی درآمده بود مطرح شود و یک عده افراد محقق برای این که جواب به کسروی بدهند، کتابهای بسیار عالی نوشتند و این عقاید را تنقیح کردند. البته این به معنی تجویز عمل کسروی نیست، بلکه مثل همان بلا و مصیبت است. بلا و مصیبت و شداید به حال شخص مفید است، اما این نه به معنای این است که ما بلا و شداید را تجویز میکنیم، پس بر فردی مصائب وارد کنیم و بگوییم به دلیل این که به حال تو مفید است من حق دارم مصیبت بر تو وارد کنم؛ بلکه میخواهم بگویم این اثر مفید بر آن بار است.
📚 جهاد اسلامی و آزادی عقیده، ص ۹۷ - ۱۰۰
#شهید_مطهری
#اختلاف_نظر
#دشمنی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹آزادانديشی علمی🔹
📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی
خاصیت علمی بودن آزاداندیشی است. تحجر در میدان علم معنی ندارد. یعنی اگر عالم هستیم، حوزه علمیه هستیم، دنبال علم هستیم، باید فکر را آزاد گذاشت؛ البته برای اهل فکر. معلوم است که در یک مجموعه علمی کسی که صلاحیت فکری ندارد، جرأت اظهار نظر هم پیدا نمی کند؛ اگر اظهار نظر کرد، مچ او را میگیرند، غلط او آشکار میشود. آن کسی که صلاحیت اظهار نظر دارد، بایستی اظهار نظر کند؛ چه در فقه، چه در اصول، چه در فلسفه، چه در کلام، چه در بقیه مباحث و علوم حوزوی و رایج در حوزه؛ یعنی باید آزاداندیشی باشد.
البته این آزاداندیشی هست؛ این را همه باید قبول کنیم. من یک جایی خواندم که نوشته شده بود امروز در حوزه علمیه قم، آزاد اندیشی علمی نیست؛ دیروز بود، امروز نیست. این درست نیست؛ دیروز هم بود، امروز هم هست؛ امروز بیشتر از دیروز هم هست. آراء فقهی و اصولی از برترین فقها مورد نقد قرار میگیرد. آدم ملاحظه میکند که بعضی از نظرات برجسته و فوقالعادهی فقهی و اصولی امام در مقالات علمی مورد نقد قرار میگیرد؛ ایرادی هم ندارد. مبنای خطابات قانونیه امام که به نظر ما یکی از مستحکمترین، بدیعترین و کارسازترین مبانی اصولی امام است، مورد نقد قرار می گیرد؛ هم در درس ها مورد نقد قرار میگیرد، هم در مقالات. من مقالاتی را هم خواندم، دیدم مورد نقد قرار دادهاند. البته به نظر ما آن نقدها وارد نیست، اما بالاخره مورد نقد قرار می گیرد؛ کسی هم نمیگوید چرا. نمیشود حوزه را متهم کرد به اینکه در آن، نقد و انتقاد و آزادی نیست. متأسفانه یک جایی ما خواندیم که نوشتهاند این حرف ها نیست؛ در حالی که این خلاف است، این متهم کردن حوزه است.
ما میخواهیم عرض کنیم که این آزاداندیشی باید دامنهاش گسترده باشد. همان طور که فرمودند، در فلسفه، فرمایشات آخوند، ملاصدرا وحی منزل نیست. در فقه، فتاوای صاحب جواهر و شخصیتی مثل شیخ اعظم - که با وجود همهی بزرگان و فقها، ما نظیر شیخ اعظم را از بعد از شیخ تا امروز دیگر نداریم - وحی منزل نیست؛ نه در فقه، نه در اصول. لذا رد کردند، ایراد کردند، اشکال کردند، جواب دادند. بایستی این سنت در حوزه باشد.
📚 بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم، ۱۳۸۹/۸/۲
#رهبر_انقلاب
#آزادی_اندیشه
#روحانیت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹اشخاص جانشین ارزش ها🔹
📣 آيتالله شهید دکتر بهشتی
آن تحزبی که می گوید من و غیر من هیچ، بله! این ضد وحدت و عامل تفرقه است، اما اگر تحزب و تجمع، تحزب و تجمع پاسداران ارزش های اصیل شد، از این ارزش ها نگهبانی می کند، نه از خود!
یکی از مصیبت های زمان ما این است که اشخاص دارند کم کم جانشین ارزش ها می شوند. در صورتی که عکس مسئله صحیح است. تو ارزش ها را بشناس و اشخاص را با ارزش ها بسنج.
《اعرف الحق تعرف اهله》
《اعرفوا منازل الرجال بالحق》
📚 تشکیلات بهشتی، محسن ذوالفقاری، ص ۲۲۵
#شهید_بهشتی
#ارزشها
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹بزرگترین آزمایش🔹
📣 امام خمینی
حکومت کردن بر یک جامعهای، بزرگترین آزمایشی است که خدای تبارک و تعالی از بشر میکند. حکومت کردن اگر حکومت کردن اسمش باشد، به اصطلاح حکومت کردن بر یک همچو جامعهای که خون خودش را در راه اسلام و در راه کشور اسلامی دارد میدهد، و جوانان برومندش را دارد فدا میکند؛ از کارهای بسیار مشکل و از امتحانات بسیار مشکل است. ای رؤسا! شماها در معرض امتحان در آمدهاید، و اعمال شما دقیقاً تحت نظر خدای تبارک و تعالی است. توجه بکنید به این ملتی که به این طور همراهی با شما میکند. ای پاسداران! ای ارتشیان! ای ژاندارمری! و ای سایر قوای مسلّح نظامی و انتظامی! و ای رؤسای هر جا که هستید، هر قبیله که هستید و ای همۀ استاندارهای سرتاسر کشور! در معرض امتحان هستید. مبادا با خون اینها برای خودتان بخواهید مقامی درست کنید. خدا نکند که شماها بخواهید دیگران، خون خودشان را بدهند و شما مقامتان بالاتر برود. خدا نکند که یک همچو حیوانی در باطن شما باشد و شما خیال کنید انسانید. بشر در معرض امتحان است.
📚 بیانات در دیدار با خانوادههای شهدای دزفول، جمعی از اهالی خرمآباد، پلدختر و کوهدشتِ لرستان و ...، ۱۳۵۹/۱۰/۷
#امام_خمینی
#امتحان_الهی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹تزکیه نفوس، هدف بزرگ پیامبران🔹
📣 آیتالله ابراهیم امینی
بزرگترین هدف پیامبران تهذیب و تزکیه و پرورش نفوس انسان ها بوده است. خدا در قرآن کریم میفرماید: «خدا بر مؤمنين منت نهاد كه رسولى از خودشان را در ميان خودشان برانگيخت تا آيات خدا را بر آنان تلاوت كند و نفوسشان را تزكيه نمايد و به آنان كتاب و حكمت بياموزد، گرچه قبلا در ضلالتى آشكار بودند.»
موضوع تعلیم و تربیت، آن قدر مهم بوده که هدف ارسال پیامبران قرار گرفته و خدای متعال در این باره بر بندگانش منت نهاده است. شخصیت فردی و اجتماعی، سعادت یا شقاوت دنیوی و اخروی انسان به این موضوع بستگی دارد که چگونه خویشتن را ساخته و میسازد. به همین جهت خودسازی برای انسان یک امر حیاتی و سرنوشتساز محسوب میشود. پیامبران آمدند تا راه خودسازی و پرورش و تکمیل نفس را به انسان ها بیاموزند و در این امر حیاتی و سرنوشتساز رهنما و مددکارشان باشند. پیامبران آمدند تا نفوس انسان ها را از رذائل و اخلاق زشت و صفات حیوانیت پاک و منزه سازند و فضائل و مکارم اخلاق را پرورش دهند. پیامبران آمدند تا به انسان ها درس خودسازی بیاموزند، و در طریق شناخت اخلاق زشت و کنترل و مهار کردن امیال و خواستههای نفسانی یار و مددکارشان باشند، و با تحذیر و تخویف، نفوسشان را از بدی ها و زشتی ها پاک و منزه سازند. آمدند تا نهال فضائل و مکارم اخلاق را در نفوس پرورش دهند و شکوفا سازند و با رهنمود و تشویق و ترغیب یار و مددکارشان باشند.
📚 وبسایت آيتالله ابراهیم امینی
#آیت_الله_ابراهیم_امینی
#تهذیب_نفس
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹استادی برازنده شماست🔹
آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی میفرمودند: در حین تدریس دیدم طلبهای آمد، از لبادهاش متوجه شدم که ایرانی نیست و از حوزه علمیه نجف میآید. آمد و میان طلبهها نشست. درس فقه و اصول بود.
سؤالی پرسید و من جواب دادم. به جوابِ من سؤال دیگری کرد که نتوانستم جواب بدهم. از جای خودم بلند شدم و گفتم: استادی برازنده شما است و من باید شاگرد شما باشم!
تقوا را ببینید. استادی با صد و پنجاه شاگرد، کرسی درس خود را به استاد دیگری که از نظرش لیاقت و شایستگی دارد، میسپارد!
📚 مجله حریم امام، شماره ۳۴۳ {ویژهنامه مکتب تفکیک و آیت الله میرزا مهدی اصفهانی}، گفتگو با اسماعیل غروی اصفهانی
#آیت_الله_شیخ_هاشم_قزوینی
#خضوع
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹قلب الهی🔹
📣 امام خمینی
همه چیزها از قلب انسان شروع میشود، نه این قلبی که حیوانی است، قلب انسانی، همۀ مسائل از قلب انسانی شروع میشود. و اگر چنانچه قلب، یک سرچشمۀ نور و هدایتی در آن باشد، زبان هم به نورانیت قلب منوّر میشود؛ چشم هم به نورانیت قلب منور میشود، همۀ اعضای انسان، که تابع قلب است، وقتی قلب الهی شد، همه چیز انسان الهی میشود، یعنی حرف که میزند، حرفش هم الهی است، استماع هم که میکند، استماعش هم الهی است. راه هم که میرود، راه رفتنش هم الهی است. این همان است که انبیا آمدهاند برای تربیت انسان ها. این انسانی که یک حیوان است، با سایر حیوانات فرق ندارد، یا بدتر از سایر حیوانات است، میخواهند که این انسان را از این لجنزار بیرون بیاورند، و یک انسان الهی، یک انسانی که سرتاپایش معرفت اللّه باشد، توحید باشد، حرکتی نکند الا به حرکت الهی:
《وَ مَا رَمَیْتَ اِذْ رَمَیْتَ وَلکِنَاللّهَ رَمَی》
نه این است که معنایش این است که خدا تیر را انداخته است. این دست، دست خداست. نفسانیت در تو نبوده است تا اینکه رمیی که میکنی، رمی تو باشد. تو الهی بودی، تو یک موجود الهی بودی، موجود الهی همه چیزش الهی است، رَمْیَش رمی اللّه است، عَیْنَش، عین اللّه است. همه چیزش خداست. باید کوشش بکنیم ما معمَّمین، ما که خودمان اسممان را روحانی گذاشتیم، چه طبقۀ اهل منبر باشند، چه اهل محراب باشند، چه از قشرهای دیگر، همین بنگاه، این بنگاه را بنگاه اسلامیاش کنیم.
📚 بیانات در دیدار با محمد تقی فلسفی و وعاظ تهران، ۱۳۵۸/۴/۱۷
#امام_خمینی
#موحد
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹من راضی نیستم🔹
📣 آیت الله سید عبدالکریم حسینی قزوینی
بعد از رحلت مرحوم آیت الله العظمی سید محسن حکیم، بعضی از علمای عراق، مردم را به آیت الله شهید سید محمد باقر صدر ارجاع دادند. از جمله آیت الله سید میر محمد قزوینی که شخصِ اولِ علمای بصره بود.
مرحوم شهید صدر کسی را دنبال من فرستادند و فرمودند: آقای میر محمد قزوینی، مردم را به من ارجاع داده است و من راضی نیستم در عرضِ آیت الله خویی باشم به دو دلیل: اول اینکه من شاگرد ایشان هستم و شاگرد، نباید خودش را در عرضِ مرجعیتِ استاد نشان دهد. دوم آن که نمیخواهم مرجعیت، کوچک شود. عدهای این جا و عدهای آن جا عَلَمِ مرجعیت بردارند. این طور هیبت و ابهتِ مرجعیت از بین می رود. مرجعیت اگر یک جا و متمرکز باشد، هیبت و حرکتش برای اسلام بیشتر است. لذا خواهش میکنم شما بروید و از آقای قزوینی بخواهید که مردم را به من ارجاع ندهند.
این مساله بر عظمت آقای خویی و فروتنی و دور اندیشی آن شهید بزرگوار دلالت میکند.
📚 شمع همیشه فروزان، مصاحبه، ص۲۲۰
#آیت_الله_حسینی_قزوینی
#آیت_الله_محمد_باقر_صدر
#روحانیت
#خاطرات
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹مخالف مصنوعی🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
حتی در محیطهایی که هیچ مخالف وجود ندارد، اگر بشود در یک شرایط کنترل شدهای مخالف مصنوعی درست کرد، باز وجودش برای تنقیح و اصلاح عقاید حق مفید است. به طور کلی اختلاف و تنوع برای پیشرفت لازم و ضروری است. در کشورهای دموکراتیک هم که میبینید، مسئله اکثریت و اقلیت مطرح است، اگر اکثریت و اقلیتِ واقعی باشد، واقعاً وجود اقلیت را مفید میدانند، حتی به حال اکثریت، نه این که وجود اقلیت فقط به حال طرفداران اقلیت مفید است، بلکه اصلا وجود اقلیتِ واقعی و منتقد و مخالف برای همه جامعه مفید است و از آن جمله برای خود اکثریت.
بنابراین در عین اینکه باید عقاید عامه مسلمین را حراست و حفاظت کرد و افرادی را که ضعیف هستند و تاب مقاومت در مقابل افکار مخالف را ندارند، دور نگه داشت و تقویت کرد و وقتی که آنقدر نیرو گرفتند که بتوانند مقاومت کنند و یک نوع مصونیت روحی پیدا کردند تماس میان آنها و افکار مخالف برقرار کرد؛ در عین اینکه این گونه تدابیر باید به کار برده شود ولی به نظر من اگر کسی عقیدهای را روی فکر خودش اظهار میدارد و مخالف است، دلیلی نداریم بر اینکه ما باید جلوی اصل اظهار عقیده او را بگیریم.
📚 جهاد اسلامی و آزادی عقیده، ص ۹۷ - ۱۰۰
#شهید_مطهری
#آزادی_اندیشه
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹مباحثه و مجادله🔹
📣 آيتالله شهید دکتر بهشتی
مجادله این است که یک یا هر دو طرف بحث آن وقتی که با هم حرف میزنند در مسیر کاوش مشترک نیستند. نمیخواهند به کمک هم به حق نزدیکتر شوند. بلکه هر یک با یک رأی و نظرگاه قبلی در برابر هم قرار گرفتهاند فقط به این قصد که او بگوید آنچه من قبلاً حق میدانم حتماً همان درست است، از همان اول با جبههگیری و رد کردن در مقابل دیگری ظاهر میشود و آن یکی هم همین طور. این هرگز نمیتواند انسان را به سیر تکامل انسانی و حقپرستانهاش برساند. اگر خوب دقت کنیم میبینیم این درست غرق شدن و فرو رفتن هر چه بیشتر در خودپرستی است و نه حقپرستی. بنابراین شرط اول بحث مشترک، مباحثه و مناظره باید این باشد که به راستی با هم صحبت کنیم، نظرگاههامان را با هم در میان بگذاریم تا به کمک یکدیگر از روی حق و حقیقت و واقعیت بیشتر پرده برداریم. فرق نمیکند، چه در شناخت واقعیت و چه در شناخت حقیقت، بحث سازندۀ بیغرض و از روی احساس فطری حقپرستی میتواند بسیار مفید واقع شود. عرض کردم هم در شناخت واقعیت، هم در شناخت حقیقت، هم در شناخت آنچه هست، هم در شناخت آنچه باید باشد. با هم که بحث میکنیم، به منظور کمک کردن به یکدیگر در راه شناخت بیشتر این دو، مثل هر همکاری و تعاون دیگر میتواند مفید واقع شود. پس مباحثه ساختن است و مجادله تخریب. مباحثه جمع شدن است و مجادله پراکنده کردن.
📚 وبسایت تاریخ ایران، مناظره آیتالله بهشتی با اعضای انجمن دانشجویان مسلمان، ۱۳۵۸/۱۲/۲۲
#شهید_بهشتی
#مباحثه_مجادله
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹خدمت می کنم🔹
📣 آيتالله العظمی شبیری زنجانی
روزی چند طلبه کرمانی وارد مدرس حاج ملا هادی سبزواری می شوند و هنگامی که حاج ملا هادی وارد می شود، شاگردان ادای احترام می کنند و از جا بر می خیزند و این چند طلبه هیچ حرکتی نمی کنند و مشغول پچ پچ و حرف زدن با یکدیگر می شوند و ملا هادی هم طبق معمول شعر را می خواند و درس را شروع می کند. طلبه های کرمانی هم تا آخر درس پیوسته با یکدیگر پچ پچ می کردند، به گونه ای که شاگردان دیگر حواسشان پرت می شد. وقتی درس تمام شد و ملا هادی رفت، شاگردان با ناراحتی به آنها اعتراض می کنند که چرا چنین رفتار خلاف ادبی را مرتکب شدید؟ عالم بزرگواری وارد شد، ولی شما هیچ احترام نکردید و علاوه بر اینکه خودتان از درس استفاده نکردید، نگذاشتید سایرین از درس استفاده کنند؟
طلبه های کرمانی می گویند: واقع مطلب این است که ما در کرمان در فلان مدرسه مشغول تحصیل بودیم و نزد امام جمعه کرمان درس می خواندیم. در آن وقت جزوه هایی از ملا هادی سبزواری به دست ما رسیده بود و ما با نگاه منتقدانه به آنها اشکال می کردیم. در همان زمان شنیدیم که حجاج از سمت بندر عباس وارد می شوند. بنا گذاشتیم که به استقبال حجاج برویم. بعد از استقبال و مراجعت به مدرسه چون جاده ها خاکی بود، لباس هایمان گردآلود شده بود. مشغول تکاندن لباس هایمان بودیم که مرد مسنی وارد شد و گفت: محل زندگی من خیلی دور است و من مریضم و اگر بخواهم با این حال مراجعت کنم در راه تلف خواهم شد. اینجا هم پول کافی ندارم که جایی را برای استراحت اجاره کنم. اگر مانعی نیست، اجازه دهید در یکی از حجرات مدرسه اقامت کنم تا بهبود پیدا کنم.
یکی از طلبه ها گفت: این مدرسه وقف طلاب است. اگر طلبه بودی، اشکال نداشت و در غیر این صورت شرعا امکان ندارد.
خادم مدرسه که مش محمد نام داشت، دلش به حال او سوخت و گفت: حجره خادم مستثناست. به حجره من بیا.
آن طلبه گفت: حجره خادم به عنوان خدمت مستثناست و به طور مطلق مستثنی نیست. اگر خدمت می کنید، اشکال ندارد والا ممکن نیست.
آن مرد گفت: مانعی نیست، من خدمت می کنم.
از آن به بعد طلبه های مدرسه برای امور خود به آن مرد دستور می دادند که مثلًا از چاه آب بیاور یا خرید کن. بعد از این قضیه، آن مرد در جمع طلبه ها بود. گاهی جزوههای ملا هادی را مطالعه می کردیم و نمی فهمیدیم و به او بد می گفتیم. یک وقت مش محمد گفت: من از این شخص خوشم آمده است و می خواهم دخترم را به او تزویج کنم.
ما اعتراض کردیم که مناسبتی ندارد که دخترت را به شخص غریب بدهی. خادم زیر بار نرفت و دخترش را به تزویج او در آورد. آن مرد اسهال خونی داشت و گاهی خوب می شد و بیماری اش دوباره عود می کرد. مدت اقامت او در کرمان دو سال طول کشید تا بهبودی کامل پیدا و به شهر خود مراجعت کرد. ما قدری تحصیل کردیم و علممان بیشتر شد و فهمیدیم که در آن وقت کلمات حاج ملا هادی سبزواری را نمی فهمیدیم و از ضعف علمی اعتراض می کردیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم از ملا هادی سبزواری استفاده علمی کنیم و به همین جهت به سبزوار سفر کردیم و در درس ملا هادی حاضر شدیم. دفعتا فهمیدیم که نوکر دو ساله ما در کرمان همین حاج ملا هادی بوده، که در مدت این دو سال هیچ اظهار نکرده بود. ما با دیدن ایشان خودمان را به کلی باختیم و نفهمیدیم چه کنیم و علت این رفتار خلاف ادب این بود.
📚 جرعهای از دریا، ج ۴، ص ۴۱۸ - ۴۲۰
#آیت_الله_شبیری_زنجانی
#حاج_ملا_هادی_سبزواری
#داستانک
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹خودخواهی و خودبینی🔹
📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی
نقطهی مقابل احساس عبودیت، خودبینی و خودخواهی و خودپرستی است؛ منیّت است. این منیّت است که در انسان، منشأ همهی آفات اخلاقی و عوارض و نتایج عملی آنهاست. منشأ همهی این جنگ ها و کشتارهای عالم، و ظلم هایی که به وقوع می پیوندد و منشأ همهی فجایعی که در طول تاریخ اتفاق افتاده - و شما خواندهاید، شنیدهاید یا امروز مشاهده می کنید - احساس منیّت و خودخواهی و خودبینی در مجموعهای از انسان هاست که سرچشمهی این فساد و نابسامانی، در زندگی آنهاست. عبودیت نقطهی مقابل این خودخواهی و منیّت و خودپرستی است. اگر این خودبینی و خودخواهی در مقابل خداوند متعال باشد - یعنی انسان خود را در مقابل پروردگار قرار بدهد - نتیجهی آن در انسان، طغیان است: طاغوت. طاغوت هم فقط پادشاهان نیستند؛ هر کدامِ از ما انسان ها ممکن است در درون خودمان - خدای نکرده - یک طاغوت و یک بت تربیت کنیم و پرورش بدهیم. در مقابل خدا سرکشی کردن و خودبینی داشتن، نتیجهاش عبارت از رشد طغیان در انسان است. اگر این خودبینی در مقابل انسان های دیگر باشد، نتیجهاش می شود نادیده گرفتن حقوق دیگران؛ تجاوز و دستدرازی به حقوق این و آن. اگر این خودبینی در مقابل طبیعت واقع بشود، نتیجهاش می شود تضییع محیط طبیعی؛ یعنی آنچه که امروز به حق دربارهی مسئلهی محیط زیست در دنیا اهتمام هست. نادیده گرفتن محیط طبیعی زیست انسان هم، نتیجهی طغیان، خودبینی و خودخواهی در مقابل طبیعت است.
📚 بیانات در خطبههای نماز جمعه تهران، ۱۳۸۵/۷/۲۱
#رهبر_انقلاب
#خودبینی
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹مبارزه با نفاق🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
باید توجه داشت که هر اندازه احمق زیاد باشد، بازار نفاق داغتر است. مبارزه با احمق و حماقت، مبارزه با نفاق نیز هست، زیرا احمق ابزار دست منافق است. قهراً مبارزه با احمق و حماقت خلع سلاح کردن منافق، و شمشیر از دست منافق گرفتن است.
📚 جاذبه و دافعه علی علیهالسلام، ص ۱۵۸
#شهید_مطهری
#جهل
#نفاق
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹نباید اشتباه کرد🔹
📣 آيتالله شهید دکتر بهشتی
در سفری که به آذربایجان رفته بودم، به آذرشهر رفتیم. چون میزبان ما آيتالله مدنی بودند، ایشان فرمودند که برای ماندن شب، باغی را در اطراف در نظر گرفته اند که آنجا باشیم و آنجا برویم. من نمی دانستم صاحب باغ کیست. خوب ایشان میزبان بودند و دیگر پرسیدن زیادی درست نبود. خوب فرصت هم نبود که من بپرسم. رفتیم آنجا و دیدیم بله یک آقایی است که یک باغ بزرگ چند هکتاری دارد و آنجا شامی آماده کرده است و با آيتالله مدنی هم آشنایی داشت و پزشک هم بود که گویا در تبریز طبابت می کرد و در آنجا هم باغی درست کرده بود و می آمد. بعدا معلوم شد که این صحیح نبوده. این آقا در محل به عنوان یک آدم پولداری که ثروتش را در راه خدا انفاق نمی کند، شناخته شده است. هیچ لزومی نداشت ما آنجا برویم. اتفاقا بعد موقع خوابیدن ما گفتیم اینجا دیگر نمی خوابیم و برویم. برگشتیم شهر، منزل اخوی ایشان و همان جا استراحت کردیم، چون ایشان خودشان آذرشهراند.
خوب نباید این اشتباه را کرد. چه لزومی دارد؟ بنده معمولا وقتی به جاهایی بروم، سعیم این است که با همین نهادهای انقلابی یا با مردمی که از این قبیل باشند، باشیم. در همین سفر اخیر که دو روزی اهواز رفتم، آنجا در سپاه پاسداران بودیم و شب ها متکا و بالش هم نداشتند. یک پتو تا می کردیم، می گذاشتیم زیر سرمان و می خوابیدیم. نه تشک داشتند، نه بالش داشتند. غذاهایی را هم که در سپاه می پختند، می خوردیم. خیلی خوب بود. فرصت بیشتری هم داشتیم برای اینکه با آنها مانوس باشیم. باید این طور عمل کنیم.
📚 تشکیلات بهشتی، محسن ذوالفقاری، ۷۶ - ۷۷
#شهید_بهشتی
#مدیریت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹اختلاف نکنید🔹
📣 امام خمینی
باید این آقایان همانطوری که مدعی هستند اسلامی هستیم، واقع مطلب این است که باید در عملشان، در قولشان، در خطابههایشان، در حرف هایشان، در نوشتههایشان، در روزنامههایشان نشان بدهند که ما مسلمانیم. این چه مسلمانی است که هر روزنامهای که مال یک طایفه است به طایفۀ دیگر فحاشی میکند؟! ما چی جواب این مردم را بدهیم که هی میآیند از من الآن وقت خواستهاند از بازار تهران که بیایند بگویند این چه خبر است، این آقایان چهشان است با هم؛ این آقای رئیسجمهور با مجلس، مجلس با رئیس جمهور چرا، چرا اینطور رفتار میکنند؟ چرا باید این طور باشد که صدای مردم در آید؟ من نصیحت به آنها میکنم، من از لسان اسلام به آنها نصیحت میکنم که با هم اختلاف نکنید. شما اگر اختلاف بکنید، راه را برای دیگران باز میکنید. شما اختلاف با هم نداشته باشید. سر چه اختلاف میکنید؟ چه میراثی هست که شما میخواهید قسمت کنید و سرش اختلاف میکنید؟ این همه مردم جوان هایشان را دادند، میراث برای شما گذاشتند که اختلاف با هم بکنید و این طور توی سر هم بزنید و این طور فساد ایجاد کنید؟! یک قدری با هم رفیق باشید، دوست باشید، برادر باشید.
📚 بیانات در دیدار مردمی، ۱۳۵۹/۵/۱۵
#امام_خمینی
#اختلاف
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin