eitaa logo
خوشه چین
150 دنبال‌کننده
358 عکس
76 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹تجرد و غیر مادی بودن روح🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹وقتی همه دیواریم 🔻حسین منزوی ▫️از زمزمه دلتنگيم، از همهمه بيزاريم ▪️نه طاقت خاموشی، نه ميل سخن داريم ▫️آوار پريشانی‌ست، رو سوی چه بگريزيم؟ ▪️هنگامه حيرانی‌ست، خود را به که بسپاريم؟ ▫️تشويش هزار آيا، وسواس هزار اما ▪️کوريم و نمی‌بينيم، ورنه همه بيماريم ▫️دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته‌ست ▪️امروز که صف در صف خشکيده و بی‌باريم ▫️دردا که هدر داديم آن ذات گرامی را ▪️تيغيم و نمی‌بريم، ابريم و نمی‌باريم ▫️ما خويش ندانستيم بيداريمان از خواب ▪️گفتند که بيداريد؟ گفتيم که بيداريم ▫️من راه تو را بسته، تو راه مرا بسته ▪️اميد رهايی نيست، وقتی همه ديواريم ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اختلاف ممدوح🔹 ✍ متفکر شهید استاد مرتضی مطهری پس اختلاف ارباب فطرت که تابع اصول کلی فطرت هستند و آن اصول به آنها وحدت و مرکزیت و هماهنگی می‌دهد. فِطْرَتَ اللهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیها و اختلاف در امور جزئی است و باید در آن قسمت ها آزاد باشند، اختلاف ممدوح است و اما اختلاف ارباب تعصب و خودخواهی و جنگ و جدل که از اصول کلی فطرت نیز خارج‌‌اند مضر و موجب بدبختی است. مردم باید، هم مساوات داشته باشند و هم اختلاف، و از مجموع اینها عدالت پیدا می‌‌شود؛ یعنی از طرفی نباید یکی امیر و دیگری اسیر باشد، نباید یکی ثروت ببرد دریا دریا و یکی بدبختی بکشد کشتی کشتی‌‌ استووا تستو قلوبکم و از طرف دیگر باید اختلافات طبیعی را در نظر داشت و دانست که این اختلاف سطح ها و درجه‌ها لابدّ منه است، به قول علمای فیزیک اختلاف، تولید حرکت و نیرو می‌‌کند. در حدیث نبوی بود که‌‌ «اختلاف امتی رحمة». چون کلمه «امت» اضافه شده به یاء متکلم پس شاید به قول بعضی ها حضرت می‌‌خواهند بفرمایند اختلاف آنها که امت من هستند و تابع من هستند و در اصولی که من آورده‌‌ام متحدند رحمت است. البته بحث مهمی که در اینجا هست این است که در مسائل اجتماعی عملی چه چیزها هست که به منزله اصول متعارفه و مبانی اولیه و منطق اجتماع است و چه چیزها هست که این طور نیست. شاید کسی خیال کند که تنها اقرار به توحید و نبوت و تصدیق شهادتین می‌‌تواند منطق اجتماع باشد ولی حقیقت این است که توحید و نبوت آمده برای اینکه منطق خاص به اجتماع بدهد، یعنی اصولی را وارد منطق اجتماع نماید مثل اصل عدالت و مساوات و تعدیل ثروت و مالکیت و امنیت قضایی، و الّا اگر اصول زندگی مردم درست نباشد و فاصله طبقاتی باشد، ظلم به معنای طبیعی کلمه رایج باشد، اصول محفوظ نیست. آنچه که وضع ساختمان اجتماع مربوط به اوست از قبیل آزادی و دموکراسی، جزء اصول است. باز به عنوان مثال در اموری که افراد باید متحد باشند در عین اختلافی که دارند. 📚 یادداشت‌های استاد مطهری، ج ‌‌14، ص 196 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹حرف ما🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی من حرفم همانی است که دارم می گویم. آنچه را که بر طبق مصلحت کشور و مصلحت نظام نباید گفت، نمی گوئیم؛ نه اینکه خلافِ آن را بگوئیم، بعد بخواهیم در یک جلسه‌ی خصوصی، مثلاً فرض کنید آن خلاف‌ گفته را تصحیح کنیم؛ نخیر، این جور نیست. بله، بسیاری از مسائل هست که گفتنِ آن بر مسئولان کشور حرام است؛ نباید بگویند. ما اگر همه‌ی آن چیزهائی را که می دانیم، بگوئیم، فقط شما که نمی شنوید، آنهائی که دشمن شما هستند، آنها هم می شنوند. قطعاً این چیزی که در جلسه گفته شد، نیست؛ و بلاشک نباید برخی از مطالب را گفت. اما آنچه را که نباید گفت، نباید گفت؛ نه اینکه باید خلاف آن را گفت و در اذهان شوب ایجاد کرد؛ شائبه‌ای به وجود آورد. قبلاً این روشن باشد، معلوم باشد؛ حرف ما همانی است که از ما می شنوید؛ چه در نماز جمعه، چه در دیدارهای عمومی، چه در دیدارهای دانشجوئی و دیدارهای گوناگونِ اختصاصىِ دیگر. 📚 بیانات در دیدار دانشجویان نخبه و نفرات برتر کنکور و فعالان تشکل‌های سیاسی فرهنگی دانشگاه‌ها‌، ۱۳۸۶/۷/۱۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹شک، مقدمه یقین🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خلاف شرع🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹در محضر خدا🔹 📣 امام خمینی در روزنامه‌ها، دست هایی که این قلم‌ها به دستشان است، آنهایی که در رادیو ـ تلویزیون و در سایر جاها سخنرانی می‌کنند همه مورد امتحان خدا هستند. آن وقتی که قلم به دست می‌گیرید بدانید که در محضر خدا، قلم دست گرفته‌اید. آن وقتی که می‌خواهید تکلم کنید بدانید که زبان شما، قلب شما، چشم شما، گوش شما در محضر خداست. عالم محضر خداست. در محضر خدا معصیت خدا نکنید. در محضر خدا با هم دعوا نکنید سرِ امور باطل و فانی. برای خدا کار بکنید و برای خدا به پیش بروید. اگر ملت ما برای خدا و برای رضای پیغمبر اکرم به پیش برود، تمام مقاصدش حاصل خواهد شد. خداوند ما و شما را از این امتحان بزرگ، سرافراز و روسفید بیرون بیاورد. 📚 بیانات در دیدار با خانواده‌های شهدای دزفول، جمعی از اهالی خرم‌آباد، پل‌دختر و کوهدشتِ‌ لرستان و ...، ۱۳۵۹/۱۰/۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹وحدت مسلمانان🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی این‌ که امام بزرگوار توانست اسلام را عزیز کند، به برکتِ ایجادِ احساسِ وحدت در بین مسلمین بود. مسلمان در اقصی نقاط عالم، به نام امام حرکت می کرد. فکر نمی کرد که «مذهب من چیست؟» «من سنّی ام، او شیعه است.» «او سنّی است، من شیعه‌ام.» این حالت برای دشمن، حالت مضرّی است. دشمن می خواهد این را بشکند. حال اگر دوست این را بشکند چه؟ اگر به‌ جای قدرت های استکباری، خودِ من و شما، با حرف زدنمان، با نوشتنمان، با گفتنمان، این وحدت را بشکنیم، شیعه را از سنّی، سنّی را از شیعه جدا کنیم، چه می شود؟ بعد که اینها از هم جدا شدند، نوبت می رسد به فرقه‌های سنّی: این فرقه را از آن فرقه، اصحاب این اصول را از اصحاب آن اصول، اصحاب این فروع را از اصحاب آن فروع. بعد نوبت می رسد به شیعه: این فرقه را از آن فرقه، این دسته را از آن دسته! مگر بر کسی ابقا می کنند چرا ما باید به خواست دشمن حرکت کنیم؟ این‌که امام این‌ قدر روی مسأله «وحدت» تکیه می کردند، برای این است که این، یک مسأله احساساتی نیست. این یک مسأله عقلانی است. هر کس به مقدّسات آن فرقه دیگر اهانت کند، اگر با خشونت و اهانت با فرقه دیگر برخورد کند، به هر اندازه که بُردِ کارِ او باشد، به این وحدت ضربه زده است؛ هر که می خواهد باشد. البته بنده یک کوت کتاب از کتاب هایی دارم که با دلارهای نفتی عالم‌نماهای ضدّ شیعه - باید گفت ضدّ اسلام و ضدّ قرآن - علیه شیعه و علیه امام و علیه انقلاب نوشته‌اند، و یک نسخه‌اش این‌ جا نصیب ما شده است که ما همین‌ طور نگاه کنیم ببینیم چه کار می کنند؟ متقابلاً باید چه کار کرد؟ این همه تلاش مبارک و مخلصانه برای تقریب انجام می شود - همین مجمع‌التّقریبی که ما این‌جا داریم، یا بقیه تلاش هایی که در دنیا برای تقریب می شود - همه اینها را رها کنیم برای این‌که جاهلی یا خبیثی یا مزدوری حرکتی کرده است!؟ عوض افشاگری، شروع کنیم به کار متقابل، اهانت، ایجاد تفرقه!؟ این درست است!؟ این همان چیزی است که بزرگداشت ولادت نبىّ اکرم، از آن منع می کند. 📚 بیانات در دیدار کارگزاران نظام و میهمانان‌ کنفرانس‌ بین‌المللی‌ وحدت‌ اسلامی، ۱۳۷۲/۶/۱۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹او تنها به من فحش داد🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری امیرالمؤمنین با خوارج در منتهی‌ درجه آزادی و دموکراسی رفتار کرد. او خلیفه است و آنها رعیتش؛ هر گونه اعمال سیاستی برایش مقدور بود اما او زندانشان نکرد و شلاقشان نزد و حتی سهمیه آنان را از بیت المال قطع نکرد، به آنها نیز همچون سایر افراد می‌نگریست. این مطلب در تاریخ زندگی علی عجیب نیست، اما چیزی است که در دنیا کمتر نمونه دارد. آنها در همه جا در اظهار عقیده آزاد بودند و حضرت خودش و اصحابش با عقیده آزاد با آنان روبرو می‌شدند و صحبت می‌کردند، طرفین استدلال می‌کردند، استدلال یکدیگر را جواب می‌گفتند. شاید این مقدار آزادی در دنیا بی‌سابقه باشد که حکومتی با مخالفین خود تا این درجه با دموکراسی رفتار کرده باشد. می‌آمدند در مسجد و در سخنرانی و خطابه علی پارازیت ایجاد می‌کردند. روزی امیرالمؤمنین بر منبر بود. مردی آمد و سؤالی کرد. علی بالبدیهه جواب گفت. یکی از خارجی ها از بین مردم فریاد زد: قاتَلَهُ اللَّهُ ما افْقَهَهُ. خدا بکشد این را، چقدر دانشمند است!. دیگران خواستند متعرضش شوند اما علی فرمود رهایش کنید، او به من تنها فحش داد. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام. ص ۱۲۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹استقلال فکری🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری یکی از حقایقی که قرآن مجید گوشزد نموده و در حدود بیست آیه در موارد مختلف در این باره وارد شده، استقلال فکر است. شک نیست که امتیاز نوعی انسان از سایر حیوانات به واجد بودن قوّه تشخیص و تمیز است. انسان دارای یک قدرت روحی مخصوصی است که می‌تواند در قضایا و مطالب قضاوت کند و نیک و بد را بسنجد و از روی سنجش اراده نماید. برای یک فرد انسان یا یک ملت، شایسته نیست که کورکورانه از شخص یا ملتی تقلید کند. فرد یا ملتی که فاقد شخصیت عقلی و استقلال فکری باشد سزاوار نام شریف انسانیت نیست. مطابق آنچه در قرآن مجید وارد شده، یکی از اشکالات مهمی که عموم انبیای الهی با آن مواجه بوده‌اند موضوع دلبستگی و علاقه‌مندی مردم به معتقَدات و عادات قدیمی خودشان بوده است. 📚 حکمت ها و اندرزها، ج ۲، ص ۱۵۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹خود شکن 🔻 نظامی گنجوی ◽️پای مسیحا که جهان می‌نبشت ◾️بر سر بازارچه‌ای می گذشت ◽️گرگ سگی بر گذر افتاده دید ◾️یوسفش از چه بدر افتاده دید ◽️بر سر آن جیفه گروهی نظار ◾️بر صفت کرکس مردار خوار ◽️گفت یکی وحشت این در دماغ ◾️تیرگی آرد چو نفس در چراغ ◽️وان دگری گفت نه بس حاصلست ◾️کوری چشمست و بلای دلست ◽️هر کس از آن پرده نوائی نمود ◾️بر سر آن جیفه جفائی نمود ◽️چون به سخن نوبت عیسی رسید ◾️عیب رها کرد و به معنی رسید ◽️گفت ز نقشی که در ایوان اوست ◾️در به سپیدی نه چو دندان اوست ◽️وان دو سه تن کرده ز بیم و امید ◾️زان صدف سوخته دندان سپید ◽️عیب کسان منگر و احسان خویش ◾️دیده فرو کن به گریبان خویش ◽️آینه روزی که بگیری به دست ◾️خود شکن آن روز مشو خودپرست ◽️خویشتن آرای مشو چون بهار ◾️تا نکند در تو طمع روزگار ◽️جامه عیب تو تنگ رشته‌اند ◾️زان بتو نه پرده فروهشته‌اند ◽️چیست درین حلقه انگشتری ◾️کان نبود طوق تو چون بنگری ◽️گر نه سگی طوق ثریا مکش ◾️گر نه خری بار مسیحا مکش ◽️کیست فلک پیر شده بیوه ◾️چیست جهان دود زده میوه ◽️جمله دنیا ز کهن تا به نو ◾️چون گذرندست نیرزد دو جو ◽️انده دنیا مخور ای خواجه خیز ◾️ور تو خوری بخش نظامی بریز 📚 مخزن الاسرار، داستان عیسی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin