eitaa logo
خوشه چین
148 دنبال‌کننده
358 عکس
76 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹روح زندگی🔹 📢 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹 دوستی حقیقی 🔻دکتر علی شریعتی ◾️خدایا بر محمد و آل محمد رحمت فرست ◽️و شدت کینه‌ی کینه‌توزان را در باره‌ی من به محبت ◽️و حسد متعدّیان را به مودت ◽️و بدگمانی اهل صلاح را به اعتماد ◽️و دشمنی نزدیکان را به دوستی ◽️و بدرفتاری خویشان را به نیکویی ◽️و بی‌اعتنایی اقربا را به نصرت ◽️و دوستی مجامله کاران را به دوستی حقیقی ◽️و اهانت مصاحبان را به حسن عشرت ◽️و تلخی ترس از ستمکاران را به شیرینی امنیت مبدّل ساز. 📚 نیایش، ترجمه دعای بیستم صحیفه سجادیه ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
هدایت شده از خوشه چین
🔹زاد و ولد فرهنگی🔹 ✍ رهبر معظم انقلاب اسلامی من‌ عمیقا متأسفم‌ که‌ برخی‌ میان‌ مرداب‌ «سکوت‌ و جمود» با گرداب‌ «هرزه‌گوئی‌ و کفرگوئی‌»، طریق‌ سومی‌ نمی‌شناسند و گمان‌ می‌کنند که‌ برای‌ پرهیز از هر یک‌ از این‌ دو، باید به‌ دام‌ دیگری‌ افتاد. حال‌ آنکه‌ انقلاب‌ اسلامی‌ آمد تا هم‌ «فرهنگ‌ خفقان‌ و سرجنبانیدن‌ و جمود» و هم‌ «فرهنگ‌ آزادی‌ بی‌مهار و خودخواهانه‌ غربی‌» را نقد و اصلاح‌ کند و فضائی‌ بسازد که‌ در آن‌، «آزادی‌ بیان‌»، مقید به‌ «منطق‌ و اخلاق‌ و حقوق‌ معنوی‌ و مادی‌ دیگران‌» و نه‌ به‌ هیچ‌ چیز دیگری‌، تبدیل‌ به‌ فرهنگ‌ اجتماعی‌ و حکومتی‌ گردد و حریت‌ و تعادل‌ و عقلانیت‌ و انصاف‌، سکه‌ رائج‌ شود تا همه‌ اندیشه‌ها در همه‌ حوزه‌ها فعال‌ و برانگیخته‌ گردند و «زاد و ولد فرهنگی‌» که‌ به‌ تعبیر روایات‌ پیامبر اکرم‌ (ص‌) و اهلبیت‌ ایشان‌ (علیهم‌ السلام‌)، محصول‌ «تضارب‌ آراء و عقول‌» است‌، عادت‌ ثانوی‌ نخبگان‌ و اندیشه‌وران‌ گردد. به ویژه‌ که‌ فرهنگ‌ اسلامی‌ و تمدن‌ اسلامی‌ همواره‌ در مصاف‌ با معضلات‌ جدید و نیز در چالش‌ با مکاتب‌ و تمدن های‌ دیگر، شکفته‌ است‌ و پاسخ‌ به‌ شبهه‌ نیز بدون‌ شناخت‌ شبهه‌، ناممکن‌ است‌. 📚 پاسخ به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسی‌های نظریه‌پردازی، ۱۳۸۱/۱۱/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
هدایت شده از خوشه چین
🔹انگ🔹 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
هدایت شده از خوشه چین
🔹خفه شو نداریم🔹 ✍ متفکر شهید استاد مرتضی مطهری امیرالمؤمنین علی علیه السلام در زمان خلافتشان مکرر این جمله را می‏ فرمود که تا من زنده هستم هر سؤالی دارید از من بپرسید که اگر بمیرم و در میان شما نباشم دیگر کسی را پیدا نخواهید کرد که این گونه از شما بخواهد که از او سؤال کنید: سَلونی قَبْلَ انْ تَفْقِدونی. نوشته‏ اند یک مرتبه شخصی از پای منبر بلند شد و با یک تجاسر و بیان جسارت‏ آمیزی گفت: «ایهَا الْمُدَّعی ما لا یعْلَمُ وَ الْمُقَلِّدُ ما لایفْهَمُ، انَا السّائِلُ فَاجِبْ» ای مدعی- العیاذ باللَّه- جاهل و ای کسی که نفهمیده حرف می‏ زنی! من سؤال می‏ کنم تو جواب بده. وقتی به قیافه‏ اش نگاه کردند دیدند به مسلمین نمی‏ خورد. فقط قیافه‏ اش را توضیح داده‏ اند که آدم لاغر اندامی بود و موی مجعّد و درازی داشت، کتابی را هم به گردنش آویخته بود «کأنَّهُ مِنْ مُهَوَّدَةِ الْعَرَب» یعنی قیافه‏ اش شبیه بود به عرب هایی که یهودی شدند. تا این گونه جسارت کرد، اصحاب امیرالمؤمنین با ناراحتی بپا خاستند و خواستند اذیتش کنند: این کیست که جسارت می‏ کند؟! علی علیه السلام جمله‏ ای دارد، فرمود بنشینید: انَّ الطَّیشَ لایقومُ بِهِ حُجَجُ اللَّهِ وَ لاتَظْهَرُ بِهِ بَراهینُ اللَّهِ. فرمود: این شخص سؤال دارد، از من جواب می‏ خواهد، شما خشم گرفتید، می‏ خواهید خشونت به خرج بدهید، غضب کردید، عصبانیت به خرج می‏ دهید، با عصبانیت نمی‏ شود دین خدا را قائم و راست کرد، با عصبانیت برهان خدا ظاهر نمی‏ شود، بنشینید سر جایتان! بعد رو کرد به آن مرد و فرمود: 《اسْئَلْ بِکلِّ لِسانِک وَ ما فی جَوانِحِک‏》 بپرس با تمام زبانت، یعنی هرچه می‏ خواهد دل تنگت بگو، هرچه در درون دل داری بگو. همین یک جمله کافی بود که این آدم را از ابتدا نرم کند. شروع کرد به سؤال کردن. چندین سؤال کرد و حضرت جواب دادند. متأسفانه در نقل، متن سؤال و جواب‏ ها ذکر نشده است. همین قدر نوشته‏ اند که در آخر یک مرتبه دیدند آن شخص گفت: اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا اللَّهُ وَ انَّ مُحَمَّداً رَسولُ اللَّه. اسلام اساسا در این گونه مسائل، خفه شو و این حرف ها ندارد. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۳۲۱ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹زهد یک مفهوم اخلاقی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کفیل دختران🔹 📣 لوی شرف الدین عضو هیات علمی موسسات صدر در لبنان سال ۱۹۶۲ امام موسی صدر تصمیم گرفتند مرکزی را در شهر صور لبنان برای بانوان تأسیس کنند. جایی که زن‌ها بتوانند آنجا درس بخوانند و مهارت‌های مختلف یاد بگیرند. سال‌ها بود ایشان در لبنان و به‌ خصوص مناطق جنوبی لبنان که فقر بیشتر به آنجا رخنه کرده بود مشغول فعالیت‌های فرهنگی بودند. فعالیت‌هایی که بنا داشتند با آن ریشه فقر و بی‌سوادی را بکنند و جایگاه اجتماعی مردم را ارتقاء ببخشند. اتفاقی که امروز می‌بینیم افتاده و دیگر خبری از شرایط 60سال قبل در این مناطق نیست. ابتدا بعضی خانواده‌های سنتی جنوب لبنان با تحصیل دختران‌شان مخالفت می‌کردند، اما امام موسی صدر چنان در این تصمیم مصمم بودند که شخصا وارد عمل می‌شدند و یکی‌یکی در خانه‌های مردم را می‌زدند و آنها را راضی می‌کردند دخترشان را به مدرسه بفرستند. یادم هست پدری که چند دختر داشت به هیچ‌وجه راضی نمی‌شد دخترانش در این مدرسه شرکت کنند و امام صدر اصطلاحا کفیل آن دختران شدند و خودشان را نزد پدر آنها ضامن قرار دادند که مراقب این دختران باشند و بالاخره پدر رضایت داد. الان که با شما صحبت می‌کنم، دو تا از آن دخترها فارغ‌التحصیل رشته‌های مهندسی از دانشگاه‌های معتبر آمریکا هستند. اگر آن روز امام صدر کفیل نمی‌شد، آینده‌شان به کجا می‌کشید؟ 📚 روزنامه جام جم، ش ۵۹۲۶، ص ۱۴، مصاحبه ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عایشه🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹 عزیزم گردان 🔻 دکتر علی شریعتی ▪️خدایا بر محمد و آلش رحمت فرست ◽️و ایمان مرا به کاملترین مراتب ایمان برسان ◽️و یقینم را فاضلترین درجات یقین ساز ◽️و نیّتم را به بهترین نیت‌ها ◽️و عملم را به بهترین اعمال ترفیع ده ◽️خدایا به لطف خود نیّتم را کامل و خالص ساز ◽️و یقینم را ثابت و پا بر جای دار ◽️و به قدرت خود آنچه را که از من تباه شده اصلاح فرمای ◽️بارالها، بر محمد و آلش رحمت فرست ◽️و مُهمّاتم را که باعث دل‌ مشغولیِ من است، کفایت کن ◽️و مرا به کاری که فردا، از آن مورد سئوال قرار می‌دهی بگمار ◽️و روزگارم را در آنچه برای آنم آفریده‌ای مصروف دار ◽️از غیر خود بی‌نیاز ساز ◽️و روزیت را بر من بگستر ◽️و به نگاه کردن به حسرت در مال و منال و جاه و جلالِ توانگرانم دچار مکن ◽️و عزیزم گردان ◽️و گرفتار کبرم مساز ◽️و بر بندگی خود رامم کن ◽️و عبادتم را به سبب خودپسندی تباه منمای ◽️و خیر را برای مردم به دستم روا کن ◽️و کار نیکم را به منّت نهادن باطل مگردان ◽️و اخلاق عالیه را به من مرحمت فرمای ◽️و مرا از تفاخر و مباهات نگاه‌دار. 📚 نیایش، ترجمه دعای بیستم صحیفه سجادیه ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آتش بس کنید🔹 📣 امام خمینی بیدار بشویم ما! دولت مردان بیدار بشوند! استاندارها بیدار بشوند! دادگاه‌ها بیدار بشوند! ما دعوی شیعه‌گری را می‌کنیم. ادعا هست که ما شیعه و تابع هستیم. در مقام امتحان، باز شیعه هستیم؟ تَبَع هستیم آن طوری که او هست؟ به اندازه‌ای که وسعت وجودی ما هست تبعیت می‌کنیم؟ با دوستانمان، با رفقایمان، با هم کیشانمان، با بشر آن طور رفتار می‌کنیم؟ آن شخصی بود که وقتی یک خلخال را از پای یک ذِمّیه یا یهودی یا نصارا بوده است بیرون آورده بودند اشرار ـ قریب به این معنا ـ فرموده است که اگر انسان بمیرد برای این ننگی که واقع شده و این چیزی که واقع شده است، خیلی بعید نیست. ما هم مدّعی هستیم که شیعه هستیم. رؤسا و دولتمردان بیدار بشوند! مخاصمه را ترک کنند! این منظره‌ها را ببینند. این جوان‌هایی که خون خودشان را در راه اسلام داده‌اند ببینند. این جوان‌هایی که شما را به این مقام رسانده‌اند ببینند، و دست از مخاصمات بردارند، آتش بس کنند. در محضر خداست، همۀ ما در محضر خدا هستیم و همۀ ما خواهیم مرد، و همۀ ما خواهیم حساب پس داد. بیدار بشوید ملت! بیدار بشوید دولت! همه بیدار باشید! همه‌تان در محضر خدا هستید. فردا همه باید حساب پس بدهید. از روی خون شهدای ما نگذرید بدون نظر! و برای مقام دعوا نکنید باهم. ما همه که به صدام این طور نفرین می‌کنیم و ننگ نثارش می‌کنیم، مبادا خودمان آن طور باشیم. در حال خودمان مطالعه کنیم، وقتی که خلوت هست خودمان را آزمایش کنیم که ما اگر به مقام رسیدیم آیا همان طوری که صدام می‌کند، ما هم همان طور خواهیم کرد، یا شبیه به او؟ یا ما شبیه به خلیفۀ رسول اللّه‌ عمل می‌کنیم؟ 📚 بیانات در دیدار با خانواده‌های شهدای دزفول، جمعی از اهالی خرم‌آباد، پل‌دختر و کوهدشتِ‌ لرستان و ...، ۱۳۵۹/۱۰/۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مبارزه با نفاق🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری مشکل ترین مبارزه‌ها مبارزه با نفاق است که مبارزه با زیرک هایی است که احمق ها را وسیله قرار می‌دهند. این پیکار از پیکار با کفر به مراتب مشکل تر است زیرا در جنگ با کفر، مبارزه با یک جریان مکشوف و ظاهر و بی‌پرده است و اما مبارزه با نفاق، در حقیقت مبارزه با کفر مستور است. نفاق دو رو دارد: یک رو ظاهر که اسلام است و مسلمانی و یک رو باطن که کفر است و شیطنت، و درک آن برای توده‌ها و مردم عادی بسیار دشوار و گاهی غیر ممکن است و لذا مبارزه با نفاق ها غالباً به شکست برخورده است زیرا توده‌ها شعاع درکشان از سرحد ظاهر نمی‌گذرد و نهفته را روشن نمی‌سازد و آنقدر بُرد ندارد که تا اعماق باطن ها نفوذ کند. 📚 جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام، ص ۱۵۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مباحثه یا مجادله🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی تشکیل جلسات بحث و گفت‌وگو برای خودسازی جامعۀ ما می‌تواند بسیار مفید واقع شود. شرط اصلی‌اش هم این است که به راستی آهنگ مباحثه داشته باشد. مباحثه، این واژۀ عربی که در زبان ما پارسیان سابقه طولانی دارد و همه با آن آشناییم، معنی دقیقش این است که دو یا چند نفر با کمک یکدیگر به بحث و کاوش بپردازند؛ کاوش مشترک. یا مناظره یعنی نظرگاه‌ها را در برابر یکدیگر قرار دادن و دیگران را به انتخاب یک دیدگاه برانگیختن. به شرط اینکه آهنگ مجادله و جدال و ستیز و غلبه‌جویی در بحث پیدا نکند. چون به‌‌ همان اندازه که مباحثه به رشد و تعالی انسانیت انسان کمک می‌کند، مجادله کمک می‌کند به دوری انسان از مسیر تکامل انسانی و افتادنش به مسیر انحرافی زورمداری و غلبه‌جویی. ... من کلمۀ مناظره را اینجا در این تقارن و مقابله به‌کار نمی‌برم چون آن قدر گویا نیست که مباحثه و مجادله گویاست. می‌توانیم با هم کوشش کنیم تا دیدار‌ها و بحث‌هامان به راستی آهنگ سازنده، مثبت، نزدیک کننده و جمع کنندۀ مباحثه را داشته باشد و نه آهنگ تخریبی و ویرانگر، دور کننده، جداکننده و تفرقه‌آور مجادله را. 📚 وبسایت تاریخ ایران، مناظره آیت‌الله بهشتی با اعضای انجمن دانشجویان مسلمان،‌ ۱۳۵۸/۱۲/۲۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin