eitaa logo
خوشه چین
150 دنبال‌کننده
358 عکس
75 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹شنیده بودیم🔹 📣 حجت‌الاسلام ناطق نوری به قاتل شهید مفتح گفتم: چرا مفتح را شهید کردید.؟ گفت: شنیده بودیم این آقا آمریکایی است و بر اساس شنیده های خود عمل کردیم و خودمان از نزدیک نرفتیم زندگی اش را بررسی کنیم. 📚 خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری، ج ۱، ص ۱۸۸ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹انتخاب آزاد🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری بسیاری از مسائل اجتماعی است که اگر سرپرست های اجتماع افراد بشر را هدایت و سرپرستی نکنند گمراه می‏ شوند، اگر هم بخواهند ولو با حسن نیت - تا چه رسد به این که سوء نیت داشته باشند - به بهانه این که مردم قابل و لایق نیستند و خودشان نمی‏ فهمند و لیاقت ندارند آزادی را از آنها بگیرند این مردم تا ابد بی‏ لیاقت باقی می‏ مانند. مثلا انتخابی مانند انتخاب وکیل مجلس می‏ خواهد صورت بگیرد. ممکن است شما که در فوق این جمعیت قرار گرفته‏ اید حسن نیت هم داشته باشید و واقعا تشخیص شما این باشد که خوب است این ملت فلان فرد را انتخاب کند، و فرض می‏ کنیم واقعا هم آن فرد شایسته‏ تر است. اما اگر شما بخواهید این را به مردم تحمیل کنید و بگویید شما نمی‏ فهمید و باید حتما فلان شخص را انتخاب کنید، اینها تا دامنه قیامت مردمی نخواهند شد که این رشد اجتماعی را پیدا کنند. باید آزادشان گذاشت تا فکر کنند، تلاش کنند، آن که می‏ خواهد وکیل شود تبلیغات کند، آن کسی هم که می‏ خواهد انتخاب کند مدتی مردّد باشد که او را انتخاب کنم یا دیگری را، او فلان خوبی را دارد، دیگری فلان بدی را دارد. یک دفعه انتخاب کند، به اشتباه خودش پی ببرد، باز دفعه دوم و سوم تا تجربیاتش کامل شود و بعد آن ملت به صورت ملتی‏ در بیاید که رشد اجتماعی دارد. والّا اگر به بهانه این که این ملت رشد ندارد و باید به او تحمیل کرد، آزادی را برای همیشه از او بگیرند، این ملت تا ابد غیر رشید باقی می‏ ماند. رشدش به این است که آزادش بگذاریم ولو در آن آزادی ابتدا اشتباه هم بکند. صد بار هم اگر اشتباه کند باز باید آزاد باشد. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۳۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نماز شب🔹 ✍ علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی استاد علاّمه‌ طباطبایی ‌فرمودند: چون‌ به‌ نجف‌ اشرف‌ برای تحصيل‌ مشرّف‌ شدم‌، از نقطۀ نظر قَرابت‌ و خويشاوندی و رَحِميّت‌ گاه گاهی به محضر مرحوم‌ قاضی شرفياب‌ می شدم‌؛ تا يك‌ روز درِ مدرسه‌ای ايستاده‌ بودم‌ كه‌ مرحوم‌ قاضی از آنجا عبور می كردند، چون‌ به من‌ رسيدند دست‌ خود را روی شانۀ من‌ گذاردند و گفتند: «ای فرزند! دنيا می خواهی نماز شب‌ بخوان‌؛ و آخرت‌ می خواهی نماز شب‌ بخوان‌!» اين‌ سخن‌ آنقدر در من‌ اثر كرد كه‌ از آن‌ به بعد تا زماني كه‌ به‌ ايران‌ مراجعت‌ كردم‌ پنج‌ سال‌ تمام‌ در محضر مرحوم‌ قاضی روز و شب‌ به سر می بردم‌؛ و آنی از ادراك‌ فيض‌ ايشان‌ دريغ‌ نمی كردم‌. و از آن‌ وقتی كه‌ به وطن‌ مألوف‌ باز گشتم‌، تا وقت‌ رحلت‌ استاد پيوسته‌ روابط‌ ما برقرار بود و مرحوم‌ قاضی طبق‌ روابط‌ استاد و شاگردی دستوراتی می دادند و مكاتبات‌ از طرفين‌ بر قرار بود. ايشان‌ می فرمودند: «ما هر چه‌ داريم‌ از مرحوم‌ قاضی داريم‌.» 📚 مهر تابان، ص ۲۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹زاد و ولد فرهنگی🔹 ✍ رهبر معظم انقلاب اسلامی من‌ عمیقا متأسفم‌ که‌ برخی‌ میان‌ مرداب‌ «سکوت‌ و جمود» با گرداب‌ «هرزه‌گوئی‌ و کفرگوئی‌»، طریق‌ سومی‌ نمی‌شناسند و گمان‌ می‌کنند که‌ برای‌ پرهیز از هر یک‌ از این‌ دو، باید به‌ دام‌ دیگری‌ افتاد. حال‌ آنکه‌ انقلاب‌ اسلامی‌ آمد تا هم‌ «فرهنگ‌ خفقان‌ و سرجنبانیدن‌ و جمود» و هم‌ «فرهنگ‌ آزادی‌ بی‌مهار و خودخواهانه‌ غربی‌» را نقد و اصلاح‌ کند و فضائی‌ بسازد که‌ در آن‌، «آزادی‌ بیان‌»، مقید به‌ «منطق‌ و اخلاق‌ و حقوق‌ معنوی‌ و مادی‌ دیگران‌» و نه‌ به‌ هیچ‌ چیز دیگری‌، تبدیل‌ به‌ فرهنگ‌ اجتماعی‌ و حکومتی‌ گردد و حریت‌ و تعادل‌ و عقلانیت‌ و انصاف‌، سکه‌ رائج‌ شود تا همه‌ اندیشه‌ها در همه‌ حوزه‌ها فعال‌ و برانگیخته‌ گردند و «زاد و ولد فرهنگی‌» که‌ به‌ تعبیر روایات‌ پیامبر اکرم‌ (ص‌) و اهلبیت‌ ایشان‌ (علیهم‌ السلام‌)، محصول‌ «تضارب‌ آراء و عقول‌» است‌، عادت‌ ثانوی‌ نخبگان‌ و اندیشه‌وران‌ گردد. به ویژه‌ که‌ فرهنگ‌ اسلامی‌ و تمدن‌ اسلامی‌ همواره‌ در مصاف‌ با معضلات‌ جدید و نیز در چالش‌ با مکاتب‌ و تمدن های‌ دیگر، شکفته‌ است‌ و پاسخ‌ به‌ شبهه‌ نیز بدون‌ شناخت‌ شبهه‌، ناممکن‌ است‌. 📚 پاسخ به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسی‌های نظریه‌پردازی، ۱۳۸۱/۱۱/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹گذشت بزرگوارانه🔹 📣 آيت‌الله العظمی شبیری زنجانی حاج شیخ مرتضی آشتیانی شخص اول تهران بود. به نظرم از آ سید فرج الله فقیهی اصفهانی شنیدم، نماز حاج شیخ مرتضی به قدری شلوغ می شد که برای مامومینی که دیر می آمدند، جا پیدا نمی شد. یکی از اشراف برای اینکه در نماز حاج شیخ مرتضی شرکت کند، به یکی از مامومین پنج تومان داد تا جایش را به او بدهد، این قضیه مربوط به صد سال پیش است و در آن وقت پنج تومان مبلغ زیادی بود. حاج شیخ مرتضی مخالفی داشت که سید بود. آن سید برای اینکه مرحوم آشتیانی را از میدان به در کند، با مقدماتی در بین مردم شایع کرد که وی با روس ها در به توپ بستن حرم حضرت رضا علیه السلام همکاری و تبانی کرده است! این شایعه و تهمت بزرگ وقتی در میان مردم منتشر شد، کار را به جایی رساند که حتی یک نفر هم در نماز وی شرکت نمی کرد و فقط کسی که سجاده را می انداخت، همراه او می آمد. شرایط به گونه ای شد که مرحوم آشتیانی نتوانست در تهران بماند و به مشهد رفت. وقتی آن سید موفق شد به این شکل مرحوم آشتیانی را کنار بزند و میدان برای او خالی شد، متوجه شد که چه گناه بزرگی کرده و چه ضربه ای به مرحوم آشتیانی زده است. لذا برای استحلال نزد او رفت. آ شیخ مرتضی بزرگوارانه گفت: اگر به من وعده بدهی که نزد جدت از من شفاعت کنی، حاضرم تو را ببخشم! 📚 جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۴۳۳ - ۴۳۴ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹قدرت طلبی🔹 📣 امام خمینی قدرت طلبی در هر که باشد، این اسباب این می‌شود که زمین بخورد. قدرت طلبی از هر که باشد از شیطان است؛ می‌خواهد رئیس جمهور امریکا قدرت طلبی کند یا یک طلبه‌ای در مدرسه بخواهد قدرت طلبی بکند یا یک امام جمعه ای در مرکزی که دارد. اگر وضع این باشد که قدرت طلبی در کار بیاید و کار این که من این طور باید باشم، بشود، بداند که این از شیطان است. شیطان این تزریق را از ابتدا کرده است و ما را هم از این راه، بیشتر از جاهای دیگر می‌تواند بازی بدهد، که تو فلانی هستی، تو چه هستی، دیگران چی‌اند، از این معانی. هیچ فرقی مابین آن آدمی‌که به حسب ظاهر قدرتمند دنیاست و دارد باز هم دنبال قدرت می‌گردد، با آن آدم زاهدی که توی یک صومعه نشسته است، در این جهت فرق نیست که اگر هر دوشان بگویند: من این طور، این زاهد بگوید: من این زاهد هستم، من چه، یا آن بگوید، من قدرتمند هستم، هر دویش از شیطان است، بلکه این فسادش بیشتر از آن است. 📚 بیانات در دیدار با روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم، روحانیون اهل تسنن ترکمن صحرا و سیستان و بلوچستان و ...، ۱۳۶۴/۲/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹احمق🔹 📣 دکتر علی شریعتی یک نفر در هواپیما پهلوی من نشسته بود، به او گفتم روزنامه‌ ات را بده، دیدم لهجه‌ اش به قدری فرنگی است که اصلا نمی ‌تواند با من حرف بزند، با خودم گفتم حتماً از بس در خارج بوده فارسی یادش رفته است، ولی بعد یک نفر فرنگی از او چیزی می ‌خواست که دیدم زبان خارجی هم بلد نیست، تظاهر را نگاه کنید. چقدر آدم‌ هایی را دیده‌ ایم که سه سال یا دو سال به اروپا رفته‌ اند، ولی با چه افتخاری می ‌گویند که فارسی یادشان رفته است و من می‌ گویم ‌ای احمق، تو که اینقدر استعدادت زیاد است که زبانی را که در ۲۵ سال یاد گرفته ‌ای در سه سال فراموش می ‌کنی، پس چطور زبان خارجی را در سه سال یاد گرفتی؟ 📚 بازگشت به خویشتن ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اخلاص🔹 📣 حجت‌الاسلام سید منیرالدین حسینی شیرازی قدری که بنده با مرحوم شهید بهشتی صحبت کردم، ناگهان ایشان با لحن قاطعشان گفتند: آقای حسینی! شما اخلاص را چگونه تعریف می کنید؟ من پاسخ را اخلاص انقلابی دانستم و گفتم: مرگ با بدنامی. وقتی این تعبیر را به کار بردم، قاطعیت ایشان به نرمی تبديل شد و گفتند: بله! این بالاترین حد است. و احتمالا افزودم: با مرگ، هم هویت اجتماعی و تاریخی شخص و هم آرمانش احیا می شود. 📚 خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین سید منیرالدین حسینی شیرازی، ص ۲۲۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تاوان نیست🔹 ✍️ شیخ اجل سعدی شیرازی مردکی را چشم درد خاست، پیش بیطار رفت که دوا کن. بیطار از آنچه در چشم چارپای می کند در دیده او کشید و کور شد. حکومت به داور بردند گفت: بر او هیچ تاوان نیست. اگر این خر نبودی، پیش بیطار نرفتی. مقصود از این سخن آن است تا بدانی که هر آن که ناآزموده را کار بزرگ فرماید با آن که ندامت برد به نزدیک خردمندان به خفت رای منسوب گردد. ◽️ندهد هوشمند روشن رای ◾️به فرومایه کارهای خطیر ◽️بوریا باف اگر چه بافنده‌ست ◾️نبرندش به کارگاه حریر 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹توفیق ادب🔹 ✍ مولوی ◽️از خدا جوییم توفیق ادب ◾️بی‌ادب محروم گشت از لطف رب ◽️بی‌ادب تنها نه خود را داشت بد ◾️بلک آتش در همه آفاق زد ◽️مائده از آسمان در می‌رسید ◾️بی‌شری و بیع و بی‌گفت و شنید ◽️در میان قوم موسی چند کس ◾️بی‌ادب گفتند کو سیر و عدس ◽️منقطع شد خوان و نان از آسمان ◾️ماند رنج زرع و بیل و داس‌مان ◽️باز عیسی چون شفاعت کرد حق ◾️خوان فرستاد و غنیمت بر طبق ◽️مائده از آسمان شد عائده ◾️چون که گفت انزل علینا مائده ◽️باز گستاخان ادب بگذاشتند ◾️چون گدایان زله‌ها برداشتند ◽️لابه کرده عیسی ایشان را که این ◾️دایمست و کم نگردد از زمین ◽️بدگمانی کردن و حرص‌آوری ◾️کفر باشد پیش خوان مهتری ◽️زان گدا رویان نادیده ز آز ◾️آن در رحمت بریشان شد فراز ◽️ابر بر ناید پی منع زکات ◾️وز زنا افتد وبا اندر جهات ◽️هر چه بر تو آید از ظلمات و غم ◾️آن ز بی‌باکی و گستاخیست هم ◽️هر که بی‌باکی کند در راه دوست ◾️ره‌زن مردان شد و نامرد اوست ◽️از ادب پر نور گشته‌ست این فلک ◾️وز ادب معصوم و پاک آمد ملک 📚 مثنوی معنوی، دفتر اول ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹برخورد سالم انديشه ها🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی معتقدم كه جامعه اسلامى جامعه اى است كه به برخورد سالم و سازنده انديشه ها ميدان مى دهد و اين باعث بارورى اين پويش ها و جستجوها مى شود. البته، اگر يك جا ديديم در پويشى رسوبات بيگانه از اسلام آنقدر هست كه ممكن است ذهنيت نسل جوان ما را براى مدت ها ناخالص بكند، اشكالى ندارد كه در آنجا صريح بگوييم؛ حيف كه اين صراحت را هم خيلى ها نمى پسندند. يعنى گاهى هواداران يك فكر، يك پويش، يك پوينده، آنقدر سخت مى گيرند كه حتى راه نقد سالم را هم بر او مى بندند. در نتيجه وقتى اين راه بسته شد از آن سو حركت هاى شديد و تنش هاى پر آسيب به وجود مى آيد. بايد سعى كنيم در جامعه مان كيفيت سالم و سازنده برخورد آرا و عقايد روز به روز بهتر بشود. 📚 دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص 119 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تنها راه پاسداری از اسلام🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار می‏ دهم که یک وقت خیال نکنند که حفظ و نگهداری اسلام با سلب آزادی بیان تحقق می‏ یابد.، برخی جوانان خیال نکنند که راه حفظ معتقَدات اسلامی و جهان‏ بینی اسلامی این است که نگذاریم دیگران حرف هایشان را بزنند. نه، بگذارید بزنند؛ نگذارید خیانت کنند. اگر دیدید یک فرد مارکسیست مثلا آمد گفت «به نام امام خمینی»، مانع شوید، به او بگویید: تو بگو به نام لنین، به نام استالین، به نام مارکس، انگلس؛ دروغ نگو. اگر می‏ گویی «مبارزه» باید برای من روشن کنی تو با چه می‏ خواهی مبارزه کنی؟ اگر می‏ گویی «آزادی» برای من روشن کن آزادی از چه؟ تو چه را فرض کرده‏ ای که از او باید آزاد شد؟ اینها را برای من روشن کن. هدفت را بگو، راهت را هم بگو تا من ببینم راه من و هدف من با تو یکی است یا دو تا. پس چنین تصور نشود که با جلوگیری از ابراز افکار و عقاید می‏ شود از اسلام پاسداری کرد. از اسلام فقط با یک نیرو می‏ شود پاسداری کرد و آن منطق و آزادی دادن و مواجهه صریح و رُک و روشن با افکار مخالف است. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۴۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin