🔹مال و مقام، راهی به سوی آخرت🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
شما اگر بپرسید که در اسلام مال و ثروت دنیا خوب است یا بد؟ جواب این است که مال و ثروت دنیا برای چه هدفی؟ ثروت خودش قدرت است، پست و مقام هم قدرت است، این قدرت را شما برای چه هدف و منظوری می خواهید؟ یک وقت جنابعالی آدمی هستید بنده و اسیر شهوات خودتان، می خواهید به وسیله این مال و ثروت که قدرت است هوس های فردی و شخصی خودتان را اشباع کنید. اگر شما بنده هوای نفس باشید، هرچه را در راه هوای نفس مصرف کنید، خواه مال و ثروت باشد، خواه جاه و مقام و خواه علم و یا عبادت و دین، هر چیزی که در خدمت هوا و هوس قرار بگیرد، بد می شود. اما شما اگر اول خودتان را اصلاح کردید، اگر هواپرست نبودید و خودی را از خودتان دور کردید، اگر کسی بودید که در اجتماع هدف داشتید، هدف اجتماعی، خدایی و الهی داشتید، آن وقت مال و ثروت را که قدرت است در طریق هدف مقدس خودتان به کار بردید، این عبادت است. جاه و مقام را هم اگر شما برای هدف های معنوی خودتان بخواهید، عبادت است. این را از خودم نمی گویم، تعبیر امام صادق علیه السلام است. عده ای از همین زاهدهای احمقی که در همان زمان تازه پیدا شده بودند، در مسئله زهد با امام مباحثه می کردند. حضرت به آنها فرمود: اگر مطلب این جوری است که شما می گویید، پس چرا یوسف پیغمبر که قرآن او را پیغمبر می داند و بنده صالح خداست وقتی که معلوم می شود گنهکار نیست و تبرئه می شود و از زندان بیرون می آید فوراً به عزیز مصر می گوید:
《اجْعَلْنی عَلی خَزائِنِ الْارْضِ انّی حَفیظٌ عَلیمٌ》
یوسف بزرگترین پست ها را می خواهد، می گوید: تمام وزارت دارایی را، هرچه هست، در اختیار من بگذار. چرا قرآن این را از یوسف نقل کرده و بر او عیب نگرفته و یوسف را دنیاپرست معرفی نکرده است؟ چون یوسف دنیاپرست نبود و از اول زندگی نشان داد که خداپرست است نه دنیاپرست. یوسف آن پست و مقام و هرچه را که می خواست، برای هدف های معنوی و الهی می خواست و چون برای هدف های معنوی و الهی می خواست، این دیگر دنیا نیست، عین آخرت است.
📚 احیای تفکر اسلامی، ص ۵۹ - ۶۱
#شهید_مطهری
#مال_دنیا
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹
🔸هشتمین انتخابات
🔻اولین دوره مجلس خبرگان رهبری
◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۶۱/۹/۱۹
◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۸۷۱ نفر
◽️تعداد رای دهندگان: ۱۸ میلیون و ۱۳ هزار و ۶۱ نفر
◾️درصد مشارکت: ۷۷/۳۸
#انتخابات
#عکس_نوشت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹حظی از اسلام نبرده اند🔹
📣 امام خمینی
اختلافات ما باید کمتر بشود. من متأسفم که در بعضی از بلاد میشنوم اختلاف شده است. اختلاف سرِ چه؟ برای چه اختلاف؟ آنهایی که اختلاف میاندازند، اینها معلوم شد از اسلام اصلاً حظی ندارند. این اختلاف معنایش این است: شکست اسلام. اگر ما با هم مختلف بشویم، اسلام شکست میخورد. اگر در قشر روحانی خدای نخواسته مردم احساس کنند که این اختلافات برای دنیاست ـ برای دین که اختلافی در کار نیست، همۀ ما، همۀ ما یک دین داریم، یک قرآن داریم، اگر اختلافی پیدا بشود اختلاف روی اساس دنیاست، شیطان است که اختلاف میاندازد ـ اگر سایر مردم توجه کنند که ملاّها روی هواهای نفسانی با هم مختلف هستند، طلبهها روی هواهای نفسانی با هم مختلف هستند، مردم از شما رو برمیگردانند. اگر از شما رو برگرداندند، اسباب شکست شماست؛ شکست شما شکست اسلام است. وظیفۀ شما سنگین است آقا! شما باید با اخلاق خودتان، با اعمال خودتان مردم را دعوت کنید.
شما هادی مردم هستید. شما باید چراغ باشید. شما باید نور باشید. تهذیب کنید نفوس خودتان را. حب دنیا را از نَفْسِتان بیرون کنید، رأس کل خطیئه است. همۀ خطاها از حب دنیاست، از حب شهرت است. این حب را از دل خودتان بیرون کنید، بمیرانید این حب را؛ زنده بشوید به زندگانی اسلام: زندگانی الهی. شما الهی بشوید. وحدت پیدا بکنید. صفتان را واحد کنید.
📚 نمایندگان علما و طلاب، و اقشار مختلف مردم، ۱۳۵۷/۱۲/۱۱
#امام_خمینی
#اختلاف
#روحانیت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹سواد نداریم، فکر می کنیم🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
میگویند: یک وقت یک خارجی آمده بود کرج. با یک دهاتی روبرو شد. این دهاتی خیلی جواب های نغز و پختهای به او میداد. هر سؤالی که میکرد، خیلی عالی جواب میداد. بعد او گفت که تو اینها را از کجا میدانی؟
گفت: «ما چون سواد نداریم فکر میکنیم.» این خیلی حرف پرمعنایی است: آن که سواد دارد معلوماتش را میگوید ولی من فکر میکنم. و فکر خیلی از سواد بهتر است.
این مسئله که باید در افراد و در جامعه رشد شخصیت فکری و عقلانی پیدا بشود یعنی قوّه تجزیه و تحلیل در مسائل پیدا بشود. یک مطلب اساسی است؛ یعنی در همین آموزش ها و تعلیم و تربیتها در مدرسهها وظیفه معلم بالاتر از اینکه به بچه یاد میدهد این است که کاری بکند که قوّه تجزیه و تحلیل او قدرت بگیرد نه اینکه فقط در مغز وی معلومات بریزد، که اگر معلومات خیلی فشار بیاورد ذهن بچه راکد میشود.
در میان علما افرادی که خیلی استاد دیدهاند، من به اینها هیچ اعتقاد ندارم. به همین دلیل اعتقاد ندارم که خیلی استاد دیدهاند، همان که برایشان باعث افتخار است. مثلًا میگویند فلان کس سی سال به درس مرحوم نائینی رفته یا بیست و پنج سال متوالی درس آقا ضیاء را دیده. عالمی که سی سال یا بیست و پنج سال عمر یکسره درس این استاد و آن استاد را دیده، او دیگر مجال فکر کردن برای خودش باقی نگذاشته؛ دائماً میگرفته، تمام نیرویش صرف گرفتن شده، دیگر چیزی نمانده برای آنکه با نیروی خودش به مطلبی برسد.
مغز انسان، درست حالت معده انسان را دارد. معده انسان باید غذا را از بیرون به اندازه بگیرد و با ترشحاتی که خودش روی غذا میکند آن را بسازد. و باید معده اینقدر آزادی و جای خالی داشته باشد که به آسانی بتواند غذا را زیر و رو کند، اسیدها و شیرههایی را که باید، ترشح نماید و بسازد. ولی معدهای که مرتب بر آن غذا تحمیل میکنند و تا آنجا که جا دارد به آن غذا میدهند، دیگر فراغت، فرصت و امکان برایش پیدا نمیشود که این غذا را درست حرکت بدهد و بسازد. آن وقت میبینید اعمال گوارشی اختلال پیدا میکند و عمل جذب هم در رودهها درست انجام نمیگیرد.
مغز انسان هم قطعاً همین جور است. در تعلیم و تربیت باید مجال فکر کردن به دانش آموز داده بشود و او به فکر کردن ترغیب گردد.
📚 تعلیم و تربیت در اسلام، ص ۱۸ - ۱۹
#شهید_مطهری
#فکر_اندیشه
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹از سخن بیهوده بپرهیزیم🔹
✍ آيتالله العظمی مکارم شیرازی
از یکى از زاهدان نقل شده که: در بادیه زنى را تنها دیدم گفتم: کیستی؟
جواب داد: «وَقُلْ سَلاَمٌ فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ» بگو سلام بزودى مى دانید. از قرائت این آیه فهمیدم، که مى گوید: اول سلام کن، سپس سؤال کن، که سلام علامت ادب و وظیفه وارد بر مورود است.
به او سلام کردم و گفتم: در این بیابان آن هم با تن تنها چه مى کنى؟
پاسخ داد: «مَنْ یَهْدِ اللهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُّضِلّ» کسى را که خدا هدایت کند، گمراه کننده اى براى او نیست. از این آیه شریفه دانستم راه را گم کرده ولى براى یافتن مقصد به حضرت حق جلّ و علا امیدوار است.
گفتم: جنّى یا آدم؟
جواب داد: «یَا بَنِى آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِد» اى فرزندان آدم زینت هاى خود را نزد هر مسجد برگیرید. از قرائت این آیه درک کردم که از آدمیان است.
گفتم: از کجا مى آئى؟
پاسخ داد: «یُنَادَوْنَ مِنْ مَّکَان بَعِید» از مکان بعیدى ندا داده مى شوند. فهمیدم از راه دور مى آید.
گفتم: کجا مى روى؟
جواب داد: «وَللهِِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلا» براى خداوند است بر گردن مردم حج خانه خدا براى کسى که استطاعت به سوى آن را پیدا کرد. فهمیدم قصد خانه خدا دارد.
گفتم: چند روز است حرکت کرده اى؟
گفت: «وَلَقَدْ خَلَقْنَا السَّماوَاتِ وَالاَْرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا فِى سِتَّةِ أَیَّام» ما آسمان ها و زمین هر چه بین این دو است را در شش روز خلق کردیم. فهمیدم شش روز است از شهرش حرکت کرده و به سوى مکه مى رود.
پرسیدم: غذا خورده اى؟
جواب داد: «وَمَا جَعَلْنَاهُمْ جَسَداً لاَّ یَأْکُلُونَ الطَّعَامَ» ما پیامبران را مثل فرشتگان بدون بدن قرار ندادیم تا غذا نخورند. فهمیدم چند روزى است غذا نخورده.
گفتم: عجله کن تا تو را به قافله رسانم.
جواب داد: «لاَ یُکَلِّفُ اللهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا» خداوند هیچ نَفْسى را بیشتر از طاقتش تکلیف نمى کند. فهمیدم که مثل من در حرکت تندرو نیست و طاقت ندارد.
به او گفتم: بر مرکب من در ردیف من سوار شو تا به مقصد رویم.
پاسخ داد: «لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلاَّ اللهُ لَفَسَدَتَا» اگر در این آسمان و زمین چند خدا غیر از خداى یگانه بود فاسد مى شدند. آگاه شدم که تماس بدن زن و مرد در یک مرکب یا یک خانه و یک محل موجب فساد است، به همین خاطر از مرکب پیاده شدم.
به او گفتم: شما به تنهائى سوار شوید.
وقتى سوار شد گفت: «سُبْحانَ الَّذِى سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا کُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ» منزّه است خداوندى که براى ما این {کشتی ها و چهارپایان} را مسخر گردانید و ما هرگز قادر بر آن نبودیم.
وقتى به قافله رسیدیم گفتم: در این قافله آشنائى دارى؟
جواب داد: «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ» محمد نیست مگر رسولى و قبل از او رسولانى دیگر بوده اند. «یَا یَحْیَى خُذْ الْکِتَابَ بِقُوَّة» اى یحیى کتاب را با قوت بگیر. «یَا مُوسَى إِنِّى أَنَا اللهُ» اى موسى من خداوند هستم. «یا داود انّا جعلناک خلیفَةً فى الارض» اى داود ما تو را در زمین جانشین و خلیفه قرار دادیم. از قرائت این چهار آیه دانستم، چهار آشنا به نام محمد و یحیى و موسى و داود در قافله دارد.
چون آن چهار نفر نزدیک آمدند، این آیه را خواند: «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا» مال و فرزندان زینت حیات دنیوى هستند. فهمیدم این چهار نفر فرزندان او هستند.
به آنها گفت: «یَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنْ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِىُّ الاَْمِینُ» دختر شعیب به پدرش گفت: اى پدر، موسى را اجیر کن بهترین کسى که باید به خدمت برگزید، کسى است که امین و توانا باشد. فهمیدم به آنها گفت به این مرد امین که زحمت کشید و مرا تا اینجا آورد، مزد بدهید.
آنها به من مقدارى درهم و دینار دادند و او حسّ کرد کم است گفت: «وَاللهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ» خداوند براى کسى که بخواهد مضاعف مى کند. فهمیدم مى گوید به مزد او اضافه کنید.
از وضع آن زن سخت به تعجب آمده بودم و به فرزندانش گفتم: این زن با کمال که نمونه او را ندیده بودم، کیست جواب دادند: اى مرد این زن حضرت فضّه، خادمه حضرت زهرا علیها السلام است که بیست سال است خارج از قرآن سخن نگفته است.
اى عزیز! اگر قدرت متابعت از همچون فضّه را نداریم، سعى کنیم لااقل از کلام بیهوده بپرهیزیم، که: سخنِ بیش از حدّ موجب هلاکت انسان است، چه رسد حرف زیادى بیهوده!
📚 اخلاق اسلامی در نهج البلاغه، ج 2، ص 82
#آیت_الله_مکارم_شیرازی
#اخلاق
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹آبرو🔹
📣 امام صادق علیهالسلام
《مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَايَتِهِ إِلَى وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ فَلَا يَقْبَلُهُ الشَّيْطَانُ》
هر كه بر علیه مؤمنی سخنی بگويد و قصدش عيبجویی از او و ريختن آبرويش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از ولایت خود خارج مىکند و تحت سرپرستى شیطان قرار مىدهد؛ ولى شیطان هم او را نمىپذیرد!
📚 كافى، ج ۲، ح ۱، ص ۳۵۸
#امام_صادق
#آبرو
#حدیث
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹
🔸نهمین انتخابات
🔻دومین دوره مجلس شورای اسلامی
◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۶۳/۱/۲۶
◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۴ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۴۹۸ نفر
◽️تعداد رای دهندگان: ۱۵ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۳۰۶ نفر
◾️درصد مشارکت: ۶۴/۶۴
#انتخابات
#عکس_نوشت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹خللِ شیطانی🔹
📣 امام خمینی
روحانیون با هم باید باشند؛ اینها همه لشکر امام زمان هستند، همه با هم. اگر خدای نخواسته در صفوف شما یک خللی پیدا بشود، این خللْ خللِ شیطانی است، برای هواهای نفس است؛ و اگر این خلل پیدا بشود، در ملت خلل واقع میشود. در ملت اگر خلل واقع شد، آنهایی که در کمین هستند حمله خواهند کرد و شما را از بُن خواهند کنْد. این دفعه اگر خدای نخواسته اینها غلبه بکنند، نه از روحانی چیزی باقی میگذارند و نه از متنورالفکر، منورالفکر؛ نه از قشر جدید چیزی باقی میگذارند و نه از قشر قدیم. اینها فهمیدند که با این وحدت ما قدم برداشتیم استعمار را شکست دادیم؛ اما شکستی که اولش است. اگر چنانچه خدای نخواسته یک خللی واقع بشود، خدای تبارک و تعالی از شما ناراضی است، از قشر روحانی ناراضی است. روحانی مبدأ امور است. اگر خللی واقع بشود: اِذا فَسَدَ الْعالِمُ فَسَدَ الْعالَم؛ عالِم فاسد عالَم را متعفن میکند؛ تعفن عالِم، عالَم را متعفن میکند. در جهنم از تعفن عالِم پناه میبرند به آتش! و این تعفنْ تعفنِ توجه به دنیاست، توجه به مقام است، توجه به ریاست است. از این چیزها اجتناب کنید.
📚 نمایندگان علما و طلاب، و اقشار مختلف مردم، ۱۳۵۷/۱۲/۱۱
#امام_خمینی
#روحانیت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹حماسه سیاسی🔹
🔸دهمین انتخابات
🔻چهارمین دوره ریاست جمهوری
◽️تاریخ برگزاری: ۱۳۶۴/۵/۲۵
◽️تعداد واجدین شرایط: ۲۵ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۸۰۲ نفر
◽️تعداد رای دهندگان: ۱۴ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۵۸۷ نفر
◾️درصد مشارکت: ۵۴/۷۸
#انتخابات
#عکس_نوشت
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹رهبری واقعی🔹
📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
بعضی ها این جورند که حرف همه را گوش می کنند و چون حرف ها ضد و نقیض است، طبعاً اینها از خودشان تصمیمی ندارند، یعنی رأی و فکرشان به دست دیگران است. درباره بعضی افراد، گاهی مضمون می گویند که فلان کس عقیده اش عقیده آخرین کسی است که با او ملاقات کرده، یعنی آخرین کسی که با او ملاقات کرده و حرف هایی به او تلقین کرده عقیده او فعلًا همان عقیده آن شخص است، و اگر کسی دیگر رفت یک حرف دیگر زد باز عقیده او را پیدا می کند. این جور اشخاص اشخاص ضعیفی هستند و این روش روش بسیار بدی است. چنین کسی نمی تواند رهبر باشد، ملعبه ای است در دست افراد. یک عده نقطه مقابل هستند که شخصیت افراد را به هیچ نحو به حساب نمی آورند و برای هیچ کسی هیچ گونه احترامی قائل نیستند، حرف هیچ کس را به هیچ شکل گوش نمی کنند؛ اصلًا افراد کوچکترند از اینکه حرفی بزنند و اینها به حرف آنها گوش کنند. این روش هم روش بسیار بدی است و برای یک رهبر عیب بزرگی است و اگر رهبری چنین باشد نمی تواند رهبر باشد؛ رهبری که مردم، تابع های او، افرادی که تحت نظر او هستند اصلًا امید ندارند که او به حرفشان گوش کند و او از افراد فقط اطاعت می خواهد و بس. رهبر واقعی آن کسی است که به حرف ها گوش می کند ولی در تصمیم خودش آنچنان تصمیم می گیرد که باید بگیرد، یعنی در تصمیم خودش دیگر تابع نظر و میل و تلقینات این و آن نیست، تابع واقعیت امر است.
📚 آشنایی با قرآن، ج ۳، ص ۲۴۳
#شهید_مطهری
#رهبری
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹با شما چه کنیم؟🔹
📣 آيتالله العظمی شبیری زنجانی
آقای جلیلی کرمانشاهی از پدرش، مرحوم شیخ هادی نقل می کرد: در نجف در زمان حیات میرزای رشتی، شخصی به نام ملا هادی بود که وسواس در غسل داشت. در آب فرو می رفت، ولی می گفت غسل محقق نشد. سرانجام نیز میرزای رشتی می رود و می گوید که موقع غسل نیتم نمی آید.
میرزای رشتی می گوید: احتیاج به نیت ندارد. تو بدون نیت غسل کن، گناهش به گردن من.
آن شخص اوقاتش تلخ می شود که این چه حرفی است که بدون نیت غسل کن! لذا از میرزای رشتی نزد مرحوم آخوند خراسانی شکایت می کند. مرحوم آخوند در زمان میرزای رشتی از نظر حوزه تدریس استقلال کامل داشت. وقتی قضیه را برای آخوند بیان می کند، ایشان می فرماید: پیش خداوند گردنی کلفت تر از گردن میرزا نیست. اگر ایشان به گردن گرفته، تو بدون هیچ دغدغه ای بی نیت به جا بیاور.
آن شخص اوقاتش بیشتر تلخ شد که آقایان او را مسخره کرده اند. بعد از آن برای غسل داخل آب می شد و پیوسته در آب فرو می رفت و بیرون می آمد و این کار را بارها تکرار کرد و سرانجام بر سر خود زد و غش کرد. آن شخص گفته بود، در حال غشوه دیدم حضرت امیر سلام الله علیه بالای گنبد است. به حضرت ملتمس شدم که به دادم برسید که مُردم. آن حضرت اشاره ای کرد و من بلافاصله بالای گنبد مقابل آن حضرت قرار گرفتم. از وضع خودم به آن حضرت شکایت کردم. حضرت فرمود: ما با شما چه کنیم؟ ما که شما را به این آقایان ارجاع می کنیم، ولی شما از اینها قبول نمی کنید!
از خواب بیدار شدم و تسکین پیدا کردم.
📚 جرعهای از دریا، ج ۴، ص ۴۳۶ - ۴۳۷
#آیت_الله_شبیری_زنجانی
#وسواس
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin
🔹نفوذی🔹
📣 امام خمینی
میگویند یک یهودی در همدان مسلمان شده بود. بعد خیلی به آداب اسلام پایبند شده بود؛ خیلی زیاد! این موجب سوءظن مرحوم آسید عبدالمجید که یکی از علمای همدان بود شده بود که این قضیه چیست. یک وقت خواسته بودش، گفته بود که تو مرا میشناسی؟
گفت: بله.
گفت: من کیام؟
گفت: شما آقای آسید عبدالمجید.
گفت: من از اولاد پیغمبرم؟
گفت: بله.
- تو کی؟
- من یک یهودی بودم، پدرانم یهودی بودند و تازه مسلمان شدهام.
- گفته بود نکتۀ اینکه تو تازه مسلمان که همۀ پدرانت هم یهودی بودند و من هم سید و اولاد پیغمبر و ملاّ و این چیزها، تو از من بیشتر مقدسی، این نکتۀ این چیست؟
من شنیدم که یهودی گذاشت و رفت! معلوم شد حقه زده. یک قضیهای بوده. میخواسته با صورت اسلامی کارش را بکند.
#امام_خمینی
#نفوذی
📚 بیانات در جمع گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران، ۱۳۵۸/۳/۲۳
❇️ به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/koshechin