📋استعداد نویسندگی
🌀ده روش برای پرورش استعداد نویسندگی؛
۹_استعدادسازی را جدیتر بگیرید.
♦️بیش از حد لازم به تستهای شخصیتشناسی و استعدادیابی اتکا نکنید.
🔺روزبهروز بر تعداد پژوهشها و مقالاتی که ناقص بودن بسیاری از تست و آزمونها را اثبات میکنند افزوده میشود.
🔻توی واقعیت اغلب این آدمها هستند که خودشان را به نتایج آزمونها نزدیک میکنند.
👈🏻بنابراین نگذارید نتیجۀ یک تست شما را از چیزی که برای انجام آن اشتیاقی آتشین دارید دور کند.
🖇️دنیای هنر و نوشتن به اندازهای وسیع و متنوع است که برای هر فردی با هر نوع و سطح از استعداد فرصتهای بیشماری ایجاد میکند.
✍🏻شاهین کلانتری
🖇️ادامه دارد...
#استعداد_نویسندگی
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#ادامه_را_تو_بنویس
🌀سپاس فراوان از همهی عزیزانی که در این پویش شرکت کردند؛
و اما نوشتهی نویسنده اصلی👇🏻
🌻گفتم: آنقدر اسمش را ببر تا کلاً کتاب ما چاپ نشود. ول کن دیگه.
محزون گفت: شما که اسم رونالدو را بردی؟
دیدم نمیشود با او بحث کرد. صحبتم را ادامه دادم: چهارمین توانایی، کنترل توپ با پا و ۲۸ نوع دریبل است که عبارتند از رونالدویی، یه پا دو پا، سرکاری، توپ بود دیگه نیست و غیره.
دوباره محزون دستش را بالا برد و گفت: آقا مگه رونالدو اسم بازیکن نیست؟
گفتم: نه. رونالدو یه نوع پودر شوینده است و بحثم را ادامه دادم: قابلیت دوندگی رونالدویی و خوشحالی پس از گل استاندارد به صورت ۲۰ نوع.
این دفعه از عمد اسم رونالدو را گفتم تا محزون دوباره اعتراض کند و یک جواب دندانشکن به او بدهم؛ ولی ایندفعه چیزی نگفت. آشفته گفت: آقا رقص بررهای هم بلده؟
گفتم: رقص بررهای مگه جزء فوتباله؟
مشکوک پرسید: آقا! این ربات الآن کجا داره فوتبال بازی میکنه؟
همه منتظر جواب من بودند. دوست داشتند بدانند که این ربات پیشرفته به کدام تیم رفته است. من هم جوابشان را دادم و گفتم: این ربات اصلاً فوتبال بازی نمیکنه.
بچهها که جا خورده بودند، گفتند: یعنی هنوز آماده نشده؟
گفتم: چرا، اتفاقاً کل ساختش تموم شده و الآن جایی مشغوله.
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
🌀عناصر کلیدی برای پایان بندی عالی داستان؛
#قسمت ۱۳
👈🏻چند نکته در رابطه با پایان بندی توضیح داده می شود:
۱_ در تمام مدت پایان را مدنظر داشته باشید.
🔹و اگر به پایان رسیدید و نگران هستید که چیزی کم است، یا پایان بندی مطابق با قدرت سایر عناصر کتاب شما نیست، برای نوشتن پایان داستان عجله نکنید. در صورت لزوم چند روز یا حتی چند هفته به آن فرصت دهید.
👈🏻هر آنچه را که نوشتید بخوانید. به آن فکر کنید. یادداشت هایی در مورد آن بنویسید و اجازه دهید ذهن ناخودآگاه شما روی آن کار کند. به سایر احتمالات فکر کنید. به این ترتیب می توانید یک پایان فراموش نشدنی بسازید.
🖇️ادامه دارد.
📚فاطمه منفرد | فصل یک
#آموزشی
#پایانبندی_داستان
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#معرفی_کتاب
📔کتاب «داستان، ساختار، سبک و اصول فیلمنامهنویسی» که با نام کوتاه «داستان» بههمراه نام نویسندهاش "رابرت مک کی" در میان اهالی ادبیات شناخته شده است، با اینکه برای فیلمنامهنویسان نوشته شده، اما رهنمودهای بسیار جالب توجهی برای هر کسی دارد که میخواهد داستان بنویسد.
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#یک_جرعه_کتاب
چرا داستان مینویسی؟
ما داستان می نویسیم به همان دلیلی که رویا می بینیم. چون نمی توانیم رویا پردازی نکنیم. چون رویا دیدن در ذات ذهن انسان نهفته است.
ما برای تصویر کردن خلاصه ای معنادار از دنیای پیرامونمان داستان مینویسیم؛ دنیایی که وقتی خودش را به ما نشان میدهد، در می یابیم تا چه حد مغشوش، هراس انگیز و احمقانه است. این کولاک لحظات و روزها و سالها را چه طور باید مدیریت کرد؟ عده ای معتقدند که دنیا معنایی ندارد. من هرگز تسلیم چنین عقیده ای نمی شوم به نظر من دنیا معنا دارد. معناهای فراوان، شخصی، هیجان انگیز و قابل فهم.
حرفه داستان نویس | کاوه فولادی نسب
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#نقد_داستان
سلام و نور
🔹روایتتان را خواندم. دغدغهی انقلابیتان در متنتان پیداست.
اما بهتر است چند نکته را درنظر بگیرید:
🔸نظام فعلی متن مشکل دارد. باید یا ماضی بنویسید یا مضارع
🔸برای القای مفاهیم بزرگ و عمیق اینچنینی نباید گل درشت و مستقیم بنویسید. این سبک نوشتن مخاطب را فراری میدهد!
🔸در نوشتن دیالوگها دقت کنید. مثلا :« بخور تا تشنگی ات برطرف شود تا تشنهی لبیک امام زمانت باشی که عطر بهار دارد» اصلا مناسب دیالوگ نیست. باید زبان دیالوگ کاملا پدرانه باشد و راحت!
🔸نوشته تان را چندبار بخوانید و ویرایش کنید.
✅موفق باشید!
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#به_جای_اینکه
بهجای اینکه بنویسی «خجالتی نباش»،
بنویس:
❇️ آدم کم رو گرسنه از سر سفره بلند میشود.
❇️ آن که بود شرم و حیا رهبرش / خلق رُبایند کلاه از سرش
❇️ حجب ز اندازه فزونتر، بد است.
📚 برگرفته از: نان و نمک | غلامرضا حیدری ابهری
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
15.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ زندگیِ یک نویسنده
❇️ کی؟ چند صفحه و در چه مکانی بنویسم؟
❇️ با وجود مشغله های فراوان چطور برای نوشتن زمان پیدا کنم؟
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#ارسالی_مخاطب
✨ارسالی مخاطب عزیز
🔺قلمتان پربرکت و همواره نویسا.
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
🌀آموزش ویرایش و ویراستاری | ۱۵ گام عملی تا یادگیری درستنویسی و ویرایش
#قسمت هفدهم
🔺ویرایش چیست و انواع آن کدام است؟
🔷ویرایش زبانی
🔻مبحث ویرایش زبانی دربارهی پدیدههای مربوط به زبانِ نوشته است؛ یعنی بهطور کلی مربوط به سطوح چهارگانهی زبان. شایان تذکر است که سطوح زبان شامل سطوح واجی، صَرفی، نحوی و معنایی میشود؛ اما من بهسبب نمودِ کمترِ سطح واجی در خطاهای ویرایشِ زبانی، در اینجا از ذکرش درگذشتهام و درعوض مبحث گونههای زبان را به این بخش افزودهام:
🔆دسته سوم: معنا
👈🏻منظور از خطای معنایی رعایتنکردن قواعد معنایی زبان فارسی است؛ یعنی قواعد حاکم بر رابطهها و ساختارهای معنایی میان واژهها و جملهها. در ادامه نمونهای میآورم که ابهام دارد:
📎مهین مثل شهین ترسو نیست.
از این جمله منطقاً این دو معنا برداشت میشود:
۱. مهین مثل شهین [که ترسو است] ترسو نیست؛
۲. مهین مثل شهین [که ترسو نیست] ترسو نیست.
▫️همانطور که میبینید، این جمله نهتنها ابهام دارد، بلکه علت ابهام در آن ساختاری است؛ یعنی هر جزئی را در آن بگذاریم، نتیجه جملهای مبهم میشود. ساختارِ «الف + مثلِ ب + فعل منفی» خواهناخواه ابهام میآفریند.
📚مدرسهی نویسندگی
#ویراستاری
#آموزشی
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#داستان
انسان، سرگرمی را دوست دارد. سیرکها، شعبدهبازیها، شبکههای اجتماعی و.. همگی ابزارهایی برای سرگرم شدناند. داستانها هم خاصیت سرگرمکنندگی دارند، اما این جنایتی نابخشودنی است که فایدهی داستان را فقط به سرگرمکنندگی آن محدود کنیم. یک داستان خوب، در جعبه ابزار خود این قابلیت را دارد که تغییر ایجاد کند. یک داستان خوب میتواند ما را با احساسات مختلفی مواجه کند؛ میتواند عواطف ما را دگرگون کند. داستان ما را وادار میکند به شخصیتها، مکان ها و مفاهیمی دل ببندیم که وجود خارجی ندارند و هرگز وجود نخواهند داشت.
سرگرمی، آخرین ایستگاهِ قطار داستان نیست. داستاننویس، استاد متقاعدکنندگی است. داستان نویس، اگر کارش را خوب بلد باشد در وجودِ خواننده دست میازد و از او فردِ دیگری میسازد.
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid