#تمرین ۴۷
#ارسالی_مخاطب
🤩سپاس فراوان از شما که تمرینها را انجام میدهید و برای ما هم میفرستید؛ ان شاءالله موفق باشید و قلمتان پربرکت باشد.👏🏻👏🏻
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#ارسالی_مخاطب
✨داستان چند خطی از مخاطب عزیز
🔺آفرین به شما؛ قلمتان پربرکت و همواره نویسا.
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#تمرین ۴۸
#ارسالی_مخاطب
🤩سپاس فراوان از شما که تمرینها را انجام میدهید و برای ما هم میفرستید؛ ان شاءالله موفق باشید و قلمتان پربرکت باشد.👏🏻👏🏻
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#ارسالی_مخاطب
✨داستان چند خطی از مخاطب عزیز
🔺آفرین به شما؛ قلمتان پربرکت و همواره نویسا.
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
🌀آموزش ویرایش و ویراستاری | ۱۵ گام عملی تا یادگیری درستنویسی و ویرایش
#قسمت نهم
🔺ویرایش چیست و انواع آن کدام است؟
🔷ویرایش صوری
🔻مبحث ویرایش صوری دربارهی پدیدههای مربوط به صورتِ نوشته است؛ یعنی بهطور کلی مربوط به درج نویسهها اعم از واژهها و نشانهها و قواعد حاکم بر درج آنهاست. این حوزه بسیار گسترده و پرمسئله است؛ اما من گزیدهای از خطاهای ممکنِ رایج را با انتخاب خودم در چهار دستهی ذیل آوردهام:
🔆دسته اول: املا
👈🏻منظور از خطای «املا» درجکردن یا درجنکردنِ نادرست حروف است، بهگونهای که بر اثر آن خطا معنای برآمده از آن واژه عوض و مشتبه شود. این نوع خطا نمودهای مختلف دارد:
۱. درجکردنِ حرف نادرست
مانندِ درجکردنِ دو حرف «ص» و «ث» بهجای همدیگر در دو واژهی «صواب» و «ثواب»
📎جملهی نمونه: نیتهای ناثواب او کارهایش را بیصواب گذاشت.
۲. درجکردن حرف نالازم و یا درجنکردن حرف لازم
مانندِ درجکردنِ حرف نالازمِ «و» در واژهی «خاسته»
📎جملهی نمونه: این اِشکال از اهمالِ ما خواسته است.
یا مانندِ درجنکردن حرف لازمِ «و» در واژهی «خواسته»
📎جملهی نمونه: او از ما صد میلیارد دلار باج خاسته است.
۳. درجکردن «ه» و «کسره» بهجای همدیگر در واژهی «ارتشِ» و «ارتشه»
📎جملهی نمونه: تنها نیرویی که میتونه جلوی ارتشه اونا رو بگیره ارتشِ.
📚مدرسهی نویسندگی
#ویراستاری
#آموزشی
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
♦️داستانک یا داستان مینیمال چیست؟
#قسمت ۱۳
🌀ویژگیهای داستان مینیمال
۶.محدودیت تعداد وقایع و شخصیتها
🔺ساختار داستانهای مینیمالیستی معمولاً بر یک شخصیت یا یک واقعهی خاص بنا نهاده شده است و نویسنده به جای دنبال کردن سیر تحوّل شخصیت، یک لحظهی خاص از زندگی او را به نمایش میگذارد. به دلیل کوتاهی این داستانها شخصیتهای کمتری در آنها حضور دارند که اغلب تعداد آنها از دو یا سه نفر فراتر نمیرود، اما مرکز ثقل داستان روی یک شخصیت است. شخصیت مخالف نیز معمولاً امکان حضور نمییابد؛ از اینرو، در این داستانها مجال کمتری برای درگیری و کشمکش وجود دارد.
🔻تعداد وقایع نیز در آنها اندک است و معمولاً بین دو تا چهار حادثه را در برمیگیرد. در این داستانها بر واقعه اصلی تمرکز میشود که لحظهای درخشان از زندگی شخصیت است و قصهای جذاب و خواندنی دارد. این شخصیت اغلب تکنقش است. شخصیتها در داستانهای مینیمال اغلب توصیف نمیشوند، بلکه از طریق گفتارها و رفتارهایشان شناخته میشوند. هم شخصیت ایستا و هم شخصیت پویا در داستانهای مینیمال امکان حضور مییابند.
✍🏻میترا جاجرمی
#آموزشی
#مینیمال_نویسی
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
📣 یک خبر ویژه برای همهی عزیزانی که از اولین رویداد بزرگ «کتاب سفید» جا مونده بودن.
⁉️آمادهاین برای برگزاری دومین رویداد کتاب اولیها در کشور🤩
یک قدم تا تحقق رویای نویسنده شدن...
جهت شرکت در "کتاب سفید" به نشانی اینترنتی زیر مراجعه نمایید:🔰🔰
🌐http://www.ktbsefid.ir
جهت پشتیبانی آنلاین با دبیرخانه به نشانی زیر ارتباط بگیرید:🔰🔰
🆔 @DabirKtbsefid
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
May 11
بلادرنگ
واژه درنگ فارسی است و آوردن بلا ی عربی قبل از آن خلاف فصاحت است. به جای آن بهتر است بیدرنگ گفته شود.
غلط ننویسیم | ابوالحسن نجفی
❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#نوشتن
تأثیر فضای مجازی بر زبان و ادبیات فارسی معاصر
پیدایش شبکه جهانی اینترنت، سبب پیدایش شکل و قالبهای جدیدی در عرصۀ ادبیات معاصر فارسی شده است که در ادبیات کهن ما سابقه ندارد.
❇️ اشعار دیجیتالی، اشعار تصویری و دیداری،
اَبَرداستانها و داستانهای مینیمالیستی از این جمله هستند. اگر چه این آثار، دستاوردهای نوینی برای ادبیات معاصر فارسی فراهم آورده اند و دریچه های تازه ای به روی مخاطبان خود گشوده اند، اما درعین تازگی، اغلب به سبب شتابزدگی در پرداخت هنری و سرعت ارائه به مخاطب، پرورش مضمون و محتوا، مغفول مانده و تنها به فرم و شکل ادبی آنها توجه شده است؛
❌ این شتابزدگی سبب تخریب ارزشهای زبانی و ادبی آثار انتشاریافته در فضای مجازی و بالطبع در حوزه ی ادبیات معاصر شده است، چرا که گاه، این دسته از شاعران و نویسندگان، هواداران بسیاری مییابند که تحت تأثیر سبک نوشتاری آنان قرار گرفته، به مدافعان و مروّجان این ادبیات سست تبدیل میگردند.
✍🏻علیرضا شوهانی | سارا حسینی
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#تحلیل_کتاب
🌀تحلیلِ کتابِ «کوکو و پوپو»
داستان زایش شکوهمند زبان
قسمت سوم
🔹یکم:
🔺فانتزی گونهای گسترده در ادبیات کودک است و شناخت تقسیمبندیهای بسیار متنوع آن به پیچیده و دشوار است. یکی از تقسیم بندیهای ساده ، فانتزی «سطح بالا» و فانتزی «سطح پایین» است. این تقسیم بندی بر خلاف آنچه به ذهن متبادر میشود، جنبهی ارزشگذاری ندارد، بلکه ناظر بر ساختار داستانی و طرحریزی آن است.
🖇️ادامه دارد...
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid