#نقد_داستان
سلام و رحمت
🔹نوشتهی مبتنی بر دیالوگ شما را خواندم. این یک نوع تمرین نویسندگی است و در پیشرفت قلم نقش بسزایی دارد.
اما:
🔸بیایید این بار هدفمند بنویسید! موضوع جالبی را در نظر بگیرید که شروع و پایانی داستانی داشته باشد، سپس در قالب گفتگوی دونفره داستان را پیش ببرید.
🔸اگر بنا فقط ذکر خاطره است، بهتر است کنش های طرفین را هم اضافه کنید. به این ترتیب متنتان کمتر حوصله را سر می برد!
✅موفق باشید
❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#قند_و_نمک
❇️ انقده مار خورده تا افعی شده
📚 ضرب المثلهای تهرانی به زبان محاوره | جعفر شهری
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
27.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مسترکلاس نویسندگی دیوید سداریس
دیوید در مورد نویسندگی به ما چه میگوید ؟
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
مهمترين خصلتي كه يك ويراستار بايد داشته باشد، «سـتارالعيوبي» اسـت. البته كه ستارالعيوب مطلق «حضرت باري» است. ويراستار خالق نوشته نيست؛ اما مربي آن است و مربيان عيـب و نقـص نوشـته را گـاهي بهتـر از خـالق آن درمييابند.
ويراستار اولين كسي است كه با نوشته روبه رو ميشـود؛ بنـابراين عيـب و هنر آن را نيز بيشتر و پيشتر از هركسـي خواهـد ديـد. بـه ويـژه آنكـه نگـاه ويراستار به نوشته از همان آغاز انتقادي است و دنبال عيوب نوشته ميگردد!
عيوب بعضي نوشته ها قطعاً از سر بي دقتي يا بي حوصلگي است. بعيد است يك نويسنده ی متوسط يا حتي ضعيف املاي كلماتي چون توزيـع - ضـمانت - تعبير و ... را نداند؛ اما بنده بارها در نوشته هـاي دوسـتان بـا چنـين خطاهـايي روبه رو شده ام و صد البته كه خودم نيز گـاهي مرتكـب آنهـا مـي شـوم. يـك ويراستار ميتواند اينگونه خطاها را پيراهن عثمان كنـد و آبـروي نويسـنده را سرازير كند.
اگر يك نويسنده نوشتة خود را بي عيـب بدانـد، آن را هرگـز بـه ويراسـتار نميسپارد. پس يك متن با اين پيشفرض به دست ويراستار سپرده ميشود كه حتماً عيوبي دارد. با اين وصف پيـدا كـردن عيـوب يـك نوشـته وظيفـة يـك ويراستار است و به آفتاب افكندن اين عيب مصداق بياخلاقي اسـت. امـان از ويراستار كم جنبه!
شك نكنيد كه قلم به دستان زيادي بـه مـدد ويراسـتار نويسـنده شـده انـد و نوشته هاي آنها هنوز هم قبل از ويرايش به لعنت خدا نميارزد.
✍️ سید اکبر میرجعفری
#ویراستاری
👆🏻نوشتن، برای پُر کردنِ خلاء روحی نویسنده نیست...
#سخن_بزرگان
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
♦️داستانک یا داستان مینیمال چیست؟
#قسمت ۱۱
🌀ویژگیهای داستان مینیمال
۳.بیپیرایگی زبان
ریموند کارور نویسنده برجستهی مینیمالیسم میگوید: «میتوان در یک داستان کوتاه به زبانی معمولی، اما دقیق دربارهی مسائل و اشیای معمولی نوشت و قدرتی عظیم و حتا حیرتانگیز به اشیا (مانند صندلی، پردهی پنجره، چنگال، سنگ یا گوشواره یک زن) داد. میتوان یک خط از از گفتوگویی بهظاهر بیآزار را نوشت و کاری کرد که پشت خواننده بلرزد.» البته، بیپیرایگی زبان، مانع از آن نیست که نویسنده به زبانی تصویری دست یابد. همین زبان ساده میتواند تصویرآفرین باشد؛ بهطوری که خواننده داستان را در برابر چشمانش ببیند. بنابراین، نوشتن در این سبک؛ یعنی نشان دادن ملموس وقایع. گرایش بسیاری از داستاننویسان معاصر به کاربرد زمان حال در داستان نیز از همین امر ناشی میشود؛ زیرا روایت زمان حال به تصویری شدن داستان کمک میکند.
✍🏻میترا جاجرمی
#آموزشی
#مینیمال_نویسی
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#تحلیل_کتاب
🌀تحلیلِ کتابِ «کوکو و پوپو»
داستان زایش شکوهمند زبان
قسمت اول
🌀نگاهى به مجموعهی چهار جلدى «ماجراهای کوکو و پوپو»
🔹«راز باشد یا نباشد، هر رازی که از اول راز نیست، کمکم راز میشود و پس از چرخیدن چرخ روزگار باز میشود. باز شدن هر رازی آسان نیست. مانند این که «ر» را از اول راز برداریم و جای آن «ب» بگذاریم و بگوییم راز باز شد.»
(بخشی از متن داستان «ماجراهای کوکو و پوپو»)
🖇️ادامه دارد...
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
بوی محرمت میآید و
جان ما میسوزد و میسوزد و میسوزد...
🖤التماس دعا.
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
بالاخره
⁉️ این ترکیب در عربی به کار نرفته است و در فارسی نیز سابقه ی طولانی ندارد. بهتر است که به جای آن آخرالامر، (در) آخر، سرانجام، عاقبت گفته شود.
با این همه، بالاخره در شعر و نثر فارسی در چند قرن اخیر به کار رفته و امروزه در زبان محاوره نیز رایج است و نمیتوان آن را غلط دانست.
غلط ننویسیم | ابوالحسن نجفی
❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#نوشتن
نوشتن آیینهی اندیشههاست.
بهترین راه برای التیام دردهاست.
لذت بردن از تک تک لحظههاست.
وقتی مینویسی برای خودت ارزش قائل میشوی.
افکار، ترسها، آموختهها، احساسات و نگرانیهایت را ثبت کرده و نوع نگرشت را
در دورههای مختلف زندگی بررسی میکنی.
از تنهایی لذت بیشتری میبری.
زشتیها و زیباییها را بهتر میبینی و خیلی از مسائل را عمیقتر میفهمی.
بانوشتن راه حلها را مییابی.
به آموختههایت به طور ناخودآگاه عمل میکنی؛ از حس رنجآور بیهودگی رها میشوی و ضمن پی بردن به علایق و استعدادهایت برای رسیدن به اهداف و آرزوهایت به ارادهی پایدارتر و اشتیاق بیشتری دست مییابی.
در برابر سختیها و مشکلات شکیبا میشوی.
همچنین ،برای مهمترین وظیفهات یعنی رسیدن به خودشناسی گامهای بلندی برمیداری.
با نوشتن مسائل زیادی را کشف میکنی و فکر میکنی اولین نفری هستی که به آنها پی بردی، ذوق میکنی و بعد میفهمی سالها پیش اشخاص دیگری دربارهشان کتابها نوشتهاند!!!
نوشتن یعنی بارها و بارها شکست بخوری اما با شوق بیشتری ادامه دهی.
یعنی نوشتههایت را با هم مقایسه کنی و از پیشرفت خودت لذت ببری.
یعنی کمالگرایی دمار از روزگارت در بیاورد و وقتی نوشتهای را به پایان رساندی جیغ بکشی، شارژ بشوی و با حال خوب به بقیهی کارهایت برسی.
یعنی گوشهای بنشینی و به این فکر کنی که نوشتههایت اصلاً هم به درد نمیخورند و مدتها اشک بریزی.
نوشتن یعنی به معنای واقعی کلمه، زندگی کنی.
✍🏻آلا گرینزاده
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid
#نقد_داستان
سلام و نور
🔹انتخاب قالب نامه برای نوشتن، یکی از تکنیکهای خوب نویسندگی است.
ولی لازم است چند نکته را درنظر بگیرید:
🔸باید بتوانید در قالب نامه، داستانی با آغاز و پایان مشخص به مخاطب ارائه دهید. تنها ذکر دلتنگی، و توصیف ظاهر نمیتواند جذابیتی برای مخاطب ایجاد کند.
🔸برای نوشتن از زبان معیار استفاده کنید و کلمات را نشکنید.
✅در مسیر پر فراز و نشیب نوشتن همواره بخوانید و بنویسید.
┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
📒 @ktbsefid