💠 نفقه فرزندان
💬 سوال:
اگر زنی درآمد مستقل داشته باشد، آیا بر او واجب است که در نفقه فرزندان مشارکت کند؟
✅ پاسخ:
چنانچه فرزندان از خود مالی نداشته باشند، نفقه آنان بر عهده پدر است و در صورتی که پدر فقیر باشد، بر پدربزرگ پدری واجب خواهد بود؛ اما اگر او (یا پدران او در صورت زنده بودن) نیز توانایی مالی نداشته باشند، در این صورت است که پرداخت نفقه بر مادر واجب میگردد.
10.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴حکم شرعی "رفت و آمد با کسی که خمس پرداخت نمیکند"چیست؟
🔹اگر یقین داشته باشیم غذایی که میخوریم با پولی تهیه شده که خمس آن پرداخت نشده ،چه وظیفه ای داریم؟
🔹به طور کلی وظیفه ما در قبال افرادی که خمس نمی دهند، چیست؟
💠تصرف در بخش مشاعات مجتمع های مسکونی
💬 برخی ساکنان مجتمعهای مسکونی، در بخش مشاعات، تصرفاتی میکنند که برخی دیگر راضی نیستند (مثلاً در حیاط آنجا ورزش میکنند)، آیا این تصرفات جایز است؟
✅ همه مراجع عظام تقلید: اگر قانونی در این زمینه بوده یا شرطی وجود داشته باشد که این تصرفات مطابق آن مجاز باشد، عدم رضایت دیگران تأثیری ندارد و این تصرفات جایز است؛ در غیر این صورت رضایت همه مالکان، شرط است.
📚 منابع: استفتائات سایت رهبر معظم انقلاب، استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
💠 جشن گرفتن برای میلاد حضرت عیسی (علیهالسلام)
🔹 آیتاللهالعظمی خامنهای به استفتائی پیرامون جشن گرفتن برای میلاد حضرت عیسی علیهالسلام پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقهمندان میگردد.
💬 سوال: بعضی از مسلمانان عیدهای مسیحیان را جشن میگیرند، آیا این کار اشکال ندارد؟
✅ جواب: جشن گرفتن میلاد حضرت عیسی مسیح (علی نبیّنا وآله وعلیه السلام) فی نفسه اشکال ندارد ولی نباید به گونهای باشد که موجب ترویج فرهنگ منحط غرب یا انحراف عقیده و مفسده گردد.
🌱س 147: مسّ ضميرهايی که به ذات باری تعالی بر میگردند مثل ضمير جمله «بسمه تعالی» چه حکمی دارد؟
ج: ضمير حکم لفظ جلاله را ندارد.🌱
🌱س 148: نوشتن اسم جلاله «الله» بهصورت «ا...» مرسوم شده است. کسانی که بدون وضو اين کلمه را مسّ میکنند، چه حکمی دارند؟
ج: همزه و نقاط، حکم لفظ جلاله را ندارد، ومس آن بدون وضو، جايز است.🌱
🌱س 149: در جايی که من کار میکنم در مکاتبات خود کلمه «الله» را بهصورت «ا...» مینويسند.آيا نوشتن الف و سه نقطه بهجای لفظ جلاله «الله» از نظر شرعی صحيح است؟
ج: از نظر شرعی مانعی ندارد.🌱
🌱س 150: آيا جايز است به صرف احتمال مسّ لفظ جلاله «الله» توسط افراد بدون وضو، از نوشتن آن خودداری نموده و يا بصورت «ا...» نوشته شود؟
ج: مانعی ندارد.🌱
🌱س 151: نابينايان برای خواندن و نوشتن از خط برجستهای معروف به خط بريل که با لمس انگشتان خوانده میشود، استفاده میکنند.
آيا بر نابينايان واجب است که هنگام فراگيری قرآن کريم و مسّ اسماء طاهره که با خط برجسته بريل نوشته شده است، وضو داشته باشند يا خير؟
ج: اگر نقاط برجسته علامت حروف هستند، حکم آن حروف را ندارند ولی اگر در نظر عرف آگاه بعنوان خط محسوب شوند در مس آنها رعايت احتياط لازم است.🌱
🌱س 152: مسّ اسمهايی از قبيل عبدالله و حبيب الله بدون وضو چه حکمی دارد؟
ج: مسّ لفظ جلاله بدون وضو جايز نيست، اگر چه جزيی از يک اسم مرکب باشد.🌱
🌱س 153: آيا جايز است که زن حائض گردنبندی را به گردن بيندازد که نام مبارک پيامبر(صلی الله عليه وآله) بر آن نقش شده است؟
ج: به گردن آويختن آن اشکال ندارد، ولی بنا بر احتياط واجب است که اسم مبارک پيامبر(ص) با بدن تماس نداشته باشد.🌱
🌱س 154: آيا حرمت مسّ نوشتههای قرآن بدون وضو اختصاص به موردی دارد که در قرآن کريم باشد، يا شامل مواردی که نوشته قرآنی در کتاب ديگری يا تابلو يا ديوار و غير آنها هم باشد، میگردد؟
ج: حرمت مسّ کلمات و آيات قرآنی بدون وضو اختصاص به قرآن کريم ندارد. بلکه شامل همه کلمات و آيات قرآنی میشود، هرچند در کتاب ديگری يا در روزنامه، مجله، تابلو، و غير آنها باشد.🌱
🌱س 155: خانوادهای به قصد خير و برکت هنگام خوردن برنج از ظرفی استفاده میکنند که آيات قرآنی از جمله آيةالکرسی روی آن نوشته شده است. آيا اين کار اشکال دارد؟
ج: اگر با وضو باشند و يا غذا را با قاشق از ظرف بر میدارند، اشکال ندارد.🌱
🌱س 156: آيا کسانی که به وسيله دستگاه تحرير اسماء جلاله يا آيات قرآنی و يا نامهای معصومين(عليهمالسلام) را مینويسند، بايد در حال نوشتن آنها با وضو باشند؟
ج: اين کار مشروط به طهارت نيست، ولی نوشتهها را نبايد بدون وضو مسّ کرد.🌱
🌱س 157: آيا مسّ آرم جمهوری اسلامی ايران بدون وضوء، حرام است؟
ج: اگر در نظر عرف، اسم جلاله محسوب و خوانده شود، مسّ آن بدون طهارت حرام است و در غير اين صورت اشکال ندارد، اگر چه احوط ترک مس آن بدون طهارت است.🌱
🌱س 158: آيا چاپ آرم جمهوری اسلامی ايران بر روی اوراق اداری و استفاده از آن در مکاتبات و غير آن، چه حکمی دارد؟
ج: نوشتن و چاپ لفظ جلاله يا آرم جمهوری اسلامی ايران اشکال ندارد، و احوط اين است که احکام لفظ جلاله در آرم جمهوری اسلامی ايران هم رعايت شود.🌱
🌱س 159: استفاده از تمبرهای پستی که بر روی آنها آيات قرآنی چاپ شده است، و يا چاپ لفظ جلاله و اسماء خداوند(عزّ وجلّ) و آيات قرآنی و يا چاپ آرم مؤسساتی که مشتمل بر آياتی از قرآن کريم است، در روزنامهها و مجلات و نشرياتی که همه روزه منتشر میشوند، چه حکمی دارد؟
ج: طبع و نشر آيات قرآنی و اسماء جلاله وامثال آن اشکال ندارد، ولی بر کسی که به دستش میرسد، واجب است که احکام شرعی آنها را رعايت نمايد و از بیاحترامی و نجس کردن و مسّ بدون وضوی آنها خودداری کند.🌱
🌱س 160: در بعضی از روزنامهها اسم جلاله يا آيات قرآنی نوشته میشود، آيا پيچاندن غذا با آنها، يا نشستن بر آنها و يا استفاده از آنها به جای سفره و يا انداختن آنها در زباله، با توجه به مشکل بودن استفاده از راههای ديگر، جايز است يا خير؟
ج: استفاده از اين روزنامهها در مواردی که از نظر عرف، بیاحترامی شمرده شود جايز نيست و اگر بیاحترامی محسوب نشود اشکال ندارد.🌱
🌱س 161: آيا مسّ نقش کلمات روی انگشترها، جايز است؟
ج: اگر از کلماتی باشد که شرط جواز مسّ آن طهارت است، مسّ آن بدون طهارت جايز نيست.🌱
🌱س 162: انداختن چيزی که مشتمل بر نامهای خداوند است در نهرها و جویها چه حکمی دارد؟ آيا اين عمل اهانت محسوب میشود؟
ج: اگر انداختن آنها در نهرها و جويبارها از نظر عرف اهانت محسوب نشود، اشکال ندارد.🌱
🌱مقلدین امام خامنه ای ومراجع عظام تقلید راازطریق لینک زیربه کانال فقه واحکام رهبری اراک دعوت کنید👇
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ🌱
#لبیک_یا_خامنه_ای 🌱
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/leaderarak
╰─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╯
#اَللَّهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج🌱
❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرِّحیـــــــم❄️
🌱اجوبه الاستفتائات امام خامنه ای🌱
🌱س 163: آيا هنگام انداختن اوراق امتحانی تصحيح شده در زباله يا آتش زدن آنها، بايد اطمينان حاصل شود که نامهای خداوند و اسامی معصومين(عليهمالسلام) در آنها نباشد؟ آيا دور انداختن اوراقی که در يکی از دو طرف آن چيزی نوشته نشده است، اسراف محسوب میشود يا خير؟
ج: فحص و بررسی لازم نيست و هنگامی که وجود اسماء جلاله در ورقه احراز نشود، انداختن آن در زباله اشکال ندارد. اما اوراقی که امکان استفاده از آن در صنعت کارتن سازی و مانند آن وجود دارد و يا بر يک طرف آن نوشته شده است و طرف ديگر آن قابل استفاده برای نوشتن است، سوزاندن و دور انداختن آنها به علت وجود شبهه اسراف، خالی از اشکال نيست.🌱
🌱س 164: اسامی مبارکی که احترام آنها واجب و مسّ بدون وضوی آنها حرام است، کدامند؟
ج: مسّ اسماء و صفات مخصوص ذات باری تعالی بدون وضو حرام است، و احوط الحاق نامهای انبياء عظام و ائمه معصومين(عليهمالسلام) به نامهای خداوند متعال، در حکم مذکور است.🌱
🌱س 165: راههای شرعی محو کردن اسماء مبارک و آيات قرآنی هنگام نياز کدامند؟ سوزندان اوراقی که در آن اسم جلاله و آيات قرآنی نوشته شده است، هنگام ضرورت برای حفظ اسرار چه حکمی دارد؟
ج: دفن آنها در خاک و يا تبديل آنها به خمير به وسيله آب اشکال ندارد. ولی جواز سوزاندن آنها مشکل است و اگر بیاحترامی محسوب شود، جايز نيست، مگر در صورتی که اضطرار اقتضا کند و جدا کردن آيات قرآنی و نامهای مبارک امکان نداشته باشد.🌱
🌱س 166: قطعه قطعه کردن اسماء مبارکة و آيات قرآنی به مقدار زياد بهطوری که حتی دو حرف آنها به هم متصل نمانده، و غير قابل خواندن شوند، چه حکمی دارد؟ آيا در محو کردن اسماء مبارکه و آيات قرآنی و ساقط شدن حکم آنها، تغيير صورت خطی آنها با حذف و اضافه کردن حروف، کافی است؟
ج: تقطيع به نحو مذکور اگر بیاحترامی محسوب شود جايز نيست و در غير اين صورت نيز اگر موجب محو نوشته لفظ جلاله و آيات قرآنی نشود، کافی نيست، همچنان که تغيير صورت خطی کلمات با اضافه يا کم کردن بعضی حروف نيز باعث زوال حکم شرعی حروفی که به قصد نوشتن لفظ جلاله به کار رفتهاند، نمیشود. بلی، زوال حکم بر اثر تغيير حروف به نحوی که ملحق به محو حروف گردد، بعيد نيست، هرچند احتياط، اجتناب از مسّ آن بدون وضو است.🌱
🌱مقلدین امام خامنه ای ومراجع عظام تقلید راازطریق لینک زیربه کانال فقه واحکام رهبری اراک دعوت کنید👇
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ🌱
#لبیک_یا_خامنه_ای 🌱
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/leaderarak
╰─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╯
#اَللَّهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج🌱
🌱س 167: آيا شخص جنب میتواند در صورت تنگی وقت با تيمم و نجاست بدن و لباس نماز بخواند يا اين که بايد بعد از تطهير و غسل، نماز را قضا نمايد؟
ج: اگر وقت به مقداری نيست که بدن و لباسش را تطهير کند و يا لباس خود را عوض نمايد و به علت سردی هوا و مانند آن نمیتواند نماز خود را برهنه هم بخواند، بايد نماز را با تيمم بدل از غسل جنابت با همان لباس نجس بخواند. اين نماز مجزی است و قضای آن بر او واجب نيست.🌱
🌱س 168: آيا رسيدن منی به داخل رحم بدون دخول، سبب جنابت زن میشود؟
ج: در اين صورت جنابت محقق نمیشود.🌱
🌱س 169: آيا بر زنان پس از انجام معاينات داخلی با وسائل طبی غسل واجب میگردد؟
ج: تا زمانی که منی خارج نشود، غسل واجب نيست.🌱
🌱س 170: اگر دخول به مقدار حشفه صورت بگيرد، ولی منی خارج نشود و زن نيز به مرحله اوج لذت نرسد، آيا غسل فقط بر زن واجب است يا فقط بر مرد يا بر هر دو؟
ج: با تحقق دخول، ولو به مقدار حشفه، غسل بر هر دو واجب است.🌱
🌱س 171: در مورد احتلام زنان، در چه صورتی غسل جنابت بر آنان واجب میشود؟ و آيا رطوبتی که هنگام ملاعبه و شوخی با همسر از آنان خارج میشود، حکم منی را دارد؟ و آيا بدون سست شدن بدن و رسيدن به اوج لذت، غسل بر آنها واجب میشود؟ بهطور کلی در زنان بدون نزديکی، جنابت چگونه تحقق میيابد؟
ج: اگر زن به اوج لذت جنسی برسد و در آن حال مايعی از او خارج شود جنابت محقق شده و غسل بر او واجب میشود و اگر شک کند که به اين مرحله رسيده يا نه و يا شک در خروج مايع داشته باشد، غسل واجب نيست.🌱
🌱س 172: آيا خواندن کتاب و يا ديدن فيلمهايی که موجب تحريک شهوت میشود، جايز است؟
ج: جايز نيست.🌱
🌱س 173: اگر زن بعد از نزديکی همسرش با وی، در حالی که منی در رحم او باقی مانده است، بلافاصله غسل نمايد و بعد از غسل، منی از رحم خارج شود، آيا غسل او صحيح است؟ آيا منی خارج شده بعد از غسل، پاک است يا نجس و موجب جنابت مجدد میشود يا خير؟
ج: غسل او صحيح است و رطوبتی که بعد از غسل از او خارج میشود، اگر منی باشد نجس است، ولی اگر منی مرد باشد، باعث جنابت مجدد نمیشود.🌱
🌱س 174: مدتی است که مبتلا به شک در غسل جنابت شدهام، بهطوری که با همسرم نزديکی نمیکنم. با اين حال حالتی غيرارادی به من دست میدهد که گمان میکنم غسل جنابت بر من واجب شده است و حتی هر روز دو يا سه بار غسل میکنم، و اين شک مرا آزار میدهد، تکليف من چيست؟
ج: با شک در جنابت حکم جنابت مترتب نمیشود، مگر اين که رطوبتی از شما خارج شود که همراه با علامتهای شرعی خروج منی باشد يا يقين به خروج منی داشته باشيد.🌱
🌱س 175: آيا غسل جنابت در حال حيض صحيح است، بهطوری که مسقط تکليف زن جنب باشد؟
ج: صحّت غسل در فرض مذکور محل اشکال است.🌱
🌱س 176: اگر زن در حال حيض، جنب يا در حال جنابت حايض شود، آيا بعد از پاک شدن از حيض هر دو غسل بر او واجب است؟ يا اين که با حدوث جنابت در حال حيض، غسل جنابت بر او واجب نيست زيرا در موقع جنابت پاک نبوده است؟
ج: در هر دو صورت، علاوه بر غسل حيض، غسل جنابت هم واجب است، ولی جايز است که در مقام عمل، به غسل جنابت اکتفا کند، ليکن احوط اين است که نيت هر دو غسل را بنمايد.🌱
🌱س 177: در چه صورتی حکم میشود که رطوبت خارج شده از مرد منی است؟
ج: در مردی که سالم است اگر همراه با شهوت، جستن و سست شدن بدن باشد، حکم منی را دارد.🌱
🌱س 178: گاهی اثر گچ يا صابون بعد از غسل کردن در اطراف ناخنهای دست و پا مشاهده میشود که در حمام هنگام غسل ديده نمیشد، ولی بعد از خروج از حمام و دقت، سفيدی صابون يا گچ آشکار میشود. در اين حال تکليف چيست؟ در حالی که بعضی از افراد هنگام غسل و وضو به اين مسأله جاهل هستند و يا توجهی به آن ندارند و با فرض وجود اثر گچ يا صابون يقين به رسيدن آب به زير آن حاصل نمیشود.
ج: مجرد وجود اثر گچ يا صابون که بعد از خشک شدن اعضاء ظاهر میشود، ضرری به وضو يا غسل نمیرساند، مگر اين که دارای جرمی باشد که مانع از رسيدن آب به پوست شود.🌱
🌱س 179: يکی از برادران میگويد صحّت غسل مشروط به تطهير بدن از نجاست، قبل از غسل است و اگر تطهير آن از منی يا غير آن در اثنای غسل باشد موجب بطلان غسل میشود. بر فرض صحّت گفته او و با توجه به اين که من جاهل به اين مسأله بودهام، آيا نمازهای گذشته من باطل بوده و قضای آنها واجب است؟
ج: پاک بودن تمامی بدن قبل از غسل واجب نيست، بلکه پاک بودن هر عضوی هنگام غسل آن کافی است. بنا بر اين اگر عضو، قبل از غسلآن، تطهير شده باشد، غسل و نمازی که با آن خوانده شده، صحيح است. ولی اگر عضو نجس قبل از غسلآن تطهير نشود، و با يک شستن بخواهد هم آن را پاک کند و هم غسل نمايد، غسل باطل است و نمازی که با چنين غسلی خوانده، باطل و قضای آن واجب است.🌱
🌱به کانال فقه واحکام رهبری اراک بپیوندید 👇
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/leaderarak
╰─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╯
❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرِّحیـــــــم❄️
🌱اجوبه الاستفتائات امام خامنه ای🌱
🌱س 180: آيا رطوبتی که از انسان در حال خواب خارج میشود، حکم منی را دارد؟ با آنکه میدانيم هيچيک از علامتهای سهگانه (جستن، شهوت و سستی بدن) را ندارد و شخص هم متوجه آن نمیشود مگر وقتی که بعد از بيداری لباسهای زير خود را مرطوب ببيند.
ج: اگر علائم سه گانه يا يکی از آنها وجود نداشته باشد و يا شک در آن باشد، حکم منی را ندارد مگر اينکه از راه ديگری يقين کند که منی است.🌱
🌱س 181: جوانی هستم که در خانواده فقيری زندگی میکنم و منی به دفعات زياد از من خارج میشود و خجالت میکشم از پدرم تقاضای پول حمام بکنم، در خانه هم حمام نداريم. تقاضا میکنم مرا راهنمايی فرماييد.
ج: در انجام تکليف شرعی، حيا معنی ندارد. حيا، عذر شرعی برای ترک واجب نيست. به هر حال اگر غسل جنابت برای شما امکان ندارد، وظيفه شما برای نماز و روزه، تيمم بدل از غسل است.🌱
🌱س 182: اينجانب با مشکلی مواجه هستم، مشکل من اين است که شستن بدنم، هرچند با يک قطره آب، برای بدنم ضرر دارد، حتی مسح هم همين طور است. هنگام شسستن بدنم ولو به مقدار کم، علاوه بر عوارض ديگر، تپش قلبم زياد میشود، آيا با اين وضعيت برای من جايز است با همسرم مقاربت نموده و برای چندين ماه تيمم بدل از غسل نمايم و با آن نماز خوانده و داخل مسجد شوم؟
ج: ترک مقاربت بر شما واجب نيست، و در صورت جنابت و معذور بودن از انجام غسل، وظيفه شرعی شما برای اعمال مشروط به طهارت، تيمم بدل از غسل جنابت است، و با آن تيمم داخل مسجد شدن و خواندن نماز و مسّ نوشته قرآن کريم و بقيه اعمالی که انجام آنها مشروط به طهارت از جنابت است، اشکال ندارد.🌱
🌱س 183: استقبال قبله هنگام غسلِ واجب يا مستحب، واجب است يا خير؟
ج: استقبال قبله در وقت غسل واجب نيست.🌱
🌱س 184: آيا غسل کردن با غُساله حدث اکبر با توجه به قليل بودن آب و طهارت بدن قبل از غسل، صحيح است؟
ج: در فرض مرقوم، غسل کردن با آن مانعی ندارد.🌱
🌱س 185: اگر از کسی که مشغول غسل جنابت است، حدث اصغر سر بزند، آيا بايد دوباره غسل نمايد يا آنکه غسل را تمام کند و وضو بگيرد؟
ج: حدث اصغر در اثنای غسل به صحّت غسل ضرر نمیرساند و لازم نيست که غسل را از نو شروع کند، ولی چنين غسلی کفايت از وضو برای نماز و ساير اعمال مشروط به طهارت از حدث اصغر نمیکند.🌱
🌱س 186: اگر رطوبت غليظی که شبيه منی است و انسان آن را بعد از بول مشاهده میکند، بدون شهوت و اراده از انسان خارج شود، آيا حکم منی را دارد؟
ج: حکم منی بر آن مترتب نيست، مگر اين که يقين به منی بودن آن حاصل شود يا اين که هنگام خروج، علامتهای شرعی منی را داشته باشد.🌱
🌱س 187: کسی که غسلهای متعددی اعم از واجب يا مستحب بر ذمّه او باشد، آيا يک غسل، کفايت از غسلهای ديگر میکند؟
ج: اگر به نيت همه آنها يک غسل بجا آورد، کفايت میکند و اگر در بين آنها غسل جنابت باشد و به نيت آن غسل کند، از بقيه غسلها هم کفايت میکند. اگر چه احتياط اين است که همه آنها را نيّت نمايد.🌱
🌱س 188: غير از غسل جنابت، آيا بقيه غسلها هم کفايت از وضو میکنند؟
ج: کفايت نمیکنند.🌱
🌱س 189: به نظر شريف جنابعالی آيا در غسل جنابت جريان آب بر بدن شرط است؟
ج: ملاک، صدق شستن بدن به قصد غسل است و جريان آب بر بدن شرط نيست.🌱
🌱س 190: کسی که میداند اگر با نزديکی با همسرش خود را جنب کند، آبی برای غسل کردن نمیيابد و يا وقت برای غسل و نماز ندارد، آيا میتواند با همسرش نزديکی نمايد؟
ج: در صورت عجز از غسل، اگر قدرت بر تيمم داشته باشد، میتواند با همسرش نزديکی کند.🌱
🌱س 191: آيا در غسل جنابت مراعات ترتيب بين سر و ساير اعضای بدن کافی است يا اين که بايد بين طرف راست و چپ بدن هم ترتيب رعايت شود؟
ج: ترتيب بين دو طرف بدن با مقدم داشتن طرف راست بر چپ بنابر احتیاط واجب بايد مراعات شود.🌱
🌱س 192: آيا هنگام غسل ترتيبی مانعی دارد ابتدا پشت خود را شسته و بعد نيت غسل ترتيبی نموده و آن را بجا آورم؟
ج: شستن پشت و يا هر عضوی از اعضای بدن قبل از نيت غسل و شروع آن، اشکال ندارد. کيفيت غسل ترتيبی به اين صورت است که بعد از تطهير بدن بايد نيت غسل نمود و اول سر و گردن را شست، و سپس بنابر احتیاط واجب طرف راست بدن و در مرحله سوم طرف چپ بدن بايد شسته شود. 🌱
🌱س 193: آيا بر زن واجب است هنگام غسل، اطراف موهايش را هم بشويد؟ و آيا با توجه به اين که آب به تمام پوست سر رسيده است، نرسيدن آب هنگام غسل به تمام مو، باعث بطلان غسل میشود؟
ج: بنا بر احتياط واجب، بايد تمام مو شسته شود.🌱
🌱مقلدین امام خامنه ای ومراجع عظام تقلید راازطریق لینک زیربه کانال فقه واحکام رهبری اراک دعوت کنید👇
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ🌱
#لبیک_یا_خامنه_ای 🌱
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/leaderarak
╰─═ঊঈ🕊❤🕊ঊঈ═─╯
#اَللَّهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج🌱