eitaa logo
لِسانُ الله
65 دنبال‌کننده
121 عکس
62 ویدیو
1 فایل
گام دوم انقلاب...اراده مان را همسو کنیم با اراده ی ولی خدا
مشاهده در ایتا
دانلود
خطبه ۱۹۲، جلسه ۲۲.mp3
13.29M
🔴 خطبه ۱۹۲، جلسه ۲۲ 🔵 موضوع: تکبر، سیر تاریخی تکلیف ۲ 🔷 و لَو اَرادَ الله اَن یَخلِقَ آدم... 👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @lesanolah ┗━━━🍂━
خطبه ۱۹۲، جلسه ۲۳.mp3
15.03M
🔴 خطبه ۱۹۲، جلسه ۲۳ 🔵 موضوع: تکبر، سیر تاریخی تکلیف ۳ 🔷 فاعتبروا بما کان من فعل الله بابلیس... 👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @lesanolah ┗━━━🍂━
خطبه ۱۹۲، جلسه ۲۴.mp3
13.9M
🔴 خطبه ۱۹۲، جلسه ۲۴ 🔵 موضوع: تکبر، سیر تاریخی تکلیف ۴ 🔷 فمن ذا بعد ابلیس یسلم علی الله بمثل معصیته... 🔹 مراقب سواره نظام و پیاده نظام ابلیس باشیم 👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @lesanolah ┗━━━🍂━
«خطبه ی ۱۹۲ معروف به خطبه قاصعه» مقدمه: قبل از ورود به عبارات شریف حضرت امیرالؤمنین علی ابن ابی طالب علیهماالسلام نیاز است که مطالبی به عنوان مقدمه ذکر کنیم تا فضای کلی این خطبه به دستمان بیاید. خطبه ی ۱۹۲ طولانی‌ترین فرمایش امام امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب علیهماالسلام در کتاب شریف نهج البلاغه است. موضوع این خطبه ی شریف، «امتحان» است. شاید علّت اینکه طولانی‌ترین کلام حضرت تعلّق به موضوع امتحان گرفته شده است این باشد که امتحان یک امر جاری و غیر منقطع است و ما همیشه و به صورت دائم با آن مواجه هستیم، یعنی موضوع امتحان مستمرترین مطلبی است که انسان با آن مواجه است، یعنی انسان دائم به ابتلاءات مختلف دچار است و راه گریزی نسبت به آنها ندارد. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ┏••••••━🍃🌺🍃━━•••••••━┓ http://eitaa.com//bayaneamir http://eitaa.com//sahifesajad https://eitaa.com/lesanolah ┗━🍂━•••••••
علت نامگذاری این خطبه به «قاصعه»: وقتی حضرت خطبه را خواندند مردم نام این خطبه را «قاصعه» گذاشتند، یعنی بین خودِ مردم مشهور شد که رفتیم پایِ منبر امیرالمؤمنین علیه السلام و یک خطبه ی قاصعه ای حضرت فرمود. «قاصعه» یعنی تحقیر کننده. پس در ضمن کلام شریف امیرالمؤمنین علیه السلام یک موضوعی باید خاک مالی شود، یعنی پوزه ی یک موضوعی باید روی خاک مالیده شود و به بیان دیگر: در ضمن این خطبه حضرت به دنبال این بودند که یک موضوعی را از بین ببرند در این حال، مردم که چنین دیدند این خطبه را «قاصعه» نامیدند. این خطبه، خطبه ی قاصعه (تحقیر کننده) است برای برخورد با صفتی به نام تکبُّر؛ یعنی برخورد با تنها صفتی که ما مجاز نیستیم به آن مُتلَبِّس شویم، یعنی ما می توانیم مثلاً مَظهَر جود و رحمت و رأفت و عفو خداوند باشیم ولی نمی‌توانیم و اجازه نداریم برای تکبُّر داشته باشیم بلکه باید متواضع باشیم. بله در مواضع خاصّی باید تکبر از خودمان نشان دهیم، مثلاً فقیر با اتکال و توکّل به خدا در مقابل ثروتمند باید متکبر باشد و یا ما در مقابل مستکبرین باید قهار و جبار و متکبر باشیم، ولی اتّصاف به این وصفِ تکبّر که به عنوان وصف همیشگی برای ما باشد مجاز نیستیم و اجازه نداریم، بنابراین همان کافر اگر روزی دوست و مسلمان شد در مقابل آن نمی‌توانیم باز با صفت تکبر با او برخورد کنیم. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ┏••••••━🍃🌺🍃━━•••••••━┓ http://eitaa.com//bayaneamir http://eitaa.com//sahifesajad https://eitaa.com/lesanolah ┗━🍂━•••••••
محتوای خطبه ی ۱۹۲ در مورد «کِبر» است. حضرت می‌فرماید: انسان به دلیل اینکه واجدِ کمالات ذاتی است به همراه این کمالات ذاتی، واجدِ «کِبر» هم هست. در برخی از روایات فرموده اند: علت هبوط انسان روی زمین همین موضوع بوده است، امام صادق علیه السلام فرمود: اگر در آن مقامش رها می‌شد با آن کمالاتی که داشت ادّعای ربوبیت می کرد. خدای متعال او را در یک عالَمی تنزّل داد تا این حسّ ربوبیت به وسیله ی امتحان شکسته شود. این موضوع، موضوع بسیار مهمی است. گمان نمی رود در بین موضوعات اجتماعی، موضوعی به اهمیت «امتحان» وجود داشته باشد. در موضوعات فردی به طور مُسَلَّم غیر از «امتحان» چیز دیگری نداریم. صبحگاه که از خواب بیدار می شویم نَفَس زنان تا شب که سر روی بالش می گذاریم و می خوابیم دائم در ابتلاء و امتحان هستیم. همان وضو و نماز صبحی که می خوانیم اولین امتحانی است که از ما گرفته می‌شود. همان وضویی که ما می گیریم ابتدایی‌ترین امتحان و تکلیفی است که آن را پس می دهیم. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ┏••••••━🍃🌺🍃━━•••••••━┓ http://eitaa.com//bayaneamir http://eitaa.com//sahifesajad https://eitaa.com/lesanolah ┗━🍂━•••••••
10.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 فروش ...توسط مسیحی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ┏••••••━🍃🌺🍃━━•••••••━┓ http://eitaa.com//bayaneamir http://eitaa.com//sahifesajad https://eitaa.com/lesanolah ┗━🍂━•••••••
اهل بیت علیهم السلام جوامع الکلم هستند حضرت امیرالمؤمنین سلام الله علیه عمیق‌ترین موضوعات را به نحوی مطرح می‌کنند که پای منبر ایشان، همه ی اقشار مختلف مردم بتوانند بهره و استفاده ی خودشان را ببرند، چون ما معتقد هستیم اهل بیت علیهم السلام مجهز به «جَوامع الکلم» هستند. «جوامع الکلم» یعنی به نحوی سخن می گویند که در طول تاریخ تمام اقشار بهره ی خودشان را از آن کلام ببرند. مثلاً در گذشته کلامی از اهل بیت علیهم السلام بوده است که مردم آن را به شکل فهم عرفی می فهمیدند و همان برای آن‌ها حجیت داشت. اما اگر این کلام را به دست فقیه بدهند یک چیز بالاتری می فهمد و همین را به دست متکلّم بدهند یک چیز عمیق‌تری می فهمد و به دست حکیم بدهند یک مطلب عمیق‌تری از متکلّم می فهمد و به دست عارف بدهند بالکشف و الشهود مراتب عمیق‌تری را می‌فهمد. این خطبه دارای چنین ویژگی است یعنی برای عموم مردم مفید است و برای خواصّ مفید است و برای خاصُّ الخاص هم مفید است و خلاصه همه می‌توانند بهره ی خودشان را از آن ببرند. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ┏••••••━🍃🌺🍃━━•••••••━┓ http://eitaa.com//bayaneamir http://eitaa.com//sahifesajad https://eitaa.com/lesanolah ┗━🍂━•••••••
هدف از شرح این خطبه ی شریف: ما در شرح این خطبه به دنبال این نیستیم که خطبه را در همان حدّ فهم عمومی متوقف کنیم. بله می توانید ترجمه کنید یا از روی ترجمه بخوانید و مطالبی هم از عبارات حضرت متوجه بشوید، اما ما در اینجا در پی آن هستیم که موضوعات دیگری از خطبه ی ۱۹۲ که موضوعاتی بالاتر از فهم عرفی است برای مخاطبان گفته شود. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ┏••••••━🍃🌺🍃━━•••••••━┓ http://eitaa.com//bayaneamir http://eitaa.com//sahifesajad https://eitaa.com/lesanolah ┗━🍂━•••••••
علت امتحان چیست؟ مقدمه ای برای رسیدن به جواب این سوال مهم: شما با یک نظام عجیبی مواجه هستید به نام نظام آفرینش. کلّ نظام آفرینش و تمام ابعاد وجودی اش معلول از یک علت هستند و پدیدار شده اند. منشأ این پیدایش را باید پیدا کنیم، مثلا اگر به نظام آفرینش از این باب که مخلوق است نگاه کنید باید به دنبال این باشید که آن چیزی که خلق شده منشأش چیست؟ مثلاً نمی توانید بگویید: منشأ مخلوق، رازق است بلکه باید بگویید: منشأ آن «خالق» است، بعد نگاه می‌کنید به نظام آفرینش می‌بینید نظام آفرینش نُسخه نداشته است، یعنی اینطور نبود که الگو برداری شود مانند کتاب هایی که ما می‌نویسیم. اینکه نظام آفرینش بدون الگو و نقشه آفریده‌ شده است به آن امر بدیع می‌گویند و امر بدیع نیاز به علت دارد. برای علت امر بدیع نمی توانید بگویید: «خالق»، وقتی می‌خواهید علت «مخلوق» را کشف کنید به سراغ «خالق» می‌روید ولی وقتی می‌خواهید علت «بدیع» را بفهمید باید به سراغ «مُبدِع» بروید. وقتی نگاه می‌کنید به یک پرنده ی کوچکی که جثه اش شاید صد گرم بیشتر نباشد، چهار جوجه دارد، دائماً صبح تا شب در حال رفت و آمد و سیر کردن این جوجه ها است، بعد به دنبال علت آن می گردید و علتش را جستجو می‌کنید، متوجه می‌شوید یک رازقی پشت لباس این پرنده موجود است و دست آن رازق است که این چند جوجه را سامان دهی می‌کند؛ بنابراین باید به پدیده‌ها از زوایای مختلف نگاه کرد و باید علتی برای هر پدیده باشد. تنزُّل مثال: فرض کنید که مثلاً فلانی پدر است، می‌گویند: چرا به آن پدر می‌گویید؟ می‌گوییم: چون او دارای چند فرزند است. این آقا پسر است، می گویند: علت اینکه به آن پسر می‌گویید چیست؟ می‌گوییم: چون او دارای پدر می‌باشد. در این مثال موجود یکی بیشتر نبود امّا زوایای دید متعدّد شد. به حسب تعدُّد زوایای دیدِ ما یک امر متعددی را پیدا می‌کنیم. در اینجا به روند موضوع (علت امتحان) برمی‌گردیم. شما در نظام آفرینش یک مجموعه ی عظیمی از خَلقُ الله را می‌بینید که همه مشغول روزی خوردن هستند، این علّت روزی خوردن چیست؟ می گوییم: پس باید گوشِ داستانِ رزق به دست کسی باشد به نام «رازق»، رزق بدون «رازق» امکان ندارد. علّتِ این همه مخلوق چیست؟ می‌گوییم: مخلوق بدون خالق امکان ندارد و مربوب بدون ربّ نداریم و همچنین همه ی اسم های مفعولی که می شود برای خَلقُ الله به کار بُرد را می‌توانیم به اسم فاعلشان نسبت بدهیم که همان می شود علّت پیدایش. 👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━┓ @bayaneamir @sahifesajad @lesanolah ┗━🍂━•••• شناختی نو از و داشته‌های او بر مبنای .