eitaa logo
سبک زندگی اسلامی
111 دنبال‌کننده
64 عکس
83 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ به معنای مجاز بودن اباحی گری نیست / شکر نعمت انسان را بالا می برد آیت الله جوادی آملی حفظه الله در شرح حکمت 134 و 135 نهج البلاغه : 🔸 حضرت امیر فرمود خدا چهار راه را گذاشته برای چهار خیر. فرمود اگر مشکل بیماری دارید یا مشکل دیگری دارید یک راهی است. دعا را فراموش نکنید. خود است. هم عقل را هدایت می کند که سبب سازی کند. هم دیگران را راهنمایی می کنند که سبب سوزی نکنند... . 🔸 ، خود انسان را بالا می برد! در سوره مبارکه «هود» آمده است که ﴿لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزیدَنَّكُمْ﴾، نه «لأزیدنّ نعمتکم»! یعنی خودتان را بالا می آورم. عقل به شما می دهم. علم به شما می دهم. گوهر هستی شما با دعا بالا می آید. فرمود: ﴿لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزیدَنَّكُمْ﴾ اصلاً شما را بفهم میکنم. یک آدم بفهم بالا آمده است. آدم بفهم نه بیراهه می رود نه راه کسی را می بندد. تولید می کند، تقسیم می کند، تواضع دارد، بیکار نمی نشیند، در درجه اول ، اگر نشد، تولید مال می کند. 🔸 این آیه ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ نه در صدد مسئله فقهی است و نه در صدد مسئله اخلاقی. فقط در صدد مسئله کلامی است. بیان این علوم سه گانه این است که در فقه وقتی گفته می شود که مختاری بین این و آن، حالا یا واجب تخییری است، یا دو تا راه مباح است؛ در مسائل اخلاقی هم از نظر تربیت بعضی ها راه خاص دارند می گویند یا از این راه و با فلان عبادت خود را به کمال برسانید یا از آن راه و با فلان عبادت؛ اینها تخییر است. اما این ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ معاذالله در صدد بیان این نیست می خواهی قبول بکنی یا می خواهی نکنی فرق نمی کند. در صدد تخییر بین دو امر و اباحه دو امر نیست. این که می شود ! و این آیه به معنای اباحه گری نیست... . 🔸 این آیه نورانی می خواهد بگوید نه جبر در عالم هست که مستحیل است، نه دقیق تر و عریق تر و عمیق تر از آن تفویض در کار است. ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ فشاری در عالم نیست. یا راه جهنم، یا راه بهشت. یا قبول یا نکول. یا ایمان و یا کفر. در هر دو حال، مختار است. نه اباحه گری است. اگر این گونه معنا کنیم که می خواهی این راه را بروی، می خواهی آن راه را بروی هر دو حلال است، این که می شود اباحه گری! لذا سرجایش محفوظ است، تهدید سر جایش محفوظ است، البته امر به معروف مراتب چهارگانه دارد اول و دوم برای مردم است، سوم و چهارم برای حکومت است. اینجور نیست که هر کسی آزاد باشد هر کاری را بخواهد انجام بدهد.
ادب عیادت یكی از دوستداران امام صادق(سلام الله علیه) می‌ گوید: فردی از دوستان آن حضرت بیمار شد و ما چند نفر از دوستان امام(سلام الله علیه) به عیادت او رفتیم. در راه با امام روبه‌رو شدیم. فرمود: به كجا می ‌روید؟ گفتیم: قصد داریم از فلانی عیادت كنیم. فرمود: بایستید. ما ایستادیم. فرمود: آیا با یكی از شما سیب یا به یا ترنج [نوعی لیمو] یا كمی از عطر و یا قطعه ‌ای از چوب عود برای بخور هست؟ گفتیم: از این‌ها چیزی همراه نداریم. فرمود: مگر نمی ‌دانید كه بیمار با دریافت هدیه، آرامش می ‌یابد؟ مَرِضَ بَعْضُ مَوَالِیهِ، فَخَرَجْنَا إِلَیهِ نَعُودُهُ وَ نَحْنُ عِدَّةٌ مِنْ مَوَالِى جَعْفَرٍ، فَاسْتَقْبَلَنَا جَعْفَرٌ "سلام الله علیه" فِى بَعْضِ الطَّرِیقِ، فَقَالَ لَنَا: أَینَ تُرِیدُونَ؟ فَقُلْنَا: نُرِیدُ فُلاناً نَعُودُهُ، فَقَالَ لَنَا: قِفُوا فَوَقَفْنَا، فَقَالَ: مَعَ أَحَدِكُمْ تُفَّاحَةٌ أَوْ سَفَرْجَلَةٌ أَوْ أُتْرُجَّةٌ أَوْ لُعْقَةٌ مِنْ طِیبٍ أَوْ قِطْعَةٌ مِنْ عُودِ بَخُورٍ؟ فَقُلْنَا: مَا مَعَنَا شَىْ‏ءٌ مِنْ هَذَا، فَقَالَ: أَ مَا تَعْلَمُونَ أَنَّ الْمَرِیضَ یسْتَرِیحُ إِلَی كُلِّ مَا أُدْخِلَ بِهِ عَلَیهِ؟ 📚 الكافى، ج۳، ص۱۱۸ 📚 مفاتیح الحیاة ص ۳۶۹
هدایت شده از KHAMENEI.IR
14.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ بازخوانی به مناسبت ایام زیارت مخصوص حضرت رضا علیه‌السلام 👈 معرّفی ائمّه (علیهم السّلام) به دنیا؛ وظیفه‌ی بزرگ ما 🔹️بازنشر بیانات اخیر رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره‌ی جهانی حضرت رضا(علیه السّلام) به مناسبت ۲۳ ذی‌القعده ایام زیارت مخصوص امام رئوف 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_0000000016.mp3
27.68M
🔊 دوره آموزشی تربیت نوجوانان 👤 📚موضوع: 🔹قسمت شانزدهم 🔻موارد مطرح شده: ▫️نشانه های عدم سلامت روان ▫️انواع وسواس ▫️ارتباط فطرت با سلامت روان ▫️خشم اختیاری فقط برای خدا
نماز یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده @lslam12
🔆 شما اگر خواستید در جامعه، عبودیت رواج پیدا کند و انگیزه برای عبودیت در میان مردم زیاد شود، باید حواستان را جمع ربوبیت کنید؛ ربوبیت باید در جامعه جا افتاده باشد. ما از ربوبیت به عبودیت می‌رسیم. هر چه قدر شما توانستید ربوبیت را درجامعه تقویت کنید، هر چه قدر توانستید ایمان به ربوبیت را بیشتر در دل مردم جا بیاندازید، انگیزه‌شان را برای عبودیت بیشتر کرده‌اید، چون از ربوبیت می‌شود به عبودیت رسید. ⁉️ اگر شما این قاعده و راهبرد را بپذیرید، چه اتّفاقی در عرصه تربیت و فعالیت‌های تربیتی در جامعه می‌افتد؟ ما الآن در جامعه، روی عبودیت کار می‌کنیم یا ربوبیت؟ الآن در مدارسمان، دارند روی عبودیت کار می‌کنند یا روی ربوبیت؟ 📌 الآن در مدارس مرتب می‌گویند حجابتان را رعایت کنید، نمازتان ر سر وقت بخوانید، در جماعت شرکت کنید، روزه بگیرید، قرآن بخوانید و... . ما فقط داریم درباره‌ی عبودیت حرف می‌زنیم! بعد هم کیف می‌کنیم که داریم فعالیت تربیتی انجام می‌دهیم. بعد هم، هر چه نتیجه نمی‌گیریم به هوش نمی‌آییم! ای داد بیداد! قران می‌گوید باید از ربوبیت به عبودیت رسید. 📝حجت الاسلام عباسی ولدی
آیت الله جوادی آملی حفظه الله: "علما، ورثه انبيا و مرسلين(عليهم‌ السلام)اند. همان گونه كه خود انبيا و مرسلين درجاتی دارند، فقها و علما(أيدهم الله و رضوان الله علی ماضيهم) نيز درجات و مراتبی دارند، چنان كه در ميان آنها هم فاضل حضور دارد و هم افضل.هر هزار سال شايد ذات اقدس الهی بخواهد، فقيهی چون حضرت امام خمينی(قدس‌سره) ظهور كند." 📚 بنیان مرصوص امام خمینی (ره) در بیان و بنان/صفحه ۲۰۶
✴️ حدیث خوانی 👤 رسول خدا صلى‌الله‌عليه‌وآله می‌فرماید: ◀️ با یکدیگر مذاکره و ملاقات کنید و حدیث بگویید؛ زیرا حدیث، صیقل دل‌هاست. همانا دل‌ها مانند شمشیر، زنگار می‌گیرد و صیقل آن‌ها حدیث است. 📚 الکافی، ج1، ص41.
4_5974249377877726320.mp3
963.7K
🎙 | توصیه امام، ادامه راه انقلاب ✏️رهبر انقلاب: برادران عزیز، خواهران عزیز، ملّت عظیم ایران، جوانان خوش‌روحیه و پُرتلاش سراسر کشور! باید به توصیه‌ی‌ امام گوش فراداد. امام بزرگ است، سرآمد است، زنده است، با ما حرف دارد، با ما حرف میزند. ✏️ما هم راه طولانی‌ای در پیش داریم؛ ما هم کارهای بزرگی در پیش داریم؛ [لذا] احتیاج به توصیه‌ی امام داریم. امام به ما چه توصیه‌ای میکند؟ یقیناً بزرگ‌ترین توصیه‌ی امام، ادامه [دادن] راه اوست، نگهبانی از میراث اوست؛ این بزرگ‌ترین توصیه‌ی امام بزرگوار ما است. ۱۴۰۲/۳/۱۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا