عیار تجربه ۸.mp3
22.66M
🌷 بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه هشتم
📍 در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
اصول الفقه ۴.mp3
24.05M
🌹هوالعلیم
#اصول_الفقه، جلسه چهارم:
1⃣ حقیقت وضع
2⃣ اقوال چندگانه پیرامون واضع در بیان علامه شعرانی و مرحوم مظفر
3⃣ تقسیم وضع به تعیینی و تعیّنی و اشاره ای به دیدگاه حضرت علامه طباطبائی
🗓 ۲۴ ربیع الاول ۱۴۴۲
@taamolat_darsi
🌺هوالحکیم
#فلسفه
#مخالفان_فلسفه
استاد #فیاضی حفظه الله:
🔹آقا! دین فقط احکام نیست؛ خود احکام هم به درد کسی میخورد که اعتقادات درستی داشته باشد وگرنه کسی با اعتقادات نادرست همة این احکام را موبهمو هم عمل کند، هیچ خاصیتی ندارد؛ اگر در اخلاقیات هم مشکل داشته باشد، باز هم اثر ندارد؛ مثل آن روایت که فرمود: «الحسد یأکل الایمان کما تأکل النار الحطب»میگوییم پس اگر اسلام این سه بخش را دارد، آیا ما نباید در حوزهها به تمام آنها بپردازیم؟ آیا باید در این مباحث، تقلیدی عمل کرد یا مثل همان مباحث فقهی باید اجتهادی عمل کرد؟
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۹.mp3
12.85M
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه نهم
📍 در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
🌺هوالعلیم
✅مقاطع تکامل فقاهت شیعه در طول تاریخ: (بخش اول)
مقام معظم رهبری مدظله:
🔹فقاهت، در دورههاى متعدّدى تکامل پیدا کرده است. انسان، همینطور که به تاریخ فقاهت نگاه مىکند، مقاطعى را مىیابد. البته نظرات، مختلف است. من تصوّرم این است که زمانِ «شیخ»، یک مقطع است و زمان «علاّمه»، مقطع دیگرى است. «علّامه» مىگوییم، «محقّق» نمىگوییم؛ در حالى که قاعدتاً اینها یکى هستند؛ براى اینکه بحث استدلالى در بساط «علاّمه» زیادتر است و انسان بیشتر مىتواند بفهمد که با مسأله چگونه برخورد مىکرده است؛ ولى در مورد «محقّق» به این روشنى نمىشود فهمید...
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۱۰.mp3
19.92M
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه دهم
۱. از تیغ اوکام تا تیغ جراحی بر نظریه تکامل!
۲. بررسی انگاره خورشید مرکزی و هیئت کوپرنيکی و تفاوت آن با نگاه زمین مرکزی
۳. تاملی در قانون عمومی گرانش
📍 در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
🌺 هوالعلیم
#اصول_فقه
استاد ابوالقاسم #علیدوست:
🔹علما می گویند #اصل_ظهور و #اصل_عموم از اصول عقلایی است و بعد می گویند حتی اگر گمان بر خلافش هم دارید اصل را جاری کنید.
🔹ما گفتیم اگر این ها اصل عقلایی است باید ببینیم عقلا همین کار را انجام می دهند یا نه؟ مخصوصا در امور مهمه (مسائل دینی هم از امور مهمه است) مثلا در امور مهمه عقلا متعبد به اصل ظهور می شوند ولو گمان به خلاف دارند؟ این در امور مهمه ما که در امور غیر مهمه هم می گوییم متعبد به اصل ظهور نمی شوند بلکه متوقف می شوند و سؤال می پرسند.
✅پس اگر گفتیم این اصل از #اصول_عقلایی است باید ببینیم عقلا تا کجا به این اصل متعبد می شوند.
📚دروس خارج فقه، کتاب القضاء، سال دوم، جلسه نهم
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۱۱.mp3
9.93M
🌷 بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه یازدهم
۱. اصل علیت، پایه تمام اکتشافات و اختراعات
۲. گذری از توانایی انجام کار به نظریه ماده و صورت ارسطو!
📍 در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi
🌹هوالعلیم
✅ مقاطع تکامل فقاهت شیعه در طول تاریخ: (بخش دوم و انتهایی)
مقام معظم رهبری آیة الله حاج سید علی خامنه ای:
🔹... بعد، یک دورهى تقریباً ۲۵۰ ساله مىگذرد. زمان «محقّق کرکى» باز یک مقطع دیگر است و به طور واضح انسان مىفهمد که کیفیت استنباط «محقّق کرکى» با کیفیت استنباط «علاّمه» فرق دارد. همان فقاهت است؛ ولى کامل شده است.
🔹 بعد به مقطع بعدى مىرسد که مقطع تلامذهى «وحید بهبهانى» است که آن، شکوفایى فقاهت اصولى است. صاحبِ«ریاض» و صاحبِ «قوانین» و «شیخ جعفر» و «سید بحرالعلوم» و ... در این مقطع هستند.
🔹 بعد به زمان «شیخ انصارى» و صاحبِ «جواهر» مىرسد که البته این مقطع و تحول در شیوهى فقاهت، در کار «شیخ» نسبت به کار صاحب «جواهر»، بیشتر آشکار است. هر چند کار صاحب «جواهر» هم کار نو و جدیدى است؛ اما بعد از «شیخ انصارى» - به گمان قاصر این حقیر - اگر بخواهیم از مقطعى اسم بیاوریم و بگوییم که تحّولى در فقاهت انجام شده است، آن مقطع، مقطعِ مرحوم «آیةاللَّه بروجردى» است که یک مقطع و باب جدیدى است که آن بزرگوار در کار فقاهت باز کرد
@taamolat_darsi
عیار تجربه ۱۲.mp3
10.34M
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
☑️ #عیار_تجربه
☑️ جلسه دوازدهم
۱. نتایج پارادوکسیکال علوم تجربی
۲. سخن پایانی
📍 در جمع دانش آموزان و فارغ التحصیلان مدارس استعداد های درخشان
@taamolat_darsi