eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
591 ویدیو
64 فایل
طلبه درس خارج،دانشجوی سیاستگذاری دوست دار فقه،عدالت وکتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال،انتقاد،پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام:instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻استاد ما آیت الله علیدوست تذکر بسیار خوبی دادند. از سابق هم اینطور بوده؛ امروز روحانیت باید پناهگاه مردم باشد حتی آنهایی که روحانیت را پناهگاه خود نمی دانند! در روزهایی که بعضی ها با مواضع افراطی هر روز فاصله بین روحانیت و مردم را بیشتر میکنند چنین نگاه هایی حقیقتا امیدبخش است. ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
📚حلقه مطالعاتی افق اندیشه جوان مسلمان [کتب عمومی شهید صدر] طلبه و دانشجو 🔹جلسه به صورت حضوری در قم و مجازی برگزار می شود. 🔻برای ثبت نام به آیدی @ketab_j در ایتا و بله پیام دهید. eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔻خون پاک ذات کثیف خیلی ها را رو کرد.آن مردک سرمایه داری که لگد بر پهلوی این کارگر شریف میزد تا حقش را بگیرد! آن مدافعان آزادی که اوج توحش و سنگدلی شان در مواجهه با یک انسان مظلوم رو شد. و حالا این حقوقدانان نامردی که خشونت را تئوریزه و خون مظلوم را پایمال میکنند! ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔻با وضعیت فعلی فیلترینگ شبکه های اجتماعی و لیست بندی های ایام انتخابات مساله واضح تر میشود که آنهایی که خود را اصولگرا می نامند به و به عنوان دو شعار و اصل انقلاب اعتقادی ندارند! ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
حرف هایی برای این روزها امام خمینی ره: من حقیقتاً نگران هستم. من نگران اسلام هستم. ما اسلام را از چنگ محمد رضا در آوردیم. و من خوف این را دارم که اسلام به چنگ ما مبتلا شده باشد، به طورى که ما هم مثل او یا بدتر از او بر سر اسلام بیاوریم. این نگرانى هست و زیاد است... اگر بنا باشد که هر جا آدم برود می ‏بیند که [دائماً] مردم دارند شکایت می‏ کنند. زن و بچه مردم می ‏آیند گریه می ‏کنند. می ‏آیند [التماس‏] می‏ کنند. من هم خسته دارم می‏ شوم. خدا می‏ داند که من در آن رژیم سابق هیچ وقت از هیچ چیز خسته نمی ‏شدم، هر فشاری می‏ آوردند بر من خسته نمی‏ شدم، حالا دارم از خودمان خسته می ‏شوم. آخر چرا باید این طور باشد. یک فکری بکنید. اگر دیر بجنبید اسلام را در خطر تضییع و رفتن آبرویش قرار داده ‏اید. مسئولیم همه ما.» «...در هر صورت برسید به داد اسلام. به دست ما خراب نشود اسلام. اگر یک وقت به دست دشمن های ما می‏ شد ما مسئول نبودیم. اگر حالایی که به دست ما رسیده، به دست ما خراب بشود اسلام، ما مسئولش هستیم ... (صحیفه امام،ج11،ص312 تا318) 🔻🔻به بازگشت بپیوندید eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔻می نویسم برای تاریخ؛ مردم در حاشیه شهرها، مناطق محروم، دهک های پایین به رنج عجیب دچار و درگیر حداقل های زندگیند. اگر در یک مدت کوتاه وضعیت معیشتی-رفاهی مردم بهبود پیدا نکند و فاصله طبقاتی کم نشود رقم خواهد خورد! آن وقت نه دین خواهد ماند نه امنیت، نه ایران! ۱۹دی ۱۴۰۱ ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
4_5859251250570202400.mp3
47.89M
فاطمه س زنِ زندگی، زنِ انقلاب پنجم (آخر) 🔹مشهد، هیئت نخبگانی یاسین، دی۱۴۰۱ افراط و تفریط در بین حزب اللهی ها -هنر حضرت زهرا س جمع بین کار انقلابی و زندگی شخصی -مساله مسئولیت ناپذیری نسل جدید! -روایات در باب اهمیت ازدواج در اسلام -ارزش خانه داری برای زن مسلمان -ارزش مادری در روایات -ازدواج انقلابی و ساده حضرت زهرا س؛ نقد حزب اللهی های لاکچری! -نقد حلقه اول حاکمیت، بالا بردن سطح منازعه توسط حضرت زهرا س 🔻روایات و نکات تفصیلی را در صوت بشنوید 🎙 👇خلاصه متن سخنرانی eitaa.com/m_amin_rezai/2940 @m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
فاطمه س زنِ زندگی، زنِ انقلاب #جلسه پنجم (آخر) 🔹مشهد، هیئت نخبگانی یاسین، دی۱۴۰۱ افراط و تفریط در
فاطمه س زن زندگی، زن انقلاب پنجم (آخر) 🔹مشهد، هیئت نخبگانی یاسین، دی1401 ♦️ما در جمع بین کار اجتماعی و تشکیل زندگی شاهد یک افراط و تفریط هستیم. حضرت زهرا س به معنای واقعی کلمه بین این دو جمع کرد. هم زنِ انقلاب بود و هم زنِ زندگی ▪️یکی چالش های جدی ما مسئولیت نپذیرفتن نسل جدید است! حتی آزادی را میخواهند بدون پذیرفتن مسئولیت های آن در حالی که انسان به عنوان خلیفه الهی از طرفی آزاد است و از سمتی مسئول! مرحوم صفایی در کتاب مسئولیت زندگی به خوبی توضیح دادند که پایه مسئولیت داشتن دارایی ها و توانایی هاست. ♦️حضرت زهرا س در ۹ سالگی ازدواج کرد و مسئولیت یک زندگی را پذیرفت! مادر ۴ فرزند شد و این یک مسئولیت دیگر؛ همسر او یک مجاهد و انقلابی بود و خانه اش شلوغ، در کنار همه این مسئولیت های مربوط به زنل زندگی بودن وظایف اچتماعی خود مثل تدریس تفسیر و احکام، جواب دادن به سوالات زنان، کمک به پامبر ص و حضرت علی در پشت صحنه جهادها و...را به عنوان زنِ انقلابی بر عهده داشت 1️⃣ازدواج، پذیرفتن مسئولیت بزرگ در ساحت زندگی فردی شهید مطهری: هیچ چیز به اندازه ازدواج در اسلام‌انسان را رشد نمیدهد و ( پخته نمیکند) پیامبرص: المُتَزَوِّجُ النائمُ أفضَلُ عِندَ اللّه ِ مِنَ الصائمِ القائمِ العَزَبِ ازدواج كرده خفته، نزد خدا فضيلت دارد بر ازدواج نكرده روزه گير شب زنده دار (بحار الأنوار) پیامبر ص: اَكْـثَرُ اَهْلِ النّـارِ الْعُـزّابُ. بيشترين اهل جهّنم جوانان بى همسر هستند. [من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 251] 2️⃣روایات ارزش خانه داری ( در صوت) قال ابوعبدالله: قال رسول الله: ايما امرأةٍ دفعت من بيت زوجها شيئاً من موضعٍ الي موضعٍ تريد به صلاحاً نظر الله اليها و من نظر الله اليه لم يعذِّبه هر زني كه در خانه شوهر به منظور خدمت چيزي را جا به جا كند( تغییر دکوراسیون) خداوند متعال به او نظر رحمت مي كند و هر كه را خداوند به او نظر رحمت كند مورد عذاب قرار نخواهد گرفت. 3️⃣روایات ارزش مادری امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل مي كند كه فقالت ام سلمه: يا رسول الله(ص)ذهب الرجال بكُلِّ خيرٍ فاي شيء للنساءِ المساكين؟ فقال(ع): بلي اذا حملت المرأةُ كانت بمنزلة الصائم القائم المجاهد بنفسه و ماله في سبيل الله فاذا وضعت كان لها من الاجر ما لا يدري احد ما هو لعظمه فاذا أرضعت كان لها بكل مَصَّة كعدل عتق محرّرٍ من ولد اسماعيل فاذا فرغت من رضاعه ضرب ملك كريم علي جنبها و قال: استأنفي العمل فقد غَفَر لك؛ ام سلمه به پيامبر گفت: اي رسول خدا! مردان تمامي خيرات را به خود اختصاص مي دهند پس زنان بيچاره چه كنند؟ پيامبر در جواب ام سلمه چنين فرمودند: زماني كه زن باردار مي شود، به منزله كسي است كه روزها روزه‌دار و شب‌ها به نماز ايستاده باشد و با جان و مال خود در راه خدا جهاد نموده است. زماني كه فرزند را به دنيا مي آورد، هيچ كس نمي داند كه او چه مقدار اجر و پاداش دارد. وقتي به فرزند خود شير مي دهد، به ازاي هر مكيدن بچه ثواب آزادي يك بنده از فرزندان حضرت اسماعيل را به او مي دهند، و بعد از فراغ، ملكي به او مي گويد: از نو عمل را آغاز كن خداوند گذشته تو را بخشيد. ( وسائل الشیعه، ج۱۵ ص۱۷۵) ♦️داستان ازدواج حضرت زهرا س پیشنهاد اشراف مدینه برای خواستگاری حضرت زهرا س عبدالرحمن عوف: من حاضرم ۱۰۰شتر سیاه مو و چشم آبی را که بر هر کدام باری از لباس کتان سفید مصری و ۱۰ هزار دینار طلا نهاده شده مهریه ی این ازدواج قرار دهم. عثمان: من نیز این مهریه را بدهم علاوه بر اینکه من زودتر مسلمان شدم حضرت علی ع به عنوان یک جوان مجاهد انقلابی که یتیم و فقیر بود هیچ چیز نداشت و بنابر روایات ضریحش را فروخت ۴۰۰ تا ۵۰۰ درهم حضرت زهرا به عنوان دختر پیامبر و فرد اول حکومت این جوان انقلابی را به عنوان همسر انتخاب کرد. همین مبلغ مهریه حضرت زهرا س شد. ▪️امروز دختران مذهبی چقدر ازدواج شان مثل حضرت زهرا س انقلابی است؟ ♦️حضرت زهرا س در شئون مختلف زن زندگی و در متن زندگی هستند اما از سمتی دیگر در متن اجتماع هستند خطبه فدکیه این را نشان میدهد. در خطبه فدکیه سطح منازعه را حضرت زهرا س در سطح حلقه یک حاکمیت بالا بردند! طرف مقابل حضرت زهرا که انتقاد را جواب میدهد ابوبکر هست که خلیفه اول مسلمین میشود 👇تفصیل بحث را در صوت گوش کنید eitaa.com/m_amin_rezai/2939 eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
ولائ قلبهای ما از آن کیست؟ آن عشق محوری که بر قلب ما حاکم است چیست؟ دو ولائ در یک دل نگجد! به حب خدا مبتلاییم یا به حب دنیا گرفتار؟! 🔻این صحبت های شهید صدر جز آخرین ماه های زندگی اوست، او بعد از مدتی از این صحبت ها به شهادت میرسد. بعد از مدتها مطالعه پراکنده کتب شهیدصدر تصمیم گرفتم در قالب حلقه مطالعاتی خودم نیز مباحث را یک دور منظم بخوانم؛ شروعش با این صحبت های شهید صدر در کتاب بارقه ها همراه شد، لحظه ای خودم را در پای درس خارج شهید تصور کردم که روبه رویم نشسته، بر چشمانم زل زده و این تذکرات را تکرار میکند و عجب دلنشین است این کلمات که از جان دریا دلی چون او برخواسته است... روحش شاد، خدا قلبمان را از هر چه به غیر اوست پاک کند... ✍ @m_amin_rezai
🔸رهبرانقلاب: به اختلافات کمک نکنیم، هر کس اتحاد مردم را خدشه دار کند برای دشمن و در نقشه او کار کرده! سخنان آقای را از این زاویه در یک سال و اتفاقات اخیر بررسی کنید. به صراحت مینویسم دشمن امروز بخشی از را از طریق ایشان جلو میبرد! تاریخ روشن خواهد کرد. 🔻پ.ن: میدانم زدن این حرفها هزینه دارد ولی برای ایران و انقلاب باید گفت، این خبر نیست تحلیل من از مجموع رصدهای رسانه ای است و معتقدم در آینده دور یا نزدیک اسناد و خبرها این را تایید خواهد کرد. ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏗 کار، محلّل سودِ سرمایه! • در مکتب اقتصادی اسلام، "کار" واحد اولیِ مالکیت است. مالکیت های بعدی که با ارث و هبه و بیع و... حاصل می شود؛ مالکیت تبعی (تابع آن کار اول) است.۱ • در این مکتب، حلال کننده (محلّل) سودبری سرمایه هم کار است.۲ یعنی یک سرمایه وقتی می تواند افزون شود که سرمایه ی کاری شود و سود ارزش افزوده ی حاصله، بین نیروی کار و سرمایه سهم بندی شود. • سودبری از دلالیِ صرف و بدون محلّلِ کار وقتی در کالاهای مصرفی مردم واقع می شود، ضربه بیشتری به زندگی مردم می زند. مصرف را گرانتر و طبقات محروم را مستضعف تر می کند. • برای نمونه: مسکن/خودرو - مسکن: از سال۵۵تا۶۵ ، حدود ۷۸٪ تقاضای مسکن مصرفی و فقط ۲۲٪ سرمایه ای بوده است. اما از سال۹۵ تا ۱۴۰۰، برعکس شده و ۷۵٪ سرمایه ای و ۲۵٪ مصرفی است. ⬅️ دلالی صرف و سود بردن از دست به دست کردن یا احتکار مسکن، در آن ۷۵٪ شکل می گیرد! - خودرو: ۲۴میلیون خودرو داریم و ۲۷میلیون خانوار! اگر این شیء مصرفی بین خانوارهای ایرانی توزیع شود ۹۰٪خانوارها خودرو خواهند داشت! اما فقط ۵۰٪ خودرو دارند! عملا ۲۴میلیون خودرو در اختیار ۱۳/۵ میلیون خانوار است! ⬅️ اینجا هم سود دلالی و سرمایه ای شدن خودرو خود را نشان می دهد! ✔️راه انتقال نقدینگی از دلالیِ صرف به تولید و چرخه واقعی کار عمدتا دو چیز است: 1⃣ مالیات بر عایدی سرمایه 2⃣ امنیت سرمایه گذاری در تولید .................................. ۱.ر.ک: فقه العقود سید کاظم حائری ج۱ص۲۹/ مجموعه آثار مطهری ج۲۰ص۴۳۱ ۲. الاسلام یقود الحیات شهید صدر محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
بازگشت || محمدامین رضایی
🏗 کار، محلّل سودِ سرمایه! • در مکتب اقتصادی اسلام، "کار" واحد اولیِ مالکیت است. مالکیت های بعدی که
در سلسله جلساتی در امتدادهای اقتصادی-سیاسی که شهید صدر از نظریه استخلاف خود میگیرد این مساله را با حاج آقا بحث کردیم؛ حقیقتا یکی از نکات بسیار راهبردی است که بنیان های سرمایه داری به ویژه ورژن جدید آن نئولیبرالیسم را به چالش می کشد. سر این مساله باید در حوزه سیاست گذاری عالمانه ورود کرد و از حوزه هم خواست ورود فقهی جدی کند. نسبت مساله با بسیاری از طرح ها و برنامه ها در حوزه اقتصاد باید مشخص شود. در این بزنگاه هاست که به تعبیر امام ره تفاوت اسلام طرفدار محرومین و مستضعفین با اسلام سرمایه داری مشخص میشود. @m_amin_rezai
به دنبال این بودم در کنار ارجاعات فقهی برای درس خارج، آرا اهل سنت را هم نگاه کنم با این کتاب مواجه شدم. بدایه المجتهد و نهایه المقتصد، مولف آرا مذاهب اربعه اهل سنت را در 67 باب آورده، مجمع تقریب مذاهب در یک کار تحقیقی آرا امامیه را هم اضافه کرده و خیلی شکیل چاپ کرده است. تمام منابع به صورت جزئی از کتب فقهی شیعه و سنی ذکر شده، به ذهنم رسید احتمالا برای محققین و طلاب که در این کانال هم هستند مفید خواهد بود ✏️ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞ازدواج انقلابی! 🔸فاطمه زهرا س به عنوان دختر پیامبر ص، حاکم مدینه از میان خواستگاران اشرافی خود که مهریه 10 هزار سکه طلا را به پدرش پیشنهاد کردند با یک جوان انقلابی مجاهدِ یتیمِ فقیر با مهریه کمتر از 500 درهم و یک پوستین ازدواج کرد! (1) 🔻امروز آیا عموم دختران مذهبی و انقلابی به مقوله ازدواج چنین نگاهی دارند؟! مساله اینجاست. ⏪ برشی از سخنرانی فاطمه س زنِ زندگی، زنِ انقلاب eitaa.com/m_amin_rezai/2940 1:مناقب ابن شهر آشوب، ج3، ص 345 🎙 @m_amin_rezai
هدایت شده از مطالب خوب
▪️بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس از بودجه ۱۴۰۲در سال آینده رشد اقتصادی۳.۱ تورم همچنان بالای۴۰٪ یارانه ۳۰۰هزار تومان و نرخ فقر کاهش نخواهد یافت! این آمار بر فرضی است که شوک اقتصادی جدیدی نباشد و اتفاقی ملی-جهانی رقم نخورد. باید آقای رئیسی صادقانه واقعیت ها را با مردم مطرح کنند. ظاهرا کشور با همان دست فرمان قبلی اداره میشود. تحول بنیادین، سیاست های مردمی کجای کار است نمیدانیم! ✍️ 🔻گزارش مرکز پژوهشها rc.majlis.ir/fa/news/show/1755772 @m_amin_rezai
🔹یک جمع‌بندی نهایی از سیاهه چالش‌ها و مسایل کشور این است که هیچ چالش اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی نیست که ریشه آن نباشد. مطالعه و تبیین و تحلیل این چالش‌ها باید چشم ما را باید به اصلاحات عدل محور بینا کند. 🔸مصرف گاز تهران در شمال تهران ۹۳ درصد، جنوب تهران ۷ درصد! 🔹با کاخ در تهران و ویلا در شمال سهم صدها خانواده را در مصرف گاز می‌بلعند و پنت‌هاوس و جکوزی می‌کنند و فحش علیه نظام و توییت و استوری می‌گذارند... 🔺عدالت هم دست دراز را قطع می‌کند، هم زبان دراز را. ✍️ مجتبی جهان‌تیغ 🎬 @Mostazafin_TV
🔹مشخص شده یکی از اعضای شورای اصولگرا شهرِ تهران فیش حقوقی دختر دهه هشتادی اش به عنوان رئیس دفتر او ۳۷ میلیون است! بزرگشان آقای چمران با ریش سفید آمده توجیه کرده که نه این معوقه است( خب پس برای روشن شدن حقیقت فیش حقوقی ماه های قبلی را منتشرکنید). حقوق این دختر فقط ۱۶-۱۵میلیون است! ( در فیش حقوقی فقط ۷،۵۰۰ میلیون پاداش ذکر شده، به اندازه حقوق یک کارگر سیستم شهرداری تشخیص داده به گل دختر ایشان پاداش بدهد!) 🔸این کثافتی است که بخشی از اصولگرایان دچارش هستند. حالا همین ها اگر یک جوان درباره یک ناعدالتی مطالبه کند چپ و راست او را میزنند که شماها موجب ناامیدی مردم میشوید! اعمال چه کسی موجب ناامیدی است؟ بعضی از شماها که خودتان و بچه هایتان سر سفره بیت المال اینجور می خورند یا حرفهای چند جوان انقلابی پاپتی که هیچ جای بازی کثیف شماها نیستند و درد مردم و انقلاب را فریاد میزنند؟! 🔻ما هر چه در حوزه نظری تلاش کنیم تا در عرصه فقاهت به نظریه برسیم و مبتنی بر آن مساله های حکمرانی را حل کنیم مردم امروز این واقعیات را می بینند. 🔻 آنچه مورد ناراحتی است متاسفانه این سیاسیون اصولگرا ایام انتخاب طوری فضاسازی میکنند که بعضی علما و چهره های موجَه بخاطر ترس از رای آوردن جناح مقابل پای این لیست ها را امضا میکنند و عملا خرج بازی های سیاسی و این افراد میشوند! ⏪: خواستم در مورد سیره حضرت امیر ع در نسبت با بیت المال و نوع استفاده و برخورد با قوم و خویش در نسبت با حکومت بنویسم که دیدم مردم بیش از ما این حرفها را میدانند. ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
📚اهل تحقیق میدانند رسیدن به نظریه و استخراج نظریه هر دو کار دشوار و زمانبری است. هر عالمی به این نقطه نمی رسد و در صورت مکتوب نکردن استخراج نظریه از مجموعه آثار یک متفکر کار بسیار دشواری است. در حوزه عدالت اجتماعی کار نظری زیاد انجام شده اما این کتاب که تازه شروع کردم یک کار اصولی دقیق در استخراج نظریه عدالت ۶ نفر از متفکرین معاصر است. امام خمینی ره، رهبر انقلاب، شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید صدر و در نهایت نظریه عدالت اجتماعی اسلام؛ قرار شد گاهی در کانال کتاب معرفی کنم، این اثر را به دوستان پیشنهاد میکنم. 🔻ان شاءالله تلاش میکنم مبتنی بر این کتاب و سایر آثاری که از متفکرین خواندم در فرصتی مناسب یک درس گفتار پیرامون مساله عدالت به صورت مجازی بگذارم و در این باره با هم گفتگو کنیم. ✍️ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔴 چرا عدالت آموزشی خیلی اهمیت دارد؟ [به بهانه پته‌ آموزشی، طرح جدید دولت درباره آموزش و پروش] 1⃣: در مساله آموزش و پرورش قبل از مقوله تربیت باید تکلیف جایگاه مدرسه را به لحاظ "اقتصاد سیاسی" مشخص کرد. مدرسه را سه جا می‌شود تعریف کرد ۱: نهاد اجتماعی، یک فرآیند کاملا مردمی که در دوره‌هایی ما در ایران به عنوان مکتب‌خانه یاد می‌کنیم ۲: دولت، که بعد از دوره تاسیس آموزش و پرورش مدرن ایجاد شد. بر اساس قانون اساسی ما اصل ۳۰ امر آموزش( مدرسه) ذیل دولت تعریف می‌شود ۳:بازار، که با شروع سیاست‌های نئولیبرالیسم در ۱۹۶۰ در جهان رقم خورد. در این نگاه آنچه وظیفه دولت و حق مردم بود کم کم تبدیل به کالا و بازاری شد مثل بهداشت، آموزش، امنیت و...مدرسه به عنوان پلتفرم آموزش در این دوره به مناسبات بازار وارد شد و آموزش عمومی که قبلا حق مردم بود بر عهده دولت یا در نهاد اجتماعی با اقتصادهای تبرعی و... قرار داشت، به صورت ساختاری به یک کالای سرمایه‌ای مبدل شد که کاملا قابل خرید و فروش بود! 2⃣: عدالت اجتماعی سه ساحت دارد الف: فرصت‌ها ب: منابع و امکانات ج: توزیع درآمدها عدالت در توزیع فرصت‌ها به این معناست که فرصت‌های عمومی برای رشد باید به طور برابر در اختیار همه باشد لذا عدالت در این ساحت چون فرصت‌های اولیه حاصل دستاورد کسی نیست به معنای برابری است. عدالت آموزشی اگر چه شامل هر سه ساحت می‌شود ولی بخش اصلی آن این بخش از عدالت است. اصل ۳۰ قانون اساسی که خروجی فتوای جمعی جمع زیادی از فقهاست برای تامین عدالت آموزشی است که فرصت آموزش با کیفیت را حق همه مردم و بر عهده دولت قرار داده است. 3⃣: آموزش وقتی از حق(حق فرصت رشد تحصیل)که بر عهده دولت است تبدیل به کالای سرمایه‌ای شدو مدرسه از نهاد دولت به نهاد بازار منتقل شد این ساحت از عدالت به حاشیه می‌رود یعنی فرصت پیشرفت که قرار بود عمومی باشد حالا پولی می‌شود. طبیعتا فقرا در دهک‌های پایین به خاطر نداشتن پول از این حق آموزش با کیفیت بازمی‌مانند و آموزش عملا تبدیل به یک کالای طبقاتی می‌شود وقتی فرصت‌های اولیه آموزش نابرابر توزیع شد؛ در ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و رشته‌های برتر برای گروه خاصی می‌شود و در ادامه فرصت‌های شغلی بالای جامعه مثل مدیران، پزشکان، وزرا و...همه برای یک طبقه خاص سرمایه‌دار می‌شود( آمار در ایران کاملا این مساله را تایید می‌کند، ۶۷٪ پنج دانشگاه برتر از سه دهک بالا و ۸٪ از سه دهک پایین!، ۵۰٪ درصد ورودی دانشگاه شریف در رشته‌های فنی از دهک ۱۰[پولدارترین افراد جامعه]، ۸۴٪ ورودی پزشکی از سه دهک بالا ۸،۹،۱۰ و...) 4⃣: خروجی مساله کالایی شدن آموزش که بواسطه خصوصی سازی آموزش رقم می‌خورد تبعات بسیار وحشتناکی برای جامعه دارد. با این وضعیت در دهه آینده بسیاری از مدیران میانی و به تدریج بالای حکمرانی و حتی نهاد علم برای طبقه سرمایه‌دار خواهد شد و سهم طبقات محروم در مناصب تاثیرگذار بسیار اندک خواهد بود! طبیعتا خروجی سیاست‌گذاری( مالیات، توزیع امکانات و...) مدیرانی که از طبقه سرمایه‌دارند عموما ضد طبقات محروم خواهد بود و عدالت در دو ساحت دیگر را با چالش مواجه می‌کند و این برای انقلابی که بر دوش طبقات محروم و مستضعفین به پیروزی رسیده بسیار خطرناک است. امروز لیبرال‌ترین کشورها مثل آمریکا هم ترمز خصوصی‌سازی در آموزش را کشیدند. از وجوه مشترک کشورهای موفق در امر آموزش مثل کشورهای اسکاندیناوی این است که اجازه ندادند آموزش به نهاد بازار منتقل شود و دولت‌ها وظایف‌شان را کاملا برعهده گرفتند. در این کشورها آموزش کاملا دولتی است. 5⃣ دولت سیزدهم که با شعار عدالت و مردمی بودن سر کار آمد قرار شد با توجه به هزینه‌های کمرشکن مدارس غیرانتفاعی برای طبقات پایین و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی و تحقق کامل عدالت آموزشی به سمت تحول و کیفیت بخشی مدارس دولتی حرکت کند اما اخیرا طرحی به عنوان نوشته شده و آقای رئیسی هم امضا و ابلاغ کردند! ایده پته آموزشی برای فریدمن تئورسیون لیبرال است که بنا بر شواهد جهانی و نظر کارشناسان خروجی آن عملا کمرنگ کردن نقش دولت در وظایف خود در آموزش و پرورش و سپردن مدرسه به نهاد بازار است!(نقد فنی) eitaa.com/m_amin_rezai/2955. eitaa.com/m_amin_rezai/2954 مساله مردمی‌سازی آموزش هم اگر ملاحظاتی که گفته شد رعایت نشود عملا مدرسه از ذیل دولت خارج و وارد بازار می‌شود. ◀️ بارها این نکته تاکید شده که سرمایه‌داری یک پدیده کاملا پیچده و به تعبیر شهید مطهری راس مسائل مستحدثه است لذا اگر از طرفی بر مبانی اسلامی مسلط نباشیم و از سمت دیگر بازی سرمایه‌داری و ورژن‌های نو آن را دقیق نشناسیم با عناوین زیبا مثل کار تربیتی یا مردمی‌سازی در بازی سرمایه‌داری قرار می‌گیریم و تحقق عدالت که مهم‌ترین وظیفه حکومت است را به دست خودمان عملا به حاشیه می‌بریم. ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
-708894975_-289913122.pdf
754.1K
🔻مقاله پته آموزشي؛ حق انتخاب يا مالكيت؟ @m_amin_rezai
185016067_-1286613574.pdf
227.2K
♦️بررسی و نقد ایده پته آموزشی معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان @m_amin_rezai
🔴 نفوذ اندیشه سند ۲۰۳۰ در سند تحول دولت سیزدهم در بخش آموزش و پرورش 🔰 بیانیه اعتراضی بیش از ۹۰ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور پیرامون سند تحول دولت سیزدهم در بخش آموزش و پرورش ( پته آموزشی) 🔻امروز با جدی شدن اراده استکبار، پیگیری سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ در حال پیشرفت است و تحت پوشش سند انتظارات دولت سیزدهم که مزیّن به اشعار انقلاب اسلامی است، اهداف خود را دنبال می‌کند. 🖇 متن کامل بیانیه را در لینک زیر بخوانید: https://bdf.cfu.ac.ir/fa/237199 @m_amin_rezai
🔻"دین" یعنی "عدل" و عدل یعنی دین. هر جا دیدید می‌گویند: دین و اسلام هست و عدالت اجتماعی نیست بدانید دین اسلامش قلابی است! ✍ شهید بهشتی @m_amin_rezai
🔸سهم مالیات در بودجه به بیشترین رقم در قرن اخیر رسیده؛ خبر خوبی است جهت عبور از نفت خواری با دوشرط ۱:طرح هایی مثل مالیات برعایدی سرمایه تصویب شود که مالیات فقط از مردم عادی گرفته نشود ۲:جلوی خصوصی کردن آنچه در قانون جز حقوق مردم است مثل آموزش وبهداشت گرفته شود. 🔻نمیشود هم مالیات داد هم پول خدمات دولتی را ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔻اگر انگیزه شخصی می‌تواند در جامعه سرمایه‌داری خود را به شکل مالکیت خصوصی و تضاد طبقاتی نشان دهد، همچنین می‌تواند خود را در جامعه مارکسیستی به شکل اداره خصوصی، مرکزیت قدرت و تضاد حزبی به منصه ظهور برساند، چنانکه تاریخ تجربه مارکسیستی جدید گواه این حقیقت است. بنابراین، انگیزه شخصی، حقیقتی است که نمی‌توان آن را از طریق قانونی در روابط اجتماعی از بین برد و همچنین نمی‌توان به تضاد بین آن با منافع اجتماعی گردن نهاد. نظام اسلامی مشکل این تضاد را با ایجاد پیوند و سازگاری بین دو قطب متضاد برطرف می‌کند؛ نظام اسلامی بدون آنکه در پی متزلزل کردن انگیزه شخصی باشد یا به نابودی آن فکر کند، با استفاده از دین به این انگیزه، مفهوم تربیتی جدیدی می‌دهد که با منافع اجتماعی و ارزش‌ها و آرمان‌های آن هماهنگی کامل دارد. 📚بارقه ها؛ شهید صدر، ص ۱۱۳ @m_amin_rezai