eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
911 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🧩تبعیض؛ درون زا ، برون زا 🔴تبعیض درون زا: تبعیض حاصل از ساختارهای اقتصاد داخلی است (از زنجیره 5گانه ای از آن قبلا سخن گفته ام[https://eitaa.com/m_ghanbarian/1381 ]) مثلا: نابرابری حقوق و دستمزد⬅️به کسانی این اختیار را می دهد که مازاد درآمد را سپرده گذاری کنند. سودبانکی این سپرده ها(که 85درصدش مال 5درصد جامعه است)تقریبا برابر با دستمزد یکسال 11میلیون کارگر ایران است! ⬅️این جلو افتادن به همراه امکان وام و اعتبار بانکی بیشتر بخاطر سپرده بیشتر؛ امکان مالکیت منابع (کارخانه ،مسکن،ماشین و...) برایشان فراهم می کند و باز جلو می افتند /و... 🔵تبعیض برون زا: تبعیض حاصل از اقداماتی خارج از ساختارهای داخلی اقتصاد است؛ مثل تبعیض حاصل از تحریمها! نمودار فاصله طبقاتی در سالهای اخیر تناسب معناداری با تحریم ها هم دارد. 🔸بطور کلی: آنچه موجب کاهش ارزش پول ملی شود؛ این پیامد را دارد که: هرکس "پول" در دست دارد(کارگر و کارمند جزء) بخاطر کاهش ارزش پول، فقیرتر می شود و او که "سرمایه"(ملک وماشین وکارخانه و...)در دست دارد، داراتر شود چون ارزش ریالی سرمایه اش بیشتر شده است. بدین طریق کاهش ارزش پول ملی، تبعیض می سازد. 🔹اما آنچه موجب کاهش ارزش پول ملی می شود؛ منفی شدن سه تراز است: 🔺1.تراز سرمایه: وقتی جذب سرمایه خارجی بوسیله تحریم کم شود و فرار سرمایه به خارج شکل گیرد؛ تراز سرمایه منفی می شود. آمدن ارز بیشتر به کشور عرضه بیشتر را موجب میشود و ارزش ریال را بالا می برد. 🔺2.تراز تجاری: وقتی حجم صادرات کمتر از واردات شود؛ تراز تجاری منفی می شود. افزایش صادرات با افزایش تقاضا برای ارز در کشور صادر کننده رابطه مستقیمی دارد؛ چرا که کشور وارد کننده کالا و خدمات بایستی پول جاری کشور صادر کننده را خریداری کند. بنابراین هرچه صادرات افزایش یابد پول کشور صادر کننده تقویت می شود. تحریم موجب منع یا کاهش صادرات می شود؛ پس دستیابی به ارز خارجی کم میشود و به تبع قیمت ارز بالا می رود و ریال بیشتری برای خرید ارز داده میشود و ارزش ریال سقوط می کند. 🔺3.تراز ارزی: هرچه ریال کمتری تبدیل به ارز شده باشد؛ این تراز منفی می شود. برای مثال 30میلیارد دلار صادراتِ برنگشته در سال قبل(98) تراز تجاری98 را منفی کرد(گزارش بانک مرکزی). به تبع در تراز ارزی هم اثر می کند و ارزش پول ملی را کاهش می دهد. وقتی در اقتصاد کنونی ایران فروش نفت کم شود هم بطور طبیعی ارز دست دولت کمتر شده تراز ارزی منفی میشود. دلار 20هزارتومانی، بخاطر کمبود دلار اتفاق می افتد و معنایش این است که ریال بیشتری باید برای یک دلار داد. حالا او که دستمزد و حقوق ماهانه ریالی دستش را میگیرد؛ بخاطر کاهش ارزش ریال، فقیرتر می شود. اما او که سرمایه دارد(دلالان مسکن، سهام داران بورس و...)غنی تر می شود. 🔅نتایج: 1️⃣درک برون زا بودن بخشی از تبعیض ها، جامعه عدالت خواه را به آن عامل(تحریم های استکبار جهانی) متوجه می کند و "عدالت" را به "برائت" پیوند می دهد. توازن نگاه بین ویژه خواری و استئثار داخلی با استبداد و استکبار خارجی برکات بسیاری برای دارد. 2️⃣رفع و کاهش تحریم ها، راهبردهای متفاوتی را روی میز داشته که همه بالسویه نیست: "سازش"، "دور زدن تحریم"، "روش دولت ملی دکتر مصدق" و "نسخه معاصر اقتصاد مقاومتی". برخی از راهبرد ها ناقض اصول و آرمانهایی از انقلاب مثل استقلال یا عزت اسلامی و برخی توالی ای از فساد را به دنبال دارد. مهندسی بهترین راهبرد آرمانگرا-واقع گرایانه، با حفظ اصول و پرهیز از توالی فاسد مجال واسع خود را دارد. 3️⃣به فرض بقاء تحریم ها، عمده ترین راه حل برای کاهش اثر تبعیضی تحریم ها؛ "مدیریت رانت حاصل از تغییر ارزش ریال به نفع طبقه فرو دست" می باشد ؛ که سه راه کانال تعقیب دارد: ▫️3/1-صاحب سرمایه کردن دستمزد بگیران: -دادن سهم کارخانجات و تشکیل تعاونی های کارگری و کارمندی(که بخشی از سیاستهای ابلاغی اصل44بود) . -اعطای زمین رایگان یا ارزان برای مسکن و مشاغل خرد. -بسته معیشتی بهتر یارانه نقدی. -و... ▫️3/2-وضع مالیات بر عایدی سرمایه دهک بالا مثل مالیات بر ماشین ها و املاک لاکچری، مالیات بر خانه های خالی، سکه و ارز . ▫️3/3-سیاستهای انقباضی پولی: وقتی بانکهای خصوصی با خلق پول بتوانند نقدینگی بیشتر تولید کنند، هم ارزش ریال کاهش می یابد و هم صاحبان نقدینگی و ریالهای بیشتر، هجوم بیشتری به بخش سرمایه(ملک وطلا و...)می برند و موجب افزایش ارزش آن می شوند. کنترل بخش پولی(بانکها) با محدود کردن خلق پول شان برای مهار آن رانت و مقابله با تبعیض ضروری است. 📝محسن قنبریان ۹۹/۴/۱۷ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🧩تبعیض؛ درون زا ، برون زا 🔴تبعیض درون زا: تبعیض حاصل از ساختارهای اقتصاد داخلی است (از زنجیره 5گانه
✅ باتشکر از دکتر خاکی که درمباحثه اقتصادی از توضیحاتشان بهرمند شدم. *برای وضوح بیشتر این یادداشت ها را ببینید: 🔺آیا یارانه حاصل از آزادشدن قیمت ها به عدالت اجتماعی می انجامد؟ 🔺انقلاب اسلامی با اقتصاد سازشی 🔺فقیرسازی-مترف سازی همزمان دو لبه یک قیچی 🔺قصه کارهای بی شأن و شان های بی کار 🔺غفلت از برجام داخلی 🔺عدالت در بیانیه گام دوم 🔺انقلاب اقتصادی ☑️ @m_ghanbarian
حجاب را "درونی" کنیم1⃣ اگر مفید دیدید با صاحب نظران به اشتراک بگذارید ☑️ @m_ghanbarian
حجاب را "درونی" کنیم2⃣ اگر مفید دیدید با صاحب نظران به اشتراک بگذارید ☑️ @m_ghanbarian
4-توحید و توحد قائمین به قسط.mp3
8.7M
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط جلسه چهارم ۹۸ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط/چکیده جلسه چهارم ❗️از این جلسه به بعض آیات و ادله ای که شهود توحیدی قائمین به قسط از اهل سلوک را باز می گوید، پرداخته میشود. چون این سلسله مباحث بمثابه حلقه اولی برای این نظر است در سطح عموم طرح شده است . .............................................. ✅ آیه۱٨آل عمران: "شهدالله انه لااله الاهو والملائکه واولواالعلم قائما بالقسط لااله الاهو العزیز الحکیم" -"شهادت"لغتا واصطلاحا باید با مشاهده وحضور باشد. پس شهود توحید ،شرط این شهادت است. -اما چه کسی می تواند این شهود وشهادت را داشته باشد؟ خدا و ملائکه که روشن است.به"اولواالعلم" که میرسد، "قائما بالقسط" اضافه میشود.که بنا به تفسیری ،اهل علمی که قائم به قسط باشند میتوانند این شهود خاص توحید را داشته برآن شهادت دهند نه هر دانشمندی!اینکه برخی بدین سو رفته اند که دانشمندان طبیعی هم بابررسی نظم عالم شهادت به توحید داده اند؛ از غرض آیه دور شده اند! -این شهادت قولی است یا فعلی خود بحث مفصلی دارد که در جلسات بعد اشاره میشود. ✅اختلافی ادبی-تفسیری دراینکه "قائما بالقسط" فقط حال برای خداوند است یا اولواالعلم را هم شامل است بین مفسرین اختلاف است. نظری که حال برای اولواالعلم هم باشد مطلوب ما را ثابت می کند(۱). -بهترین شاهد بر این مطلوب ، استفاده ائمه اطهار(ع) ازآیه است که:"قائما بالقسط را قید اولوالعلم گرفته اند". آنها فصحاء عربند وبا قواعدادبیات آشنایند اما مثلا امام رضا(ع)"اولواالعلم قائما بالقسط"را در این آیه باهم آورده به "الامام"معنا میکند(۲). امام باقر(ع)صراحتا این قسمت را چنین معنا می کند:"...واولوالعلم قائما بالقسط، فان اولی العلم الانبیاء والاوصیاء وهم قائم بالقسط..."(۳). ⬅️پس قیام کننده برای عدالت وقسط میتواند شاهد اسماء وصفاتی از حق باشد که غیر او از آن محروم است. ✅شهود وشهادت سیدالشهداء در دعای عرفه: -دعای عرفه را از این دید مرور کنید در مقام توحید مثلا:"الحمدلله الذی... وللکربات دافع وللدرجات رافع وللجبابره قامع فلااله غیره....یا من جعلت له الملوک نیر المذله علی اعناقهم فهم من سطواته خائفون..." این اسامی وصفات مورد شهود یک قیام کننده به قسط است. دیدن ترس ولرز شاهان در درون خودشان از خدا حتی در حال غلبه را اینها میبینند نه قاعدین. -بعد این شهود را شهادت می دهد .آن توحید به توحّد می کشاندش:"أشهد یا الهی بحقیقه ایمانی...(تا آخر این فراز عجیب)" این شهادت همه ارکان وجوارح حسین(ع)،همان تسبیح همه ذرات عالم وآدم به ربوبیت الهی نیست؛که حسین ویزید ندارد! این "شهادت فعلی وعملی" قائم به قسط در معرکه است ودیگران در آن سهمی ندارند! به لحاظ ادبی هم نمی فرماید گوش ولبها و موها وپوست ورگهایم شهادت به توحید می دهد ؛نه!میفرماید :من با اینها شهادت به توحید می دهم(أشهدُ...) (لطایف بیشتر را در فایل صوتی بشنوید) .............................................. پی نوشت: ۱.ر.ک:تفسیرغرائب القرآن نیشابوری(سنی)ج۲ص۱۲٨/تفسیر مواهب الرحمان سبزواری (شیعه)ج۵ص۱۴۰/دفاع ادبی از این نظر در حلقات دیگر این نظر تعقیب میشود. ۲و۳. تفسیر برهان ج۱ص۶۰۳و۶۰۴ ☑️ @m_ghanbarian
حجاب را "آزاد" کنیم1⃣ اگر مفید دیدید با فعالان انقلابی به اشتراک بگذارید ☑️ @m_ghanbarian
حجاب را "آزاد" کنیم2⃣ اگر مفید دیدید با فعالان انقلابی به اشتراک بگذارید ☑️ @m_ghanbarian
3-تحلیل قدسی روضه ها.mp3
4.59M
🔆 تحلیل قدسی روضه ها جلسه سوم 🔸حضن یعنی دامن و آغوش. حاضنه کسی است که دایه گی وسرپرستی کند.امام سجاد(ع)حاضنه خود را مادر خواند. 🔸ام ابیها ، دختری است که نوعی حضانت برای پدر کند!حمزه سیدالشهدا ، پیامبر و امام کاظم هرسه ام ابیها داشتند. 🔸مقتل درباره دختر سه ساله وسر اباعبدالله مینویسد:"حاضنه له"! مثل یک مادر و دایه اول از مصائب سر در آغوش گرفته گفت بعد مصائب خود.. خرابه، رقیه را "ام ابیهای"حسین کرد عجب اینکه این سر هیچ جا -حتی دیر راهب و...-اینجور آرامش و راحت نگرفت بعد رقیه دیگر نه سنگ خورد ونه خاکستر !روانه دفن شد... 🔹 مفصل مطلب را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
🔖تناسب تقدس جامعه و ولی امر https://t.me/antioligarchie/25266 *اول برای همدلی یادداشت یک ماه پیش بنده بنام "تابلوی قداست" را بخوانید https://eitaa.com/m_ghanbarian/1448 📍جان کلام بنده با آقای دکتر این است: برای جواز نقد حاکم و لزوم پاسخگو کردن قدرت(تقدس جامعه)، لازم نیست حتما حاکم را عرفی و غیر مقدس کنید! و تکریم و تبرک مومنان از او را به سخره و استهزاء بگیرید. 🔆تفصیل مطلب: 1⃣دوتقدس: 🔅۱/۱-تقدس جامعه: که پیامبر(ص) مکرر می فرمود به این است که ضعیف بتواند بدون لکنت، حقش را از قوی بگیرد(۱) -وقتی اعرابی ای در حضورش برای درخواست، لکنت گرفت، برادرش خواند، در بغلش گرفت و فرمود من از جبابره نیستم.(۲) 🔅۱/۲-تقدس ولیّ: "جعل الهی" برای مومنان تقدس می آفریند ،کعبه باشد(۳) یا جعل نبوت و امامت برای معصوم یا حتی جعل ولایت و نیابت برای فقیه غیرمعصوم: -از آب وضو و مویش در حدیبیه تبرک می بردند، طوری که یکی بر زمین نیافتاد(۴) -از زین اسب امام عصر(عج) هنگام ظهور تبرک خواهند برد(۵) -امام رضا(ع)، زکریابن آدم -فقیهی منصوب در قم- را برابر مزار پدرش موسی بن جعفر(ع)شمرد که خداوند با او دفع بلا می کند(۶) -درباره عبدالعظیم حسنی -فقیهی منصوب در ری- "انت ولینا حقا" فرمود و زیارتش را برابر زیارت سیدالشهدا شمرد!(۷) واضح است این بیانات چه تقدسی برای غیر معصوم میآفریند. 2⃣تناسب این دو تقدس: تمام سخن در تناسب "تقدس جامعه" (باحق طلبی و عدالتخواهی، پرسش گری بدون لکنت و...) با "تقدس ولیّ مشروع" (با تجلیل و تکریم او وحتی تبرک گیری برخی موارد)است. 🔺عده ای "جامعه متبرک" را جای مقدس می نهند و صرف دستبوسی و ذوب در ولایت و تبرک گیری از او را کمال و تقدس جامعه می شمارند و سؤال و استیضاح، نقد و مطالبه را از بر نمی تابند! 🔺در مقابل عده ای، ولیّ مشروع را "عرفی و زمینی" می کنند، برای اینکه جامعه را مقدس یعنی حق طلب و عدالتخواه کنند. دیگر تکریم وتعظیم اختیاری و افتخاری از را هم رد می کنند! ▫️برخی از طیفی که مقابل سعید زیبا کلام در خواهند آمد، از گروه اول اند. خود آقاسعید اما در خبط دوم افتاده است! ▪️از اینکه هر تجمع گرد ولیّ و تکریم و تعظیم اورا "فرهنگ منحط و منحوس و موروثی استبداد" خوانده، حدس می زنم نتوانسته بین "دویدن اهل انبار پی امیرالمومنین(ع)" با "حلقه زدن گرد ولیعصر(عج) وتبرک از زین اسب ایشان"، تمایز ببیند! اولی به چشم شاه دیدن علی(ع) و انجام تشریفاتی است که جزء فرهنگ منحط جامعه شاه زده ایران و تکریم شاهان غاصب بود. لذا امام(ع) هم از آن منع کرد(۸) اما دومی، ولیّ خدا دیدن امام مستضعفین و چشم روشنی محرومان به امام عدل است لذا آن تبرک جویی، در لسان تمجید و تایید بیان شده است(۹) ▫️در همان جامعه ای که از آب وضوی پیامبر(ص)تبرک می برند وبرای بردن نامش، صلوات مستحب شده است، مسلمان ویهودی ومشرک -که در جامعه مدینه با قانون اساسی ای گرد هم باحقوق متقابل زندگی می کنند- حق سؤال و استیضاح از پیامبر وحاکم شهر را داشتند و هیچ پیگرد(اقلا این جهانی) برایشان نبود.(۱۰) ▪️همان شاگردان امام خمینی که تکریم او را به جامعه آموختند، برایش نامه النصیحه لأئمه المسلمین هم می نوشتند و درباره بنی صدر تذکرش می دادند(۱۱) بعدها البته متملقین صرف افزون شدند! و مطهری وبهشتی وخامنه ای ها کم شدند. ▫️امامی که "تا خون در رگ ماست..." برایش بود، از القاب و مدایح آقایان مشکینی و فخرالدین حجازی گله می کند و خود را "خادم مردم" می خواند(۱۲) آیت الله خامنه ای نیز در نوبتهای مکرر این گلایه را داشته اند(۱۳) ▪️امام حق سؤال از نماینده ای منع نکرد، بلکه گاه به شاگردان و فقهای شورای نگهبان که مثل سعید زیبا کلامی را سوسیالیست و کمونیست خوانده بودند، نهیب میزد و آن "پرخاشگری" ها را مناسب شأن شورای نگهبان و فقیهانش نمی دید.(۱۴) به شورای عالی قضایی درباره توبیخ قاضی جزیی که بدون داشتن عنصرمادی جرم ایشان را به دادگاه احضار کرده بود، عکس العمل نشان داد(۱۵) به گمانم احضاریه دست خودش می رسید، دادگاه هم میرفت. ⬅️دیدن هردو تقدس و متناسب سازی آن، نیاز زمین مانده جامعه ماست. آنچه بیشتر اتفاق می افتد، افتادن از اینطرف یا آنطرف است! 📝محسن قنبریان ۹۹/۴/۲۱ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔖تناسب تقدس جامعه و ولی امر #مباحثه_ای_با_دکتر_سعید_زیباکلام https://t.me/antioligarchie/25266 *اول
✅ پی نوشت: ۱.نامه۵۳نهج البلاغه ۲.سیره نبوی شهید مطهری ص۲۹ ۳.مائده۹۷ ۴.صحیح مسلم ج۴ص۱۸۱۲ بحارج۱۷ص۳۲ ۵.بحارج۵۲ص۳۰۸ ۶.الاختصاص ص۸۷ ۷.کامل الزیارات ص۳۲۴ ۸.حکمت ۳۷نهج البلاغه ۹.بحار ج۵۲ص۳۰۸ ۱۰.نظر برخی متفکرین معاصر درباره حق سئوال واستیضاح از معصوم : -جوادی آملی: "در ولایت وحکومت معصوم گرچه حق استیضاح وپرسش برای آحاد امت محفوظ بوداما پس از پاسخگویی معصوم، اجازه انتقاد دیگر روا نیست"(ولایت فقیه ص۴۷۲) -سبحانی:"عظمت و عصمت معصومین مانع از آن نبوده که انتقادپذیر باشند و دیگران را به انتقاد از حاکمان تشویق کنند"(مصاحبه با خبرآنلاین۸شهریور۸۹) -مطهری:"اینکه می گویند حکومت علی(ع) عالی ترین مظهر دمکراسی بود روی همین جهات است.خودش با آنکه امام است و قدرتهای مادی ومعنوی در اختیار دارد به مردم پروبال می دهد، آنها را بر انتقاد واعتراض تشجیع می کند"(حکمتها واندرزها ج۱ص۱۱۰) -نائینی:"امام علی(ع) با وجود دارا بودن مقام عصمت از مردم می خواست که آزادانه به وی اعتراض کرده وهیبت وابهت مقام خلافت را نادیده بگیرند تا امام بدین وسیله به تحفظ از خطا و اشتباه در مقام حاکم اسلامی اهتمام ورزیده باشد"(رسائل مشروطیت ج۲ص۴۴۱) توجه: وارد نبودن انتقاد بر معصوم (بخاطر عصمت)وحتی از دست دادن ایمان یا مراتبی از آن با نقد وذهنیت منفی از او(۶۵نساء)،مانع حق این جهانی انتقاد از معصوم برای شهروندان عادی (که الزاما همه مومن نیستند) نمی باشد. ۱۱. http://www.imam-khomeini.ir/fa/c78_60879/10243_==_F_NewsKindIDInvalid/%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87_%D8%A7%DB%8C_%D8%A8%D9%87_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85 ۱۲. https://b2n.ir/192695 ۱۳.مهر۹۱اعتراض به شعر نوح خواندن ایشان/اردیبهشت ۹۱اعتراض به شعار جانم فدای رهبر نیروهای مسلح/شهریور۷۷اعتراض به سرود "سرورما خامنه ای"(۷۷/۶/۲۴)/ آبان ۸۰اعتراض به "علی زمان" خواندنشان(۸۰/۸/۱۲) ۱۴. http://www.shafaf.ir/fa/news/345850 ۱۵. https://www.yjc.ir/fa/news/6343042 ☑️ @m_ghanbarian