eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
893 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
محسن قنبریان
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! #سخنی_با_آیت_الله_خاتمی ۱/۳ 🎙آیت الله سید احمد خاتمی فرمود
🚨 گشت ارشاد مسئولین و گشت ارشاد! وعده انتخابات۱۴۰۰ این بود که گشت ارشاد مسئولین آغاز شود. امام جمعه کرج شروع کرد و دیگران را هم بدان فراخواند. با وجود عذرخواهی رئیس شورای شهر درباره استفاده فرزندش از ماشین لوکس شهرداری، ستاد امر به معروف استان البرز قانع نشد و در اینباره بیانیه صادر کرد! چه خوب اگر مطالبه نامه ۴۵و۷۱ نهج البلاغه برای مدیرانی با حاشیه ای اشرافی بی مماشات انشاء شود. جمعه آتی نماز جمعه تهران هم برقرار میشود. کاش خطیب این هفته هم از ماجرای دستگیری یک زن توسط نیروی انتظامی به شکل ناجور و توسط نامحرم و با قلاب مخصوص حیوانات گله کند و از یک جمله توضیح نیروی انتظامی مبنی بر برخورد انضباطی با ماموران راضی نشود! چون مساله ی قابل تکراری است، نهی از منکر واجب است. چه خوب اگر گشت ارشاد هم توسط ائمه جمعه ارشاد شود. امیرالمومنین(ع)، قنبر را وقتی سه تازیانه بیشتر بر بزهکار حد جاری کرد همانجا خواباند و سه ضربه شلاق زد. (الکافی ج۷ص۲۶۰) جامعه بیش از پیش تشنه دیدن این جلوات علوی است. یاعلی! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
12.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید| در مورد چه می دانید؟ 🔺 نمایندگان لزوما نمایندگان فکری نیستند! 🛎 خیلی کم می بینیم که نمایندگان تعینی به تعیینی تبدیل شوند! 🔹 و هم بدون اینکه حکمی داشته باشند، از جانب مردم، نماینده امام (ره) محسوب می شدند... 🆔 @sedayehowzeh
محسن قنبریان
🎥ببینید| در مورد #نمایندگان_تعینی_رهبری چه می دانید؟ 🔺 نمایندگان #ولی_فقیه لزوما نمایندگان فکری #ره
5.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید| عدالت خواهی هیچ شباهتی به کبریت بی خطر ندارد! 🔺 دو دقیقه از یک بحث، گویای تمام سخن نمیشود. اجمالا اینجا نقد رویکردی است که نماینده ولی فقیه در دانشگاه ها را بجای پیشوایی جریان دانشجویی و جنبش عدالتخواهی، صرفاً به پستی اداری تقلیل می دهد. برای جذبش صرفاً رزومه علمی و نداشتن هیچ تحرک قابل سؤالی توجه می کند! طبعا در انکار مطلق نماینده فعال و کارا نبوده ام و حتی در مصاحبه از بودن مفاخری در این سمت ها اشاره کرده ام. ☑️ @m_ghanbarian
🎎 امپراتور ژاپن به آقای رفسنجانی چه گفت❓ 🔖مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی تعریف میکردند: "زمانی که به ژاپن رفته بودم، جلسه ای نیز با امپراتور وقت ژاپن داشتم. پس از بحث و گفتگو درباره برخی مسائل دوجانبه، امپراتور به من گفت: علیرغم اینکه ما تحولات انقلاب شما را دنبال می کنیم، ولی برای برخی از سؤالات خود پاسخ روشنی نداریم! اول اینکه ما مدتی است روی سازمانی در کشور شما بنام جهاد سازندگی مطالعه می کنیم! چطور این نهاد توانسته در مدت کوتاهی، مردم مناطق محروم را باخود همراه کند وبسیاری از آن مناطق را توسعه بدهد؟! دوم اینکه[...] بعد آقای هاشمی گفتند:"من در آن جلسه برای هیچکدام از آن سؤال ها پاسخ مشخصی نداشتم"!(کتاب رسم جهاد/مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی /ص۱۳) ❓اما سؤال مهم اینکه: چه فرقی بین "کار جهادی" و "مدیریت جهادی" هست؟! 🔅در نقل اول دقت کردید؟ امپراتور ژاپن -که تحولات انقلاب را دنبال می کند- با وجود وجدان کاری بالای ژاپنی ها، دنبال چه چیزی در سازمان جهاد می گردد؟! آن چیست که آقای هاشمی پاسخش را نمی داند؟! 🔅امپراتور دنبال کشف "مدیریت جهادی" بود نه صرفا "نیروی جهادی"! مدیریت جهادی، مقابل "مدیریت بروکراتیک" و اداری گذشته و کنونی است. نیروی جهادی، مقابل "نیروی با تایم و مٲموریت اداری" و غیر چابک است. لذا ممکن است رئیس جمهوری(مثل خود آقای هاشمی با قریب ۱۶ساعت کار در روز)یا وزیر و مدیری، جهادی و بدون وقت اداری و بی مزایای مرسوم اداری کار کنند؛ اما مدیریت شان بروکراتیک باشد!(دقت کنید) سازمان جهاد، مدیریت جهادی داشت نه صرف نیروی جهادی! "از پایین به بالا"، "شورایی"، "منطقه ای" و... بود که توانست چشم امپراتور ژاپن -کشوری که مثَل برای پرکاری شده- را بگیرد(۱). 🔅جالب اینکه بین ناتوانی پاسخ آقای هاشمی -اززبده ترین سیاست مداران ایرانی- وآنچه آن سالها در ایران جاری بود نسبت مستقیم بود! فن سالاری(تکنوکراسی)، بروکراسی خاص خود را احیاء کرده بود.(۲) سازمان جهاد هم، اداری و وزارت خانه شده بود! حالا ما در سودای ژاپن اسلامی بودیم! هنوز نیروی جهادی پیدا می شد، اما ناگزیر بود اهداف انقلابی و جهادی خود را از طریق سیستم فرسوده اداری با شاخصه ی از بالا به پایین و "عدم درک نزدیک از میدان"، "ناتوان از درک تفاوتهای منطقه ای"، "متجزی در مٲموریت ها"(=یک اداره جزیی از کار را انجام وبقیه به اداره ای دیگر محول است تا بموقع بکند یا نکند!)و... انجام دهد. ⬅️ اگر نخبگان مان به "سازمان جهادی" متفطن شدند، نظام اداره ای احیاء خواهند کرد که توقع دنیای جدید از انقلاب اسلامی ایران بود. ژاپن می خواست روش انقلابی ما را بیاموزد، اما ما به ژاپن مسلمان عازم شدیم! ......................................... ۱.دراین باره کتاب رسم جهاد یا اقلا این لینک را ملاحظه کنید. http://sobhe-no.ir/newspaper/596/14/23773 ۲.ر.ک:تکنوکراسی و اقتصاد نئولیبرال/شهریار زرشناس 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۲/۱۲ ☑️ @m_ghanbarian
🔰 *اندیشکده حقوق بشر و شهروندی به همراه واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می‌کند؛* 📚 مدرسه مجازی *مطالبه‌گری حقوقی شهید لاجوردی* . *بحث عدالت بایستی به یک گفتمان نخبگانی تبدیل شود، باید این مسئله را دنبال کنیم و پیگیری این بحث را رها نکنیم، چون زمینه خیلی زیاد است، نیاز خیلی شدید است.* (مقام معظم رهبری ۹۰٫۰۲٫۲۷) . 🎙️با حضور: *دکتر محمود حکمت نیا* معاون وزارت دادگستری و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی *حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان* پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه *دکتر غلامرضا مولابیگی* معاون و قاضی دیوان عدالت اداری *دکتر سید مجید امامی* دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) *دکتر سید محمدمهدی غمامی* مدیر اندیشکده حقوق بشر و شهروندی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) *دکتر سید حجت الله علم الهدی* استاد دانشگاه و رئیس سابق پژوهشگاه قوه قضاییه *دکتر سید احمد حبیب‌نژاد* مدیر موسسه فقر زدایی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران . *محمد لسانی* کارشناس و پژوهشگر رسانه . *دکتر سید محمدحسین پیغمبری* قاضی دادگستری و معاون حقوق عامه اندیشکده حقوق بشر و شهروندی 📆زمان: *۵ تا ۷ آبان‌ماه و ۱۲ تا ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۰* ⚠️ *جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به شماره 09338680516 در پیام‌رسان‌ بله و واتساپ مراجعه نمایید.* ⚠️ *آخرین مهلت ثبت‌نام: ۴ آبان‌ماه ۱۴۰۰* ⚠️ *هزینه ثبت‌نام: ۱۲۰ هزار تومان تخفیف ثبت نام گروهی(حداقل ۳ نفر): هر نفر ۱۰۰ هزارتومان اعضای تشکل های دانشجویی: ۹۰ هزارتومان تخفیف اعضای فعال اندیشکده و بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع): ۸۰ هزارتومان* ⚠️ *به شرکت کنندگان، گواهی معتبر پژوهشی اعطا خواهد شد.(حداکثر ۲ غیبت مجاز است)* 🔸zil.ink/hcright_isu 🔸instagram.com/hcright_isu 🔹BasijISU.ir 🔹@BasijISU_ir 🔹@oboor_ir
محسن قنبریان
🎥ببینید| عدالت خواهی هیچ شباهتی به کبریت بی خطر ندارد! 🔺 دو دقیقه از یک بحث، گویای تمام سخن نمیشود.
🔊 حجت الاسلام قنبریان در گفت و گو با تشریح کرد؛ واکاوی دلایل کاهش اثرگذاری نهاد نماز جمعه /جای خالی گفتمان آزادی و جمهوریت در خطبه ها / لزوم درگیری گفتمان انقلاب با مسأله های مردم 🛎 زمانی که یک دغدغه‌های مردم را در نماز جمعه مطرح می‌کند و با مسأله‌های مردم درگیر بشود در همین فضای مجازیِ بیگانگان این موضوع منتشر و مورد توجه مردم قرار می‌گیرد و دیده خواهد شد. 🛎 مرکز تولید محتوا است و ابزار نشر آن است، اگر تولید محتوا به خوبی صورت بگیرد، مسأله مردم و دغدغه‌های مردم ضرب در نظریه انقلاب اسلامی بشود و هرهفته این موضوع طرح بشود این موضوع بسیار اثرگذار است اما این موضوع بسیار کم در نماز جمعه ها رخ می‌دهد. 🛎بعد از برنامه برخی ائمه جمعه با من تماس گرفتند و گفتند برخی حرفها را ائمه جمعه می‌خواهند بگویند اما نمی‌توانند بگویند! : v-o-h.ir/?p=28139 🆔 @sedayehowzeh
محسن قنبریان
🔊 حجت الاسلام قنبریان در گفت و گو با #صدای_حوزه تشریح کرد؛ واکاوی دلایل کاهش اثرگذاری نهاد نماز جمعه
🎙حجت الاسلام قنبریان در گفتگو با صدای حوزه: مردم اغلب، ائمه جمعه را اصولگرا می دانند؛ نه بدین خاطر که در ستاد اصولگرایان اند یا حتی الزاما سبد رأی آنها در انتخاباتها، اصولگرایانند؛ بلکه بدین خاطر که همان گفتمان ناقص اصولگرایی، گفتمان اغلب ائمه جمعه هم هست! گفتمانی که فقط از استقلال، پیشرفت و امنیت سخن می‌گوید و چیزی از آزادی و جمهوریت در آن نیست! بزرگترین تبعیض، تبعیض در آرمانها و ارزشهای انقلاب است. متاسفانه اصلاح طلبان جمهوریت و آزادی اش را برداشته و اصولگرایان پیشرفت و استقلال و امنیتش! هر دو هم عدالت را رها کرده اند. اینها وقتی از هم جدا می‌شوند، تحریف هم می‌شوند! مردم ایران چه گناهی دارند که اینها را با هم می‌خواهند؟! ☑️ @m_ghanbarian
⚜ نسخه دوم مرجع و رهبر شیعیان شدن، اقتضائی دارد که سید مصطفی مثل نوادری از فرزندان زعماء و فقهای بزرگ شیعه داشت: نسخه دوم شدنش نه به خاطر انتساب و نزدیکی به پدر یا مدیرِ بیت پدر بودن، بلکه با اثبات علمی و عملی خود و در معرض ارزیابی جامعه علمی و مردم نهادن خود بود. آیت الله مصطفی در کنار شاگردی و تقویت درس امام، معاصر با او در جوانی درس خارج فقه و اصول و فلسفه داشت و در معرض ارزیابی مجتهدان بود. کتب تالیفی او: - در قم: ۸کتاب فقهی و فلسفی. - در تبعید به ترکیه: ۲کتاب فقهی. - در تبعید به نجف: بیش از ۱۰ اثر. مبارزات عملی او: - چند نوبت زندان شدن. - تبعید به ترکیه و نجف(شرط قطع ارتباط با مبارزین برای جواز ورود به ایران را نپذیرفت). اینگونه نسخه دوم بودن یا نبودنش برای امام قابل ارزیابی می شد؛ نه اینکه اختیار مُهر و مدیریت بیتِ مرجعیت امام جای آن نشسته باشد. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۱۶-درسهای نهج البلاغه.mp3
20.14M
📖سلسله بحث جلسه شانزدهم ۳۰مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 وحدت شیعه و سنی از منظری دیگر ۱۲۷ (ع) ❓س۱: آیا امیرالمومنین(ع) با وجود قسیم الجنة و النار بودن و اینکه محبتش تمییز دهنده اشرار از اخیار و مومن از کافر است؛ اجازه می دهد با محبت و ولایت او امت دو پاره ی مقابل هم یا کشور دو شقه شود؟! ❓س۲: آیا علیرغم اعتقاد به شهادت حضرت زهرا(س) و قصاص نشدن قاتلین ایشان مجازیم الان پرچم انتقام خون آن حضرت را برداریم؟! مجازیم آن انتقام را نشان مذهب و جنبش های خود کنیم؟! ❓س۳: چرا رئیس مذهب تشیع در حکمت الهی و تدبیر معصومانه امام قبلی، به لحاظ نسلی هم متصل به امیرالمومنین(ع) و هم متصل به ابوبکر است؟!! ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث درسهای نهج البلاغه جلسه شانزدهم ۳۰مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 وحدت شیعه و سنی از منظری دیگر! ۱۲۷ / چکیده بحث (ع)/ ۱از۲ ❓س۱: آیا امیرالمومنین(ع) با وجود قسیم الجنة و النار بودن(۱) و اینکه محبتش تمییز دهنده اشرار از اخیار و مومن از کافر است(۲)؛ اجازه می دهد با محبت و ولایت او امت دو پاره ی مقابل هم یا کشور دو شقه شود؟! ❗️ج۱: در خطبه۱۲۷ جوهره خارجی گیری و تکفیر را از جمله این می شمارد: •"اگر بر این عقیده پافشاری می کنید که من خطا کردم و گمراه شدم، چرا همه امت محمد(ص) را به خاطر گمراهی من گمراه می شمارید؟! چرا آنان را به خطای من مواخذه می کنید، و به گناه من کافرشان می دانید؟! شمشیرهای خود را بردوش نهاده اید و برسالم و ناسالم فرود می آورید..." • بعد از توصیف تکفیر آنان و مقایسه با روش رسول الله(ص) می فرماید: "به زودی دو گروه در ارتباط با من هلاک می شوند: - یکی دوستی که در محبت به من زیاده روی می کند و این اورا به سوی باطل می برد! - دیگری دشمنی که در کینه توزی من زیاده روی می کند و این دشمنی اورا به سوی باطل می کشاند! بهترین مردم درباره من مردم معتدل هستند پس همواره ملازم آنها باشید و با اکثریت همگام و همراه باشید(الزَموا السَّوادَ الاَعظَم) زیرا دست خدا بر سر جماعت است. از پراکندگی و تفرقه بپرهیزید..." • محبت افراطی را، "غلو" و بغض افراطی را "برائت" و... معرفی کرده اند(۳) اما ظاهرا بتوان افراط را در عرض هم دید! • نمط اوسط(مردم معتدل و وسط) نه حب افراطی دارند نه بغض افراطی! آیا یعنی کمی بغض اشکال ندارد؟!! • یعنی غیر از اینکه محبت را به غلو نمی کشانند، به تعصب مذهبی هم نمی کشانند که حق بودن علی(ع) بر همه پیروان سرایت و خود را حق مطلق و رقیب را باطل مطلق بشمارند! یعنی غیر از اینکه اشکال و شبهه شان درباره امام را به برائت و ستیز با او نمی کشانند، بغض را به پیروان سرایت نمی دهند و تکفیر و خارجی گری راه بیاندازند! آن مقدار بدوی شبهه و بغض با مدارای امت و بحث و ...راه نجات دارد! ⬅️پس نمی خواهد حب او، اینجا جامعه مسلمانان را تقسیم کند و مقابل قرار دهد. ❓آیا اگر برای یکی از ائمه(ع) فرصتی پیش می آمد تا شیعیان را کشوری جدا مقابل امپراطوری اموی یا عباسی کنند، چنین می کردند؟! چنانچه اموی ها کشوری در اندلس مقابل امپراطوری عباسی نگه داشتند! ❗️ظاهرا نه! ائمه(ع) خود را امام بشر و امام همه مسلمانان می دانستند و می خواستند اصلاح امت کنند نه فقط پیروان را صاحب کشوری کرده با عامه ستیز یا سازش کنند!(۴) ❓س۲: آیا علیرغم اعتقاد به شهادت حضرت زهرا(س) و قصاص نشدن قاتلین ایشان مجازیم الان پرچم انتقام خون آن حضرت را برداریم؟! مجازیم آن انتقام را نشان مذهب و جنبش های خود کنیم؟! ❗️ج۲: نه! آن مطالبه پس از ظهور و شروع رجعت است؛ الان مطالبه کردنش خلاف دکترین خود ائمه(ع) است! (ادامه در صفحه بعد) ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث درسهای نهج البلاغه جلسه شانزدهم ۳۰مهر۱۴۰۰ ۲ از ۲ • به این معما دقت کنید: - قاتلین سیدالشهدا همه قصاص شدند، اما پرچم نهضت های شیعی در دوره اموی و عباسی و حتی ظهور حضرت مهدی(ع) طلب ثار و انتقام خون حسین(ع) است! در زیارات و ندبه ها دائم می خوانیم. - در حالیکه قاتلین حضرت زهرا(س) قصاص نشده رفتند، اما انتقام حضرت پرچم جنبش های شیعی نشده است و هیچ نمونه ای از ائمه حتی برای ظهور حضرت قائم(ع) در اینباره نیست! • روایات قصاص ضرب و هتک حضرت صدیقه(س) در مجامع روایی شیعه، همه مال دوره پس از ظهور و شروع رجعت هاست.(۵) • یکی از اقسام رجعت، رجعت استحضاری است که کسانی توسط حضرت مهدی(ع) از برزخ احضار می شوند.(۶) مضمون روایات یاد شده می گوید، انتقام فاطمه(س) شروع رجعت استحضاری است.(۷) شتاب کردن به آن (چه با انتقام از عامه و چه شعار کردنش برای نهضت)پیش از ظهور فقط صدمه به اردوگاه و نقشه و تدبیر ائمه شیعه است! ❓س۳: چرا رئیس مذهب تشیع در حکمت الهی و تدبیر معصومانه امام قبلی، به لحاظ نسلی هم متصل به امیرالمومنین(ع) و هم متصل به ابوبکر است؟!! امام صادق(ع) از جهت پدر نتیجه امیر المومنین و از جهت مادر نتیجه ابوبکر است(ام فروه مادر امام هم از جانب پدر و هم مادر به ابوبکر می رسد!)(۸) ❗️پیام این تولد: - حقانیت بخشی به خلفاء نیست چنانچه از جانب امام صادق(ع) روایت کردند که: ابوبکر مرا دوبار متولد کرد! -پلورالیسم هم نیست که هم سنی حق است و هم شیعه! و اینها دعوای زرگری است ائمه با خلفاء مشکلی نداشتند! - اما قطعا این قدر هست که نزاع عقیدتی را نژادی و بین نسلی نکنیم! بلکه با مدارا در یک امت واحد مذهب حق را پیش ببریم! چنانچه در صدر خطبه ۱۲۷ حضرت امیر(ع) فرمود؛ بخاطر گمراهی اولی، کل امت را گمراه نگیریم (احتمال قصور و استضعاف و... جدی است) و مواخذه آنها را با ستیز با عامه و تکفیر پی نگیریم. ام فروه و قاسم پدرش از نوادگان ابوبکر اما از محبین و شیعیان و مثل پدرشان محمد بن ابی بکر شدند. این نمادی روشن برای امکان اصلاح امت با مدارا و لزوم دوری از سرایت کینه و عداوت به کل پیروان است.۹ ........................ ۱.الکافی ج۴ص۵۷۰ ۲.امالی صدوق ص۴۶ ۳.شرح ابن ابی الحدید ج۸ص۱۱۸و۱۱۹ ۴. برای تفصیل به جلسه دوم سخنرانی امام و روح جمعی امت و چکیده آن رجوع کنید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/1687 ۵.کمال الدین ج۱ص۲۵۳/عیون ج۱ص۵۸/دلائل الامامه ص۴۵۵/ سرور اهل ایمان ص۶۵تا۶۷/ مختصر البصائر ص۴۴۸تا۴۵۰ و... ۶. درباره اقسام رجعت به رشحات البحار آیت الله شاه آبادی کتاب رجعت رجوع کنید ۷. برای تفصیل در اینباره سخنرانی خون خواهی و خیر خواهی و چکیده اش را ببینید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/1293 ۸. الکافی ج۱ص۴۷۲/ المقنعه ص۴۷۳/ تهذیب ج۶ص۷۸/ احتجاج ج۲ص۴۷۴/تحریر الاحکام ج۲ص۱۲۳/ منتهی المطلب ج۱۳ص۳۰۱/ الدروس ج۲ص۱۲/ مرآت العقول ج۶ص۲۶/ الحدائق ج۱۷ ص۴۳۶/ کشف الغطاء ج۱ص۸۸/ جواهر الکلام ج۲۰ص۸۸/ موسوعه خوئی ج۱۵ص۳۲۱/ و... ۹. در اینباره سه یادداشت زیر را بخوانید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/591 https://eitaa.com/m_ghanbarian/592 https://eitaa.com/m_ghanbarian/594 (برای قضاوت درست بی نیاز از شنیدن فایل صوتی نیستید!) ☑️ @m_ghanbarian
🔆 مشرکی در غزوه ای از فرصت استفاده و بالای سر حضرت حاضر و شمشیر کشید و گفت: چه کسی مانع کشتن تو می شود؟! فرمود: خدا! شمشیر از دست مشرک افتاد و رسول الله برداشت و فرمود: چه کسی جلوی کشته شدن تو را می گیرد؟ مرد گفت: شما لطف کنید و با من به نیکی رفتار کنید! پیامبر به اسلام دعوتش کرد؛ اما نپذیرفت! گفت: نه با تو می جنگم و نه به طرفداری تو! پیامبر او را بخشید. او هم راهش را جدا کرد و رفت. به قبیله خود گفت: از نزد بهترین مردم پیش شما آمدم! (راه روشن ترجمه محجه البیضاء ج۴ص۱۷۴) جالب است نه اسلام آوردن ها به خاطر شمشیر و نجات جان بوده و نه نجات دادن ها و آزاد کردن ها شرطش مسلمان شدن! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian