34.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت
قسمت ارائه جلسه سوم: علی(ع) و معضل خانواده!
حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۱فروردین۱۴۰۲
❗️ اثر نظام طبقاتی در نظام خانواده
• امتیاز پرداخت از بیت المال + اقطاع بخشی به ۳۷۰صحابه پیامبر در کوفه = طبقه جدیدی که نظام خانواده را به هم ریخت!
- یکی از آنها ۱۱خانه در مدینه، ۲تا در بصره، یکی در کوفه و یکی در اسکندریه داشت
⬅️ پیدایش "خانواده گسترده عرضی" در طبقه اشراف! [چیزی که کمی بعد حرمسرا نام گرفت]
- زنان و کنیزان متعدد!/ همان کس، ۱۰۰۰برده و "کنیز" هم داشت!
⬅️ در ضرب زمان(دو دهه) و گسترش این سبک در اعراب: نسل جدیدی از جوانان در کوفه پدید آمد؛ قریب ۲۰هزار نفر؛ پدر عرب، مادر ایرانی، کنیز و...!
• سیاستهای تبعیض آمیز نسبت به این نسل جدید!
- ازدواج با دختر عرب ممنوع!/ پرداخت کمتر از بیت المال!/ سِمَت های دست پایین!
⬅️ برخی از این نسل اصلا همان خانواده ساده را هم نتوانستند تشکیل دهند!/ برخی دچار انحرافات جنسی شدند!
✔️ راه حل امیرالمومنین(ع):
1⃣ مبارزه با منشأ آن تبعیض
2⃣ جایگاه دهی به موالی و کنیز زادگان و...
- کنیز زاده ای که امام شیعیان شد!
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد:
❓خانواده گسترده عرضی اشراف چه نسبتی با حکم تعدد زوجات و... دارد؟!
و...
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
🎵 صوت کامل برنامه
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ برنامه علامت
فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط!
با حضور حجت الاسلام قنبریان/ #شبکه_دو
از شنبه(۱۹ فروردین) بمدت ۷ شب
ساعت ۲۲
تکرار:
- هر روز ساعت ۱۴:۰۵
- یک شب در میان ساعت ۱:۲۰
✔️ قسمت چهارم: امیرالمومنین(ع) و معضل آقازادگی / سرخوردگی جوانان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مستضعفین تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جامعه چگونه باید هدایت شود؟ با زور یا آزادانه؟!
🔹حجتالاسلام #قنبریان در برنامه علامت سه رویکرد نسبت به نحوهی سیاستگذاری در جامعه را بیان میکند:
🔸گروه اول، هدف را مسئلهای شخصی میداند و مخالف هرگونه نقشآفرینی حاکمیت در تعیین هدف و مسیر جامعه است.
🔹در سوی دیگر کسانی هستند که نقشی برای آزادی فردی در تعیین هدف و مسیر قائل نیستند و معتقدند حاکمیت حتی میتواند از ابزار زور برای کشیدن تکتک افراد به سمت هدفی که تعیین کرده، استفاده کند.
🔸حجتالاسلام قنبریان با رجوع به سیره ائمه، ضمن رد این دو نگاه لیبرالی و استالینی، از #نگاه_سومی میگوید که برای جامعه هدف قائل است اما معتقد است با فراهم کردن زمینههای حرکت به سمت هدف، افراد باید #آزادنه مسیر را انتخاب کرده و آن را بپیمایند.
🎬@Mostazafin_TV
محسن قنبریان
⭕️ برنامه علامت جلسه سوم: علی(ع) و معضل خانواده! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۱فروردین۱۴۰۲ ❗️ اثر
📎پیوست قسمت سوم برنامه علامت: امام علی(ع) و معضل خانواده!
#حجت_الاسلام_قنبریان
🔘 بازتولید جاهلیت: مَهیرات_ کنیزان
• درجاهلیت برده بودن مادرانشان را برای خود عار می شمردند و در سروده هایشان، ضمن افتخار به مادران آزادشان، خود را از اینکه زادۀ مادری کنیز باشند، مبرا می کردند.
- قَتال کلابی چنین سروده است:
أنا ابن اسماء اعمامی لها و أبی
إذا ترامی بنو الإمْوان بالعار
أما الإماء فلا یدعوننی ولدا
إذا تحدّث عن نقضی و إمراری
لا أرضع الدهر إلا ثدی واضحة
لواضح الخد یحمی حوزة الجار
یعنی: من پسر اسماء هستم که عموها و پدرم از اویند؛ آن گاه که کنیززادگان به خفت و ننگ خوانده شوند. زمانی که سخن از حسب و نسب من، شود کنیزان مرا فرزند خویش نمی خوانند. تنها از سینۀ زنی با اصل و نسب شیرخورده ام که رویش سفید است (سیاه و کنیز نیست) و همسر سفیدرویی است که از همسایه اش حمایت می کند (ابن منظور، ۱۴۰۸ ق، ج ۱۸، ص ۴۷).
- و در بیتی دیگر چنین سروده است:
لقد ولدتنی حُرّةٌ رَبعیة
من اللاء لم یحضِرن فی القیظ دِنْدنا
«مرا آزاده زنی از قبیلۀ ربیعه زاییده است؛ از آن زنانی که در شدت گرمای تابستان برای گردآوری هیزم حضور نمی یابند.» (اصفهانی، بی تا، ج۲۴، ص ۴۶۹).
- شنفری شاعر عیار نیز به مادر آزادۀ خویش می نازد و می گوید:
انا ابن خیار الحجر بیتاً و منسباً
و أمی ابنة الأحرار لو تعرفینها
«من از نظر خاندان و نسب، فرزند صاحبان دامن های نیک هستم؛ و اگر مادرم را بشناسید، او نیز دختر آزادگان است» (همان، ج۲۱، ص ۲۰۵)
- مقدام بن زید بزرگ بنی حی بن خولان نیز افتخار به مادرش را با افتخار به پدرش در سروده اش جمع کرده، می گوید:
نمتنا الی عمرو عروقٌ کریمة
و خولان معقود المکارم و الحمد
و أمی ذات الخیر بنت ربیعه
ضَریة من عیصِ السماحة المجد
«رگ و ریشه های ارجمندی، ما را به عمرو می رساند و به دایی هایی که حمد و ستایش بر آنها بسته شده است. و مادرم که نیک است دختر قبیلۀ ربیعه است که از عنصر مجد و بزرگواری است» (حموی، ۱۴۱۰ق، ج۵، ص ۴۳۲).
• گاهی در جاهلیت از زنان آزاد با عنوان «مَهیرات» تعبیر می کردند، زیرا مهریه فقط به زنان آزاد تعلق می گرفت.
- خَنْساء در سوگواری برادرش صخْر می گوید:
یابن القروم ذوی الحجا
وابن الحضارمه المرافد
وابن المهائر للمها
ئر زانها الشیم المواجد
«ای پسر بزرگان خردمند و کریمانی که عطایشان قطع نمی شود، ای پسر زنان آزاده که اخلاق و سرشت بزرگوارانه آنان را زیور بخشیده است» (خنسا، ۱۳۸۸، ص ۶۲).۱
• چنانچه در ارائه و گفتگوی قسمت سوم بیان شد این فرهنگ جاهلی دوباره احیاء شد که یکی از مشکلات فرهنگی دوره علوی است!
راه حلهای امام دراینباره را در ارائه و گفتگوی قسمت سوم ببینید:
🎵 صوت این جلسه
🎞 بخش ارائه این جلسه
📺 مشاهده فیلم کامل این جلسه
...............................
۱. نقل از مقاله : بررسی تطبیقی جایگاه مادر در فرهنگ جاهلی و اسلام/ مریم مشهدی پور/ دو فصلنامه تاریخ اسلام در آیینه پژوهش سال۹۹ش۳۳
☑️ @m_ghanbarian
27.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 علی(ع) ۴۰_۵۰ سال بماند و نصابهایش را از دست دهد یا ۴ سال بماند اما تراز؟!
حجت الاسلام#قنبریان
• روحیه جمعی کوفه (بخاطر شهر نظامی بودن برای فتوحات اسلامی) شده بود: اقتدارگرایی با تم مذهب. عمار را بخاطری که اقتدار مثل مواجهه با کفار را با مردم ندارد نمی پذیرد! سعد ابی وقاص را هم بخاطر سهل انگاری در نماز و...!
❓چرا علی(ع) با اقتدار با مردمش برخورد نمی کند؟!
چون نیامده خودش زودتر معاویه شود!...
• روش امیر المومنین زمان بر است. او رهبر الهی را "سائق" می داند نه "قائد"!
سائق کسی است که با شکوفا کردن استعدادها به مقصد "سوق می دهد" . قائد، کشیدن از جلو و بردن استالینی و نتیجه گراست...
• علی(ع) برای جامعه آرمانی این جهانی و آن جهانی دارد و جامعه بی آرمان نیست اما چطور بردنش، با به رسمیت شمردن آزادی ها، نقدها و... است.
* برشی از قسمت دوم برنامه #علامت/ #شبکه_دو
برای قضاوت بهتر، ارائه و گفتگوی کامل را اینجا ببینید:
🎵صوت کامل این جلسه
🎞بخش ارائه این جلسه
📺مشاهده فیلم کامل این جلسه
☑️ @m_ghanbarian
29.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیا نظام ولایت، پدرسالار است؟!
حجت الاسلام#قنبریان
• رهبر در جامعه اسلامی "مربی" است۱ اما "پدر سالار" نیست.
پدر جای فرزندان "تصمیم گیر" است اما مربی، "تصمیم ساز" است با رعایت مردم و شکوفا کردن استعدادها، تصمیم سازی در صحن مردم انجام می شود
• علی(ع) با ۴۰۰ قاری و مفسری که در جنگ با معاویه(بخاطر جنگ با مسلمان) شبهه داشتند چه کرد؟! معاویه با مخالفان ولایتعهدی یزید چه کرد؟!
⬅️ مقایسه ایندو را در ویدئو ببینید!
* برشی از قسمت دوم برنامه #علامت/ #شبکه_دو
برای قضاوت بهتر، ارائه و گفتگوی کامل را اینجا ببنید:
🎵صوت کامل این جلسه
🎞بخش ارائه این جلسه
📺مشاهده فیلم کامل این جلسه
..........................................
۱. در گفتگو فرق بین "تربیت" و "صناعت" از بیان شهید مطهری بیان شد. کوزه گری، صناعت است و کوزه تسلیم محض دست کوزه گر. اما تربیت، رعایت استعدادها و شکوفا کردن آنها با آزادی ها و استقلال هاست.
☑️ @m_ghanbarian
🤲 بیا شب قدر اجابت دعای علی(ع) شویم!
(برشی از منبر شب شهادت امیرالمومنین حجت الاسلام#قنبریان)
• سحری که ضربت خورده بود فرمود: نشسته بودم که خواب مرا گرفت و رسول الله(ص) در رویا برمن ظاهر شد. گفتم: ای رسول خدا چه کجی ها و دشمنی ها از امت تو دیدم!
فرمود: برآن نفرین کن! گفتم: خداوند بهتر از ایشان را به من دهد و بدتر از من را برآنان بگمارد.(خ۷۰)
❓بدترهایی که بر آنها حاکم شدند در تاریخ معلوم است؛ اما بهتر از آنها کدامند که به علی(ع) داده شدند؟! علی(ع) که همان روزها شهید شد!
❗️ این قسمت دعا هم اجابت شده! شیعیان تربیت شده، بهتر از کوفیان سست عنصری است که خدا به علی داد! شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم از جمله آن بهترین هاست که خدا به علی(ع) داد!
• خود علی(ع) در خطبه۱۲ آدرسشان را داده؛
"چون خداوند در جنگ جمل پيروزش گردانيد
يكى از ياران گفتش: اى كاش برادرم، فلان، مى بود و مى ديد كه چه سان خداوند تو را بر دشمنانت پيروز ساخته است. على (ع) از او پرسيد: آيا برادرت هوادار ما بود؟ گفت: آرى. على(ع) گفت: پس همراه ما بوده است. ما در اين سپاه خود مردمى را ديديم كه هنوز در صلب مردان و زهدان زنان هستند. روزگار آنها را چون خونى كه بناگاه از بينى گشاده گردد، بيرون آورد و دين به آنها نيرو گيرد."
• شهدا این نکته را فهمیدند و شب قدر از خدا خواستند جزء این "ابدلنی الله بهم خیراً منهم" و جزء "سیرعف بهم الزمان و یُقوی بهم الایمان" برای علی(ع) باشند.
شهید سلیمانی و حججی ها و... مصداق این نیستند؟!
☑️ @m_ghanbarian
۴-برنامه علامت فصل دوم.mp3
23.09M
⭕️ برنامه علامت
جلسه چهارم: علی(ع)؛ معضل آقازادگی/ سرخوردگی جوانان!
حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۲فروردین۱۴۰۲
• بافت جمعیتی جدید کوفه قریب ۲۰هزار جوان از مادران ایرانی، پدر عرب + موالی = تقریبا نصف جمعیت کوفه شدند.
• تبعیض گذشته در نسل بعدِ اشراف بازتولید شد!
آقازادگان ۳۰۰۰تا۵۰۰۰درهم می گرفتند اما آن جوانان کوفی ۳۰۰تا۴۰۰درهم!
• سبک جدید زندگی آقازادگان اشراف:
- دختر طلحه با سالی ۱۰۰۰۰دینار پول توجیبی، مرزهای حجاب و عفاف را جابجا می کرد!
- دختر عثمان لباسهای گرانبها با یاقوت و زمرد برتن می کرد!
- پسر عبدالرحمن هم لباس حریر پوشیدن از پدر ارث برد!
• مقابلش درصدی از آن جوانان سرخورده، عاطل سر خیابانها می ایستادند و...!
⬅️ تبعیض، نفرت زا شد و بد خلقی ها سر درآورد! امام می فرمود: در زمانی هستید که...جوانان بدخلق اند(فَتاهُم عارِم)
✔️ راه حل امیرالمومنین(ع):
1⃣ مبارزه ریشه ای با منشاء آن تبعیض
2⃣ برخورد با تبذیر آقازادگان و شروع از داماد خود!
3⃣ مفاهمه ای اجتماعی با جوانان عاطل طبقه فرودست(تکنیک کفاره اجتماعی)!
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد.
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
☑️ @m_ghanbarian
34.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت
بخش ارائه جلسه چهارم: علی(ع)؛ معضل آقازادگی/ سرخوردگی جوانان!
حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۲فروردین۱۴۰۲
• بافت جمعیتی جدید کوفه قریب ۲۰هزار جوان از مادران ایرانی، پدر عرب + موالی = تقریبا نصف جمعیت کوفه شدند.
• تبعیض گذشته در نسل بعدِ اشراف بازتولید شد!
آقازادگان ۳۰۰۰تا۵۰۰۰درهم می گرفتند اما آن جوانان کوفی ۳۰۰تا۴۰۰درهم!
• سبک جدید زندگی آقازادگان اشراف:
- دختر طلحه با سالی ۱۰۰۰۰دینار پول توجیبی، مرزهای حجاب و عفاف را جابجا می کرد!
- دختر عثمان لباسهای گرانبها با یاقوت و زمرد برتن می کرد!
- پسر عبدالرحمن هم لباس حریر پوشیدن از پدر ارث برد!
• مقابلش درصدی از آن جوانان سرخورده، عاطل سر خیابانها می ایستادند و...!
⬅️ تبعیض، نفرت زا شد و بد خلقی ها سر درآورد! امام می فرمود: در زمانی هستید که...جوانان بدخلق اند(فَتاهُم عارِم)
✔️ راه حل امیرالمومنین(ع):
1⃣ مبارزه ریشه ای با منشاء آن تبعیض
2⃣ برخورد با تبذیر آقازادگان و شروع از داماد خود!
3⃣ مفاهمه ای اجتماعی با جوانان عاطل طبقه فرودست(تکنیک کفاره اجتماعی)!
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد.
🎵 صوت کامل برنامه
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ برنامه علامت
فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط!
با حضور حجت الاسلام قنبریان/ #شبکه_دو
از شنبه(۱۹ فروردین) بمدت ۷ شب
ساعت ۲۲
تکرار:
- هر روز ساعت ۱۴:۰۵
- یک شب در میان ساعت ۱:۲۰
✔️ قسمت پنجم: امیرالمومنین(ع) و مسأله زنان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اثر نظام طبقاتی بر خانواده!
• "خانواده گسترده عرضی"، خودِ حکم شرعیِ جواز تعدد زوجات نیست؛ هر تعدد زوجات در صدر اسلام هم نیست!
بلکه سوء استفاده ای از ترخیص های شرعی مبتنی بر طبقه اشراف شدن است.
نوعی "دین بازی" و به تعبیر آیت الله جوادی آملی "دینداری صوری" است!
✔️ نظام طبقاتی سه اثر بر خانواده نهاد (که در قسمت سه برنامه #علامت بدان پرداختم):
1⃣ امکان چنین خانواده های گسترده عرضی بخصوص با کنیزان زیبا برای اشراف فراهم کرد. چیزی که دهه های بعد رسماً #حرمسرا نام گرفت. همان وقت هم در مقابلش یک جوان طبقه فرودست امکان یک ازدواج شرعی نداشت!
2⃣ تبعیض فرهنگی بین "همسر آزاد_کنیز" و بین "فرزند زن آزاد_فرزند ام ولد" را درون خود خانواده موجب شد!
نظام جاهلی "مَهیرات_ کنیزان" دوباره احیاء شد.
3⃣ حتی در بین خانواده های عرب -به زعم خود شریف- هم فقر و غنا در ازدواج ها اثر کرد.
دختر به پسر عموی فقیر هم داده نمی شد(نمونه عفراء و عروه) چه رسد به جوان فرودست!
✍ محسن قنبریان
* برای قضاوت فایل کامل برنامه را ببینید:
🎵 صوت کامل برنامه
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بافتنی یا واقعی؟!
• سه اثری که نظام طبقاتی بر خانواده گذاشت را ممکن است کسی بافتنی و گریز روضه بپندارد!
اما:
1⃣ تصریح حضرت بر وجود این نظام طبقاتی؛ در خطبه۱۲۹: "در هر سو که می خواهی مردم را بنگر: آیا جز فقیری می بینی که از تنگدستی رنج می برد؟! یا ثروتمندی که نعمت خدا را کفران می کند؟!..."
⬅️ پس فتوحات (رشد اقتصادی آن روز) وضع همه را خوب نکرده بود؛ طبقه فرادست و فرودست ساخته بود!
2⃣ تصریح دیگر حضرت: "آگاه باشید که مردانی از شما که دنیا آنها را در خود غرق کرده و زمینهایی را تصاحب کرده و نهرها شکافته اند و بر اسب های زیبا سوار شده اند و دختر بچه های زیبا را در برگرفته اند..."(شرح ابن ابی الحدید ج۷ص۳۶)
⬅️ این "دختران زیبا در برگرفتن" عنوان علوی برای همان #خانواده_گسترده_عرضی بحث ماست.
3⃣ در اصلی ترین راه حل امیرالمومنین(ع) -یعنی مبارزه با بی عدالتی و نظام طبقاتی- باز رد آن در نظام خانواده آشکار است. در خطبه۱۵ می فرماید: "به خدا سوگند اگر آن املاک را بیابم که مهریه زنان شده یا با آن کنیز خریده آن را به بیت المال باز می گردانم"!
⬅️ معلوم است "تعدد زوجاتِ مجاز" نه از سر نیاز بلکه از خاستگاه اشرافیتِ جدید شده است. آن بهره مندی های مادی، موجب تصاحب کنیزان زیبا رو (و گران قیمت) شده و تبعیض، کمّ و کیف خانواده را تحت تاثیر قرار داده است.
✍ محسن قنبریان
• بقیه راه حلهای حضرت و تفصیل بحث را در فایل صوتی یا تصویری گفتگو ببینید
🎵صوت کامل برنامه
📺مشاهده فیلم کامل برنامه
☑️ @m_ghanbarian
۵-برنامه علامت فصل دوم.mp3
25.2M
⭕️ برنامه علامت
جلسه پنجم: علی(ع) و مساله زنان!
حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۳فروردین۱۴۰۲
• اسلام زن را از عار و هم از تبرج نجات داد. حجاب را تامین کننده حضور اجتماعی مفید او کرد
• در جاهلیت ثانی، باز حضور اجتماعی زن به ابتذال کشید!
- بالکن نشینی و نهی حضرت امیر(ع)
- بازتولید نقش قهرمانه دربار ساسانی!/ معنای روایت "لیست بقهرمانه"!
• تبرج سیاسی برخی زنان؛ از جمل تا زنهای خوارج
- حضور پر رنگ زنان در خروج ابومریم خارجی بعد از نهروان!
✔️ راه حل امیرالمومنین(ع)
1⃣ راه حل یکی از خلفای پیشین سخت گیری و پرده نشینی برای زنان بود ⬅️ امام علی(ع) نقش آفرینی نیکوی اجتماعی را جایگزین کرد!
- در مواجهه با عایشه، همسران دیگر پیامبر موضع گرفتند
- زنان متعدد خطبه خوان و شاعر همراه با لشکر امام در صفین
⬅️ تولد زن تراز جامعه علوی: معاویه به برخی از اینها گفت: علی شما را فقیه (ژرف اندیش) پروراند!
2⃣ برخی تدابیر عملی امام برای تفکیک جنسیتی برخی مکانها و معابر
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد.
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
☑️ @m_ghanbarian
32.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت
بخش ارائه جلسه پنجم: علی(ع) و مساله زنان!
حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۳فروردین۱۴۰۲
• اسلام زن را از عار و هم از تبرج نجات داد. حجاب را تامین کننده حضور اجتماعی مفید او کرد
• در جاهلیت ثانی، باز حضور اجتماعی زن به ابتذال کشید!
- بالکن نشینی و نهی حضرت امیر(ع)
- بازتولید نقش قهرمانه دربار ساسانی!/ معنای روایت "لیست بقهرمانه"!
• تبرج سیاسی برخی زنان؛ از جمل تا زنهای خوارج
- حضور پر رنگ زنان در خروج ابومریم خارجی بعد از نهروان!
✔️ راه حل امیرالمومنین(ع)
1⃣ راه حل یکی از خلفای پیشین سخت گیری و پرده نشینی برای زنان بود ⬅️ امام علی(ع) نقش آفرینی نیکوی اجتماعی را جایگزین کرد!
- در مواجهه با عایشه، همسران دیگر پیامبر موضع گرفتند
- زنان متعدد خطبه خوان و شاعر همراه با لشکر امام در صفین
⬅️ تولد زن تراز جامعه علوی: معاویه به برخی از اینها گفت: علی شما را فقیه (ژرف اندیش) پروراند!
2⃣ برخی تدابیر عملی امام برای تفکیک جنسیتی برخی مکانها و معابر
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد.
🎵 صوت کامل برنامه
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ برنامه علامت
فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط!
با حضور حجت الاسلام قنبریان/ #شبکه_دو
از شنبه(۱۹ فروردین) بمدت ۷ شب
ساعت ۲۲
تکرار:
- هر روز ساعت ۱۴:۰۵
- یک شب در میان ساعت ۱:۲۰
✔️ قسمت ششم: امیرالمومنین(ع) و اعتراضات، ناآرامی ها، حملات تروریستی!
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ برنامه علامت جلسه پنجم: علی(ع) و مساله زنان! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۳فروردین۱۴۰۲ • اسلام
📎 پیوست قسمت ۵ برنامه #علامت: علی(ع) و مساله زنان
حجت الاسلام قنبریان
✔️ مقالاتی برای مطالعه بیشتر:
1⃣ برای شناخت گستره مفهوم تبرج
مقاله: گستره تبرج در تفسیر قرآن
http://ensani.ir/fa/article/333923
2⃣ برای شناخت واضح تر از پدیده قهرمانه در دربارشاهان گذشته و ورودش به اسلام و تطورش تا اوجش در دوره خلافت عباسی:
• مقاله: نقش قهرمانه ها در دوره عباسی:
http://ensani.ir/fa/article/324936
• مقاله: تحول کارکردی منصب قهرمان در خلافت عباسی:
http://ensani.ir/fa/article/431531
⬅️ اینگونه بهتر روایت امیرالمومنین (المرأة ریحانة لیست بقهرمانة) را معنا و مصداق یابی می کنید.
3⃣ حضور های زنان با خوارج در جنگهای نظامی
مقاله: بررسی نقش زنان نظامی خوارج در قرن اول هجری:
http://ensani.ir/fa/article/334686
4⃣ حضور و همراهی زنان با امیرالمومنین در جنگها
• مقاله: نقش زنان در جنگهای عصر حکومت امام علی(ع):
https://hawzah.net/fa/Article/View/96945
• مقاله نقش سیاسی زنان در حکومت حضرت علی(ع) :
http://ensani.ir/fa/article/70584
• درباره زنان بنی همدان:
https://zaya.io/u5vzo
⬅️ تولد زن تراز جامعه علوی را خواهید دید که معاویه با دیدن برخی از آنها گفت: علی(ع) شما را فقیه(ژرف اندیش) پروراند!
5⃣ درباره حضور زنان در مساجد عصر نبوی و علوی:
مقاله: سیر تحولات تاریخی حضور زنان در مساجد و اماکن اسلامی و تاثیر آن بر معماری مساجد:
http://www.shiitestudies.com/index.php/article_18695.html
⬅️ به تفاوت معماری مساجد شیعه و سنی از حیث این عنصر پی خواهید برد.
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از برنامه تلویزیونی علامت | شبکه دو سیما
30.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فسق : نقطه تلاقی مترفین با فقرای ضعیف الایمان
🔰قسمت چهارم × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠کوفه؛ نقطه، سرخط!
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🕙هرشب ساعت ۲۲ | تکرار هرروز ساعت ۱۴:۰۵
🔸شبکه دو سیما
▫️ @alamaat_tv2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔒 پلمپ مغازه های بی حجابی / مسدود کردن حساب مترفین!
برشی از قسمت چهارم برنامه #علامت/ شبکه دو
حجت الاسلام#قنبریان
• فرق اسراف با تبذیر؟۱
• عادت به تبذیر موجب سفه و سلب صلاحیت در مصرف اموال می شود. برخی لاکچری بازی های دهه های گذشته مترفین (بستنی و پیتزای طلا و...) از این قبیل است.۲
• در فقه این فتوا هست که حاکم می تواند از چنین کسانی سلب صلاحیت در تصرف اموال کند.
• به حسب برخی نقل ها امیرالمومنین این حکم را برای داماد خود -که بچه بهترین شهید اسلام بود- اجرا کرد!
• حسرت می خورم کاش دو دهه قبل -پیش از پلمپ های اخیر- برای برخی تبذیرهای مترفین [برخی مخارج سگ بازی و...] دادستان ورود می کرد و از آنها سلب صلاحیت معامله می کرد!
سر منشأها را با یک بیل می توان گرفت...۳
* برای قضاوت بهتر فایل کامل گفتگو را بشنوید
....................
۱. مستمسک العروه/ حکیم ج۷ص۳۳۹
۲. مفتاح الکرامه ج۵ص۳۳۹
۳. توضیح داده شده چگونه فسق از مترفین به سایر افراد جامعه سرایت می کند
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از برنامه تلویزیونی علامت | شبکه دو سیما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تکنیک کفاره فرهنگی / تفاهم اجتماعی امیر المومنین با عاطلین کوفه و طراحی نقش اجتماعی برای آنها!
🔰قسمت چهارم × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠کوفه؛ نقطه، سرخط!
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🕙هرشب ساعت ۲۲ | تکرار هرروز ساعت ۱۴:۰۵
🔸شبکه دو سیما
▫️ @alamaat_tv2
⭕️ برنامه علامت
فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط!
با حضور حجت الاسلام قنبریان/ #شبکه_دو
از شنبه(۱۹ فروردین) بمدت ۷ شب
ساعت ۲۲
تکرار:
- هر روز ساعت ۱۴:۰۵
- یک شب در میان ساعت ۱:۲۰
✔️ قسمت هفتم: امیرالمومنین(ع) و شورش اقلیت های مذهبی/ ارتدادهای جمعی!
☑️ @m_ghanbarian
۶-برنامه علامت فصل دوم.mp3
26.25M
⭕️ برنامه علامت
جلسه ششم: علی(ع)؛ اعتراضات، نا آرامی ها، حملات تروریستی!
حجت الاسلام قنبریان/ شبک دو/ ۲۴فروردین۱۴۰۲
با سه مفهوم مواجه ایم:
1⃣ اعتراض و انتقاد
2⃣ الهائشات: نا آرامی ها
3⃣ الغارات: حملات تروریستی و غافلگیرانه
▫️ اعتراضات
❗️فرق بین حکومت علوی و اموی در اینباره؟
• خلیفه سوم اعتراضات را سرکوب می کرد:
- زندانی کردن معترضین به اشرافیت مذهبی (بازسازی اشرافی مسجدالنبی)
- تبعید ابوذر و...
• امیرالمومنین به اعتراضات بهاء داد:
- تاسیس بیت القصص و خانه شکایات
- دستور بارعام به مالک اشتر، بدون محافظان، با ذوالحاجات ⬅️ حتی کلمات نسنجیده و درشتگویی شان را تحمل کن!
- جرات دادن به مردم، حتی زنان (ماجرای سوده همدانی) و ذمی ها(نامه۱۹)و...
▫️ الهائشات
• نا آرامی هایی که در ازدحام ها پدید می آید و گاه حتی کسی کشته می شود!
- روایت امام باقر(ع) از یک ازدحام جمعه در دوره امیرالمومنین...(کافی ج۷ص۳۵۵) و...
⬅️ امیرالمومنین آیین نامه کرد در هائشات جبران خسارت با بیت المال است نه قصاص هست و نه گردن عاقله است(کافی ج۷ص۳۵۵)
▫️ الغارات
• حملات تروریستی ای مثل آنچه فرستادگان معاویه در شهرها پس از حکمیت و نهروان موجب می شدند...
⬅️ جای اقتدار/ حضرت از "تواکل و تخاذل" گله داشت(خ۲۷)
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد:
❗️کشته های آبان۹۸!/❓مثل قتل شهید عجمیان کدامیک است؟! و...
❗️پیشنهادی جدید برای دیدارهای رهبری...
❗️روشهای جدید اعتراض در دنیای مدرن!...
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
☑️ @m_ghanbarian
36.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت
بخش ارائه جلسه ششم: علی(ع)؛ اعتراضات، نا آرامی ها، حملات تروریستی!
حجت الاسلام قنبریان/ شبک دو/ ۲۴فروردین۱۴۰۲
با سه مفهوم مواجه ایم:
1⃣ اعتراض و انتقاد
2⃣ الهائشات: نا آرامی ها
3⃣ الغارات: حملات تروریستی و غافلگیرانه
▫️ اعتراضات
❗️فرق بین حکومت علوی و اموی در اینباره؟
• خلیفه سوم اعتراضات را سرکوب می کرد:
- زندانی کردن معترضین به اشرافیت مذهبی (بازسازی اشرافی مسجدالنبی)
- تبعید ابوذر و...
• امیرالمومنین به اعتراضات بهاء داد:
- تاسیس بیت القصص و خانه شکایات
- دستور بارعام به مالک اشتر، بدون محافظان، با ذوالحاجات ⬅️ حتی کلمات نسنجیده و درشتگویی شان را تحمل کن!
- جرات دادن به مردم، حتی زنان (ماجرای سوده همدانی) و ذمی ها(نامه۱۹)و...
▫️ الهائشات
• نا آرامی هایی که در ازدحام ها پدید می آید و گاه حتی کسی کشته می شود!
- روایت امام باقر(ع) از یک ازدحام جمعه در دوره امیرالمومنین...(کافی ج۷ص۳۵۵) و...
⬅️ امیرالمومنین آیین نامه کرد در هائشات جبران خسارت با بیت المال است نه قصاص هست و نه گردن عاقله است(کافی ج۷ص۳۵۵)
▫️ الغارات
• حملات تروریستی ای مثل آنچه فرستادگان معاویه در شهرها پس از حکمیت و نهروان موجب می شدند...
⬅️ جای اقتدار/ حضرت از "تواکل و تخاذل" گله داشت(خ۲۷)
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد:
❗️کشته های آبان۹۸!/❓مثل قتل شهید عجمیان کدامیک است؟! و...
❗️پیشنهادی جدید برای دیدارهای رهبری...
❗️روشهای جدید اعتراض در دنیای مدرن!...
🎵 صوت کامل برنامه
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
🦋 و أنّ الراحل إلیك قریب المسافة
🤲🏻 مراسم مناجاتخوانی شبهای #ماه_مبارک_رمضان
🎙 سخنران
حجت الاسلام و المسلمین #قنبریان
🎙 قرائت مناجات
حاج میثم #احمدیپور
حاج امیر #کاتوزیان
حاج امیر #نعیمی
🕰 شنبه تا چهارشنبه، ۲۶ تا ۳۰ فروردین
ساعت ۲۲ تا ۲۴
🕌 مسجد دانشگاه تهران
هیئت اصحاب الحسین(ع)
[@ashabolhossein_ir]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیانات رهبر معظم انقلاب
اسلام آمد، انقلاب آمد، امام آمد و زن را در مرکز فعالیت های سیاسی قرار دادند، پرچم انقلاب را به دست زن سپردند درحالیکه زن درهمان حال میتواند حجاب و وقار ومتانت اسلامی و دین و عفاف و تقوای خود را حفظ کند.
✍ پ.ن:
• همانوقت و هم اکنون اجتهاد دیگری هم بوده و هست که "خانه نشینی زن" را "واجب" می داند و خروج از خانه را فقط "به ضرورت" می داند. ضرورت را هم به "دینی" (مثل تعلیم احکام مورد نیاز و مجالس ذکر و ماتم اهلبیت) و ضرورتِ "دنیوی" (مثل خروج برای درمان یا صله رحم) منحصر می کند.
✔️ سؤال اساسی این است:
❓انقلاب و امام با این بیان که زن را "در مرکز فعالیت سیاسی قراردادن" و "پرچم انقلاب را دست او دادن" و "در میادین مختلف وارد کردن"؛ از اسلام و احکام شرع عدول کرد؟!!
یا اجتهاد دیگری را محقق کرد؟!!
❗️اگر کسی همه این میادین (کسب و کار و رشته های مختلف دانشگاهی و فعالیتهای سیاسی و هنری و ورزشی و... که مورد حمایت رهبر انقلاب هست) را هم محلق به همان ضرورات دینی یا دنیویِ اجتهاد گذشته می کند(!)؛ از اساس دعوا منتفی است و انقلابیون هم همین را قبول می کنند.
❓یا اینکه انقلاب اسلامی، زمانه ای نو ساخت تا زن بتواند به همه حقوق و تکالیفش (مصرح در قرآن و روایات) برسد بدون اینکه خوف فتنه، دوری از حجاب و عفاف و... برای او باشد؟!!
❗️این صورت هم به جهاتی ملحق به اجتهاد دیگر است چون اقلا "اطلاق ازمانی و احوالی وجوب خانه نشینی زن" را قبول نمی کند و البته خود هم در "تغییر زمانه و مناسبات صالح" می کوشد.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian