eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
904 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۱-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
20.15M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی و یکم/ ۸دی۱۴۰۲ ▫️ فراز وظایف شخصی حاکم - کارهایی که حاکم شخصا باید انجام دهد - تنظیم اوقات عبادت برای خود و مردم - منع احتجاب حاکم از مردم حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی و یکم/ ۸دی۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ فراز وظایف شخصی حاکم (ثم امور من امورک لابد لک من مباشرتها...) ✔️ سه نکته این فراز: 1⃣ کارهایی که حاکم باید شخصا انجام دهد: الف) پاسخ به کارگزاران وقتی دبیران ناتوان از پاسخ اند. ب) حاجاتی از مردم که دستیاران در انجامش تنگنا دارند. • این بعد از تقسیم کار و تشکیلات است؛ چون در نامه۳۱ فرمود: اجعل لکلّ انسان من خدمک عملا تاخذه به فان ذلک احری ان لا یتواکلوا فی خدمتک. اگر خوب تقسیم کار نشود که مورد مواخذه معلوم باشد، گردن هم اندازی رخ می دهد. ⬅️ آن دو دستور برای فائق آمدن بر دیوان سالاری است. سالار شدن دیوان به این است که کارها تجزیه می شود، گاه همه وظیفه انجام داده اند اما خروجی نهایی حاصل نشده است؛ چون هرچقدر هم کارهای مردم دسته بندی شود، دست آخر نمونه هایی بیرون از آن ساختار و رویه است. ولایت برای فائق آمدن بر دیوان سالاری است. 2⃣ تنظیم اوقات عبادت برای خود و مردم • اختصاص بهترین و بیشترین وقت برای خود و خدا؛ تا وقتی با حسن نیت همه کارها برای خدا شود. • واجبات خاص خداوند است. در این قسمت باید از بدن در شب و روز به عبادت، اعطاء کند؛ بلغ ما بلغ! • اما در عبادت های جمعی مردم باید حال اضعف را در نظر بگیرد - صاحب وسائل الشیعه بابی اختصاص داده بنام: استحباب تخفیف الامام صلاته - حضرت امیر(ع) در نامه۵۲ _که آیین نامه حکومتی به فرمانداران است_ اوقات انجام نمازهای ۵گانه را معرفی و دستور می دهد نماز صبح را وقتی بخوانند که همدیگر را ببینند. 3⃣ منع احتجاب حاکم از مردم • می فرماید احتجاب و دیده نشدنت نباید طولانی شود. به تعبیر رهبر انقلاب "در برهه هایی باید حتما در میان مردم حاضر باشید"(۱۴۰۰/۶/۶) - حضرت در روایت دیگری فرمود: هر والی که از حوائج مردم احتجاب داشته باشد خداوند در قیامت از حوائجش در احتجاب است (بحار ج۷۲ص۳۴۵) - پیامبر(ص) فرمود: نزدیکترین تان روز قیامت به من... "اقربکم من الناس" نزدیک ترین به مردم( مردمی بودن) است. (امالی طوسی ص۲۲۹) • دو پیامد منفی احتجاب: - الف) در جانب مردم، موجب تنگی و کم حوصلگی می شود - ب) در جانب حاکم، علم به امور کم می شود. امور کوچک، بزرگ دیده میشود و بالعکس. می فرماید: "زمامدار انسانی است و آنچه مردم از او مخفی بدارند نخواهد دانست، و حق نشانه هایی ندارد که به وسیله آن راست از دروغ شناخته شود. ⬅️ "حق"(حقوق) مثل "حقیقت" نیست که از سر نشانه ها شناخته شود باید مستحقین را دید . • در نهی احتجاب می فرماید: بیشترین نیازهای مردم به تو چیزهایی است که برایت زحمت و رنجی ندارد و از قبیل شکوه از ستمی یا درخواست عدالت در معامله ای است. • احتجاب حاکمان از زمان خلیفه دوم شروع و در دوره امویان به اوج رسید؛ طوری که مراجعین گاه چندین ماه معطل می شدند! عبدالعزیز بن زراره یکسال بر باب معاویه چادر زد ! حضرت امیر(ع) غیر از بار عام (که نمونه اش در نامه ۱۹ هست) بیت القصص راه اندازی کرد که شکایت و درخواست مردم را بدون امضاء هم بگیرد بعدا عمربن عبدالعزیز در امویان و مهتدی در عباسیان هم ژست مردمی گرفتند. مهتدی ، قبة المظالم ساخت تا به شکایات رسیدگی کند. نکته حائز اهمیت آن است که نباید با جور و ظلم خود حاکم ، بشکل کلان مظالم تحقق یافته و برخی را با عوام فریبی با مثل قبه المظالم حل نماید. *تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
6.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷 این نزدن‌ها نشانه‌ی نمی‌توانیم‌ها نیست؛ نشانه‌ی تدبیر است. ▪️انتقاد از انتقام سخت حاج قاسم سلیمانی اگر نشانه‌‌ای از یاس و مرعوب شدن داشته باشد، بی‌انصافی است. نزدن، همیشه نشانه نتوانستن نیست. 🎙حجت‌الاسلام محسن قنبریان در محفل چهاردهم فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net ☑️ @m_ghanbarian
استاد قنبریان محفل 1402.10.13.mp3
10.37M
🔘 ا 🌕 چهاردهمین گفت‌وگو محور فکرت با عنوان: ☑️ شهید سلیمانی؛ تجسم حرف نوی انقلاب اسلامی ✔️تبیین اندیشه مقاومت با رویکرد جهادی حاج باحضور: 👤حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی @fekrat_net ☑️ @m_ghanbarian
سلبریتی های متخلف و خالف را چگونه مجازات کنیم؟! ✔️ در سیره پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) دو خط روشن و متمایز وجود دارد: 1⃣ با متخلفین یا منافقینی که به دشمن می پیوستند! مثل حنظلة بن ربیع۱، جریر بن عبدالله بجلی۲ (سفیری که به معاویه پیوست)، مصقلة بن هبیره۳ (کارگزاری که به معاویه پیوست)؛ پس از پیوستن به حزب اموی و جدایی از مومنان، خانه هایشان را ویران می کرد تا دیگر جایی و راهی برای برگشت نداشته باشند. 2⃣ اما کسانی که نه در مرتبه منافقین بودند و نه رسماً به دشمن می پیوستند، بلکه در "امر جامع" مومنان (مثل غزوه تبوک) شرکت نمی کردند؛ مجازاتی دیگر داشتند. کعب بن مالک شاعر معروف (از سلبریتی های آن روزگار) و مرارة بن الربیع و هلال بن امیه، "الذّین خُلِّفوا" (آیه۱۱۸ توبه) هستند. "مخلّفون" و "مع الخوالف" (۸۷توبه) اوصاف دیگر این صنف است. "خالفه" کسی است که پشت سر می ماند، وقتی همه در امر جامعی شرکت دارند آنها به چیز دیگری مشغولند. مجازات اینها، مدنی و بایکوت اجتماعی بود. بعد از پیامبر(ص)، مومنان و حتی خانواده اینها، تحریمشان کردند تا آنجا که مجبور به خروج از شهر شدند و زمینه توبه شان شد. ⬅️ برخی سلبریتی ها رسماً به دشمن ایران پیوسته اند و برخی دیگر دچار حباب های رسانه و غفلت های مستمرشان هستند؛ وقتی اکثریت مردم به امر جامعی (مثل شهادت هم وطنان و... ) مشغولند آنها در سکوت یا به امور پرتی می پردازند. اولی ها مجازات سیاسی و قضایی و دومی ها مجازات مدنی و اجتماعی لازم دارند. قدرت و پیوستگی اجتماعی ای که بتواند این مجازات مدنی را رقم بزند نیاز به تمهیدات و برنامه ریزی دارد. ...................... ۱. شرح ابن ابی الحدید ج۳ص۱۷۷ ۲.بحار ج۳۲ص۳۸۲ ۳. طبری ج۵ص۱۳۰ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۳۲-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
22.03M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی و دوم/ ۱۵دی۱۴۰۲ ▫️ فراز وظایف شخصی حاکم • خواص و بطانه • سه پیامد منفی بطانه سوء: ۱- استئثار: ویژه خواری ۲- تطاول: گردن فرازی ۳- قلت انصاف در معامله • دستورالعمل حضرت در اینباره • سیره حضرت را نزدیکان و دامادها • اثر این سیره حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی و دوم/ ۱۵دی۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ فراز وظایف شخصی حاکم این فراز مربوط به نحوه برخورد حاکم با خویشان و نزدیکان خود است. • قبلا در مذمت خواص نسبت به عموم رعیت سخن گفته بود که: "در رخاء و گشایش، هزینه شان زیاد اما در بلاء یاری شان کم است؛ انصاف را نمی پسندند و اهل اصرارند و سپاسگزاری شان در عطا کم و عذر نامذیر در وقت منع هستند؛ صبرشان هم در رویدادهای سخت کم است"؛ حال به خواص از نزدیکان خود حاکم می پردازد. • خواص و بطانه وقتی می فرماید : انَّ للوالی خاصه و بطانه؛ یعنی طبیعت حکومت این را دارد . بطانه؛ آستر لباس، استعاره برای کسی است که از باطن و رموز مطلع است؛ کاتب و دبیر مخصوص؛ در عرف سیاسی ما، آقازاده ها و دامادها و... اصل بودن چنین نزدیکانی لابد منه است پیامبر(ص) فرمود: هر نبی و خلیفه ای دو بطانه دارد یکی امر به خیر می کند و یکی به شر و بدی! درباره عثمان نوشتند: بطانه سوئش موجب قتلش شد. که همان دامادش(مروان) بود. • سه پیامد منفی بطانه سوء: 1⃣ استئثار: ویژه خواری در روایت صحیح السندی امام باقر(ع) از پیامبر(ص) حدیث می کند که: ۵ صنف را هر پیامبر مجابی (که دعایش اجابت می شود) لعن می کند، یکی : المستاثر بالفئ المستحل له: کسی که بیت المال را برای خود حلال و ویژه خواری می کند (وسائل ج۱۵ص۳۴۱) ❓چرا؟! چون اینها( که معلوم است جای انبیاء و اولیاء مستولی بر بیت المال می شوند) راه انبیاء و اهداف آنها را منحرف و منقرض می کنند! - پیامبر(ص) نسبت به خویشان سخت گیر بود. صحیحه عیص بن قاسم از امام صادق(ع) روایت می کند که برخی از بنی هاشم آمدند و از حضرت خواستند که آنها را عامل زکات در چهارپایان کند تا سهم عاملین زکات را هم (غیر از خمس) ببرند! فرمود: زکات بر من و شما حرام است و خداوند وعده شفاعت به من داده است (الکافی ج۴ص۵۸) فقهاء نیز بر این اساس منع کرده اند که سادات حتی بعنوان کارگزار و عامل جمع آوری زکات از سهام زکات بردارند( ر.ک: ریاض المسائل ج۵ص۱۶۸و۱۶۹) 2⃣ تطاول: گردن فرازی، اظهار فضل و فزونی کردن، ضد خضوع، تبختر و خیلاء و پزدادن، همان مانور تجمل در ادبیات سیاسی معاصر! پیامبر(ص) فرمود هرکس بر فقیری، کند یا تطاول کند و او را کوچک شمارد ، خداوند روز قیامت او را تحقیر و مثل مورچه ای به صورت مرد درآورده تا ورد آتش شود.(ثواب الاعمال ص۲۸۴) این روایت دلالت بر حرمت چنین کاری دارد. امام سجاد(ع) آنرا گناهی که موجب نزول نقمت می شود خواند (معانی الاخبار ص۲۷۰) 3⃣ قلت انصاف در معامله: تنصیف یعنی نصف شدن بین دو طرف؛ بطانت و خاص شدن، این تنصیف را به هم می زند و به سمت خود می کشد که همان قلت انصاف است. بردن مزایا و اعتبارات، مزایده ها، انحصارات و... از این قبیل است. • دستور العمل حضرت دراینباره: "فَاحسِم ماده اولئک بقطع اسباب تلک الاحوال" یعنی اسباب این احوال (استئثار و تطاول و قلت انصاف) را ریشه کن، کن. اقطاع بخشی (دیروز، اعتبار بخشی امروز) به اینها نکن... (این جلوگیری از استئثار است). ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی و دوم/ ۱۵دی۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان سیره حضرت با نزدیکان و دامادها: - عبدالله بن جعفر (اولین متولد هجرت حبشه، فرزند شهید ممتاز جعفر طیار) در دست تنگی سراغ حضرت آمد که حضرت چیزی به او ببخشد؛ حضرت فرمود: نه بخدا! چیزی پیش من پیدا نمیشود الا عمویت (از بیت المال) دزدی کند و به تو دهد (بحار ج۴۱ص۱۳۷) - همو در فراخی، دست گشاده داشت به بشارت دهنده ای که گفت خداوند پسری به او داده ۱۰۰هزار درهم اعطایی معاویه را بخشید (سفینه البحار ج۶ص۴۷و۴۸) حضرت بخاطر تبذیر خواست او را محجور اعلام (و ممنوع التصرف در مالش) کند! او زبیر را شریک خود کرد تا از این حکم فرار کند (بحار ج۴۰ص۹۱) ⬅️ یعنی داماد در دستگاه او نه تنها بطانه سوء نمی شود بلکه بخاطر تبذیر در اموال شخصی تا حد ممنوع التصرف شدن می رود! - دو فرزند عقیل (مسلم بن عقیل و عبدالرحمان بن عقیل شوهران رقیه و خدیجه) هم داماد او بودند که هیچ منصبی نگرفتند در حالیکه لیاقت های مسلم ثابت است و خاندان عقیل در ابتلاء عاشورا، ۱۰شهید دادند! - جعده بن هبیره خواهر زاده و داماد دیگرش فقط در ناآرانی های ابرشهر(نیشابور) حکمی گرفت که زود به خلیدبن قره یربوعی تحویل داد (طبری ج۵ص۶۳) • اثر این سیره مبارزه با خویشاوند سالاری طوری مورد نقد علوی ها بود (علت قتل عثمان همین شد) که حتی تاریخ می نویسد مالک اشتر در مواجهه با نصب ابن عباس ها اعتراض کرد! حضرت او را آرام کرد که نه فرزندان خود و نه فرزندان عقیل و... را سمت و منصبی نداده و درباره آنها توضیح داد (شرح ابن ابی الحدید ج۱۵ص۹۸و۹۹) حضرت خود در احتجاج با اهل بصره در ماجرای جمل از جمله می فرماید: آیا به دنیا راغب شدم و آنرا برای خود و اهلبیتم گرفتم که از من انتقام گرفته و بیعتم را شکستید؟! گفتند: نه! (قرب الاسناد ص۹۶) ⬅️ معلوم است چنین کاری مجوز شکستن بیعت و زوال مشروعیت است ! رهبر انقلاب نیز در بیانیه گام دوم، "طهارت اقتصادی را عامل مشروعیت کارگزاران" می شمارد. * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از فکرت
10.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌕 ا ☑️ امروز جمهوری اسلامی حرم است... 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان ✔️حضرت زینب(س) و بالاتر از او امام حسین(ع) برای حریم و حرم بزرگتری جان داد و شهید شد و آن حریم بزرگتر همان است که امام فرمود حفظ این نظام از نماز واجب‌تر است و آن حریم «اسلام» است و شهید سلیمانی به آن معتقد بودند. ➕فایل کامل این گفت‌وگو را در «آپارات» و «یوتیوب» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
16.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 خدای متعال با چه سازوکاری جامعه را اصلاح می کند؟ 🎙حجت‌الاسلام 1⃣ «إِنَّ اللَّهَ لا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ» 2⃣ «اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ‏» 🕌هیئت لبیک؛ حسینیه هنر، مسجد خاتم الانبیاء ⏰ شهریور۱۴۰۲ -مشهد مقدس ✅ @m_ghanbarian@heiat_Labbayk
🔴 کدام باقر؟! ❓آیا هر موشکافی علمی، باقر شدن است؟! در وجه تسمیه امام باقر(ع)فرمود:"به زودی خالصان شیعیانم بر او وارد، و علم را برایشان می شکافد؛ شکافتنی"(1) پس "باقر علم النبیین" لقب گرفت(2)؛نامی که از تورات با اوست(3). اما از سوی دیگر برخی "شکافتن ها" و غور کردن ها و موشکافی ها؛ "آفت علماء" شمرده شده است: 🔺"کسی که محروم از خشیت باشد، عالم نیست؛ حتی اگر در متشابهات و مشکلات علمی، مو بشکافد"!(4) 🔺"آفت علماء ۸چیز است:...فرورفتن در آنچه به حقیقتش نمی رسند، خود را به سختی انداختن در زینت کردن کلام با الفاظ زاید"!(5) ❓وارث باقرالعلوم کیست؟! کدام موشکافی ارث باقرالعلوم(ع) و کدام "آفت علم زدگی" است؟! ✅ علم محتاج عمل و مسئولیت و تعهد است(6) بدون آن خود را نشان نمی دهد و صاحبش را به کفر می کشد(7) اصلا "طلب آن"، به "استعمالش" است(8). توازن و تناسب قوای علمی و عملی اگر نبود، قوای علمی هم علم صید نمی کنند بلکه همان زواید و الفاظ به چنگش می آید. ✅ مسئولیت علم در قبال دو چیز است: 1⃣ در قبال خداوند: که خشیت را موجب می شود(9) 2⃣ در قبال مردم: تعهد نسبت به فقر و غنا؛ قسط و عدل و هدایت.(10) اگر علم ورزی، در مسیر این دو تعهد قرار گرفت؛ شکافته شدن هایش، گره گشایی از کار مردم و خشیت در مقابل خداوند را نتیجه داده و صاحبش را وارث باقر(ع) می کند. اما اگر "در خود معطل ماند"؛ خود را فربه و متورم می کند. صاحبش هم آفت می زند. فروعات بی ثمر می شکافد، به لفّاظی می انجامد. دوچندانش گرسنه ای را سیر و ظالمی را سرکوب نمی کند! حال عالم را هم نزد خدا خوش تر نمی کند! در طلاب علوم دینی همیشه دعوای "زوائد" علوم، داغ است. از غوامض و موشکافی هایی می خوانند که صاحبش در عصر استبداد و استعمار هیچ خبری ازش نیست. و از رهبران واقعی تشیع در مواقع حساس تاریخی (میرزای شیرازی و مثل او) کمتر در آن غوامض و فروعات موشکافانه چیزی می شنوند! امام عزیز نیز از برخی زوائد علوم آلی گلایه داشت(11). اما راه اصلی رفع زوائد، قیل و قالِ زائد نیست. قرار دادن علم در جایگاه و مسیر درستش است. علم دین(بخصوص فقه و حکمت) در موضع مسئولیت اخلاقی_اجتماعی اش نزد خدا و مردم قرار گیرد؛ خود به خود هرچه لازم بود می ماند و زوائد و آفات رفع می شود. فقه در خدمت قسط و عدل اجتماعی قرار گیرد و نسبت به "گرسنگی مظلوم و پرخوری ظالم" احساس وظیفه کند؛ بعد هرچه لازم بود فروعات مشتق و وضع و استعمال را بیش از این هم بشکافد. یعنی: فقه، مساله اش را از "عینیت جامعه اش" بگیرد و اصول فقه، مساله اش را از "این فقه" بگیرد. نه فقه، از خودش(از فرض) بگیرد و اصول از مسائل فرضی فقه و از مسائل خود، مساله تولید کند. *شاید همین سرّ بود که امام سجاد(ع) در وجه تسمیه باقر، سجده شکر کرد وسپس فرمود:"امامت در فرزندان اوست تا قیام قائمی که زمین را پر از قسط و عدل می کند."(12) ....................................... پی نوشت: 1و2-کفایه الاثرص243وص42 3-الامامه والتبصره من الحیره ص64 4و5-بحار ج2ص52 6-بحار ج2ص32 7-الکافی ج1ص45 8-بحار ج1ص225 9-فاطر/28 10-نهج البلاغه خ3/الکافی ج8ص56و57 11-در موضع مختلف:الرسائل ج2ص97/تهذیب الاصول ج3ص570و572/منهاج الوصول ج1ص51/الاجتهاد والتقلیدص10و12/انوار الهدایه ج1ص349 12-کفایه الاثر ص237 📝محسن قنبریان ۹۹/۵/۶ ☑️ @m_ghanbarian
مناجات(1).mp3
5.66M
🤲 خابَ الوافِدونَ عَلَىٰ غَيرِك آنان که بر غیرِ تو وارد شدند ناکام شدند و خَسِرَ المُتَعَرِّضونَ إلّا لَك و آنان که به غیرِ تو روی آوردند زیان دیدند و ضاعَ المُلِمّونَ إلّا بِك و آنان که به درگاهِ غیرِ تو فرود آمدند تباه گشتند و أجدَبَ المُنتَجِعونَ إلّا مَنِ انتَجَعَ فَضلَك ، و آنان که از غیرِ فضلِ تو طلب کردند، بی‌برگ‌و‌نوا شدند بابُك مَفتوحٌ لِلرّاغِبينَ درب رحمتت بر مشتاقان باز است و خَيرُك مَبذولٌ لِلطّالِبين و خیر تو به جویندگان عطا شده است و فَضلُك مُباحٌ لِلسّائِلينَ و فضل و احسانت بر درخواست‌کنندگان مباح است و نَيلُك مُتاحٌ لِلآمِلين و وصالِ تو برای آرزومندان میسّر و مهیّاست و رِزقُك مَبسوطٌ لِمَن عَصاك و خانِ روزی‌ات برای آنکه نافرمانی‌ات کرده گسترانیده شده و حِلمُك مُعتَرِضٌ لِمَن ناواك و بردباری‌ات بر آنکه به دشمنی‌ات برخواسته شامل است عادَتُك الإحسانُ إلَى المُسيئين احسان و نیکی به بدکاران، روش و عادت توست و سَبيلُك الإبقاءُ عَلَى المُعتَدين و مدارا با متجاوزان شیوۀ توست اللٰهُمَّ فاهدِنِى هُدَى المُهتَدينَ پس خداوندا، مرا به راهِ رَه‌یافتگانْ رهنمون شو و ارزُقنِى اجتِهادَ المُجتَهِدين و تلاش سختکوشان را روزی‌ام فرما! و لا تَجعَلنِى مِنَ الغافِلينَ المُبعَدينَ و مرا از غافلانِ رانده از درگاهت قرار مده و اغفِر لِى يومَ الدّين و در روز جزا مرا بیامرز! ☑️ @m_ghanbarian