🔘 پیوست دخترانه تاریخ!
حجت الاسلام قنبریان
مسجد دانشگاه تهران/ ۲۱اردیبهشت۱۴۰۳
#بخش_دوم
• خدا به دختران مهربان تر است!
امام رضا(ع) از پیامبر(ص) حدیث کرد که : خداوند بر زنان رئوف تر از مردان است!
این شامل هردو صورت خوبی و بدی زنان میشود!
✔️ در جانب قهر: وقتی دختران دچار اشتباه و گناه میشوند:
۱. تخفیف های حدود شرعی در برخی گناهان زنان:
- حد قوادی (واسطه گری در فحشاء) فقط ۷۵ضربه شلاق (مردان بار دوم تبعید و تشهیر)
- زنای به عنف، ۱۰۰ضربه شلاق (در مرد، اعدام)
- زنا با نابالغ، ۱۰۰ ضربه شلاق (در مرد ، اعدام)
- همجنس بازی، ۱۰۰ ضربه شلاق (در مرد، اعدام)
- ارتداد، حبس ابد (مرد، اعدام)
- و...
۲. مواجهه با زنان لشکر مشرکان و باغیان:
امیرالمومنین(ع) در نامه ۱۴ نهج البلاغه به لشکریان خود در صفین نوشت: زنان را با اذیت به هیجان نیاورید؛ ولو آبرویتان را بریزند یا رهبرانتان را دشنام دهند! ما در صدر اسلام هم مامور بودیم از آنها دست بکشیم ولو مشرک بودند!
⬅️ حتی مشرک و در لشکر باغی بودن مواجه متفاوتی نسبت به مردان دارد چه رسد به جرم های دیگر.
نقطه مواجهه تمدنی ما با غرب وحشی یکی همین جاست که وقتی او وحشیانه دختری را به جرم حمایت از فلسطین با موهایش می کشد، ما حتی زن مجرم را جور دیگر جلب کنیم. این خط گذاری بین اسلام علوی با داعش و غرب وحشی بسیار مهم است.
✔️ در جانب مهر: وقتی دختران راه ایمان و صلاح را طی کنند:
• هاجر، مقدمه است برای تحقق درخواست ابراهیم(ع): واجعل لسان صدق فی الاخرین!
فقط مادر اسماعیل نیست؛ مقدمه انتقال نبوت و خاتمیت در شاخه اسماعیلیِ حضرت ابراهیم (ع) است. ابراهیم با شاخه اسحاقی ماند و بنی اسرائیل پدید آمد؛ اما هجرت هاجر و نوازدش به مکه و بروز آیات الهی آنجا (زمزم و منا و ...) آنجا را مهیا کرد برای وقتی که مسکنت و ذلت بر بنی اسرائیل زده شد و پیامبر خاتم در شاخه اسماعیلی و در مکه ظهور کرد!
این هاجر را در تاریخ تمدن ساز ابراهیم ( س) میشود ندید؟!
• از خدیجه و فاطمه و زینب و دهها و صدها زن و دختر دیگر که زیر نور این خورشیدهای درخشان کم فروغ شده و کمتر دیده ایم بگذرم...
• فاطمه معصومه(س) نماد کامل دیگری از آن زنان است با او و همزمان او هم ۱۸خواهر دیگر، حمیده همسر امام صادق(ع)، ام احمد(مادر شاهچراغ) و... می درخشند.
او فقیهی است که سؤالات علمای قم را در مدینه در غیاب پدر جواب می دهد و در هجرت خود در پی برادر، در قم دفن میشود و آن را مرکز علم و فقاهت در آخر الزمان می کند.
• صوت را اینجا بشنوید
#الگوی_زن_سوم
☑️ @m_ghanbarian
🌀 فروش اقساطی!
• این دو بنر کنار هم، دو مغازه در دنیاست هردو با فروش اقساطی!
• "یشری نفسه" هم فروش است؛ فروش عمر به خدا به شکل اقساطی!
مغازه ای در نابازارِ زمین که هر فروشنده ای زندگی ابناء بشر را با اقساط عمرش تامین می کند؛ برای آب و نان غزه و یمن یا عِرض و جان النبل و الزهراء!
دادن قسط آخر، گرفتن ثمنِ نامیرایی و "عند ربهم یرزقون" است!
"بشارتِ دنبال کنندگانی" هم اشانتیون می گیرد! (یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم).
لذا به شکل شبکه ای توسعه می یابد و تا طوفان پیروزی ایثار بر استئثار پیش می رود!
چون در نابازار است، شعب فروشگاه در همه نقاط زمین منتشر است؛ از خیابان تا بیابان! شعبی به بزرگی یک جبهه و مرز یک کشور تا به کوچکی یک دستفروش و کلمه حقی نزد یک جائر!
• فروش اقساطی وسائل نوی منزل به بازنشستگان هم خرید عمر آنهاست؛ البته در مغازه ای در بازار مصرفیِ زمین!
اول باید مجابش کنی که تا لوکسیزم هست، زندگی باید کرد؛ با هر کالا، نو باید شد!
بعد زنجیره ای ها باید با دامپینگ قیمت، در دام بیاندازند!
وقتی فروشگاه های کوچک را بلعیده و با بانک ها بستند و برایش به صرفه جلوه کردند، زالوی کار و عمرش میشوند!
انحصار شعب در گرو از نان انداختن هزاران مغازه خُرد است؛ تا فقط او نیاز تازه بسازد و عمر جوان و پیر بخرد؛ برای خرید از او بیشتر کار کنند و مصرف شوند!
در قسط آخر صاحب لباسشویی ای شده که عمرش را شسته و تازه مدل جدیدش آمده است! اشانتیون هم دارد: تخفیف خرید بعدی!
#و_طول_الامل
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اسلام مخالف برابری است؟
🔸گفتگو با محسن قنبریان
🔻در مسائل سیاسی، مساوات و برابری داریم، اما در مسائل اقتصادی اینگونه نیست. اگر اول از همه آزادی خرج عدالت نشود، کانونهای قدرت و ثروت از آزادی علیه تودهها استفاده خواهد کرد. برخی تصور میکنند برای برابری باید عنصر دین را کنار بگذاریم، در حالی که در این صورت، (مانند کشورهای غربی) پول جایگزین دین خواهد شد.
✅ کامل ببینید و قضاوت کنید!
🎞 فیلم کامل این گفتگو در پلتفرم آزاد
🎞 فیلم کامل این گفتگو در یوتوب آزاد
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
29.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خداوند به زنان و دختران مهربانتر است
🎙 حجتالاسلام والمسلمین #قنبریان
🏳 مراسم جشن ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها
📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی
📆 جمعه،۲۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۳
🕌 مسجد دانشگاه تهران
🚩 هیأت دانشجویی
اصحاب الحسین(ع)
《 @m_ghanbarian 》
《 @ashabolhossein_ir 》
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نحوه برخورد امیرالمؤمنین با زنان خطاکاری که علیه او قیام کرده بودند چگونه بود؟
🎙 حجتالاسلام والمسلمین #قنبریان
🏳 مراسم جشن ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها
📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی
📆 جمعه،۲۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۳
🕌 مسجد دانشگاه تهران
🚩 هیأت دانشجویی
اصحاب الحسین(ع)
《 @m_ghanbarian 》
《 @ashabolhossein_ir 》
29.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 زینب کبری(س) و فاطمه معصومه(س) مسیر تاریخ را عوض کردند
🎙 حجتالاسلام والمسلمین #قنبریان
🏳 مراسم جشن ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها
📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی
📆 جمعه،۲۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۳
🕌 مسجد دانشگاه تهران
🚩 هیأت دانشجویی
اصحاب الحسین(ع)
《 @m_ghanbarian 》
《 @ashabolhossein_ir 》
🗓 نامسئلهگیِ تعطیلی، کجمسئلهگیِ شنبه!
مصوبهٔ تعطیلیِ شنبه از یک خاستگاه اقتصادی، و مخالفت با آن از خاستگاهی فرهنگی؛ مثل بسیاری از مسائل دیگر چهزود طیف موافق-مخالف اجتماعی را به صف کرد و بر صورت غیردقیقِ معیشت-شریعت صورتبندی شد؛ هریک هم مجوّز شرعی از مرجعی گرفتند!
چنین بحثهایی در جامعه و حتی بین مراجع هیچ اشکالی ندارد، البته اگر موضوعِ مورد مناقشه، واقعاً #مسئله باشد! ولی وقتی با نامسئله مواجه باشیم پرداختنِ جانبین به آن، بزرگترکردنِ نامسئلههاست.
❓«مسئله» چیست؟! چگونه یافته و صورتبندی میشود؟!
❗️«مشکل عینی»ای در جامعه وقتی منظومهٔ فکری و ارزشی یافته و صورتبندیِ خاص شود، «مسئله» متولد میشود.
اگر مشکل، عینی یا بومیِ ما نبود، صورتبندیها «نامسئله» میسازد.
اگر در نظام اندیشهایِ ناخودی صورتبندی شود، «کجمسئله» ساخته میشود!
«حلّ مسئله»، تابع کشف و صورتبندیِ درست است.
نامسئله، حلّی ندارد و کجمسئله، حلّی غلط در پی دارد!
❓باید از موافقان پرسید کدام مشکلِ واقعی، با چه درجهای از اولویّت در نظام اقتصادی، به تعطیلی (شنبه یا پنجشنبه) مربوط است؛ که ذیل تقدّمِ معیشت صورتبندی شده است؟!
مخالفان با تقدّمِ شریعت (تشبّه به یهود و...) کدام مشکلِ واقعی را نمیبینند؟!
❓کاهش یا افزایش ساعت کار هفتگی(۴۴ساعت)، مشکل اصلی است یا بهرهوریِ پایین و غیرمفیدبودنِ ساعات اشتغال؟!
❓ اگر این آمارهای کارِ مفید درست باشد:
- سرانه، ۸۰۰ساعت در سال!
- روزانه، متوسط ۲ساعت مفید (در ادارات ۲۲دقیقه)!
⬅️ تعطیلی (شنبه یا پنجشنبه) چه اثری در آن دارد؟! وقتی سهم اول عوامل متعلق به: تبعیض در محیط کار، ضعف مدیریت و نظارت، انباشت نیروی کار، نامتناسببودن با دستمزد و... است!؟!
❗️ مشکل اصلیِ #رشد_اقتصادی، کمرونقیِ اقتصاد بازرگانی -آنهم عمدتاً وارداتپایه، و فقط برای بخشی از تجّار- است یا کمرونقیِ تولیدِ داخلی؟!
کمرونقی و عدمِ جهش تولید، به تعطیلکردن (شنبه یا پنجشنبه) مربوط است یا به نبودِ «نظام متوازن تأمین سرمایه» و «دستمزد عادلانه»؟!
❓«مردمپایهکردنِ پیشرفت» با «گسترش مالکیت/انتفاع برای عموم»، عنصر اصلیِ رشد اقتصادی و همزمان عدالت اجتماعی است؛ چرا از این مسئلههای درجهٔ یک هیچ مصوبهای یا نظارتی بر قانونهای معطلماندهٔ قبل شنیده نمیشود؟!
از حوزه و منادیانِ شریعت هم بهاندازهٔ تعطیلیِ شنبه نوشته و استدلال (فلسفی و اخباری و...) تولید نمیشود!
البته که روایات مواجههٔ اهلبیت(ع) با بنيامیه در کاربریِ ایام هفته، مواجههای سیاسی_فرهنگی است؛ اما سنگینترین و اصلیترین مواجههٔ آنها نیست!
قیام علیه امویها نه بهخاطرِ شنبه و دوشنبه، بلکه برای «اتخذوا مال الله دُوَلا» [بیتالمال عمومی را میان خود دستبهدستکردن] بود!
ظاهراً سرمایهداریِ زالوصفت اگر به جمعه و شنبه و مانند آن دست نزند، از تیغ قلم و بیان روحانیت در امان میماند! ۱
⚠️ اگر مجلس شورای اسلامی روی مسئلههای واقعیِ ایران بایستد، بسیاری از موضوعات را فیک، پوششی، سرکاری و نیشغولی خواهد دید؛ خود و جامعه و مراجع را به زحمت نمیاندازد که برای نامسئلهها، حلّ بتراشند یا برای کجمسئلهها، خطونشان بکشند.
........................
۱. البته نمیتوان برخی پرداختهای این چنین را ندید گرفت
https://eitaa.com/sedayehowzeh/40932
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
#تعطیلی_شنبه
☑️ @m_ghanbarian
🔘 نفْس ایران!
هر حادثه ای -ولو تلخ، طبیعی یا صناعی- که "رَجَعُوا إِلَىٰ أَنْفُسِهِمْ "[به خودِ خودشان برگشتند] باشد، یک لطف خفیّ است.
در این رجوع چند اتفاق می افتد:
۱. خود و هم میهنان را "یک واحد" می یابد (انفسهم)؛ انگار جانها یکی میشود!
فرقی نمی کند با هم بخندند یا بگریند، خود را ملامت کنند یا تفاخر کنند؛ آن لحظه شهودِ "انفسهم" ، لحظه فوق العاده ای است.
انگار تکثر و کثرتی نیست، اختلاف و تشتتی نیست؛ وحدت همه جا را می گیرد هر جانی به بزرگی ایران می شود.
۲. اطلاعات و داده های مختلف، پردازش های متعدد ساخته بود و توجه و عاطفه ما را تقسیم کرده بود؛ چهل تکه ای از محبت و نفرت، امید و یاس، شکوه و شکایت و...!
رجوع به نفْس ایران، نگاه کردن از یک جان به یک حادثه است؛ نه نگاهی با گوش و چشم و ذهن و خبر و تحلیل؛ نگاهی است با خودِ اصیل و واحد به کانون حادثه.
یکباره همه عاطفه یا نفرت جمع میشود؛ نفْس ایران نشان می دهد از رفتن شاه، آمدن امام(مثلا) ، شاد است یا محزون؟!
می بیند چقدر عاطفه و احساس که در یافته ی حواس یا ذهنیت ها پراکنده و گم بوده و الان تیز و تند میشود.
رجوع به نفْسِ ایران یک تنفس اجتماعی برای ملتی با تنوع و تکثر است، تا وحدت خود را ببیند و بیابد: "النفس فی وحدتها کلُّ القوا" [نفْس در وحدت خود همه قوای آدمی است].
بدون این تنفس، می میرد و به کثرتهایش تجزیه میشود؛ مثل یک بدن متلاشی!
بلاها و امتحانات خوبند وقتی به نفْس ایران رجوع مان دهند.
#میلاد_امام_رضا
#رئیس_جمهور_مغتنم
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔹 مردان جمهوری اسلامی!
بقعه ای که شفاء می دهد، امامزاده اش قلابی نیست!
دستگاه حکومتی که هربار یکی از رجالش از دست می رود، فضایلشان بیشتر هویدا میشود، فاسد نیست.
در قرآن، حکومت مردمیِ اسلامی، "حسنه دنیا" است (۴۱نحل)
جمهوری اسلامی، حرم است؛ هنوز راه "شهادت" و "خدمت" درش باز است و اهلش را حاجت می دهد.
"شجره طیبه" است، "اُجتُثَّت مِن فُوقِ الاَرض" نیست. "تُوتِی اُکُلها کُلِّ حِین" است[۲۴ تا ۲۷ ابراهیم]؛ چند کرم و لانه موریانه، میوه اش را تلخ نکرده است.
همین سالها چند دزدِ دین باز در کسوت مناصب را با سلیمانی، زاهدی، رئیسی، عبداللهیان، آل هاشم و... مقایسه کنید؛ کدامیک رجال جمهوری اسلامی اند؟!
فکر می کردی بعد سلیمانی دیگر طلای ناب در این دستگاه پیدا نشود؟!
معدن طلا، طلا می دهد؛ اندازه و عیارش فرق می کند.
پ.ن:
#رئیسی_عزیز ممنون که امام رضا(ع) را برای مردم ایران گذاشتی!
بعضی نگران بودند دین باز باشی و گفتند امام رضا(ع) را خرج دنیایت می کنی!
امام رضا(ع) روز تولدش خوب ازت دفاع کرد؛ رضوان الله علیک!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 نفْس ایران! هر حادثه ای -ولو تلخ، طبیعی یا صناعی- که "رَجَعُوا إِلَىٰ أَنْفُسِهِمْ "[به خودِ خودش
🔳 عزای رئیسی عزیز خرج چه شود؟!
تر و تازه، عقب ماندگی خیلی مهمی روی زمین است که همه از آن غافل و در آن شریکیم!:
《مسئلهی اتّحاد دلهای مردم است؛ اتّحاد عزمها و ارادههای مردم است. ما در این زمینه متأسّفانه مشکلاتی داریم، عقبافتادگیهایی داریم؛ ارتباط و همدلی اجتماعی خیلی مهم است؛ در این زمینه دچار غفلت شدیم؛ خودمان به دست خودمان در وحدت ملّیمان اختلال ایجاد میکنیم. همهی ما در این غفلت شریکیم؛ همهی ما وظیفه داریم که وحدت ملّی را، اتّحاد مردم را، اتّحاد مردم و مسئولین را حفظ کنیم؛ روزبهروز آن را تقویت کنیم؛ این سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی از روز اوّل بوده است... بعضیها با یکدیگر سر مسائل جناحی، مسائل سیاسی اختلاف پیدا میکردند، امام(رضوان الله علیه) به اینها نهیب میزد و میگفت: «هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید». #اختلاف_فکری، اختلاف سلیقه، اختلاف سیاسی در یک کشور یک امر طبیعی است، امّا #نفرت_پراکنی غیر از اینها است... به نظر من رقابتهای داخلی به جای خودش محفوظ ... امّا همه باید با هم باشند، همراه باشند. در یک خانواده ممکن است دو برادر با هم دو سلیقهی مختلف داشته باشند امّا برادریشان از بین نمیرود؛ کار به دشنام و دروغ و اهانت و مانند اینها نباید بکشد؛ این را همه باید مراقبت کنند.》(رهبر انقلاب اسلامی۱۴۰۳/۱/۱)
راه و روش رئیسی را در اداره کشور، دیپلماسی و... توضیح دهیم و ادامه بگیریم؛ اما از مخالفانش انتقام نگیریم!
به خودش تاسی کنیم که خاطراتش درباره رقبایش -حتی آنها که رنجاندندش- دارد بیان می شود!
محسن قنبریان
#اتحاد_دلها
☑️ @m_ghanbarian
🔆 الهیات مردم ۱
• رهبرانقلاب درباره مرحوم آقای رئیسی:《برای او صلاح و رضایت مردم -که حاکی از رضایت الهی است- برهمه چیز ترجیح داشت》.
• پیش از این امام خمینی هم فرموده بود:《کاری بکنید که #دل_مردم را به دست بیاورید؛ پایگاه پیدا کنید دربین مردم؛ وقتی پایگاه پیدا کردید خدا از شما راضی است》. (۶خرداد۵۸)
• پیش از همه، امیرالمومنین(ع) فرموده بود:
《إنّما يُستَدَلُّ عَلَى الصّالِحينَ بِما يُجري اللّه ُ لَهُم عَلى ألسُنِ عِبادِهِ: تنها راه کشف صالحان چیزی است که خداوند برایشان بر زبان بندگانش جاری می کند》.(نامه۵۳)
آیت الله خامنه ای این "بمایجری الله لهم..." را "قضاوت جمع بندی شده مردم" معنا و فرمود:《این #قضاوت_افکار_عمومی مردم نشان دهنده واقعیت است؛ نه اینکه مردم در همه جا اشتباه نمی کنند! چرا اشتباهاتی هم ممکن است پیش بیاید؛ اما آنچه در مجموع به صورت جمع بندی باقی می ماند، قضاوت درستی است》.(۹۴/۴/۲۳)
به تعبیر امام خمینی:《یک مملکت ۳۰میلیونی نمی شود اشتباه بکند... قهراً اشتباه در ۳۰میلیون جمعیت نخواهد بود》(صحیفه امام ج۵ص۳۲۳-۳۲۵)
• سند قرآنی این مبنای متین آیه۶۱ سوره توبه است:《...أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ: گوش فرادادن پیامبر برای شما بهتر است؛ خدا و مومنان را تصدیق می کند》
"اُذن خیر" ، اضافه موصوف به صفت است؛ گوش دادنی که خیر است، یعنی "خود استماع" خیر است، نه مسموع خیر باشد و فقط سخنان خوب و خیر را گوش کند.
"للمومنین" هم به تفسیر علامه طباطبایی بعید نیست جامعه اسلامی با درجات مختلف ایمان- نفاق باشد.
🔺 نتیجه ۱:
جامعه حزب اللهی این مبانی را تایید نکند اما سر بزنگاه "مردم" را مفتون رسانه های بیگانه تلقی و آنها را به "متدینان و نماز جمعه و هیات برو ها" #تقلیل دهد!
فراموش نکند که ذهن ها هم اگر مورد فتنه قرار گیرد، "دلها رشوه نمی پذیرد" (سَلُوا القُلوبَ عنِ المَوَدّاتِ ؛ فإنّها شَواهِدُ لا تَقْبَلُ الرُّشا) .
امیرالمومنین(ع) فرمود:《قُلوبُ الرَّعِيَّةِ خَزائِنُ راعيها فَما اَوْدَعَها مِنْ عَدْلٍ اَوْ جَوْرٍ وَجَدَهُ: قلوب مردم خزینه های سرپرستان جامعه است هر عدل یا ظلمی که در آن ودیعه نهند، همان را خواهند یافت》.(غررالحکم)
مسئولین، قضاوت جمع بندی شده مردم -مثل آنچه در خیابان های تشییع برای رئیس جمهور شهید دیدند- را کاشف از رضایت خداوند بدانند؛ به دلهای مردم، عدالت ودیعه بگذارند.
🔺 نتیجه ۲:
قلیلی که بیش از نقد دارند و به مردم نمی پیوندند و اندک تری که بر دشمنی با جمهوری اسلامی، "رشوه از گناه می دهند" (أَعْطَیْتُ عَلَی مَعَاصِی الْجَلِیلِ الرِّشَا) -به تعبیر خودشان نود می دهند (send nudes)!- را توصیه می کنم از همان غربی ها بشنوند که: "vox populi vox dei" (صدای مردم، صدای خداست)!
دل به دریا بزنند و بدانند "سرانجام این رود مرداب نیست"!
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۳/۱
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از جهان آرا
برنامه زنده #جهان_آرا
🔻باورمندی به مردم؛ میراث روشن شهید آیت الله رئیسی
🔶حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
🔶علی بهادری جهرمی
چهارشنبه ٢ خرداد ساعت ۲۲ از شبکه افق
🆔 @Jahanara_ofogh
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام قنبریان: مردم زبان خدا هستند و حماسهآفرین
🔸امام خمینی(ره) در خردادماه 1358 فرمودند کاری کنید که دل مردم را به دست بیاورید تا خدا هم از شما راضی باشد و البته منظور ایشان کارهای ظاهری نبوده است بلکه اقداماتی واقعی در چارچوب عهد الهی و همینجاست که مردم، زبان خداوند میشوند و در صحنه حضور مییابند.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام قنبریان: رضایت مردم از شهید رئیسی حقیقی و دلی است
🔸مردم در شرایطی برای تشییع پیکر شهید آیتالله رئیسی و همراهانشان به خیابانها آمدند که دلار 60 هزار تومانی را تجربه میکنند و وضعیت اقتصادی هم مناسب نیست، ولی قضاوت جمعبندی شده آنها این است که او در مسیر درستی برای آنها تلاش میکند و باید به این رضایت مردمی تمکین کرد.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام قنبریان: صداقت شهید رئیسی امروز باورپذیرتر است
🔸باورهایی داریم که آن را در زندگی شهید رجایی و باهنر و شهید سلیمانی مشاهده کرده بودیم؛ امروز هم وقتی خانه مادر شهید رئیسی را میبینیم و وضعیت برادرانش را که از موقعیت او سوء استفاده نکردند و ما آنها تاکنون نمیشناختیم، شرایط آنها باورپذیر است چون در طول 45 سال گذشته بعد از انقلاب، مردم این را در مسئولان خود دیدهاند.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام قنبریان: امروز شهادت جز با نسبت به جمهوری اسلامی معنا ندارد
🔸روی این کره خاکی هیچ کس نمیتواند به شهادت برسد جز اینکه نسبتی با جمهوری اسلامی داشته باشد.
🔹فضائل مردان جمهوری اسلامی بعد از شهادتشان آشکار میشود که نشان میدهد با معدنی از طلا سر و کار داریم، مرد جمهوری اسلامی حاج قاسم سلیمانی است، شهید رئیسی و دیگر شهدا هستند.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام قنبریان: مردمداری شهید رئیسی مبنای قرآنی داشت
🔸تیرماه 1400 شهید آیتالله رئیسی به دیدار با آیتالله جوادی آملی رفت و این استاد برجسته حوزه به ایشان گفتند «نام مردم را نمیشود بدون وضو برد و اگر با این مردم بدرفتاری شود گویی با نماز بدرفتاری شده» و رئیس جمهور این موضوع را همواره مد نظر داشت؛ تاکیدی قرآنی که در آیات 62 و 64 سوریه انفال هم وجود دارد.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام قنبریان: مشارکت زیر 50 درصد مردم در انتخابات به خاطر عملکرد رئیسی نبود
🔸شهید رئیسی حتی از رقبای سیاسی جناح مقابل هم مشورت میگرفت، اخلاقی بالاتر از آنچه حتی در مناظرهها از خود نشان داد؛ صبح انتخابات 1400 هم برای رقیب حذف شده خود کار کرد ولی ناراحتم از اینکه در دولت ایشان، انتخاباتی برگزار شد که مشارکت در آن کمتر از 50 درصد بود آن هم در حالیکه او مقصر نبود.
⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
❓ وحدت یا خلوص؟!
(برای آنها که میخواهند مساله مشکل حل کنند؛ نه ساده انگاران!)
《یک سؤال دیگر این است که بعضیها میگویند وحدت، بعضیها میگویند خلوص؛ شما چه میگوئید؟ من میگویم هر دو.
خلوص که شما مطرح میکنید -که ما بایست از فرصت استفاده کنیم و حالا که غربال شد، یک عدهای را که ناخالصی دارند، از دائره خارج کنیم- چیزی نیست که با دعوا و کشمکش و گریبان این و آن را گرفتن و با حرکت تند و فشارآلود به وجود بیاید؛ خلوص در یک مجموعه که اینجوری حاصل نمیشود؛ ما به این، مأمور هم نیستیم.
در صدر اسلام، خوب، با پیغمبر اکرم یک عده بودند؛ سلمان بود، اباذر بود، ابىّبنکعب بود، عمار بود، کی بود، کی بود؛ اینها درجهی اول و خالصترینها بودند؛ عدهای دیگر از اینها یک مقداری متوسطتر بودند؛ یک عدهای بودند که گاهی اوقات پیغمبر حتّی به اینها تشر هم میزد. اگر فرض کنید پیغمبر در همان جامعهی چند هزار نفری -که کار #خالص_سازی خیلی آسانتر بود از یک جامعهی هفتاد میلیونی کشور ما- میخواست خالصسازی کند، چه کار میکرد؟ چی برایش میماند؟ آن که یک گناهی کرده، باید میرفت؛ آن که یک تشری شنفته، باید میرفت؛ آن که در یک وقتی که نباید از پیغمبر اجازهی مرخصی بگیرد، اجازهی مرخصی گرفته، باید میرفت؛ آن که زکاتش را یک خرده دیر داده، باید میرفت؛ خوب، کسی نمیماند.
امروز هم همین جور است. اینجوری نیست که شما بیائید افراد ضعافالایمان را از دائره خارج کنید، به بهانهی اینکه میخواهیم خالص کنیم؛ نه، شما هرچه میتوانید، دائرهی خلّصین را توسعه بدهید؛ کاری کنید که افراد خالصی که میتوانند جامعهی شما را خالص کنند، در جامعه بیشتر شوند؛ این خوب است.
از خودتان شروع کنید؛ دور و بر خودتان، خانوادهی خودتان، دوستان خودتان، تشکل خودتان، بیرون از تشکل خودتان. هرچه میتوانید، در حوزهی نفوذ تشکل خود، برای بالا آوردن میزان خلوصهای فردی و جمعی تلاش کنید؛ که نتیجهی آن، خلوص روزافزون جامعهی شما خواهد شد. راه خالص کردن این است.
وحدت هم که ما گفتیم - که بعد سؤالات دیگری هم در این زمینه شده - منظور من اتحاد بر مبنای اصول است.
بنابراین وحدت با کیست؟
با آن کسی که این اصول را قبول دارد. به همان اندازهای که اصول را قبول دارند، به همان اندازه ما با هم مرتبط و متصلیم؛ این میشود ولایت بین مؤمنین.
آن کسی که اصول را قبول ندارد، نشان میدهد که اصول را قبول ندارد یا تصریح میکند که اصول را قبول ندارد، او قهراً از این دائره خارج است.
بنابراین با این تفصیل و توضیحی که عرض شد، هم طرفدار وحدتیم، هم طرفدار خلوصیم》.
(۸۹/۵/۳۱رهبر انقلاب اسلامی)
* برای بیشتر تعمق کردن:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4852
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4853
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4856
☑️ @m_ghanbarian
36.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اراده عمومی مردم؛ مجرای اراده الهی!
• اراده عمومی مردم در اقتصاد همان مردمی کردن اقتصاد است که فقط با گسترش مالکیت عمومی مردم شدنی است...
• مثلا در همه دولتها هر وقت مشکل مسکن حل شده از این راه رفته ایم؛ سیاستهای زمین صفر و دادن حق انتفاع به عموم مردم، تولید و توازن بازار مسکن را موجب شده است.
• اراده عمومی توان بی اثر کردن تحریم ها را داد توانستیم به رشد ۶٪ اقتصادی برسیم!
❓می پرسید پس چرا این گشایش ، سر سفره مردم احساس نمی شود؟!
پاسخ را ببینید!
حجت الاسلام قنبریان
برنامه جهان آرا - ۲خرداد۱۴۰۳
☑️ @m_ghanbarian
الهیات مردم در جمهوری اسلامی.mp3
19.58M
🔅 الهیات مردم در جمهوری اسلامی
حجت الاسلام قنبریان
برنامه جهان آرا - ۲خرداد۱۴۰۳
1⃣ مردم زبان خدای متعال
• پیام رهبر انقلاب درباره شهید رئیسی؛
رضایت مردم حاکی از رضایت خدا
• ریشه های قرآنی و روایی این الهیات
• بروزها در سیره شهید جمهور
2⃣ اراده عمومی مردم؛ مجرای اراده خداوند
• دوگانه های مهم پیام رهبر انقلاب به خبرگان؛ مشیت الهی _ همت مردم و...
• اراده عمومی در سیاست، اقتصاد، فرهنگ چه شکلی است؟
رئیسی برای حذف نشدن رقیب انتخاباتی خود تلاش کرد!
مشارکت زیر ۵۰درصدی در دوره او شأن یک باورمند به مردم، نبود؛ گرچه او مقصرش نبود!
• اراده عمومی در اقتصاد همان مردمی کردن اقتصاد است. تنزیل از گسترش مالکیت عمومی مردم، بازی با مردمی کردن اقتصاد است!
تجربه مسکن در اینباره
• اراده عمومیِ مقاومت و دستاورد بی اثر کردن تحریم ها در دولت رئیسی و رسیدن به رشد۶٪ اقتصادی!
❓چرا سر سفره مردم نیامده؟!
اینجا هم پای چند بند سیاستهای اقتصادی مقاومتی در بین است که باید اجرایی تر شود...
☑️ @m_ghanbarian
💢 جمهوری انسان ساز اسلامی
گفتوگوی روزنامه وطن امروز با حجت الاسلام محسن قنبریان درباره تشییعهای باشکوه رئیسجمهور و رابطه دولتمرد و مردم
http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/4046/5/285757/0
☑️ @m_ghanbarian
منشور روحانیت.mp3
24.64M
🔰 نکاتی از سخنان حجت الاسلام قنبریان
📌 بازخوانی منشور روحانیت
5 خرداد 1403/ جلسه اول
1️⃣ منشور روحانیت یک متن سهل ممتنع است و به دو بخش میتوان آن را تقسیم کرد :
- مسائل مربوط به دوران قیام و نهضت در ایران
- مسائل مربوط به ادراه کشور و حکومت داری
2️⃣ هر کدام از این مسائل ناظر به دو گروه مطرح میشود : متحجرین و متجددین
3️⃣ امام خمینی ایده و طرحی را مطرح کردند که دو جریان مذکور در مقابل آن به اقداماتی پرداختند. این ایده عبارت بود از : اقامه دین نه صرف اکتفا به دین پژوهی و فقه پژوهی، مبتنی بر نظریه ولایت فقیه. امام در نظریه ولایت فقیه قایل به ولایت بر احکام است نه در احکام. یعنی بتواند موقتا تشریع کند.
4️⃣ #ولایت_فقیه به معنای اجرای رساله عملیه نیست. #ولایت_فقیه رساله ساز است نه مجری صرف رساله های عملیه.
5️⃣ امام خمینی در مبنا، زمان شناسی و مردم شناسی با بقیه متفاوت است. لذا مرحوم امام برای فقه قیام اینگونه استدلال میکنند ⬇️
« در شرایطی که اساس اسلام به خطر افتاده است نهی از منکر و قیام واجب است. در عصر کنونی نیز، اساس دین در خطر است لذا باید قیام کرد. »
6️⃣ در مقابل نظر امام دو گروه به مخالفت پرداختند: گروهی که با اصل قیام در زمان غیبت مخالف بودند و بعد از پیروزی انقلاب هم، به خرده گیری از انقلاب پرداختند درحالیکه در زمان پهلوی سکوت کرده بودند. گروهی نیز بر این باور بودند که الان شرایط قیام فراهم نیست و یا شاه شیعه است و یا چه کسی پاسخ گوی خون های ریخته شده خواهد بود؟
#منشور_روحانیت
#ولایت_فقیه
💠 @okhowahmag
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از اندیشکده شرح
🔰 اندیشکده شرح با همکاری خانه اندیشهورزان برگزار میکند؛
📍سلسله کارگاههای مهارتی «مسألهشناسی اجتماعی»؛
📌 موضوع؛ بررسی ابعاد نابرابری حقوق کارگر و کارفرما در مناسبات تولیدی؛
_ مالکیت منابع و ابزار تولید
_ مساله دستمزد کارگران
_ وضعیت سه جانبه گرایی
_ ضعف تشکلیابی کارگری
_ حقوق رفاهی در محیط های کاری
👤 با حضور؛
حجتالاسلام محسن قنبریان؛ استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه
🔺 به همراه مهارتآموزی تیمی بوم مسألهشناسی
📅 زمان؛
سهشنبه ۸ خرداد از ساعت ۱۵ تا ۱۹
چهارشنبه ۹ خرداد از ساعت ۱۵ تا ۱۹
پنجشنبه ۱۰ خرداد از ساعت ۸ تا ۱۹
📍 تهران، خانه اندیشهورزان
🔹 هزینه ثبتنام ؛ 400 هزار تومان
🔖 30 درصد تخفیف ویژه دانشجویان، طلاب
🔖 20 درصد تخفیف ویژه سیاست پژوهان، پژوهشگران و اعضای اندیشکده ها و کارکنان مراکز علمی و سیاستگذاری
لینک ثبت نام؛ https://evnd.co/BLrng
اطلاعات بیشتر: 09196259521
https://ble.ir/sharh_thinktank
https://t.me/sharh_thinktank
https://eitaa.com/sharhthinktank
✅ اندیشکده شرح
✅ @sharhthinktank
10. صوت جلسهی دوم.mp3
27.32M
🔰 نکاتی از سخنان حجت الاسلام قنبریان
📌 بازخوانی منشور روحانیت
6 خرداد 1403/ ج ۲
1️⃣ طبق نظر امام (ره) کسانی که اجتهاد دیگری دارند در مسائل نباید حصر شوند. اما اگر از قوای ادراکی به قوای تحریکی رسید و از خطا به گناه رسید، باید برخورد شود.
2️⃣منطق امام این است که در اجتهاد دیگری را حصر نکنیم اما در مرحله حکمرانی تساهل به خرج ندهیم و از افرادی که خلاف گفتمان انقلاب اسلامی، اجتهاد دیگری دارند نباید استفاده کنیم. اینجا تساهل معنی ندارد.
3️⃣دوران صفویه ایران را با هویت شیعی مناسکی ترویج می دهند نه شیعی سیاسی. مدح امام علی (ع) میکنند؛ اما از شیوه حکومت داری او نمیگویند. اینجا شاهد شکل گیری شیعه قالتاق هستیم. یعنی شیعه ای که جنگ شیعی و سنی را تامین میکند اما در سیاسیت، در قامت شیعه علوی ظهور ندارد بلکه سیاسیت اموی را ترویج میکند.
4️⃣ فقه امام ناظر به عینیت صحنه است. امام فقط نمیگوید اگر تبدل موضوع پیدا شد پس حکم نیز تغییر کند. خیر فقط این نیست، بلکه فراتر است. بدین معنا که گاهی موضوع همان است و تغییری نکرده اما حکم آن تغییر میکند. این همان ولایت بر احکام است نه ولایت در احکام.
5️⃣ بعد از مدرنیته شاهد شکل گیری نظم جدیدی در دنیا هستیم که اساسا خیلی از مفاهیم را تغییر داده است. مانند خانواده که یک مشترک لفظی شده و آن معنای سابق از آن برداشت نمیشود. در این نظم جدید فقه نمی تواند مانند گذشته به مسائل نگاه کند و نسخه عرضه کند. اینجاست که میگوییم امام فقه را ناظر به عینیت جامعه مطرح میکند.
#منشور_روحانیت
#شیعه_قالتاق
💠 @okhowahmag
☑️ @m_ghanbarian