هدایت شده از فکرت
📖 #ایستگاه_کتاب
معرفی و تحلیل کتابهای حوزه اندیشه
📍کتاب این هفته | اهالی تپه ندبه: «فرجامشناسی کوفه در نهضت عاشورا»
▪️ مولف : محسن قنبریان
▪️ناشر کتاب : دفتر نشر معارف
▪️سال نشر: 1403
▪️تعداد صفحات : 296
🔸این کتاب تحلیل نویی از قیام عاشورا توسط استاد قنبریان است که در تلاش است گروه سومی را در کربلا روایت کند که کمتر از آن شنیدهایم. گروهی که بعدها به اهالی تپه ندبه معروف شدند و در روز عاشورا خود را کنار کشیدند...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
هدایت شده از فکرت
💠 ایده مولف در این کتاب:
🔸معمولا هر کدام از ما توصیفات زیادی از دو گروهی که در عاشورا صفآرایی داشتند شنیدهایم اما کمتر کسی به این موضوع توجه دارد که صف سومی هم در کربلا وجود داشت. این جماعت کثیر که بعدها به «اهالی تپه ندبه» معروف شدند نه به یاری فرزند رسول خدا شتافتند و نه خواستند دستشان به خون آن حضرت آلوده شود در تپهای جمع شدند و با گریه دعا میکردند: «اللهم أنزل نصرک!» (خدایا پیروزی ات را نازل کن).
🔹 این گروه به دلیل نداشتن معرفت کافی نسبت به امام زمانشان، اجتهاد احمقانه و درک نادرستشان از مسائل آن روز، رهاوردی جز روسیاهی و ننگ دنیا و آخرت برایشان به دنبال نداشت. بلاذری مینویسد از هر هزار اعزامی ۳۰۰ یا ۴۰۰ نفر به کربلا میرسیدند و بقیه از سر کراهت فرار میکردند. با یک محاسبه معلوم میشود جمعیت فراریها بیش از حاضران میدان بودند. اگر آنها به امامشان میپیوستند، کار تمام بود اما بازمانده الهیات قعود با خصلتهای جمعی کوفه مانع شد.
🔸 اهالی تپهی ندبه در صف سومی قرار داشتند که معادله جنگ را با خروج از میدان نبرد و بی طرفی خود به نفع یزید رقم زدند. بنا بر این میتوان گفت گناه اهل آن تپه اگر بیشتر از گناه لشکریان عمر بن سعد نباشد، کمتر نیست. برای اینکه گناه بزرگ و نابخشودنی اهل تپهی ندبه بهتر درک شود در ادامه به یک نمونه از این صف سوّمی ها اشاره میکنیم.
🔹 این کتاب با این افراد کار دارد! میرود یقۀ اینها را میگیرد و محاکمۀ تاریخی میکند که «شما که بودید؟ چه بودید؟ از کجا آمده بودید؟ چه فکر و اندیشهای داشتید؟ چه اتفاقی در درون شما افتاد که اینگونه عمل کردید؟ و بعد عبور کنیم به زمان خودمان و بیندیشیم که چه ضمانتی هست من چنین نشوم؟
💢 در این کتاب تمرکز بر ماجراهایی است که در کوفه رخ دادند و واقعۀ عاشورا را رقم زدند. سالهای ۱۷ تا ۶۱ هجریِ شهرِ کوفه بررسی میشود و در این روایت، دو نهضت و سه نظام مورد بررسی قرار میگیرد. بیشک این روایت جذاب و خواندنی میتواند در فهم اهداف قیام عاشورا بسیار مورد استفاده قرار بگیرد...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
۲-ربیون و جامعه ربانی.mp3
29.45M
🔘 ربیّون و جامعه ربّانی
جلسه دوم
هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
• دو همکاری ربیون با انبیاء:
- نفی اربابیت زمینی و حکومت تملیکی(۳۶نحل)
- تشکیل جامعه ربانی(۷۹آل عمران)
✔️ در تاریخ اسلام:
• جبهه ربیون ملازم رسول الله(۶۴آل عمران)
• بستره ۳۱توبه قرون وسطای مسیحی و اربابیت کلیساست
- نامه به اهالی نجران
• کسری و قیصر نمونه های دیگر ارباباً من دون الله(خطبه قاصعه)
- نامه به کسری
• دوره بعد رسول الله(ص)؛ کسری و قیصر اسلامی!
• روایت مهم اذا بلغ بنوالعاص ثلاثین رجالا...
- عبدالله خولاً؛ در دوره معاویه به شهادت تفسیر المنار
- مال الله دولاً؛ بدعت بیت المال اختصاصی دربار توسط معاویه
• ربیّون در دوره علوی:
- انتقاد از ناپلئونیسم اسلامی
- ابوذر مقابل مال الله نحلاً
- مقداد و عمار مقابل تئوری سلطنت موروثی سفیانی ها
- ۹ تبعیدی کوفه محرک اصلی جنبش علیه عثمان
• ربیون کربلا
☑️ @m_ghanbarian
21.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 جبهه حسین!
جبهه مقابل دشمن، مرز می خواهد...
هر واجب و حرامی مرز جبهه علیه دشمن نمی شود!
تعیین مرز، شرایط زمان و مکان دارد لذا ولیّ امر می خواهد!
درون جبهه گناه، گناه است اما گناهکار متدین به امام جبهه حق، لایق عفو است بخلاف صالح متعلق به جبهه باطل!
✔️ برشی از سلسله جلسات «جبهه حسین(ع)» در محرم ۱۴۰۳
🎙 برای قضاوت درست فایل کامل جلسه را بشنوید
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 در ساحت اندیشه باید مراقب التقاط باشیم!
🎙 حجتالاسلام #قنبریان
🏴 شب اول مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۶
📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی
📆 جمعه، ۲۹ تیرماه ۱۴۰۳
🕌 مسجد دانشگاه تهران
هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع)
[[ @m_ghanbarian ]]
[[ @ashabolhossein_ir ]]
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
13.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قله دین خالص و دینداری مخلصانه اباعبدالله است
🎙 حجتالاسلام #قنبریان
🏴 شب اول مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۶
📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی
📆 جمعه، ۲۹ تیرماه ۱۴۰۳
🕌 مسجد دانشگاه تهران
هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع)
[[ @m_ghanbarian ]]
[[ @ashabolhossein_ir ]]
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
17.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 در ماجرای اعتراض به عثمان و یزید، تفاوت معترضین در انگیزه آنان بود!
🎙 حجتالاسلام #قنبریان
🏴 شب اول مراسم عزاداری دهه دوم محرم ۱۴۴۶
📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی
📆 جمعه، ۲۹ تیرماه ۱۴۰۳
🕌 مسجد دانشگاه تهران
هیأت دانشجویی اصحاب الحسین(ع)
[[ @m_ghanbarian ]]
[[ @ashabolhossein_ir ]]
۳-ربیون و جامعه ربانی.mp3
26.62M
🔘 ربیّون و جامعه ربّانی
جلسه سوم
هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
• شان دیگر همکاری ربیّون با انبیاء: ساخت جامعه ربّانی (۷۹آل عمران)
لکن کونوا ربانیین بما کنتم تُعلّمون الکتاب و بما کنتم تَدرسون
• شروع از میثاق فطری و اثاره عقول (خطبه۱)
• بحث امیرالمومنین با رئیس شرطه های پایتخت(فرمانده فراجا)!
• مواجهه با عبیده سلمانی و ربیع بن خثیم و ۴۰۰قاری کوفه!
• بازسازی غدیر با مناشده رُحبه و احتجاج برای امامت
• مشورت در همه کارها با مردم بجز احکام الهی(نامه۵۰)
• احترام به تشخیص مردم (فرازی از عهدنامه مالک اشتر)
• اصل ۶ و ۷ قانون اساسی؛ کشور داری هم اتکاء به آراء عمومی و هم حکمرانی شورایی
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از خبرگزاری دانشجو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺محسن قنبریان: ما در تصویر جبهه امام حسین (ع) کوتاهی کردیم
مدرس حوزه در #حسینیه_دانشجو مطرح کرد:
🔺تعبیر اینکه یا بیعت کن و یا گردنت را به تیغ بسپار برای هیچ امامی جز اباعبدالله نیامده است.
🔺قضیه غزه هم شبیه به هم است که یا تسلیم شو یا همه زندگی ات را میگیریم.
🔺اشتراک معنایی جدی داریم که امامش حسین (ع) است.
🔺اما ما در تصویر جبهه حسین ابن علی (ع) کوتاهی کردیم و نوعی خوانش فرقهای از امام حسین (ع) داریم.
🔷@snn_ir
هدایت شده از خبرگزاری دانشجو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺قنبریان: دانشجویان و کنشگران خود را برای حل مسائل سخت آماده کنند/ رهبر انقلاب خلوص و وحدت را با هم در نظر دارد
مدرس حوزه در #حسینیه_دانشجو مطرح کرد:
🔺دولت، حکومت و حرکت مقدس معنایش تقدیس اشخاص نیست و من در اینجا هیچ جایی را برای محافظه کاری درست نمیدانم که آدم حقی را بشناسد و به سمت آن حق نرود.
🔺 یک زمانی دانشجویان نزد رهبر انقلاب در دیدار سالیانه این پرسش را کردند: آیا خلوص را نگه داریم یا وحدت را؟ انقلابی خالص شویم و به دنبال شدیدترین ورژن جبهه انقلاب برویم یا طرف وحدت را بگیریم؟ رهبری صراحتا اعلام میکند که من هر دو را میخواهم.
🔺 عزیزان دانشجو و کنشگران در صحنه برای حل مسائل سخت خود آماده کنند و دوره مسائل آسان تمام شده است. همین دوگانه را اگر یک سرش را بگیریم آسان است. در عین حال اینکه میخواهیم سر مسائل اصلی انقلاب بایستیم باید گستره آن را در سطح چتر وحدت و انسجام ملی ببینیم.
🔷@snn_ir
هدایت شده از خبرگزاری دانشجو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺محسن قنبریان: ایده تبعیض مثبت در شورای راهبردی اساسا غلط است
مدرس حوزه در #حسینیه_دانشجو مطرح کرد:
🔺ایده تبعیض مثبت که آقای ظریف مطرح کردند را از اساس غلط میدانم که این موضوع هم توسط متفکران مغرب زمین نقد شده و اندیشمندان خودمان نیز با آن موافق نیستند.
🔺تبعیض بد است، منفی و مثبت هم ندارد. اگر میگویید اقوام، زنان یا اصنافی در حقشان اجحاف شده باید برای آنها مطلبه حق کرد و حقشان را به نسبت جمعیتی که دارند بدهید و این عین عدالت است و به آن تبعیض مثبت یا منفی نمیگویند.
🔺تبعیض مثبت یعنی در شرایط مساوی یک کسی را به یک دلیلی ترجیح بدهی و خود این موضوع دوباره تکرار چرخه تبعیض در جامعه است.
🔺فلان مذهب یا فلان فرقه که رسمی و مورد احترام هستند باید حقشان در حد قانون داده شود، ولی نباید طوری باشد که آنچیزی که رسمی و اکثریت است دیگر فاقد ارزش است و این خلاف عرف همه دنیاست.
🔺آیا این به این معناست که اکثریت حق دارد حقوق اقلیت را نادیده بگیرد؟ خیر!
🔷@snn_ir
هدایت شده از خبرگزاری دانشجو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥محسن قنبریان: نتیجه استفاده ابزاری از دین سکولار شدن است/ واکنش به هر موضوع سیاسی را نباید به صحرای کربلا برد
مدرس حوزه در #حسینیه_دانشجو مطرح کرد:
🔸سکولار شدن در یک دوگانه شکل میگیرد که وجهی از آن استفاده ابزاری از دین است که برآیندش برای سکولارها تقویت آن میشود.
🔸از هیئتها قصد دینزدایی را دارند چه برسد به سیاست! یعنی بگویند آن را در همان سال شصت و یک هجری قمری دفنش کنید.
🔸اگر بخواهیم منصفانه بگوییم: غیر از اینکه یک خط غربی دارد، بی احتیاطیها و ناشیگری در جبهه خودی دارد که آن استفاده ابزاری از دین است .
🔸استفاده ابزاری از دین یعنی دوگانه حسین (ع) و شمر را در همه قالبهای دعواهای سیاسی هم بیاوریم.
🔸در اطرافیان هر دو سمت انتخابات افرادی بودند که طمع داشتند یا متحجرانی پیدا میشد، پس نسبت غیر انقلابی به طرف مقابل دادن غلط است.
🆔 @snn_ir