✴️اقیانوس یا برکه چه فرقی می کند؟!2⃣
• قانون خط و مشی و اصول برنامه های رسانه ملی(۶۱/۴/۱۷):
- ماده۷: صدا و سیما متعلق به تمامی ملت و باید منعکس کننده زندگی و احوال تمامی اقوام و اقشار مختلف کشور باشد؛ بدیهی است که در این میان تکیه اصلی بر اکثریت های اعتقادی(مسلمانان)، اقتصادی(مستضعفان) و سنی(کودکان و نوجوانان) باشد.
- ماده۱۵: صدا و سیما زبان گویای ملت و چشم و گوش حساس کشور است؛ از اینرو وظیفه دارد خواست ها، نیازها، مشکلات مردم را به اطلاع مسئولین برساند و مردم را در جریان کامل فعالیت ها، برنامه ها، پیشرفت ها و مشکلات نهادهای قانونی کشور قرار دهد و در جهت برقراری تفاهم و ارتباط هرچه عمیق تر مسئولین و اقشار مختلف مردم تلاش نماید.
• سؤال اساسی
- واقعا رسانه ملی صدای مستضعفین است؟!!
صدای محرومین از آب و کار در آن بلند تر است یا شرکتهای بازرگانی و رپورتاژهای سرمایه داری؟!
- شکاف ملت_دولت ضرورت آن تفاهم را دوچندان نکرده؟ با کارهای کلیشه ای و نپرداختن مشکلات جدی طرفین چقدر این ایجاد تفاهم ممکن است؟!
برکه ای که آسیابی بچرخاند از اقیانوسی که فقط نقش آبی زمین باشد ارجمندتر نیست؟!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۲۲-درسهای نهج البلاغه.mp3
11.94M
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه
جلسه بیست و دوم ۲۴دی۱۴۰۰
🔸 اختلال های فن آوری زبان
• زبان/ بیان/ کلام
• نظم طبیعی این سه
• دو اختلال اول(زبان و بیان) بشری است: خطبه۲۳۳
• اختلال سوم(کلام) اخلاقی است: حکمت ۲و۴۰و۴۱و۶۰
• وضعیت اعلای نظم طبیعی: خطبه۲۳۳
• ۵درمان برای اختلال سوم
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📖 خلاصه جلسه بیست و دوم سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه
۲۴دی۱۴۰۰
حجت الاسلام قنبریان
• نسبت زبان، بیان، کلام
- "زبان" پاره گوشتی با توانایی اعجاب آور در خلق اصوات و الفاظ (حکمت ۸)
- با آن توانایی هنوز انسان بهیمه و مبهم گوست تا "بیان" بیاموزد(علّمه البیان)
- "کلام" محل اتصال این فن آوری به دریافت های عقلی و قلبی است
⬅️ بیان غیر از کلام است ؛ "خوب حرف زدن" (روان، فصیح، بدون تپق، و...) "فن بیان" است اما "حرف خوب زدن" (جملات گویا و رسا برای معانی یافتن و...) "هوش کلامی" است.
• نظم طبیعی این سه:
کلام⬅️ بیان⬅️ لسان
اوجش در اهلبیت است که "امیران کلام" اند، کلام در آنها ریشه دوانده و سایه هایش بر بیان و زبان افکنده است (خ۲۳۳)
• اختلالها
۱.اختلال در زبان: سنگینی زبان و کندی سخن و...
۲. اختلال در بیان: بیان ضعیف با تکه کلام و تپق و...
۳. اختلال در کلام: کلام سبک و کم مغز، وراجی با معانی اندک و...
- دو اختلال اول طبیعی و سومی اخلاقی و مذموم است.
- صدر خطبه ۲۳۳ درباره دو اختلال اول است؛ وقتی خواهر زاده حضرت نتوانست روی منبر حرف بزند :"زبان پاره ای از انسان است،اگر انسان توانِ گفتن نداشته باشد زبان او را یاری نرساند و اگر برسخن گفتن توانا باشد،سخن به زبان مهلت درنگ ندهد"
• بدترین اختلال
- نامتوازن شدن نسبت کلام و بیان ، یعنی پیشی گرفتن "خوب حرف زدن" از "حرف خوب زدن" و فن بیان در آدمهایی با هوش کلامی کم، بدترین اختلال است.
- به جایی می کشد که "زبان" امیر می شود و انسان نزد خود بی ارزش می شود(حکمت۲)
وقتی انسان می بیند دارد می بافد و به اندازه اش مغز و معنا نیست ، احساس بی ارزشی و سبکی می کند و دیگران هم متوجه می شوند
- این آدمها خطرناک اند و زبان گزنده می یابند(حکمت۶۰) و با زبان می خواهند خود را امارت دهند و دیگران را عقب بزنند.
- این همان کسی است که حضرت می فرماید قلبش وراء زبانش است(حکمت۴۰) یا می فرماید: قلبش در زبانش هست(حکمت ۴۱) یعنی اول می گوید بعد متوجه می شود!
- زبان امیر باشد؟ یا کلام؟ یا انسان امیرِ کلام(اهلبیت)؟ تفاوت احمق و عاقل و معصوم است.
• ۵درمان:
۱. فن بیان از هوش کلامی پیشی نگیرد! اندیشیدن در کلام قبل از گفتن(الترویّ فی القول یومن الزلل)
۲.ابزارهای بیانی نوبه نو (توییتر و ...) از کتابخانه دورت نکند !
توئیتر باید غرر الحکم دانشمندان باشد نه چرندگویی پرگویان!
۳.با مراقبه متوجه ،زوائد بیان در نسبت با کلام میشوی، آرام آرام زوائد را حذف و امساک کن
(من امسک عن فضول المقال شهدت بعقله الرجال)
۴. با زیاد سخن گفتن در ذکر و یاد خدا می توانی تحفظ لسان کنی(دستور آیت الله بهجت)
فرق ذکر و بیان این است که "اشتغال به ذکر موجب نطهیر ذکر می شود"(من اشتغل بذکرالله طیّب الله ذکره) اما بیان، هرچه بیشتر ،آلودگی بیشتر!
۵. از بداهه گویی بپرهیز! قبل از تسلط عقل و قلب بر کلام و بیان ، بداهه گویی نکن
(عند بدیهه المقال تُختبر عقول الرجال)
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🎥 سینمای عدالتخواه؛ ارزشها، ضد ارزشها #ارائه_در_جشنواره_عمار۱۴۰۰ #حجت_الاسلام_قنبریان ▫️تجسم، نمایش
🎥 سینمای عدالتخواه؛ ارزشها، ضد ارزشها
#ارائه_در_جشنواره_عمار۱۴۰۰
حجت الاسلام قنبریان
#بخش_اول
◽تجسم، نمایش، سینما
🔴 دو نمایش در قرآن
مراد از نمایش این است که پیامی در قالب یک بازی و نمایش منتقل شده درحالیکه می شد از طریق وحی همان پیام ابلاغ شود.
1) دو فرشته به محراب حضرت داود آمدند و مخاصمه ای را مطرح کردند تا او، بینشان حکم کند. نمایش را اینگونه مطرح کردند که برادرم 99 گوسفند دارد و می خواهد تنها گوسفند مرا هم بگیرد و در استدلال کردن و خطاب کردن هم بر من چیره شده است. حضرت داود به برادر گفت با این کارت، به او ظلم می کنی و البته خیلی از شریک ها به همدیگر ظلم می کنند. سپس حضرت داود متوجه شد که این، امتحان او بود.
2) پس از کشته شدن هابیل توسط قابیل، خدای متعال کلاغی را فرستاد تا به قابیل نشان دهد با پیکر برادر خود چه کند؟
ماجرای وضو گرفتن امام حسن و امام حسین برای یاد دادن وضو به پیرمرد نیز از همین قبیل نمایش است.
🔸️طرح حکمی بحث
کار عقل نظری، گرفتن علم از مبادی عالی است و جبرائیل و جنود تحت امر او، موکلان علم هستند. و هرکسی هرچیزی یاد می گیرد در هر حوزه ای از علم و کشف واقع، به وسیله این جنود است و همه کارهایی که برای یادگیری علم انجام می شود، نفس را مستعد می کند. اما عقل عملی در ذیل عقل نظری قرار می گیرد و اثر گذاری در مادون را برعهده می گیرد مثل اینکه یک هنرمند، معرفتی را در یک قالب هنری مانند رمان، شعر، فیلم و ... درآورد.
پس سینما و نمایش از شعب عقل عملی است که عقل عملی خود اثرگرفته از عقل نظری است.
🔹️ اسطوره و سحر را قرآن افک می داند
صرف اینکه اجزای یک داستان فرضی باشد، موجب کذب و دروغ بودن آن نمی گردد اما اگر به لحاظ ترکیب و تألیف، منطبق بر نوامیس عالم و صنع و حکمت الهی نباشد، افک خواهد شد. افک همان اسطوره در ادبیات است که قرآن، آن را یک امر خلق کردنی می داند. مثلا اسطوره های هومر واقعا اثر جذاب هنری است اما چون مطابق با واقع نیست و عالم، چنین خدایگانی را ندارد، افک است.
همچنین آن چیزی که ساحران فرعون درست کرده بودند را قرآن افک می داند که اژدهای حضرت موسی، افک آن ها را بلعید نه طناب ها را! درنتیجه مردم حقیقت را دیدند که صرفا مقداری طناب در حال تکان خوردن هستند.
◽عدالت
-"عدالت بر": آن چیزی که ساخته می شود، منطبق بر نوامیس عالم باشد که صدق و عدل، دو رکن نمایش آن هستند.پس تصویری که ارائه می شود -در هر حوزه ای که باشد-، باید مطابق با آن نوامیس باشد تا افک نگردد. یعنی بر سبیل عدالت باشد تا آن چیزی که خلق می شود، در تضاد با خلقت الهی قرار نگیرد.
مثال آن، شعر دعبل خزاعی و برخی شعرای دیگر است که امام درباره آن فرمود: روح القدس انشاء و بر زبان تو جاری کرد. یا لسان الغیب بودن حافظ بدین معناست که اتصالی با غیب دارد که لسان آن شده است.
درنتیجه سازه خارج شده از عدالت، افک و جور است.
-"عدالت در": مضمون و پیام آن، عدالت باشد که این، در ذیل عدالت تشریعی قرار می گیرد.
عدالت از درون یک فرد شروع شده -که تعدیل قوای جاذبه و دافعه و درک کننده و ... اوست-، و احکام و تعالیمی که این عدالت را می سازند، احکام عادلانه نامیده می شود. چنین آدمی که از درون عادل شده است، صلاحیت پذیرفتن منصب های مهم اجتماعی مانند قضاوت و شهادت و امامت جماعت و مرجعیت و... را دارد، تا تناسب بین نیروهای مختلف در جامعه و اعطای حق هرکسی به خود و تا خدای متعال که اسماء الهی اقتضای اطلاق دارند اما اسم حکم العدل آنها را منظم کرده است و تجلی آن در فرد و اجتماع، باعث عدالت شخص و عدالت اجتماعی می شود.
🔸️عدالت، استقامت بر صراط مستقیم است
اگر عدالت در انسان و اجتماع و انسان کامل و خدای متعال را کنار هم قرار دهیم، یک خط مستقیم به نام صراط مستقیم می شود که عدالت در جامع ترین معنای خود، استقامت بر این صراط مستقیم است.
⏪درنتیجه عدالت، بسط صفت حضرت حق در عالم است؛ یعنی کسی که روی زمین عدالت گستری کند، در محضر خدا امور را منظم می کند و این، کاری خدایی است.
☑️ @m_ghanbarian
🎥 سینمای عدالتخواه؛ ارزشها، ضد ارزشها
#ارائه_در_جشنواره_عمار۱۴۰۰
حجت الاسلام قنبریان
#بخش_دوم
◽سینمای عدالتخواه
🔴 ۵ اصل در سینمای عدالتخواه
1⃣ افک نباشد! (مانند فیلم "دستفروش" تا برخی فیلمهای فرهادی) یعنی به گونه ای تصویر نکند که به پوچی و نهیلیسم یا هرج و مرج در عالم منجر شود زیرا اینها مخالف با واقع و عدالت بَر است. حتی اگر می خواهیم فقر در جامعه را روایت کنیم، باید این نکته رعایت شود.
2⃣ چالش مسأله با بیّنات! (مانند فیلم "دیدن این فیلم جرم است!") یعنی فیلم عدالتخواه باید بیّنات را تاکید کند تا به مرور محل شک واقع نشوند سپس از سر این بیّنات، به سراغ چالش ها برود و مثلا راه حلی ارائه نماید یا به آن نقطه توجه دهد.
❗تئوری شرک، اینگونه نبود که ابتدا توحید باشد سپس شرک پدید آید بلکه ابتدا جامعه دچار تبعیض شد سپس تئوری شرک ساخته شد! یعنی برای موجه کردن تبعیض، قائل به چند خدایی شدند (خدای فرعون و خدای بندگان که البته خدای فرعون، خدای برتر است) یا اینکه در ادیان ابراهیمی، خدا یکی است اما عده ای پسر او هستند (عزیر ابن الله یا مسیح ابن الله) و عده ای بردگان او و سپس کسانی خود را وارثان پسر خدا بدانند! پس باید شروع از بینات غیر قابل نیاز به اثبات مانند دادن فرصت برابر به همه، نبود فاصله طبقاتی و... باشد!
3⃣ رابین هود و میتی کومان، عدالت اسلامی نیست! طبق آیه 25 حدید، مردم باید عدالت را برپا کنند (لیقوم الناس بالقسط) و به طور کلی، عدالت های نیابتی، عدالت اسلامی نیست! فیلم هیولای پول هرچند فیلم هالیوود است اما بیشتر بیانگر اقامه قسط توسط مردم است تا فیلم دادِستان که امنیتی ها فاعل کار هستند هرچند با جنبش دانشجویی شروع می شود!
پس عدالتخواهی نباید ذیل نیروی امنیتی باشد که مامور اقامه عدالت، امنیتی ها باشند و اگر آنها صلاح دانستند، عدالتخواهان نیز تجمع کنند و توییتی بزنند و ... .
🔸️دو نحوه مواجهه فیلسماز با امنیتی ها
1) مواجهه به لحاظ نهادی مثل اینکه پرونده ای از یک نهاد معتبر امنیتی گرفته شود و بر اساس آن فیلم ساخته شود مانند فیلم "خانه امن" یا "گاندو" که این کار خوبی است.
2) ارتباط با افراد امنیتی مثل اینکه یک فرد امنیتی بخواهد رقیب خود را بزند و با چند واسطه، اطلاعاتی را در اختیار یک عدالتخواه قرار دهد و او نیز افشاگری کند! سپس همین چماقی گردد که عدالتخواهان متهم به بی اخلاقی شوند. این مواجهه منفی است.
4⃣ غایت قسط خواهی! بنابه فرموده امیرالمومنین، عدل، حیات احکام است لذا فیلم های مناسکی باید به غایت قسط باشد مثلا فیلمی مانند "یک تکه نان" جا داشت که عدالت دیده شود. اما فیلم "خروج" چون دعوای بورژوا و اشراف با حاکم در راستای تعدیل قدرت به وسیله ثروت نیست (عدالت مشروطه انگلیس)، پسند سینمای روشنفکر نیست.
5⃣ فیلمساز عدالت خواه! (سینمای زرد از ۲۰ فیلم دانشجویی یکی را به جنبش عدالتخواه اختصاص نداده!) یعنی فیلمسازان ما چنین دغدغه هایی ندارند و برای آن، حتی شاید لازم باشد مدتی خودشان در مناطق حاشیه نشین زندگی کنند تا با گوشت و پوست خود آن بی عدالتی را حس کنند.
🔹️متأسفانه طبقه محروم و مستضعف، همانگونه که در لابی های قدرت نماینده قوی ندارند، در سینما هم صدایی ندارند. خیلی لازم است که عده ای نماینده و صدای آنان شوند.
⬇️ صوت جلسه را اینجا بشنوید
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2714
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مستضعفین تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تبعیض در پرداخت حقوق و دستمزد، چگونه کینه و نفرت را در جامعه زیاد میکند؟
🔹 بر خلاف آنچه #لیبرال مسلکها علاقه دارند نشان دهند، به وجود آمدن حسِ خوشحالی-ناراحتی، امید- ناامیدی و علاقه-کینه لزوما به خود #فرد برنمیگردد؛ #ساختار ها و #سازوکار های حکومت اتفاقا بیشتر از خود فرد، میتواند در جامعه، برادری و همبستگی ایجاد کند یا نفرت و کینه را رواج دهد.
🔺 حاج آقا #خاکی بسیار دقیق بر این موضوع دست گذاشته. رابطه بین #تبعیض در نظام پرداخت حقوق و دستمزد، و به وجود آمدنِ دنیایی پر از کینه، نفرت و عقده.
#ثریا
🎬 @Mostazafin_TV
محسن قنبریان
🗣اقتصاددان وقتی به نفع عموم مردم ایده پردازی نمی کند؛ برای کانون های ثروت می کند! 💠رابطه معماری و ب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💸 فرض کنید یک علمی_تخیلی می بینید!
• با همین بودجهای که دولت هم اکنون خرج کارمندانش می کند، اگر تساوی حقوق برقرار شود: سهم هرکارمند ۱۳میلیون و۶۰۰ می شود!(البته فیش دریافتی + رفاهیات)
❗️ اما می دانیم این تساوی، موانع عملی و شبه نظری زیادی دارد!
• حالا فرض کنید دولت به همه کارمندانش ۱۰میلیون دهد تا اقلا زیر خط فقر نباشند و کفاف زندگی را برای عایله خود تامین کنند. و این مقدار بر حکومت اسلامی واجب است.
⬅️ از اینجا ۴۸هزارمیلیارد از سهم کنونی حقوق در بودجه عمومی آزاد می شود!(محاسبه پژوهشگر عزیز آقای احسان ولدان)
❓ بنظرتان اگر تفاضل مدیر_کارمند و تخصصی_عادی و... را لحاظ کنیم و البته فقط به اندازه همین ۴۸هزار، تفاضل قبول کنیم و از آنسو نخواهیم تبعیض ۷برابری تا ۲۱برابری را تن دهیم؛ چه سناریوهایی قابل فرض است؟!
1⃣ اگر به یک دوم از کارکنان دولت سهمی از ۴۸هزار را به صورت علی السویه بدهیم(به هر عنوانی؛ تخصص، عملکرد بهتر و...) هر نفر تنها حدود ۲میلیون و ششصد هزار بیشتر حقوق می گیرد!
و اگر ۴۸هزار را بین یک چهارم کارکنان دولت تقسیم کنیم، هریک ۵میلیون و۲۰۰ بیشتر می گیرند. و هکذا!
2⃣ اگر به حسب محاسبات فقط حدود ۲۰۰هزار نفری که فعلا بالای ۱۰میلیون میگیرند (یک پانزدهم کارکنان) را از آن ۴۸هزار بهرهمند کنیم؛ باز سهم هریک ۳۰میلیون میشود!
یعنی تفاضل ۳برابری با کمترین حقوق!
⬅️《هرچه کسرِ تفاضلی ها را کوچکتر و ارقام تقسیمی را به سوی نامساوی های درشت تر ببریم، به وضعیت موجود نزدیکتر و از عدالت دورتر می شویم!》
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
13.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سینمای روشنفکری و عدالت
#حجت_الاسلام_قنبریان
#جشنواره_عمار
• سینمای روشنفکری ما عدالتخواهی مثل "خروج" و سوده همدانی را بر نمی تابد، فقط درگیری طبقه اشراف و بورژوا با حاکم برای تبدیل ثروت به قدرت را انعکاس می دهد!
• عدالتخواهی اسلامی طبقه محروم هم بدون واسطه متوسط کنش گر است بدون اینکه بخواهد در قدرت رقابت کند!
📎صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2714
#خروج
#سینمای_روشنفکری
☑️ @m_ghanbarian
11.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 عدالتخواهی مردمی نه نیابتی!
• اینجا سخن بر سر لیقوم الناسُ بالقسط بود، مردم فاعل عدالتخواهی هستند نه میتی کومان و خلخالی و نه امنیتی ها بجای مردم!
نقد "سریال دادِستان" این بود! "هیولای پول" هالیوود بیشتر مردمی بود تا دادستان! آن از حادثه ای امنیتی شروع و با جنبش مردمی تمام کرد، دادستان، با جنبش دانشجویی شروع اما زود نیابتی شد و افراد جنبش در حد هکر و به فرمایش در آمدند!
• از نهاد معتبر امنیتی میشود سوژه فیلم گرفت و بهتر از "گاندو" و "خانه امن" ساخت اما ارتباط با نیروی امنیتی، سابقه خوبی در ژورنالیسم ایرانی نداشته...!
• رابطه هم افزا با نهاد معتبر امنیتی و قضایی آری، اما عدالتخواهی ذیل تشخیص برخی امنیتی ها نه!
* برای قضاوت بهتر صوت کامل این نشست را اینجا بشنوید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2714
#عدالتخواهی
#سینمای_عدالت
#امنیتی
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
قنبریان.mp3
27.96M
⚜ رابطه دوسویه علوم انسانی با ادبیات و هنر
#شب_اندیشه_عمار
#حجت_الاسلام_قنبریان
#صوتی
• مقایسه این رابطه در گذشته تمدنی ما و الان!
- فیلمساز از علوم انسانی اسلامی ارتزاق نمی کند و آن اندیشه چیزی برای فیلمساز نیاورده؛این گسست اصلا خوب نیست.
- روایت های کانال کمیل و هویزه و... در علوم انسانی ضریب اباء از ضیم تعریف نکرد!
- پشت برخی از مستندهای عمار باید پیوست نگاری نظری عدالت می شد.
- از پیوست عدالت تا نظریه عدالت.
• اگر این گسست پر نشود باید منتظر شورش پوپولیستی باشیم!
- علمِ پولی و نگرفتن مساله از میدان عمومی موجب استبداد شایستگی می شود
- عدم توازن در حقوق خصوصی؛ حق مالکیت معنوی با حق مسکین در مطالبه زکات شهرش را مقایسه کنید!
- در فقه معاصر هم فقه بورس و پول بیشتر از کار و دستمزد و تعاون پرداخته می شود!
- در این فضا حرفهای غیر دانشی از مساله های میدان شکل می گیرد و پوپولیست می زاید!
* گوش دادن این ارائه کوتاه را به اهالی علوم انسانی و ادبیات و هنر توصیه می کنیم
☑️ @m_ghanbarian
34.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚜ رابطه دوسویه علوم انسانی با ادبیات و هنر
#شب_اندیشه_عمار
#حجت_الاسلام_قنبریان
#تصویری
• مقایسه این رابطه در گذشته تمدنی ما و الان!
- فیلمساز از علوم انسانی اسلامی ارتزاق نمی کند و آن اندیشه چیزی برای فیلمساز نیاورده؛این گسست اصلا خوب نیست.
- روایت های کانال کمیل و هویزه و... در علوم انسانی ضریب اباء از ضیم تعریف نکرد!
- پشت برخی از مستندهای عمار باید پیوست نگاری نظری عدالت می شد.
- از پیوست عدالت تا نظریه عدالت.
• اگر این گسست پر نشود باید منتظر شورش پوپولیستی باشیم!
- علمِ پولی و نگرفتن مساله از میدان عمومی موجب استبداد شایستگی می شود
- عدم توازن در حقوق خصوصی؛ حق مالکیت معنوی با حق مسکین در مطالبه زکات شهرش را مقایسه کنید!
- در فقه معاصر هم فقه بورس و پول بیشتر از کار و دستمزد و تعاون پرداخته می شود!
- در این فضا حرفهای غیر دانشی از مساله های میدان شکل می گیرد و پوپولیست می زاید!
* گوش دادن این ارائه کوتاه را به اهالی علوم انسانی و ادبیات و هنر توصیه می کنیم
☑️ @m_ghanbarian
۲۳-درسهای نهج البلاغه.mp3
11.98M
📖 درسهایی از نهج البلاغه
جلسه۲۳ام - ۱بهمن۱۴۰۰
هیات راه فاطمه(س) قم
• فرق مارق و سابق!
- مارق، خوارج و خارج شده از دین ، کسی که خود را مقدم بر امام کند، نه در فعل بر امام سبقت بگیرد!
- خوارج در فعل از امام عقب ماندند؛ نه اینکه جلو افتادند! امام قائم بود ولی آنها قعود کردند!
- درباره عبدالله بن ابی سرح پیامبر(ص) مسلمین را سرزنش کرد که چرا در سکوتش او را نکشتند! بعدا مردم مصر بر او اعتراض و ۲۰۰۰نفر به مدینه آمدند؛ حضرت امیر(ع) در حال قیام نبود اما بعدا این قیام را در #نامه۳۸ ستود!
- فاطمه(س) در قیام و امام در قعود بود، او "السابقین الی ارادته" بود اما "المتقدم لهم" نبود!
*گوش دادن این فایل را به کنشگران سیاسی-اجتماعی توصیه می کنیم
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian