محسن قنبریان
⚔ آقایان پایتخت به داد بهبهان برسید!
🔸امنیت کور، امنیت نقطه زن!
• موشک نقطه زن ثمره تلاش تهرانی مقدم هاست تا در حمله نظامی بیرون مرزها بجای بمباران کور، نقطه زنی شود. با دقت بالا امنیت و آسایش روستا و شهر کنار مقر داعش تامین شود و فقط دشمن داعشی هدف قرار گیرد.
• امنیت داخلی، رویکرد تهرانی مقدم ها را کم دارد! وقتی مردم در زندگی یومیه شان از دست اشرار، بی چاره اند و صدای تیراندازی شب و روز در شادی و عزا به گوششان است؛ امنیت نقطه زن یعنی در همین وقت، اشرار را از زندگی مردم جمع کردن. امنیت کور، بستن کل شهر با نیوجرسی و بلوک بتنی در مناسبتی خاص (احتمال اعتراض به یک سیاست، سالگرد آبان۹۸ یا...) است!
🔸امنیت کور، دوبار حق از مردم ضایع می کند:
- یکبار حق امنیت شان در زندگی یومیه!
- یکبار هم حق سیاسی شان برای تجمع قانونی و...!
• وقتی انتظار داریم در مواقع اعتراض خیابانی، مردم صف خود را از آشوب طلبان جدا کنند؛ باید این انتظار مردم را هم محقق کنیم که در طول هفته و ماه اشرار را از زندگی اجتماعی-خانوادگی آنها جمع کنیم!
• مردم بهبهان مدت مدیدی است امنیت نقطه زن می خواهند اما امنیت کور برایشان تمدید میشود!
و از آن امنیت کور هم آسایش و امنیت در زندگی یومیه نصیبشان نمی شود!
🔸سنگ بسته و سگ باز!
ناامنی شهر دارد از ماهها گذشته و به سالها می رسد!
طومار و کمپین و حتی جلسه با نماینده ولی فقیه استان و فرمانده انتظامی استان و هرکار قانونی که فکرش را بکنید، انجام داده اند؛ اما هنوز ناامنی توسط برخی افراد مسلح در شهرشان هر هفته ماجرا دارد!
ظاهرا از عهده مسئولین شهرستانی خارج است که بتوانند سامانی دهند؛ بلکه جایش برخی مطالبه گران امنیت را دادگاهی می کنند! از مقام قضائی تا انتظامی در اینباره هیچ اغماضی نمی کنند تا حتما برای مطالبه گر حکم بگیرند!
سنگ بسته و سگ باز است!
آقایان بالادستی باید کاری کنند.
🔸اقلا بخاطر امنیت ملی...!
چرا اینقدر سلاح سازمانی در دست افراد در عروسی و عزا هست و جمع نمی شود؟!
چگونه از دزدی تا تسویه حساب شخصی و دعوای قومی راحت در شهر اسلحه کشیده و تیراندازی میشود؟!!
هیچ کار موثری که ریشه این ناامنی ها را بخشکاند نمیشود!
الان برخی دستگاههای مسئول از دستگیری و زندان چند مورد می گویند، اما هر هفته ماجرا جاری است!
در آبان۹۸ یک گروه کوچک همه بانکهای شهر را آتش زدند و سوژه ضد امنیت ملی ساختند! گاهی راه ورودی شهر را بسته اند! باز هم ممکن است پیش بیاید، زندگی مردم پیشکش، اقلا بخاطر امنیت ملی و امنیت نظام کاری بکنید!
#لطفا_نشر_دهید
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
✅ در سینما فلسطین برگزار می شود؛ 💢 سخنرانان ویژه دوازدهمین جشنواره عمار معرفی شدند 📌 حسن رحیم پور
سینمای عدالتخواه.mp3
11.83M
🎥 سینمای عدالتخواه؛ ارزشها، ضد ارزشها
#ارائه_در_جشنواره_عمار۱۴۰۰
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️تجسم، نمایش، سینما
• دو نمایش در قرآن
- صدق و عدل دو رکن نمایش قرآن
• اسطوره و سحر را قرآن افک می داند
- دروغ و جور در این تولیدات
▫️عدالت
• "عدالت بر" و "عدالت در"
- مضمون در عدالت تشریعی بررسی می شود
• عدالت، استقامت بر صراط مستقیم است
- عدالت، بسط صفت حضرت حق در عالم است
▫️سینمای عدالتخواه
• ۵اصل در سینمای عدالتخواه
۱- افک نباشد! (از دستفروش تا برخی فیلمهای فرهادی)
۲- چالش مسأله با بیّنات! (دیدن این فیلم جرم است!)
۳- رابین هود و میتی کومان، عدالت اسلامی نیست! (مقایسه هیولای پول و دادِستان)
- دو نحوه مواجهه فیلسماز با امنیتی ها
۴- قسط خواهی! (خروج چون دعوای بورژوا و اشراف با حاکم در راستای تعدیل قدرت به وسیله ثروت نیست، پسند سینمای روشنفکر نیست)
۵-فیلمساز عدالت خواه! (سینمای زرد از ۲۰ فیلم دانشجویی یکی را به جنبش عدالتخواه اختصاص نداده!)
#سینما
☑️ @m_ghanbarian
✴️ اقیانوس یا برکه چه فرقی می کند؟! 1⃣
• در متن اول قانون اساسی(سال۵۸):
- اداره اش شورایی(نماینده سه قوه)
- تنظیم خط و مشی کلی سازمان و اصول برنامه ها با شورا
-انتخاب مدیر عامل با اکثریت آراء
• پس از بازنگری سال ۶۸:
- مدیریت متمرکز
- شورای سیاستگذاری کنسل
- فقط شورای نظارت، آنهم ذیل مدیریت
• سال ۷۳:
- مدیریت وقت سازمان همه اختیارات شورای سابق را طلب کرد
- رهبر انقلاب موقتا موافقت کرد تا قانون معین کند!
• سئوال اساسی این است این قانون چه شد؟!
الان آن اختیارات، موقتا(!) دست رئیس سازمان است یا در جای دیگر برای او تعیین تکلیف میشود؟!
شایعات درباره تذکرات به رئیس جدید از سوی شورای امنیت ملی یا بیت رهبری چقدر حقیقت دارد؟!
اقیانوس مردم حق دارند بدانند؟!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
✴️اقیانوس یا برکه چه فرقی می کند؟!2⃣
• قانون خط و مشی و اصول برنامه های رسانه ملی(۶۱/۴/۱۷):
- ماده۷: صدا و سیما متعلق به تمامی ملت و باید منعکس کننده زندگی و احوال تمامی اقوام و اقشار مختلف کشور باشد؛ بدیهی است که در این میان تکیه اصلی بر اکثریت های اعتقادی(مسلمانان)، اقتصادی(مستضعفان) و سنی(کودکان و نوجوانان) باشد.
- ماده۱۵: صدا و سیما زبان گویای ملت و چشم و گوش حساس کشور است؛ از اینرو وظیفه دارد خواست ها، نیازها، مشکلات مردم را به اطلاع مسئولین برساند و مردم را در جریان کامل فعالیت ها، برنامه ها، پیشرفت ها و مشکلات نهادهای قانونی کشور قرار دهد و در جهت برقراری تفاهم و ارتباط هرچه عمیق تر مسئولین و اقشار مختلف مردم تلاش نماید.
• سؤال اساسی
- واقعا رسانه ملی صدای مستضعفین است؟!!
صدای محرومین از آب و کار در آن بلند تر است یا شرکتهای بازرگانی و رپورتاژهای سرمایه داری؟!
- شکاف ملت_دولت ضرورت آن تفاهم را دوچندان نکرده؟ با کارهای کلیشه ای و نپرداختن مشکلات جدی طرفین چقدر این ایجاد تفاهم ممکن است؟!
برکه ای که آسیابی بچرخاند از اقیانوسی که فقط نقش آبی زمین باشد ارجمندتر نیست؟!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۲۲-درسهای نهج البلاغه.mp3
11.94M
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه
جلسه بیست و دوم ۲۴دی۱۴۰۰
🔸 اختلال های فن آوری زبان
• زبان/ بیان/ کلام
• نظم طبیعی این سه
• دو اختلال اول(زبان و بیان) بشری است: خطبه۲۳۳
• اختلال سوم(کلام) اخلاقی است: حکمت ۲و۴۰و۴۱و۶۰
• وضعیت اعلای نظم طبیعی: خطبه۲۳۳
• ۵درمان برای اختلال سوم
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📖 خلاصه جلسه بیست و دوم سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه
۲۴دی۱۴۰۰
حجت الاسلام قنبریان
• نسبت زبان، بیان، کلام
- "زبان" پاره گوشتی با توانایی اعجاب آور در خلق اصوات و الفاظ (حکمت ۸)
- با آن توانایی هنوز انسان بهیمه و مبهم گوست تا "بیان" بیاموزد(علّمه البیان)
- "کلام" محل اتصال این فن آوری به دریافت های عقلی و قلبی است
⬅️ بیان غیر از کلام است ؛ "خوب حرف زدن" (روان، فصیح، بدون تپق، و...) "فن بیان" است اما "حرف خوب زدن" (جملات گویا و رسا برای معانی یافتن و...) "هوش کلامی" است.
• نظم طبیعی این سه:
کلام⬅️ بیان⬅️ لسان
اوجش در اهلبیت است که "امیران کلام" اند، کلام در آنها ریشه دوانده و سایه هایش بر بیان و زبان افکنده است (خ۲۳۳)
• اختلالها
۱.اختلال در زبان: سنگینی زبان و کندی سخن و...
۲. اختلال در بیان: بیان ضعیف با تکه کلام و تپق و...
۳. اختلال در کلام: کلام سبک و کم مغز، وراجی با معانی اندک و...
- دو اختلال اول طبیعی و سومی اخلاقی و مذموم است.
- صدر خطبه ۲۳۳ درباره دو اختلال اول است؛ وقتی خواهر زاده حضرت نتوانست روی منبر حرف بزند :"زبان پاره ای از انسان است،اگر انسان توانِ گفتن نداشته باشد زبان او را یاری نرساند و اگر برسخن گفتن توانا باشد،سخن به زبان مهلت درنگ ندهد"
• بدترین اختلال
- نامتوازن شدن نسبت کلام و بیان ، یعنی پیشی گرفتن "خوب حرف زدن" از "حرف خوب زدن" و فن بیان در آدمهایی با هوش کلامی کم، بدترین اختلال است.
- به جایی می کشد که "زبان" امیر می شود و انسان نزد خود بی ارزش می شود(حکمت۲)
وقتی انسان می بیند دارد می بافد و به اندازه اش مغز و معنا نیست ، احساس بی ارزشی و سبکی می کند و دیگران هم متوجه می شوند
- این آدمها خطرناک اند و زبان گزنده می یابند(حکمت۶۰) و با زبان می خواهند خود را امارت دهند و دیگران را عقب بزنند.
- این همان کسی است که حضرت می فرماید قلبش وراء زبانش است(حکمت۴۰) یا می فرماید: قلبش در زبانش هست(حکمت ۴۱) یعنی اول می گوید بعد متوجه می شود!
- زبان امیر باشد؟ یا کلام؟ یا انسان امیرِ کلام(اهلبیت)؟ تفاوت احمق و عاقل و معصوم است.
• ۵درمان:
۱. فن بیان از هوش کلامی پیشی نگیرد! اندیشیدن در کلام قبل از گفتن(الترویّ فی القول یومن الزلل)
۲.ابزارهای بیانی نوبه نو (توییتر و ...) از کتابخانه دورت نکند !
توئیتر باید غرر الحکم دانشمندان باشد نه چرندگویی پرگویان!
۳.با مراقبه متوجه ،زوائد بیان در نسبت با کلام میشوی، آرام آرام زوائد را حذف و امساک کن
(من امسک عن فضول المقال شهدت بعقله الرجال)
۴. با زیاد سخن گفتن در ذکر و یاد خدا می توانی تحفظ لسان کنی(دستور آیت الله بهجت)
فرق ذکر و بیان این است که "اشتغال به ذکر موجب نطهیر ذکر می شود"(من اشتغل بذکرالله طیّب الله ذکره) اما بیان، هرچه بیشتر ،آلودگی بیشتر!
۵. از بداهه گویی بپرهیز! قبل از تسلط عقل و قلب بر کلام و بیان ، بداهه گویی نکن
(عند بدیهه المقال تُختبر عقول الرجال)
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🎥 سینمای عدالتخواه؛ ارزشها، ضد ارزشها #ارائه_در_جشنواره_عمار۱۴۰۰ #حجت_الاسلام_قنبریان ▫️تجسم، نمایش
🎥 سینمای عدالتخواه؛ ارزشها، ضد ارزشها
#ارائه_در_جشنواره_عمار۱۴۰۰
حجت الاسلام قنبریان
#بخش_اول
◽تجسم، نمایش، سینما
🔴 دو نمایش در قرآن
مراد از نمایش این است که پیامی در قالب یک بازی و نمایش منتقل شده درحالیکه می شد از طریق وحی همان پیام ابلاغ شود.
1) دو فرشته به محراب حضرت داود آمدند و مخاصمه ای را مطرح کردند تا او، بینشان حکم کند. نمایش را اینگونه مطرح کردند که برادرم 99 گوسفند دارد و می خواهد تنها گوسفند مرا هم بگیرد و در استدلال کردن و خطاب کردن هم بر من چیره شده است. حضرت داود به برادر گفت با این کارت، به او ظلم می کنی و البته خیلی از شریک ها به همدیگر ظلم می کنند. سپس حضرت داود متوجه شد که این، امتحان او بود.
2) پس از کشته شدن هابیل توسط قابیل، خدای متعال کلاغی را فرستاد تا به قابیل نشان دهد با پیکر برادر خود چه کند؟
ماجرای وضو گرفتن امام حسن و امام حسین برای یاد دادن وضو به پیرمرد نیز از همین قبیل نمایش است.
🔸️طرح حکمی بحث
کار عقل نظری، گرفتن علم از مبادی عالی است و جبرائیل و جنود تحت امر او، موکلان علم هستند. و هرکسی هرچیزی یاد می گیرد در هر حوزه ای از علم و کشف واقع، به وسیله این جنود است و همه کارهایی که برای یادگیری علم انجام می شود، نفس را مستعد می کند. اما عقل عملی در ذیل عقل نظری قرار می گیرد و اثر گذاری در مادون را برعهده می گیرد مثل اینکه یک هنرمند، معرفتی را در یک قالب هنری مانند رمان، شعر، فیلم و ... درآورد.
پس سینما و نمایش از شعب عقل عملی است که عقل عملی خود اثرگرفته از عقل نظری است.
🔹️ اسطوره و سحر را قرآن افک می داند
صرف اینکه اجزای یک داستان فرضی باشد، موجب کذب و دروغ بودن آن نمی گردد اما اگر به لحاظ ترکیب و تألیف، منطبق بر نوامیس عالم و صنع و حکمت الهی نباشد، افک خواهد شد. افک همان اسطوره در ادبیات است که قرآن، آن را یک امر خلق کردنی می داند. مثلا اسطوره های هومر واقعا اثر جذاب هنری است اما چون مطابق با واقع نیست و عالم، چنین خدایگانی را ندارد، افک است.
همچنین آن چیزی که ساحران فرعون درست کرده بودند را قرآن افک می داند که اژدهای حضرت موسی، افک آن ها را بلعید نه طناب ها را! درنتیجه مردم حقیقت را دیدند که صرفا مقداری طناب در حال تکان خوردن هستند.
◽عدالت
-"عدالت بر": آن چیزی که ساخته می شود، منطبق بر نوامیس عالم باشد که صدق و عدل، دو رکن نمایش آن هستند.پس تصویری که ارائه می شود -در هر حوزه ای که باشد-، باید مطابق با آن نوامیس باشد تا افک نگردد. یعنی بر سبیل عدالت باشد تا آن چیزی که خلق می شود، در تضاد با خلقت الهی قرار نگیرد.
مثال آن، شعر دعبل خزاعی و برخی شعرای دیگر است که امام درباره آن فرمود: روح القدس انشاء و بر زبان تو جاری کرد. یا لسان الغیب بودن حافظ بدین معناست که اتصالی با غیب دارد که لسان آن شده است.
درنتیجه سازه خارج شده از عدالت، افک و جور است.
-"عدالت در": مضمون و پیام آن، عدالت باشد که این، در ذیل عدالت تشریعی قرار می گیرد.
عدالت از درون یک فرد شروع شده -که تعدیل قوای جاذبه و دافعه و درک کننده و ... اوست-، و احکام و تعالیمی که این عدالت را می سازند، احکام عادلانه نامیده می شود. چنین آدمی که از درون عادل شده است، صلاحیت پذیرفتن منصب های مهم اجتماعی مانند قضاوت و شهادت و امامت جماعت و مرجعیت و... را دارد، تا تناسب بین نیروهای مختلف در جامعه و اعطای حق هرکسی به خود و تا خدای متعال که اسماء الهی اقتضای اطلاق دارند اما اسم حکم العدل آنها را منظم کرده است و تجلی آن در فرد و اجتماع، باعث عدالت شخص و عدالت اجتماعی می شود.
🔸️عدالت، استقامت بر صراط مستقیم است
اگر عدالت در انسان و اجتماع و انسان کامل و خدای متعال را کنار هم قرار دهیم، یک خط مستقیم به نام صراط مستقیم می شود که عدالت در جامع ترین معنای خود، استقامت بر این صراط مستقیم است.
⏪درنتیجه عدالت، بسط صفت حضرت حق در عالم است؛ یعنی کسی که روی زمین عدالت گستری کند، در محضر خدا امور را منظم می کند و این، کاری خدایی است.
☑️ @m_ghanbarian
🎥 سینمای عدالتخواه؛ ارزشها، ضد ارزشها
#ارائه_در_جشنواره_عمار۱۴۰۰
حجت الاسلام قنبریان
#بخش_دوم
◽سینمای عدالتخواه
🔴 ۵ اصل در سینمای عدالتخواه
1⃣ افک نباشد! (مانند فیلم "دستفروش" تا برخی فیلمهای فرهادی) یعنی به گونه ای تصویر نکند که به پوچی و نهیلیسم یا هرج و مرج در عالم منجر شود زیرا اینها مخالف با واقع و عدالت بَر است. حتی اگر می خواهیم فقر در جامعه را روایت کنیم، باید این نکته رعایت شود.
2⃣ چالش مسأله با بیّنات! (مانند فیلم "دیدن این فیلم جرم است!") یعنی فیلم عدالتخواه باید بیّنات را تاکید کند تا به مرور محل شک واقع نشوند سپس از سر این بیّنات، به سراغ چالش ها برود و مثلا راه حلی ارائه نماید یا به آن نقطه توجه دهد.
❗تئوری شرک، اینگونه نبود که ابتدا توحید باشد سپس شرک پدید آید بلکه ابتدا جامعه دچار تبعیض شد سپس تئوری شرک ساخته شد! یعنی برای موجه کردن تبعیض، قائل به چند خدایی شدند (خدای فرعون و خدای بندگان که البته خدای فرعون، خدای برتر است) یا اینکه در ادیان ابراهیمی، خدا یکی است اما عده ای پسر او هستند (عزیر ابن الله یا مسیح ابن الله) و عده ای بردگان او و سپس کسانی خود را وارثان پسر خدا بدانند! پس باید شروع از بینات غیر قابل نیاز به اثبات مانند دادن فرصت برابر به همه، نبود فاصله طبقاتی و... باشد!
3⃣ رابین هود و میتی کومان، عدالت اسلامی نیست! طبق آیه 25 حدید، مردم باید عدالت را برپا کنند (لیقوم الناس بالقسط) و به طور کلی، عدالت های نیابتی، عدالت اسلامی نیست! فیلم هیولای پول هرچند فیلم هالیوود است اما بیشتر بیانگر اقامه قسط توسط مردم است تا فیلم دادِستان که امنیتی ها فاعل کار هستند هرچند با جنبش دانشجویی شروع می شود!
پس عدالتخواهی نباید ذیل نیروی امنیتی باشد که مامور اقامه عدالت، امنیتی ها باشند و اگر آنها صلاح دانستند، عدالتخواهان نیز تجمع کنند و توییتی بزنند و ... .
🔸️دو نحوه مواجهه فیلسماز با امنیتی ها
1) مواجهه به لحاظ نهادی مثل اینکه پرونده ای از یک نهاد معتبر امنیتی گرفته شود و بر اساس آن فیلم ساخته شود مانند فیلم "خانه امن" یا "گاندو" که این کار خوبی است.
2) ارتباط با افراد امنیتی مثل اینکه یک فرد امنیتی بخواهد رقیب خود را بزند و با چند واسطه، اطلاعاتی را در اختیار یک عدالتخواه قرار دهد و او نیز افشاگری کند! سپس همین چماقی گردد که عدالتخواهان متهم به بی اخلاقی شوند. این مواجهه منفی است.
4⃣ غایت قسط خواهی! بنابه فرموده امیرالمومنین، عدل، حیات احکام است لذا فیلم های مناسکی باید به غایت قسط باشد مثلا فیلمی مانند "یک تکه نان" جا داشت که عدالت دیده شود. اما فیلم "خروج" چون دعوای بورژوا و اشراف با حاکم در راستای تعدیل قدرت به وسیله ثروت نیست (عدالت مشروطه انگلیس)، پسند سینمای روشنفکر نیست.
5⃣ فیلمساز عدالت خواه! (سینمای زرد از ۲۰ فیلم دانشجویی یکی را به جنبش عدالتخواه اختصاص نداده!) یعنی فیلمسازان ما چنین دغدغه هایی ندارند و برای آن، حتی شاید لازم باشد مدتی خودشان در مناطق حاشیه نشین زندگی کنند تا با گوشت و پوست خود آن بی عدالتی را حس کنند.
🔹️متأسفانه طبقه محروم و مستضعف، همانگونه که در لابی های قدرت نماینده قوی ندارند، در سینما هم صدایی ندارند. خیلی لازم است که عده ای نماینده و صدای آنان شوند.
⬇️ صوت جلسه را اینجا بشنوید
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2714
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مستضعفین تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تبعیض در پرداخت حقوق و دستمزد، چگونه کینه و نفرت را در جامعه زیاد میکند؟
🔹 بر خلاف آنچه #لیبرال مسلکها علاقه دارند نشان دهند، به وجود آمدن حسِ خوشحالی-ناراحتی، امید- ناامیدی و علاقه-کینه لزوما به خود #فرد برنمیگردد؛ #ساختار ها و #سازوکار های حکومت اتفاقا بیشتر از خود فرد، میتواند در جامعه، برادری و همبستگی ایجاد کند یا نفرت و کینه را رواج دهد.
🔺 حاج آقا #خاکی بسیار دقیق بر این موضوع دست گذاشته. رابطه بین #تبعیض در نظام پرداخت حقوق و دستمزد، و به وجود آمدنِ دنیایی پر از کینه، نفرت و عقده.
#ثریا
🎬 @Mostazafin_TV