محسن قنبریان
📊ریشخند به نهج البلاغه❗️ 🔅رهبر حکیم انقلاب، نهج البلاغه را آیین نامه انقلاب اسلامی خواندند(۵۹/۲/۱۳)
⚠️حداقل حقوق کارکنان برخی شرکتهای دولتی ۲۰میلیون تومان است!
همین شرکت اگر فرضاً در واگذاری ها به بخش خصوصی داده شد، اقل دستمزدِ همان کارکنان میشود حدود ۳میلیون تومان!
یعنی همان کار، همان کارگر، همان شرکت تنزّلی ۱۷میلیونی پیدا می کند!
آیا هنوز هم میشود پذیرفت: این حقوق های غیر متعارف در شرکت های دولتی بخاطر نوع کار یا اهمیت کارگر و کارمندش هست؟!
بر غیر مجاز و تبعیضی بودن این حقوق ها همین مقایسه فرضی کافیست: یک "کار" و یک "کارگر" در یک "کارخانه"، در کارفرمایی دولت و کارفرمایی بخش خصوصی، دو حکم متفاوت می یابد!
یا حقوق کارگر بخش خصوصی باید افزایش یابد یا حقوق کارگر و کارکن(و مدیر) شرکت دولتی هم کاهش یابد.
(یادداشت ریشخند به نهج البلاغه را بخوانید)
☑️ @m_ghanbarian
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚺 قربانیان برای قربانی!
گاردین:
نظرسنجی ها نشان می دهند که تقریبا همه زنهای جوان در انگلستان مورد آزار جنسی قرار گرفته اند.
نظرسنجی yougov وسعت این سوءاستفاده و عدم ایمان به مقامات در مقابله با آن را نشان می دهد.
https://www.theguardian.com/world/2021/mar/10/almost-all-young-women-in-the-uk-have-been-sexually-harassed-survey-finds
طبق نتیجه نظرسنجی مؤسسه «زنان سازمان ملل»، ۹۷درصد از زنان ۱۸تا۲۵ ساله در بریتانیا گفتهاند هدف آزار جنسی قرار گرفتند و ۸۰درصد از زنان همه طیفهای سِنی نیز گفتهاند در اماکن عمومی آزار جنسی را تجربه کردهاند!
اینبار چون قربانی(سارا اردوار) مورد تجاوز و قتل توسط پلیس انگلیس بود چنین تجمع اعتراضی ای شکل گرفته است!
در تمدن جدید، دولت مدرن وظایف خود را از جانبداری ارزشها، به صرفاً تامین آزادی شهروندان تقلیل داده بود! اما ظاهرا بدون ارزشها، آزادی شهروندان هم شعار خواهد ماند.
#آزادی_اسیر_شهوت
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🛐ضرورت خودسازی
من یقین دارم، آن پیرمرد نورانی، معنوی، عالم، زاهد و عارف که این انقلاب با دست توانای او بنا، غرس، آبیاری و میوه چینی شد، اگر در جوانی، آن راز و نیازها و آن عبادتها، تفکّرها و توسّلها را نداشت و آن دل مؤمن و نورانی در او پدید نمیآمد، این کارهای بزرگ از او صادر نمیشد. مرحوم آقای حاج میرزا جواد آقای تهرانی که از علمای بسیار مؤمن، زاهد و خالص بود و در مشهد، بسیاری ایشان را میشناختند، نزدیک سی سال پیش از این، به بنده گفت: «من در جوانی برای تحصیل به قم رفتم و آن زمان، امام را در حرم مطهّر دیدم. نمیشناختم ایشان کیست. دیدم که یک سیّد طلبه جوان و نورانی در حرم ایستاده، تحت الحنک را انداخته، نماز میخواند و اشک میریزد و تضرّع میکند.» حاج میرزا جواد آقای تهرانی میگفت: «من او را نشناخته، مجذوبش شدم و از بعضی پرسیدم این آقای نورانی کیست؟ گفتند این آقا روحاللَّه خمینی است. وقتی آقا روحاللَّه، در دوره جوانی، آن سرمایه و ذخیره را پدید میآورند، آن وقت در سنّ هشتاد سالگی، امام و بنیانگذار حکومت جمهوری اسلامی میشوند.»
(رهبر انقلاب اسلامی۷۴/۹/۱۶)
#ماه_شعبان
☑️ @m_ghanbarian
13- شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقصد هشتم طمع و یاس.mp3
6.9M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)
جلسه سیزدهم - مقصد هشتم: طمع و یأس
#رمضان_۹۶
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه سیزدهم - مقصد هشتم: طمع و یأس #رمضان_۹۶ م
💠 جلسه سیزدهم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی ص۱۹۳ تا ص۱۹۸
✅ جند هشتم: طمع و یأس
✅ طمعی که از جنود عقل است طمع به رحمت خداوند است. فرقش با رجاء این است که طمع، امید با نداشتن عمل مناسب یا ندیدن عمل خود است.
طمع بدون عمل بعید است از جنود عقل باشد اما امید داشتن با عدم رویت عمل از مقامات عارفان است.
✅ یأس مقابل این طمع اعم از قنوط است یعنی ناامیدی از رحمت، خواه اصلا اهل طاعت نباشد یا اهل اطاعت باشد و به عمل خود امید بسته باشد!
✅ ترک رویت عمل و توجه به سعه ی رحمت همان فطرت عشق به کمال و تنفر از نقص است.
✅ فرق دیگر : طمع، امید به مغفرت معاصی یا غفران مطلق نقایص است اما رجاء امیدواری به ثواب الله است.
✅ طمع به رحمت ملازم با قطع طمع از مردم است .در حدیث است که : بیشتر جاهای به خاک افتادن عقلها زیر درخشندگی طمع هاست( طمع به دست مردم).
☑️ @m_ghanbarian
❓مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی مصلحتی موقتی یا ضرورتی قطعی؟!
🔘حجت الاسلام قنبریان
وبینار بسیج مدرسه علمیه معصومیه قم
🔘سه شنبه ۲۶اسفند۹۹ ساعت ۱۹
💢طریق اتصال در بستر:
http://vm.masoumieh.ir/basij
❗️ گفتن آنچه کمتر گفته میشود!
حضور در این وبینار را به نخبگان حوزوی و دانشگاهی و فعالین انقلابی پیشنهاد می کنیم.
#گفتمان_بازگشت_به_مردم
☑️ @m_ghanbarian
💻وبینار مردمسالاری دینی/ مدرسه علمیه معصومیه قم ۲۶اسفند۹۹/
حجت الاسلام قنبریان
گزیده اول: مردم، زبان خداوند میشوند!
🔅 مردم سالاری دینی جائی است که ولیّ ای شرعی، آزادانه مورد پذیرش مردم واقع شود و مردم را در حقوقشان(بیعت، مشورت، نظارت، حکمیّت و... ۱) رعایت کرده با لحاظ اینها، راهبری شان کند. ولایت مطلقه او در مسیر مصالح عمومی مردم بخصوص ضعفاء اعمال شود.
با "مطلقه" حتی برخی احکام اولیه شرع را بخاطر مصالح کشور و عموم ، "موقتاً" تعطیل می کند. چنانچه امام برای خانه دار کردن بیغوله نشینها، مالکیت زمین داران را محدود و آنها را ملزم به فروش مازاد کرد.
🔅در چنین مردمسالاری ای دو اتفاق مهم می افتد:
1⃣این حاکم دیگر از جنس "سلطان" نیست. چیزی از سلطه و به زور تحمیل کردن حکومت خود در بین نیست. اصلا ولیّ با مردمش یکی میشود آنقدر که حتی رهبر، هم اوست؛ هم مردم!
این جمله امام خمینی شعر نیست، اوج حکمت و نگاه هستی شناسانه به اینگونه مردمسالاری است، آنجا که میفرماید:
"خمینی دست یکایک شما(مردم) را می بوسد و به یکایک شما احترام می گذارد و یکایک شما را رهبر خویش می داند؛ که بارها گفته ام من با شما یکی هستم و رهبری در کار نیست"(صحیفه امام ج۱۴ص۴۷۴). اصلا معنای ولایت، همین پیوستگی و اتصال و هم جوشیدگی است.
2⃣ مردم، هم در این نظم جدید دیگر مردم دموکراسی لیبرال نیستند. "اکثرهم لایعقلون" و "لایشعرون" و مانند اینها از این مردم دور است!
بلکه برعکس مردم، لسان خدای متعال میشوند!
امیرالمومنین(ع) در سخن عجیبی فرمود:"انّما یُستَدلُّ علی الصالحینَ بِما یُجری اللهُ لهم علی السُنِ عباده: فقط اینجور است که بر صالحین (وصلاحیت داران) بوسیله آنچه خداوند بر زبان بندگانش برای آنها جاری می کند، استدلال میشود"(عهدنامه مالک اشتر)
در حکمت های نهج البلاغه در همین باره فرمود:"از گمانهای مومنین(هویت جمعی مومنانی که در بیعت آزادانه ولیّ مشروع اند) برحذر باشید که خداوند حق را بر زبانشان جاری می کند".(حکمت۳۰۹)
⬅️این مبنای حِکَمی و فلسفی سخن امام خمینی است که فرمود:"میزان رای ملت است".
...........................
۱. از این حقوق به تفصیل در نشست سخن گفته شد. صوت این نشست را بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
مردم سالاری دینی.mp3
18.29M
💢مردم سالاری دینی، مصلحتی موقتی یا ضرورتی همیشگی؟!
محسن قنبریان ۲۶اسفند۹۹/ مدرسه علمیه معصومیه قم
▫️پاسخ اجمالی از رهبر انقلاب: جزو دین است!
▫️همان "الامر" که "اولوا الامر" دارد، "شاورهم" دارد! یعنی جمع بین ولایت و مشاورت امت!
▫️تبیین مردمسالاری دینی با روش جمع آوری "حقوق قطعی مردم"+"اختیارات حاکم".
▫️۵نمونه حق مسلم مردم در فقه و حدیث تشیع!
▫️ولایت برای فقیه، مطلقه است؛ اما مردم، هم در مفهوم ولایتش و هم مطلقه اش تعبیه شده است!
▫️در چنین مردمسالاری ای، ولیّ با مردم یکی میشود؛ مردم هم لسان خداوند میشوند!
▫️خاستگاه فلسفی و حِکمی "میزان رای مردم است"!
▫️انتخابات، فناوری کشف صالحین توسط مردم است! امیرالمومنین در اینباره چه فرمود؟!
▫️شورای نگهبان، خادم ملت در این فناوری اجتماعی است تا فقط نقطه های تاریک را بررسی کند؛ نه جای آنها انتخاب کند!
▫️جناح ها و ریش سفیدان، خادم دیگر مردم اند تا اگر نیاز به بیّنه داشتند، شهادت دهند نه با قبیله گرایی و تحکّم انتخاب را محدود کنند!
⬅️شنیدن این سخنرانی را به نخبگان حوزوی و دانشگاهی و فعالین انقلابی پیشنهاد کنید!
#گفتمان_بازگشت_به_مردم
☑️ @m_ghanbarian
💻وبینار مردمسالاری دینی/مدرسه علمیه معصومیه قم ۲۶اسفند۹۹/ حجت الاسلام قنبریان
گزیده دوم: انتخابات، فناوری اجتماعی برای استدلال بر صالحین!
🔅آن رابطه خاص مردم-ولیّ که شکل گرفت۱، مردمسالاری ای شکل میگیرد که عین حکومت ولائی هم هست نه سابقه در یونان دارد و نه چیزی از جنس سلاطین است. ریشه اش در مدینه و کوفه ی نبوی و علوی است.
این عنصر که: مردم لسان خداوند برای کشف صالحان میشود؛ ظرفیت تازه ای می سازد.
🔅 یک تشبیه مفید:
رهبرانقلاب ارزشهای دفاع مقدس را به یک معدن تمام نشدنی تشبیه کردند. مثل معدن های ظاهری، این معدن معنوی هم برای استخراج و استفاده در زندگی روزمره، نیازمند یک فناوری است. طبعاً فناوری یک معدن معنوی، ماشین آلات نیستند و یک فناوری اجتماعی است. ایشان، راهیان نور را فناوری اجتماعی برداشت از آن معدن معنوی نامیدند.(ر.ک:۹۵/۱۲/۱۶).
دربحث ما نیز، جامعه ای که با آزادی و انتخاب با ولیّ ای بیعت کرده و به اهدافی مؤمن شده و راه افتاده است، مردمش در حیثیت جمعی شان، لسان خداوند شده اند که خداوند صالحین را با زبان آنها می شناساند(روایت امیرالمومنین در برش اول). حالا استفاده از این تحفه الهی، برای تشکیل حاکمیت و تعبیه شایسته سالاری در آن، یک فناوری اجتماعی می خواهد. آن فناوری اجتماعی، انتخابات است. لذا زادگاه آن با انتخابات دموکراسی لیبرال متفاوت است.
🔅شورای نگهبان در این فناوری اجتماعی، خادم ملت است تا فقط نقاط تاریک و دور از چشم مردم را شناسایی کند. اگر بعدا معلوم شد یکی از تایید شدگان فساد پنهان اقتصادی داشته یا نفوذی و جاسوس بوده، این نهاد در خدمتش کوتاهی کرده است. اما از اینطرف هم نباید شورای نگهبان این فناوری اجتماعی آنقدر بزرگ شود که جای حیثیت جمعی مردم بنشیند و عملا او صالح یابی کند!
فرمود فقط مردم اند(انّما) که خداوند صالحین را از زبان آنها می شناساند.
اینجا مظان آن هشدار امام خمینی میشود که سیاست را مختص مجتهدین کردن و نشستن ۵۰۰پیرمرد ملّا جای مردم، خطرش از توطئه ی جدایی دین از سیاست بیشتر است!
🔅جناح ها و ریش سفیدان هم خادم دیگر ملت در این فناوری اجتماعی اند. اصل شناختِ مشافهتاً خودِ مردم است؛ اما اگر درباره کسانی بعضی از مردم نیاز به بیّنه داشتند، آن معتمدین شهادت دهند تا مردم به اطمینان برسند(ر.ک: صحیفه امام ج۱۸ص۲۸۴). تحکّم و قبیله گرایی و جویبارکشی برای حضور و انتخاب مردم ممنوع است! این هم فرق دیگر مردمسالاری دینی با دموکراسی لیبرال است.
* توصیح و تفصیل زیادی جا مانده که با شنیدن فایل صوتی تکمیل میشود برای قضاوت درست تر آنرا بشنوید.
..............................
۱. رابطه ای که با حفظ حقوق اساسی مردم و حقوق اضافی ای که اسلام قائل میشود، ولیّ جامعه دارای اختیاراتی است تا پیشروی و سوق دادن مردم به سمت اهدافشان را با حفظ آن حقوق را سامان دهد که مفصل بدان در این نشست پرداخته شد.
☑️ @m_ghanbarian
💻وبینار مردمسالاری دینی/ مدرسه معصومیه قم ۲۶اسفند۹۹/ حجت الاسلام قنبریان
گزیده سوم: توزیع متناسب قدرت و اعمال ولایت بین مردم و حاکم!
🔅در شریعت اسلام غیر از رسمیت شماری حقوق اساسی ای مثل تعیین سرنوشت، حقوق اختصاصی دیگری هم برای آحاد یا حیثیت جمعی مردم به رسمیت شمرده شده است که از سنخ اِعمال ولایت کردن است!
مثل ولایت طرفینی مُشاع:
فقهاء بین "امر به معروف" و "ارشاد جاهل" فرق می گذارند. امر و نهی کردن، مساله گویی نیست، وادار کردن به اقدام است؛ و این ولایت می خواهد. قرآن امر به معروف و نهی از منکر را مبتنی بر ولایتی طرفینی و مشاع بین مومنان کرده است: المومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض!۱
این ولایت، مثل ولایت سیاسیِ ولیِّ عادل برجامعه نیست. ولایت سیاسی حاکم، یکطرفه است، او بر مردم ولایت دارد. لکن این ولایت اجتماعی طرفینی بین مومنان است و البته شخص حاکم را هم می گیرد. یعنی حاکم هم مشمول امر به معروف و نهی از منکر مردم هست.
این ولایت مشاع اجتماعی، منشأ جواز نقد و نظارت بر حاکمان و بیشتر از آن میشود.
در امربه معروف بین فقهاء بحث است که تا چه مرحله ای واجب است؟ مشهور فقهاء تا ضرب و انکار به ید را متفق اند و در بیشتر از آن(زخمی کردن یا کشتن) اختلاف دارند و اذن فقیه جامع الشرایط را لازم می دانند. امام خمینی گرچه برای زدن و برخورد یدی هم اذن فقیه را سزاوار می داند لکن اگر باز داشتن از منکر منوط به تصرف در ملک او و ورود به خانه او و حبسش باشد(تا مثلا او مرتکب قتلی نشود) چنین چیزی را جایز می شمارد.۲
در عرصه سیاسی ثمره این ولایت اجتماعی مُشاع بسیار کارگشاست.
امام خمینی در ۱۲فروردین۵۸ تصریح می کند:"ملت وظیفه دارد که در جمهوری اسلامی، پشتیبانی از دولتهایی بکند که به خدمت ملت هستند. اگر دولتی را دید که خلاف می کند، ملت باید به او تو دهنی بزند. اگر چنانچه دستگاه جابری را دید که می خواهد به آنها ظلم کند، باید شکایت از او بکنند و دادگاه ها باید دادخواهی بکنند و اگر نکردند #خود_ملت باید دادخواهی بکند، برود توی دهن آنها بزند"(صحیفه امام ج۶ص۴۶۱)
🔅پر واضح است منظور از "خود ملت"، یک گروه فشار و اقلیت معترض نیست؛ بلکه توده های میلیونی است. یعنی اگر توده های میلیونی مردم، رئیس جمهور را هم نخواستند، باید مجاری قانونی اقدام کنند؛ قبل از اینکه خود ملت اقدام کند!
🔅شهید اول در کتاب قواعد و فوائد شان این حرف را درباره منصوبان ولیّ امر هم می زند. از مواردی که عزل منصوب بر ولیّ امر لازم است یکی: وقتی است که مردم از او کراهت داشته باشند و به دیگری انقیاد داشته باشند حتی اگر آن دیگری اکمل از او نباشد و صرفاً اهلیت داشته باشد. چون نصب حاکم برای مصلحت مردم است پس هرجا صلاح تمام تر باشد او اُولی است.۳
⬅️نباید به بهانه های واهی مثل احتمال هرج ومرج و... این حقوق سرنوشت ساز را از مردم سلب و مردمسالاری دینی را ناقص کرد! ولیّ عادلی که آزادانه پذیرفته شده است، نقش تنظیم کننده در اینباره دارد تا هرج و مرجی پیش نیاید.
.....................................
۱.ر.ک: دراسات فی ولایت الفقیه ج۲ص۲۲۵و ج۳صص۱۶۹و۱۷۰
۲.ر.ک: تحریرالوسیله ج۱ص۴۷۹
۳.القواعد و الفوائد ج۱صص۴۰۵و۴۰۶
☑️ @m_ghanbarian
14- شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقصد نهم توکل و حرص.mp3
6.84M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)
جلسه چهاردهم - مقصد نهم: توکل و حرص
#رمضان_۹۶
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه چهاردهم - مقصد نهم: توکل و حرص #رمضان_۹۶
💠 جلسه چهاردهم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره)
#رمضان_۹۶
محسن قنبریان
✅ جند نهم : توکل و ضد آن حرص
✅ توکل در لغت ، واگذاری امر است به معتمدی از باب آنکه خود را در صورت دادن آن امر عاجز میبیند .
عرفا هم میگویند : توکل انداختن بدن در عبودیت و تعلق دادن قلب به ربوبیت است.
✅ ارکان توکل: ایمان (نه صرف علم) به علم الهی ، قدرت الهی ، عدم بخل او ، محبت و رحمت او به متوکل .
✅ مراتب توکل به میزان معرفت به آن ارکان است: ایمان ، اطمینان ، مشاهده.
🔸 وقتی ایمان آورد که خداوند عالم و قادر و رحیم به احوال اوست و همه اشیاء برای اوست و او خود برای خدا و خداوند عالم وقار به نحوه استعمال اشیاء برای رساندن او به کمال خویش است توکل میکند .
🔸 در اطمینان، تزلزل و اضطراب ساقط و سکونت به حق و تصرف او پیدا میشود.
🔸 در مشاهده جلوه توحید را شهود و علل توکل را در می یابد و ترک توکل کند . چون توکل اثبات امور است برای خود و وکیل خواستن حق است در اموری که راجع به خود است با مشاهده توحید امور را به حق راجع کند. توکل اینجا ترک اعتماد به اسباب و رجوع اسباب است به مسبب الاسباب.
✅ این درک نیازمندی و افتقار فطری ماست. توجه ناقص به کامل مطلق برای رفع نقص و احتیاج او فطری است لذاست که توکل از جنود عقل و لوازم فطرت مخموره است .
در مقابل حرص که کثرت تمسّک به اسباب و توجه قلب به اهل دنیا است لازمه فطرت محجوب و از جنود جهل است.
حرص به عکس توکل موجب تزلزل و اضطراب میشود و به شرک می انجامد.
✅ قرآن هم در آیه ۱۳ تغابن لاالهالاالله را مقدمه توکل قرار داده است :
الله لا اله الا هو و علی الله فلیتوکل المومنون
☑️ @m_ghanbarian