eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
547 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
281 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
انسان با کاربست عقل وحیانی به فرشته‌خویی بار می‌یابد حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا و مدرس حوزه و دانشگاه، شب گذشته، ۲۶ فروردین، در دومین نشست از سلسله نشست‌های تفسیر موضوعی و معارفی قرآن که به همت موسسه بین‌المللی حکمت برگزار می‌شود، با موضوع «تفکر و تعقل در قرآن» به ایراد سخن پرداخت که در ادامه متن آن را می‌خوانید؛ ماه رمضان یک اتفاق فرهنگی عظیم است که به جهان اسلام تعلق دارد و می‌تواند فرصت مغتنمی باشد که امت را به وحدت و همگرایی فرابخواند و کمال دوستی و محبت که از جلوه‌های برتر این ماه است امکان بهره‌مندی از فیوضات الهی را فراهم کند. از مصادیق بارز اعتصام به حبل الهی در حوزه فکری و فرهنگی و ایمانی، اعتقاد نسبت به حقیقت ماه رمضان است. در این جلسه که تحت عنوان تفکر و تعقل در قرآن است، مباحثی مطرح می‌شود و به‌جاست که جنبه تعقلی این معنا را در قرآن بجوییم. انسان در عالمی زیست می‌کند که حقایق فراوانی در آن وجود دارد، اما بخشی از آنها حق و بخشی باطل هستند. همچنان‌که بخشی خیر، بخشی شر، بخشی زیبا و بخشی نازیبا هستند. به هر حال، یک عالَم یکدستی نیست، برخلاف عالم ملکوت و جبروت که تمام موجودات در این عوالم خیر و نور هستند، اما چون در عالم دنیا زیست می‌کنیم، در این عالم، حق و باطل، خیر و شر و ظلم و عدل باهم آمیخته هستند و انسان باید خوب‌ها را تشخیص دهد و آفات را بشناسد و خود را از شرور نجات دهد. انسان نیازمند قوه تشخیص حق از باطل است از این نظر، انسان نیازمند قوه و نیرویی است که بتواند حقایق هستی را به درستی بشناسد و خوب را از بد امتیاز دهد و حق را از باطل تمیز دهد و براساس گرایش‌هایی که در نهاد او قرار گرفته است، خود را به سمت حق بکشاند و از باطل دور شود. خدا هم امکان بینش و دانش را به بشر داد و هم امکان گرایش و روش را در اختیار گذاشت تا با یکی بفهمد و با یکی گرایش یابد و تمایلات اصیل خود را در سایه آن گرایش به دست آورد. چون انسان در دنیایی زندگی می‌کند که مملو از خیر و شر و عدل و ظلم و نور و ظلمت است، حقیقتاً نیازمند امری است که بتواند این تفکیک را انجام دهد و او را در مسیر درست و صحیح قرار دهد و از بدی‌ها دور بدارد. آن حقیقتی که چنین امکانی را در اختیار انسان قرار می‌دهد که این تمیز برای او حاصل شود، امری به نام عقل است که باید در این زمینه بیشتر صحبت شود و از منظر قرآن آن جلوه‌هایی که برای این نیرو و قوه است، تبیین شود تا بفهمیم که این ارمغان الهی که قوه عاقله و یا نفس ناطقه که در اختیار انسان قرار گرفته چه کارایی‌هایی دارد. سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی موضوع: تفکر و تعقل در قرآن تاریخ: 1400/01/26 @m_vaezjavadi
استاد مرتضی جوادی آملی
انسان با کاربست عقل وحیانی به فرشته‌خویی بار می‌یابد حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ، رئیس
رستن انسان به فعال شدن قوه عاقله است هنر انسان بودن در این است که در بین همه این جهات، خوب‌ها را تشخیص دهد و به دنبال خوب‌ها باشد و بدها را نیز تشخیص دهد و بتواند خود را نجات دهد. رستن انسان و رستاخیز انسانی، زمانی است که این نیرو در انسان به تمامه فعال شود. این فلسفه وجودی عقل است که خدای عالم در وجود انسان قرار داد. انسان با سایر قوایی که در اختیار اوست، از جمله حس، خیال و یا قوای کمکی مانند حافظه نمی‌تواند تشخیص و تمیز دهد و نمی‌تواند بین حق و باطل و خیر و شر امتیاز ببخشد و اینها نمی‌توانند به انسان کمک کنند. گرچه وقتی تحت سیطره عقل برآمدند، می‌توانند برای عقل مؤثر باشند و با تعدیل عقل و کنترل عقل نسبت به این نیروها، همه مفید هستند، اما بدون قوه عاقله، انسان نمی‌تواند حق را از باطل تشخیص دهد. برترین نیروهای انسانی قوه عاقله است که از آن در حکمت به نفس ناطقه یاد می‌شود، اما این نفس چون در جهان ماده است و همراه با سایر قواست، هم با حس، خیال و وهم و هم با شهوت و غضب همراه است و برای اینکه بتواند خود را در سطح سلطه نگه دارد، نیازمند جریانی است که از آن به وحی یاد می‌شود. عقل بدون استعانت از وحی که عقل قرآنی است، قدرت ندارد که نسبت به همه حقایق تشخیص درست دهد و بتواند خود را نجات دهد، لذا تا می‌توانیم باید بکوشیم این قوه عاقله از افسردگی نجات یابد و تحت اسارت شهوت و غضوت نباشد و بالنده و پویا باشد و دست در دست وحی نهاده و خود را نسبت به جهان برتر آگاه کند. برای اینکه انسان صرفاً به عالم شهادت متعلق نیست، بلکه انسان مرکب از عالم شهادت و غیب است و عالم غیب او که اصل و اساس او است، از راه عقل تامین می‌شود. لذا این قوه بسیار شریف و عزیز است و نقطه آغاز عزیمت انسانی از عقل آغاز می‌شود که هرچه قوی‌تر و شدیدتر باشد، در کارآمدی نسبت به سلطه نسبت شئونات مادون، قوی‌تر است و می‌تواند خود را به سطح ملکوت برساند. از این، به عقل مصطفاد یاد می‌شود که انسان با جهان غیب آشنا می‌شود. پس اولا عقل ارمغان الهی است و این خیر را دارد که سراج باشد و حقایق را برای انسان روشن کند. عقل حکمی به این معنا ندارد که از درون خودش چیزی را برای بشر به ارمغان آورد بلکه سراج است و حقیقت را روشن می‌کند و این شان عقل است. سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی موضوع: تفکر و تعقل در قرآن تاریخ: 1400/01/26 @m_vaezjavadi
استاد مرتضی جوادی آملی
انسان با کاربست عقل وحیانی به فرشته‌خویی بار می‌یابد حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ، رئیس
فرشته‌خویی با کاربست عقل محقق می‌شود اما چرا در این عالم که به دنیا یاد می‌کنیم، حق و باطل و خیر و شر و عدل و ظلم باهم هستند؟ اقتضای عالم طبیعت و اینکه این عالم با ماده همراه است، این است که این عالم حجاب ذاتی دارد که به اقتضای این حجاب، جهل رخ می‌دهد یا احیاناً چون انسان از جایگاه جمادی، نباتی و حیوانی رسته و به عالم انسانی رسیده است. در عالم طبیعت جماد، نبات و حیوان وجود دارد، حیوانیت خصلت‌هایی دارد و جهاتِ نقصی دارد که انسان باید از آنها اجتناب کند. اینکه گفته‌اند انسان بر سر یک چهارراهی اعم از بهیمیت، شیطنت، سبعیت و ملکیت است، یعنی همین. انسان زمانی که عقل را جای خود قرار دهد، ملکیت و فرشته‌خویی در انسان پیدا می‌شود و به تعبیر شاعر: «تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آنک، برگ توتست که گشتست به تدریج اطلس». آنچه باید از قرآن فهم کنیم این است که قرآن با معرفی این نیرو، شئوناتی را برای آن ذکر کرده است. انسان برای تشخیص حقایق از جهات عدیده باید واکاوی و جست‌وجو کند و نسبت به حقایق کاوش کند که از راه عقل، برای انسان امکان دارد. حس و تجربه گرچه یک قوه قوی برای انسان هستند، اما تشخیص نهایی آنها به وسیله عقل است. عقل باید حقایق را تشخیص دهد. برای اینکه حقایق را آن طور که هستند تشخیص دهد، نیازمند است که هم سطح ظاهری و هم عمق و باطن و ژرفای حقیقت و جلوه‌های ظاهری و سرانجام و نتایج و عاقبتی که برای آنها وجود دارد، مورد بحث قرار دهد تا به درستی به عمق یک شیء برسد. لذا این قوه که به نام قوه عاقله در وجود انسانی از ناحیه حق قرار گرفته، شئون عدیده‌ای دارد که به شناخت برمی‌گردد. گاهی از آن به تفکر یا تفقه و تأمل تعبیر می‌شود. انسان باید بتواند بر اساس برهان، مجهولات خود را به معلومات تبدیل کند. اگر انسان یک سؤالی دارد برای اینکه این جهل را کنار بزند از معلوماتش کمک می‌گیرد تا مطلوب خود را تأمین کند که این کار تفکر است. اقتضای برنامه‌های زندگی این است که انسان از جهل تبعیت نکند. یکی از اموری که در قرآن بدان توصیه شده، تفکر کردن است که ما را از جهل و غفلت بیرون می‌آورد و مجهولات ما را به معلومات تبدیل می‌کند. بنابراین، یکی از جهاتی که از این قوه عاقله و نفس ناطقه امکان‌پذیر است، جریان تفکر است. شأن دیگر این قوه نیز عبارت از تفقه است که به معنای ژرف‌نگری و ژرف‌اندیشی است که باطن حقایق مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر نتوانیم از راه تفکر حقیقت را بشناسیم با جریان تفقه می‌توانیم این کار را انجام دهیم که در قرآن نیز بدین مسئله توجه شده است. سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی موضوع: تفکر و تعقل در قرآن تاریخ: 1400/01/26 @m_vaezjavadi
«اخلاق و انسان در قرآن» اخلاقِ کریمانه و رفتاری به دور از ریا و تملق شایسته انسان است/ جامعه اخلاقی از اختلاف و تفرقه پرهیز دارد حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی استاد حوزه علمیه قم و رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء می گوید: خداوند در قرآن انسان را کریم معرفی کرده و اخلاقِ کریمانه را برای انسان شایسته می داند. مراد از اخلاق کریمانه این است که در تمام جهات وجودیش چه به لحاظ فردی و چه به لحاظ اجتماعی و چه به لحاظ تعاملش با محیط زیست و منابع طبیعی و هوا و فضا و آب و چه ارتباطش با جامعه انسانی و حتی ارتباطش با پروردگار عالم باید کریمانه و در عالی ترین و شایسته ترین شأن آن اتفاق افتاد و عمل او به دور از ریا، تملّق و چاپلوسی باشد. وی معتقد است که ما به سیاست های دروغین خود مشغول شدیم و از مسایل اصلی و اساسی که جامعه و دین به واسطه آنها آسیب جدی می بیند و به شدت ضعیف، تحقیر و توهین شده، غافل شدیم و تنها دنبال مقام خواهی، کرسی های ریاست جمهوری، مجلس و دیگر اعتبارات دنیوی هستیم. حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی تأکید دارد: اولین ویژگی جامعه اخلاقی این است که از اختلاف، تفرق و تشتت بپرهیزد و به همگرایی، وحدت، دوستی و محبت اعتنا و اهتمام بورزد. متأسفانه امروز جامعه ما از این تفرق و اختلاف شدید رنج می برد. ما نتوانستیم جلوه های شایسته اخلاقی را در جامعه منتشر کنیم بلکه بذر نفاق، شقاق، درویی، چاپلوسی و تملق را در جامعه منتشر کردیم. متن گفت وگوی شفقنا با حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی را درادامه می خوانید:👇👇👇 https://fa.shafaqna.com/news/1129819 @m_vaezjavadi
سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی موضوع: زیست دنیوی از منظر دین دوازدهم و چهاردهم ماه مبارک رمضان @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 رحمت الهی ▫️ یك مطلبی در اینجا وجود دارد كه بسیار مطلب مهم و اساسی است و آن این است كه انسان با خدای خودش چگونه بگوید؟ با پروردگارش چگونه شایسته است كه حرف بزند؟ ما می توانیم هر طوری با خدایمان حرف بزنیم با هر زبانی با هر دینی راز و نیاز بكنیم، این امكان برای همه ما وجود دارد. هر انسانی می تواند با خدای خودش هر طوری كه می تواند سخن بگوید، با خدایش با سخن بگوید، با فریاد حرف بزند، گله و شكایت بكند، می تواند هر جوری با خدا حرف بزند؛ اما سخن این است كه شایسته ترین سزاوارترین بهترین نوع سخن گفتن با خدا كه لایق درگاه الهی باشد چگونه حرف بزند. ▫️ ویژگی سوره مباركه حمد این است كه خدای عالم به ما تعلیم می دهد كه ما با خدای خودمان با پروردگاری كه خالق ماست، رب ماست، رازق ماست، آغاز و انجام ماست مبدأ و منتهای ما از او است و به اوست این گونه سخن بگوییم؛ او را در بهترین و در بالاترین اوصافش بستائیم و معرفی كنیم: انسان وقتی خدا را در جلوه رحمتش و لطف و مهربانی اش، مهربانی عام اش و مهربانی خاص اش صدا می زند چه اُنسی و چه ارتباطی با خدا برقرار می كند! آن خدایی كه همه كمالات را دارد او الله است. الله یعنی آن ذاتی كه مستجمع جمیع كمالات است؛ قدرتش مطلق، علمش بی نهایت، اراده اش بی چون و همه جلوه های كمال از اوصاف جلال و جمال در او به حد اعلا و نهایت وجود دارد، این الله است. اسمی بالاتر از الله نداریم! الله یعنی ذاتی كه مستجمع جمیع كمالات در حد بی نهایت است، این الله كه چنین ذاتی چنین گوهری و چنین حقیقتی است او است و بی نهایت، كران تا كران رحمت خدا عالم را فرا گرفته است. او رحمان است. او نسبت به مؤمنین همواره و همیشه با رحمت و لطف ارتباط برقرار می كند و با آنها از در رحمت سخن می گوید و این رحمتش هم همیشگی و دائمی و بلا انقطاع است خوب ما خدا را می خواهیم صدا بزنیم آیا این واژه ها این كلیدواژه ‌های اصلی و اساسی كه واژه های كلیدی اند مگر در اختیار ماست؟! این خدا دارد به ما تعلیم می دهد كه وقتی با من سخن می گویی می خواهی مرا معرفی كنی با اوصاف من ارتباط برقرار كنی من این هستم: من الله ام، من رحمن ام، من رحیم ام با این نام آشنا بشو به اسم این حقیقت من را صدا بزن . حالا اگر این بسم الله را خدا به ما تعلیم نمی داد و با این واژه‌های اصلی و كلیدی در معارف ما را آشنا نمی كرد ما می خواستیم خدایمان را صدا بزنیم چجوری خدایمان را صدا می زدیم با چه لحنی با چه واژه‌هایی با چه عبارتی از این عبارت رسا تر كاملتر شیوا تر و شیرین تر وجود ندارد . ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1395/03/20 🆔 @m_vaezjavadi
47.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 3 تاریخ: 1400/01/27 🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0719.mp3
10.18M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 3 تاریخ: 1400/01/27 🆔 @m_vaezjavadi
j 03 S moredi _0719 p0+.pdf
169.7K
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 3 تاریخ: 1400/01/27 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
52.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 4 تاریخ: 1400/01/28 🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0720.mp3
10.61M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 4 تاریخ: 1400/01/28 🆔 @m_vaezjavadi
j 04 S moredi _0720 p0+.pdf
194K
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 4 تاریخ: 1400/01/28 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 ماه خودشناسی ▫️ انسان همواره در دو طرف اوامر و نواهی است، دو درّه خطرناک انسان را تهدید می ‌کند که ترک اوامر و انجام معاصی است و آنچه که در این دو طرف کشیده شده و اجازه سقوط در درّه و مهالک تبعیت از معاصی و انجام معاصی و یا ترک واجبات را دارد و ما را نگه می ‌دارد مسئله و عصمت و صیانت است و این محصول ماه رمضان است. ▫️ خدای عالم این ماه را قرار داده و شب و روز این ماه را، لحظاتش را، ساعات را، دقائق را، آنات را، ثوانی را خدای عالم قرار داد تا ما خودمان را در این ماه بشناسیم. واقعاً ماه رمضان برای این آمده، فلسفه‌اش این است. است، است، است، است، است، ماه نجات از ضلالت و گمراهی است. ▫️ انسان یک موجودی است که در نشئات و عوالم متخلف زیست می ‌کند. یک عالمش عالم رحم مادر است: ﴿وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیئاً﴾.[1] ما یک عالمی داریم به نام رحم مادر که خدای عالم از او به یاد می ‌کند. چقدر این جایگاه برای پروردگار عالم مهم و با توجه و عنایت ما را به آن قرار مکین توجه می‌ دهد. ▫️ ما نشئه ‌ای داریم بعد از رحم مادر به نام نشئه طبیعت و عالم دنیا که الآن در این نشئه زیست می‌کنیم. ما که نمی ‌میریم! مردن یعنی مفارقت روح از بدن، بدن بله زیر خاک می ‌رود. بدن می ‌پوسد، بدن خاک می‌شود، بدن آب می ‌شود، بدن هوا می ‌شود، بدن آتش می ‌شود. اما آنکه اصل و اساس است به نام نفس و حقیقت انسان، می ‌ماند. خدای عالم با واژه «توفّی»: ﴿تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا﴾،[2] با واژه «توفی» می‌خواهد بگوید که سر سوزنی از شما کم نمی‌شود! ما فوت که نداریم، وفات داریم. فوت یعنی نابودی و مرگ، وجود ندارد. ما وفات داریم و وفات یعنی استیفای تام. تمام حقیقت شما می ‌ماند، ﴿تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا﴾. سفرای الهی، رسولان پروردگاری وقتی که به سراغ انسان می‌ آیند هنگام مرگ، تمام حقیقت انسان را می‌ کنند هیچ چیزی را نمی‌ گذارند باشد. این بدن مثل قفس است، مثل پوست است، این جدا می ‌شود از انسان، باید هم جدا بشود. ما در یک نشئه دیگر می‌ رویم و در آن نشئه از این لباس و از این بدن باید در بیاییم، ولی ما هستیم ما نمی ‌میریم، ما زنده ‌ایم! اینکه والد بزرگوار ما همیشه این سخن را دارند که مردن است نه پوسیدن، یعنی همین. [1]. سوره نحل، آیه78. [2]. سوره انعام، آیه61. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1396/02/27 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
52.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 5 تاریخ: 1400/01/29 🆔 @m_vaezjavadi
S moredi _0721.mp3
10.55M
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 5 تاریخ: 1400/01/29 🆔 @m_vaezjavadi
j 05 S moredi _0721 p0+.pdf
218.7K
💠 سخنرانی ماه مبارک 1442 🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی جلسه: 5 تاریخ: 1400/01/29 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 تفسیر به رأی ▫️ برخی ها به قرآن مراجعه می کنند و یک سلسله برداشت ها و نکاتی را دارند؛ امّا قافل از اینکه این گونه از برداشت ها و نکات ممکن است به ذائقه آن شخص خوش بیاید و ممکن است به ظاهر معنای درستی باشد، امّا آیا در واقع این معنا درست است؟ این برداشت صحیح است؟ این نکته از این قرآن استنباط می شود؟ استخراج می شود؟ کار آسانی نیست! ما می توانیم وقتی به سایر کتب مراجعه می کنیم بگوییم این برداشت ماست، این ذوق علمی ما اقتضا می کند که چنین امری فهمیده بشود، ما این نکته را می فهمیم؛ امّا قرآن یک منطقه ای است که انسان به راحتی نمی تواند وارد بشود، کلام خداست! وحی است! معصوم است و بطلان در آن راه ندارد ﴿لاَ یأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِن بَینِ یدَیهِ وَ لاَ مِنْ خَلْفِهِ﴾.[1] کسی بیاید بدون مبانی درست، بدون تکیه گاه به یک منطق علمی پذیرفته شده در حوزه تفسیر بخواهد یک سلسله برداشت هایی، یک سلسله استنباطاتی و نکاتی را داشته باشد این خیلی شایسته نیست. این قرآن است، کلام خداست، وحی است و بناست معصومانه در جامعه بماند. ▫️ شما می بینید بعضی ها که با برداشت های ناروا، تفسیرهای ناصحیح، یک نکاتی را از قرآن استفاده می کنند و به جامعه منتقل می کنند چه تنش فرهنگی و تنش اعتقادی و باوری به جامعه ایجاد می شود! و در جامعه باعث می شود که تا مدت ها این اضطراب، این -و_فرهنگی در جامعه باشد! اگر می بینید که پیامبر گرامی اسلام و سایر ائمه (علیهم السلام) حسّاسیت فوق العاده ای نشان دادند و فرمودند که مبادا کسی با اندیشه های خودش، نظرات خودش، سلائق و علائق خودش بیاید یک برداشت های قرآنی داشته باشد که این ـ معاذالله ـ می شود و اگر خدای ناکرده کسی تفسیر به رأی بکند جایگاهش در جهنم است «فَلْیتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ»[2] چقدر ائمه و خود رسول الله اعظم بر حذر داشتند و نهی کردند و تحذیر کردند که انسان ها به حریم قرآن به عنوان یک مفسّر وارد نشوند، مگر اینکه منطقش را، روش فهم درست از وحی را داشته باشند. امروزه متأسّفانه به هوای اینکه تفسیر قرآن است و برویم خدمت قرآن و از قرآن درس آموزی داشته باشیم بدون یک منطق، روش و معیاری که معیار علمی است [به تفسیر می پردازند]، با این کار در حقیقت هم خود را آسیب می زنند هم جامعه را آسیب می زنند، این برداشت های ناروا موجب برای جامعه می شود؛ لذا باید خیلی آراسته، پیراسته و منظّم از جایگاه یک دانش عمیق تفسیری مسائل را دنبال کرد. [1]. سوره فصلت، آیه42. [2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص62. ◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: 1395/03/19 🆔 @m_vaezjavadi