eitaa logo
آموزش مداحی معنا 🎤
38.6هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
53 فایل
🔮ما یه تیم ۶۰ نفره هستیم در مجموعه ی بزرگ «معنــا» برای آموزش تخصصی شما عزیزان👇 🎙️ صداسازی 🤲 دعاخوانی 🎤 نوحه‌خوانی 🥺 روضه خوانی 🎶 ردیف‌های آوازی 📋 فیش‌نویسی (زیر نظر سازمان تبلیغات) 👤 ادمین ثبت نام 👇 @admin_maana تماس با ما 0919 9702375
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اجرای_هنرآموز #حضرت_زهرا 💠نمونه‌ای از اجرای زیبا آقای «امیرمحمد پورسالاری» (استان کرمان، شهرستان انار، روستای لطف‌آباد) از نوجوانان هنرآموز فن ستایشگری «مؤسسه معنا» استعداد👈تمرین و تکرار👈پیشرفت ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
#به_وقت_معصوم #حدیث_نگاره #حضرت_زهرا 💠یکشنبه یکی از روزهای خوب خدا که متعلق به امام علی (علیه‌اسلام) و حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) می‌باشد، در این روز با حدیثی مهمان کلام گهربار یکی از این دو معصوم بزرگوار باشیم 👇👇👇 🔰حضرت زهرا (سلام‌الله علیها): «هر که خدا را بی‌ریا عبادت کند، خداوند برترین مصلحت خویش را نثارش می‌کند»🔰 📚بحارالانوار، ج۷۰، ص۲۴۹📚 ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
#اشعار #غزل #حضرت_زهرا دم‌به‌دم فاطمه با هر قدمش گفت: «علی» چه مبارک قدمی و چه مبارک غزلی! و خدا گفت «عَلِیٌّ بَشَرٌ کَیْفَ بَشَر» و علی گفت که «زَهْرا بَشَرٌ کُفْوُ عَلِی»! کیست زهرا؟ همه گفتند: همانند علی‌ست و علی کیست؟ همانی که ندارد بدلی به خدا گفت: هوادار علی تا ابدم و خدا گفت: هوادار علی از ازلی گفت آهت به دل سنگ اثر خواهد کرد که نماند پس از این لات و عُزیٰ و هُبَلی بعد هر ذکرِ دعا، فاطمه نجوا می‌کرد: «بِعَلِیٍّ بِعَلِیٍّ بِعَلِیٍّ بِعَلِی» 📝شاعر: محمد حسین ملکیان ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
🔰قالب‌های شعری🔰 💠منظور از قالب یک شعر، شکل آرایش مصرع‌ها و نظام قافیه آرایی آن است وگرنه شعر به مفهوم عام خود نه در تعریف می‌گنجد و نه در قالب، ولی شاعران و مخاطبان آن‌ها، به مرور زمان به تفاهم‌هایی رسیده‌اند و بدون این‌که در این تفاهم مجبور باشند، شکل‌های خاص را در مصراع بندی و قافیه آرایی شعر به رسمیت شناخته‌اند. به این ترتیب درطول تاریخ، چند قالب پدید آمده و شاعران کهن ما کمتر از محدوده این قالب‌ها خارج شده‌اند. 🔸در قالب‌های کهن، شعر از تعدادی مصراع هم وزن تشکیل می شود. موسیقی کناری نیز همواره وجود دارد و تابع نظم خاصی است. هر قالب، فقط به وسیله نظام قافیه آرایی خویش مشخص می‌شود و وزن دراین‌میان نقش چندانی ندارد. از میان بی‌نهایت شکلی که می‌توان برای قافیه آرایی تعدادی مصراع داشت، فقط حدود ده، دوازده شکل، باب طبع شاعران فارسی قرار گرفته و به این ترتیب ده، دوازده قالب شعری رایج را پدید آورده است که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم: 🔸بیت 🔹قطعه 🔸غزل 🔹قصیده 🔹مثنوی 🔸رباعی و دوبیتی 🔹چهار پاره 🔸مسمط 🔹مخمس 🔸ترجیع‌بند-ترکیب‌بند 🔹مستزاد 🔸بحر طویل 🔹ترانه 🔸تصنیف و سرود 🔹نوحه ❇️هر کدام از این قالب‌های شعری به مرور زمان توضیح داده خواهد شد.❇️ ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
🔰بی‌توجهی به مادیات و دستمزد🔰 💠از مباحثی که اهل منبر و مادحین اهل‌بیت علیهم‌السلام با آن در ارتباط هستند، مسئله دستمزد (جبله) گرفتن در قبال وعظ، مدیحه‌سرایی، نوحه و روضه‌خوانی است که از دیرباز در بسیاری از مجالس مرسوم بوده است آنچه که در روایات مذموم و ناپسند معرفی شده است اکل و دین می باشد؛ به این معنا که هدف از بیان معارف دینی تنها رسیدن به امور مادی باشد نه جلب رضایت خداوند امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «الشِّيعَةُ ثلاثٌ : مُحِبٌّ وادٌّ فهُو مِنّا ، و مُتَزَيِّنٌ بنا و نحنُ زَينٌ لِمَن تَزَيَّنَ بنا، و مُستَأكِلٌ بِنَا الناسَ ، و مَنِ استَأكَلَ بِنَا افتَقَرَ». [۱] 🔸براساس این حدیث شریف، شیعه سه‌گونه است: آن کس که دوستدار ما و اهل مودت نسبت به ماست؛ پس او از ما اهل‌بیت محسوب می‌شود، و آن کس که خودش را به وسیله ما زینت می‌بخشد و ما زینت هستیم برای کسی که به وسیله ما خویش را زینت می‌بخشد، و آن کس که طلب أکل (کنایه از طلب دنیا) می‌کند به وسیله ما فقیر می‌شود. ❓ پرسش: ❓ 🔘بعضی مداحان منبری‌ها، وجوه زیادی را برای تبلیغ یا مدیحه‌سرایی طی می‌کنند. آیا شرعاً طی کردن وجه برای انجام تبلیغ یا مدیحه‌سرایی درست است؟ و توصیه حضرت‌عالی به این افراد چیست؟ ✉️پاسخ مراجع تقلید:✉️ 📝حضرت آیت الله تبریزی: (بیان تاریخ و خواندن شعر بر آنان واجب نیست، لذا می‌توانند پول بگیرند، ولی بهتر است در اموری که رابطه با دین و عقاید مردم دارد. تقدس آن را رعایت نموده و به هدیه و امثال آن اکتفا کنند، و کرم و سخاوت دهندگان امر دیگری است) . 📝حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی: (مانعی ندارد و بهتر است نسبت به این امور قبلاً تعیین قیمت نکند) . 📝حضرت آیت‌الله بهجت: (پسندیده نیست) . 📝حضرت آیت‌الله سیستانی: (مانعی ندارد اگرچه کار پسندیده‌ای نیست) . 📝حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی: (قرارداد حرام نیست، ولی این عمل شریف تبلیغ و مدیحه‌سرایی اهل‌بیت علیهم‌السلام سزاوار است بدون قرارداد باشد) 📝حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: (این کار شرعاً حرام نیست، ولی شایسته منبری‌های محترم و مداحان امام حسین علیه‌السلام نیست) . [۱]. الخصال، ج۱، ص ۱۰۳ ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نمونه‌ای از اجرای زیبا و امام رضایی آقای «سید محمد علوی» (مشهد مقدس) از نوجوانان هنرآموز فن ستایشگری «مؤسسه معنا» استعداد👈تمرین و تکرار👈پیشرفت ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
#اشعار #غزل #امام_حسین #حضرت_علی_اصغر گفتم “حسین”، صفحه‌ی دل، پرستاره شد راهِ نجات، دامنِ یک شیرخواره شد گفتم که کیست، اکبرِ آیاتِ کردگار؟ فوراً به گاهواره‌ی اصغر، اشاره شد باب‌الحوائج است و زود گره باز می‌کند با اذنِ او، امورِ دو دنیا، اداره شد هرچند کودک است، ولی بهرِ دردها با دست کوچکش بنِگر، راهِ چاره شد می‌سوخت در غمش همه‌ی هفت آسمان، تیر از کمان پرید و جهان در نظاره شد تیر از کمان پرید و گلوی علی که نه… قلبِ پدر برای پسر، پاره پاره شد بر ماتمش زمین و زمان، نوحه می‌کنند دستِ حسین، مقتلِ این شیرخواره شد 📝شاعر: عادل حسین قربان ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
#به_وقت_معصوم #حدیث_نگاره #امام_حسین 💠دوشنبه یکی از روزهای خوب خدا که متعلق به امام حسن و امام حسین(علیهم‌السلام) می‌باشد، در این روز با حدیثی مهمان کلام گهربار یکی از این دو معصوم بزرگوار باشیم 👇👇👇 🔰امام حسین (علیه السلام): «اِنّ اَعفَی النّاسِ مَن عَفا عِندَ قُدرَتِهِ» (بخشنده‌ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می‌بخشد).🔰 📚الدر الباهره، ج۷۱، ص۴۰۰📚 ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
✅کسانی که از صدای خود نا امید هستند حتما بخوانند✅ 🔰نقش تمرینات صداسازی در بهبود صدا🔰 💠صدای شما بخشی از وجود شخصی شماست هوایی که نفس می کشید در تن شما جاری می‌شود، رنگ و بوی افکار و احساسات شما را جذب می‌کند و وقتی بیرون می آید مملو از جوهر وجود شماست؛ بنابراین باید قوی، آهنگین، خالص، جذاب، مفرح، و منعکس‌کننده شخصیت شما باشد. 🔸اغلب، وقتی که صدای خود را پس از ضبط و یا در فیلم می‌شنوید احساس خوبی نسبت به آن ندارید و چنین استنباطی از موارد ذکرشده فوق در ذهنتان خطور نمی‌کند. واقعیت این است که اکثریت در دام صداهایی افتاده‌اند که معرف شخصیت واقعی‌شان نیست. اغلب شما از این‌که صدایتان شور و هیجان، باورها و احساس به اهداف موردنظر شما را منتقل نمی‌کند متعجب و مایوس هستید؛ اما وقتی که یاد بگیرید چگونه صدای خود را رها و آزاد کنید از آنچه که اتفاق می افتد دچار حیرت خواهید شد. سلسله درس‌های صداسازی در همان دقایق، روزها و هفته‌های اول، نتایج شگرفی به بار می آورند نه این‌که سال‌ها طول بکشد این تمرینات، شما را قادر خواهد کرد که بدون ترس و واهمه بخوانید و پیامتان را قوی و مؤثرتر و گوش‌ها برسانید. 💠آواز خواندن باعث تقویت نیمکره راست مغز شما می شود. نیمه‌ای که خلاق و بشاش است و توانایی پرواز و اوج گیری شما را باور می‌کند. وقتی گلویتان باز شد و قادر شدید که با صدای خوب و رسا بخوانید، آنگاه می توانید دریچه صدایتان را به روی قلبتان باز کنید و بگذارید شخصیت واقعی‌تان خود را نشان دهد. مهم این نیست که صحبت و آواز شما بهترین باشد، مهم این است که منحصربه‌فرد مربوط به خودتان باشد و نشان دهد که شما که هستید و چه چیز خاصی در شما هست. اگر شما یاد بگیرید که با اعتمادبه‌نفس صدایتان را به کار برید، مردم گوش خود را برای شنیدن صدای شما باز کرده و براحتی تشخیص می دهند که چه چیزی شما را از دیگران متمایز می‌کند. در این عرصه بهترین نوع موفقیت همین است که صدای شما آنچه را که دلتان می خواهد و رسالت بیان آن را دارید ابراز کند. 🔸مردم از درس‌های آواز از زیاد دل خوشی ندارند و فکر می‌کنند این کار مال کسانی است که استعداد دارند؛ اما بکار بردن صحیح صدا همیشه مستلزم داشتن استعداد خاصی نیست، شما با یاد گرفتن راه صحیح بکارگیری صدا می توانید در محیط‌هایی که با آن سروکار دارید و یا در اجراهای عمومی شرکت کنید و بدرخشید. 💠هدف از تمرینات صداسازی این است که شما به صدایی دست یابید که در حد ممکن بیانگر و قابل‌انعطاف باشد؛ با رسیدن به این مرحله صدایتان و نیز خودتان را آزاد می‌کنید. صدایی که از دهانتان بیرون می‌آید بیانگر نوع رفتار و سطح انرژی شماست. شنیدن صدا (بدون دیدن چهره) مثل مکالمات تلفنی، بیانگر این نکته است که بر مبنای صدا، قدرت کلام و طنین، تصویر ذهنی چه مثبت چه منفی ایجاد می‌کند. اطلاعات انباشته‌شده در صدا، به‌طور ناخودآگاه در ارتباطات بین افراد، جذب می‌شود. 🔸صدای ما آن‌چنان به‌روشنی، شخصیت، روح و خصوصیات ما را منعکس می‌کند که ما با عادت صدای خود پرونده خود را دودستی تقدیم کسانی می‌کنیم که با آن‌ها روبرو می‌شویم. هرچه بیشتر نسبت به صدای خود آگاه باشید به همان اندازه انتخاب‌های مختلف در برخوردها داشته و می‌توانید از صدایتان به نفع خودتان استفاده کنید. 💠شما می‌توانید توانایی‌های صدایتان را فقط معطوف به آوازخوانی نکنید؛ بلکه در مواقع عادی نیز از آن بهره‌مند شوید کلیات و اصول صداسازی، مباحثی بدیهی و واضح هستند و به نظر ساده می رسند. همیشه دستورات و آیین‌نامه‌ها نیز ساده هستند. اما اجرای آن‌ها در مرحله عملی سخت و دشوار است و شاید دلیل این‌که پیچیده به نظر می‌آید و یا به‌عنوان یک معضل و مشکل با آن برخورد شده، عدم توجه به این مسئله بوده است ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
#کلام_بزرگان #بایدهای_مداحی ۳. باید جوان ها را به انسان های کارآمد با عزم جزم تبدیل کنید 💠وقتی‌که در یک جماعتی ده‌هزار جوان یا پنج هزار جوان جمع شدند و دلشان را دادند به شما، شما میتوانید با یک اجرای عالی، هنرمندانه و پُرمغز، اینها را تبدیل کنید به انسان‌های کارآمدی که با عزم جزم بروند دنبال کار، می‌توانید هم تبدیل کنید به آدم‌های بی‌خیال، بی‌فکر، ناامید و از لحاظ معنوی تهیدست؛ این کار را هم می‌شود کرد. شما از این فرصت استفاده کنید و آن شقّ اوّل را انتخاب کنید. حرف من این است. 🔰صحبت‌های امام خامنه‌ای در دیدار با مداحان🔰 ۱۳۹۵/۰۱/۱۱ بخش چهارم 🔸ادامه دارد...🔸 ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#به_وقت_امام_رضا #کلیپ_مداحی #تصویری #آثار_اساتید 💠زمزمه بسیار زیبای امام رضایی در حرم مطهر امام رضا(علیه‌السلام)💠 🎤با نوای: حجت‌الاسلام مجتبی حاجی پور «از اساتید مؤسسه معنا» 🔰نائب‌الزیاره همه بودند🔰 ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
#به_وقت_معصوم #حدیث_نگاره #امام_سجاد 💠سه‌شنبه یکی از روزهای خوب خدا که متعلق به امام سجاد و امام باقر و امام صادق علیهم السلام می‌باشد، در این روز با حدیثی مهمان کلام گهربار یکی از این سه امام همام باشیم 👇👇👇 🔰امام سجاد (علیه‌السلام): «هر مؤمن (برهنه‌ای) را بپوشاند، خداوند او را با جامه‌های سبز (بهشتی) می‌پوشاند».🔰 📚 کافی، ج۲، ص۲۰۵📚 ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
#اشعار #امام_سجاد از حُسن رخسارت بهار آباد داریم دلدار و با یاد تو قلبی شاد داریم عمری است بر حُسن جمال تو اسیریم در این اسارت ما دلی آزاد داریم پیش از ولادت بلکه پیش از خلقت ما مِهر تو بوده کنج دل تا یاد داریم از عالم ذَر عاشقت بودیم و هر دم با نعره ی مستانه ای فریاد داریم گر چه تهی دستیم اما خوش به آنیم ما عشق تو یا حضرت سجاد داریم 📝شاعر: محمد مبشری ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
﴿بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ﴾ 💠در قرآن کریم و همچنین روایات شریف، آثار و خواص زیادی برای دعا ذکر کرده‌اند تا از این طریق، به برخی از ابعاد و ثمرات (دعا) آگاه شویم؛ زیرا اگر راهنمایی‌های قرآن کریم و بیان حضرات معصومین علیهم‌السلام نبود، شاید هیچ گاه نمی‌توانستیم به این نکات پی ببریم و به دلیل آنکه اکثر مردم به واسطه منفعت داشتن امری به سمت آن گرایش پیدا می‌کنند، شاید با عدم اطلاع از ثمرات دعا کمتر به آن گرایش و رغبت پیدا می‌کردند، لذا می‌بینیم که در آیات و روایات به نقش کلیدی دعا در فرهنگ اسلامی بسیار تاکید شده است و علاوه بر آن به خواص و آثار دعا نیز اشاره شده‌است. 🔰۱) کلید مقاصد🔰 🔸در حدیثی از امیرمؤمنان علی علیه‌السلام آمده‌است که: «الدُّعاءُ مفاتيحُ النَّجاحِ و مَقالِيدُ الفَلاحِ»[۱] دعا، کلیدهای پیروزی و رمز رستگاری است) . و مرحوم علامه مجلسی در توضیح این حدیث شریف می‌فرماید: این کلام حضرت(علیه‌السلام) نشان‌دهنده این مطلب است که دعا، مفتاح و گشاینده جمیع مفاسد آخرتی و دنیایی است[۲]. 🔹و همچنین باز در حدیث دیگری از قول ایشان نقل شده‌است که: «الدُّعاءُ مِفتاحُ الرَّحمَةِ وَ مِصباحُ الظُّلمَةِ»[۳]؛ دعا، کلید رحمت و روشن‌کننده چراغ ظلمت است) . این مطلب نشان‌دهنده عظمت دعا و بیانگر این نکته است که تأثیرات قابل‌توجه و چشمگیری در زندگی انسان‌ها دارد و می‌توان به وسیله آن به تمامی مقاصد و آرزوهای دنیایی و آخرتی دست یافت. 🔸در حدیث دیگر حضرت صادق علیه‌السلام است که می‌فرمایند: «اَلدُّعَاءُ كَهْفُ اَلْإِجَابَةِ كَمَا أَنَّ اَلسَّحَابَ كَهْفُ اَلْمَطَرِ» [۴] ؛ (دعا معدن (و موجب) اجابت است همچنان که عقل، معدن باران می باشد) ؛ و همین‌طور باز ایشان می‌فرمایند: «مَا أَبْرَزَ عَبْدٌ يَدَهُ إِلَى اللَّهِ الْعَزِيزِ الْجَبَّارِ إِلَّا اسْتَحْيَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَرُدَّهَا صِفْراً حَتَّى يَجْعَلَ فِيهَا مِنْ فَضْلِ رَحْمَتِهِ مَا يَشَاءُ فَإِذَا دَعَا أَحَدُكُمْ فَلَا يَرُدَّ يَدَهُ حَتَّى يَمْسَحَ عَلَى وَجْهِهِ وَ رَأْسِه‏»[۵]؛ هیچ بنده‌ای دستش را به سوی خداوند عزیز و جبار آشکار نمی‌کند مگر آنکه خداوند عزیز و جلیل، شرم دارد از این‌که آن را خالی برگرداند، پس هر یک از شما که دعا کرد، دستش را بر صورت و سرش نکشیده، برنگرداند) . 📚[۱]. اصول کافی، ج۲، ص۴۶۸ 📚[۲]. مرآة العقول، فی‌شرح‌اخبارآل‌رسول، ج۱۲،ص ۱۱. 📚[۳]. بحارالانوار، ج ۹۰، ص۳۰۰. 📚[۴]. اصول کافی، ج،۲ ص۴۷۱ 📚[۵]. همان 🔰ادامه دارد...🔰 🔹با فشردن هشتک می‌توانید به مطالب قبل و بعد این موضوع دسترسی داشته باشید🔹 ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
#دشمن_شناسی 💠دشمن میخواهد جوانهای کشور ما بی‌انگیزه باشند،‌ بی‌ایمان باشند، بی‌امید باشند، اسیر شهوات باشند، تنبل باشند، بی‌کاره باشند، نق بزنند، کار نکنند، دچار اعتیاد باشند، شکننده باشند؛ جوانهای کشور را این ‌جوری میخواهند. هدف کارهایی که دارند روی جوانهای ما انجام میدهند اینها است؛ درست نقطه‌ی مقابل آن چیزی که ما لازم داریم. 🔰برگرفته از بیانات امام خامنه‌ای در دیدار با بسیجیان🔰 ۱۳۹۸/۰۹/۰۶ ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_مداحی #تصویری #آثار_اساتید 💠سلام آقا، من از خدا فقط تو رو میخوام آقا ❤️شعر بسیار زیبا و احساسی در فراق حرم❤️ 🎤با نوای: حجت‌الاسلام محسن همت «از اساتید مؤسسه معنا» ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
#به_وقت_معصوم #حدیث_نگاره #امام_هادی 💠چهار‌شنبه یکی از روزهای خوب خدا که متعلق به امام کاظم ، امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم السلام می‌باشد، در این روز با حدیثی مهمان کلام گهربار یکی از این چهار امام همام باشیم 👇👇👇 🔰امام هادی (علیه‌السلام): «مَن يَزرَع خَيرا يَحصُد غِبطَةً و مَن يَزرَع شَرّا يَحصُد نَدامَةً» (هر كه بذر خوبى بكارد ، شادمانى بدرود و هر كه تخم بدى بيفشاند ، پشيمانى مى درود).🔰 📚بحارالانوار:ج78،ص373📚 ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
دست هر آشفته ای پیش شما رو میشود عطر پاک جامعه از سامرا بو میشود در مرام اولیا یک ذره هم تبعیض نیست شیر هم در محضرت مانند آهو میشود مرز کفر و مرز ایمان در قبول حق توست مرزها باریک از تار یک مو میشود کافران چیزی میان چشم تو دیدند که, ذکرشان یاحق و یاهادی و یاهو میشود از نجف تا کربلا, از سامرا تا کاظمین هر سفر دارد دل ما ماجراجو میشود قبله سمت کعبه باشد یا که سمت سامرا؟ قبله ام دارد مدام این سو و آن سو میشود در حریمت تا نگاهم سمت گنبد میرود اشک جاری میشود, پلکم چو جارو میشود 📝شاعر: محمدرضا نادعلیان ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
💠گونه‌شناسی مقاتل و نگاشته‌های عاشورا اگرچه واقعه عاشورا در نیمه دوم قرن اول روی داد، در قرن اول -اثر مکتوبی جز یک اثر احتمالی بنام مقتل الحسین علیه‌السلام، نگاشته أصبغ بن نباته- درباره آن گزارش نشده‌است. نخستین آثار در این باره، از قرن دوم به بعد، نگارش یافته و بتدریج بر شمار آن‌ها افزوده شده است. بر این اساس در دوره یادشده، یعنی از قرون دوم تا پایان قرن نهم، نگاشته‌های تاریخ عاشورا از نظر کمیت، نخست سیر صعودی، و سپس سیر نزولی داشته است. اوج تألیف و تدوین این نگاشته ها در قرن‌های سوم و چهارم بوده‌است، و پس از قرن چهارم، رو به کاهش نهاده‌اند؛ اما نهایت افول مقتل نگاری و نگاشته‌های تاریخ عاشورا، قرن هشتم و نهم است. نکته مهم درباره این آثار آنست که مورخان متقدم و متأخر با توجه به نوع گرایش‌های اعتقادی و سیاسی و حتی زیستگاهشان، در گزینش، چینش و تدوین اخبار و گزارش‌های مربوط به این واقعه، شیوه‌های گوناگونی را به کار گرفته‌اند. بر این اساس، با اندکی تسامح و نقاب نگاه قالبی درباره مقاتل و نگاشته‌های به‌جای‌مانده در تاریخ عاشورا، و می‌توان آن‌ها را به چهار گونه کلی ذیل، تقسیم کرد: ❇️گونه نخست و ویژگی‌ها و شاخص‌های آن❇️ 🔹این دسته، از نظر قدمت و اعتبار، مهم‌ترین و اصیل‌ترین منابع تاریخ عاشورا هستند که با مطالعه و بررسی در نوع و محتوای اخبار و گزارش‌های آن و تجزیه و تحلیلشان، می توان چند شاخص و ویژگی مهم را در آن‌ها یافت. ▪️الف)گزارش منسجم و متقن از واقعه عاشورا ▪️ب)توجه اندک به مباحث فرابشری و فراتاریخی از قبیل خواب‌ها و حوادث خارق‌العاده ▪️ج)گزارش وقایع روز عاشورا براساس ترتیب زمانی حوادث و اوضاع حاکم ❇️گونه دوم و ویژگی‌ها و شاخص‌های آن ❇️ 🔸در این گونه، اساس و بن‌مایه گزارش‌های تاریخی عاشورا، بیشتر همان گزارش‌های منابع کهن گونه اول، بویژه اخبار ابومخنف است؛ اما چون بسیاری از گزارش‌های این دست شاخص‌ها و ویژگی‌های خاصی که در ذیل به آن‌ها پرداخته می شود دارند، می‌توان آن را گونه دیگری از روایت تاریخ عاشورا به حساب آورد. ▪️الف)رویکرد داستانی به تاریخ عاشورا ▪️ب)رویکرد عرفانی و فرابشری به واقعه عاشورا ▪️ج)گزارش واقعه با تعابیری همسو با ذوق و باورهای شیعه ▪️د)گزارش‌های مجعول درباره آمار کشتگان سپاه عمر سعد ▪️هـ)گزارش مضطرب و فاقد ترتیب منطقی و زمانی حوادث تاریخی ❇️گونه سوم و ویژگی‌ها و شاخص‌های آن❇️ 🔹این‌گونه به اهمیت، اعتبار و گستردگی گونه نخست نیست، اما بخش‌هایی از گزارش تاریخ عاشورا را با تفاوت‌هایی در بر داشته، ویژگی‌ها و شاخص‌های مهم ذیل را دارد: ▪️الف)توجه بسیار و حوادث خارق‌العاده ▪️ب)توجه به مباحث حاشیه‌ای و کم‌ارزش ▪️ج)تخطئه قیام امام حسین علیه‌السلام و تأیید تلویحی عملکرد یزید و تبرئه وی ❇️گونه چهارم و ویژگی‌ها و شاخص‌های آن❇️ 🔸برای این دسته نمی‌توان ویژگی‌های مشترک و مشخصی را بیان کرد و تنها ویژگی ایشان، ناهمخوانی و ناهماهنگی نوع و شیوه گزارش‌ها و محتوای آن‌ها است. ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
🔰تحلیل دوران حیات امام حسین(علیه‌السلام)🔰 💠برای این که قدری معلوم شود که این حادثه چقدر عظیم است، من سه دوره کوتاه را از دوره‌های زندگی حضرت ابی‌عبدالله الحسین علیه‌السلام اجمالاً مطرح می‌کنم. شما ببرید این شخصیتی که انسان در این سه دوره می‌شناسد، آیا می‌توان حدس زد که کارش به آن‌جا برسد که در روز عاشورا یک عده از امت جدش او را محاصره کنند و با این وضعیت فجیع، او و همه یاران و اصحاب اهل‌بیتش را قتل‌عام کنند و زنانشان را اسیر بگیرند؟ 🔻این سه دوره: 🔹یکی دوران حیات پیامبر اکرم است. 🔸دوم دوران جوانی آن حضرت یعنی دوران ۲۰ پنج‌ساله تا حکومت امیرالمؤمنین هست. 🔹سوم، دوران فترت ۲۰ سال بعد از شهادت امیرالمؤمنین تا حادثه کربلا است. 🔰امام حسین در دوران حیات پیامبر (صلی‌الله علیه و آله وسلم)🔰 🔸در دوران حیات پیامبر اکرم، امام حسین عبارت است از کودک نور دیده سوگلی پیامبر. پیامبر اکرم دختری بنام فاطمه دارد که همه مردم مسلمان در آن روز می‌دانند که پیامبر فرمود: «إنَّ اللهَ لَیَغْضَبُ لِغَضَبِ فاطِمَةَ»؛ اگر کسی فاطمه را خشمگین کند خدا راهش می‌کرده. «وَ یَرْضی لِرِضاها»؛ [۱]اگر کسی او را خشنود کند، خدا را خشنود کرده است. ببینید، این دختر چقدر عظیم المنزله است که پیامبر اکرم در مقابل مردم و در ملاء عام، راجع به او این‌گونه حرف می‌زند. این مسئله عادی نیست. پیامبر اکرم این دختر را در جامعه اسلامی به کسی داده است که از لحاظ افتخارات، در درجه اعلی است؛ یعنی علی‌بن‌ابیطالب علیه‌السلام . 🔹او، جوان، شجاع، شریف، از همه مؤمن تر، از همه باسابقه‌تر، از همه شجاع‌تر و در همه میدان‌ها حاضر است کسی است که اسلام به شمشیر او می‌گردد؛ هر جایی که هم درمی‌مانند، این جوان جلو می آید، گره‌ها را باز می‌کند و بن‌بست‌ها را می‌شکنند. این داماد محبوب عزیزی که محبوبیت او نه به خاطر خویشاوندی، بلکه به خاطر عظمت شخصیت اوست، همسر نور دیده پیامبر است کودکی از این‌ها متولد شده‌است و او حسین بن علی است. 🔸البته همه این حرف‌ها درباره امام حسن علیه‌السلام هم هست؛ اما بحث راجع به امام حسین است؛ عزیزترین عزیزان پیامبر؛ کسی که رییس دنیای اسلام، حاکم جامعه اسلامی و محبوب دل همه مردم، او را در آغوش می‌گیرد و به مسجد می‌برد. هم می‌دانند که این کودک، محبوب دل این محبوب همه است. و روی منبر مشغول خطبه خواندن است که این کودک، پایش به مانعی می‌گیرد و به زمین می‌افتد. پیامبر از منبر پایین می‌آید، او را در بغل می‌گیرد و آرامش می کند. ببینید؛ مسئله این است. 🔹پیامبر درباره امام حسن و امام حسین شش، هفت ساله فرمود: «سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ»؛[2]این‌ها سرور جوانان بهشت اند. این‌ها که هنوز کودک اند، جوان نیستند؛ اما پیامبر می‌فرماید سرور جوانان اهل بهشت‌اند. یعنی در دوران شش، هفت سالگی هم در حد یک جوان است؛ می‌فهمد، درک می‌کند، عمل می‌کند، اقدام می کند، ادب می‌ورزد و شرافت درهم وجودش موج می‌زند. اگر امروز کسی می‌گفت که این کودک به دست امت همین پیامبر، بدون هیچ‌گونه جرم و تخلف به قتل خواهد رسید، برای مردم غیرقابل باور بود؛ همچنان که پیامبر فرمود و گریه کرد و همه تعجب کردند که یعنی چه؛ مگر می‌شود؟! 🔰برگرفته از بیانات امام خامنه‌ای🔰 📚[۱]. امالی شیخ صدوق، ص ۳۱۴.📚 📚[۲]. بحارالانوار، ج۳۱، ص۳۶۰.📚 ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
سجاد نوروزی_سلطان قلبم.mp3
1.25M
#به_وقت_امام_رضا #کلیپ_مداحی #صوتی #آثار_اساتید اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى... ❤️سلطان‌قلبم یادحرم هواییم میکنه❤️ 🎶نواهنگ بسیار زیبا🎶 🎤با نوای: کربلایی سجاد نوروزی «از اساتید مؤسسه معنا» ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
#به_وقت_معصوم #حدیث_نگاره #امام_حسن_عسکری 💠پنجشنبه یکی از روزهای خوب خدا که متعلق به امام حسن عسکری علیه السلام می‌باشد، در این روز با حدیثی مهمان کلام گهربار این امام همام باشیم 👇👇👇 🔰امام حسن عسکری (علیه‌السلام): «لیْسَ مِنَ الادبِ إظْهارُ الفرَحِ عِندَ المَحزونِ» (اظهار شادمانی پیش انسان غمگین، از ادب نیست).🔰 📚بحارالانوار، ج75، ص 374📚 ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰۲۰ آذر سالروز شهادت شهید محراب «آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب» گرامی باد.🔰 🌹به این مناسبت یک دقیقه مهمان سخنان گرانبهای این شهید والامقام باشیم🌹 🔸خدا همیشه همراهمون هست🔸 ─┅═ঊঈ🏴ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
#اشعار #مربع_ترکیب #امام_حسن_عسکری مثل بغض از وسط حنجره برخاسته ایم همچو اشک از غم یک خاطره برخاسته ایم با دو صد حاجت و درد و گره برخاسته ایم به هواى حرم سامره برخاسته ایم روضه غربت تو حال عجیبى دارد هرکه نامش حسن است ارث غریبى دارد جان به قربان دلت جان به فداى سر او فرق ها داشت نگاه تو و چشم تر او که تفاوت بکند ، همسرتو … همسر او طعنه بسیار شنیده دل غم پرور او حسن سامره صحن حرمت محترم است حسنى بین بقیع است که او بى حرم است یاحسن ، آه تو پرداختنى میخواهد یاحسن ، داغ تو بر سرزدنى میخواهد یاحسن ، نام تو دور از وطنى میخواهد یاحسن ، روضه تو سوختنى میخواهد دل تو تنگ مدینه است که دلگیر شدى مادرى هستى عزیزم تو اگر پیر شدى 📝شاعر: محمد جواد پرچمی ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
در مداحی از دستگاه های آوازی و ردیف های ذیل استفاده می‌شود: 🔹ﺁﻭﺍﺯ ﺩﺷﺘﯽ 🔸 ﺁﻭﺍﺯ ﺍﺑﻮﻋﻄا 🔹ﺁﻭﺍﺯ ﺍﻓﺸﺎﺭﯼ 🔸 ﺁﻭﺍﺯ ﺑﯿﺎﺕ ﺗﺮﮎ 🔹 ﺁﻭﺍﺯ ﺑﯿﺎﺕ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ 💠ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺷﻮﺭ 💠ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻣﺎﻫﻮﺭ 🔸ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻫﻤﺎﯾﻮﻥ 🔹ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺳﻪ ﮔﺎه 🔸 ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﭼﻬﺎﺭﮔﺎﻩ ❇️لازم است که مداحان و ذاکران اهل‌بیت(ع) این ردیف‌ها و نغمه‌های سنتی را بیاموزند❇️ 💠هر چه انسان دانش بیشتری داشته باشد، باز هم کم است. به‌علاوه، فراگیری این‌ها حُسن است. این موضوع به سلیقة مداح و این‌که در چه مجلس، چه مکان و چه موقعیتی قرار دارد نیز بازمی‌گردد؛ مثلاً ایام محرم با ایام شادی متفاوت است؛ بنابراین برای هر کدام از آنها از قواعد مربوط به خود استفاده می‌کنیم و برای این منظور پیش‌تر باید قواعد را بیاموزیم. 🔸این‌که می‌گویم حزن موجود در آواز دشتی با آواز بیات اصفهان با هم فرق می‌کنند یک موضوع جدی است؛ مانند گریه، مثلاً ما یک گریه شادی و یک گریه حزن و اندوه داریم. هر دو گریه هستند؛ ولی با یکدیگر متفاوت‌اند. یکی از روی خوشحالی است و دیگری از روی ناراحتی و غم. 🔹نغمات آیینی ارتباط تنگاتنگی با ردیف‌های دستگاهی دارند. مادحان و واعظان در گذشته در پایان سخنرانی‌شان گریز می‌زدند. مداحان در گذشته، ردیف‌ها را یاد می‌گرفتند و برای گریز زدن از نغمات استفاده می‌کردند. در تعزیه نیز این موضوع صدق می‌کند. برخی مخاطبان محافل و مجالس مذهبی از ردیف‌های آوازی مطلع‌اند و به گمان من صورت خوشی ندارد که مداح فالش بخواند و آنها متوجه ‌شوند. 🔰برگرفته از صحبت‌های استاد حسین روحانی (مدرس نغمات آیینی)🔰 ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72