eitaa logo
آموزش مداحی معنا 🎤
38.7هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
54 فایل
🔮ما یه تیم ۶۰ نفره هستیم در مجموعه ی بزرگ «معنــا» برای آموزش تخصصی شما عزیزان👇 🎙️ صداسازی 🤲 دعاخوانی 🎤 نوحه‌خوانی 🥺 روضه خوانی 🎶 ردیف‌های آوازی 📋 فیش‌نویسی (زیر نظر سازمان تبلیغات) 👤 ادمین ثبت نام 👇 @admin_maana تماس با ما 0919 9702375
مشاهده در ایتا
دانلود
💠یکشنبه یکی از روزهای خوب خدا که متعلق به امام علی (علیه‌اسلام) و حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) می‌باشد، در این روز با دعایی مهمان کلام گهربار یکی از این دو معصوم بزرگوار باشیم 👇👇👇 🔰حضرت زهرا (سلام‌الله علیها): «جَعَلَ اللهُ الایمانَ تَطهیراً مِنَ الشِّرکِ، وَ الصَّلاةَ تَنزیهًا لَکُم عَن الکِبرِ، وَ الزّکاةَ تَزکیَهً لِلنَّفسِ وَ نَماءً فِی الرِّزقِ، وَ الصّیامَ تَثبیتًا لِلإخلاصِ، وَالحَجَّ تشییداً لِلدّین» (خداوند ایمان را مایه ی پاک سازی از شرک قرار داد، و نماز را وسیله ی دور ساختن شما از تکبّر، و زکات را برای تزکیه ی نفس و افزایش رزق و روزی، و روزه را برای استوار سازی اخلاص و حج را برای تقویت و استحکام دین.).🔰 📚الاحتجاج طبرسی، ج ۱، ص ۱۳۴📚 ─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
(علیهاالسلام) ❇️هستی، همه سر در قدم فاطمه است آفاق، رهین کرَم فاطمه است دنبال مزار او اگر می‌گردید، دل‌های شکسته، حرم فاطمه است❇️ 📝شاعر: محمد جواد غفورزاده سروده شده بر وزن: «مفعول مفاعیل مفاعیلن فع» (رباعی) ─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
💠اصول بهداشتی صوتی عمومی💠 ❌حذف موارد استفاده نادرست از صدا:❌ ١- خودداری از فریاد زدن، جيغ زدن و هورا کشیدن ۲- سرفه و گلو پاک کردن فقط در صورت لزوم و به صورت ملایم انجام شود. ۳- پرهيز از بلند خندیدن ۴- خودداری از تقلید صدا ٥- خودداری از صحبت کردن ناگهانی و با فشار و تقلا ۶- رعایت زیر و بمی و بلندی و سرعت صدا در حد معمولی و متوسط ۷- انجام تمرینات صدا سازی به آرامی و بدون تلاش و کوشش ۸- به هنگام حرف زدن و یا استفاده حرفه ای از صدا، سر را راست نگه داشته و عضلات صورت، گلو، گردن و شانه ها را سفت نکنيد. ۹- سعی کنید سرتان را برای مدت طولانی به یک طرف خم نکنید. این حالت گاهی به هنگام گرفتن گوشی تلفن دیده می شود. ۱۰- پرهیز از ورزش های پرسروصدا ۱۱-در جای پرسروصدا صحبت نکنید. ۱۲-محدود نمودن گفتار تا جایی که امکان دارد. ─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️خودزنی❇️ 💠اختلاف اپوزیسیون با یکدیگر در برنامه زنده اینترنشنال سعودی؛ برنامه ای که قرار بود علیه ایران تمام شود به رسوایی اپوزیسیون ختم شد! 🎤علی افشاری، فعال سیاسی اپوزیسیون در واکنشی تند علیه اظهارات کارشناس شبکه سعودی اینترنشنال گفت: 🔸 "من در انقلاب، پنج ساله بودم؛ ولی تانک های حکومت سطلنتی را می دیدم در شهر قزوین جولان می دادند! انقلاب بزرگی شد که دیکتاتوری پهلوی و توسعه آمرانه تمام شد که برویم به سمت دموکراسی! 🔹 کسانی تمامیت خواه هستند که یک فردی که تمام موجودیت سیاسیش این است که فقط "شازده" است؛ به او نقش ویژه ای می دهند چون که فقط پدرش شاه بوده است" ─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
بیانیه گام دوم انقلاب.jpg
910.7K
🔰خلاصه‌ای از بیانیه در سالگرد صدور بیانیه🔰 ─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
(علیه‌السلام) 🔘هادی اگر تویی که کسی گم نمی‌شود🔘 🏴سالروز شهادت امام هادی(علیه‌السلام) را برتمامی پیروان حضرتش تسلیت عرض می‌نماییم.🏴 ─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
💠دوشنبه یکی از روزهای خوب خدا که متعلق به امام حسن و امام حسین(علیهم‌السلام) می‌باشد، در این روز با حدیثی مهمان کلام گهربار یکی از این دو معصوم بزرگوار باشیم 👇👇👇 🔰امام حسین (علیه السلام): «إِنَّ شِيعَتَنَا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهُمْ مِنْ كُلِّ غِشٍّ وَ دَغَل‏» (بی گمان شیعیان ما، دلهایشان از هر خیانت، کینه و فریبکاری پاک است.).🔰 📚بحارالانوار، ج۶۸، ص۱۵۶، ح۱۱📚 ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72
#امام_هادی (علیه‌السلام) #اشعار #غزل تا چشم وا کرد این پسر، چشمانِ تر دید خوب امتحان پس داد اگر داغِ پدر دید... از بس که دل می‌بُرد از اطرافیانش یک عمر از دستِ حسودان دردسر دید این بار «سُرَّ مَن رَأی» مغلوب غم شد وقتی که مهمان را به کویش دربه‌در دید در چشم ابراهیمی‌اش اما غمی نیست باید که این ویرانه را از آن نظر دید در کوچه‌ها، پای برهنه، سَیّدِ شهر... اینجا مگر شام است؟ ای مردم! چه کردید؟ قبری که پیشاپیش در این خانه کَندید تنها به چشمش سجده و آهِ سحر دید در شهر غربت‌خیزتان بهتر که تنهاست! از هم‌جواری با شما خیری مگر دید؟ مردی گریبان‌چاک افتاده به خاکش می‌شد پدر را مو به مو در این پسر دید! بر خاک، شیون زد کسی: «وای از دوشنبه!» انگار آنجا مادری را پشت در دید... 📝 شاعر: انسیه سادات هاشمی سروده شده بر وزن: «مستفعلن مستفعلن مستفعلن فع» ─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
۱۴. باید به نیازهای نقد جامعه توجه کنید 💠فرض کنیم در دوران جنگ تحمیلی که کشور نیاز داشت به یک حماسه‌ی پرشورِ عملی و جهاد در میدان، جوانها هم آماده بودند، پدر و مادرها هم آماده بودند، یک نفری برود در مجالس و محافل خود، شعر هم بخواند، خوب هم اجرا کند، منتها اشاره ‌ای به این نیاز وقت نکند؛ این ضایع کردن فرصت است. آن روز مداحها نقشهای خیلی خوبی آفریدند. در این جبهه کارهائی که مداحهای ما کردند، اثری که آنها در اعماق جان رزمندگان ما گذاشتند، کم‌نظیر است. من بعضی را اطلاع دارم؛ مداحهای ترکزبان یک جور، مداحهای فارس‌زبان یک جور، همین آقایان مداحهای زنجان که امروز یکی از آنها اینجا خواندند، و جاهای دیگر و جاهای دیگر و از همه جا، و همچنین شعرائی که این مداحها را پشتیبانی میکردند، آن روز همه به وظیفه‌شان عمل کردند. امروز هم من نگاه میکنم، میبینم در میان این شعرهائی که خوانده شد، به نیازهای نقد توجه شده بود؛ نمونه‌ی کاملش همین شعر آقای سازگار است، که هر سال همین جور است. ایشان در این شعرها و سرودها یک پیوند لطیفِ درستِ هنریای بین عرش و فرش میزند؛ از حریم ملکوت همین طور آرام و با شیوه‌ی هنری حرکت میکند، می‌آید در نیاز امروز، آنجا به این نیاز میرسد. ببینید، این ترکیبِ هنرمندانه است؛ شعر هم خوب است. 🔰صحبت‌های امام خامنه‌ای در دیدار با مداحان🔰 ۱۳۹۲/۰۲/۱۱ بخش چهاردهم 🔸ادامه دارد...🔸 ─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا @maana72_ir
❇️کسانی که دعا می‌خوانند دو گروه‌اند:❇️ 🔸 برخی دعاخوانان یا از که با پشتوانه دعا می‌خوانند و یا از جامعه قاریان قرآن‌اند که آنها نیز به پشتوانه قرائت دعاخوانی می‌کنند. هر دوی اینها اشتباه است چرا که دعا خود یک جایگاه دارد با پشتوانه از این دو، خواندن دعا را به آن سمت کشیدن است. یعنی وقتی یک مداح، دعا را با پشتوانه مداحی می‌خواند در واقع دعا را به سمت سبقه مداحی برده‌ است و یا یک هم اگر دعاخوانی می‌کند دعا را به سمت سبقه قرائت برده است. 🔰دعاخوانی جایگاهی مستقل دارد🔰 🔹اگر یک مداح یا قاری با اصول دعاخوانی و الزامات آن آشنا باشد و آنها را در دعاخوانی پیاده کند هیچ اشکالی به دعاخوانی آنها وارد نیست، نکته‌ای که وجود دارد این است که جایگاه دعا نباید در دو ساحت دیگر شناور شود، ما منبر وعظ، قرائت قرآن و مداحی را داریم که هرکدام یک جایگاه دارند، دعا نیز همچون ساحت‌هایی که نام بردم دارای یک جایگاه مستقل است. به تعبیر (ره) دعا نه اینکه فرهنگ‌ساز بلکه خود فرهنگ است و چون فرهنگ است ادبیات خاص و آداب خاص خود را دارد، پس دارای یک جایگاه مستقل است. 🔸امروزه یک نفر برای قاری شدن از نقطه صفر شروع می‌کند، نزد اساتید در جلسات ممتد حضور می‌یابد و زمان زیادی را هزینه می‌کند تا به جایگاهی برسد، هیچ وقت نشده است یک قاری را ببینیم که از ابتدا نفر اول مسابقات بین‌المللی بوده باشد، باید سال‌ها محضر اساتید را درک کند تا بتواند به یک قاری مورد قبول تبدیل شود. در مداحی نیز همین وضعیت به شکل دیگری تعریف شده است، یعنی فرد استعداد و صدا دارد، تمرین می‌کند و شعرهایی را انتخاب می‌کند تا به مداحی بپردازد. اینها تنها الزامات قرائت و مداحی است و الزامات دعاخوانی نیست. بنابراین اگر کسی به پشتوانه مداح بودن، دعا بخواند قطعاً در دعاخوانی موفق نیست. 📚برگرفته از سخنان حاج علیرضا بکایی در برنامه تلویزیونی اسراء_شبکه قرآن📚 🔸بخش اول🔸 ادامه دارد... ─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چه شب است يا رب امشب كه شكسته قلب ياران چه شبى كه فيض و رحمت، رسد از خدا چو باران چه شبى كه تا سحرگاه، ز فرشتگان «الله» بركات آسمانى، برسد به جان‌نثاران شب انس و آشنايى‌ست، شب عاشقان مهدى‌ست شب وصل هر جدايى‌ست، شب اشک رازداران شب تشنگان ديدار، شب ديدگان بيدار شب سينه‌هاى سوزان، شب سوز سوگواران شب قلب‌هاى لرزان، شب چشم‌هاى گريان شب بندگان خالص، شب راز رستگاران شب توبه و اجابت، شب صدق و معنويت شب گريه و مناجات، شب شور و شوق ياران شب نغمه‌هاى ياربّ، شب ذكر «توبه» بر لب شب گوش دل سپردن، به سرود جويباران چه بسا كه تا سحرگاه، سفر شبانه رفتيم كه مگر نسيم لطفى، بوَزَد در اين بهاران چه خوش است يا رب امشب، كه خطاى ما ببخشى ز كرم كنى نگاهى به جميع شرمساران تو خدايى و خطاپوش، تو بزرگ و اهل احسان گنه از غلام مسكين، كرم از بزرگواران تو انيس خلوت دل، تو پناه قلب خسته تو طبيب چاره‌سازى، تو كريم روزگاران دل دردمند ما را، تو شفايى و تو درمان به تو مبتلا و محتاج، نه منم، كه صد هزاران به خدایی‌ات خدايا، به مقام اوليايت به فرشتگان، رسولان، به خشوع خاكساران شب دلشكستگان را به سحر رسان، خدايا ز فروغ خود بتابان، به دل اميدواران 📝شاعر: جواد محدثی سروده شده بر وزن: «فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن» (غزل) ─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰کتابشناسی منابع و مقاتل عاشورا 🔰 💠نگارش‌های قرن دوم💠 📚۱. مقتل الحسین(علیه‌السلام)، جابر بن یزید جُعفی📚 🔸جابر از اصحاب امام باقر(علیه‌السلام) و امام صادق(علیه‌السلام) بود که در سال ۱۲۸قمری وفات کرد.[۱] طبری گزارشی را به نقل از وی آورده است.[۲] 📚۲. مقتل الحسین(علیه‌السلام)، نگاشته عمار دهنی📚 🔹هیچ یک از مورخان و رجال‌شناسان متقدم، برای عمار بن ابی معاوية بجلی دُهنی مشهور به عمار دهنی (۱۳۳ ق)،[۳] نگاشته ای به نام مقتل الحسین یا رساله ای درباره واقعه عاشورا ثبت نکرده اند؛ اما با توجه به آنکه طبری چند صفحه از تاریخ خود را به خبری نسبتا طولانی از عمار دهنی درباره کل واقعه عاشورا اختصاص داده، و همچنین برخی از اخبار وی در این باره در بعضی از منابع دیگر آمده است،[۴] به نظر می رسد که وی نیز در این باره نگاشته مستقلی، هر چند مختصر همانند بسیاری از نگاشته های دیگر متقدمان، داشته و مطالب آن محدود به روایات یاد شده نبوده است. برخی از محققان معاصر نیز چنین مقتلی را به او نسبت داده اند.[۵]  📚۱. نجاشی، همان، ص ۱۲۸_۱۲۹، ش ۳۳۲. 📚 📚۲. طبری، تاریخ الامم و الملوک، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، ج۵، ص ۴۴۹. 📚 📚۳. ذهبی، سیر اعلام النبلاء، تحقیق مصطفی عبدالقادر عطا، ج۵، ص۳۸۷.📚 📚۴.ابن سعد، «ترجمةالحسین و مقتله»، تراثنا، ۱۴۰۸ق، ش۱۰، ص۱۵۹؛ ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق الکبیر، تحقیق علی عاشورالجنوبی، ج۱۴، ص۱۹۷_۱۹۸.📚 📚۵.محمد باقر محمودی،عبرات المصطفین، ج۱، ص۶، پاورقی دوم. 📚 🔰کارگروه پژوهشی مؤسسه معنا🔰 🔸برگرفته از کتاب مقتل‌شناسی🔸 🔹با فشردن هشتک می‌توانید به مطالب قبل و بعد این موضوع دسترسی داشته باشید🔹 ─┅═𑁍᪥🏳️᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
recording-20210214-000520.mp3
715.9K
💠تنها در کمتر از یک دقیقه و نیم💠 🎼گوشه رو یاد بگیرید🎼 🎤به کلام: استاد حاج اسماعیلی «از اساتید آموزش مداحی معنا» ─┅═𑁍᪥🏳️᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠استاد حمید حاج اسماعیلی «از اساتید آموزش مداحی معنا»💠 👆معرفی کامل در کلیپ استوری👆 ─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
❇️برای آقا بخوان!❇️ 💠جمعه‌ها توی مجلس روضه مداحی می‌کردم. جمعیت زیادی به‌خاطر آقای بهجت می‌آمدند. قبل از اینکه مداحی کنم، می‌گفتم: همه بشینند و بعد از خواندن من از مجلس بروند، رفت‌وآمد باشه حواسم پرت میشه. روز بعدش آقای بهجت صدایم زد و گفت: شما به جمعیت چه کار دارید؟ بگذار بروند. همین که میکروفون دستت می‌گیری آقا (امام زمان(عج)) را در نظرت ببین. برای خودش بخوان. 📚(براساس خاطره مداح مجلس روضه) ردپای سپید، ص۴۶📚 ─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
(علیه‌السلام) 🔰پرسش از قرآن درباره امام زمان(علیه‌السلام)🔰 ❓چگونه زنده ماندن امام زمان (علیه السلام) تاکنون امکان دارد؟❓ 🔸۱. خداوند در مورد (علیه السلام) می‌فرماید: «فَلَوْلاَ أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ * لَلَبثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ»[۱]. اگر یونس از تسبیح کنندگان نبود در شکم ماهی تا قیامت می ماند. وقتی خداوند می تواند یونس را تا قیامت در شکم ماهی زنده نگه دارد، زنده نگهداشتن امام زمان علیه السلام نیز برای او امری ممکن است. 🔹۲. سیصدونه سال در غار زنده ماندند: « وَ لَبِثُوا فِي كَهْفِهِمْ ثَلاثَ مِائَةٍ سِنِينَ وَ ازْدَادُوا تِسْعاً»[۲]. 📚۱. آیات ۱۴۳ و ۱۴۴ سوره صافات📚 📚۲. آیه ۲۵ سوره کهف📚 ─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
(علیه‌السلام) 💠💠💠 من از «اَلیَوْمُ اَکْمَلْتُ لَکُم...» اینگونه فهمیدم خدا با مهر او دین مرا اندازه می‌گیرد 💠💠💠 ─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
آموزش مداحی معنا 🎤
#فنون_مداحی 🔰ج) راه وضوح بیان و القای معانی🔰 برای اینکه بیان ما برای مستمع کاملا واضح ادا شده
 💠انواع تصویر سازی💠 🔸 برای اینکه تصویر محتوای مورد نظر در ذهن مستمع مجسم شود ما از دو روش می توانیم بهره بگیریم که عبارت است از: الف) تصویر سازی کلامی ب) تصویر سازی تجسمی 💠الف) تصویر سازی کلامی💠 🔹 در این نوع ، طوری مقدمات و مؤخرات مرتبط با روضه را توصیف می‌نماییم و عبارات را کنار یکدیگر قرار میدهیم که مستمع در فضای رخ دادن واقعه قرار بگیرد. ❇️ مثال: برای به تصویر کشیدن لحظه بوسیدن زیر گلوی (علیه‌السلام) توسط حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) می‌گوییم: « سر را بلند کرد، محاسن سپیدی که با خضاب شده، بر سر زینب قرار گرفت، لبهای خشکیده و ترک خورده را روی گلوی خشک و تفدیده برادر گذاشت، همان گلویی که ... ) 💠ب) تصویر سازی تجسمی💠 🔸 در این نوع تصویر سازی، عناصری از روضه را جسمیت می بخشیم و وارد مجلس می کنیم، بدین طریق صحنه واقعه در ذهن مستمع مجسم می شود. مثال: هنگامی که روضه تشییع (علیهاالسلام) را می خوانید، با تابوت تصویر سازی کنید، و یا روضه را با آوردن گهواره و یا آوردن طفل به تصویر کشید. ─┅═𑁍᪥🏳️᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir
در کنار عنایت اهل بیت(علیهم‌السلام) و عرفان و تقوای مداح، برای داشتن سوز صدایی بیشتر، فنونی هم مورد نیاز است: ۱.باید بدانیم که هر کدام از کلماتمان چه حسی را به همراه خود دارد و همان حس را منتقل کنیم، بعبارتی دیگر حس هر کلمه را با نحوه اجرای خود به جان مخاطب بنشانیم. ۲. لحن یا ملودی مناسب برای محتوای خود قرار دهیم، ما هیچگاه نمی‌توانیم با یک لحن سرد و بی روح، اوج روضه را بخوانیم. شما چه پیشنهادی دارید؟ 👇 👉 @nazarat_maana 👈 👆 منتظر پاسخ‌های کاربردی شما هستیم ─┅═𑁍᪥🇮🇷᪥𑁍═┅─
پیج تازه تأسیس «آموزش مداحی معنا» را در اینستاگرام دنبال کنید. 👇👇👇👇👇 https://www.instagram.com/maana72_ir/ 👆👆👆👆👆 ❇️بیاد داشته باشید ان‌شاءالله بعد از به حد نصاب رسیدن مخاطبین پیج، برنامه‌ها و مسابقات ویژه‌ای خواهیم داشت که فقط در این پیج اجرا خواهند شد❇️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 و 🔰  💠این قالب‌ها از دوبیت (چهار مصراع) تشکیل می‌شوند؛ به‌گونه‌ای که مصراع‌های اول، دوم و چهارم هم قافیه‌اند و مصراع سوم هم می‌تواند هم‌قافیه باشد یا نباشد که غالبا هم نیست 🔸ویژگی منحصر به فرد این دو قالب اینست که همواره فقط در دو وزن خاص سروده می‌شوند. رباعی بر وزن «مفعول مفاعلن مفاعیلن فع» که معادل عبارت «لاحول ولا قوة الا بالله» است سروده می شود و دوبیتی بر وزن «مفاعیلن مفاعیلن مفاعيل»، البته وزن رباعی انعطاف‌پذیری‌هایی هم دارد یعنی تغییرات مختصری در هجاها را می پذیرد، بدون اینکه آسیب ببیند. این هم دو نمونه: 👇👇👇 نخست برای رباعی: ❇️پیشانی او به مرگ خندید، شکافت چون ماه که تا روی نبی دید، شکافت با دست نبی رقابتی داشت مگر آن تیغ که پیشانی خورشید شکافت❇️ 📝(قیصر امین‌پور)  و اینک مثالی برای دو بیتی ❇️از دست دیده و دل هر دو فریاد که هر چه دیده بيند، دل کند یاد بسازم خنجری، نیشش ز پولاد زنم بر دیده تا دل گردد آزاد❇️ 📝(بابا طاهر) 💠 درباره رباعی و دوبیتی این سخنان مشهورند که اینها قالب هایی برای بیان لحظات شاعرانه یا تأمل های کوتاه هستند و رباعی بیشتر برای تأمل های فکری و دوبیتی بیشتر برای تأمل های عاطفی مناسب است. نکته دیگری که همواره مورد اشاره بوده، نقش اساسی و مؤثر مصراع چهارم این دو قالب است که باید ضربه اصلی را بزند و سخن را به پایان برد. ─┅═𑁍᪥🏳᪥𑁍═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72_ir