حکایت شغالی که خود را در خم رنگ رنگرز انداخت و ادعای طاووسی کرد:
آن شغالی رفت اندر خُمِّ رنگ
اندر آن خم کرد یک ساعت درنگ
پس بر آمد پوستش رنگین شده
که منم طاووس عِلّیین شده
پشمِ رنگین رونقِ خوش یافته
آفتاب آن رنگ ها بر تافته
دید خود را سبز و سرخ و فور و زرد
خویشتن را بر شغالان عرضه کرد
جمله گفتند: ای شغالک حال چیست؟
که تو را در سر نشاطی ملتوی ست!
از نشاط از ما کرانه کردهای
این تکبّر از کجا آوردهای؟
یک شغالی پیش او شد: کای فلان
شید کردی، یا شدی از خوشدلان؟
....
و آن شغال رنگرنگ آمد نهفت
بر بناگوشِ ملامتگر بگفت:
بنگر آخر در من و در رنگِ من
یک صنم چون من ندارد خود شَمَن
چون گلستان گشتهام صد رنگ و خوش
مر مرا سجده کن، از من سر مکش!
کرّ و فرّ و آب و تاب و رنگ بین
فخرِ دنیا خوان مرا و رکنِ دین
مظهرِ لطف خدایی گشتهام
لوحِ شرحِ کبریایی گشتهام
ای شغالان هین مخوانیدم شغال
کی شغالی را بود چندین جمال؟!
آن شغالان آمدند آنجا به جمع
همچو پروانه به گرداگردِ شمع:
پس چه خوانیمت؟ بگو ای جوهری!
گفت: طاووسِ نر چون مشتری
پس بگفتندش که: طاووسانِ جان
جلوهها دارند اندر گلسِتان
تو چنان جلوه کنی؟ گفتا که: نی!
بادیه نارفته چون کوبم مِنیٰ؟
بانگِ طاووسان کنی؟ گفتا که: لا!
پس نهای طاووس، خواجه بوالعَلا!
خلعتِ طاووس آید ز آسمان
کی رسی از رنگ و دعوی ها بدآن؟!
#مثنوی_مولوی
#دفتر_سوم
@masnavimolavii
بازنمایی جناب مولانا از شغالان در این حکایت گویای صدق و زیرکی و هوشمندی آنان است که با دو سوال ساده باطل بودن ادّعای شغالک رنگین را آشکار ساختند.
در این حکایت خبری از افراد متملّق و چاپلوس نیست ولی در دنیای ما انسان ها بسیار اتفاق می افتد که کسانی به گِرد این اهل ادّعا جمع می شوند و او را تملّق می گویند و خود طرف هم کم کم باورش می شود که کسی شده است و تبدیل به یک فرد مستبد و خود بزرگ بین می شود!
افراد شغال صفت نیز با بکار گرفتن گفتارهای رنگین و بظاهر منطقی و تقلید از بزرگان و اولیای الهی ادّعای بزرگی می کنند و خود را فخر دنیا و رکن دین می شمارند که با چند سوال ساده می توان دروغ انها را برملا کرد ولی متاسفانه تاریخ نشان داده است که ما انسانها و بخصوص دینداران و بخصوص مسلمان ها، بسیار احساسی و تقلیدی با شخصیت ها روبرو می شویم و بارها با سخنان رنگ رنگ و به ظاهر دینی و ملّی این مدّعیان دروغین ، فریب خورده ایم و حتی به آنها کرامات و معجزات هم نسبت داده ایم.
کسانی را تا حدّ پیغمبری و خلافت و امامت و ولایت بالا برده ایم و اطاعت از آنها را اطاعت از پیغمبرِخدا بلکه خود خداوند دانسته ایم و بعد فهمیدیم که چه اشتباه بزرگی کرده ایم و چه خون ها و مال ها و آبروها به هدر رفته است.
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
audio-5023-Roohe-Mojarrad-22-P6[407-423].mp3
9.97M
🎧| #کتاب_صـوتی
📚| #روح_مجرد
🎬|قسمتـــــــ 2⃣2⃣
📜 صفحه (۴٠۷ ـ ۴۲۳)
🔹سفر چهارم حقیر به أعتاب عالیات در سنه ١٣٨٧ هجریه قمریه
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
امیرالمؤمنین علی _علیهالسلام_:
اگر مردم میدانستند در قبرها چه میگذرد، حتی یک گناه هم نمیکردند.
غُرَرُالحِکَم،مستفاد از حدیث ۲۷۵۲
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
✋
ء﷽
سعی نابرده در این راه به جایی نرسی
مزد اگر میطلبی طاعت اســــــــــتاد ببر
روز مرگم نفسی وعده دیـــــــــــــــدار بده
وان گهـــــــــــم تا به لحد فارغ و آزاد ببر
#حافظ_شیرازی رحمه اللَه
15.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مسئله ما قبر نیست مسئله ما بعد از قبر هست...
🖥 استحبابهای درون قبر خوب است اما درد را دوا نمی کند، مسئله چیز دیگری است...
💿شرح دعای ابوحمزه ثمالی ۱۴۳۵،م ۹ 🕰 ۱۶
🖥حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه
#قبر #استحباب #مانع #راه_اولیاء
@anwaremalakoot
🔸شناسنامه عوض میشود!
قال رسول الله صلى الله عليه و آله :
كُنْ في الدُّنيا كأنَّكَ غَريبٌ أو عابِرُ سَبيلٍ ،
و اعدُدْ نَفسَكَ في المَوتى ،
و إذا أصبَحتَ فلا تُحَدِّثْ نَفسَكَ بِالمَساءِ ،
و إذا أمسَيتَ فلا تُحَدِّثْ نَفسَكَ بِالصَّباحِ ،
و خُذْ مِن صِحَّتِكَ لسَقَمِكَ ، و مِن شَبابِكَ لهَرَمِكَ ، و مِن حَياتِكَ لوَفاتِكَ،
فإنّكَ لا تَدري ما اسمُكَ غَداً
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
در دنيا چنان باش كه گويى غريبه اى يا رهگذرى هستى،
و خودت را در شمار مردگان بشمار آور،
و آنگاه که صبح خويش را آغاز كردى وعده شب به خود مده،
و آنگاه که شب كردى وعده صبح به خويشتن مده،
و از دوران تندرستى ات براى هنگام بيماريت [بهره ]برگير، و از جوانى ات براى پيرى ات، و از زندگى ات براى مرگت؛ زيرا كه نمى دانى فردا چه نام خواهى گرفت [مُرده يا زنده ، دوزخى يا بهشتى].
أعلام الدين :صفحه 339.
#معاد #آخرت #تقوا #باطن #سلوک
@maktabe_vahy
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
Maad_0088.mp3
15.83M
﷽
📚|معادشناسی
📝|جلسـه هشتاد و هشتم
📆| ۲۴ محرم ۱۴۴۵ق.
🕌قم المقدسه
🎙|شیخ عبدالمهدی حاجیان
📚 #جلد_سوم
🎬مجلس نوزدهم//معادشناسی
💯#اتمام_مجلس
📜 از ص ۲۸۲،ابتدای صفحه
📜 تا پایان جلد سوم
#اتمام_مجلس_نوزدهم
#اتمام_جلد_سوم
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارفـــــــ اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam ☜
🏴صلی الله علیک یا زین العابدین🏴
⚫️ عبودیّت و بندگی امام سجاد علیه السلام هنگام نماز ⚫️
✅ در حالات حضرت سجّاد آورده اند كه:
🔹 كانَ عَلِىُّ بنُ الحُسَينِ عليه السّلام إذا حَضَرَ الصَّلاة اقشَعَرَّ جِلدُهُ و اصفَرَّ لَونُهُ و ارْتَعَدَ كَالسَّعَفَة.
🔹 امام سجّاد على بن الحسين عليهما السّلام در هنگام نماز بدنش به لرزه مى افتاد و رنگ صورتش زرد مى گشت و مانند شاخه هاى درختان مرتعش مى شد.
📚 #انوار_الملكوت، ج1، ص133.
______________________
✅ آیتالله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه:
🔹 از ديدگاه و منظر لواداران شريعت و اولياى الهى حلول وقت نماز به معناى اذن دخول به حريم قدس إله و زمان اتّصال نفس و روح و سِرّ بنده با معبود و معشوق و محبوب خويش است...
🔹 مگر در احوال امام سجاد عليهالسّلام نيامده است كه آن حضرت هنگام نزديك شدن وقت نماز دچار انقلاب و اضطراب موعد وصال و لقاى پروردگار مى شدند؟
🔹 در منظر عرفاء الهى و حضرات معصومين عليهم السّلام نماز ايجاد ربط و اتّصال جميع شراشر وجود با مبدأ هستى و توجّه تامّ بنده به مقام عزّ و كبريائى حقّ تلقى مى شود و كدام بنده اى است كه براى وصول به اين لحظه و افاضه اذن و اجازه ورود به حرم و حريم مولايى اين چنين لحظه شمارى نكند؟!
📚 #مطلع_انوار، ج3، ص192.
#عبودیت #نماز #امام_سجاد علیه السلام
🏴🍃🏴🍃🏴🍃🏴🍃🏴🍃🏴
https://eitaa.com/emamshenaci