هو العلیّ العظیم
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
تا صورت پيوند جهـــــــــــــــان بود علي بود
تا نقش زمين بود و زمــــــــان بود علي بود
آن قلعه گشايي که در قلعـــــــــه ي خيبر
برکند به يک حملــــــــه و بگشود علي بود
آن گُرد سرافراز که انـــــــــــــــدر ره اسلام
تا کـــــــــار نشد راست نياسود، علي بود
آن شيــــر دلاور که براي طمـــــــــــع نفس
بر خوان جهـــــــــــــان پنجه نيالود علي بود
شاهي که ولي بود و وصــــي بود علي بود
سلطان سخــــــــــــــا و کرم و جود علي بود
هم آدم وهم شيث و هم ادريس و هم الياس
هم صالــــــــــح پيغمبــــــــر و داوود علي بود
هم موسي و هم عيسي و هم خضر و هم ايوب
هم يوسف و هم يونس و هم هــود علي بود
مسجـــــود ملايک که شد آدم، ز علي شد
آدم چو يکي قبلـــــــــــه و مسجود علي بود
آن عارف سجّاد ، که خاک درش از قــــــــدر
بر کنگــــــره عرش بيفـــــــــــــــزود علي بود
هم اول و هم آخـــــر و هم ظاهـــــر و باطن
هم عابـــــــد و هم معبد و معبود ، علي بود
آن لحمک لحمـــــي ، بشنو تــــــا که بداني
آن يـــــــــــــار که او نفس نبي بود علي بود
موسي و عصــــا و يــــــــد بيضــــــــا و نبوت
در مصــــــــــر به فرعون که بنمود ، علي بود
عيسي به وجود آمدو في الحال سخن گفت
آن نطق و فصـــــــاحت که در او بود علي بود
خاتم که در انگشت سليمان نبي بود علي بود
آن نور خدايــــي که بر او بــــــــــــود علي بود
آن شاه سرافـــــــراز که اندر شب معــــــراج
با احمــــــــــد مختــــــــــار يکي بود علي بود
آن کاشف قرآن که خــــــــــــدا در همه قرآن
کردش صفت عصمت و بستــــــــود علي بود
آن شيـــــــــر دلاور که ز بهر طمــــــــع نفس
بر خوان جهـــان پنجه نيالـــــــــــود علي بود
چندان که در آفـــــــــــــاق نظر کردم و ديدم
از روي يقين در همه موجــــــــــود ، علي بود
اين کفر نباشد، سخـــــــن کفر نه اين است
تا هست علي باشد و تابــــــــــود علي بود
سرّ دو جهــــــــــــــان جمله ز پيدا و ز پنهان
شمس الحق تبريز که بنمـــــــود، علي بود
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارف اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam
زمانه بر سر جنگ است ، یا علی مددی
مدد ز غیر تو ننگ است ، یا علی مددی
گشوده کار دو عالَم به یک اشارت توست
به کار ما چه درنگ است یا علی مددی
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارف اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam
و هو العلی العظیم
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🔵قال رسول الله صلیالله علیه و آله و سلم:
لَو أَنَّ الغِیاضَ أَقلامٌ
و البَحْرَ مِدادٌ
و الجِنَّ حُسّابٌ
والإِنسَ كُتّابٌ
ما اَحْصَوْا فضائلَ علیِّ بن ابیطالب علیهالسلام
🔴اگر تمام درختان قلم، و دریاها جوهر، و جنیّان حسابگر و آدمیان نویسنده شوند نخواهند توانست فضائل علی بن ابیطالب علیهالسلام را اِحصا و شمارش نمایند!
________________________________
📚تذکرة الخواص سبط ابن الجوزی، ص۱۳ـ
کفایةالطالب گنجی شافعی، ص۱۲۳
🔷🔸💠🔸🔷
کانال «دوره معارف اسلام»
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
Join ➣@maarefe_islam
💠 معنای روایت «علیٌّ قسیمُ الجنّة و النّار» [علی تقسیم کنندۀ بهشت و دوزخ است]
1️⃣ قسمت اول
🔹معنای اول: اینکه #امیرالمؤمنین فعل و گفتارش حجّت است؛ چون دارای مقام ولایت و امامت است. یعنی مسلمانان بلکه تمام افراد بشر، باید در «تمام شئونِ حیاتیِ خود» به آن حضرت اقتدا کنند.
🔹بنابراين هر كس از آن حضرت پيروى كند مسلّماً «اهل صدق و صفا و عبادت و تسليم و جهاد و جُود و ايثار» خواهد بود. و معلوم است كه چنين شخصى اهل بهشت است؛ چون بهشتْ ظهورِ افعال و مَلَكاتِ نیک در عوالم ديگر است.
🔹و هر كس دعوت آن حضرت را ردّ كند و اقتدا بهسيرۀ آن حضرت ننمايد، «دروغ و خيانت و كمفروشى و رباخوارى و زياده طلبى و شهوتپرستى و نفعطلبى و هواخواهى و اِعراض از ذكر خدا» را دنبال كند، مسلّماً اهل دوزخ است؛ چون دوزخ نيز ظهور مَلَكات و افعالِ زشت در آن عوالم است.
🔹آنچه موجب جدائىِ اين دو دسته از هم گرديده «امر و نهىِ مقام ولايت» است كه دستهاى پذيرفتند و دستهاى ردّ كردند.
🔹بنابراين «علىّ قسمت كنندۀ بهشت و جهنّم» خواهد بود؛ مانند معلّمى كه شاگردانى تربيت میكند، يك دسته كوشش میكنند و ياد میگيرند و دستۀ ديگر، تن به تنبلى داده و از تعلّم و ياد گرفتن اِبا میكنند. معلّم يك دسته را قبول و دستۀ ديگر را مردود میکند. پس صحيح است كه بگوئيم معلّم دستهاى را به مقام بالا فرستاده و دستهاى را در مكانِ سابقِ خود زندان نموده است؛
🔺همچنين صحيح است كه بگوئيم: عَلِىٌّ قَسيمُ الْجَنَّةِ وَ النّار.
📝 ادامه دارد...
مطالعه قسمت دوم
✍🏻 علامه طهرانی قدّساللهسرّه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚 #امام_شناسی ج 1 ص 148؛ منقّح.
#ولایت #امامت #تبعیت #حجیت_فعل_امام #اخلاق #تهذیب #بهشت #جهنم #معاد
@maktabe_vahy
🌸..🌸..🌸..🌸
💠 معنای روایت «علیٌّ قسیمُ الجنّة و النّار» [علی تقسیم کنندۀ بهشت و دوزخ است]
2️⃣قسمت دوم
🔹معنای دوّم: از جهت حُبّ و بُغض است. چون محبت نتیجه و روح عمل است. كسى كه چيزى را دوست داشته باشد مسلّماً آثار او را نيز دوست دارد. كسانى كه أميرالمؤمنين را دوست دارند، از افعال و گفتار و سيرۀ آن حضرت نيز مسرور، و محبّتِ اين آثار را دارند؛ و بالعكس كسانى كه أميرالمؤمنين را دشمن دارند، سيره و سنّتِ آن حضرت را نيز مبغوض دارند، لذا كردارشان طبعاً كردارى خشن و ناپسند است.
🔹و چون افعال نيك در انسان ايجادِ «محبّت و صفا و نور» میكند، و افعال زشت موجب «ظلمت و تاريكىِ قلب و قساوت» میگردد، بنابراين دوستان أميرالمؤمنين طبعاً مردمى با حقيقت و با صفا و با محبت بوده، قلبِ آنان پاكيزه و روحِ آنان نورانیتر و نفْسِ آنان سبکتر است؛ و دشمنان أميرالمؤمنين، طبعاً مردمى از حقيقت و صفا دور؛ قلبِ آنان تاريك، و نفْسِ آنان خسته و سنگين، و روحِ آنان آلوده است.
🔹و چون نتيجۀ اعمالِ نيك همان «صفا و نورانيّت و محبّت به خدا»ست، و نتيجۀ اعمال زشت «ظُلمَت و قِساوت و اِعراض از خدا»ست، بنابراين اميرالمؤمنين به سبب تقسيم نمودن افراد مردم را به دو دستۀ «مُحبّ» و «مُبغِض» آنها را به دو دستۀ «بهشتى» و «دوزخى» تقسيم فرموده است.
📝 ادامه دارد...
مطالعه قسمت اول
✍🏻 علامه طهرانی قدّساللهسرّه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚 #امام_شناسی ج 1 ص 149؛ منقّح.
#ولایت #امامت #محبت #اخلاق #تهذیب #بهشت #جهنم #معاد #صدق # صفا #حب #بغض
@maktabe_vahy
🌸..🌸..🌸..🌸
💠 معنای روایت «علیٌّ قسیمُ الجنّة و النّار» [علی تقسیم کنندۀ بهشت و دوزخ است]
3️⃣ قسمت سوم و پایانی!
🔹معنای سوم: از جهت «تابش خورشید ولایت» است.
به عنوان مثال، در فصل زمستان که خورشید از زمین دور است، زمین حرارت خود را از دست میدهد و فسُرده و سرد شده و آثار حیاتی ندارد. استعداد نهفتۀ آن مشهود نیست، و ظهور و فعلیّت ندارد. درختان بدون برگ و میوه و خشکیده، همه در یک ردیف قرار گرفته، بهطوریکه ابداً فرق و تمایزی بین آنها نیست. گلهای خوشبو و گیاهان بدبو، هیچ کدام ظهور و بروزی ندارند. بلبان و قناریان و مرغانِ دلربا، و زاغان و کرکسان و مارها و عقربها، همگی در آشیانههای خود خفته و خزیده و فسُرده و بیحس افتادهاند.
🔹همینکه خورشیدِ جهانتاب در فصل بهار و تابستان بتابد و شعلههای حیاتبخش خود را به زمین بفرستد، آن استعدادهای نفهته، همگی به مرحلۀ فعلیّت میرسند. درختانْ شاخ و برگ و میوۀ معطّر و شیرین به خود گرفته و صحنۀ باغ را میآرایند. برخی درختانِ جنگلی نیز بیشخصیتی و بیاثری خود را ابراز میکنند. هم مرغها و بلبلها در فضای باغ نغمهسرایی میکنند و هم زاغان و کرکسان به دنبال جیفهها و طُعمهها در پرواز بوده و موشها و مارها و عقربها به حرکت در میآیند. که همگی در اثر تابش خورشید و ظهور گرمای حیاتبخش آن است.
🔹حال قبل از اینکه «خورشید ولایت امیرالمؤمنین» نیز طلوع کند و بر قلوب بتابد، و امر و نهیی پیدا شود، همۀ افراد از اهل شقاوت و سعادت در یک ردیف بوده و فرق و تمایزی نداشتند. همین که «آفتاب ولایت» طلوع کرد و بر جانهای فسُرده تابید، و نفوس را به جنبش انداخت، سرائر و ضمائر و غرائزِ هر یک از افراد طلوع نموده و با اختیارِ خود راه سعادت را طیّ میکنند.
🔹از طرفی، استعدادِ نورانیِ اهل سعادت به مرحلۀ فعلیت میرسد و «بوی عطرِ جانبخش» از جانِ آنها برمیخیزد و فضای عالَمِ انسانیّت را معطّر میسازد. و از طرف دیگر، خُبثِ باطنِ اهل شقاوت به خاطر «تمرّد و انکار قلبی» نیز به فعلیّتِ خود میرسد و آثار زشتی و بدی از خود بروز میدهد، و دلهای مُکدّرِ آنها خسته و ملول و کَدِر میشود و بوی تعفّنِ نهفتۀ آنها، مشامِ انسانیّت را ناراحت، خسته و ملول مینماید.
🔹بنابراین امام «از جهت ملکوت» هر استعدادی را به ظهور و فعلیّت و مقصدِ خود میرساند، و هر کسی را به راه مناسب با ملکوتش حرکت میدهد. مؤمنین را به بهشت و کافران را به دوزخ!
🔺بنابراین چه عالی و چه خوب فرمود حضرت رسولالله صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم که: «عَلِىٌّ قَسيمُ الْجَنَّةِ وَ النّارِ»
📝 پایان
مطالعه قسمت دوم
✍🏻 علامه طهرانی قدّساللهسرّه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚 #امام_شناسی ج 1 ص 153؛ ملخّص و منقّح.
#ولایت_تکوینی #امامت #باطن #اخلاق #تهذیب #بهشت #جهنم #معاد #صدق #تکامل_نفوس
@maktabe_vahy
🌸..🌸..🌸..🌸
🔅بسم الله الرحمن الرحیم🔅
🌺فيوضاتى كه در ماه شعبان و رمضان نصيب انسان مى شود، از مراقبه ماه رجب ناشی مى شود🌺
✅ فيوضاتى كه در ماه شعبان و رمضان نصيب انسان مى شود، از ماه رجب منبعث مى شود و از این ماه است كه به ماه شعبان و ماه رمضان سرايت پيدا مى كند و رجب را «شهرُ الله» مى گويند؛ يعنى اختصاص به خود خدا دارد
🔹 و جهتش را هم آنطورى كه مى فرمودند و از بزرگان شنيده شده، اين است كه تجليّات حضرت حقّ در ماه رجب بيش از ساير ايّام است و روايت « ألا إنَّ لِرَبّكُم فى أيَّام دَهرِكُم نَفَحاتٍ ألا فَتَعرَّضوا لَها وَ لاتَعَرَّضوا عَنها » كه از پيغمبر اكرم مروى است را مربوط به ماه رجب مى دانستند.
🔹 البتّه ممكن است مربوط به ساير ايّام هم باشد، ولى در ماه رجب اين حالت شديدتر است.
📚 شرح حدیث عنوان بصری.
🎙 آیة الله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه.
#ماه_رجب #مراقبه #نفحات_الهی
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
https://eitaa.com/emamshenaci