هدایت شده از نیمه پنهان غرب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حیرت رسانههای جهان از پیشرفت اسلام در کشورهای مختلف‼️
🔴 #نیمه_پنهان_غرب 👇
https://eitaa.com/joinchat/3959554299C7b558c3f51
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼 صبح و سحر برکامتان،
🕊 مرغ سعادت بامتان
🌼 از باده ی لبخند و عشق،
🕊 ريزد خدا بر جامتان
🌼 خواهم که ای يارانِ من
🕊 در روزگار و زندگی
🌼 اسب چموش سرنوشت،
🕊 پيوسته باشد رامتان
🌼 سلاااااااااام
صبح زیباتون بخیروشادی ☕️
🌼خدایِ خوبم برای زیباترین تکرار
این دنیا که بیداری ست از تو سپاسگزارم 🌼
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: چهارشنبه - ۲۴ آبان ۱۴۰۲
میلادی: Wednesday - 15 November 2023
قمری: الأربعاء، 1 جماد أول 1445
📆 روزشمار:
▪️4 روز تا ولادت حضرت زینب سلام الله علیها
▪️12 روز تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت 75روز)
▪️32 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز)
▪️42 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
▪️49 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
🌷قالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه:إنَّ أخوَفَ
🌸ما أخَافُ عَلَيکُمُ اَلشِّرکُ الأصغَرُ. قَالُوا: وَمَا اَلشِّرکُ الأصغَرُ يَا رَسُولَ اللهِ؟ قَالَ: هُوَ الرِّيَاءُ.🌸
¤¤¤¤¤¤¤
🍀بيش از هر چيز ديگري بر شما از شرک اصغر می ترسم. گفتند: ای پيغمبر خدا شرک اصغر چيست؟ حضرت فرمودند: ريا.🍀
📚تنبیه الخواطر، ج۱،ص۱۸۷.
درس فقه کتاب خمس 24 آبان 1402 شماره 104 چهار شنبه
و بالجمله ظاهر بسیاری از روايات خمس و نیز انفال این است که همه برای امام (ع) هستند و ظاهر این است که امامت به عنوان حيثيت تقييديه لحاظ شده است، نه به عنوان حیثیت تعليليه، پس مقصود که این دو برای نفس مناصب امامت و حكومت هستند.
و از جمله اخبار در باب انفال قول علي (ع) في ما رواه في المحكم و المتشابه عن النعماني: «ثم ان للقائم بامور المسلمين بعد ذلك الانفال التي كانت لرسول الله ...» [المحکم والمتشابه:58 و وسائل الشیعه9: 530، کتاب الخمس، ابواب الأنفال، باب1، حديث19].
بلکه جميع اخبار تحليل با كثرت آنها نیز شاهد بر آنچه ذكر کرده ایم هستند، زیرا از آنها استفاده می شود که امام (ع) مرجع وحيد در خمس بوده و همه خمس برای او است و اصناف ثلاثه از باب مصرف هستند.
و نیز شاهد بر آنچه ذكر کردیم این است که خداوند متعال فئ را برای نفس مصارف مذكور در آيه خمس با سياق واحد قرار داد بدون هیچ تفاوتی و فرمود: «ما افاء الله علي رسوله من اهل القري فلله و للرسول و لذي القربي و اليتامي و المساكين و ابن السبيل كيلا يكون دولة بين الاغنياء منكم و ما آتيكم الرسول فخذوه و ما نهيكم عنه فانتهوا، و اتقوا الله ان الله شديد العقاب للفقراء المهاجرين الذين اخرجوا من ديارهم و اموالهم ...»". [سوره حشر. آیه 7 و 8].
بنا براین خداوند سبحان خودش و رسول و ذی القربي را با لام اختصاص ولی اصناف ثلاثه را بدون لام ذکر کرد، علت آن را گفته اند که مقصود از این تشريع عدم تجمع اموال نزد اغنيا و عدم تداولشان آن را در بين خودشان است، سپس بدون فاصله مصارف آن را فقراء مهاجرين ذکر فرمود.
مورد نزول آیه نیز اموال بني النضير است که بدون جنگ حاصل شده بود، و در تواريخ [تاریخ الطبری2: 19] با عنوان «ذکر غنایم خیبر و أموالها و معجم البلدان (بلاذری)1: 44»] و روايات ذکر شده است که رسول الله (ص) آنها را بين مهاجرين تقسیم کرده بود، و در بین انصار تقسیم نکرد جز سه یا دو تن از آنان که فقیر بودند از این جهت که انصار متمكن از ديار و اموال خود بودند، ولی مهاجران از خانه ها و اموال خود بیرون رانده شده بودند، و شما می دانید که فئ از انفالي است که ما حكم کردیم که برای امام هست، از همه آنچه گفته شد دانسته می شود:
(اولا): خمس و انفال هر دو از اموال امام بما هو امام یعني از اموال امامت و حكومت است، نه از اموال شخصي امام، و الا با تعليل به «عدم كون مال مما يتداوله الاغنياء» منافات پیدا می کند.
ثانيا): اموال حكومت گرچه برای امت و مسلمانان است، ولی زمام اختيار آن در دست امام حاكم قرار دارد، و برای هرجا که صلاح بداند مصرف می کند.
(ثالثا): مقصود از اصناف ثلاثه گرچه خصوص آل رسول (ص) است، طبق آنچه در اخبار وارد شده است، ولی آنان به طور خصوص تشريفا ذکر شدند، اشعار به اینکه انان از لواحق حكومت هستند، بنا براین اداره شؤونشان از مالیات حكومت لازم است، ولی آنان اختصاص به مال ندارند و لذا پیامبر (ص) آن را در میان فقراء مهاجرين اخراج شده از ديار و اموالشان و در میان بعضی از انصار نیز مصرف کرده بود.
و الحاصل: تشابه سياق در دو آيه خمس و فئ بدون هیچ تفاوتی و. با توجه به اختصاص فئ به امام و تقسیم نکردن به شش سهم و با توجه به ذكر فقراء مهاجرين از مصارف آن شاهد بر این می شود که ذكر عناوين ششگانه در آیه به لحاظ تسهيم و تقسيم به سهام متساوي نیست، بلکه اختيار مال در دست امام است و او به هر صورت که صلاح بداند مصرف می کند.
)فان قلت): آنچه را ذكر کردی از اینکه خمس و نیز انفال حق وحداني راجع به امام (ع) است مخالف اخبار مستفيضه ای است که بر تقسيم خمس به شش یا پنج سهم دلالت دالت دارد و اینکه پیامبر (ص) و نیز امام آن را اینگونه تقسیم می کرد، بلکه مستفاد از مرسله حماد و مرفوعه احمد بن محمد تقسيم خمس به سهام متساوي است،؛ زیرا در این دو روایت بعد از تقسيم خمس به شش سهم، به اینکه برای امام نصف کامل خمس و نصف باقي بين اصناف ثلاثه باقيه است.
(قلت) مرسله و مرفوعه گرچه بر اساس صدر دو روایت بر تقسيم به سهام متساوي دلالت دارند، ولی بعد از آن در این دو ذکر شد که امام آن را بين اصناف ثلاثه به اندازه ای که در سنت خود بی نیازگرداند تقسیم می کرد، و بعد از آن اگر چیزی زیاد می آمد برای والي است و اگر نقصان پیدا کرد بر والی است که از خود به اندازه ای که با آن بی نیاز گردند هزینه نماید، از این عدم ثبوت تسهيم دانسته می شود، بلکه آنها را فقط به عنوان مصرف ذکر کردند.
شاهد بر آنچه گفته شد: (اولا) وقوع تعبير به سهام در مرسله حماد نسبت به زكات نیز است، در حالی که مصارف ثمانيه در باب زكات مصارف محضه هستند و تسهيم در آن تعین ندارد.
و (ثانيا) خمس باجمعه در آخر مرسله حماد مال برای پیامبر (ص) و والي شمرده شده است. و شاید اصرار انان (ع) بر تعبير به سهام در مقام الزام و جدل بوده است، زیرا فتواي رائج در عصر موسي بن جعفر(ع) و بعد از او فتواي ابو حنيفه بود و او قائل به سقوط حق پیامبر (ص) و حق ذي القربي بعد از وفات رسول الله (ص) بود، پس خمس نزد او سه سهم برای اصناف ثلاثه بود، و همه فقهاء عامة از جمله ابو حنيفة قائل به تعميم در اصناف هستند و آن را محتص سادات نمی دانند، نتيجه این محروميت ائمه (ع) و نیز سادات بود، بلکه این فتوا مدار عملشان بعد از وفات رسول الله (ص) بلا فاصله بود [ر.ک: الخلاف4: 209 مساله 37]، از ابو بكر روایت شده که او بني هاشم را از خمس بازداشت و گفت: «انما لكم ان يعطي فقيركم و يزوج ايّمكم و يخدم من لا خادم له منكم». [ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه12: 219 و الأم 4: 146 باب من تفریق القسم].
دنیا خیلی زیبا خواهد شد اگر بیاموزیم
دروغ نگوییم،
تهمت نزنیم،
مودب باشیم،
صادق باشیم،
انتقاد پذیر باشیم،
دیگران را آزار ندهیم،
وجدان داشته باشیم،
از کسی بت نسازیم،
از قدرت سوء استفاده نکنیم،
پشت سرکسی غیبت نکنیم،
به عقاید همدیگر احترام بگذاریم،
مسولیت اشتباهاتمان را بپذیریم،
به قومیت وملیت کسی توهین نکنیم،
ناموس دیگران را ناموس خود دانیم،
در مورد دیگران قضاوت و پیش داوری نکنیم
با شعور و غرور مردم بازی نکنیم
در صفحات مجازی که امروزه اوج بیشتری یافته آبروی کسی را نبریم
انسانیتم آرزوست.....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیایش صبحگاهی :
امروز را با شادی و نیکی آغاز میکنم
و ایمان دارم لحظه های شادمانه تر،
نیکوتر و زیباتری تا پایان روز در انتظار
من است! نه ترسی از آینده دارم و نه از
گذشته چیزی در دل دارم ...!
همه چیز رو به خدا سپردم، یقین دارم
خدا همه چیز میشود همه کس را ...
من قوی هستم و محکمتر گام برداشته
ام چون خدا بینا و شنواست ...!
چون خدا همین جاست درون من ...
سلام
صبح پنجشنبه شما در پناه خداوند بخیر
🌺🌺☘️🌺☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
هر صبح روزمان را با سلام به ساحت مقدس چهارده معصوم علیهم السلام
منور و متبرک کنیم.🌹
❤️بسْمِﺍﻟﻠَّﻪِﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِﺍﻟﺮَّﺣِﻴﻢ❤️
❣️اﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺭﺳﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪ و رحمة الله و بركاته
❣️ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺍﻣﯿﺮَﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ علي بن ابي طالب و رحمة الله و بركاته
❣️السلام علیکِ یا فاطمةَﺍﻟﺰﻫﺮﺍﺀو رحمة الله وبركاته
❣️ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ايّها ﺍﻟﻤﺠﺘﺒﯽ و رحمة الله و بركاته
❣️اﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺣﺴﯿﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ايّها الشهيد و رحمة الله وبركاته
❣️ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﺍﻟﺤﺴﯿﻦِ ﺯﯾﻦِ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﯾﻦ و رحمة الله وبركاته
❣️السلاﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ایّها ﺍﻟﺒﺎﻗﺮ و رحمة الله وبركاته
❣️اﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺟﻌﻔﺮَ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ایّها ﺍﻟﺼﺎﺩﻕ و رحمة الله وبركاته
❣️اﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻣﻮﺳﯽ ﺑﻦَ ﺟﻌﻔﺮٍ ایّها ﺍﻟﮑﺎﻇﻢُ و رحمة الله وبركاته
❣️ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﻮﺳَﯽ ايّها ﺍﻟﺮﺿَﺎ و رحمة الله وبركاته
❣️اﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ايّها ﺍﻟﺠﻮﺍﺩ و رحمة الله وبركاته
❣️السلاﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ايّها ﺍﻟﻬﺎﺩﯼ و رحمة الله وبركاته
❣️اﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ايّها ﺍﻟﻌﺴﮑﺮﯼ و رحمة الله وبركاته
❣️السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفةَالرَّحمنُ و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولایْ الاَمان الاَمان
🌷السلام عليكم جميعاً ورحمة الله و بركاته🌷
،📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: پنجشنبه - ۲۵ آبان ۱۴۰۲
میلادی: Thursday - 16 November 2023
قمری: الخميس، 2 جماد أول 1445
📆 روزشمار:
▪️3 روز تا ولادت حضرت زینب سلام الله علیها
▪️11 روز تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت 75روز)
▪️31 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز)
▪️41 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
▪️48 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
هدایت شده از در محضر خوبان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی:
علامه میگفت: المیزان نتیجه توسل به امام حسین علیه السلام بوده است.
عرفان انقلابی با |درمحضرخوبان| 👇
https://eitaa.com/joinchat/964952174Ce1dcacbc7c
✅ موقعیت ماه جمادی الاولی و اعمال عبادی آن
⬅️ جمادي الاولي، پنجمين ماه قمري است، كه ميان دو ماه ربيع الثاني و جمادي الثانیه واقع گرديده است. مؤمنان و موحّدان با ورود به اين ماه شريف، تغيير در رفتار و عبادات خويش داده و در ارتقاي روح توحيدي و فطرت الهي خود كوشش مي كنند.
این ماه، به خاطر وقوع شهادت جانسوز حضرت فاطمه (س) در آن(بنا بر روایتی)، ماه اندوه و حزن شیعیان و محبان اهل بیت (ع) شمرده می شود و پس از ماه محرم و ماه صفر، سومین ماه عزاداری آنان است و به همراه ماه جمادی الثانیه که به روایتی شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شد، " فاطمیه " نامیده می شود.
به هر روی، مستحب است در آخرين ساعات آخرين روز ربيع الثاني كه به شب اول جمادي الاولي نزديك مي شويم، به محض رؤيت هلال ماه جمادي الاولي، بسان رؤيت هر ماه قمري، دعاي رؤيت هلال را بخوانيم.
سيّد بن طاووس براي رؤيت هلال ماه جمادي الاولي، اين دعا را نقل كرد: اَللَّهُمَّ اَنْتَ الله وَ اَنتَ الرّحمن الرّحيم، وَ اَنت الْملك القدّوس، وَ اَنتَ السّلام المؤمن … (1)
هم چنين مستحب است در شب اول هر ماه قمري، دو ركعت نماز خوانده شود، كه در هر ركعت پس از سوره حمد، يك بار سوره أنعام قرائت گردد .
در روز اول هر ماه قمري نيز مستحب است دو ركعت نماز خوانده شود، كه در ركعت اول پس از حمد، 30 بار سوره توحيد (قل هو الله احد) و در ركعت دوم، پس از حمد، 30 بار سوره قدر (انا انزلناه) خوانده شود و پس از نماز، به هر مقداري كه ميسور و ممكن باشد در راه خدا صدقه دهد.(2)
اما نيمه ماه جمادي الاولي، از روز هاي شريف و گرانقدر اين ماه است و شايسته است مؤمنان در شب آن به تهجد، نيايش و مناجات پرداخته و در روز آن نيز خيرات و انفاق را فراموش نكنند.
هم چنين در اين روز مبارك، روزه گرفتن توصيه شده و از مستحبات به شمار مي آيد.
با توجه به اين كه برخي از علماي ما اين روز را زادروز مبارك امام علي بن الحسين(ع)، معروف به امام زين العابدين(ع) مي دانند، سفارش ويژه اي در روزه گرفتن و خيرات نمودن آن بيان كرده اند.(3)
سيد بن طاووس(ره) در كتاب "الاقبال" درباره اين روز شريف گفت: قد قدّمنا ان اوقات ولادة الأطهار هو يوم اطلاق المبار و المسار، و فتح الباب من أبواب السعادات و العنايات، و ترتيب ثابت علي العبيد يدلّهم علي ما يحتاجون اليه منه من مقام حميد.(4)
📚منابع:
1. الاقبال بالاعمال الحسنة، ج3 ، ص 151
2. وقایع الایام، ص 11
3. مسار الشيعة، ص 31؛ الاقبال بالأعمال الحسنة، ج3، ص 156
4. الاقبال بالأعمال الحسنة، ج3، ص 156
✍️ سید تقی واردی. ۲۴ آبان ۱۴۰۲
آخرتگرایی و دنیاگرایی
قال علی عليه السلام :
🌸 إنَّكَ إن أقبَلْتَ عَلَى الدُّنيَا أدبَرَتْ ؛ إنَّكَ إن أدبَرْتَ عَن الدُّنيَا أقبَلَتْ.🌸
¤¤¤¤¤¤¤
🍀 اگر به دنيا روى كنى، به تو پشت می كند و اگر به آن پشت كنى، به تو روى می آورد.🍀
📚غرر الحكم : ج۱، ص۲۶۶
🌹🌹مولانا الإمامُ جعفر بن محمّد الصّادقُ عليهما السلام:
🌹ما مِن مُؤمِنٍ يُعِينُ مُؤمنا مَظلوما إلاّ كانَ أفضَلَ مِن صِيامِ شَهرٍ و اعتِكافِهِ في المَسجدِ الحَرامِ،
🌹و ما مِن مُؤمِنٍ يَنصُرُ أخاهُ و هُو يَقدِرُ على نُصرَتِهِ إلاّ نَصَرَهُ اللّه ُ في الدُّنيا و الآخِرَةِ،
🌹و ما مِن مُؤمنٍ يَخذُلُ أخاهُ و هُو يَقدِرُ على نُصرَتِهِ إلاّ خَذَلَهُ في الدُّنيا و الآخِرَةِ .
🌹🌹مولانا حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
🌹هيچ مؤمنى مؤمن ستمديده اى را يارى نرساند
🌹مگر آن كه اين كار او برتر از يك ماه روزه و اعتكاف در مسجد الحرام باشد .
🌹و هيچ مؤمنى نيست كه بتواند برادر خود را يارى رساند و ياريش دهد
🌹مگر اين كه خداوند در دنيا و آخرت او را يارى كند
🌹و هيچ مؤمنى نيست كه بتواند برادرش را يارى دهد اما تنها و بى ياورش گذارد
🌹مگر آن كه خداوند در دنيا و آخرت او را تنها و بى ياور گذارد .
بحار الأنوار: 75/20/17.